Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oltiinko 80-luvulla rikkaampia kuin nykyään?

Vierailija
22.09.2023 |

Joka kunnassa oli oma terveyskeskus ja lääkärille sai ajan aina kun oli pienikin vaiva.
Nykyään pahoinvointialueet sulkevat terveyskeskuksia, päivystykset ovat kriisissä ja lääkäriaikaa ei saa ikinä. Mitä on tapahtunut ja miksi?

Kommentit (308)

Vierailija
121/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla ei meidän perheessä tiedetty muuta kuin köyhyyttä ja kurjuutta. Ruokana oli yleensä puuroja ja vellejä, pyhänä saattoi olla vaikka perunaa suolakalalla. Koko perhellä oli yhteisessä käytössä yksi polkupyörä jota isä yleensä käytti kun kävi töissä. Kouluun piti kävellä ja kotiin palata aina nälkäisenä, kouluruokaan ei meillä ollut rahaa.

Kouluruokailu oli kaikille ilmaista 80-luvulla...

Ei muuten tasan ollut. Muistan kun isäni kirosi kouluruokalaskuja.

1976 syntynyt eri.

Suomessa on ollut maksuton kouluruokailu vuodesta 1948.

Koski vain kansakouluja. Oppikouluissa olu maksettava ruoka itse.

Vasta peruskoulussa oli kaikilla ilmainen ruokailu.

Ja se peruskoulu tuli 70-luvulla, ei kasarilla.

Vierailija
122/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

toki ihan hyviä huomioita.

Oltiin köyhempiä, mutta silti oli varaa kaikkeen sellaiseen, mitä yhteiskunta tarvitsee. Minne 2000- luvulla rahat imuroidaan, kun niitä ei riitä peruspalveluihin?

Menevät vääriin taskuihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on rippijuhlat ja yo 80 luvulla.

Koti oli lähes minimalistinen. Pääsin Helsinkiin tosi harvoin ja eipä sitä turhia osteltu silloinkaan.

Meillä on ensi vuonna rippijuhlat ja aion karsia enemmän, mitä meidän omaisuus koko perheellä, oli silloin yhteensä.

Tämä kertoo irtaimeston määrästä

Vierailija
124/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti yksinhuoltaja, töissä valtiolla pienellä palkalla. Rahaa riitti kun niukasti elettiin, sen puutteesta ei koskaan valitettu. Auton äiti osti kun oli saanut rahat säästettyä, etelän matkoja tehtiin kreikkaan. Lapsilla oli Commodore-tietokoneet, elektroniikkapelit, kellot joissa digitaalinen näyttö(oli kova juttu tuolloin), uudet polkupyörät, sitten pv-mopot, talvisin käytiin laskettelukeskuksissa. Kotona aamupala ja koulussa ravitseva ruoka, sillä jaksoi touhuta ja leikkiä iltaan asti. Kaikki saivat töitä. Jopa metsissä asustelevat puliukot pääsivät raksalle kantamaan lautoja ja lykkäämään betoni-kärryjä. Ja ihmiset olivat henkisesti rikkaampia, osasivat nauttia hetkestä.

Vierailija
125/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimukset olivat kaikin tavoin alhaisemmat. Tk-lääkäreille ei tarvinnut maksaa kuin taulukon mukaista palkkaa syrjäkylilläkään. Hallinnon ja kaikenlaisen byrokratian lisääntyminen myös maksaa myös enemmän kuin moni osaa kuvitellakaan. .

Vierailija
126/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veroille ainakin sai vastinetta, toisin kuin nykyään. Joka kunnassa oli pankki, pari kauppaa, kirjasto, apteekki, kunnan lääkäri, hammaslääkäri ja poliisi.

EU-himmeli, sen tuhannet kallispalkkaiset mepit ja muut virkamiehet ja toimipisteet, nettomaksaminen eli saadaan vähemmän kuin maksetaan jäsenmaksuja jne. Sinne meidän verot menevät ja päätösvalta. Tätä en vaan ymmärrä. Aikoinaan peloteltiin Venäjällä, mutta eihän EU mitään puolustusvoimia ollut. Nykyään ollaan Natossa eli voidaan hyvin alkaa puuhaamaan Pohjoismaista unionia, jossa ihmiset sentään omaavat samanlaisia arvoja ja kulutturia.

Eli, kun veroja maksamalla sai peruspalvelut, toisin kuin nykyään, rahaa jäi elämiseen enemmän. Nykyään Suomessa hölmöläiset maksavat ensin korkeaa veroastetta ja sitten vielä kalliita vakuutusmaksuja.

Vrt. Jenkeissä "ei makseta veroja", vaan otetaan itse vakuutus ja mennään yksityiselle. 

Hyvä kysymys toden totta, minne verot nykyään menevät?

Vierailija
127/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroille ainakin sai vastinetta, toisin kuin nykyään. Joka kunnassa oli pankki, pari kauppaa, kirjasto, apteekki, kunnan lääkäri, hammaslääkäri ja poliisi.

EU-himmeli, sen tuhannet kallispalkkaiset mepit ja muut virkamiehet ja toimipisteet, nettomaksaminen eli saadaan vähemmän kuin maksetaan jäsenmaksuja jne. Sinne meidän verot menevät ja päätösvalta. Tätä en vaan ymmärrä. Aikoinaan peloteltiin Venäjällä, mutta eihän EU mitään puolustusvoimia ollut. Nykyään ollaan Natossa eli voidaan hyvin alkaa puuhaamaan Pohjoismaista unionia, jossa ihmiset sentään omaavat samanlaisia arvoja ja kulutturia.

Eli, kun veroja maksamalla sai peruspalvelut, toisin kuin nykyään, rahaa jäi elämiseen enemmän. Nykyään Suomessa hölmöläiset maksavat ensin korkeaa veroastetta ja sitten vielä kalliita vakuutusmaksuja.

Vrt. Jenkeissä "ei makseta veroja", vaan otetaan itse vakuutus ja mennään yksityiselle. 

Maksajia on vähemmän kuin kasarilla, saamapuolella taas paljon enemmän. Ei kai siihen muuta tarvitakaan?

Vierailija
128/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla töissä oli mukavaa. Töitä tehtiin hyvällä asenteella, turhia saikuttelematta. Töitä sai kaikki, myös nuoret kesätöitä, esim. raksoilla. Toisin kuin nykyään, kun halpatyövoima vie nämä työpaikat. 

80-luvulla ei hiostettu koko ajan tekemään enemmän ja enemmän, näin ollen ei ollut yhteiskunnalle kalliiksi tulevia burn outeja, nykykielellä työuupumisia. Töissä myös viihdyttiin ja varmasti samalla tehtiin parempaa tulosta. Jatkuvaan rekrytointiin ei palanut aikaa ja rahaa, työpaikassa pysyttiin pitkään.

Kun työttöminä oli vain oikeasti jotenkin syrjäytyneet, yhteiskunnassa oli vähemmän ongelmia. Toki suomalaisessa yhteiskunnassa on aina ollut alkoholisteja, mutta heistä oli harvoin haittaa muille kuin omille perheille. Toisin kun nykyisistä huumehörhöistä ja katujengeistä.

Vierailija
129/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksajia on vähemmän kuin kasarilla, saamapuolella taas paljon enemmän. Ei kai siihen muuta tarvitakaan?

Monet keskeiset yhteiskunnan toiminnot olivat valtion alaisuudessa, nykyään kuuluvat kansainvälisille pörssiyhtiöille.

Vierailija
130/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80 luku oli parasta aikaa ihmiskunnan historiassa ja siitä ollaan menty jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla alas päin. Tämä on fakta, eikä se alapeukuttamalla muuksi muutu.

Muuten näin, mutta se minua 80-luvussa rassaa, ettei internettiä vielä ollut.

Internet keksittiin 1960-luvulla.

Vierailija
131/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80 luku oli parasta aikaa ihmiskunnan historiassa ja siitä ollaan menty jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla alas päin. Tämä on fakta, eikä se alapeukuttamalla muuksi muutu.

Se ei muuta sitä tosiasiaa, että tavallisella kansalaisella oli vaikeuksia päästä sinne 60-, 70- ja vielä -80-luvullakin.

Vierailija
132/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei muuta sitä tosiasiaa, että tavallisella kansalaisella oli vaikeuksia päästä sinne 60-, 70- ja vielä -80-luvullakin.

Niin. Keksittiinhän cd-laitteet jo 70-luvulla, mutta monellako niitä oli vielä silloin?

Vierailija
133/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina miettinyt sitä että miksi nyt esim 1980 luvulla työväenluokkaan kuuluvalla oli varaa asuntoon,autoon,perheeseen ja mahdollisesti jopa kesämökkiin?

Nykyisin duunarilla on varaa siihen edulliseen asuntoon ja edulliseen autoon, perheeseen harvalla on varaa ja kesämökistä saa vain unelmoida.

Nykyisin noihin asioihin vaatii sen että on vähintään korkeakoulututkinto ja ei edes kaikilla korkeakoulutetuilla ole varaa noihin asioihin.

Vierailija
134/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallintohimmeleihin.

Organisaatioissa on eritasoisia johtajia ja pomoja joka lähtöön. Suorittajia/johtaja on huomattavasti vähemmän nykyaikana. Ja heti kun firman talous sakkaa niin vähennetään taas pari pienipalkkaista suorittajaa, pomoja harvemmin.

Siihen tämä sotekin kompuroi.

Vierailija
135/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina miettinyt sitä että miksi nyt esim 1980 luvulla työväenluokkaan kuuluvalla oli varaa asuntoon,autoon,perheeseen ja mahdollisesti jopa kesämökkiin?

Nykyisin duunarilla on varaa siihen edulliseen asuntoon ja edulliseen autoon, perheeseen harvalla on varaa ja kesämökistä saa vain unelmoida.

Nykyisin noihin asioihin vaatii sen että on vähintään korkeakoulututkinto ja ei edes kaikilla korkeakoulutetuilla ole varaa noihin asioihin.

Kesämökit oli ennen vaatimattomia lautamökkejä, ei ollut välttämättä edes sähköä tai juoksevaa vettä, saati että kukaan olisi haaveillutkaan pesutorneista yms niin kuin nykyään.

Moni duunari rakensi itse sen talonsa. Järjestettiin talkoita ja säästettiin etukäteen. Suku oli mukana rakentamassa, puutavara saatiin usein suvun metsästä. Näin oli ainakin tutuillani.

Vierailija
136/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesämökit oli ennen vaatimattomia lautamökkejä, ei ollut välttämättä edes sähköä tai juoksevaa vettä, saati että kukaan olisi haaveillutkaan pesutorneista yms niin kuin nykyään.

Moni duunari rakensi itse sen talonsa. Järjestettiin talkoita ja säästettiin etukäteen. Suku oli mukana rakentamassa, puutavara saatiin usein suvun metsästä. Näin oli ainakin tutuillani.

Nykyisin duunarilla ei ole varaa edes siihen tonttiin mihin rakentaa se lautamökki.

Vaatimattomasta tontista veden rannalla saat pulittaa vähintään 10 000e.

Vierailija
137/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kyllä huvittaa nämä 1970-luvun terveydenhuollon ihannoijat, mahdatte olla tosi nuoria? Suomalaisten eliniän ennuste on noussut 1970-luvun lopusta kymmenellä vuodella! Ja tämä

Siitä huolimatta, että suomalaiset ovat samana aikana saaneet alkoholin ja muiden päihteiden käytön räjähdyksenomaiseen nousuun, lihoneet, vähentäneet kovasti liikuntaa ja sairastuneet kansantautina masennukseen.

Vierailija
138/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunarit olivat 80-luvulla rikkaampia kuin nyt, mutta sileäkätiset ovat nyt rikkaampia.

Vierailija
139/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin myös asuttiin koko maassa, ja vaikkapa Forssa ja Ilomantsi olivat hyviä asumispaikkavaihtoehtoja. Nyt kaikki haluaa asua Helsingissä ja sitten ulistaan että perheasunto maksaa puoli miljoonaa yhyy. No ei edelleenkään maksa edes sataa tonnia, siis Forssassa tai Ilomantsissa.

Vierailija
140/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duunarit olivat 80-luvulla rikkaampia kuin nyt, mutta sileäkätiset ovat nyt rikkaampia.

Tämä.

Nykyisin hinnat ja verotus on nousseet enemmän kuin duunarien palkat jonka johdosta duunarien ostovoima on huono nykyään.

Itse ihmettelen sitä miksi ammattiliitot ei ole pitäny duunarien puolia ja vaatineet että duunarien palkat nousisi enemmän kuin ylempien toimihenkilöiden palkat jotta palkkaerot pienenisi.

Suomessa on nykyisin moni asia paremmin kuin ennen mutta moni asia on myös mennyt huonompaan suuntaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän