Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (20283)
Kampin Pimu kirjoitti:
Voi ei Ske, ei varsiselleriäkään! Ei siis pyhää kolminaisuutta, soffrittoa tai ranskalaisittain mirepoix'ta. Mä vaikeroin. Oletko kokeillut varsiselleriä ihan tuusan nuuskaksi pienittynä porkkanan kanssa (vaikka blenderissä tai monitoimikoneessa) ja hyvin kypsennettynä?
Mä en nimittäin voi syödä varsiselleriä raakana mutta kypsennettynä se on ihan paras maustamaan patapohjia ja liemiä. Makuasioita, juu, kuten herkkuyrttini basilika (tomaatin ja sipulin kanssa) ja korianteri jota ilman ei intialaistyyppinen ruoka oikein onnistu.
Varsiselleri kypsennettynä menee kyllä, mikä helpottaa elämää. Ja sehän on vaan pahaa mun makuuni, sen kanssa voi elää.
Meidän suvun italialainen miniä oli aluksi vähän kauhuissaan, että toi ei syö tota ja toi ei syö tätä, mut ammattilaisena teki ja tekee edelleen ruuat sitten niin, ettei ole sitä tota ja tätä. Itsellään on suomalaisen maidon laktoosi-intoleranssi (Italiassa voi syödä tavallisia maitotuotteita). Mä luulen, että ero on maidoissa lehmien rehut: italialaiset maitolehmät ei syö säilörehua lainkaan. Mäkin maistoin ennen sen, kun lehmät siirtyi kuivaheinäkaudesta tuoreeseen ruohoon, ja vähän myöhemmin (eli kun meille tuli kaupan maito tilamaidon sijaan) sen eron, mikä tuli kun lehmät alkoi syksyllä syödä säilörehua. Nyt en juo maitoa maitona, niin se makuero ei enää tietenkään erotu.
Soffritto/mirepoix jää kyllä perinteisimmässä muodossaan väliin, ei sipulia. Ja se ongelma pysyy, vaikka vaihtaa maata, sipuli on sipuli joka paikassa.
Kiusa se on pienikin kiusa
Ai niin martoista, mä tosiaan katson marttatoimintaa täältä maalta käsin! Mun kummitätini sisko oli pitkään paikallisen marttayhdistyksen puheenjohtaja/toiminnanjohtaja (ja ollaan siis niin pieni paikkakunta, että toi on käytännössä jo sukua). Täkäläisessä marttayhdistyksesssä ongelmana on se, että martat on kovaa vauhtia vanhenemassa, nuoria ei toiminta kiinnosta. Näillä on lähikaupungissa pienet toimitilat, joissa on sellainen opetuskeittiö jne. En ole katsonut kursseja tai hintoja, kun en ole kokenut tarpeelliseksi, on nää muut yhdistyshommat tiellä.
Se Marianne Heikkilä oli sen valtakunnallisen Marttajärjestön puheenjohtaja? eikun pääsihteeri, googlasin.
Kiusa se on pienikin kiusa
Täällä martat on niin vanhoja, ettei mitää toimintaa päiväkahvien lisäksi ole.