Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (20484)

Vierailija
20281/20484 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä martat on niin vanhoja, ettei mitää toimintaa päiväkahvien lisäksi ole.

20282/20484 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Voi ei Ske, ei varsiselleriäkään! Ei siis pyhää kolminaisuutta, soffrittoa tai ranskalaisittain mirepoix'ta. Mä vaikeroin. Oletko kokeillut varsiselleriä ihan tuusan nuuskaksi pienittynä porkkanan kanssa (vaikka blenderissä tai monitoimikoneessa) ja hyvin kypsennettynä?

Mä en nimittäin voi syödä varsiselleriä raakana mutta kypsennettynä se on ihan paras maustamaan patapohjia ja liemiä. Makuasioita, juu, kuten herkkuyrttini basilika (tomaatin ja sipulin kanssa) ja korianteri jota ilman ei intialaistyyppinen ruoka oikein onnistu.

Varsiselleri kypsennettynä menee kyllä, mikä helpottaa elämää. Ja sehän on vaan pahaa mun makuuni, sen kanssa voi elää.

Meidän suvun italialainen miniä oli aluksi vähän kauhuissaan, että toi ei syö tota ja toi ei syö tätä, mut ammattilaisena teki ja tekee edelleen ruuat sitten niin, ettei ole sitä tota ja tätä. Itsellään on suomalaisen maidon laktoosi-intoleranssi (Italiassa voi syödä tavallisia maitotuotteita). Mä luulen, että ero on maidoissa lehmien rehut: italialaiset maitolehmät ei syö säilörehua lainkaan. Mäkin maistoin ennen sen, kun lehmät siirtyi kuivaheinäkaudesta tuoreeseen ruohoon, ja vähän myöhemmin (eli kun meille tuli kaupan maito tilamaidon sijaan) sen eron, mikä tuli kun lehmät alkoi syksyllä syödä säilörehua. Nyt en juo maitoa maitona, niin se makuero ei enää tietenkään erotu.

Soffritto/mirepoix jää kyllä perinteisimmässä muodossaan väliin, ei sipulia. Ja se ongelma pysyy, vaikka vaihtaa maata, sipuli on sipuli joka paikassa.

Kiusa se on pienikin kiusa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
20283/20484 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin martoista, mä tosiaan katson marttatoimintaa täältä maalta käsin! Mun kummitätini sisko oli pitkään paikallisen marttayhdistyksen puheenjohtaja/toiminnanjohtaja (ja ollaan siis niin pieni paikkakunta, että toi on käytännössä jo sukua). Täkäläisessä marttayhdistyksesssä ongelmana on se, että martat on kovaa vauhtia vanhenemassa, nuoria ei toiminta kiinnosta. Näillä on lähikaupungissa pienet toimitilat, joissa on sellainen opetuskeittiö jne. En ole katsonut kursseja tai hintoja, kun en ole kokenut tarpeelliseksi, on nää muut yhdistyshommat tiellä.

Se Marianne Heikkilä oli sen valtakunnallisen Marttajärjestön puheenjohtaja? eikun pääsihteeri, googlasin. 

Kiusa se on pienikin kiusa

20284/20484 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marttojen juuri väistynyt puheenjohtaja Sirpa Pietikäinen toteaa, että: "Heikkilän lähtöön ei liittynyt dramatiikkaa.

– Missään nimessä häntä ei ole irtisanottu eikä hän ole saanut potkuja. Tämä on yhdessä keskusteltu ja yhdessä sovittu."

Tällaisen lausunnon luettuani mieleeni tulee heti, että jassoo, potkut tuli. Muuten olisi tyystin turha mainita asiasta yhtään mitään (minkö kyynikko?)

Kampin Pimu

20285/20484 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Marttojen juuri väistynyt puheenjohtaja Sirpa Pietikäinen toteaa, että: "Heikkilän lähtöön ei liittynyt dramatiikkaa.

– Missään nimessä häntä ei ole irtisanottu eikä hän ole saanut potkuja. Tämä on yhdessä keskusteltu ja yhdessä sovittu."

Tällaisen lausunnon luettuani mieleeni tulee heti, että jassoo, potkut tuli. Muuten olisi tyystin turha mainita asiasta yhtään mitään (minkö kyynikko?)

Yleensä jos joutuu selittelemään, niin jossain on jotain vikaa.

 

Tein munkkitaikinan, ja kävin etsimässä jemmoista pari purkkia kookosrasvaa, että saan ne myös joskus paistettua. Ruuaksi nuoriso äänesti riisinuudeleita ja possua kermakastikkeessa. Ei nakkeja ja perunasalaattia (niitäkin on jääkaapissa).

 

Ensiavun kautta alkoi tämä päivä, nyt on yksi varvas paikattu (ei mun), parkkimaksu oli 1,50€ ja ea-polimaksu tulee perässä. Ilman tuota olisin jo paistamassa niitä munkkeja.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
20286/20484 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin martat on sitä mummoluokkaa, ja sellainen mainekin sillä on. Mitä huvinpäiten vähän googlasin, niin omille jäsenillehän niillä on paljon kursseja, toimintaa yms. Täällä Seutuopisto järjestää joskus noita villikasvikursseja, ja ois näköjään toukokuussa tulossa, mutta peräti 3,5h luonnossa se yksi kerta. Ja yleensä kun nää tuppaa vielä olemaan jossain kaupungin ulkopuolella/laitamilla, niin näin autottomana ja pyörättömänä menee vähän turhan pitkäksi. 

-Säästäjä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
20287/20484 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautavaaran villiyrttikirjaa jos lukee, niin kannattaa pitää mielessä, että se on osin vanhentuneilla ja osin puutteellisilla tiedoilla kirjoitettu. Kannattaa yrittää etsiä uudempia teoksia, niitäkin on.

Jos siis haluaa elää vaarallisesti ja kerätä yrttejä luonnosta 🤣

Kiusa se on pienikin kiusa

20288/20484 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä nähnyt mutta aion katsoa tänään tulevan uusinnan Kapen keittiökaappaus. Kiinnitti nimittäin huomiota ohjelman kuvaus:

"Kape haluaa näyttää perheelle, miten suunnitelmallisuudella pienikin raha voi riittää monipuoliseen ja terveellisen ruokaan."

Saas nähdä!

Kampin Pimu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
20289/20484 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ruisleipää, levitettä, jogurttia, pari keitettyä kananmunaa

- iäkkäitä ruissipsejä, rahkaa 70snt, ananasta 30snt/ purkki

- porkkanatikkuja

 

Huomenna mennään ystävän kanssa vappulounaalle, niin olen nyt siirtänyt kaupassakäyntiä enkä ole hankkinut kotiin mitään.

Tosin vappulounas on sieltä hintatason alapäästä, mutta eiköhän se meille hyvin riitä. Nuoriso tarjoaa sen minulle, itse he lähtevät toiselle puolelle Suomea harrastustapahtumaan.

 

Keitin runsaasti munia, osan laitoin soija- chili-kevätsipuliliemeen marinoitumaan. Olin aika varma, että seesaminsiemeniäkin olisi ollut, mutta hyvin piilossa sitten, jos niitä vielä oli. Taisin käyttää ne joulun aikaan siemennäkkäriin.

 

-tarinankertoja-

20290/20484 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 kpl munkkirinkilöitä, en polttanut taloa, käräyttänyt munkkeja tai kaatanut vahingossa paistoöljyä viemäriin. Maistuvat myös hyvältä!

Noin 1kg jauhoja 0,40€, 150g voita 0,90€, maito 0,10€, hiiva 0,05€ (nämä kaksi jälkimmäistä jämäruokia), sokeri noin 0,20€, suola ... 0,02€? 2 kananmunaa 0,35€.

yhteensä 2,10€, tuleeko tuosta 0,05€/kpl?

Possu kermakastikkeessa maksoi 5€+1€+2€ riisinuudelit, 8 euroa viisi annosta. Miniluumutomaatit 0,99€/rasia, kurkku näytti maksaneen 0,61€ ja mansikat oli 0,99€ pikkiriikkinen rasia. Vähän yli kaksi euroa per nuppi.

Nyt nukkumaan, huomenna pitää viedä munkkeja siskon perheelle ja tietalkooporukalle.

Kiusa se on pienikin kiusa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
20291/20484 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

En ole vielä nähnyt mutta aion katsoa tänään tulevan uusinnan Kapen keittiökaappaus. Kiinnitti nimittäin huomiota ohjelman kuvaus:

"Kape haluaa näyttää perheelle, miten suunnitelmallisuudella pienikin raha voi riittää monipuoliseen ja terveellisen ruokaan."

Saas nähdä!

Paljonko käyttivät rahaa ja mitä söivät?

Vierailija
20292/20484 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

48 kpl munkkirinkilöitä, en polttanut taloa, käräyttänyt munkkeja tai kaatanut vahingossa paistoöljyä viemäriin. Maistuvat myös hyvältä!

Noin 1kg jauhoja 0,40€, 150g voita 0,90€, maito 0,10€, hiiva 0,05€ (nämä kaksi jälkimmäistä jämäruokia), sokeri noin 0,20€, suola ... 0,02€? 2 kananmunaa 0,35€.

yhteensä 2,10€, tuleeko tuosta 0,05€/kpl?

Possu kermakastikkeessa maksoi 5€+1€+2€ riisinuudelit, 8 euroa viisi annosta. Miniluumutomaatit 0,99€/rasia, kurkku näytti maksaneen 0,61€ ja mansikat oli 0,99€ pikkiriikkinen rasia. Vähän yli kaksi euroa per nuppi.

Nyt nukkumaan, huomenna pitää viedä munkkeja siskon perheelle ja tietalkooporukalle.

Öljy munkkien paistamiseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
20293/20484 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, unohdin laskea uppopaistorasvan hinnan tuohon munkkeihin! Käytin siis joskus kauan aikaa sitten Fiksuruuasta ostamiani kookosrasvoja, muistaakseni ne olivat 0,99€/purkki. Ne on ostettu ennen vuotta 2020, koska ne eivät näy Fiksuruuan ostoshistoriassa! Rasvaa kului noin  1/3 alkuperäisestä, minähän käytän sen rasvan uudelleen pari kertaa ja lopulta laitan sen esimerkiksi linnuille siemensekoituksen kanssa rasvapaakuksi. Eli siitä tulee 0,66€ lisähintaa munkeille; munkkien kappalehinta nousi noin kuuteen senttiin!

(eli alkuperäinen viisi senttiä oli laskettu ylöspäin pyöristäen, todellinen hinta oli jotain 4,5 senttiä, ja nyt sitten hinta nousi noin 5,6 senttiin per munkki)

Kiusa se on pienikin kiusa

20294/20484 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampin Pimu kirjoitti:

En ole vielä nähnyt mutta aion katsoa tänään tulevan uusinnan Kapen keittiökaappaus. Kiinnitti nimittäin huomiota ohjelman kuvaus:

"Kape haluaa näyttää perheelle, miten suunnitelmallisuudella pienikin raha voi riittää monipuoliseen ja terveellisen ruokaan."

Saas nähdä!

Paljonko käyttivät rahaa ja mitä söivät?

Perheeseen kuului neljä henkilöä. Äidin lisäksi vanhempi salilla käyvä teinipoika, vähän nuorempi poika ja tyttö. Viikon ruokabudjetti oli sata euroa. 

En kaikkea saanut muistiin eikä tässä ohjelmassa kuittia esitelty mutta uskon, että Kapen viikon sapuskat tulivat sen sata euroa maksamaan.

Yhdessä suunnittelua korostettiin ja ostoksiin kuului porkkana selleri, sipuli ja muita juureksia. Naudanjauhelihaa ja purkkikalaa josta tehtiin kalapihvejä. Oli siellä muutakin vihreää kuten paprikaa ja olisiko ollut kaalia sekä hedelmiä. Pari pussia linssejä myös.

Suosittelen katsomaan. Tämä tulee uusintana monta kertaa vielä ja Ruudussa näkyy myös.

Ei ollenkaan huono jakso.

Kampin Pimu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
20295/20484 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko siinä äidillä pinkit hiukset? Sellaista katsoin pienen pätkän eilen, mutta en huomannut, että siinä perheessä olisi ollut tyttökin. Pitänee yrittää keskittyä, kun se tulee uusintana.

Kiusa se on pienikin kiusa

20296/20484 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Oliko siinä äidillä pinkit hiukset? Sellaista katsoin pienen pätkän eilen, mutta en huomannut, että siinä perheessä olisi ollut tyttökin. Pitänee yrittää keskittyä, kun se tulee uusintana.

Oli, juu. Tytön äiti mainiitsi ja tyttö oli mukana kuvauksissa myöhemmin, ei heti alussa. Olisiko ollut koulussa tms.

Kampin Pimu

20297/20484 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, tulihan se sieltä, tippaleipä! Naapuri toi tippaleivät ja mulla oli simaa, siinäpä tämän päivän aamiainen 😃 Lautaset alle ja murentamaan. Makea matonäkkäri.

Kampin Pimu

20298/20484 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tip tap tip tap tippaleipä... Nyt tekisi mieli tippaleipiä, kun munkit on aika lailla  finito.

Mut toisaalta, maha on täysi eikä määräänsä enempää kannata syödä.

Tein possukastiketta ja bulguria, niiden kanssa oli sekasieniä, kuten aika usein muutenkin. Tai siis luulin ottaneeni pakastimesta kanttarellejä, mut siinä oli myös orakkaita, tatteja ja lampaankääpää. No, ne on kaikki hyviä!

Ruoka oli hyvää, kastikkeesta tuli kommenttia, että missä porkkanat 🤣

Laskin, että noin 5€ maksoi koko satsi, kaikki tarjouksesta, kaupan halvinta tai sitten ilmaisia tai "ilmaisia". Syöjiä siis 5.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
20299/20484 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhtikuun ruokaostokset oli 147,91e, josta 26,40e oli Hernis-varastoa. Paljon oli myös herkkuja, kiitos pääsiäisen ja vapun. Toukokuu ei sekään tule olemaan halpa, koska yhtenä äitienpäivälahjana tarjoan ruoan ulkona. Eilen sain itse tarjottuna nepalilaista ruokaa.

Tämän viikon alelöytöinä mainittakoon Auran vegepaprikamajoneesi -30% 1,95e/270g, jota olen käyttänyt levitteenä leivälle, sekä -50% ohrarieska 1,69e/660g ja pullaviipaleet 1,44e/420g. Oli aikomus ostaa irtomunkkeja Lidlistä, mutta aattelin, että tuo pulla korvaa mulla saman asian. Tippaleivistä taas en ole koskaan välittänyt. Ne ei maistu minusta oikein miltään enkä tykkää siitä hankalasta muodosta ja sokerista (munkeistakin olen aina rapsutellut sokeria pois 😄). Tänään söin ruokaisan salaatin: linssipastaa, paistettuja herkkusieniä, murusteltua savutofua, kesäkurpitsaa, paprikaa, kevätsipulia lyökkeineen sekä loput babypinaatit ja salaattijuustot. Huomenna myös samantyyppistä salaattia. 

-Säästäjä

Vierailija
20300/20484 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipahan vappu! Laitoin meidän sukuryhmäänkin kyselyn, että kuka muu oksensi vappuna, muttei kukaan ainakaan tunnustanut...

Ystävä tuli autollaan hakemaan aamusta täkäläistä vapputapahtumaa seuraamaan. Aamiainen oli syömättä, ja hän oli ostanut meille kaupan valmissmoothiet, aika tuhtia tavaraa.

No, sitten lähdimme ( minä vaihteeksi kyytiläisenä) ajelemaan kohti hänen asuinpaikkakuntaansa. Vappuajelu, niin tietysti menimme ihania mutkaisia pikkuteitä. Hän oli juuri pesettänyt autonsa myös sisältä, ja siellä tuoksui joku kemikaali.

Niinpä sitten kaiken seurauksena olin tienpenkalla oksentamassa. No, kerran elämässäni minäkin!

Lounaalle päästyäni söin varmaan elämäni kalleimmat suupalat; en uskaltanut ottaa juuri mitään.

Kotiin palasin kuitenkin suunnitellusti junalla. Vähän ennen puoltayötä söin lautasliinaan käsilaukkuun lounaalta kätkemäni munkin, 0,55snt limsatölkin kanssa. Vaaleanpunainen Jaffa. Siinä siis pivän ruokakustannukset.

 

-tarinankertoja-