Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetteko lapsia jotka ei osaa pyöräillä, luistella, uida

Vierailija
01.11.2023 |

Minä jo isojen teinien äiti olen jotenkin kuvitellut, että esimerkiksi pyörällä ajaminen, uinti, luistelu ja jopa hiihto ovat ns. perusliikuntataitoja, jotka lapselle opetetaan niin kuin hampaiden pesu tai oman nimen kirjoittaminen. 

Viime aikoina on tullut nyt vastaan yllättäen useampia lapsia, jotka näitä ei osaa. 7 v ei osaa ajaa pyörällä, koska ei kuulemma ole halunnut opetella, suuttuu vaan kun ei osaa. Samanikäinen lapsi ei ikinä ole käynyt luistelemassa tai hiihtämässä, eipä vaan ole tullut vietyä ikinä ihmetteli lapsen äitikin. 10 v ei osaa uida, ei kuulemma ole halunnut mennä uimakouluun, 14 v ei ikinä ole hiihtänyt...

Mun mielestä tämä on tosi erikoinen uusi ilmiö yhteiskunnassa. Lasten liikkumattomuudesta puhutaan paljon, heijastuuko se tähänkin nyt? Onko tällainen yleistäkin nykyään vai olenko sattunut vain tapaamaan erikoistapauksia viime aikoina?

Kommentit (297)

Vierailija
281/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vain ei opi kaikkia asioita, itse opin uimaan vasta aikuisena. Kävin lapsena uimakoulussakin, mutta vajosin aina pohjaan kun kivi. Hiihtää ja luistella osasin vaikka kuinka hyvin. Kysymys on lapsen kiinnostuksesta ja vanhempien varakkuudesta sekä halusta opettaa jälkikasvuaan.

Pa$kapuhetta. Ihminen kelluu paitsi jos keuhkot on täynnä vettä. Toisen sanoen hukuit joka kerta?

Vierailija
282/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneepä kivasti sekaisin nuo pitkät lainaukset.

Vielä Turun luistelutilanteesta, että tekojäistä Kupittaan mato on ilmainen, Parkin kenttä maksaa hiukan, ja kumpikin oli esimerkiksi viime talvena auki lähes koko talven. Ilmaisia jäähallivuoroja kaupungilla on esim. tällä hetkellä ainakin parina arki-iltana ja myös viikonloppuna. Että virastotyöaikaa tekevä voi luistella ilmaiseksi useita kertoja viikossa sisähallissa. Lisäksi nuo keskellä päivää olevat ilmaisvuorot, joihin pääsevät ne joille se aika sopii. Sitten pakkasilla lisäksi jäähdytysputkettomat luistelukentät.

En nyt tiedä, onko luistelu hyödyllistä, mutta on se ainakin halpa ja helppo liikuntamuoto.

Ja luistelu ois myös semmoinen homma, että se ois hyvä oppia lapsena, aikuisena hankalampaa kun kaatuminen pelottaa. Vähän niinkuin vaikka se pyöräily. Ja se taito säilyy, vaikka ei vuosiin lu

Itse näin aikuisiällä periaatteessa osaan luistella, eli se taito ei ole kadonnut minnekään. Mutta olen tässä vuosien aikana muuttunut huomattavan kömpelömmäksi! Meinasin lentää turvalleni joka ikinen kerta kun luistin vähänkään tökkäsi johonkin koloon. Kyllä sitäkin taitoa olisi voinut ylläpitää paremmin mutta nyt kävi näin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

On tuttu ilmiö. Kertoo kyllä vanhemmuuden muutoksesta. Ruudut vievät valtavasti sekä aikuisten että lasten aikaa. Tapaan myös koko ajan vanhempia, jotka ei ymmärrä sitä, että taitojen harjoittelu vie aikaa ja vaatii kannustusta, palkkioita, välietappeja jne. Ihan tuttu lause nykyään on äidiltä tai isältä, että "joo, se kerran kokeili hiihtämistä / kirjan lukemista / uimakoulua, mut ei me sit jatkettu kun ei se tykännyt siitä / halunnut enää mennä..." 

T: ope

Nyt olet hakoteillä. Esim moni autisminkirjolla oleva ei aina opi näitä taitoja. Yhden ko lapsen olen itse opettanut uimaan, pyöräilemään ja hiihtämään, mutta luistelu ei onnistu, vaikka mite  harjottelisi.

Mitään palkkioita ei tarvitse, jos lapsella on kyky oppia.

Annat ammatistasi huonon kuvan, mikäli olet oikeasti opettaja.

Jos ei ole hirveän liikuntarajoitteinen, vaikeasti autistinen tai älyllisesti kehitysvammainen, niin en kyllä purematta niele tuota väitettä että lapsi ei opi vaikka miten harjoittelisi. Osa vaatii kauemmin aikaa opetella ja kaikki opetustavat eivät tuota kaikille samaa tulosta, joten joku voi tarvita toisenlaisen lähestymisen jotta saa ahaa-elämyksen ja homma alkaa sujua, mutta kyllä lähtökohtaisesti lapsi voi oppia taidon kuin taidon kun annetaan riittävästi aikaa ja oikeanlaista tukea. Tuollainen "lapsi ei opi vaikka miten harjoittelisi" viittaa siihen, että lasta ei ole opetettu tarpeeksi pitkäjänteisesti ja lapselle sopivalla tavalla.

Palkkiot, riippuen siitä mikä lasta motivoi, on hyvä tapa motivoida lasta silloin, kun oppiminen on vaikeaa. Ja vaikka oppiminen ei olisi vaikeaa, niin kyllä taitojen opettelusta silti voi palkita. Siitä jää hyvä muistijälki ja motivaatio muiden taitojen opiskeluun on todennäköisesti hyvä.

Vierailija
284/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Hiihto ja luistelu eivät kyllä enää nykyään Etelä-Suomessa ole mitään kansalaistaitoja. Itsekin yleensä ehdin talven aikana hiihtämään noin kerran, kun hiihtokelejä ei liikaa ole. Ei välineitä ole välttämättä järkeä hankkia. Mutta ikävää, jos uinti ja pyöräilykin ovat unohtuneet. 

Kyllä Etelä-Suomessakin on edelleen lunta talvisin. Nytkin on, marraskuussa. Hiihto ha luistelu ovat tärkeitä siinä missä uinti ja pyöräily.

Onhan sitä. Ehkä 1cm, jos hyvä tuuri käy. Siinä ei paljon vielä latuja tehdä.

terkkuja Tammisaaresta

Ei täällä Turussa kyllä ole milliäkään lunta. Yleensä lunta on ehkä kaksi viikkoa. Meillä ei hiihdetä, koska en vain näe mitään

Kerran käytiin. Ei koskaan enää. Silloin ei ollut lunta muualla, joten väkeä oli aivan järjettömästi. Lapsi sanoi itse, ettei enää halua tulla, kun ahdistui siitä tungoksesta. Itse olen sitä mieltä, ettei hiihto ole mitenkään välttämätön taito enää tämän päivän maailmassa, joten en painosta. Harrastetaan kuitenkin useampaa kilpaurheilulajia, joten en koe asiassa ongelmaa. (ja yksi niistä on juuri se uinti).

Vierailija
285/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki, täällä on useita, mutta esim lähimmässä hallissa yleisövuorot on arkena ennen klo 16. Seuraavaksi lähimmässä on yksi vuoro lauantai-aamuisin ja siellä ollaan käyty, mutta siellä on väkeä ihan älyttömästi, joten luistelu on lähinnä kävelyä ja pienempien varomista. Tällä hetkellä tosin futistreenit on samaan aikaan, joten ei olla vähään aikaan käyty. Lapsi osaa jo luistella ihan riittävästi (eli selviää liikuntatunneista), joten voidaan keskittyä niihin kivempiin lajeihin.

Vierailija
286/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Tunnen pari aikuista, jotka eivät osaa uida. Molemmat kotoisin järviseudulta. Itse olen surkea luistelija, en oppinut sitä lapsena kunnolla enkä nyt enää aikuisena viitsi. Ei  se minusta ole yhtä tärkeä taito kuin uiminen.

Miksi uimataito on tärkeämpi? Uimataito on oikeastaan vähän kuin ruotsi. Suurin osa tarvitsee sitä vain koulussa ja sen jälkeen ei enää missään.

Uimataito voi pelastaa hengen, joko omasi tai jonkun toisen. Uimataito on kansalaistaito, etenkin Suomessa. Ja ihan turha vängätä vastaan, ettei koskaan tule tilannetta jolloin joutuisit vesille. Koskaan ei voi tietää ja hukkumiset tapahtuvat usein tilanteissa, joissa on osallisena liika itsevarmuus tai uimataidottomuus.

Vierailija
287/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuota pyöräilyä pysty opettelemaan rauhallisemmilla paikoilla ennenkuin lähtee liikenteeseen vilkkaalle pyörätielle? 

Niinhän suurin osa tekeekin, tottakai. 

Tuosta edellä olevasta keskustelusta päätellen ei, sillä tuntuu että on suorastaan ihmisoikeus mennä sinne opettelemaan. Nuo on ihan turvallisuusasioita mutta mammat ei näköjään ole kiinnostuneita.

Onhan sitä jossain kohtaa siirryttävä myös liikenteeseen harjoittelemaan, mutta ei missään ole kyllä sanottu ettei olisi harjoiteltu rauhallisilla paikoilla ensin. 

Vierailija
288/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä esikoulussa yleensä viimeistään tulee luistelut, hiihdot ja uinnit. Koulussa sitten tehdään paljon retkiä pyörällä. Ainakin meidän kunnassa. Mutta varmasti on paljon perheitä joissa ei ennen tuota koulu/esikouluikää lapset oo koskaan luistellut tai hiihtänyt. Se on kiva sitten sille opettajalle kun on 15 lasta kaukalossa joista vain muutama pysyy omin voimin pystyssä ja hiihtoladulla sama. Mikä siinä sitte on syynä? Ehkä liikuntaa ei pidetä perheessä niin tärkeänä, tai sitten lapset saattavat kyllä harrastaa liikuntaa mutta ne voivat olla esim. jalkapalloa tai tanssia jolloin nuo perustaidot jäävät opettamatta. Vanhemmistahan tämä lähtee. Jos ei heitä hiihto kiinnosta niin tuskin he vievät lastakaan sinne ladulle. 

Vierailija
289/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä voi olla kyse myös siitä, että vanhemmat ovat ylisuojelevia. Tiedän perheen, jossa tytön ei annettu ajaa pyörällä vielä yläasteikäisenäkään, koska vanhemmat pelkäsivät tyttären jäävän auton alle. Ja uimahalli oli niin likainen paikka, ettei sinne voinut viedä lasta tartuntojen pelossa. Vanhemmat kirjoittivat opettajalle kaikenlaisia selityksiä ja lappusia ettei lapsen tarvinnut osallistua hiihtoon eikä luisteluunkaan. En tiedä, onko nyt jo aikuinen tyttö opetellut näitä taitoja myöhemmin. Tuskinpa.

Vierailija
290/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu että monesti syynä on vaan vanhempien viitsimättömyys ja kyvyttömyys ajatella lapsen parasta. Eri lajien ja taitojen opettaminen vaatii aikaa ja yrityskertoja, ei kukaan ole seppä syntyessään. Jos vanhempi itse on kovin liikkumaton tai väheksyy vaikkapa uimataidon merkitystä, niin eihän sellainen ole mielekästä tekemistä, vaikka lapsi siitä hyötyisi. Moni vanhempi ei varmasti tajua, että monipuolinen liikunnallinen harrastaminen on tosi tärkeää lapsen kehonhallinnan ja kunnon tasapainoisen kehittymisen kannalta etenkin nyt, kun lapset vähenevässä määrin enää leikkivät pihalla itsensä väsyksiin. Tasapaino, lihaskunto, kestävyyskunto ja notkeus ei kehity, jos niitä ei kehitä, ja nuo taidot on tosi tärkeitä lapselle jotta kasvaessa pysyy hyvä kosketus oman kehon pystyvyyteen ja toimintaan. Tosi paljon näkee lapsia, jotka ei jaksa juosta vaikka liikuntatunnilla kun pelataan pesistä tai ei opi uimaan, koska uinti vaatii jonkin verran lihaskuntoa ja keskivartalon hallintaa, ei uiminen onnistu jos on ihan nuudeli siellä altaassa eikä voimat riitä uima-asennon ja liikkeen ylläpitoon. Samoin ei enää kestetä sitä, että rakas lapsi kokee ikäviä tunteita ja saattaa itkupotkuraivarin kautta ilmaista tyytymättömyyttä omasta osaamattomuudestaan. Siinä sitten luovutetaan ja todetaan, että voi voi ei se meidän Maija-Petteri oppinut luistelemaan vaikka jäällä käytiin. Lapselle on karhunpalvelus, kun päästetään helpolla eikä panosteta eri liikuntamuotojen kokeiluun. Kaikkea ei tarvitse harrastaa, mutta hyvä olisi että hiihtoa ja luistelua olisi kokeiltu parina talvena vaikka ne ei ihan lemppari juttuja olisikaan. Into johonkin lajiin voi tulla lapsellekin yllätyksenä onnistumisen kokemusten myötä, mutta ei näitä kokemuksia saa jos vanhemmat ei rohkaise ja motivoi liikkumaan.

Vierailija
291/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uida kannattaa aina osata, sillä jos menet seuraavalla kerralla uimaan, etkä osaa uida, et voi uida!

Vierailija
292/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuota pyöräilyä pysty opettelemaan rauhallisemmilla paikoilla ennenkuin lähtee liikenteeseen vilkkaalle pyörätielle? 

Niinhän suurin osa tekeekin, tottakai. 

Tuosta edellä olevasta keskustelusta päätellen ei, sillä tuntuu että on suorastaan ihmisoikeus mennä sinne opettelemaan. Nuo on ihan turvallisuusasioita mutta mammat ei näköjään ole kiinnostuneita.

Onhan sitä jossain kohtaa siirryttävä myös liikenteeseen harjoittelemaan, mutta ei missään ole kyllä sanottu ettei olisi harjoiteltu rauhallisilla paikoilla ensin. 

Selvästikään ei riittävästi. Mutta jatkossa vaan suoraan päälle niin ongelma ratkeaa sillä.  😃

Vierailija
293/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummityttö (10 vee) ui lähinnä uimarenkaan kanssa. Ei osaa pyöräillä, kun pienenä kaatui pyörällä eikä sen jälkeen suostunut ajamaan. Hiihtämisestä en tiedä. Isovelikin oppi uimaan aika myöhään.

Heidän vanhemmat inhoaa vettä, joten ei lapsetkaan ole tottuneet veteen. Eikä lapsille ole koskaan luettu mitään vanhempien toimesta, joten tuskin itsekään kirjaan tarttuvat.

Vierailija
294/297 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote] 

Vierailija kirjoitti:

Kerran käytiin. Ei koskaan enää. Silloin ei ollut lunta muualla, joten väkeä oli aivan järjettömästi. Lapsi sanoi itse, ettei enää halua tulla, kun ahdistui siitä tungoksesta. Itse olen sitä mieltä, ettei hiihto ole mitenkään välttämätön taito enää tämän päivän maailmassa, joten en painosta. Harrastetaan kuitenkin useampaa kilpaurheilulajia, joten en koe asiassa ongelmaa. (ja yksi niistä on juuri se uinti).[/quote]

Ollaan käyty lukuisia kertoja. Varmaan kahdesti on ollut suksivuokraamolla järjetön jono. Silloin ollaan ensin menty pulkkamäkeen ja nuotiolle syömään eväät, ja sitten jono onkin ollut ohi. Lasten harjoittelulenkillä ei juurikaan ole sellaista, ettei sinne mahtuisi, koska sitä hiihtävät vain tyyliin ensikertalaiset. Että kyllä vaikka parivuotiaan kanssa, joka jaksaa hiihtää kymmenen minuuttia tuo on aika ylivoimainen kohde. 

Tuollahan voi käydä omilla välineillä mihin aikaan vaan, kun perustelu oli, että omia välineitä ei kannata hankkia, koska yhtään missään ei ole latua ikinä.

Jotenkin vain olen onnistunut tykkäämään tuosta paikasta, vaikka periaatteessa vihaan hiihtämistä peruskoulun jonossa pakkohiihdon ym. ym. ansiosta. Sori. Impparin uimahallin vesipeuhuaika taas on joskus hieman ahdistanut, mutta onneksi muuallakin ja muuhun aikaan voi uida.

Muuten munkin lapsi oli vaikeaa aluksi houkutella syvään veteen kellukkeilla ja luistimilla pelkäsi kaatumista, ja itse taas kaaduin pyörällä monta kertaa. Että en nyt oikein osta tuota perustelua, että jos lapsi ei yhden kerran tykännyt jostain asiasta, niin sitten sitä ehdottomasti ei tehdä milloinkaan enää.

Yleisöluistelussa en ole käynyt, kun on ollut ulkojäitäkin niin hyvin, mutta moni käy meidän lähimmässä hallissa. Että en osaa sanoa, mikä on se teidän halli ja milloin käytte siellä ja onko se aina täynnä. Tyylin lomaviikolla ja sadepäivänä melkein mikä vain on täynnä.

Luistelussakin oli perusteluna, että ei voi millään luistella, kun ei ole jäätä. Me vain  luisteltiin koko viime talvi samalla paikkakunnalla.

Ei ole varmaan nykyään pakko hiihtää, jos ei halua, mutta kyllä voi. Luistella on melko pakko koko kouluaika, mehän aikanaan myös pakkohiihdettiin.

Vierailija
295/297 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Tunnen pari aikuista, jotka eivät osaa uida. Molemmat kotoisin järviseudulta. Itse olen surkea luistelija, en oppinut sitä lapsena kunnolla enkä nyt enää aikuisena viitsi. Ei  se minusta ole yhtä tärkeä taito kuin uiminen.

Miksi uimataito on tärkeämpi? Uimataito on oikeastaan vähän kuin ruotsi. Suurin osa tarvitsee sitä vain koulussa ja sen jälkeen ei enää missään.

Uimataito voi pelastaa hengen, joko omasi tai jonkun toisen. Uimataito on kansalaistaito, etenkin Suomessa. Ja ihan turha vängätä vastaan, ettei koskaan tule tilannetta jolloin joutuisit vesille. Koskaan ei voi tietää ja hukkumiset tapahtuvat usein tilanteissa, joissa on osallisena liika itsevarmuus tai uimataidottomuus.

Uimataidottomuus on äärimmäisen harvoin selittävä tekijä aikuisen hukkumiskuolemassa. On paljon todennäköisempää kuolla hukkumalla uimataitoisena.

Vierailija
296/297 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Jos kaadut veneestä keskellä ruotsalaista järveä niin ruotsin kielen huonous ei haittaa, uimataidon puute kylläkin.

Jos tarvitsen apua umpiruotsalaisessa kylässä, niin kroolaaminen jalkakäytävällä ei auta yhtään. Joka tapauksessa ihminen voi itse päättää joutuuko hän umpiruotsalaiseen kylään tai veneeseen ilman pelastusliiviä.

Vierailija
297/297 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki, täällä on useita, mutta esim lähimmässä hallissa yleisövuorot on arkena ennen klo 16. Seuraavaksi lähimmässä on yksi vuoro lauantai-aamuisin ja siellä ollaan käyty, mutta siellä on väkeä ihan älyttömästi, joten luistelu on lähinnä kävelyä ja pienempien varomista. Tällä hetkellä tosin futistreenit on samaan aikaan, joten ei olla vähään aikaan käyty. Lapsi osaa jo luistella ihan riittävästi (eli selviää liikuntatunneista), joten voidaan keskittyä niihin kivempiin lajeihin.

Turun hallien yleisöluistelut on maanantai-iltana, torstai-iltana, lauantaiaamuna ja sunnuntaiaamuna. Lisäksi Raision ja Kaarinan yleisöluistelut. Seurakuntien ilmaisvuoro kerran kuussa lauantaisin (lienee suosittu). Parkin kentän tekojää talvisin. Kupittaan mato. Hyvällä säällä muut ulkokentät, nykyään näkee netistä että mitkä kentät on auki.