Muita, jotka ei jaksaisi taas joulua?
Vastahan se oli... Siis ajatuksen tasolla ihan kiva, mutta sitten kun tietää sen stressin määrän kun kaikki pitää oikeasti tehdä ja valmistella niin alkaa ahdistaa. Pakkosukuloinnit ja pahat konvehtirasiat jotka pitää antaa eteen päin. Haluaisin mennä johonkin korpimökkiin ja viettää joulun ihan yksikseen....
Ehkä olen vaan tullut vanhaksi.
Kommentit (170)
En jaksaisi minäkään, mutta perhe painostaa ja haluaa minut kotiin viettämään yhteistä joulua.. Poikaystäväkin tykkää joulusta. Mä haluaisin vain nukkua sen yli.
N29
Miksi stressaat? Jokainen järjestää sellaisen joulun kuin haluaa. Sellaiset asiat stressaa, joita ei halua tehdä.
Ei tarvi sukuloida, ei tarvi ostaa konvehteja, ei tarvi mitään tehdä siksi, että on muka ollut tapana.
Ei ole pakko, jos ei halua. Minä lähden joukuksi etelään ja jos joku siitä mielensä pahoittaa, niin se on hänen ongelmansa.
Aina on puhetta, että ei sitten kalliita lahjoja, mutta aina niitä on ostettu joten ei itsekään kehtaa olla hankkimatta. Velkaa on helvetisti eikä todellakaan olisi varaa pistää joululahjoihin. Ja itsetehdyt lahjat tai syömiset on tylsiä lahjoja kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi stressaat? Jokainen järjestää sellaisen joulun kuin haluaa. Sellaiset asiat stressaa, joita ei halua tehdä.
Ei tarvi sukuloida, ei tarvi ostaa konvehteja, ei tarvi mitään tehdä siksi, että on muka ollut tapana.
Koska sosiaalinen paine.
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi minäkään, mutta perhe painostaa ja haluaa minut kotiin viettämään yhteistä joulua.. Poikaystäväkin tykkää joulusta. Mä haluaisin vain nukkua sen yli.
N29
Tiesitkö, että 29-vuotiaana olet täysivaltainen aikuinen, joka saa ihan itse päättää miten joulunsa viettää, sanoi perhe tai poikkis mitä vaan?
Sosiaalinen paine on aina ja iankaikkisesti kaikkeen. Aina on joku tyytymätön läheinen tai kaukainenkin. Jokainen päättää itse elämästään ja elää omien arvojen mukaan. Se pitää mielen terveenä ja ahdistuksen poissa.
Aina jaksan, kun en koskaan vietä joulua ja enkä todellakaan pakkosukuloi. Miksi et järjestä omanlaistasi joulua?
Nyt olisi hyvä aika muodostaa ikiomat jouluperinteet ja unohtaa esimerkiksi ne typerät sukulaisvierailut. Lahjoissa voi myös vähän relata, ilmankin pärjää. Ruuaksi kannattaa tehdä vain sellaista mistä oikeasti tykkää, ei sitä mitä "on aina tehty". Ihan itse sinä määrittelet minkälainen on sinun joulusi ja jos on perhettä, niin määrittelette sen yhdessä kaikkien voimavarojen ja innostuksen mukaan. Jos esimerkiksi toinen haluaa välttämättä kiertää sukulaisissa, niin menköön ihan keskenään sitten. Tai jos toinen haluaa kymmentä sorttia pöytään, mutta ei ole valmis tekemään niitä itse, niin hän voi tilata ruuat.
Me järkeistimme joulun jo vuosia sitten ja teimme juhlasta oman näköisemme. Lopetimme sukulaisjoulut kokonaan ja lähdimme esimerkiksi omalla perheellä lappiin. Siellä ei ollut hössötystä, vaan ruuaksi teimme yhdessä sitä mitä keksimme, ei ollut joulusiivousrähinää ja lahjoja oli lapsille vain muutama mieleinen. Olimme ulkona, hiihdimme, laskimme mäkeä ja sisällä laitoimme takkaan tulen ja pelasimme Kimbleä. Nyt lapset ovat jo aikuisia ja he toivovat yhä vieläkin lappijoulua tai ainakin hyvin rauhallista oloa ja hyvää tuulta. En usko, että he aloittavat ikinä enää mitään hössötystä.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalinen paine on aina ja iankaikkisesti kaikkeen. Aina on joku tyytymätön läheinen tai kaukainenkin. Jokainen päättää itse elämästään ja elää omien arvojen mukaan. Se pitää mielen terveenä ja ahdistuksen poissa.
Oikeassa elämässä se ei kuitenkaan aina ole niin helppoa tehdä niinkuin itse tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
N29
No miksi et nuku sen yli. Miksi olet tuollainen tossukka, joka alentuu toisten painostukseen?
Tiedossa noin 1000 km autolla ajamista, pimeässä liukkailla teillä. Ehkä tuiskuttaa lunta.
Ei kiinnostaisi yhtään. Mutta mummon viimeinen joulu, kuten on muka ollut useampana viimeisenä vuotena. Sillä syyllistetään. Ehkä onkin minun viimeinen joulu, ajan vielä jonkun kolarin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sosiaalinen paine.
Miksi alennut sosiaaliseen paineeseen? Minä vietän joulun yksin kotona eikä siitä ole kukaan nikotellut vastaan vaikka kuinka ovat pyytäneet joulunviettoon. Loppujen lopuksi kunnioittavat päätöstäni. Lopeta tuo nöyristely.
Kyllä aikuisella ihmisellä pitää olla sen verran munaa, että uskaltaa tehdä omasta elämästään ja tässä tapauksessa omasta joulustaan sellaisen kuin hyvältä tuntuu. Jos ei siihen kykene, niin eipä auta valittaa.
Just aattelin, että ihanaa tulee joulu ja ei tartte tehä mitään. On vaan ja öllöttelee yöpaidassa. Käy vähän ulkona jne. Kirjoja kirjastosta. Hyvää teetä. Paljon unta. Hakee ruokaa, kun, millon sitä tarttee.
Ihanaa! Enää ei joulu mitenkään ahista. Aika, kaupallisuushömpötyksen vyörymäinen lisääntyminen ja ikä on tehnyt tehtävänsä. En juhli, en ole matkoilla. Oon kotona. Yksin hyvässä seurassa. Ei tartte kähistä kenenkään kanssa ja tekohymyillä, vaihdella pakollisia paketteja, syödä sikaa jne.
Ei ole kenenkään muunkaan pakko 'juhlia'
Hyvää Elämää.
Vierailija kirjoitti:
Tiedossa noin 1000 km autolla ajamista, pimeässä liukkailla teillä. Ehkä tuiskuttaa lunta.
Ei kiinnostaisi yhtään. Mutta mummon viimeinen joulu, kuten on muka ollut useampana viimeisenä vuotena. Sillä syyllistetään. Ehkä onkin minun viimeinen joulu, ajan vielä jonkun kolarin.
Omapa on asiasi, sinä teet valintasi, ei mummo ja muut.
Miksi vietät tollasta joulua? Miksi?
Ei voi käsittää, että joulua vietetään toisten mielen mukaan eikä järjestetä sitä omaa joulua. Mikä ihmeen pakko on mielistellä muita ja hyppiä toisten pillin mukaan?
Onpa täällä paljon jämäköitä oman elämänsä sankareita liikkeellä neuvomassa miten pitää tehdä. Otsikossaan ap kyseli muita jotka ei jaksaisi taas joulua, eli varmaan vertaistukea kaipaili lähinnä.
Kyllä perheellinen joutuu monesti tekemään kompromisseja näissä asioissa, ei voi vaan mennä minäminä-tyylillä.
Mikset sitten mene sinne korpimökkiin? Äläkä heittäydy marttyyriksi ja vetoa lapsiin, se on vaan törkeä veto, syyttää lapsia kärsimyksestäsi, josta voisit halutessasi lähteä.