Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetteko lapsia jotka ei osaa pyöräillä, luistella, uida

Vierailija
01.11.2023 |

Minä jo isojen teinien äiti olen jotenkin kuvitellut, että esimerkiksi pyörällä ajaminen, uinti, luistelu ja jopa hiihto ovat ns. perusliikuntataitoja, jotka lapselle opetetaan niin kuin hampaiden pesu tai oman nimen kirjoittaminen. 

Viime aikoina on tullut nyt vastaan yllättäen useampia lapsia, jotka näitä ei osaa. 7 v ei osaa ajaa pyörällä, koska ei kuulemma ole halunnut opetella, suuttuu vaan kun ei osaa. Samanikäinen lapsi ei ikinä ole käynyt luistelemassa tai hiihtämässä, eipä vaan ole tullut vietyä ikinä ihmetteli lapsen äitikin. 10 v ei osaa uida, ei kuulemma ole halunnut mennä uimakouluun, 14 v ei ikinä ole hiihtänyt...

Mun mielestä tämä on tosi erikoinen uusi ilmiö yhteiskunnassa. Lasten liikkumattomuudesta puhutaan paljon, heijastuuko se tähänkin nyt? Onko tällainen yleistäkin nykyään vai olenko sattunut vain tapaamaan erikoistapauksia viime aikoina?

Kommentit (297)

Vierailija
261/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

y on 10-vuotias lapsi, joka oppi kaikki nuo ennen kouluun menoa. Koululaiseksi kasvettuaan ajattelin, että nyt voidaan ottaa kavereita mukaan esim. Flamingoon mennessä, kun kaverin kanssa siellä on hauskempaa. No, osa niistä kavereista ei osaa vieläkään uida niin hyvin, että vanhemmat päästäisivät mukaan. 

Pyöräilyn kanssa sama juttu. Lapsi on osannut pyöräillä 2-vuotiaasta ja 3-vuotiaasta asti pyöräillyt ihan oikeassa liikenteessä päiväkotimatkat. Kolmannella luokalla alkoivat tehdä koulussa retkiä pyörällä eikä osa lapsista ollut silloin koskaan aiemmin pyöräillyt kunnolla liikenteessä ja osa sai jopa tukiopetusta itse ajamiseen ennen kuin lähtivät liikenteeseen. Opettaja käy sääliksi. Miettikää mikä vastuu 20-30 lapsen kanssa, joista osa ei ole koskaan edes pyöräillyt liikenteessä. 

Hiihdon ja luistelun ymmärrän tavallaan paremmin, koska kaikkialla ei ole kelejä siihen. Oma lapsi osaa kyllä molemmat, mutta hiihtää vain pakotettuna. 

Vierailija
262/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Hiihto ja luistelu eivät kyllä enää nykyään Etelä-Suomessa ole mitään kansalaistaitoja. Itsekin yleensä ehdin talven aikana hiihtämään noin kerran, kun hiihtokelejä ei liikaa ole. Ei välineitä ole välttämättä järkeä hankkia. Mutta ikävää, jos uinti ja pyöräilykin ovat unohtuneet. 

Kyllä Etelä-Suomessakin on edelleen lunta talvisin. Nytkin on, marraskuussa. Hiihto ha luistelu ovat tärkeitä siinä missä uinti ja pyöräily.

Onhan sitä. Ehkä 1cm, jos hyvä tuuri käy. Siinä ei paljon vielä latuja tehdä.

terkkuja Tammisaaresta

Ei täällä Turussa kyllä ole milliäkään lunta. Yleensä lunta on ehkä kaksi viikkoa. Meillä ei hiihdetä, koska en vain näe mitään järkeä ylläpitää kalliita välineitä tuon takia. Luistimet on ja se taito on yritetty opettaa lapselle, mutta ei sekään helppoa ole, kun ulkojäitä ei välttämättä ole kuin pari viikkoa vuodessa ja jäähallien yleisövuoroja on vähän. Hyvät pyörät on kaikilla ja lapsi harrastaa kilpauintia, joten en koe olevani huono vanhempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ovat 12- ja 10-v. Kumpikaan ei osaa uida. Olen yksinhuoltaja enkä osaa itse uida, joten turvallisuussyistä en ole vienyt uimaan. Useampaan uimakouluun kylläkin. Koulussa on myös ollut uintia. Lapset eivät ole vielä silti oppineet. Hiihtää, luistella ja pyöräillä lapseni osaavat hyvin. Nämä olen opettanut heille. Liikunnassa paljon yhdessä.

Minusta uimakoulussa on jotain vikaa, jos siellä ei opi uimaan. Ehkä joku alle kouluikäisten uimakoulu vielä voi olla sellainen, mutta sitä pitäisi kutsua ehkä eri nimellä. Esimerkiksi veteen totuttelu, vesileikki tai jotain semmoista. Mutta normaali yli seitsemänvuotias kyllä oppii uimaan koiraa jos kunnolla opetetaan, poislukien sellaiset joilla on todella paha kammo vettä kohtaan. Minusta on outoa, jos lapsi on ollut useassa uimakoulussa, on ikää, mutta ei osaa uida. 

Pitäisi tehdä seurantaa, moniko oppii uimaan missäkin uimakoulussa. Vanhempien odotus on, että uimataitoa juuri siellä tavoitellaan.

Uimataidoton voi oikeasti hyvin käydä lastensa kanssa uimahallissa. Lastenaltaassa on vain vähän yli metri vettä, joten siellä pärjää. Ei sieltä uimataitoisetkaan vanhemmat oikein pääse poistumaan syvään veteen paitsi vuorotellen tai kun ottaa lapsen kellukkeissa mukaan. Mutta lapsethan viihtyy siellä matalassa altaassa yleensä niin että eivät lähtisi ikinä. 

On usein myös altaita, joissa aikuisen jalat ottavat pohjaan ja lapsi voi uida kellukkeilla. Lapsille on hallissa hyviä kellukkeita lainaksi, sellaisia happipullojen näköisiä keltaisia. Mutta kymmenenvuotiaalle ne ovat kyllä valitettavasti jo liian pieniä. Allassyvyydet näkyvät netissä, 130 cm altaassa aikuisella ja isolla lapsella yltävät jalat pohjaan. 

Vierailija
264/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Hiihto ja luistelu eivät kyllä enää nykyään Etelä-Suomessa ole mitään kansalaistaitoja. Itsekin yleensä ehdin talven aikana hiihtämään noin kerran, kun hiihtokelejä ei liikaa ole. Ei välineitä ole välttämättä järkeä hankkia. Mutta ikävää, jos uinti ja pyöräilykin ovat unohtuneet. 

Kyllä Etelä-Suomessakin on edelleen lunta talvisin. Nytkin on, marraskuussa. Hiihto ha luistelu ovat tärkeitä siinä missä uinti ja pyöräily.

terkkuja Tammisaaresta

Ei täällä Turussa kyllä ole milliäkään lunta. Yleensä lunta on ehkä kaksi viikkoa. Meillä ei hiihdetä, koska en vain näe mitään järkeä ylläpitää kalliita välineitä tuon tak

Tuolla seudulla on kesäisin myös se hauskuus, että uimapaikkoja on vähän (en siis asu siellä). Itse on tottunut, että uimassa voi käväistä nopeasti. Tuolla kaikki meren rannat oli levässä ja järviä vähän,eli sinne uimaan pitää ihan oikeasti "lähteä" eikä se ranta ole siinä näköetäisyydellä.

Vierailija
265/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

terkkuja Tammisaaresta

Ei täällä Turussa kyllä ole milliäkään lunta. Yleensä lunta on ehkä kaksi viikkoa. Meillä ei hiihdetä, koska en vain näe mitään järkeä ylläpitää kalliita välineitä tuon tak

Impivaarassa on lähes joka talvi latu sekä kaupingin suksivuokraamo. Lasten suksien vuokra on 1 euro kahdelta tunnilta, hintaan sisältyy myös monot ja sauvat. Aikuisilta 5 e. On harjoittelulatu, pieni kierros, iso kierros sekä hyvässä lumitilanteessa yhdyslatuja sinne sun tänne. Paikalla on myös pulkkamäki ja nuotiokatos, hallissa kahvio ja wc. Jopa minä, joka koulun jälkeen vannoin etten ikinä hiihdä olen langennut tähän (ja vähän ladun varteen). 

Vierailija
266/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjumala älkää olko noin nössöjä! Opetelkaa se uiminen ja pyöräily!

Vierailija
267/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

terkkuja Tammisaaresta

Ei täällä Turussa kyllä ole milliäkään lunta. Yleensä lunta on ehkä kaksi viikkoa. Meillä ei hiihdetä, koska en vain näe mitään

Suomessa on melkein joka pitäjässä uimahalli. Uskosin, että Turussakin on.

Vierailija
268/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä et osaa pyöräillä? 40v?! avutonta

Vierailija
269/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä Turussa kyllä ole milliäkään lunta. Yleensä lunta on ehkä kaksi viikkoa. Meillä ei hiihdetä, koska en vain näe mitään

No ehkä Turussa ei voi käväistä uimassa samalla lailla kuin jossain rannan vieressä olevassa paikassa. Mutta kyllä täällä lähes kaikkiin uimapaikkoihin pääsee polkupyörällä ja kaupungin bussilla. Jos asuu pienellä paikkakunnalla ja ei rannan vieressä, niin ei kai sinne aina mene busseja monesti päivässä. Ja jos meressä tai järvessä on levää, niin sillehän ei voi mitään. Se voi olla siellä järven vieressäkin tilanne. Pari maauimalaa on sitten ja jokunen kylpylä. Samppiksessa ainakin moni käväisee, kun se on ihan keskustassa, lippu toki maksaa. Sitten on Kaarinan uimarannat ja muiden lähikuntien uimarannat, Maskun riviera ym, niihin pitää jo tosissaan lähteä.

Saaronniemi on hyvänä päivänä kuin mikäkin etelänlomakohde.

Vierailija
270/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin lapsena kaksi kertaa uimakoulussa, ja koulun kanssa uimassa ekalla ja tokalla luokalla muistaakseni. En oppinut uimaan, vaikkei ollut harjoituksen puutetta. Samoin luistelemaan en ikinä oppinut kunnolla vaikka joka talvi sitä lapsena koulussa harjoiteltiin. En tiedä mistä johtuu, mutta ymmärrettävästi noi oli mun inhokkilajeja liikunnassa. Muuten vapaa-ajalla "uiminen" oli lapsena ihan mielipuuhaa.

Mä olin jokaikinen kouluvuosi uimassa. Opin suhteellisen hyvin uimaan joskus 5. luokalla. Luistelemaan opin kunnolla vasta kun sain hokkarit. Vihaan noita lajeja, mutta sinnikkäästi menin aina tunnille. Muuten liikunnallisesti lahjakas. 

Vierailija
271/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tuo pyöräily on minun mielestä sellainen taito, että sitä ei kovin nuorena tarvitse yhtään mihinkään. Tai ehkä maaseudulla tai harvaan asutulla alueella, jossa oikeasti voi pyöräillä rauhassa ja opetella. Kaupungin pyöräteillä ajavat pikkuiset ovat aika hurjaa katsottavaa, kun ympäristön havainnointi ja motoriikka ei muuten toimi yhtään. Eli ihan varoittamatta saatetaan kääntyä takaa tulevan eteen, tai ajetaan vaan hulluna eteenpäin ilman ajatusta miten pysäytetään. Itse hiljennän vauhdin ihan minimiin kun on lapsia liikenteessä, mutta kaikki ei tee niin. Siinä tulee pahaa jälkeä kun joku ajaa kolmeakymppiä ja joku nelivuotias on yhtäkkiä edessä.

Minusta taas se kannattaa ehdottomasti opetella ajoissa. Samalla niitä liikennesääntöjä opetellaan

Eli kun sinä olet nähnyt holtittomia pieniä pyöräilijöitä liikenteessä, niin kenenkään ei pitäisi opettaa lapsiaan ajamaan pyörää ajoissa? Ok. Mä olen nähnyt täällä liikenteessä holtittomasti sinne tänne juoksevia viisivuotiaita. Varmaan heidätkin pitää komentaa takaisin rattaisiin?

En ihmettele, että suomalaiset liikkuu keskimäärin aivan liian vähän

Vierailija
272/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vastaus on helppo: vanhemmat ovat laiskoja ja mukavuudenhaluisia. Eivät viitsi. Heti jos lapsi ei halua kerran jotain tehdä, niin annetaan periksi. Sääliksi käy lapsia. Ihan hullua että nykyään jo 2v päättää kaiken mitä saa tehdä ja mitä ei.

Minun käy sääliksi vain lapsia, jotka väkipakolla viedään harrastamaan lajia x, koska vanhempi on saanut päähänsä, että se kuuluu kansalaisvelvollisuuksiin. Nauti siinä sitten liikkumisen ilosta, kun joka solu huutaa "haluan pois" ja vanhemmillakin pinna kireällä, kun väkipakolla yrittävät tsempata lasta lajiin, jota itsekin inhoavat. 

Onko sulla tuo asenne kaikkeen muuhunkin? Äiti ei tykkää matikasta, lapsi vihaa matematiikkaa, onko siinä syy miksi ei tarvitse opetella laskemaan kun joka solu huutaa "en osaa, haluan pois"? Kaikki opettelu ei ole aina kivaa, mutta lapsen on silti syytä niitäkin taitoja treenata. Ja jos on jotain rajoitteita, niin sitten opetetaan niiden puitteissa. Kaikista ei tule tosi hyviä, mutta joskus riittää että osaa perusteet.

Jos vanhempi ei itse osaa jotain lajia, niin aika usein sen opetuksen voi ulkoistaa. Minusta kaikki lajit ei ole yhtä tärkeitä, luistelu ja hiihto on hyvää liikuntaa ja toki koulussa niitä vielä on, mutta pyöräily on yleishyödyllinen taito koko elämän ajaksi ja uimataito on kansalaistaito, joka voi oikeasti pelastaa joko oman tai toisen ihmisen hengen. Jos itse on huono uimari, niin muksu uimakouluun ja mahdollisuuksien mukaan annetaan harjoittelua pitkin vuotta. Monesti lapsen asenne heijastelee vanhemman asennetta, ei toki aina, mutta vaikea on motivoitua vaikeuksien keskellä kun vanhemmat kirskuttelevat hampaita eivätkä ole yhtään oikeasti mukana motivoimassa.

Vierailija
273/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole uimakouluperinnettä, johtunee osittain tästä. Asun Hollannissa, ja täällä jokainen lapsi käy uimakoulussa viikoittain, aloitetaan noin 4-vuotiaana. Muutaman vuoden harjoittelun jälkeen lapsi menee (yleensä) kolmeen uimatestiin ja osaa uinti- ja sukellustekniikat ihan viimeisen päälle, kuin kilpauimarit. Uimakouluun kuuluu myös vedestä pelastamisen opettelua.

Suomessa tähän ei panosteta, ja ainakin omassa lapsuudessa oletettiin, että lapsi oppii itsestään uimaan ulkona tai uimahallissa. Oppii ehkä joten kuten, mutta itse en ainakaan osaa oikeita tekniikoita, vaikka uida osaankin. Minusta uinti on tosi tärkeä taito ihan perusturvallisuuden kannalta. 

Toisaalta taas minun lapseni ei osaa hiihtää, kun mahdollisuuksia siihen ei ole tullut. 

Vierailija
274/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuota pyöräilyä pysty opettelemaan rauhallisemmilla paikoilla ennenkuin lähtee liikenteeseen vilkkaalle pyörätielle? 

Vierailija
275/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan karttaa katsomalla pitäisi huomata, että uintimahdollisuudet on aivan erilaiset eri puolilla maata.

Vierailija
276/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneepä kivasti sekaisin nuo pitkät lainaukset.

Vielä Turun luistelutilanteesta, että tekojäistä Kupittaan mato on ilmainen, Parkin kenttä maksaa hiukan, ja kumpikin oli esimerkiksi viime talvena auki lähes koko talven. Ilmaisia jäähallivuoroja kaupungilla on esim. tällä hetkellä ainakin parina arki-iltana ja myös viikonloppuna. Että virastotyöaikaa tekevä voi luistella ilmaiseksi useita kertoja viikossa sisähallissa. Lisäksi nuo keskellä päivää olevat ilmaisvuorot, joihin pääsevät ne joille se aika sopii. Sitten pakkasilla lisäksi jäähdytysputkettomat luistelukentät.

En nyt tiedä, onko luistelu hyödyllistä, mutta on se ainakin halpa ja helppo liikuntamuoto.

Vierailija
277/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuota pyöräilyä pysty opettelemaan rauhallisemmilla paikoilla ennenkuin lähtee liikenteeseen vilkkaalle pyörätielle? 

Niinhän suurin osa tekeekin, tottakai. 

Vierailija
278/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta 40v enkä osaa noista mitään. Ei ole haitannut elämässä pärjäämistä.

Mä tunnen tuollaisia lapsia!

Mikä karmeinta, ne ovat lisäksi myös VÄRIVAMMAISIA!

Vierailija
279/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän suurin osa tekeekin, tottakai. 

Tuosta edellä olevasta keskustelusta päätellen ei, sillä tuntuu että on suorastaan ihmisoikeus mennä sinne opettelemaan. Nuo on ihan turvallisuusasioita mutta mammat ei näköjään ole kiinnostuneita.

Vierailija
280/297 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneepä kivasti sekaisin nuo pitkät lainaukset.

Vielä Turun luistelutilanteesta, että tekojäistä Kupittaan mato on ilmainen, Parkin kenttä maksaa hiukan, ja kumpikin oli esimerkiksi viime talvena auki lähes koko talven. Ilmaisia jäähallivuoroja kaupungilla on esim. tällä hetkellä ainakin parina arki-iltana ja myös viikonloppuna. Että virastotyöaikaa tekevä voi luistella ilmaiseksi useita kertoja viikossa sisähallissa. Lisäksi nuo keskellä päivää olevat ilmaisvuorot, joihin pääsevät ne joille se aika sopii. Sitten pakkasilla lisäksi jäähdytysputkettomat luistelukentät.

En nyt tiedä, onko luistelu hyödyllistä, mutta on se ainakin halpa ja helppo liikuntamuoto.

Ja luistelu ois myös semmoinen homma, että se ois hyvä oppia lapsena, aikuisena hankalampaa kun kaatuminen pelottaa. Vähän niinkuin vaikka se pyöräily. Ja se taito säilyy, vaikka ei vuosiin luistelisi, kun sen on kerran hoksannut. Sama toki myös jossain määrin hiihdossa, ainakin mäenlasku on sellainen että pitää osata tietty tekniikka ja tasapaino, joka useimmiten on helpoin oppia lapsena.