Asiakkaat ovat alkaneet tiuskia ulkomaalaistaustaisille ravintolatyöntekijöille
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009870259.html
"Olen työskennellyt ravintola-alalla lähes 20 vuotta ja niistä lähes puolet Helsingissä. Nyt työympäristössä on ollut huomattavissa selkeä asennemuutos. Olen valitettavasti joutunut esihenkilönä todistamaan varsinkin viime aikoina ilmiötä, joka on voimistunut pääkaupunkiseudulla: rasísmia, töykeää käytöstä ja vihamielisyyttä. Tämä on kohdistunut ulkomaalaistaustaiseen työvoimaan, erityisesti niihin, joiden suomen kielen osaaminen on heikkoa tai välttävää."
Kommentit (1011)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä natidijat ja haukkujat voisivat itse tehdä nuo työt jos ei muiden taso kelpaa.
Ulkomaalaisesta ravintolatyöntekijävävystä ylpeä anoppi (hän sentään tekee töitä ja maksaa veroja!!)
Samaa mikäkin ihmettelen. Vai haluaako ne mieluimmin että se sinunkin vävy on työtön ja itse saavat ravintolassa odotella tunnin että joku ehtii heidät huomata?
Jos palvelua ei saa ja suomeksi, käännyn ravintolasta pois. Minä menen ravintolaan viihtymään, en odottamaan loputtomiin tai arvailemaan kielitaidottoman asiakaspalvelijan aivoituksia. Käyttäydyn toki ravintoloissa hyvin enkä moiti työntekijöitä heille itselleen. Samaan aikaan tiedän että minä olen asiakas, ja minä päätän onko palvelu niin hyvää, että olen valmista ravintolassa käynnistä maksamaan. On aivan nurinkurista ajatella, että minun pitäisi vain hyväksyä huono palvelu ja silti vaan maksaa. Ei käy.
Se on sinun oikeutesi. Minä taas en käänny, vaan istun pöytään ja vietän kivan illan seurueeni kanssa. Mutta miten se minun kiva iltani on jotenkin pois näiltä, jotka haluavat palvelun suomeksi? Eikö he voi viettää vaan ne omat kivat iltansa jossain muualla ja antaa meidän kielitaitoisten pitää omat paikkamme?
Minä en oikein ymmärrä miten tästä on näinkin pitkä keskustelu saatu. Ne jotka ei halua asioida paikassa jossa töissä ulkomaalaisia voivat mennä muualle. Ja me joita se ei haittaa voimme mennä sinne.
Onko siis jonkin ongelma?
Pointti on mennyt sinulta ohi kovaa ja korkealta. Kyse on ensisijaisesti siitä annetaanko palvelualalle muotoutua ns. uusi normaali jossa englannilla on hegemoninen asema, vaikka se ei edes ole maan virallinen kieli. Ja mitä mara edellä, sitä muut alat perässä. Aalto yliopistohan on jo nyt saanut noottia siitä, kuinka opetusta järjestetään aivan liian paljon englanniksi suomen kustannuksella.
Jotta tuo olisi pointti pitäisi jonkun näyttää että näin olisi edes mahdollista käydä. Onko jossain joku paikka missä ei ole yhtään suomea puhuvaa työntekijää? Näen täällä vain paljon hysterian lietsontaa ja oletuksia sen osalta että noin voisi edes tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihonvärin takia en kettuile kenellekään, mutta kyllä sellaiselle, joka ei osaa Suomessa suomea. Kehotan kaikkia samaan.
Koulukiusaaja vauhdissa. Ajattelitko, että kiusaaminen saa ihmisen oppimaan paremmin suomea? Se ihminen on samanlainen ihminen tunteineen kuin sinäkin. Hän on töissä, jotta sinä voisit käydä ravintolassa. Jos et tykkää, voit jättää käymättä ravintolassa.
Se sinun huono käytös ei lisää ravintola-alan houkuttelevuutta kenellekään, ei myöskään suomenkielisille. Päinvastoin, mitä epäasiallisempia asiakkaita, sitä enemmän alanvaihtoja. Silmät ja korvat niillä suomenkielisilläkin työntekijöilläkin on. Se työkaverin kohtelu vaikeuttaa kaikkien työtä ja lisää kaikkien työpahoinvointia.
Se on juuri näin. Kenenkään kiusaaminen ja kettuilu ei edesauta kenenkään asiaa tipan vertaa. Ei edes eikä varsinkaan niiden, jotka haluavat palvelua ravintolassa suomeksi. Joihin siis itsekin kuulun. Se on vain ja ainoastaan huonoa käytöstä eikä se muuksi muutu, vaikka sata kertaa jollain Vauva-palstalla yläpeukuttaisit kiusaajan kommenttia.
Mutta ajattele nyt, mitkä menetetyt mahdollisuudet! Kun itsellä jäi koulu peruskouluun ja siitäkin pääsi nippa nappa läpi eikä osaa kuin suomee ja savvoo. Niin milloin siinä tapauksessa voi päteä omalla kielitaidollaan? Ei milloinkaan! Voi ei! Karmea kohtalo, mutta minkäs teet.
Mutta eipä hätää ja annahan olla! Jos tapaa ravintolassa jonkun, joka ei suinkaan ole saanut samalla tavalla nauttia kielten ilmaisesta opetuksesta elämässään kuin suomalaisessa peruskoulussa, mutta ei ihan vielä osaa suomea!! Silloin pääsee pätemään ja vinoilemaan, että onkos jäänyt kielikurssit välistä, hehee.
Tämä! Ja mistään et tiedä, kauanko ollut Suomessa, mitä mahdollisuuksia on ollut opetella kieltä, onko vaikka pienissä lapsissa kiinni muut kuin työajat jne. Jne.
Onko silloin asiakaspalvelijana toimiminen se oikea ensimmäiseksi työpaikaksi? Tosin mitään vinoilua yms en suvaitse.
Mikä olisi sinusta parempi ensimmäiseksi työpaikaksi?
Siivooja, katutyömies, teollisuusrobotin palvelija tulevat heti mieleen. Tai mikä tahansa hanttihomma, joka ei edellytä asiakaspalvelua.
Mitä nämä katutyömiehet on? Minulle tulee mieleen vain sellaisia mihin tarvitsee huomattavasti enemmän osaamista kuin aspatyöhön.
Tai mikä ihme on teollisuusrobotin palvelija? En ole ikinä kuullut. Missä näitä on ja mitä ne tekee?
Keksitään hatusta lisää ammatteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä natidijat ja haukkujat voisivat itse tehdä nuo työt jos ei muiden taso kelpaa.
Ulkomaalaisesta ravintolatyöntekijävävystä ylpeä anoppi (hän sentään tekee töitä ja maksaa veroja!!)
Samaa mikäkin ihmettelen. Vai haluaako ne mieluimmin että se sinunkin vävy on työtön ja itse saavat ravintolassa odotella tunnin että joku ehtii heidät huomata?
Jos palvelua ei saa ja suomeksi, käännyn ravintolasta pois. Minä menen ravintolaan viihtymään, en odottamaan loputtomiin tai arvailemaan kielitaidottoman asiakaspalvelijan aivoituksia. Käyttäydyn toki ravintoloissa hyvin enkä moiti työntekijöitä heille itselleen. Samaan aikaan tiedän että minä olen asiakas, ja minä päätän onko palvelu niin hyvää, että olen valmista ravintolassa käynnistä maksamaan. On aivan nurinkurista ajatella, että minun pitäisi vain hyväksyä huono palvelu ja silti vaan maksaa. Ei käy.
Se on sinun oikeutesi. Minä taas en käänny, vaan istun pöytään ja vietän kivan illan seurueeni kanssa. Mutta miten se minun kiva iltani on jotenkin pois näiltä, jotka haluavat palvelun suomeksi? Eikö he voi viettää vaan ne omat kivat iltansa jossain muualla ja antaa meidän kielitaitoisten pitää omat paikkamme?
Minä en oikein ymmärrä miten tästä on näinkin pitkä keskustelu saatu. Ne jotka ei halua asioida paikassa jossa töissä ulkomaalaisia voivat mennä muualle. Ja me joita se ei haittaa voimme mennä sinne.
On ongelma. Sinä olet ongelma, sillä vääristelet törkeästi toisten sanomisia.
Kuka tässä ketjussa on sanonut, ettei voisi asioida paikassa, jossa on töissä ulkomaalaisia? Kuka?
Kyse ei missään vaiheessa ole ollut suomalaisuudesta tai ulkomaalaisuudesta, vaan työtehtävään riittävästä suomen kielen taidosta.
Oliko liian vaikeaa? Haluatko saman englanniksi?
Yrittäkää nyt ymmärtää, että Suomi on about yhtä mielenkiintoinen kuin joku Puola. Nuoret jotka reissaa ympäri maailmaa tehden hanttihommia saattaa tulla tänne muutamaksi kuukaudeksi tekemään tiliä sen verran että voi aurinkoisemmassa maassa makailla taas pari kuukautta. Ei niitä kiinnosta opiskella sitä varten Suomea. Ei itseänikään kiinnostaisi!
Ei ne ole tänne jäämässä, tämä on välietappi. Pitää se ymmärtää ja olla kiitollinen että he kuitenkin tulee tänne tekemään edes sen pari kuukautta englanniksi, koska vaihtoehtona on se ettei kukaan tee ja saa itse tarjoilla itseään.
Jos haluaa parempaa palvelua niin sitten menee kalliimpaan ravintolaan. Ihmisillä on ihan naurettavia odotuksia mitä sillä 10-15eurolla vaatia! Tehkää itse omat ruokanne tai olkaa valmiita maksamaan enemmän! Tai menkää itse tarjoilemaan, kielitaitoisia kun olette! Ai ei kelpaa? No älä sitten valita!
Onko tuo asiakaspalvelijoille tiuskiminen todellinen ilmiö? Yksittäistapauksinakin se on väärin, mutta onko se asia joka on yhtäkkiä revähtänyt valloilleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tulla Suomeen töihin, jos ei huvita opetella kieltä? Varsinkaan mihinkään asiakaspalveluammattiin.
Jos ei tarvitse sitä kieltä mihinkään. Jos on tullut maahan vaikka englanninkielisiin töihin tai vaikka rakkauden perässä. Ei kai kukaan tänne tule vain Suomen takia saati sen kielen ja kulttuurin.
Jos haluaa mennä englanninkielisiin töihin, niin sitten käy siellä englanninkielisessä työssä eikä ala hakeakaan töihin, joihin ei (kieli)taito riitä. On aika tyhmää tulla maahan ja sitten olla opettelematta maan pääkieltä.
Jos osaa englantia niin monessa paikkaa on riittävä kielitaito asiakaspalvelutyöhön. Siksi niitä englantia puhuvia aspoja on.
Taas vaihteeksi joku tekee oletuksia siitä mitä joku opettelee tai on opettelematta. Kovin kiukkuisilta jotkut tässä keskustelussa vaikuttaa. Vähän sellaista uhmakasta jalanpoljentamentaliteettia havaittavissa.
Niinpä tuntuu olevan.
Et vastannut ollenkaan lainaamasi kirjoitukseen, vaan hölisit omiasi.
On omien hölisemistä väittää että englantia puhuvalla ei olisi riittävää osaamista asiakaspalvelutyöhön kun todistetusti heillä on. Selvästi englannin osaaminen on riittävä kielitaito.
On eri asia hölistä omia mielipiteitään ja silloin kannattaa aloittaa esim "minun mielestäni.."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho ! Ovatko p e rsut sitten lisnneet ravintolassakäyntejään ?
Voit laittaa sun räkälän oveen lapun, että ei persuja. Runnkata siellä sitten muiden estrogeenivasurien kanssa
Jos minulla olisi ravintola pistäisin lapun persuille 50% halvemalla
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo asiakaspalvelijoille tiuskiminen todellinen ilmiö? Yksittäistapauksinakin se on väärin, mutta onko se asia joka on yhtäkkiä revähtänyt valloilleen?
On eikä koske vain ulkomaalaisia. Ihmiset ovat kadottaneet käytöstavat ja kunnioituksen toisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että moni haluaa palvelua suomeksi, mutta sitä en ymmärrä miksi sille asiakaspalvelijalle täytyy alkaa töykeäksi? Jos työnantaja ei edellytä työntekijöiltää suomenkielen taitoa, niin eihän se työntekijä ole silloin tehnyt mitään väärää. Töykeilkööt yrittäjälle, se on oikea osoite.
Helsingissä ja muualla pk-seudulla alkaa varmaan olla jo niin paljon pipoa kiristäviä ja elämänlaatuun vaikuttavia asioita, että vieraalla kielellä operoiminen kahvilassa tai ravintolassa saa kupin keikahtamaan nurin. Asiakas saa monessa paikassa suorittaa aika monimutkaisen temppuradan ennen kuin saa haluamansa ateriat ja lisukkeet.
en osta mitään likaisilta kädetkin paskan ruskeita onko koskaan edes pesty käsiä. tumma naama oveen että suomalainen ei tule häiritsemään rahan pesua. nauttikaa runsaista korona tuista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ongelma. Sinä olet ongelma, sillä vääristelet törkeästi toisten sanomisia.
Kuka tässä ketjussa on sanonut, ettei voisi asioida paikassa, jossa on töissä ulkomaalaisia? Kuka?
Kyse ei missään vaiheessa ole ollut suomalaisuudesta tai ulkomaalaisuudesta, vaan työtehtävään riittävästä suomen kielen taidosta.
Oliko liian vaikeaa? Haluatko saman englanniksi?
Vou menikö noin pahasti tunteisiin? Sori käytin väärää sanaa. Oletin että jokainen tässä kontekstissa ymmärtää että puhun niistä jotka ei osaa suomea.
Ja siis täällähän on ollut vaikka kuinka monta kommettia (myös tuossa yllä) siitä että lähtevät pois sellaisesta paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuota ollut aina. Olin muutaman vuoden automarketin kassana kun opiskelin 2000-luvun alussa ja kyllä silloinkin oli näitä tiuskijoita ja äyskijöitä. Keski-ikäiset kaikista pahimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tulla Suomeen töihin, jos ei huvita opetella kieltä? Varsinkaan mihinkään asiakaspalveluammattiin.
Jos ei tarvitse sitä kieltä mihinkään. Jos on tullut maahan vaikka englanninkielisiin töihin tai vaikka rakkauden perässä. Ei kai kukaan tänne tule vain Suomen takia saati sen kielen ja kulttuurin.
Ei tarvitse kieltä mihinkään? Eli yhteiskunnassamme saa kaikki palvelut englanniksi, ei ikinä tarvitse opetella maan kieltä eikä tapoja? Osoittaakin suurta kiinnostusta ja kunnioitusta Suomea kohtaan. Ravintolan asiakkailta vaaditaan, kirjaimellisesti vaaditaan nöyryyttä ja kunnioitusta mutta tulija saa olla ns herraka nsaa?
Muista että sana vaatia on tässä kontekstissa olettaa. Ja ihan oletusarvoinen asia on se että toisia kunnioitetaan eikä kyykytetä ja kettuilla.
Hah, piikki ei osunut koska minä olen se joka sen olettamisen otti esille. En edelleenkään hyväksy toisen nöyryyttämistä tai alentamista - en myöskään niin että asiakasta nöyryytetään jos hän ei ymmärrä tarjoilijan kieltä eikä osaa hänelle englantia puhua, tätä tarkoitin nyt tällä englannin kielen kunnioituksella yms. Yhä olen sitä mieltä että sanoilla on eri painotus asiayhteydestä riippuen.
Sillohan piikit juuri osui kun meuhkaat miten kamalaa on kun oletetaan että asiakas viitsisi edes kunnioittaa sitä asiaa.
On kyllä selvää että monille se on aivan liikaa. He kokevat että heitä syrjitään jos eivät saa kyykyttää aspoja.Miksi koet että hyvin käyttäytyvä asiakas joka haluaa kommunikoida Suomessa suomeksi kyykyttää asiakaspalvelijaa? Eikö se ole toisinpäin, aspa kyykyttää tätä asiakasta joka ehkä ei oikeasti osaa englantia?
Nyt puhumme kunnioituksesta. Tuossa keskustelija kertoi että hänelle on liikaa että hänen odotetaan kunnioittavan kanssaihmisiä kun nämä tekevät työtään.
Aivan varmasti siis on juuri niitä jotka menee kyykyttämään aspoja koska pitää näitä alempiarvoisina.Nyt kuule! Melko lehmänhermot minulla on mutta jossain vaiheessa alkaa päätä kiristämään minullakin: älä valehtele tai vääristele sanomisiani! Minä olen koko ajan liputtanut hyvän käytöksen puolesta ja käsittääkseni selitin tai ainakin yritin selittää mitä tarkoitin kunnioituksella tässä kohtaa. En puhunut että kauheea kun pitäisi kunnioittaa työtä tekevää ihmistä vaan vertasin kieliä, suomalaisten tulisi joidenkin mielestä kunnioittaa englantia ja "alistua" sille palvelukielenä mutta jos sitä edellyttää eisuomalaiselta aspalta on se väärin. Kyllä asiakaspalvelijakin voisi kunnioittaa asiakkaitaan.
Nyt en enää palaa aiheeseen, tulinpa ymmärretyksi tai en.
Mitä sinulle on hyvä käytös jos se ei ole toisten oletusarvoista kunnioittamista? Jos todella olet tuo joka kokee vääryytenä sen että aspaakin pitää kunnioittaa tämän työpaikalla? Ihan liikaa vaadittu ainakin joltain tähän keskusteluun osallistuvalta hänen sanojen mukaan.
Missä kohtaa olen edes vihjaissut ettei aspaa tulisi kunnioittaa? Koko ajan olen ollut sitä mieltä. Kuten kaikkia muitakin. Liikaa vaadittu on se jos asiakasta ei kunnioiteta sen verran että saisi Suomessa palvelua suomeksi. En ole koskaan ollut töykeä asiakaspalvelijoille, missään, enkä tule olemaankaan. En ymmärrä kuinka te näitä kommentteja luette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuota ollut aina. Olin muutaman vuoden automarketin kassana kun opiskelin 2000-luvun alussa ja kyllä silloinkin oli näitä tiuskijoita ja äyskijöitä. Keski-ikäiset kaikista pahimpia.
Se on kyllä väärin. Ei asiakas aina ole oikeassa, ei se oikeuta kohtelemaan muita huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa mennä englanninkielisiin töihin, niin sitten käy siellä englanninkielisessä työssä eikä ala hakeakaan töihin, joihin ei (kieli)taito riitä. On aika tyhmää tulla maahan ja sitten olla opettelematta maan pääkieltä.
Jos osaa englantia niin monessa paikkaa on riittävä kielitaito asiakaspalvelutyöhön. Siksi niitä englantia puhuvia aspoja on.
Taas vaihteeksi joku tekee oletuksia siitä mitä joku opettelee tai on opettelematta. Kovin kiukkuisilta jotkut tässä keskustelussa vaikuttaa. Vähän sellaista uhmakasta jalanpoljentamentaliteettia havaittavissa.
Niinpä tuntuu olevan.
Et vastannut ollenkaan lainaamasi kirjoitukseen, vaan hölisit omiasi.
On omien hölisemistä väittää että englantia puhuvalla ei olisi riittävää osaamista asiakaspalvelutyöhön kun todistetusti heillä on. Selvästi englannin osaaminen on riittävä kielitaito.
On eri asia hölistä omia mielipiteitään ja silloin kannattaa aloittaa esim "minun mielestäni.."
Eli koska on olemassa työtehtäviä, joihin riittää englannin taito, on englannin osaaminen riittävä kielitaito kaikkiin asiakaspalvelutyötehtäviin.
Asia selvä.
Kuittaan ja poistun.
Suomalaiset on parempia kokkeja. Minkä takia pitää myydä ravintoloita kaiken maailman turkkilaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tässä oli ehkä eniten häiritsevää se, että tää ravintolapäällikkö epäsuorasti ilmaisi, että pulju tarvitsee ulkomaista huonosti palkattua ja kielitaidontonta työvoimaa pysyäkseen pystyssä. Kuinka paljon on näitä "yrityksiä" joita siis pidetään verorahoilla maksettavien tukien avulla pystyssä? Koska jos ei ole varaa maksaa kielitaitoisille työntekijöille kunnollista palkkaa, niin tämähän on kai tilanne, ulkomaalaista työvoimaa joka tekee pienellä rahalla raskasta työtä ja lisäksi tarvinnee tukia pystyäkseen elämään Suomessa.
Jos se oluttuoppi maksaa jo nyt 8 euroa ja ateria 30€, niin paljonko olet valmis maksamaan siitä, että tarjoilijalle maksetaan tonni enemmän sillä toiveella, että saataisiin joku suomenkielinenkin töihin?
En yhtään enempää, mutta jos ei ilman kielitaidotonta ja huonosti palkattua työvoimaa pärjää, niin sitten voipi mennä konkkaan. Koska jos ei ilman noita pärjää, on ravintoloita liikaa kysyntään nähden. Ja jos haluaa kilpailla, pitää kilpailla laadulla/tunnelmalla/ erikoistumisella eikä sillä, että tukien avulla luodaan matalapalkkatyöpaikkoja vaihtuville ulkomaalaisille, jotka ei osaa omia oikeuksiaan riittävästi puolustaa.
Miksi sinä sitten et mene niihin suomalaisiin paikkoihin. Meitä on paljon, jotka tykkäämme kun ravintola on vähän erilainen ja se millä kielellä se toimii, ei haittaa. Miksi pitää vängällä ängetä näihin paikkoihin. En minäkään änkeä kasvisravintolaan huutamaan, kun en saa veristä pihviä tai kiinalaiseen ravintolaan pyörittelemään silmiäni, kun en saa tacoja.
Usein en toista kertaa menekään. Pöytää varatessani en kuitenkaan mistään voi tietää, että ravintolasta ei saakaan palvelua maan pääkielellä. Joskus myös seuran vuoksi tai muista syistä on pakko tehdä kompromisseja.
Varsinkin jos olen vanhempieni kanssa, niin tuntuu tilanne tosi pahalta. Eivät he sitä suoraan sano, mutta näen miten kurjalta heistä tuntuu, kun he eivät englantia osaa. Näen kyllä, että he tuntevat olonsa tyhmiksi ja arvottomiksi asiakkaina. Mielestäni tälläistä tunnetta ei pitäisi ihmisille omassa maassa ja kotikaupungissa tulla. Vanhempani eivät ole mitään muinaisreliikkejä, vaan alle 70-kymppisiä, ammattikoulutuksen saaneita, fiksuja, aktiivisia eläkeläisiä jotka käyttävät paljon palveluita. Moni ei ehkä tajua, että vanhemmassa ikäluokassa eglantia osaavat vain korkeakoulutetut.Itse taas arvostan omaa kieltä ja kulttuuria sitä enemmän, mitä enemmän on tullut maailmalla pyörittyä ja työskennelleltyä. Suomen käieli säilyy vain, jos me arvostamme ja vaalimme sitä. Kunnioitan myös kaikkia maahantulijoita, jotka haluavat opetella kieltä ja yrittävät parhaansa. Ei tulisi mieleenkään nauraa kenenkään huonolle suomelle.
Sun vanhemmille on opetettu englantia koulussa. Mun 82v ja 87v vanhemmat ja minä 61v puhutaan kaikki hyvää englantia, eikä meistä kukaan ole mikään huippukoulutettu. Jos itse on valinnut olla oppimatta englantia, niin se on oma häpeä.
Siellä kansakoulussako 87- v on saanut enkunopetusta? Ei ole saanut, on täytynyt käydä ns keskikoulu ja mahdollisesti lukio. Tässä on vissi ero, pelkän kansakoulun käyneet eivät ole saaneet kieltenopetusta. Tiedän kun äitini on 88-v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti on mennyt sinulta ohi kovaa ja korkealta. Kyse on ensisijaisesti siitä annetaanko palvelualalle muotoutua ns. uusi normaali jossa englannilla on hegemoninen asema, vaikka se ei edes ole maan virallinen kieli. Ja mitä mara edellä, sitä muut alat perässä. Aalto yliopistohan on jo nyt saanut noottia siitä, kuinka opetusta järjestetään aivan liian paljon englanniksi suomen kustannuksella.
Jotta tuo olisi pointti pitäisi jonkun näyttää että näin olisi edes mahdollista käydä. Onko jossain joku paikka missä ei ole yhtään suomea puhuvaa työntekijää? Näen täällä vain paljon hysterian lietsontaa ja oletuksia sen osalta että noin voisi edes tapahtua.
Helsingissä on vaikka kuinka paljon kahviloita ja ravintoloita joissa suomea ei puhuta. Isompaa ja pienempää. Voi olla että ravintolassa on joku suomalainenkin mutta ei välttämättä työvuorossa tai palvelee muita. Englannilla pärjää varmemmin kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kieltä mihinkään? Eli yhteiskunnassamme saa kaikki palvelut englanniksi, ei ikinä tarvitse opetella maan kieltä eikä tapoja? Osoittaakin suurta kiinnostusta ja kunnioitusta Suomea kohtaan. Ravintolan asiakkailta vaaditaan, kirjaimellisesti vaaditaan nöyryyttä ja kunnioitusta mutta tulija saa olla ns herraka nsaa?
Missä sitä suomenkieltä tarvitaan? Useimmat lukevat uutiset oman maansa nettilehdistä, katsovat televisiosta oman kielistä viihdettä. Kotikieli on oma. Lasten asioissa voi joutua käyttämään suomea, lasten opettajien kanssa, valmentajien kanssa jne. Mutta muuten arki kyllä toimii ilman suomenkieltä etenkin, jos työpaikka on esim. englanninkielinen. Tuota nöyryyttä ja kunnioitusta en ymmärrä. Jos tarjoilijan kanssa on yhteinen kieli englanti, se sitten on niin. Todennäköisesti ei ole hänenkään äidinkielensä. Kumpikaan meistä ei ymmärtääkseni asian toimittamisessa nöyrry.
Toinen vanhemmistani ei ollut suomalainen. Kotimme oli kaksikielinen ja sama tilanne oli monessa lapsuusajan ystäväperheissä ja isäni kollegoilla. Ei kenellekään heistä tullut silloin mieleenkään olla opettelematta suomen kieltä. En ymmärrä tätä nykypäivän asennetta ettei tarvitse, muut mukautukoot heidän tarpeisiinsa. En todellakaan ole rasisti, en persu, en epäkohtelias, meillä oli aika tiukka kasvatus käytöksen suhteen ja hyvä niin - mutta suomea haluan täällä ravintolassa puhua ja sitä haluan henkilökunnan puolesta minulle puhuttavan.
Nyt menee ohi aiheen mutta tuli vielä mieleen yksi asennekysymys; isäni puhui kotona aina omaa kotikieltänsä. Paitsi kun meille tuli kavereita jotka eivät osanneet kuin suomea. Hän ei halunnut olla epäkohtelias eikä aiheuttaa tilannetta jossa lapset saattavat hämmentyä kun eivät ymmärrä mitä toinen minulle puhuu.
Niin tätä vasten en oikeasti ymmärrä näitä palkkaa saavia "asiakaspalvelijoita" jotka eivät suostu suomea puhumaan/opettelemaan.
Oletettavasti isäsi oli jonkun aikaa asunut Suomessa ja siksi osasi kieltä. Pitäiskö ihmisten olla työttömiä kunnes kielen oppivat?
Ja kaikilla on ollut joko työ tai opiskelupaikka tai perhesyyt. Kukaan ei ole tullut ilman varsinaista perustetta.