Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon

Vierailija
21.10.2023 |

Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.

Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.

Kommentit (8329)

Vierailija
1881/8329 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilainen aivojen rakenne? Wtf?

Vierailija
1882/8329 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelle ei esimerkiksi sopinut viedä päiväkotiin sadevarusteita, kun hänen mielestään ne eivät olleet tarpeen.

Päiväkodin mielestä olivat.

Arvatkaa kenen niskaan kaikki tähän liittyvä valitus, toppahaalarien pesu ja kuivaus, turhaksi jäävä muistuttelu ja muu kaatui.

Miehen mielestä isoin ongelma että häntä syyllistettiin.

Ei. Ongelma oli että mies tulkitsee että sadevarusteet liittyvät naisen vaatimuksiin ja naisen vaatimustaso on liian korkea joten periaatteesta hän sitä vastustaa ja tekee päinvastoin. Oikeasti niitä pyydetään ja tarvitaan päiväkodin puolesta. Päiväkoti toki varmaan antaa miehelle pokaalin kun on niin osallistuva isä joka tuo lapsen päiväkotiin. Naiselle haukut kun on huolehtinut asioita huonosti.

Tämä on juuri osa sitä, kun miehet aina nillit

Et taida huomata, että esittämäsi asiat menevät myös toisin päin? 

Eli kaiken pitäisi mennä kuten sinä haluat, miehen mielipiteellä ei ole merkitystä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1883/8329 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, naisten ja miesten aivojen rakenne poikkeaa toisistaan jonkin verran. Naisilla on suurempi hippocampus ja on myös todettu enemmän risteäviä hermotuspolkuja kahden aivopuoliskon välillä. Pitkä tarina mutta selittaa nk. vanhaa putkiaivo (miehet) vs. naisten tippaleipäaivojen legendaa. Naiset ovat useamminn ns multitaskaajia, kanniskellaan lasta toisella kädellä, toisella keitetään puuroa, ja jalalla avataan jääkaapin ovi, tämä kaikki siis samanaikaisesti, vain yhtenä esimerkkinä. Todennäköisesti vuosisatojen kehityksen tulos. Naisten silmissä on muistaakseni myös enemmän tientynlaisia soluja (tapit ja sauvat, en muista miten päin meni), mutta naiset on olleet tuhansien vuosien varrella ns. keräilijöitä (hahmottavat paremmin lähialuetta), miehillä taas putkinäkö , koska ovat oppineet tähystämään metsällä kauas (metsästäjän rooli). Selittää miksi mies ei löydä vaikka jääkaapista jotain vaikka se olisi ihan silmien edessä. Maailma on muuttunut, mutta ihminen ei niinkään.

Vierailija
1884/8329 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole ollut kotirouva-aikaa. On ollut piikoja ja kotiapulaisia tekemässä kotityöt. Nykyään on vaan köyhempää, eikä näihin ole varaa.

Olet väärässä, kyllä on ollut. Tätä vääristymää tällä palstalla jaksetaan jakaa. Kyllä kotirouvia on ollut, niin kauan kuin oltiin ilman liki-ilmaista kunnallista päivähoitoa. Ei ennenkään kaikilla ollut varaa kotiapulaisiin tai ulkopuoliseen lastenhoitoon. 

Päivähoitoon oli tuloraja vielä 1960-luvulla, tavallinen perhe oli liian varakas saadakseen päivähoitoa. Eli jos miehellä oli kokoaikatyö, perhe oli liian varakas kunnalliseen hoitoon. Se "valtionapu" oli oikeasti köyhille tarkoitettua. 

Nainen jäi siis pakosta kotirouvaksi, kun päivähoitoon oltiin liian "varakkaita" ja kotiapulaiseen ei ollut varaa.

Vasta 1970-luvulla kuka tahansa sai lapsensa hoitoon ja nais

Äitini teki aina töitä. Vaikka isäni oli kovatuloinen. Alkuun se työ oli ehkä lähinnä harrastus, mutta lopulta elätti sillä samalla työllä koko perheen. Isoäitini teki myös aina töitä. Oli laulaja, ja siis töitä teki ihan koko ikänsä.

Meill oli aikoinaan apulainen. Tai siis niitä oli monta. Se oli sellaista aikaa, kun maalta kaupunkiin tytöt pääsivät siten, että tulivat apulaisiksi ja saivat samalla asunnon. Siis siinä perheessä. Palkka oli nimellinen. Paikassa pysyivät, kunnes saivat työpaikan ja jonkun asunnon. Oli ihan normaalia tuohon aikaan, ei tarvinnut olla erityisen varakas, antaessaan jonkun piikoa kotonaan. Tämä siis viiskyt-ja kuuskytluvuilla.

Ennen ehkäisyä naiset juu saivat lapsia ja niitä lapsia sit hoiti, kuka jouti. Ei läheskään aina se oma äiti. Naiset tekivät töitä sen, minkä saivat. Mitään kotirouvia ei kyl massoittain ollut. Se, näkyykö tuo työ missään tilastoissa, on sitten ihan toinen juttu.

Meidän suvussa ei tietääkseni ole ollut yhtään kotirouvaa. Ylempää ja keskistä keskiluokkaa oltu. 

Anoppinikin meni puolipäivätöihin, kun lapset menivät kouluun. Ei rahan takia, vain tehdäkseen jotain. Muuten teki ison osan miehensä edustustehtävien eteen. Eli oli iso tekijä siinä, että bisnekset sujuivat. Ilman palkkaa tai virallista asemaa.

Vierailija
1885/8329 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äiti oli kotiäitinä ne vuodet, kun lapset oli alle kouluikäisiä. Tämä tapahtui 1960-luvulla. Me asuttiin hyvin ahtaasti, ei sinne ketään ylimääräistä ihmistä olisi mahtunut. Kummallakaan vanhemmista ei meidän asuinpaikkakunnalla ollut sukua. Kodissa ei ollut mitään muita mukavuuksia kuin sähkö, joten kotityöt oli raskaita ja niihin meni valtavasti aikaa. Äiti meni töihin, kun nuorin lapsista aloitti koulun. Kaikki entiset kotityöt hän teki työpäivien päälle ja viikonloppuisin.

Vierailija
1886/8329 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko idiootti vierailija nähnyt

-että nainen ajaa pienkuormaajaa

-että nainen kuormaa paskaa

-että nainen rakentaa kuistin

-että nainen vaihtaa renkaat autoon

-että nainen laittaa kattopeltejä

-että nainen kaataa puota ja karsii

Tunnen useamman naisen, jotka noita on tehnyt. Minä en, kun ei ole tarvetta. 

Vierailija
1887/8329 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilä elellään edelleen paskan keskellä. Mies muutti risteilynsä jälkeen suurieleisesti sohvalle nukkumaan, mutta sen enempää hän ei ole saanut aikaan. Pussilakana ja tyynyliina ovat edelleen samat kuin silloin kun aloitin lakkoni. Sanoin, että jos hän ei 1.1. osaa kertoa tulevaa muuttopäiväänä, minä lähden. Jouluksi on jotain mielessä, mutta siltä varalta että mieskin lukee tätä keskustelua, en vielä kerro sitä. Lapset yrittävät edelleen, vähitellen alkaa olla osaamista ja oma-aloitteisuuttakin. En tiedä mitä mies sai reissultaan vai saiko mitään, mutta minulle ja lapsille se viikonloppu oli hyvä hengähdystauko.

ap

Vierailija
1888/8329 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en päässyt kunnalliseen päivähoitoon 70-luvulla. Isoäitini ja ainakin yksi hänen siskostaan olivat yrittäjiä.

Vierailija
1889/8329 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan marttyyrit.

https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/0ef696c1-398e-45ee-a74c-79e2…

Uhriutuva marttyyri raataa ja kärsii muiden puolesta. Läheisriippuvainen marttyyri taas tarvitsee lähelleen avuttomia reppanoita, joiden kautta elää.

Uhriutuja nauttii syyllistämisestä ja rakastaa itsesäälissä rypemistä. Hän elää menneessä ja muistelee vuosien takaisia epäkohtia ja epäonnistumisia, joiden syyt on ulkoistettu muiden harteille.

Toisaalta uhriutuja rakastaa itsestään kertovia sankaritarinoita. Sellaisia, joiden mukaan hän on riutumalla, raatamalla ja muista huolehtimalla saanut urotöitä aikaiseksi. Tällöin uhriutujan ympärille voi muodostua häntä ihaileva ja myötäilevä hovi.

Vierailija
1890/8329 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun suku on maaseudulta kotoisin, sekä isän että äidin puolelta. Ei siellä mitään kotirouvia ole ollut, naiset teki maatilan töitä ja lapset kulki mukana tai olivat keskenään. Ehkä joskus oli joku naapurin tyttö lapsenlikkana. Ja maatilan töiden päälle oli vielä kaikki kotityöt. 

Kotiäidillä ja kotirouvalla on vähän eri kaiku. Äidillä on se äidin työ, rouva sen sijaan... ei ole välttämättä edes lapsia. 

Maatalon emännät ... jos naisella ei ole ollut mahdollisuutta lähteä kodin ulkopuolelle töihin ja hänellä on pienet lapset, niin hän on kotiäiti? Eikö?

Ihan viime vuosinakin oli ohjelma missä kerrottiin miten "emännän työpäivä on 12-13 tuntia sillä hän myös tekee ruokaa koko perheelle, leipoo viikon leivät" jne jne. Siis siihen maatalon emännyyteen lasketaan myös kotityöt (ei muissa ammateissa lasketa näitä työaikaan - no

Just tvssä joku vanha "emäntä" kertoi, et navetta oli yleensä naisten työ, heinätöiden aikaan pellolla oli kaikki, ja sen lisäksi tää emäntä hoiti eläimet ja kodin. Miehet saivat levätä, kun tekivät niin raskasta työtä (siis sitä samaa, mitä kaikki muutkin). 

Sodan aikan ei sit niitä miehiä ollut paljon yhtään niissä hommissa, eli naiset hoitivat sit ihan kaiken.

En tiedä, oliko näin kaikkialla.

Vierailija
1891/8329 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun suku on maaseudulta kotoisin, sekä isän että äidin puolelta. Ei siellä mitään kotirouvia ole ollut, naiset teki maatilan töitä ja lapset kulki mukana tai olivat keskenään. Ehkä joskus oli joku naapurin tyttö lapsenlikkana. Ja maatilan töiden päälle oli vielä kaikki kotityöt. 

Kotiäidillä ja kotirouvalla on vähän eri kaiku. Äidillä on se äidin työ, rouva sen sijaan... ei ole välttämättä edes lapsia. 

Maatalon emännät ... jos naisella ei ole ollut mahdollisuutta lähteä kodin ulkopuolelle töihin ja hänellä on pienet lapset, niin hän on kotiäiti? Eikö?

Ihan viime vuosinakin oli ohjelma missä kerrottiin miten "emännän työpäivä on 12-13 tuntia sillä hän myös tekee ruokaa koko perheelle, leipoo viikon leivät" jne jne. Siis siihen maatalon emännyyteen lasketaan myös kotityöt (

Papeilla ja opettajilla oli usein pelto, kasvimaa ja puutarha, jotka hoitivat muun työn lisäksi. Lisäksi hoitivat postin, lääkärin ja lakitoimiston hommia, kun saattoivat olla ainoa lukutaitoiset kylässä. Muun kulttuuritoiminnan lisäksi. 

Vierailija
1892/8329 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole jolta kysyit, mutta vastaan silti.

-isoäitini ammatti oli metsuri, mahtoiko hän kaataa puita vai ...?

-tuttuni (nainen) on autonasentaja, ja olen nähnyt hänen vaihtavan autonrenkaat.

-en ole nähnyt, että nainen kuormaa paskaa, en tosin ole nähnyt miehenkään sitä tekevän. Naapurissamme on iso karjatila, jota hoitaa isäntä tyttäriensä kanssa. Poikaa ei ole. En tiedä kuka paskat käsittelee, mutta en ole nähnyt isännän ajavan yhtään sellaista konetta, jota joku tyttäristä ei olisi ajanut toisella kerralla.

-kattopellejä en ole nähn

Vähintään jokainen hevostyttö niitä paskoja siirtää paikasta toiseen. Taitaa jokainen navetan omistajakin. Tai kuka vaan, kenellä nisäkkäitä lemmikkeinä tai tuotantoeläiminä.

Vierailija
1893/8329 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä on nähdäkseni se iso ero naisen ja miehen tavassa tehdä töitä. Luulen, ilman mitään pätevyyttä, että tuo johtuu erilaisesta aivojen rakenteesta. Miesten voi tuon takia olla vaikea myös nähdä, miten paljon naiset päivän mittaan tekevät."

Luulen kans, et meillä on vain erilainen tapa suorittaa näitä tehtäviä. Tulisko tästä se klisee, et miehillä putkiaivot ja naisilla tippaleipä? 

Mut ihan sama, miten ne hommat hoitaa, kun hoitaa. Siitä ei ole syytä valittaa, että tavat ovat erilaiset.

Vierailija
1894/8329 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äiti oli kotiäitinä ne vuodet, kun lapset oli alle kouluikäisiä. Tämä tapahtui 1960-luvulla. Me asuttiin hyvin ahtaasti, ei sinne ketään ylimääräistä ihmistä olisi mahtunut. Kummallakaan vanhemmista ei meidän asuinpaikkakunnalla ollut sukua. Kodissa ei ollut mitään muita mukavuuksia kuin sähkö, joten kotityöt oli raskaita ja niihin meni valtavasti aikaa. Äiti meni töihin, kun nuorin lapsista aloitti koulun. Kaikki entiset kotityöt hän teki työpäivien päälle ja viikonloppuisin.

Äitisi oli selkeästi ne alkuvuodet kotiäiti, ei kotirouva. Oma äitini olisi ollut kotirouva, mutta tekikin töitä. Molemmat versiot yleisiä silloin. Sellaisia varsinaisia rouvia ei paljoa ollut, joiden työnä ollis rouvuus, lapsien kera tai ilman.

Vierailija
1895/8329 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erilainen aivojen rakenne? Wtf?

Miesten ja naisten aivaot ihan tutkitusti erilaiset rakenteeltaan. Naisilla on esim enemmän aivojen harmaata ainetta. Sivistä itseäsi.

Vierailija
1896/8329 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti hoiti lapset siihen asti, että minä vanhimpana aloitin koulun. Se ei silti tarkoittanut, että hän olisi ollut kotirouva. Hän teki työtä kotona aina kun muistan.

Alkuvuodet  vanhemmat oli talonmiehinä siinä talossa, missä asuimme. Äiti hoiti päiväaikaan nurmikonleikkuun/lumityöt, siivoukset ja mitä nyt tehtäviin kuului. Me lapset kuljettiin mukana ja "autettiin" keksipalkalla, sisko nukkui vielä vaunuissa. Jos äidillä oli paljon töitä, menimme mummin luo hoitoon. Iskä oli ulkopuolisella töissä ja hoiti iltaisin putkihommat yms. 

Seuraavassa asuinpaikassa äiti otti hoitolapsia kotiin, kunnes siirtyi tehtaalle ja sisko meni päiväkotiin.

Vierailija
1897/8329 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan viime vuosinakin oli ohjelma missä kerrottiin miten "emännän työpäivä on 12-13 tuntia sillä hän myös tekee ruokaa koko perheelle, leipoo viikon leivät" jne jne. Siis siihen maatalon emännyyteen lasketaan myös kotityöt (

Mummoni hoiti lehmät, kodin, lapset (anoppi ehkä apuna) ja kävi päivätöissä. Pappani viljeli maata kesäisin ja talvet asui muualla hevosen kanssa puunajossa. (Tämä 60-luvulla)

Vierailija
1898/8329 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja te jotka ette ymmärtäneet että naisten ja miesten aivojen rakenteessa on eroa, ilman asian arvottamista sen kummemmin, niin tietoa  löytää helposti googlaamalla esim erot aivoissa, tai naisten ja miesten aivojen erot. Nykyään aivojen toiminnallisen PET-kuvauksen avulla voidaan oikeasti kuvantaa näitä eroja. Ja jo pari vuosikymmentä vähintäin on tiedetty että nuorten miesten aivojen frontaali osat kehittyvät myöhemmin kuin nuorten naisten, ja heidän käytöstään hallitsee impulsiivisyys ja huono keskittymiskyky. Siksi pojat pärjäävät koulussa niin huonosti (keskimäärin siis) ja koulua olisi jo aikoja sitten pitänyt muokata tämän tieteellisen faktan vuoksi. On myös järjettömyyttä antaa ajokorttia 17-18 v nuorille miehille, kun taas vastaavan ikäiset nuoret naiset eivät todellakaan ole niitä liikennekuolemien riski-listaa, päinvastoin kuin nuoret miehet. Tiedolla johtamista voisi näissäkin asioissa hyödyntää ja unohtaa nuo tasa-arvo -höpinät. biologia on biologiaa.

Vierailija
1899/8329 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen useamman naisen, jotka noita on tehnyt. Minä en, kun ei ole tarvetta. 

No hohhoijaa.. Minä olen tehnyt kaikkia näitä. Keski-ikäinen toimihenkilötyötä tekevä nainen olen. 

Vierailija
1900/8329 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilä elellään edelleen paskan keskellä. Mies muutti risteilynsä jälkeen suurieleisesti sohvalle nukkumaan, mutta sen enempää hän ei ole saanut aikaan. Pussilakana ja tyynyliina ovat edelleen samat kuin silloin kun aloitin lakkoni. Sanoin, että jos hän ei 1.1. osaa kertoa tulevaa muuttopäiväänä, minä lähden. Jouluksi on jotain mielessä, mutta siltä varalta että mieskin lukee tätä keskustelua, en vielä kerro sitä. Lapset yrittävät edelleen, vähitellen alkaa olla osaamista ja oma-aloitteisuuttakin. En tiedä mitä mies sai reissultaan vai saiko mitään, mutta minulle ja lapsille se viikonloppu oli hyvä hengähdystauko.

ap

Sinuna lähtisin seuraavaksi itse sille risteilylle, jos mahdollista. Vaikka Hki-Sto, jossa matka kestää sen pari vuorokautta. Voisi olla mielenkiintoista katsoa, millaiseen kuntoon perhe on saanut kämpän siinä ajassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi