Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oltiinko 80-luvulla rikkaampia kuin nykyään?

Vierailija
22.09.2023 |

Joka kunnassa oli oma terveyskeskus ja lääkärille sai ajan aina kun oli pienikin vaiva.
Nykyään pahoinvointialueet sulkevat terveyskeskuksia, päivystykset ovat kriisissä ja lääkäriaikaa ei saa ikinä. Mitä on tapahtunut ja miksi?

Kommentit (308)

Vierailija
141/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla ei meidän perheessä tiedetty muuta kuin köyhyyttä ja kurjuutta. Ruokana oli yleensä puuroja ja vellejä, pyhänä saattoi olla vaikka perunaa suolakalalla. Koko perhellä oli yhteisessä käytössä yksi polkupyörä jota isä yleensä käytti kun kävi töissä. Kouluun piti kävellä ja kotiin palata aina nälkäisenä, kouluruokaan ei meillä ollut rahaa.

Kouluruokailu oli kaikille ilmaista 80-luvulla...

Ei muuten tasan ollut. Muistan kun isäni kirosi kouluruokalaskuja.

1976 syntynyt eri.

Suomessa on ollut maksuton kouluruokailu vuodesta 1948.

Koski vain kansakouluja. Oppikouluissa olu maksettava ruoka itse.

Vasta peruskoulussa oli kaikilla ilmainen ruokailu.

Vuosina 1972–1977 siirryttäessä peruskouluun laki edellytti, että kaikkien peruskouluikäisten tuli saada ilmainen lämmin ateria. Samalla tämä oikeus laajennettiin myös lukioihin ja ammattikouluihin.

Täällä joku muisteli että faija olis kiroillut kouluruokamaksuja. Se ei tosiaan ollut sitten 80-luvulla.

Vierailija
142/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oltu rikkaampia, mutta tultiin toimeen vähemmällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös avauksessa kyselty nimenomaan kansantalouden perään, ei yksittäisten kuluttajien. Paikallispoliisiasemat, terveyskeskukset, postit yms. palvelut kadonneet. Pari syytä näen:

- huoltosuhde huonompi

- kaikenlaiset ylimääräiset toisarvoiset hallinnolliset tehtävät lisääntyneet kunnallistasollakin. Viestintää, vastuullisuutta, hiilineutraaliutta, henkilöstöhallintoa... tää kaikki maksaa ja veronmaksajille näkyvää tekemistä näkyy vähemmän. 

Vierailija
144/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80 luku oli parasta aikaa ihmiskunnan historiassa ja siitä ollaan menty jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla alas päin. Tämä on fakta, eikä se alapeukuttamalla muuksi muutu.

Olen samaa mieltä, vaikka arviooni vaikuttanee se, että itse oli nuori ja mukana paljon toiveikkuutta ja optimismia mitä omaan elämään tulee. Harmi vain, että koko yhteiskunta eli silloin yli rajojensa, ja kaikki romahti Neuvostoliiton hajoamisen ja idänkaupan loppumisen myötä.

Vierailija
145/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen köyhtyminen alkoi 90-luvulla, kun Aho/Viinanen saivat aikaan sen, että palkkatulo ja pääomatulo eriytettiin verotuksessa. Tuloerot ja köyhyys lisääntyivät.

Äänestän heti puoluetta, joka tämän vääryyden korjaa.

Neuvostoliiton romahtaminen sen sai aikaan! Hallitus tekin sen mitä oli pakko välttääkseen Suomea sortumasta sellaiseen, mitä Kreikassa myöhemmin koettiin. Lääkkeet oli kovat joo, mutta onneksi tehosivat.

Vierailija
146/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain tämän ketjun kirjoituksia kun lukee, tuntuu kuin lapsukaiset kirjoittaisivat jostain 50- tai 60-luvusta. :D

Vai oli sodasta vähän aikaa, juu ei ollut kuin 40 vuotta!! LOL Ja pitseriat tulivat Suomeen 60-luvulla, Kalevi Keihänen perusti silloin myös Keihäsmatkat, että todellakin matkustettiin ulkomailla 80-luvulla, olihan Interrail-korttikin tullut käyttöön jo 70-luvun alussa, heh. Voi teitä, lapset, kivasti hämärtyy mitä oli milloinkin, kas kun ette väitä säännöstelykorttien olleen käytössä 80-luvulla. LMAO

Vierailija
147/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairauksien hoitaminen oli 80-luvun teknologialla paljon halvempaa. Tämä toki näkyi hoitotuloksissakin. Erikoissairaanhoito on nykyään todella kallista, mikä näkyy kaikessa terveydenhoidossa. Lisäksi ihmiset ovat todella paljon lihavampia, mikä tarkoittaa, että he ovat todella paljon sairaampia kuin 40 vuotta sitten, eli hoidettavia on paljon enemmän. 

Nykyään pitäisi satsata ennalta ehkäisevään hoitoon enemmän. 80-luvulla tosiaan oli asiat toisin. Nykyään vanhuksia on enemmän työväestöön nähden sekä syntyvyys pienempää. Paljon on toki virheitä politiikassa tehty mm. Useiden kannattavien yritysten myyminen ulkomaille ja liika yksityistäminen. Rahat valuu niille joilla rahaa on jo ennestään paljon. Rikkaiden ja köyhien ero on nykyään suurempi. 80-luvulla satsattiin toimivaan yhteiskuntaan enemmän kuin nykyään. Nyt ollaan jotenkin ahneempia kuin ennen.

Vierailija
148/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli. Urheilukentillä oli omat kentän hoitajat. Jääkiekko kentät KAIKKI jäädytettiin ja aurattiin useita kertoja päivässä. Kouluissa oli omat suuhygienistit ja hammaslääkärit. Lääkäriin pääsi aina. Kaupasta sai ruokaa samalla tapaa kuin nykyään. Kavereilla oli omakotitalot, mökit, asuntovaunut, moottorikelkat jne ja vanhemmat normaaleja työssäkäyviä. Nyt edes lääkäri pariskunnalla ei ole tuohon varaa. Omakotitalo tontit kaupunkialueella oli isompia. Oli viheralueita, metsäkaistaleita yms. missä lapset leikkivät.  Lomalla pystyi vuokraamaan mökin 2 viikoksi laskettelukeskuksesta, ostamaan lasketteluliput, vuokraamaan välineet jne ja lapsia oli perheessä 4. Nyt tämä lysti maksaa Lapissa pelkästään mökkivuokran osalta 3000-4000 euroa, juuri tarkistin. Muutenkin elämä oli parempaa. Ihmiset oli sosiaalisempia eivätkä kuluttaneet aikaansa puhelimillaan. Mentiin käymään jos oli asiaa.

Vierailija
149/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80 luku oli parasta aikaa ihmiskunnan historiassa ja siitä ollaan menty jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla alas päin. Tämä on fakta, eikä se alapeukuttamalla muuksi muutu.

Muuten näin, mutta se minua 80-luvussa rassaa, ettei internettiä vielä ollut.

Internet keksittiin 1960-luvulla.

Se ei muuta sitä tosiasiaa, että tavallisella kansalaisella oli vaikeuksia päästä sinne 60-, 70- ja vielä -80-luvullakin.

Kävin ensimmäisen kerran internetissä 2002. Olen päälle viisikymppinen.

Teineillä oli 90-luvulla etulyöntiasema, joillakin oli kotona jo koneet ja netti ysärin lopulla.

Itse olin ollut seitsemän vuotta työtön 1998. Ei todellakaan ollut varaa tietokoneeseen tai nettiin.

Ensimmäisen kännykän sain just hankituksi 1998.

Vierailija
150/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei muuta sitä tosiasiaa, että tavallisella kansalaisella oli vaikeuksia päästä sinne 60-, 70- ja vielä -80-luvullakin.

Teineillä oli 90-luvulla etulyöntiasema, joillakin oli kotona jo koneet ja netti ysärin lopulla.

Itse olin ollut seitsemän vuotta työtön 1998. Ei todellakaan ollut varaa tietokoneeseen tai nettiin.

Kaikenikäiset yliopisto-opiskelijat saivat käyttää hyvin vapaasti yliopistojen tietokoneita niille tarkoitetuissa ATK-luokissa ja kirjastoissa. Windows95, Netscape Navigator selain, Altavista hakukone ja usenetin uutisryhmät olivat silloin suosittuja.

Vierailija
151/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta Kuuhun on tehty miehitettyjä avaruuslentoja vain vuosina 1969-1972 vaikka luulisi avaruusteknologiankin kehittyneen viimeisen 50 vuoden aikana.

Vierailija
152/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut kasarilla tietokoneita peruskoulussa.

Ysärillä niitä alkoi tulemaan. Ensin yläasteille, mutta pian myös ala-asteille.

1980-luvulla tietokoneita ei ollut yleisesti käytössä edes yliopistoissa ja silloinkin ne tarkoittivat 1980-luvun lopulla WordPerfectin kaltaisia tekstikäsittelyohjelmia, joita hallittiin funktionäppäimien eikä graafisen käyttöliittymän avulla. Lisäksi piti tietää MS-dos komentokehotteita tietokoneen hallitsemiseksi. Niillä ei päässyt mihinkään Internetin ihmeelliseen maailmaan.

Vierailija
153/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oltu. Suomalaisten elintaso on nykyään kaikilla mittareilla parempi 80-lukuun verrattuna.

Miksi sitten koulut, sairaalat ja vanhainkodit ovat kriisissä, lääkäriin ei pääse millään, terveyskeskuksia lakkautetaan ja ihmiset voivat huonosti?

Väestö on nykyään niin vanhaa ja sairasta, että terveydenhoitopalveluiden tarve ylittää resurssit.

Väestö elää vastaavasti vanhemmaksi ja on pidempään tervettä, jolloin ne vanhuusiän vaivat saattavat ilmetä vasta yli 70-vuotiaille.  Jos joku menehtynyt ennen 60-vuotiaana sydänkohtaukseen, niin viikatemies saattaa tulla nykyisin vasta 75-vuotiaana.

Vierailija
154/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla yli yksityiset lääkärit jo ja asiakas maksoi. Korvatulehdus ja poskiontelolapsi vietiin lääkäriin henkilöautolla. Julkisella taas 3-vuotiaalle aiheutui kipua kauhua kun korvat puhkottiin ilman kivunlievityksiä ja vaikkua poistettiin imulla. Nykyään toivottavasti systeemi muuttunut. Silloin toisella vanhemmalla saattoi olla eläke työuran jälkeen ja toisella uraputki. Ei jäänyt vapaa-aikaa uraputkessa olevalle. Lapsille oli tilaa ja leluja. Vaikka ylihemmottelua kai yritettiin välttää. Silti vanhemman tehtävä oli siivous. Lapsista tuli itsenäisiä.

1980-luvulla tosiaan jokaiseen lasten kuumeiseen flunssaan aloitettiin antibioottikuuri, ja näitähän sitten terveyskeskuksissa päivät pitkät kirjoiteltiin.

Lastenosastolla sairaalassa saatettiin hoitaa korvakierteisiä lapsia. Silloin lasten syövät olivat hyvin nopeahoitoisia kun tautia ei paljon saatu edes hidastettua.

Mielenterveysongelmiakaan ei ennen isommalti ollut. Siis aina on ollut psykoottisia ja skitsofreenikoita, ja näitä oli hyvin varaa hoitaa osastolla. Masennus oli sellainen diagnoosi josta kukaan ei ollut kuullutkaan. 1990-luvulla tuli sellainen muotidiagnoosi kuin paniikkihäiriö ja se oli suorastaan muodikasta. Samoin päihdeongelmia ei isommalti ollut, ne ja niiden hoitokulut ovat ihan räjähtäneet käsiin. 1980-luvulla saattoi perheessä olla juoppo isä, mutta silloin äiti piti perhettä pystyssä ja peitteli asiaa.

Esimerkiksi autismia oli 1980-luvullakin, sellaiset olivat itseään heijaavia lapsia joita säilytettiin osastolla. Jos näitä oli lievempänä niin ne olivat vain omituisia lapsia. Keliakia oli jo keksitty mutta yleensä puhuttiin vain huonomahaisista ihmisistä. Laktoosi-intoleranssi eli tutummin pierutauti oli 80-luvun muotidiagnooseja.

Yleisin mainittu allergia taisi olla kala-allergia eli joku ei voinut syödä kalaa.  Vegaaneille ei tarvinnut valmistaa erikseen ruokaa vaikka kaipa jotkut saattoivat olla omassa pienessä piirissään kasvissyöjiä.

Kyllä oli silloinkin kasvissyöjiä ja vegaaneja, mutta se vaan oli asia josta ei silloin julkisuudessa jauhettu.

Ruuan suhteen aika pitkälle samoja juttuja oli, ne vaan eivät olleet suuren yleisön juttuja. Vuohenjuustoakin syötiin, mutta sitä kutsuttiin kutunjuustoksi. 😀

Kutunjuusto on oikeampi nimitys, sillä kuttu on naaraspuolinen vuohi. Samalla tavalla kuten puhutaan lehmänmaidosta eikö naudanmaidosta tai kananmunista, sillä sonnit ja kukot eivät osallistu niiden tuottamisen.

Vierailija
155/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin sitä tietoa ei etsitty googlettamalla vaan luettiin kirjoja ja lehtiä. Puhelinluettelon Keltaisilta sivuilla oli erilaisten yritysten mainoksia ja yhteystietoja jos etsi vaikka pyöräkorjaamoa tai parturia, tms.

Vierailija
156/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikenikäiset yliopisto-opiskelijat saivat käyttää hyvin vapaasti yliopistojen tietokoneita niille tarkoitetuissa ATK-luokissa ja kirjastoissa. Windows95, Netscape Navigator selain, Altavista hakukone ja usenetin uutisryhmät olivat silloin suosittuja.

Niin mutta kun minun opiskelut loppuivat jo 1990.

2002 kävin ensimmäisen kerran internetissä. Porthaniankadulla oli sellainen nettikahvila, siellä.

Oman koneen hankin 2007. En tuntenut tarvetta siihen sitä aiemmin, ihmisten elämä ei ollut vielä netissä.

Vierailija
157/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paradoksaalisesti vegaaneihin suhtauduttiin kasarilla positiivisemmin kuin nykyään.

Veganismista ei puhuttu mediassa ollenkaan, eikä asiaa tunkettu väkisin ihmisten kurkusta alas.

Vegaaneja oli jo silloin, mutta he olivat hiljaa, ja media oli hiljaa. Siihen aikaan jos tapasi kasvissyöjän, niin olin ihan että vau! rokkenroll! Olin kiinnostunut, utelias, koska se oli niin ufo juttu.

Nykyään aihe tulee korvista ulos enkä halua kuulla siitä enää mitään missään. Overload.

Vierailija
158/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sellaista osattu kaivata. Ihmiset tapasivat enemmän toisiaan, kun ei tarvinnut käyttää kaikkea aikaansa ruudun toljottamiseen.

Ennen internettiä täytyi olla luova aikansa kuluttamisessa. Harrastaa, tavata ihmisiä ja tehdä yhdessä, lukea romaaneja. No televisio jo oli, mutta ei sieltä ennen iltakuutta tullut oikein mitään.

Jos ei asunut kaapeliverkon piirissä, niin televisiosta ei välttämättä näkynyt kuin YLE TV1 ja YLE TV3, sillä ne MTV:n ohjelmat oli sijoitettu YLE:n kanaville. MTV:n edeltäjä Kolmoskanava näkyi kaapelikanavana 1986-1992. Silloin tv:stä ei todellakaan tullut keskellä päivää tosi-tv-ohjelmia, mutta lähes kaikki tiesivät että perjantai-iltana tuli Dallasin uusi jakso.

Vierailija
159/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina miettinyt sitä että miksi nyt esim 1980 luvulla työväenluokkaan kuuluvalla oli varaa asuntoon,autoon,perheeseen ja mahdollisesti jopa kesämökkiin?

Nykyisin duunarilla on varaa siihen edulliseen asuntoon ja edulliseen autoon, perheeseen harvalla on varaa ja kesämökistä saa vain unelmoida.

Nykyisin noihin asioihin vaatii sen että on vähintään korkeakoulututkinto ja ei edes kaikilla korkeakoulutetuilla ole varaa noihin asioihin.

Kesämökit oli ennen vaatimattomia lautamökkejä, ei ollut välttämättä edes sähköä tai juoksevaa vettä, saati että kukaan olisi haaveillutkaan pesutorneista yms niin kuin nykyään.

Moni duunari rakensi itse sen talonsa. Järjestettiin talkoita ja säästettiin etukäteen. Suku oli mukana rakentamassa, puutavara saatiin usein suvun metsästä. Näin oli ainakin tutuillani.

Nykyisin duunarilla ei ole varaa edes siihen tonttiin mihin rakentaa se lautamökki.

Vaatimattomasta tontista veden rannalla saat pulittaa vähintään 10 000e.

Usein se duunarin mökki rakennettiin suvun maille. Nyt suurin osa ollaan asuttu kaupungissa jo vuosikymmeniä ja jos suvussa jotain rantatontteja vielä on myydään ne kalliilla kaupunkilaisille.

Vierailija
160/308 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina miettinyt sitä että miksi nyt esim 1980 luvulla työväenluokkaan kuuluvalla oli varaa asuntoon,autoon,perheeseen ja mahdollisesti jopa kesämökkiin?

Nykyisin duunarilla on varaa siihen edulliseen asuntoon ja edulliseen autoon, perheeseen harvalla on varaa ja kesämökistä saa vain unelmoida.

Nykyisin noihin asioihin vaatii sen että on vähintään korkeakoulututkinto ja ei edes kaikilla korkeakoulutetuilla ole varaa noihin asioihin.

Kesämökit oli ennen vaatimattomia lautamökkejä, ei ollut välttämättä edes sähköä tai juoksevaa vettä, saati että kukaan olisi haaveillutkaan pesutorneista yms niin kuin nykyään.

Moni duunari rakensi itse sen talonsa. Järjestettiin talkoita ja säästettiin etukäteen. Suku oli mukana rakentamassa, puutavara saatiin usein suvun metsästä. Näin oli ainakin tutuillani.

Nykyisin duunarilla ei ole varaa edes siihen tonttiin mihin rakentaa se lautamökki.

Vaatimattomasta tontista veden rannalla saat pulittaa vähintään 10 000e.

Usein se duunarin mökki rakennettiin suvun maille. Nyt suurin osa ollaan asuttu kaupungissa jo vuosikymmeniä ja jos suvussa jotain rantatontteja vielä on myydään ne kalliilla kaupunkilaisille.

Moni duunari sai siihen aikaan mökin tai koko tilan perintönä tai nimelliseen hintaan, kun omat vanhemmat muuttivat pois vanhainkotiin. Meilläkin oli kesämökkinä isäni lapsuudenkoti, jonka hän sai omalta isältään kun tämä muutti vanhainkotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän