Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8329)
Monilla miehillä on myös se ihme tapa, että jokaiseen työhön tarvitaan vielä se avustaja tai vierestä katsoja. Koko ajan kuuluu huutelua, että tuotko sittenkin sen korkeamman jakkaran, tuutko katsomaan onko tämä suorassa, voitko mitata tämän, missä meillä on narua. Ehkä pitäisi itsekin aloittaa tuo samanlainen huutelu, eli viikkaatko tämän pyyhkeen, katsotko onko tämä nyt oikein taiteltu, avaatko tämän pesuaineen. Mies yrittää tuolla huutelulla estää, että kukaan ei olisi toimettomana hetkeäkään sinä aikana kun hän tekee tärkeätä tehtäväänsä.
Missä puumajassa asut kun tarvii jatkuvasti kaataa ja karsia puita? Tai rakentaa kuistia jatkuvasti? Ja näissäkin se mies yleensä huutaa sitä sun tätä tuomaan, pitämään, auttamaan, ratkaisemaan, viemään ja siivoamaan, joten menee aika 50-50. Kotityöt on joka päiväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Missä puumajassa asut kun tarvii jatkuvasti kaataa ja karsia puita? Tai rakentaa kuistia jatkuvasti? Ja näissäkin se mies yleensä huutaa sitä sun tätä tuomaan, pitämään, auttamaan, ratkaisemaan, viemään ja siivoamaan, joten menee aika 50-50. Kotityöt on joka päiväisiä.
Ja jonkun pitää ne lapsetkin hoitaa ja ruokkia samalla.
Vierailija kirjoitti:
onko idiootti vierailija nähnyt
-että nainen ajaa pienkuormaajaa
-että nainen kuormaa paskaa
-että nainen rakentaa kuistin
-että nainen vaihtaa renkaat autoon
-että nainen laittaa kattopeltejä
-että nainen kaataa puota ja karsii
Asutaan rivitalossa eikä omisteta autoa. Vähiin jää hommat. Kannattaisi sunkin muuttaa pois sieltä ihmisten ilmoille. Edes maatilalla asuvat isäni ole tehnyt noista hommista juuri mitään ainakaan kymmeneen vuoteen, kuin ajanut kesällä paskaa ja kaksi kertaa vuodessa vaihtaa itse renkaat.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nämä liity mitenkään kotitöihin? Jos olet maatilan tai peltoa/maata/metsää hankkinut niin toki ne itse hoidat tai maksat jollekin että hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä kaupungissa näe kenenkään tekevän noita. Muita ei täällä tarvita, renkaat vaihtaa liike 35 euron hintaan samalla kun sinne ajanut hörppii kahvit.
Vierailija kirjoitti:
Minun suku on maaseudulta kotoisin, sekä isän että äidin puolelta. Ei siellä mitään kotirouvia ole ollut, naiset teki maatilan töitä ja lapset kulki mukana tai olivat keskenään. Ehkä joskus oli joku naapurin tyttö lapsenlikkana. Ja maatilan töiden päälle oli vielä kaikki kotityöt.
Kotiäidillä ja kotirouvalla on vähän eri kaiku. Äidillä on se äidin työ, rouva sen sijaan... ei ole välttämättä edes lapsia.
Maatalon emännät ... jos naisella ei ole ollut mahdollisuutta lähteä kodin ulkopuolelle töihin ja hänellä on pienet lapset, niin hän on kotiäiti? Eikö?
Ihan viime vuosinakin oli ohjelma missä kerrottiin miten "emännän työpäivä on 12-13 tuntia sillä hän myös tekee ruokaa koko perheelle, leipoo viikon leivät" jne jne. Siis siihen maatalon emännyyteen lasketaan myös kotityöt (ei muissa ammateissa lasketa näitä työaikaan - no paitsi kotiäidillä)... mutta ehkä tämä on vaan semantiikkaa, mikä nyt sitten lasketaan ja kuka sitä laskemista tekee... Viljatilan emännällä ei työpäivään kuulu talvella paljon muuta kuin peruskotityöt...
Koko Suomihan ei ole ollut agraariyhteiskuntaa, koskaan. Aina unohdetaan kaupunkilaiset, porvaristo, virkamiesluokka, sotilaat... Ei ne naiset ole työssä käyneet kodin ulkopuolella.
Ei siitä ole kovin pitkä aika, kun emäntä = vaimo.
Ei eritelty mitä se emäntä tekee, käykö aamulypsyllä, vai hoitaako emäntä lapset (nykytermein kotiäitinä) ja isäntä aamulypsyt yksin. Ennen ei myöskään ollut suurkarjaa, vaan oli tavallista ihan vaan vaikka 4 lehmää. Ne hoiti tarvittaessa yksinkin.
Nykyäänkin jotkut jannut puhuu "emännästään" vaikka asutaan kerrostalokaksiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun suku on maaseudulta kotoisin, sekä isän että äidin puolelta. Ei siellä mitään kotirouvia ole ollut, naiset teki maatilan töitä ja lapset kulki mukana tai olivat keskenään. Ehkä joskus oli joku naapurin tyttö lapsenlikkana. Ja maatilan töiden päälle oli vielä kaikki kotityöt.
Kotiäidillä ja kotirouvalla on vähän eri kaiku. Äidillä on se äidin työ, rouva sen sijaan... ei ole välttämättä edes lapsia.
Maatalon emännät ... jos naisella ei ole ollut mahdollisuutta lähteä kodin ulkopuolelle töihin ja hänellä on pienet lapset, niin hän on kotiäiti? Eikö?
Ihan viime vuosinakin oli ohjelma missä kerrottiin miten "emännän työpäivä on 12-13 tuntia sillä hän myös tekee ruokaa koko perheelle, leipoo viikon leivät" jne jne. Siis siihen maatalon emännyyteen lasketaan myös kotityöt (ei muissa ammateissa lasketa näitä työaikaan - no
Vielä 1800-1900 lukujen vaihteessa maaseudulla asui 90% suomalaisista, joten ei ole ihan perusteetonta käyttää maaseudun emäntää esimerkkinä säätyläisten sijaan. Toki maaseudullakin oli esimerkki pappi mutta maatila heilläkin taisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että tulee elävästi mieleen kun olin taitellut puhtaat pyykit valmiiksi, että sen kun vie kaappiin. Tuuppasin miehen pyykit miehelle, että vie paikalleen. Mies ihmetteli että minne ne kuuluu viedä? Ja siis kyseessä on ihan älykäs mies. Multa putos leuka hetkeks lattiaan, ja änkytin että etkö sä muka tiedä mistä sä otat aamusin itelles puhtaat vaatteet?
Ymmärsi sentään mies hävetä siinä kohtaa, eikä ole toiste kysellyt yhtä typeriä.
Luultavasti oli tahallinen teko, tiesi kyllä mutta koitti vaan että saisko sulle siirrettyä sen homman (miel. pysyvästi). Mulla oli joskus uskomattoman vätys poikaystävä jonka luona äiti kävi vielä viikoittain siivoamassa :D
Kerran ruuanlaittohetkellä heittäytyi idiootiksi ja esitti ettei osaa tehdä muka erästä perus asiaa. Huomasin heti mistä on kyse ja en taipunut vaan sanoin että ai etkö, no nytpä opetel
Ystäväni isä oli nuorempana yrittänyt heittäytyä tällaiseksi kädettömaksi "En osaa".tyypiksi, kun piti pyyhkiä keittiön tasoja. Vaimonsa oli sanonut, että ei haittaa, minä näytän. Kädestä pitäen selitti kuin 3-vuotiaalle hitaasti ja rauhallisesti. Kun demonstraatio oli, vaimo sotki pinnat siirapilla ja sanoi, että nyt voit harjoitella äsken oppimaasi käytännössä. Tämä mies oli onneksi fiksu yksilö ja otti onkeensa.
Olen nähnyt myös yhden naisen sanoneen miehelleen, joka meinasi myös heittäytyä "En osaa"-tyypiksi, että olet maailman fiksuin mies, jonka tiedän. Ei ole mitenkään mahdollista, että sinun viisaudella ja järjellä et tätä hommaa osaisi tehdä. Tämäkin tyyppi oli onneksi fiksu yksilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota ihmettelen suomalaisessa kulttuurissa, että se on omakotitalon mies, jonka kuuluu tehdä lumityöt omakotitalon pihassa, tarkoitan nyt kolaamista etupäässä. Varmaan ei välttämättä juolahda mieleen äitylille tai lapsille että tekisi hyvää heillekin hyötyliikunta.se on aina mies joka tekee. Ymmärrän että joillekin miehille se on "kunnia-asia" nykypäivänä vielä että talon mies pitää pihan puhtaana, mutta haloo nyt on v. 2023 ja osaa ne muutkin kolata kuin se mies, vaikka ei nyt ihan niin erinomaista jälkeä kuin itse hän.Eihän sitä välttämättä kaikkia nyansseja tiedä kolaamisesta ja lumen luonnista jos ei itse koskaan tee.
No ei todellakaan ole.
Minulla on kokemusta siitä kun ala-asteelaiset tytöt tekee niitä. Itse kun olin tekemässä.
Aika moni perhe asuu kerrostalossa ja taloyhtiö teettää ulkopuolisella l
Tuosta, että jopa ala-asteella olevat tytöt tekevät töitä kotona toisin kuin perheen mies. Isälläni oli hevosia. Oli oikein ylpeä hevosmies kylillä. Hevoset hoiti joka päivä ala-asteikäinen tyttärensä aina siihen asti, kunnes muutti pois kotoa. Joka päivä, koulupäivinä ja lomilla. Joka aamu ylös klo 6 hoitamaan hevoset, iltapäivällä hevosten hoito, karsinoiden siivous (yksin lapiolla!), ruokinta, juomavesien kantaminen jne.
Isä tietysti aina paasasi, että lemmikkejä ei pidä ottaa, jos niitä ei hoida. Itse ei hoitanut hevosiaan ainakaan 15 vuoteen kertaakaan.
Ja ei, tämä tyttö ei halunnut hoitaa hevosia.
Aikuinen mies luisteli omista vastuistaan ja pisti ne alaikäisen tyttärensä hommiksi. Syy? Koska hänen ollessa nuori heidän hevosiaan, myös tämän miehen omaa, oli hoitanut äiti. Eli se on naisten hommia. Alaikäistä tytärtä on vielä helpompi juoksuttaa ja käskyttää kuin vaimoa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä taas todistaa sen, että joillain miehillä ei ole hajuakaan, mitä kotityöt ovat, ja sitten ylpeilevät näillä "miesten töillä" joista osa on sellaisia mitä pitää tehdä kerran viidessä/kymmenessä vuodessa (Terassi,kattopellit) Tajuatteko miehet että kotityöt pitää tehdä JOKA PÄIVÄ,jopa USEITA KERTOJA PÄIVÄSSÄ?? Laitan mielelläni kattopellit ja terassin,jos säästyn sillä päivittäisistä kotitöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä taas todistaa sen, että joillain miehillä ei ole hajuakaan, mitä kotityöt ovat, ja sitten ylpeilevät näillä "miesten töillä" joista osa on sellaisia mitä pitää tehdä kerran viidessä/kymmenessä vuodessa (Terassi,kattopellit) Tajuatteko miehet että kotityöt pitää tehdä JOKA PÄIVÄ,jopa USEITA KERTOJA PÄIVÄSSÄ?? Laitan mielelläni kattopellit ja terassin,jos säästyn sillä päivittäisistä kotitöistä.
Maalaismies, ei taida tosiaan olla hajuakaan, kun on noin tiukka "miesten ja naisten työt" -lokero päässä. Katoava laji.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Paskan kuormaaminen on noista ainoa päivittäin työ, ja sekin vain jos taloudessa on omaan karsinaansa paskaa tuottavia eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä koskaan nähnyt, että mies
--lyhentää housun puntit
-kutoo villasukat
-nyplää pitsiä
-järjestelee vaatekaapin
-ostaa anopille synttärilahjan
-vaihtaa rikki menneen vetoketjun
-synnyttää lapsen
-jne
Jostain syystä kotitöihin osallistuviltakin miehiltä puuttuu se "vie mennessäs, tuo tullessas, tee ollessas" -tyyli. Ei tehdä ohimennen, vaan kotityö on eräänlainen suoritus mihin pitää keskittyä ihan erikseen. Esimerkki oman talouden pyykinpesusta: katsotaan illalla telkkaria kun kone piippaa. Jos on minun tyhjennysvuoroni, käyn hoitamassa sen mainoskatkolla tai ohjelmien välissä, samalla kun vien teemukin keittiöön tai muuta vastaavaa. Mies omalla vuorollaan selaa nuo välit puhelinta ja menee sitten vasta ohjelman jälkeen suorittamaan pyykkien ripustamisen. Samoin monen asian tekeminen samanaikaisesti on hirveän hankalaa. Esimerkiksi ruokaa laittaessa on helppo tyhjentää samalla tiskikone, mies puolestaan - yllätys - selaa puhelinta veden kiehumista odotellessa ja tyhjentää koneen erillisenä työnä.
Vierailija kirjoitti:
En ole jolta kysyit, mutta vastaan silti.
-isoäitini ammatti oli metsuri, mahtoiko hän kaataa puita vai ...?
-tuttuni (nainen) on autonasentaja, ja olen nähnyt hänen vaihtavan autonrenkaat.
-en ole nähnyt, että nainen kuormaa paskaa, en tosin ole nähnyt miehenkään sitä tekevän. Naapurissamme on iso karjatila, jota hoitaa isäntä tyttäriensä kanssa. Poikaa ei ole. En tiedä kuka paskat käsittelee, mutta en ole nähnyt isännän ajavan yhtään sellaista konetta, jota joku tyttäristä ei olisi ajanut toisella kerralla.
-kattopellejä en ole nähnyt naisen asentajan.
-tätini rakensi itse kuistin, kun miehestään ei siihen ollut.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä kotitöihin osallistuviltakin miehiltä puuttuu se "vie mennessäs, tuo tullessas, tee ollessas" -tyyli. Ei tehdä ohimennen, vaan kotityö on eräänlainen suoritus mihin pitää keskittyä ihan erikseen. Esimerkki oman talouden pyykinpesusta: katsotaan illalla telkkaria kun kone piippaa. Jos on minun tyhjennysvuoroni, käyn hoitamassa sen mainoskatkolla tai ohjelmien välissä, samalla kun vien teemukin keittiöön tai muuta vastaavaa. Mies omalla vuorollaan selaa nuo välit puhelinta ja menee sitten vasta ohjelman jälkeen suorittamaan pyykkien ripustamisen. Samoin monen asian tekeminen samanaikaisesti on hirveän hankalaa. Esimerkiksi ruokaa laittaessa on helppo tyhjentää samalla tiskikone, mies puolestaan - yllätys - selaa puhelinta veden kiehumista odotellessa ja tyhjentää koneen erillisenä työnä.
Tämä on nähdäkseni se iso ero naisen ja miehen tavassa tehdä töitä. Luulen, ilman mitään pätevyyttä, että tuo johtuu erilaisesta aivojen rakenteesta. Miesten voi tuon takia olla vaikea myös nähdä, miten paljon naiset päivän mittaan tekevät.
Oma mieheni kun laittaa meille aamupalaa, tuntuu vieläkin olevan mahdotonta hahmottaa, missä järjestyksessä asiat pitäisi tehdä. Voi tehdä vaikka näin: Ensin keittää puuron. Kun se on valmis, hakee pakastimesta marjoja ja laittaa ne puuron päälle. Sitten pesee hedelmät ja kuorii. Jugurtit jääkaapista. Sitten laittaa kahvin tippumaan. Kun kaikki on valmista, kattaa pöydän.
Mikähän aiheuttaa muissa valitusta?🤣
Ei meillä kerrostalossa edes ole mitään "miesten töitä" noinkaan usein. Renkaanvaihtokin ulkoistettu.