Muita, jotka ei jaksaisi taas joulua?
Vastahan se oli... Siis ajatuksen tasolla ihan kiva, mutta sitten kun tietää sen stressin määrän kun kaikki pitää oikeasti tehdä ja valmistella niin alkaa ahdistaa. Pakkosukuloinnit ja pahat konvehtirasiat jotka pitää antaa eteen päin. Haluaisin mennä johonkin korpimökkiin ja viettää joulun ihan yksikseen....
Ehkä olen vaan tullut vanhaksi.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi stressaat? Jokainen järjestää sellaisen joulun kuin haluaa. Sellaiset asiat stressaa, joita ei halua tehdä.
Ei tarvi sukuloida, ei tarvi ostaa konvehteja, ei tarvi mitään tehdä siksi, että on muka ollut tapana.
Koska sosiaalinen paine.
Vain lampaat alistuu sellaiselle
En ota joulusta mitään stressiä. Voi hyvinkin olla, että olen yksin kotona. Ostan lohen ja suolaan sen ja ruisleipää niin siinä on mun jouluruuat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalinen paine on aina ja iankaikkisesti kaikkeen. Aina on joku tyytymätön läheinen tai kaukainenkin. Jokainen päättää itse elämästään ja elää omien arvojen mukaan. Se pitää mielen terveenä ja ahdistuksen poissa.
Oikeassa elämässä se ei kuitenkaan aina ole niin helppoa tehdä niinkuin itse tahtoo.
Niinpä. Tulisi tällä palstallakin alapeukkua jos joku äiti kertoisi ettei jaksa järjestää pienille lapsilleen joulua vaan joulu vietetään kuten tavallinen viikonloppu.
No eiköhän se väsymys tule, kun pitää koko suvun kanssa sitä joulua viettää ja mennä tukka putkella paikasta toiseen. Luulisi olevan vaan helpotus, kun järjestää sen joulun pelkästään pienille lapsilleen ja olla kotona rauhassa. Pari koristetta sinne tänne ja lahjat eikä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tähän uskalla mitään vastata, kun porukka tulee heti haukkumaan tossukaksi, valittajaksi ja uhriutujaksi 😃😃😃
No sellaisia tossukoita te valittajat olette. Kaikki tehdään muiden mielen mukaan eikä oman toiveen mukaan.
Mulla on kehitysvammainen veli, joka rakastaa joulua. Joulu on hänelle äärimmäisen tärkeä. Iäkäs isäni ei jaksa enää joulua laittaa, joten minulle se jää, halusin tai en. Aika monella muullakin on varmasti tällaisia syitä joulua yhdessä viettää, iäkkäitä sukulaisia tai toisaalta lapsia, joiden takia kuitenkin on ikään kuin pakko. En halua tuottaa veljelleni pettymystä, koska hänellä ei liiemmin ilon aiheita elämässään ole. Ennen kehitysvammaiset pääsivät retkille ja matkoille, kylpylään yms. Enää ei ole jäljellä muuta kuin säilytystä jossain laitoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi käsittää, että joulua vietetään toisten mielen mukaan eikä järjestetä sitä omaa joulua. Mikä ihmeen pakko on mielistellä muita ja hyppiä toisten pillin mukaan?
Et ole tuntenut koskaan sitä syyllistämisen määrää. Etkä ole sinkku. Etkä asu useiden satojen kilometrien päässä vanhemmistasi, tai sisaruksistasi.
Jos minä tekisin päätöksen olla yksin kotonani jouluna - niin kuin haluaisin, niin vanhempani surisivat sitä todella paljon.
Tämä on sukupolvien jatkumo. Joulua ei vaan vietetä yksilöiden halujen mukaan, vaan joidenkin halujen mukaan. Ja ne halut näkyvät toistuvan, aina vaann - vaikka olisi itse kirottu sitä aaton ajamisen rumbaa
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kehitysvammainen veli, joka rakastaa joulua. Joulu on hänelle äärimmäisen tärkeä. Iäkäs isäni ei jaksa enää joulua laittaa, joten minulle se jää, halusin tai en. Aika monella muullakin on varmasti tällaisia syitä joulua yhdessä viettää, iäkkäitä sukulaisia tai toisaalta lapsia, joiden takia kuitenkin on ikään kuin pakko. En halua tuottaa veljelleni pettymystä, koska hänellä ei liiemmin ilon aiheita elämässään ole. Ennen kehitysvammaiset pääsivät retkille ja matkoille, kylpylään yms. Enää ei ole jäljellä muuta kuin säilytystä jossain laitoksessa.
No ei kai hänen takiaa ole paljon järjestettävää? Eri asia isot sukujoulut.
Me lähdetään miehen kanssa Sveitsiin jouluksi. Ollaan 2 viikkoa. EI kestetä joulua yhtään ja lapsikin muutti pois omaan kotiin ja hän lähtee tyttöystävän kanssa kahdestaan mökille viettämään joulua rauhassa.
Minun ja miehen joulu on mennyt aina niin ,että minun vanhemmat ja sitten hänen vanhemmat ja sitten molempien kummilapset ja haudalla käynti. Mies viime jouluna liikennevaloissa sanoi, että taas me vaan lähdettiin aamulla liikenteeseen ja kierretään kaikki paikat läpi ja ollaan kotona klo 23:30 ja suoraan nukkumaan. Eli eihän meillä ole ikinä omaa joulua rauhassa, kun olis kiva olla ihan kotona rauhassa ja tehdä oma joulu tai jos lähtis matkalle sillai, että menis valmiiseen pöytään ja kauniisiin maisemiin ihmettelee. Sveitsi tuli heti molemmille mieleen ja se päätettiin niissä liikennevaloissa. Mies sanoi muutenkin siinä, että se on tasan vika joulu, kun hän istuu autossa ja kiertelee kaikki paikat ja olin samaa mieltä. Tästä joulusta eteenpäin ei vietetä enää perinteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä joulun tapahtumien keskipiste on meidän koti. Meille tulee kaikki. Ja kukapa sen kaiken organisoi? Tässä ei todellakaan tehdä joulua oman näköiseksi, kun se on kaikki muut yhtä vastaan. Millä muskeleilla minä työnnän oman perheeni hankeen ja bunkkeroidun yksin tänne neljän seinän sisälle? Kertokaa.
Kyllä se on vaan taas jaksettava vaikka ei jaksa.
Siis ketkä teille tulee väkisin joulun viettoon?
Vanhempani ja tyttären perhe. Lisäksi ihan tämän talon ydinperhe minua lukuunottamatta on joulusta ihan täpinöissään. Kaikki muut ovat jouluihmisiä. Minua vaan ahdistaa koko urakka ja härdelli. Mutta, näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi käsittää, että joulua vietetään toisten mielen mukaan eikä järjestetä sitä omaa joulua. Mikä ihmeen pakko on mielistellä muita ja hyppiä toisten pillin mukaan?
Et ole tuntenut koskaan sitä syyllistämisen määrää. Etkä ole sinkku. Etkä asu useiden satojen kilometrien päässä vanhemmistasi, tai sisaruksistasi.
Jos minä tekisin päätöksen olla yksin kotonani jouluna - niin kuin haluaisin, niin vanhempani surisivat sitä todella paljon.
Tämä on sukupolvien jatkumo. Joulua ei vaan vietetä yksilöiden halujen mukaan, vaan joidenkin halujen mukaan. Ja ne halut näkyvät toistuvan, aina vaann - vaikka olisi itse kirottu sitä aaton ajamisen rumbaa
No kerrankos se kirpasee niille vanhemmile. He ovat ilkeitä, kun painostavat yhteiseen joulun viettoon. Eikö riitä, jos muuten käy heidän luonaan kylässä. Kamalat vanhemmat sulla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä joulun tapahtumien keskipiste on meidän koti. Meille tulee kaikki. Ja kukapa sen kaiken organisoi? Tässä ei todellakaan tehdä joulua oman näköiseksi, kun se on kaikki muut yhtä vastaan. Millä muskeleilla minä työnnän oman perheeni hankeen ja bunkkeroidun yksin tänne neljän seinän sisälle? Kertokaa.
Jospa alkajaisiksi kertoisit niille "kaikille", että et enää jaksa järjestää ja organisoida toisille mieluista joulua, kun et itse pysty ikinä viettämään sitä haluamallasi tavalla. Tämä kertominen on tehtävä niin selkeästi ja jämäkästi, että typerinkin tajuaa, ettei valmiiseen pöytään nyt vaan enää tulla, ellei tyyli muutu. Nämä kaikki teille tulevat ihmiset ovat niin tottuneita siihen, että sinä järjestät ja organisoit, joten heille ei ole tullut pieneen mieleenkään, että toisinkin voisi toimia. Olet myös omalta osaltasi ollut mahdollistamassa työnjakoa. Ei sinun tarvitse työntää ketään hankeen, vaan vaadit muutosta, etkä peräänny. Siitä se lähtee.
Jouluun on asetettu järkyttävät lataukset. Jouluroinaa myydään jo ennen halloweenroinaa. Joulusta täytyy tehdä omanlaisensa, jotta siitä voi nauttia, mutta kuitenkin joulua pitää _viettää_. Joululta ei vaan voi välttyä. Kammottavat tontut stalkkaa ikkunoiden takana onko kilttejä lapsia. Kalenterit täytetään ties millä suklaapatukoilla ja pimppipäristimillä. Joulun taikaa Alkokin raikaa. Uutena vuotena voi jo huokaista helpotuksesta ja pupeltaa joululta, vapulta tai jussilta jääneet perunasalaatit.
En juhli.
Olisitte iloisia te, joilla on jouluna läheisiä. Moni on ihan yksin. Mulla tulee nyt ensimmäistä kertaa elämässäni sellainen joulu mitä en voi viettää. Ei ole enää ketään läheistä hengissä. Veli kuoli, vanhemmat kuoli, serkkuja mulla on mutta asuvat todella kaukana ja sen takia ei ole tullut pidettyä yhteyttä.
Minusta olisi ihana kaupoissa kävellessä miettiä, mitä voisin ostaa läheisilleni lahjaksi. Ja kun tiedänkin jo mistä kaikki tykkäävät. Mutta turha niitä on haudoille viedä.
Yrittäkää nyt vaan nauttia joulusta. Ei siitä tarvitse mitään kilpajuoksua tehdä. Mitä vikaa on niissä ihan perusjutuissa? Nykyään kaiken saa ostaa valmiina kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan mene toisen nurkkiin jouluna ilman kutsua?
Kyllä se on sinun tehtäväsi sanella säännöt.
Minun tehtäväni heittää mies ja lapset aattoaamuna pihalle kodistaan ja toivottaa vanhempani ja kotoa muuttanut tyttäreni perheineen hevonkuuseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ketkä teille tulee väkisin joulun viettoon?
Vanhempani ja tyttären perhe. Lisäksi ihan tämän talon ydinperhe minua lukuunottamatta on joulusta ihan täpinöissään. Kaikki muut ovat jouluihmisiä. Minua vaan ahdistaa koko urakka ja härdelli. Mutta, näillä mennään.
Miksi hyysäät ihmisiä, jotka eivät kunnioita sinua yhtään? He eivät edes mieti ja kysy onko sinulle tämä asia ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tehtäväni heittää mies ja lapset aattoaamuna pihalle kodistaan ja toivottaa vanhempani ja kotoa muuttanut tyttäreni perheineen hevonkuuseen?
Lähde itse sieltä vaikka hotelliin, jos ahdistaa ja anna heidän viettää joulua keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa alkajaisiksi kertoisit niille "kaikille", että et enää jaksa järjestää ja organisoida toisille mieluista joulua, kun et itse pysty ikinä viettämään sitä haluamallasi tavalla. Tämä kertominen on tehtävä niin selkeästi ja jämäkästi, että typerinkin tajuaa, ettei valmiiseen pöytään nyt vaan enää tulla, ellei tyyli muutu. Nämä kaikki teille tulevat ihmiset ovat niin tottuneita siihen, että sinä järjestät ja organisoit, joten heille ei ole tullut pieneen mieleenkään, että toisinkin voisi toimia. Olet myö
Luuletko etten ole yrittänyt? Joka helv etin joulu käydään sama vääntö, mutta lopputulos on aina sama.
"Luuletko etten ole yrittänyt? Joka helv etin joulu käydään sama vääntö, mutta lopputulos on aina sama."
No et vaan tee mitään. Jätä kaikki järjestämättä, niin eiköhän he opi siitä. He ovat ilkeitä sinua kohtaan ja pitävät sinua itsestään selvyytenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde itse sieltä vaikka hotelliin, jos ahdistaa ja anna heidän viettää joulua
Miksi? Silloinhan en saa viettää joulua kuten haluan. Eikä muut saa myöskään vaan sitten on kaikilla paha mieli ja joulu pilalla.