Muita, jotka ei jaksaisi taas joulua?
Vastahan se oli... Siis ajatuksen tasolla ihan kiva, mutta sitten kun tietää sen stressin määrän kun kaikki pitää oikeasti tehdä ja valmistella niin alkaa ahdistaa. Pakkosukuloinnit ja pahat konvehtirasiat jotka pitää antaa eteen päin. Haluaisin mennä johonkin korpimökkiin ja viettää joulun ihan yksikseen....
Ehkä olen vaan tullut vanhaksi.
Kommentit (170)
Kunpa kaikki joulunvihaajat hakeutuisivat töihin aloille, joissa tehdään töitä myös jouluna, jotta joulua yli kaiken arvostavat saisivat viettää täydellistä aattoa. 99% aattona työskentelevistä tekevät sen kuitenkin vihaten jokaista sekunttia, jona ovat tekemättä sitä, jota aattona kuuluisi sillä hetkellä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä joulun tapahtumien keskipiste on meidän koti. Meille tulee kaikki. Ja kukapa sen kaiken organisoi? Tässä ei todellakaan tehdä joulua oman näköiseksi, kun se on kaikki muut yhtä vastaan. Millä muskeleilla minä työnnän oman perheeni hankeen ja bunkkeroidun yksin tänne neljän seinän sisälle? Kertokaa.
Kyllä se on vaan taas jaksettava vaikka ei jaksa.
Ei kai kukaan mene toisen nurkkiin jouluna ilman kutsua?
Kyllä se on sinun tehtäväsi sanella säännöt.
Minun tehtäväni heittää mies ja lapset aattoaamuna pihalle kodistaan ja toivottaa vanhempani ja kotoa muuttanut tyttäreni perheineen hevonkuuseen?
Sinun tehtäväsi on nyt ilmoittaa että et aio olla kotona jouluna etkä aio järjestää joulua. Jos siitä tulee jotain sanomista niin sanot, että tämä on suunnitelma ja se pitää.
Toki saat siellä kotona joulusi viettää, mutta sehän ei muille kuulu.
Vierailija kirjoitti:
"Luuletko etten ole yrittänyt? Joka helv etin joulu käydään sama vääntö, mutta lopputulos on aina sama."
No et vaan tee mitään. Jätä kaikki järjestämättä, niin eiköhän he opi siitä. He ovat ilkeitä sinua kohtaan ja pitävät sinua itsestään selvyytenä.
Niin ja sitten on kaikilla paha mieli kun yksi pilasi kaikkien joulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä joulun tapahtumien keskipiste on meidän koti. Meille tulee kaikki. Ja kukapa sen kaiken organisoi? Tässä ei todellakaan tehdä joulua oman näköiseksi, kun se on kaikki muut yhtä vastaan. Millä muskeleilla minä työnnän oman perheeni hankeen ja bunkkeroidun yksin tänne neljän seinän sisälle? Kertokaa.
Minun tehtäväni heittää mies ja lapset aattoaamuna pihalle kodistaan ja toivottaa vanhempani ja kotoa muuttanut tyttäreni perheineen hevonkuuseen?
Sinun tehtäväsi on nyt ilmoittaa että et aio olla kotona jouluna etkä aio järjestää joulua. J
Noinko sinä oikeasti toimisit tilanteessani? Uskomattoman törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Luuletko etten ole yrittänyt? Joka helv etin joulu käydään sama vääntö, mutta lopputulos on aina sama."
No et vaan tee mitään. Jätä kaikki järjestämättä, niin eiköhän he opi siitä. He ovat ilkeitä sinua kohtaan ja pitävät sinua itsestään selvyytenä.
Siis kuka tässä nyt pilasi joulun? Antaa heillä olla paha mieli, seuraavalla kerralla ottavat opikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jankutat tuota hankeen heittämistä koko ajan? Sinähän voit vaikka sairastua niin pahasti, että et pysty laittamaan rikkaa ristiin joulun eteen. Kuka silloin hoitaa kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun tehtäväsi on nyt ilmoittaa että et aio
Niin onhan se uskomattoman törkeää muilta olettaa, että sinä järjestät sen joulun.
Ihme vääntöö. Tekee kun ennenkin jos ei muuhunkaan pysty.
Joulu on aikaa, kun köyhiä hävettää.
Kauas on menty alkuperäisestä juhlasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kehitysvammainen veli, joka rakastaa joulua. Joulu on hänelle äärimmäisen tärkeä. Iäkäs isäni ei jaksa enää joulua laittaa, joten minulle se jää, halusin tai en. Aika monella muullakin on varmasti tällaisia syitä joulua yhdessä viettää, iäkkäitä sukulaisia tai toisaalta lapsia, joiden takia kuitenkin on ikään kuin pakko. En halua tuottaa veljelleni pettymystä, koska hänellä ei liiemmin ilon aiheita elämässään ole. Ennen kehitysvammaiset pääsivät retkille ja matkoille, kylpylään yms. Enää ei ole jäljellä muuta kuin säilytystä jossain laitoksessa.
No ei kai hänen takiaa ole paljon järjestettävää? Eri asia isot sukujoulut.
"Tavalliset asiat" eli ruoat (kaikkea pitää olla), joulupukki lahjoineen ja kakkukahvit. Kuusi pitää tietysti olla m
Miksi hänet on opetettu tuollaiseen joulun viettoon?
Minä. Mieleni valtaa joulun aikaan lähinnä suru siitä, että olen yksinäinen eikä minulle ole edelleenkään kumppania.
Olin joulunvihaaja. Sitä aikaa kesti vuosikymmeniä. Kun parikymppisenä muutin pois kotoa, vietin jouluni milloin missäkin. Joskus mentiin kaverin kanssa baariin, usein olin vaan yksin kotona tai töissä ja kerran olin meidän suvun mökillä jonne tuli suvun yksinäiset. Tehtiin yhdessä ruokaostokset (kaikki valmisruokia) ja se joulun järjestely oli siinä.
Kun kolmekymppisenä sain lapsen, tunsin pientä painostusta molemmin puolin sukua, että pitäisi ja pitäisi. Minä univelkainen ajattelin, että haluan vaan nukkua ja vauvaahan ei kiinnostanut kuin maito ja mökälelu. Mies oli tyytyväinen, kun ei tarvinnut ajella sinne tänne.
Nyt nelikymppisenä minusta onkin tullut yllättäen joulun ystävä. Se on minulle rauhan ja yhdessäolon aikaa. Kukaan ei ole menossa harrastuksiin eikä lapsen kaverit kilkuta ovikelloa. Naapuritkin hiljenee. Koti on kaunis kun on koristeita ja kynttilöitä. Anoppi haetaan meille ja hän tuo osan ruoista. Minä teen loput. Eikä mieskään vapaamatkustaja ole. Lahjoja ostetaan maltilla ja vain omalle perheelle.
Enkä minä muuta perhettäni tai sukulaisia inhoa. En todellakaan. Minulla on jopa aika läheiset välit laajaankin osaan sukua. Heitä tapaan muulloin, en jouluna. Kyllä häitä, ristiäisiä, rippijuhlia ja hautajaisia riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kehitysvammainen veli, joka rakastaa joulua. Joulu on hänelle äärimmäisen tärkeä. Iäkäs isäni ei jaksa enää joulua laittaa, joten minulle se jää, halusin tai en. Aika monella muullakin on varmasti tällaisia syitä joulua yhdessä viettää, iäkkäitä sukulaisia tai toisaalta lapsia, joiden takia kuitenkin on ikään kuin pakko. En halua tuottaa veljelleni pettymystä, koska hänellä ei liiemmin ilon aiheita elämässään ole. Ennen kehitysvammaiset pääsivät retkille ja matkoille, kylpylään yms. Enää ei ole jäljellä muuta kuin säilytystä jossain laitoksessa.
No ei kai hänen takiaa ole paljon järjestettävää? Eri asia isot sukujoulut.
"Tavalliset asiat" eli ruoat (kaikkea pitää olla), joulupukki lahjoineen ja kakkukahvit. Kuusi pitää tietysti olla m
En ole näin sydämetön, minkä kuvan tästä ehkä saa. Mutta eihän teidän nyt ihan kaikkea tarvitse järjestää. Jos pöydästä puuttuu rosolli tai piparit, niin mitä se veljesi tekee? Huutaa koko päivän?
Yritän sanoa, että joulun saa järjestettyä vähemmälläkin. Valmiit ruoat kaupasta ja konvehtirasia auki. Muovikuusi valoilla ja siihen koristeita. Jouluradio soimaan. Avot.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka tässä nyt pilasi joulun? Antaa heillä olla paha mieli, seuraavalla kerralla ottavat opikseen.
Näin. Kerran se vain kirpaisee. He ovat jo pilanneet sinun joulusi kun stressaat jo nyt ja sinusta tuntuu ettet vain jaksaisi, eikö se merkitse? Eihän tuo noin voi jatkua vuodesta toiseen. Joko lopetat palvelun kertarysäyksellä tai sitten vaadit kaikkia joulunviettäjiä edes osallistumaan järjestelyihin. Reippaasti vain, bonuksena ehkä ne joulunviettohalut karisee heiltäkin kun jotain pitäisi tehdäkin ja saatkin viettää joulun kuten haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin voi yhtenä jouluna käydä, mutta vuoden päästä voi olla, että muut jo kysyvät, että miten joulua vietetään tänä vuonna. Itse vihaan lahjojen keksimistä, joten ilmoitin yhtenä vuotena, etten halua lahjoja enkä osta niitä aikuisille (muutamalle suvun lapselle ostan). Ekana vuonna sain muutaman lahjan, mutta pysyin kannassani ja seuraavana vuonna niitä ei enää tullut. Käytän säästyneet rahat itse (ostan joka vuosi itselleni jonkun "lahjan"). Tilanne ei muutu, jos ei saa suutaan auki ja hyväksy, että joku voi loukkaantua.
Vierailija kirjoitti:
Aina on puhetta, että ei sitten kalliita lahjoja, mutta aina niitä on ostettu joten ei itsekään kehtaa olla hankkimatta. Velkaa on helvetisti eikä todellakaan olisi varaa pistää joululahjoihin. Ja itsetehdyt lahjat tai syömiset on tylsiä lahjoja kuitenkin.
Eikö sinulla ole itsetuntoa? Ilmoita kaikille, että nyt ei tule muita kun itsetehtyjä lahjoja, koska rahaa ei ole. Piste.
Jep, tuo joka vuotinen juhlien juhla! Onneksi sinkku velana ei ole tätä(kään) ongelmaa. Ei anoppilaa, ei sukulaisia, ei hössötystä, vain aikaa, rauhaa, hyvää ruokaa ja juomaa.
Joulupukki, lahjat ja kuusi varmaan kuuluukin hänen jouluunsa. Mutta oikeastiko tarvitaan kymmenen sorttia ihmiselle joka ei edes syö itse vaan syötetään?? Tuskimpa hän sitä huomaisi, jos ruokaa olisikin vähemmän. Kakku kaupasta valmiina. Se on toki selvä, että noin vaikeasti vammaisen kanssa ajan viettäminen on raskasta, mutta ei se joulusta johdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa alkajaisiksi kertoisit niille "kaikille", että et enää jaksa järjestää ja organisoida toisille mieluista joulua, kun et itse pysty ikinä viettämään sitä haluamallasi tavalla. Tämä kertominen on tehtävä niin selkeästi ja jämäkästi, että typerinkin tajuaa, ettei valmiiseen pöytään nyt vaan enää tulla, ellei tyyli muutu. Nämä kaikki teille tulevat ihmiset ovat niin tottuneita siihen, että sinä järjestät ja organisoit, joten heille ei ole tullut pieneen mieleenkään, että toisinkin voisi toimia. Olet myö
Tuo on siis hankala tilanne, jos on totuttanut perheensä siihen että kyllä äiti järjestää ja kaikkea on. Harvempi varmaan tarkoituksella ajaa itseään siihen tilanteeseen, mutta se ajautuu siihen hiljalleen, ja poispääsy on vaikeaa. Eihän kukaan halua lastensa jouluiloa pilata!
Mutta aikuisten kesken olisi syytä pitää tiukka neuvonpito: kerrot ettet nyt oikein jaksaisi järjestää, että meille saa tulla, mutta nyt pitää muitten hoitaa ruuat (ainakin enimmäkseen) ja ne perheen jouluihmiset koristelee. Oletettavasti siellä ei kauhean pieniä lapsia enää asu kun yksi on jo aikuinen, joten jokainen pystyy kyllä osallistumaan. Mutta tässä toki tulee se hankala kohta: onko tämmöinen kaikenhoitamiseen tottunut äiti valmis luovuttamaan kontrollin ja luottamaan siihen että muut osaa?
"Tavalliset asiat" eli ruoat (kaikkea pitää olla), joulupukki lahjoineen ja kakkukahvit. Kuusi pitää tietysti olla myös. Veljeni on vaikeavammainen ja sitoo yhden aikuisen koko ajaksi. Pahinta on kuitenkin tiukka aikataulu, jotta ehditään kaikki suorittaa. Veljeni ei kävele tai puhu ja häntä pitää syöttää.
Tämä ei kuitenkaan ole sellainen rento, omannäköinen joulu, vaan tapahtuu muiden ehdoilla ja aikatauluilla.