Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon

Vierailija
21.10.2023 |

Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.

Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.

Kommentit (8329)

Vierailija
1821/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei AP! 

Voisitko hiukan tiivistää, että mitä koko kokeilun aikana on tapahtunut? Tämä keskustelu on niin pitkä, että mahdotonta selata läpi.

En ole ap mutta voin tiivistää. Teinit alkoivat osallistua edes jollain tasolla. Mies ei, hän pilkkasi ap:ta eikä suostunut keskustelemaan. Ap ilmoitti miehelle ottavansa eron.

Vierailija
1822/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole ollut kotirouva-aikaa. On ollut piikoja ja kotiapulaisia tekemässä kotityöt. Nykyään on vaan köyhempää, eikä näihin ole varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1823/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelle ei esimerkiksi sopinut viedä päiväkotiin sadevarusteita, kun hänen mielestään ne eivät olleet tarpeen.

Päiväkodin mielestä olivat.

Arvatkaa kenen niskaan kaikki tähän liittyvä valitus, toppahaalarien pesu ja kuivaus, turhaksi jäävä muistuttelu ja muu kaatui.

Miehen mielestä isoin ongelma että häntä syyllistettiin.

Ei. Ongelma oli että mies tulkitsee että sadevarusteet liittyvät naisen vaatimuksiin ja naisen vaatimustaso on liian korkea joten periaatteesta hän sitä vastustaa ja tekee päinvastoin. Oikeasti niitä pyydetään ja tarvitaan päiväkodin puolesta. Päiväkoti toki varmaan antaa miehelle pokaalin kun on niin osallistuva isä joka tuo lapsen päiväkotiin. Naiselle haukut kun on huolehtinut asioita huonosti.

Tämä on juuri osa sitä, kun miehet aina nillittää, kun äidin päsmäröi ja aina ovat sanomassa eikä ole kivaa, ettei saa iskä hoitaa tavallaan. Ei miestä haittaa, jos lapsella on kylmä ja märkä olo ulkona. Sitten kun miehelle huomauttaa niin tulee se marttyyrivaihe, miten ei omalla tyylillä hoitaa lasta ja pitääkö prkl tässä nyt vaatteetkin aina katsoa sävysävyyn ettei tule valitusta. Kun lopulta kyse on sen yhteisen lapsen hyvinvoinnista, mikä nyt edellyttää tietynlaisia asioita, halusi isä tai ei. 

Vierailija
1824/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti hyvinkin pian työttömiä, erityisesti nuoria ja toki keski-ikäisiäni naisia pakotetaan käytännössä toisten kotiorjiksi karenssin uhalla 9 euron päiväkorvauksella, eikä käy, että ryhtyisi tällaiseksi omalle sukulaiselleen, vaan vieraaseen paikkaan on mentävä. Jo nyt työttömiä pakotetaan esim. lähihoitajiksi ja joihinkin vanhusten tai moniongelmaisten kotien raivaussiivoushommiin.

Vierailija
1825/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en ole ikinä nähnyt kun:

- nainen vaihtaa oljyt?

- nainen korjaa moottorin?

- kaataa puun?

- kantaa rakennustarvikkeita?

..tai tekee, ylipäänsä mitään. 

(oikeita. ihmisen elämässä. tarpeellista!)

..Asioita?

en tiedä miksi, en ole ikinä nähnyt..

Et ole ikinä nähnyt kun nainen tekee jotain oikeassa elämässä tarpeellista? Tämä kuvaakin jo riittävästi. Sulta ei arvostusta tai kunnioitusta heru.

Sitten luettelet listan asioita, joita kerrostaloasunnossa asuvat eivät käytännössä ikinä tee. Tuolla kotikadun varressa katalysaattorivarkaat on ainoita jotka sinne auton alle pyrkivät.

Vierailija
1826/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiologian opiskelijan gradu on kohta valmis koskien tämän ketjun nasisoletettujen profiilia, sosioekonomista taustaa, koulutustasoa yms. joka taas liittyy parisuhteen tasa-arvoiseen toimintaan viitekehyksen toimintaympäristössä.🤓

Vierailija
1827/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiologian opiskelijan gradu on kohta valmis koskien tämän ketjun nasisoletettujen profiilia, sosioekonomista taustaa, koulutustasoa yms. joka taas liittyy parisuhteen tasa-arvoiseen toimintaan viitekehyksen toimintaympäristössä.🤓

Aika paska gradu tulee olemaan, koska näistä ei käy mitenkään ilmi mainitsemasi asiat. Ei mene läpi.

Vierailija
1828/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitänpä näin sinkkuna oman lusikkani soppaan.. 

Mä olen pitkään ihmetellyt kun äitylit täällä aina itkee kotitöistä. Kuinka he raatavat ensin töissä, ja sitten kotona odottaa uusi työmaa. Niin no. Elämä on katsokaas valintoja. Minä olen lapseton sinkku. Kun minä tulen töistä kotiin, voin rojahtaa sohvalle tv:n ääreen, lähteä lenkille tai salille tai mitä tahansa. Ei minun tarvitse heti raivon vallassa hyökätä minkään kotitöiden kimppuun. Miksi lapsettoman sinkun pitäisi siivota joka päivä, pestä pyykkiä joka päivä, tehdä ruokaa joka päivä, tiskata joka päivä? Niin. Kun ei tarvitse. Itsepä te äitylit olette oman tilanteenne valinneet. Turha siinä sitten itkeä. Vielä turhempaa on itkeä siinä vaiheessa, jos passaatte kersojannekin murrosikään saakka. Sitten vasta hoksaatte että olisihan noille kakaroillekin voinut opettaa jo pienestä pitäen jotain kotitöitä. Ja miesparkaa on pidetty vuosia siinä komennossa että

Minun ei tarvitse huolehtia autosta. Koska minä en ole valinnut ostaa autoa. Ei tarvitse maksaa veroja, ei polttoaineita, ei huoltaa, ei korjata. Miksi te autonomistajat kitisette veroista tai bensan hinnasta? Ihan omavalintainen asia on hankkia auto.

Vierailija
1829/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarkasmi on vaikea laji😂

Vierailija
1830/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla sanoi hyvin, että ei ole voinut tietää, että käy niin, että kaikki kaatuu naisen niskaan. Ennen lasta vielä edes sinne päin puoliksi työt vaikka siisteys lähes 90% naisen vastuulla. Lapsen saannin jälkeen lähes kaikki naisen vastuulla, isä toki viihdyttää lasta hetken mut lähinnä käyttäytyy typerästi kun ei ymmärrä lapsista mitään, ei vaikka kertoisi. Ei ota mitään tietoa vastaan vaan kaiken maailman päättömiä rangaistuksia 2-vuotiaalle ja elokuvien ikärajoista viis ja valitusta jos lapsi haluaa keskeyttää elokuvan. Ei osallistu enää pätkääkään kotitöihin, tulee ja menee miten huvittaa mutta rättiväsynyt vaimo pitäisi olla saatavilla jatkuvasti kun hän haluaa. Hän kun tarvitsee seksiä, ymmärtämättä sitä, että olemalla ilkeä lapselle ja vaimolle ja ottamatta pätkääkään vastuuta, lähinnä käyttäytymällä kuin teini, ei paljon naista kiinnosta. Tän kun olisi tiennyt niin olisin jättänyt alunperinkin tutustumatta. Nyt tosiaan mietin, että jotenkin pystyn paremmin tukemaan lasta kuin että rutiineihin ja järkeviin rajoihin kyvytön isä hoitaisi joka toisen viikon.

Vierailija
1831/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valitettavasti opin liian myöhään, että miehistä ei ole muuhun kuin sängynlämmittimiksi. Ehdin kaksi lasta saamaan. Enää en siihen ansaan mene, että muuttaisin yhdenkään miehenpuolen kanssa saman katon alle. Oppia ikä kaikki.

Vierailija
1832/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minun ei tarvitse huolehtia autosta. Koska minä en ole valinnut ostaa autoa. Ei tarvitse maksaa veroja, ei polttoaineita, ei huoltaa, ei korjata. Miksi te autonomistajat kitisette veroista tai bensan hinnasta? Ihan omavalintainen asia on hankkia auto."

Vaikka minua v*tuttaakin alati nouseva bensanhinta ja yksityisautoilijoiden kurittaminen, niin kyllä minä silti mieluusti maksan siitä ihanuudesta että minulla on oma auto, ja täten vapaus ja riippumattomuus. Odotellaan vaan seuraavaa lakkoa, kun julkinen liikenne seisahtuu kokonaan 🤭 Eipä koske minua moiset lakot, oma auto kyllä kuljettaa töihin ja takaisin. 

Vierailija
1833/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että tulee elävästi mieleen kun olin taitellut puhtaat pyykit valmiiksi, että sen kun vie kaappiin. Tuuppasin miehen pyykit miehelle, että vie paikalleen. Mies ihmetteli että minne ne kuuluu viedä? Ja siis kyseessä on ihan älykäs mies. Multa putos leuka hetkeks lattiaan, ja änkytin että etkö sä muka tiedä mistä sä otat aamusin itelles puhtaat vaatteet?

Ymmärsi sentään mies hävetä siinä kohtaa, eikä ole toiste kysellyt yhtä typeriä.

Vierailija
1834/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pitkään ihmetellyt kun äitylit täällä aina itkee kotitöistä. Kuinka he raatavat ensin töissä, ja sitten kotona odottaa uusi työmaa. Niin no. Elämä on katsokaas valintoja. Minä olen lapseton sinkku. Kun minä tulen töistä kotiin, voin rojahtaa sohvalle tv:n ääreen, lähteä lenkille tai salille tai mitä tahansa. Ei minun tarvitse heti raivon vallassa hyökätä minkään kotitöiden kimppuun. Miksi lapsettoman sinkun pitäisi siivota joka päivä, pestä pyykkiä joka päivä, tehdä ruokaa joka päivä, tiskata joka päivä? Niin. Kun ei tarvitse. Itsepä te äitylit olette oman tilanteenne valinneet. Turha siinä sitten itkeä. Vielä turhempaa on itkeä siinä vaiheessa, jos passaatte kersojannekin murrosikään saakka. Sitten vasta hoksaatte että olisihan noille kakaroillekin voinut opettaa jo pienestä pitäen jotain kotitöitä. Ja miesparkaa on pidetty vuosia siinä komennossa että

Kai ymmärrät, että sinulla ei ole mitään kompetenssia keskustella perhe-elämästä? Mitä piparin saamiseen ja antamiseen tulee, niin onpa surullista, että koet sen niin, että nainen vain antaa. Minä en anna, mutta meillä on seksiä silloin, kun se kumpaakin sattuu kiinnostamaan. Riippumatta siitä, kuka on kaivanut salaojat, vaihtanut renkaat tai siivonnut murut pöydältä. Mutta; jos mieheni olisi tässä keskustelussa kuvattu vetelys, niin uskallan väittää, että minulla ei olisi seksiä hänen kanssaan, koska se kielisi täydellisestä arvostuksen puutteesta minua kohtaan. Joskaan meillä ei olisi myöskään suhdetta. 

Vierailija
1835/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Vieläkö täällä jaksetaan tästä jauhaa 🙄

Tästähän on oikeastaan muodostumassa kilpailu siitä, kenen mies on kusipäisisin ja kuka uhriutuu eniten 😂 Mistä te näitä helmiä oikein pokaatte?

T. Ohis, joka on aina jakanut kaikki kotityöt miehensä kanssa aivan luonnollisesti, ilman vääntämistä, Exceliin merkattuja viikoittaisia tehtäviä tai uhriutumista.

Vierailija
1836/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästähän on oikeastaan muodostumassa kilpailu siitä, kenen mies on kusipäisisin ja kuka uhriutuu eniten 😂 Mistä te näitä helmiä oikein pokaatte?

T. Ohis, joka on aina jakanut kaikki kotityöt miehensä kanssa aivan luonnollisesti, ilman vääntämistä, Exceliin merkattuja viikoittaisia tehtäviä tai uhriutumista.

Siinä tapauksessa ei varmasti kannata lukea tätä keskustelua? Eihän tämä sinua koske? Montaa muuta näköjään koskee. Näitä "helmiä" on aika paljon. Mitään ongelmaahan ei olisikaan, jos voisi etukäteen tietää, millaiseksi kotitöiden jako menee vaikkapa lasten myötä. Ihmiset muuttuvat, mut hei, onnee sulle, että oot löytänyt tasa-arvoisesti toimivan miehen.

Vierailija
1837/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä on kohta sata sivua keskustelua. Joten jos sinulla on mennyt ohi ne lukemattomat lehtiartikkelit ja tilastot kotitöiden naiselle kasautumisesta, tämän keskustelun viimeistään pitäisi osoittaa sinulle että tämä on erittäin yleinen  ongelma.

Miehenä voisit keksiä jotain parempaa puuhaa kuin ilkkua täällä.

Vierailija
1838/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota ihmettelen suomalaisessa kulttuurissa, että se on omakotitalon mies, jonka kuuluu tehdä lumityöt omakotitalon pihassa, tarkoitan nyt kolaamista etupäässä. Varmaan ei välttämättä juolahda mieleen äitylille tai lapsille että tekisi hyvää heillekin hyötyliikunta.se on aina mies joka tekee. Ymmärrän että joillekin miehille se on "kunnia-asia" nykypäivänä vielä että talon mies pitää pihan puhtaana, mutta haloo nyt on v. 2023 ja osaa ne muutkin kolata kuin se mies, vaikka ei nyt ihan niin erinomaista jälkeä kuin itse hän.Eihän sitä välttämättä kaikkia nyansseja tiedä kolaamisesta ja lumen luonnista jos ei itse koskaan tee. 

Naiset sen yleensä tekevät. Jos mies tekee, silloin hankitaan mönkijä tai traktori avuksi. Eli mies istuskelee, nainen kolaa.

Jokaisella on tietty lupa omiin tulkintoihin. Se on sitä lukijan taiteilijan vapautta.

Kyllä itse leikkasin saksilla pensaat ja taloyhtiön sähköttömällä leikkurilla nurtsit. Tein itse, koska huvitti. Sit kun ei enää huvittanut, sanoin miehelleni, et vois kans osallistua. Miten tästä saa väännettyä orjan?

Ja hän sit alkoi osallistua, hankki vaan ensin ne sähkölaitteet. Itselleni ei tullut mieleenkään niitä hankkia, koska homma ei nyt ollut mikään mahdottoman iso. 

Nyt hän hoitaa lähes yksin (onko siis orja hänkin? Sähköistetty sellainen?) kaikki leikkuut. 

Mikä tässä on ongelma?

Vierailija
1839/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä SINÄ! Oot kaikkien katkerien sankari! Kyllä on ollut tyhmää haluta lapsia ja tasa-arvoista parisuhdetta. Siis älyttömin asia ikinä. Mut ihanaa, et on tollasii viisauden ihmelapsia. 

Vierailija
1840/8329 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh, mistä helvetin uhriutumisesta puhut? Onko se siis uhriutumista, jos kertoo ikävistä kokemuksista? Eiks se ole tämän keskusteluaiheen pointti, et näistä kokemuksista saa kertoa? Miten näet surullisisssa jutuissa kilpailua? Tekeekö onnellisuus ylimieliseksi?

T: joka ei uhriudu, ei tee exeleitä, mut ymmärtää, et kaikilla ei ole asiat yhtä hyvin.