Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetteko lapsia jotka ei osaa pyöräillä, luistella, uida

Vierailija
01.11.2023 |

Minä jo isojen teinien äiti olen jotenkin kuvitellut, että esimerkiksi pyörällä ajaminen, uinti, luistelu ja jopa hiihto ovat ns. perusliikuntataitoja, jotka lapselle opetetaan niin kuin hampaiden pesu tai oman nimen kirjoittaminen. 

Viime aikoina on tullut nyt vastaan yllättäen useampia lapsia, jotka näitä ei osaa. 7 v ei osaa ajaa pyörällä, koska ei kuulemma ole halunnut opetella, suuttuu vaan kun ei osaa. Samanikäinen lapsi ei ikinä ole käynyt luistelemassa tai hiihtämässä, eipä vaan ole tullut vietyä ikinä ihmetteli lapsen äitikin. 10 v ei osaa uida, ei kuulemma ole halunnut mennä uimakouluun, 14 v ei ikinä ole hiihtänyt...

Mun mielestä tämä on tosi erikoinen uusi ilmiö yhteiskunnassa. Lasten liikkumattomuudesta puhutaan paljon, heijastuuko se tähänkin nyt? Onko tällainen yleistäkin nykyään vai olenko sattunut vain tapaamaan erikoistapauksia viime aikoina?

Kommentit (297)

Vierailija
241/297 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tunnen pari aikuista, jotka eivät osaa uida. Molemmat kotoisin järviseudulta. Itse olen surkea luistelija, en oppinut sitä lapsena kunnolla enkä nyt enää aikuisena viitsi. Ei  se minusta ole yhtä tärkeä taito kuin uiminen.

Miksi uimataito on tärkeämpi? Uimataito on oikeastaan vähän kuin ruotsi. Suurin osa tarvitsee sitä vain koulussa ja sen jälkeen ei enää missään.

Vierailija
242/297 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei nämä eteen syöksyjät ole tietenkään yksin liikenteessä, vaan aikuisen seurassa. Kukaan ei kuitenkaan pysty pitämään toisen pyörästä kiinni niin, ettei se lapsi voisi syöksyä ihan väärään suuntaan. Oletinkin, että tätä asiaa ei oteta täällä todesta. Mutta oikeasti nämä pienet on vaaraksi itselleen kun eivät vielä pysty havainnoimaan ympäristöä. Eli liikenteeseen vasta sitten kun toimii muukin kuin pelkkä eteenpäin ajo.

Mulla on itselläni kaksi lasta, jotka ovat oppineet molemmat pyöräilemään nelivuotiaina. Toinen heti neljä täytettyään, toinen muutamaa kuukautta vanhempana. Ei tarvitse pitää pyörästä kiinni: tarvitsee opettaa, että ajetaan omassa reunassa, että vauhti on sopiva ja että täytyy pysähtyä välittömästi, kun vanhempi huutaa STOP. Tämän lisäksi vanhempi ajaa sen pienen kuskin takana. Eivät syöksy väärään suuntaan, koska tietävät, että sen jälkeen kävellään. Hyvin on sujunut, ihan täällä Helsingin liikenteen keskelläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/297 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Täällä Espoossa 7-luokkalaiseni. Ei osaa kunnolla hiihtää tai luistella, kun ei juuri ole mahdollisuuksia.

Miten niin ei ole mahdollisuuksia? Espoossa on loistava latuverkosto, ja monen viime talven aikana on ollut myös tarpeeksi lunta hiihtämiseen.

No siten, ettei ne lumiset kaudet osu useinkaan siihen kohtaan koulussa, milloin ohjelmassa olisi hiihtoa.

Ja hiihtääkö ei voi koulun ulkopuolella? Ymmärrän, että monet harrastavat mieluummin muuta liikuntaa, mutta tartuin nyt tuohon "ei ole mahdollisuuksia". Espoossa on useimpina talvina hyvät mahdollisuudet hiihdon harjoitteluun.

Nyt on ollut kolme talvea, jolloin hiihtämään on päässyt hyvin. Sitä ennen oli monta talvea, jolloin ei päässyt. 

Vierailija
244/297 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kaikki vain ei opi kaikkia asioita, itse opin uimaan vasta aikuisena. Kävin lapsena uimakoulussakin, mutta vajosin aina pohjaan kun kivi. Hiihtää ja luistella osasin vaikka kuinka hyvin. Kysymys on lapsen kiinnostuksesta ja vanhempien varakkuudesta sekä halusta opettaa jälkikasvuaan.

Näitä on nykyään niin paljon. Ei kyse voi olla lapsen kiinnostuksesta. MÄ vihasin hiihtoa ja niin vaan osaan hiihtään, toki en ole sitten yläasteen hiihtänyt. Pointtina ennen hiihdettiin, vaikkei kiinnostusta ollut. Sama juttu monen muunkin asian harjoittelussa ja tekemisissä. Nyt vanhemmat antavat periksi nopeammin, kuten sunkin vanhemmat.

Kyse on vain vanhemmuudesta. Miten "myy" lapselleen asian ja miten opettaa ja tuo ilmi. Kaverilta voi lainata välineitä, jos empii omien hankkimista tai ei ole varaa.

Jokainen, joka osaa kävellä, osaa hiihtää vartin opettelun jälkeen. Uimisen kanssa ei ole ihan sama juttu.

Vierailija
245/297 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei nämä eteen syöksyjät ole tietenkään yksin liikenteessä, vaan aikuisen seurassa. Kukaan ei kuitenkaan pysty pitämään toisen pyörästä kiinni niin, ettei se lapsi voisi syöksyä ihan väärään suuntaan. Oletinkin, että tätä asiaa ei oteta täällä todesta. Mutta oikeasti nämä pienet on vaaraksi itselleen kun eivät vielä pysty havainnoimaan ympäristöä. Eli liikenteeseen vasta sitten kun toimii muukin kuin pelkkä eteenpäin ajo.

Mulla on itselläni kaksi lasta, jotka ovat oppineet molemmat pyöräilemään nelivuotiaina. Toinen heti neljä täytettyään, toinen muutamaa kuukautta vanhempana. Ei tarvitse pitää pyörästä kiinni: tarvitsee opettaa, että ajetaan omassa reunassa, että vauhti on sopiva ja että täytyy pysähtyä välittömästi, kun vanhempi huutaa STOP. Tämän lisäksi vanhempi ajaa sen pienen kuskin takana. Eivät syöksy väärään suuntaan, ko

Kyllä minä tiedän miten tuo pitäisi hoitaa. Silti noita pieniä itsemurhakandidaatteja näkee tuolla vaaratilanteissa,  kun niillä ei kyvyt riitä. En minä niitä ala opastamaan kun omat on jo aikuisia. Jotkut vanhemmat ei vaan välitä omistaan, se on tässä se pointti.  

Vierailija
246/297 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tunnen pari aikuista, jotka eivät osaa uida. Molemmat kotoisin järviseudulta. Itse olen surkea luistelija, en oppinut sitä lapsena kunnolla enkä nyt enää aikuisena viitsi. Ei  se minusta ole yhtä tärkeä taito kuin uiminen.

Miksi uimataito on tärkeämpi? Uimataito on oikeastaan vähän kuin ruotsi. Suurin osa tarvitsee sitä vain koulussa ja sen jälkeen ei enää missään.

Jos kaadut veneestä keskellä ruotsalaista järveä niin ruotsin kielen huonous ei haittaa, uimataidon puute kylläkin.

Vierailija
247/297 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtäminen on kaupungeissa etelässä täysin hyödytön taito, muutenkin se on lähinnä junteille, jotka jaksavat innostua jostain doping-sivakoijan mitalista lajissa, jota harrastetaan tosissaan alle kymmenessä maassa. Miksipä lapsillekaan tuollaista opettaa?

Uimataidon opetus on tärkeää, ettei huku. Ei liikunnan tai urheilun vuoksi vaan eloonjäämisen.

Pyöräilyn opetus on myös tärkeää, aluksi lähinnä liikennesääntöjen oppimiseen.

Oma lapseni on kolmevuotias eikä osaa mitään edellämainituista, paitsi vähän pyöräilyn alkeita. Uimahallissa emme ole käyneet paitsi kerran vauvauinnissa, sitten tulikin korona ja sulki hallit ja toiminnan pariksi vuodeksi.

Luistelukin on hyödytöntä, ellei halua lapsestaan NHL-staraa, jollaisia tulee noin yksi kymmenestä tuhannesta ikäluokkansa lapsesta. Jääkiekko on muutenkin niin kurjaksi taantunut laji, että en sitä poikalapselleni aio suositella. Eiköhän jalkapallo ole muutenkin tulevaisuuden laji Suomessakin.

Vierailija
248/297 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkiekko on ihan kiva lasten laji, mutta se kannattaa lopettaa n 12-vuotiaana. Sen jälkeen se muuttuu sairaaksi ja myös aivovammojen riski kasvaa. Luistelu keväällä järvellä on kyllä hienoa! 

Vierailija
249/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Hiihtäminen on kaupungeissa etelässä täysin hyödytön taito, muutenkin se on lähinnä junteille, jotka jaksavat innostua jostain doping-sivakoijan mitalista lajissa, jota harrastetaan tosissaan alle kymmenessä maassa. Miksipä lapsillekaan tuollaista opettaa?

Kyllä hiihtokin on Suomessa selviytymistaito. Jos syttyy sota, hiihtotaitoa tarvitaan talvella liikkumisessa niin kotirintamalla kuin sotatantereellakin. Silloin ei riitä autoja jokaiselle.

Vierailija
250/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Eiköhän jalkapallo ole muutenkin tulevaisuuden laji Suomessakin.

Joo, jalkapallo onkin hieno laji. Ei tarvita kuin mellakkapoliiseja hillitsemään raivohulluja faneja. Myös kädellä maalien teko on ihan hyväksyttävää ja modernin tekniikan, kuten videotarkastusten käytöstä valitetaan.

Vierailija
251/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Uimataidon opetus on tärkeää, ettei huku. Ei liikunnan tai urheilun vuoksi vaan eloonjäämisen.

Pyöräilyn opetus on myös tärkeää, aluksi lähinnä liikennesääntöjen oppimiseen.

Oma lapseni on kolmevuotias eikä osaa mitään edellämainituista, paitsi vähän pyöräilyn alkeita. Uimahallissa emme ole käyneet paitsi kerran vauvauinnissa, sitten tulikin korona ja sulki hallit ja toiminnan pariksi vuodeksi.

Luistelukin on hyödytöntä, ellei halua lapsestaan NHL-staraa, jollaisia tulee noin yksi kymmenestä tuhannesta ikäluokkansa lapsesta. Jääkiekko on muutenkin niin kurjaksi taantunut laji, että en sitä poikalapselleni aio suositella. Eiköhän jalkapallo ole mu

No nyt on kyllä ihmeellinen kommentti. Eihän hiihtoharrastuksella ja kilpahiihdon seuraamisella ole mitään tekemistä keskenään. Eikä luistelukaan ole sama asia kuin jääkiekko. Tää on tätä nykypäivää just, mitään ei kannata muka tehdä, jos siitä ei tule ammattia tai ole muuta merkittävää hyötyä. Mukava matalan kynnyksen liikuntaharrastus nähdään turhuutena. 

Vierailija
252/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nykyajan vanhemmissa on vikana kun tekevät niin avuttomia lapsia? Eikö jakseta opettaa niille asioita vai eikö vaan osata itsekään?

Vierailija
253/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tuo pyöräily on minun mielestä sellainen taito, että sitä ei kovin nuorena tarvitse yhtään mihinkään. Tai ehkä maaseudulla tai harvaan asutulla alueella, jossa oikeasti voi pyöräillä rauhassa ja opetella. Kaupungin pyöräteillä ajavat pikkuiset ovat aika hurjaa katsottavaa, kun ympäristön havainnointi ja motoriikka ei muuten toimi yhtään. Eli ihan varoittamatta saatetaan kääntyä takaa tulevan eteen, tai ajetaan vaan hulluna eteenpäin ilman ajatusta miten pysäytetään. Itse hiljennän vauhdin ihan minimiin kun on lapsia liikenteessä, mutta kaikki ei tee niin. Siinä tulee pahaa jälkeä kun joku ajaa kolmeakymppiä ja joku nelivuotias on yhtäkkiä edessä.

Minusta taas se kannattaa ehdottomasti opetella ajoissa. Samalla niitä liikennesääntöjä opetellaan ja lapsi kasvaa niihin sisälle. Ei niitä pieniä pidä päästää liikenteesee

No kun me muut ei ole tavattu tuollaisia lapsia liikenteessä, niin ehkä se on siksi vaikea uskoa. Pyöräileviä lapsia näkee kyllä paljonkin, mutta ne joitten vanhemmat on opettaneet jo pienenä pyöräilemään on keskimäärin niitä, jotka muutenkin panostaa lapsiinsa enemmän. 

Vierailija
254/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Mikä nykyajan vanhemmissa on vikana kun tekevät niin avuttomia lapsia? Eikö jakseta opettaa niille asioita vai eikö vaan osata itsekään?

Ei kaikki taida osata itsekään. Nykyvanhempien sukupolvessa on paljon niitä, jotka on kasvaneet nenä kiinni pelikonsolissa ja myöhemmin tietokoneessa. Koululiikunnasta on jäänyt vain traumoja ja inho kaikkea liikkumista kohtaan, eikä omat vanhemmat ole viitsineet opettaa. Kyllähän sen nykyihmisten keskimääräisestä painosta näkee, ettei monikaan aikuinen juuri persettään sohvasta nosta. Ihmekös tuo, jos lapset seuraa esimerkkiä. 

Vierailija
255/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus (pääasiassa kehopositiiviset) somevaikuttajat keskustelivat instagramissa siitä, onko lapsen pakko opetella hiihtämään ja luistelemaan. Moni oli vahvasti sitä mieltä, että ei missään tapauksessa voi pakottaa ja he eivät aio hankkia ns. turhaan välineitä. Yritin keskustella siitä näkökulmasta, että kyseisissä lajeissa oppii monipuolisia liikuntaitoja ja ehkä koululiikunnassakin on kivempaa, kun on perusteet hallussa (itse en esimerkiksi osannut kunnolla lapsena luistella ja liikkatunnit jäällä olivat ihan painajaista). Yksi vaikuttaja sitten alkoi kouhkata, että heillä ainakin panostetaan talviurheilun sijaan tunnetaitoihin ja leikkiin. Juu, niin meilläkin, mutta molempia voi nimenomaan treenata myös jäällä ja ladulla.

Vierailija
256/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Vierailija wrote:

Kyllä minä tiedän miten tuo pitäisi hoitaa. Silti noita pieniä itsemurhakandidaatteja näkee tuolla vaaratilanteissa,  kun niillä ei kyvyt riitä. En minä niitä ala opastamaan kun omat on jo aikuisia. Jotkut vanhemmat ei vaan välitä omistaan, se on tässä se pointti.  

Niin, pointti ei ole, etteikö kannattaisi opetella pyöräilemään pienenä. Pointti on, että aikuisten pitää ymmärtää hoitaa se turvallisesti ja opettaa ne liikennesäännöt samalla. Ja jos ei lapsella ole korvia kuunnella, niin takaisin lastenistuimeen.

Siis kyllähän myös uimarannoilta löytyy joka vuosi näitä vanhempia, jotka eivät katso lapsensa perään. Pitäisikö siis uimaankin opetella vasta isompana?

Vierailija
257/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne lapsia. Ennemmin niin päin, että vanhemmat kilpailevat kuka nuorempana oppii. Omassa lapsuudessa ehkä lapset kilpailivat taidoissa, mutta useimmat aikuiset eivät olleet kovin kunnianhimoisia lasten valmentajia, koska heillä oli muuta tekemistä. Ja en luule, että siinä määrin laitettiin neuvolasta kyselylomakkeita, joihin piti listata mitä lapsi osaa.

Se minkå olen huomannut niin liikennesääntöjä eivät nykylapset tai nuoret aikuiset osaa. Pyörällä ja mopolla ajetaan ihan holtitta. Ei esim. pysähdytä suojatien eteen eikä noudateta risteyssääntöjä. Ilmeisesti koulussa ei enää opeteta liikennesääntöjä. 

Tunnen sen sijaan kyllä iäkkäämpiä aikuisia, joilta puuttuu joku noista taidoista tai ovat huonoja niissä.

Vierailija
258/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tuo pyöräily on minun mielestä sellainen taito, että sitä ei kovin nuorena tarvitse yhtään mihinkään. Tai ehkä maaseudulla tai harvaan asutulla alueella, jossa oikeasti voi pyöräillä rauhassa ja opetella. Kaupungin pyöräteillä ajavat pikkuiset ovat aika hurjaa katsottavaa, kun ympäristön havainnointi ja motoriikka ei muuten toimi yhtään. Eli ihan varoittamatta saatetaan kääntyä takaa tulevan eteen, tai ajetaan vaan hulluna eteenpäin ilman ajatusta miten pysäytetään. Itse hiljennän vauhdin ihan minimiin kun on lapsia liikenteessä, mutta kaikki ei tee niin. Siinä tulee pahaa jälkeä kun joku ajaa kolmeakymppiä ja joku nelivuotias on yhtäkkiä edessä.

Minusta taas se kannattaa ehdottomasti opetella ajoissa. Samalla niitä liikennesääntöjä opetellaan ja lapsi kasvaa niihin sisälle. Ei niit

Aika monta kertaa olen joutunut äkkijarrutuksia tekemään kun joku pikkuinen päättää vaihtaa puolta ihan lennosta, antamatta siitä minkäänlaista signaalia taakseen. Täytyy jatkossa ajaa vaan surutta päälle kun kerran tällaista ei vaan voi tapahtua :) 

Vierailija
259/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa uida, lapsena terveyssyistä opettelu oli vaikeaa herkimmässä iässä ja laiskat vanhemmat eivät viitsineet tehdä tätä myöhemmin. Nykyään ihmettelevät "miten sinä et uida osaa?" No ette v*** opettaneet...

Hiihtämisessä ja luistelussa olen huono, mutta sentään osaan.

Vierailija
260/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en osaa uida. En saanut uida lapsena koska oli krooninen virtsatietulehdus puoli vuotiaasta lähtien. Oli yhtä kärsimystä.

Että asiat ei aina ole yksinkertaisia.

Niin. Ymmärrän.

Tuo on kyllä ihan eri asia kuin tuo aloituksen juttu.