Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8329)
Tämän keskustelun perusteella olisi enemmän kuin kohtuullista saada naisille lyhyemmät työpäivät, korkeintaan 6 tuntia/päivä palkkoja pudottamatta, jotta edes jotenkin työt menisi miesten kanssa tasan. Lisäksi ensimmäinen sairasloma päivä naisille palkalliseksi, koska kuukautiskivut saavat toiset aina todella sairaiksi eikä sille mitään mahdeta. Miehillä näin ei ole.
Tämän keskustelun mahdollisia hyviä puolia:
-voi saada kotitöitä muiden puolesta tekevän heräämään siihen, että vaatii myös muilta osallistumista ja herää itsekin siihen että tekeekö nyt vähän liikaa muiden puolesta
-joku voi havahtua että hei minähän olen se vapaamatkustaja ja voisinpa tehdä hieman enemmän kotitöiden eteen
-vertaistuki ja ongelmien sanoittaminen, jotta muodostuneita rakenteita on helpompi purkaa
-viihdearvo
Keskustelua ei ole kenenkään pakko lukea, jos tästä ei saa mitään irti. Itse olen saanut paljonkin ja olen siitä iloinen.
Näin sinkkumiehenä olen törmännyt monessa yhteydessä tuohon "asenneongelmaan", eli kärjistäen: Minun ei tarvitse tehdä sitä tai tätä kun meillä muija hoitaa sen. Olen ihmetellyt tätä "työnjakoa", kun nyt 15 vuotta olen itse joutunut tekemään kaiken. Alku oli vaikeaa, pesukoneessa oli ihan liian monta ohjelmaa, pesumerkinnöistä puhumattakaan. Ohjekirjat ja Google antoivat tarvittavat tiedot. Vessan peseminen oli vastenmielisin homma minkä tiesin ja kun sen vihdoin ja viimein teki, piti mennä peilin eteen ja kehua siellä olevaa "sankaria". Nykyisin asiat hoituvat jo rutiinilla, koska oli pakko opetella. Aloittajan lakosta olen ylpeä! 2020 luvulla ei enään pitäisi olla miesten tai naisten töitä. On vain töitä jotka se kuuluisa "joku" hoitaa sukupuoleen katsomatta. Itse olen töissä isossa teollisuuslaitoksessa ja on ollut kiva huomata, kuinka viimeisen 20 vuoden aikana monelle miesvaltaiselle alalle on tullut naisia töihin esim. Rekkakuskeiksi, sähkömiehiksi tai mekaanikoiksi. Hyvin ovat pärjänneet, kun yleensä työn tekeminen vaatii, että päässä on järkeä ja se järki ohjaa käsien ja jalkojen toimintaa. Se mitä siellä jalkojen välissä on, sillä ei ole mitään merkitystä! Kaiken oppii jos haluaa tai on pakko!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole ollut kotirouva-aikaa. On ollut piikoja ja kotiapulaisia tekemässä kotityöt. Nykyään on vaan köyhempää, eikä näihin ole varaa.
Olet väärässä, kyllä on ollut. Tätä vääristymää tällä palstalla jaksetaan jakaa. Kyllä kotirouvia on ollut, niin kauan kuin oltiin ilman liki-ilmaista kunnallista päivähoitoa. Ei ennenkään kaikilla ollut varaa kotiapulaisiin tai ulkopuoliseen lastenhoitoon.
Päivähoitoon oli tuloraja vielä 1960-luvulla, tavallinen perhe oli liian varakas saadakseen päivähoitoa. Eli jos miehellä oli kokoaikatyö, perhe oli liian varakas kunnalliseen hoitoon. Se "valtionapu" oli oikeasti köyhille tarkoitettua.
Nainen jäi siis pakosta kotirouvaksi, kun päivähoitoon oltiin liian "varakkaita" ja kotiapulaiseen ei ollut varaa.
Vasta 1970-luvulla kuka tahansa sai lapsensa hoitoon ja naiset lähti töihin laajemmin. Vasta tuolloin lanseerattiin termi "avainkaulalapsi". Siihen asti lapset hoidettiin pääsääntöisesti kotona.
Tässä tutkimus, millaista keskustelua Suomessa käytiin 1950-luvulla äideistä ja työssäkäymisestä: tämän perusteella kotirouvat olivat tavallisia, työssäkäyvä äiti oli outolintu.
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/25696/4/URN_NBN_fi_jyu-20…
Lue naisten historiaa, lue vaikka Kaari Utriota. Edes Kaarin facesta, ei tarvi kokonaisia kirjoja lukea. On ihan järkyttävää, miten huonosti nykypäivän naiset tuntevat isoäitiensä historiaa ja elämää. Miten huonosti tunnetaan tasa-arvon historiaa, miten lyhyt aika se on ollut länsimaissakin. Ei aiemmin ollut ehkäisyä! Ei ollut päivähoitoa! Kyllä nainen oli ihan tosi tiukkaan sidottu kotiin, jos ei ollut sukulaista apuna auttamassa lasten kanssa. Kaikki lapsiin liittyvä työhän tehtiin käsin ja vei helposti 12 tuntia vuorokaudessa, ei ollut kertakäyttövaippoja, ei ollut pesukoneita, ei valmisvaatteita, ei valmisruokia, ei keskuslämmitystä, ei ruokamarketteja, ei ehkä edes juoksevaa vettä, saatika lämmintä vettä.
Ei vaan ollut vaihtoehtoja muuta kuin kotityötä aamusta iltaan!
Missä välissä siinä olisi palkkatyötä vielä tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole ollut kotirouva-aikaa. On ollut piikoja ja kotiapulaisia tekemässä kotityöt. Nykyään on vaan köyhempää, eikä näihin ole varaa.
Olet väärässä, kyllä on ollut. Tätä vääristymää tällä palstalla jaksetaan jakaa. Kyllä kotirouvia on ollut, niin kauan kuin oltiin ilman liki-ilmaista kunnallista päivähoitoa. Ei ennenkään kaikilla ollut varaa kotiapulaisiin tai ulkopuoliseen lastenhoitoon.
Päivähoitoon oli tuloraja vielä 1960-luvulla, tavallinen perhe oli liian varakas saadakseen päivähoitoa. Eli jos miehellä oli kokoaikatyö, perhe oli liian varakas kunnalliseen hoitoon. Se "valtionapu" oli oikeasti köyhille tarkoitettua.
Nainen jäi siis pakosta kotirouvaksi, kun päivähoitoon oltiin liian "varakkaita" ja kotiapulaiseen ei ollut varaa.
Vasta 1970-luvulla kuka tahansa sai lapsensa hoitoon ja nais
Niin. Minun isoäitini teki töitä pientilalla, jossa vastasi mm. karjan hoidosta ihan yksin. Ei ollut kotirouva sanan varsinaisessa merkityksessä. Lisäksi tietysti perinteiset naisten työt. Lapset saivat tulla toimeen keskenään, isommat vahtivat pienempiä.
Toinen isoäitini työskenteli siivoojana ja sen jälkeen hän perusti kangaskaupan. Isoisäni vähän jälkeenjäänyt sisko hoiti lapset. Hänestä ei olisi ollut ansiotyöhön.
Kumpi heistä oli kotirouva?
Nykyajan marttyyrit.
https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/0ef696c1-398e-45ee-a74c-79e2…
Kyllä kaikissa tuttava ja kaveriperheissä lumitöitä tekee molemmat osapuolet ei vain mies. Menee treenistä.
Meillä on omat kodit. Lopputuloksena ollaan aina minun luona jotta mies voi säästää lämmitys-, sähkö- ja vesikuluissa yms. eikä koskaan tarvitse siivota tai laittaa kotia kivaksi. Jos joskus ehdottaa, että ollaan miehen luona on siellä likaista ja tavaraa pitkin lattioita ja pöytiä niin ettei meinaa sekaan mahtua. Lisäksi ensimmäiseksi saa lakaa siivoamaan ja vaihtamaan lakanoita ja pyyhkeitä. Eli ei aina toimi edes näin.
Eniten ärsyttää kun pyytää miestä osallistumaan ja muistuttaa, että hoidatko tämän kotityön niin aina hermostutaan ja alkaa valitus. Ihan omia jälkiään ja sotkujaan se mies siellä myös imuroi ja pyyhkii.
Me siivoamme koko perhe yhdessä kerran viikossa. Toki sitten päivittäissiivousta on lisäksi, mitä toivottavasti kukin tekee kun tarpeen huomaa, useimmiten minä (tosin sitten mies käy enemmän kaupassa ja tekee ruokaa). Mutta siivous kestää niin kauan että on valmista ja kaikki osallistuvat.
Tähän kerran viikossa yhdessä siivoukseen päädyimme, kun aiempi järjestely johti siihen että itse jäin siivousvastaavaksi, joka huomasi ajankohtaiset siivoustarpeet ja teki itse tai yritti nakittaa muille.
Ja kuka tästä nykyisestä järjestelystä purnaakaan? Ei teinit, vaan mies. No tekee silti lopulta mutta ikinä ei olisi hyvä hetki siivota. Aina kamala neuvottelu, milloin siivotaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on omat kodit. Lopputuloksena ollaan aina minun luona jotta mies voi säästää lämmitys-, sähkö- ja vesikuluissa yms. eikä koskaan tarvitse siivota tai laittaa kotia kivaksi. Jos joskus ehdottaa, että ollaan miehen luona on siellä likaista ja tavaraa pitkin lattioita ja pöytiä niin ettei meinaa sekaan mahtua. Lisäksi ensimmäiseksi saa lakaa siivoamaan ja vaihtamaan lakanoita ja pyyhkeitä. Eli ei aina toimi edes näin.
Voin ymmärtää kyllä. En mäkään viihdy sotkuisessa ympäristössä, mutta jos olen miehen luona, niin en siivoa. En, vaikka olisi millainen sotku ja mieli tekisi. Siivotkoon itse. Lakanat on kyllä sellainen juttu, että ne on pakko vaihdattaa välillä. Jos en pyytäisi, niin niitähän mies ei vaihtaisi ikinä. Mulla tämän mahdollistaa pitkälti se, että asumme kävelymatkan päässä toisistamme ja voin aina lähteä kotiin, jos siivo alkaa ottamaan päähän liikaa. Päiväkausia en minäkään jaksaisi törkypesässä viettää.
Mut joo, en todellakaan ole muuttamassa yhteen tämän miehen kanssa, ellei ihmettä tapahdu. En pidätä hengitystä sitä odotellessa. Mies kyllä haluaisi muuttaa yhteen. Sitä voipi sitten miettiä, että miksi.
Vierailija kirjoitti:
Ai että tulee elävästi mieleen kun olin taitellut puhtaat pyykit valmiiksi, että sen kun vie kaappiin. Tuuppasin miehen pyykit miehelle, että vie paikalleen. Mies ihmetteli että minne ne kuuluu viedä? Ja siis kyseessä on ihan älykäs mies. Multa putos leuka hetkeks lattiaan, ja änkytin että etkö sä muka tiedä mistä sä otat aamusin itelles puhtaat vaatteet?
Ymmärsi sentään mies hävetä siinä kohtaa, eikä ole toiste kysellyt yhtä typeriä.
Luultavasti oli tahallinen teko, tiesi kyllä mutta koitti vaan että saisko sulle siirrettyä sen homman (miel. pysyvästi). Mulla oli joskus uskomattoman vätys poikaystävä jonka luona äiti kävi vielä viikoittain siivoamassa :D
Kerran ruuanlaittohetkellä heittäytyi idiootiksi ja esitti ettei osaa tehdä muka erästä perus asiaa. Huomasin heti mistä on kyse ja en taipunut vaan sanoin että ai etkö, no nytpä opetellaan! Huokasi syvään ja alkoi tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Tämän keskustelun perusteella olisi enemmän kuin kohtuullista saada naisille lyhyemmät työpäivät, korkeintaan 6 tuntia/päivä palkkoja pudottamatta, jotta edes jotenkin työt menisi miesten kanssa tasan. Lisäksi ensimmäinen sairasloma päivä naisille palkalliseksi, koska kuukautiskivut saavat toiset aina todella sairaiksi eikä sille mitään mahdeta. Miehillä näin ei ole.
Tai myös ne laiska miehet voisivat tarttua imurin varteen ja tehdä osansa. Mieluummin minä töissä olen, kun kotona siivoammassa toisten jälkiä. Ja tämän keskustelun perusteella niin tuntuu moni mieskin olevan.
onko idiootti vierailija nähnyt
-että nainen ajaa pienkuormaajaa
-että nainen kuormaa paskaa
-että nainen rakentaa kuistin
-että nainen vaihtaa renkaat autoon
-että nainen laittaa kattopeltejä
-että nainen kaataa puota ja karsii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin ymmärtää kyllä. En mäkään viihdy sotkuisessa ympäristössä, mutta jos olen miehen luona, niin en siivoa. En, vaikka olisi millainen sotku ja mieli tekisi. Siivotkoon itse. Lakanat on kyllä sellainen juttu, että ne on pakko vaihdattaa välillä. Jos en pyytäisi, niin niitähän mies ei vaihtaisi ikinä. Mulla tämän mahdollistaa pitkälti se, että asumme kävelymatkan päässä toisistamme ja voin aina lähteä kotiin, jos siivo alkaa ott
Joo itsekin sitten pyydän miestä hoitamaan ja siitä toki alkaa valitus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Itsekin teen noista osan, tosin pellit hoitaa rakennusliike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hoidan molemmat autot, korjaukset sovin, katsastan jne maksan niistä kaiken. Molemmat kun on mun omia, kun mieskin tarvii autoa, muttei ole saanut sellaista aikaiseksi hankkia.
Tämä kiteyttää paljon.
En jaksa edes keksiä mitä asioita talossa ja laskuissa ja lapsissa minä en hoitaisi. Joo hei, katolle en kiipeä ja renkaita en vaihda ja harvoin ajan nurmikkoa, mutta lähes aina kaiken muun.
Kiinnostaa mitä on se hyvä, mitä puoliso tuo elämääsi?
Hmm. Hätätapaukset, esim osaa korjata jotkut itse hajoittamansa asiat. Joskus seksiä, noin 4x vuodessa. Osaa joitakin asioita hoitaa kun ohjeistaa. Joskus keskustelemme. Astianpesukonetta täyttelee ja tyhjentää. Omat kuivat vaatteet vie kaappiin. Onhan siitä joskus seuraa. Aiemmin oli tehokkaampi kaikessa, mutta sairastellut.
Välillä olen miettinyt eroa, mutta ei ole aikaa ajatella asiaa ja kait se vaan tässä on tavallaan helpompaa olla kun kaikki on tuttua.
Vierailija kirjoitti:
Missä kotityössä pitää ajaa pinekuormaajaa? Traktorilla olen tehnyt kyllä pihan lumitöitä.
Ei ole tarvetta sonnan kuormaamiselle ollut, onnistuu yllä tarvittaessa.
Terassi tehtiin miehen kanssa yhdessä taloomme.
Renkaat on rengashotellissa ja siellä hoituu mutta osaan itsekin.
Kattopellit hoitaa rakennusliike.
Yhdessä on tullut metsää hoidettua, ei ongelmaa.
Muuta?
Kaikki "miesten"työt on sellaisia mitä tehdään 1-4 krt vuoteen, perus kotityöt tehään päivittäin tai viikoittain. Aika iso ero.
Joko teillä kaatuu talo päälle?