Asiakkaat ovat alkaneet tiuskia ulkomaalaistaustaisille ravintolatyöntekijöille
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009870259.html
"Olen työskennellyt ravintola-alalla lähes 20 vuotta ja niistä lähes puolet Helsingissä. Nyt työympäristössä on ollut huomattavissa selkeä asennemuutos. Olen valitettavasti joutunut esihenkilönä todistamaan varsinkin viime aikoina ilmiötä, joka on voimistunut pääkaupunkiseudulla: rasísmia, töykeää käytöstä ja vihamielisyyttä. Tämä on kohdistunut ulkomaalaistaustaiseen työvoimaan, erityisesti niihin, joiden suomen kielen osaaminen on heikkoa tai välttävää."
Kommentit (1011)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa ovelle kyltti,ettei palvella Suomenkielellä,minä ainakin osaan silloin mennä muualle.Ei synny ongelmia minulle.
Miksi sen ravintolan pitäisi toimia juuri niin kuin SINÄ haluat? Sori tämä saattaa järkyttää mutta kaikkien muiden elämä ei pyöri sinun ympärillä ja heidän tarkoitus ei ole kääriä sinua kuplamuoviin ja suojella jokaiselta pahalta mieleltä.
Yleensä siitä syystä että ravintolat nyt vielä ainakin ovat asiakaspalveluyrityksiä ja tarkotuksena on tuoda asiakkailleen palvelua josta asiakkaat ovat valmiita maksamaan, se ettei ymmärrä mitä asiakaspalvelija sinulle puhuu ei välttämättä ole palvelua josta olisi valmis maksamaan. säästyisi Raviontolat monelta huonolta arvostelulta pienellä "varoitus" kyltillä, niin Englantia osaamattomat asiakkaat osaisivat välttää Ravintolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tulla Suomeen töihin, jos ei huvita opetella kieltä? Varsinkaan mihinkään asiakaspalveluammattiin.
Jos ei tarvitse sitä kieltä mihinkään. Jos on tullut maahan vaikka englanninkielisiin töihin tai vaikka rakkauden perässä. Ei kai kukaan tänne tule vain Suomen takia saati sen kielen ja kulttuurin.
Ei tarvitse kieltä mihinkään? Eli yhteiskunnassamme saa kaikki palvelut englanniksi, ei ikinä tarvitse opetella maan kieltä eikä tapoja? Osoittaakin suurta kiinnostusta ja kunnioitusta Suomea kohtaan. Ravintolan asiakkailta vaaditaan, kirjaimellisesti vaaditaan nöyryyttä ja kunnioitusta mutta tulija saa olla ns herraka nsaa?
Muista että sana vaatia on tässä kontekstissa olettaa. Ja ihan oletusarvoinen asia on se että toisia kunnioitetaan eikä kyykytetä ja kettuilla.
Hah, piikki ei osunut koska minä olen se joka sen olettamisen otti esille. En edelleenkään hyväksy toisen nöyryyttämistä tai alentamista - en myöskään niin että asiakasta nöyryytetään jos hän ei ymmärrä tarjoilijan kieltä eikä osaa hänelle englantia puhua, tätä tarkoitin nyt tällä englannin kielen kunnioituksella yms. Yhä olen sitä mieltä että sanoilla on eri painotus asiayhteydestä riippuen.
Sillohan piikit juuri osui kun meuhkaat miten kamalaa on kun oletetaan että asiakas viitsisi edes kunnioittaa sitä asiaa.
On kyllä selvää että monille se on aivan liikaa. He kokevat että heitä syrjitään jos eivät saa kyykyttää aspoja.Miksi koet että hyvin käyttäytyvä asiakas joka haluaa kommunikoida Suomessa suomeksi kyykyttää asiakaspalvelijaa? Eikö se ole toisinpäin, aspa kyykyttää tätä asiakasta joka ehkä ei oikeasti osaa englantia?
Nyt puhumme kunnioituksesta. Tuossa keskustelija kertoi että hänelle on liikaa että hänen odotetaan kunnioittavan kanssaihmisiä kun nämä tekevät työtään.
Aivan varmasti siis on juuri niitä jotka menee kyykyttämään aspoja koska pitää näitä alempiarvoisina.Nyt kuule! Melko lehmänhermot minulla on mutta jossain vaiheessa alkaa päätä kiristämään minullakin: älä valehtele tai vääristele sanomisiani! Minä olen koko ajan liputtanut hyvän käytöksen puolesta ja käsittääkseni selitin tai ainakin yritin selittää mitä tarkoitin kunnioituksella tässä kohtaa. En puhunut että kauheea kun pitäisi kunnioittaa työtä tekevää ihmistä vaan vertasin kieliä, suomalaisten tulisi joidenkin mielestä kunnioittaa englantia ja "alistua" sille palvelukielenä mutta jos sitä edellyttää eisuomalaiselta aspalta on se väärin. Kyllä asiakaspalvelijakin voisi kunnioittaa asiakkaitaan.
Nyt en enää palaa aiheeseen, tulinpa ymmärretyksi tai en.
Kyllä sinä olet ihan koko ajan lässyttänyt siitä kuinka huonosti asiakkaat käyttäytyvät. Ootko ikinä miettinyt miksi ne käyttäytyy ihan kaikki just sua kohtaan huonosti? Ettei vaan olisi omassa käytöksessäsi jotain huomautettavaa
En itsekään ilmiöstä pidä, mutta kyllä tässä töykeys menee väärälle kohteelle
Jos joku tulee tänne tarjoilijaksi, niin onhan edes auttavasta suomenkielen taidosta apua MUUALLAKIN kuin pelkästään tarjoilijan työssä. Jos itse muutan ulkomaille, niin on täysin selvää, että maan kieltä on ruvettava opettelemaan. Oltiin miehen eräässä nimeltä mainitsemassa helsinkiläisessä raflassa syömässä. Meteli oli hirveä jo epäonnistuneen akustiikan takiakin ja tarjoilija puhui vain huonoa englantia..siksi tilauksemme meni pieleen...väärä viini, väärä ruoka. Puhun hyvää englantia, koska olen asunut ulkomailla monta vuotta.
Tarjoilija ei kuullut, eikä ymmärtänyt minua. Emme asioi ko.lafkassa enää koskaan. Jatkossa en suostu enää puhumaan kuin suomea. Olen se "persu" joka vaatii palvelua jatkossa omalla äidinkielellään. Hakekoot sitten vaikka kokin sitä puhumaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tulla Suomeen töihin, jos ei huvita opetella kieltä? Varsinkaan mihinkään asiakaspalveluammattiin.
Jos ei tarvitse sitä kieltä mihinkään. Jos on tullut maahan vaikka englanninkielisiin töihin tai vaikka rakkauden perässä. Ei kai kukaan tänne tule vain Suomen takia saati sen kielen ja kulttuurin.
Ei tarvitse kieltä mihinkään? Eli yhteiskunnassamme saa kaikki palvelut englanniksi, ei ikinä tarvitse opetella maan kieltä eikä tapoja? Osoittaakin suurta kiinnostusta ja kunnioitusta Suomea kohtaan. Ravintolan asiakkailta vaaditaan, kirjaimellisesti vaaditaan nöyryyttä ja kunnioitusta mutta tulija saa olla ns herraka nsaa?
Missä sitä suomenkieltä tarvitaan? Useimmat lukevat uutiset oman maansa nettilehdistä, katsovat televisiosta oman kielistä viihdettä. Kotikieli on oma. Lasten asioissa voi joutua käyttämään suomea, lasten opettajien kanssa, valmentajien kanssa jne. Mutta muuten arki kyllä toimii ilman suomenkieltä etenkin, jos työpaikka on esim. englanninkielinen. Tuota nöyryyttä ja kunnioitusta en ymmärrä. Jos tarjoilijan kanssa on yhteinen kieli englanti, se sitten on niin. Todennäköisesti ei ole hänenkään äidinkielensä. Kumpikaan meistä ei ymmärtääkseni asian toimittamisessa nöyrry.
Toinen vanhemmistani ei ollut suomalainen. Kotimme oli kaksikielinen ja sama tilanne oli monessa lapsuusajan ystäväperheissä ja isäni kollegoilla. Ei kenellekään heistä tullut silloin mieleenkään olla opettelematta suomen kieltä. En ymmärrä tätä nykypäivän asennetta ettei tarvitse, muut mukautukoot heidän tarpeisiinsa. En todellakaan ole rasisti, en persu, en epäkohtelias, meillä oli aika tiukka kasvatus käytöksen suhteen ja hyvä niin - mutta suomea haluan täällä ravintolassa puhua ja sitä haluan henkilökunnan puolesta minulle puhuttavan.
Nyt menee ohi aiheen mutta tuli vielä mieleen yksi asennekysymys; isäni puhui kotona aina omaa kotikieltänsä. Paitsi kun meille tuli kavereita jotka eivät osanneet kuin suomea. Hän ei halunnut olla epäkohtelias eikä aiheuttaa tilannetta jossa lapset saattavat hämmentyä kun eivät ymmärrä mitä toinen minulle puhuu.
Niin tätä vasten en oikeasti ymmärrä näitä palkkaa saavia "asiakaspalvelijoita" jotka eivät suostu suomea puhumaan/opettelemaan.
Meidän naapurilla on samanikäisiä lapsia kuin meillä. Hän on virolainen.
Puhuu lapsilleen aina viroa paitsi, jos suomenkielisiä on paikalla. (Kuulen, kun ovat pihalla)
Tämä onkin oikein. Lasten on hyvä oppia myös vanhempiensa kieli. Useampi äidinkieli antaa lapsille liikkumavaraa elämässä. Hienoa myös, että isä osaa suomea, siitäkin huolimatta että sen opettelu on virolaiselle verraten helppoa.
Tätä ketjua lukiessa olen havaitsevinani että he jotka puoltavat suomen kielen käyttöä ovat myös lahjakkaampia sen käytössä kuin nämä englantimieliset. Heidän kommenttinsa ovat myös neutraalimpia ilmaisuja sisältäviä, kuten myös asiallisempia ja kohteliaampiakin. Mikä on jännittävää siinä mielessä että heitä syytetään lähes järjestään huonosta käytöksestä ja toisten alempana pitämisestä.
Lieneekö niin surullisesti että suomen kielen rappio on jo niin pitkällä että ns. vastapuoli ei aidosti ymmärrä lukemaansa eikä vivahteita ja siksi tulee niin hyökkääviä vastineita eikä myöskään arvosteta omaa äidinkieltä joten ihan sama vaikka koko ainutlaatuinen kielemme hiljalleen kuihtuisi ja kuolisi pois.
Oho ! Ovatko p e rsut sitten lisnneet ravintolassakäyntejään ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä natidijat ja haukkujat voisivat itse tehdä nuo työt jos ei muiden taso kelpaa.
Ulkomaalaisesta ravintolatyöntekijävävystä ylpeä anoppi (hän sentään tekee töitä ja maksaa veroja!!)
Samaa mikäkin ihmettelen. Vai haluaako ne mieluimmin että se sinunkin vävy on työtön ja itse saavat ravintolassa odotella tunnin että joku ehtii heidät huomata?
Jos palvelua ei saa ja suomeksi, käännyn ravintolasta pois. Minä menen ravintolaan viihtymään, en odottamaan loputtomiin tai arvailemaan kielitaidottoman asiakaspalvelijan aivoituksia. Käyttäydyn toki ravintoloissa hyvin enkä moiti työntekijöitä heille itselleen. Samaan aikaan tiedän että minä olen asiakas, ja minä päätän onko palvelu niin hyvää, että olen valmista ravintolassa käynnistä maksamaan. On aivan nurinkurista ajatella, että minun pitäisi vain hyväksyä huono palvelu ja silti vaan maksaa. Ei käy.
Se on sinun oikeutesi. Minä taas en käänny, vaan istun pöytään ja vietän kivan illan seurueeni kanssa. Mutta miten se minun kiva iltani on jotenkin pois näiltä, jotka haluavat palvelun suomeksi? Eikö he voi viettää vaan ne omat kivat iltansa jossain muualla ja antaa meidän kielitaitoisten pitää omat paikkamme?
Minä en oikein ymmärrä miten tästä on näinkin pitkä keskustelu saatu. Ne jotka ei halua asioida paikassa jossa töissä ulkomaalaisia voivat mennä muualle. Ja me joita se ei haittaa voimme mennä sinne.
Onko siis jonkin ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa ovelle kyltti,ettei palvella Suomenkielellä,minä ainakin osaan silloin mennä muualle.Ei synny ongelmia minulle.
Miksi sen ravintolan pitäisi toimia juuri niin kuin SINÄ haluat? Sori tämä saattaa järkyttää mutta kaikkien muiden elämä ei pyöri sinun ympärillä ja heidän tarkoitus ei ole kääriä sinua kuplamuoviin ja suojella jokaiselta pahalta mieleltä.
Sekin siis on ylimääräistä palvelua infota asiakasta siitä, ettei täällä palvella hänen kotikielellään, vaikka hänen kotimaassaan ollaankin
Paha mieli tulee, kun ei osaa kjirjoittaa lappuun EI SUOMEA ja liimata se oveen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylellä ja muussa mediassa on usein haastatteluja joissa esimerkiksi muualta Euroopasta tänne muuttaneet listaavat syitä päätökselleen. Täällä on puhdasta, rauhallista, turvallista (vielä toistaiseksi) ja korkea elintaso. Lapset ja nuoret voivat kulkea itsenäisesti kouluun ja harrastuksiin. Työelämän puolella on pitkät vuosilomat ja kohtuullisen hyvät vanhempainvapaat. Korkeakouluopinnot ovat ilmaisia ja opetus laadukasta, on myös kattava opiskelija-asuntosysteemi. Eli todellakin tänne tullaan suomalaisen kulttuurin ja elämäntavan vuoksi. Ja huom! Kaikilla haastatelluilla on aina ollut suunnitelmissa suomen kielen opettelu niin että pärjää täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa mennä englanninkielisiin töihin, niin sitten käy siellä englanninkielisessä työssä eikä ala hakeakaan töihin, joihin ei (kieli)taito riitä. On aika tyhmää tulla maahan ja sitten olla opettelematta maan pääkieltä.
Jos osaa englantia niin monessa paikkaa on riittävä kielitaito asiakaspalvelutyöhön. Siksi niitä englantia puhuvia aspoja on.
Taas vaihteeksi joku tekee oletuksia siitä mitä joku opettelee tai on opettelematta. Kovin kiukkuisilta jotkut tässä keskustelussa vaikuttaa. Vähän sellaista uhmakasta jalanpoljentamentaliteettia havaittavissa.
Niinpä tuntuu olevan.
Et vastannut ollenkaan lainaamasi kirjoitukseen, vaan hölisit omiasi.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa olen havaitsevinani että he jotka puoltavat suomen kielen käyttöä ovat myös lahjakkaampia sen käytössä kuin nämä englantimieliset. Heidän kommenttinsa ovat myös neutraalimpia ilmaisuja sisältäviä, kuten myös asiallisempia ja kohteliaampiakin. Mikä on jännittävää siinä mielessä että heitä syytetään lähes järjestään huonosta käytöksestä ja toisten alempana pitämisestä.
Lieneekö niin surullisesti että suomen kielen rappio on jo niin pitkällä että ns. vastapuoli ei aidosti ymmärrä lukemaansa eikä vivahteita ja siksi tulee niin hyökkääviä vastineita eikä myöskään arvosteta omaa äidinkieltä joten ihan sama vaikka koko ainutlaatuinen kielemme hiljalleen kuihtuisi ja kuolisi pois.
Et ilmeisesti ole lukenut koko ketjua. Tai huomaa noita kommentteja joissa suomenkielen sanat saa aivan uusia merkityksiä.
No onhan se tiedossa että jotkut lukevat valikoivasti ja sisäistävät vain omaa uskomusta kannattavat tekstit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinun mielestäsi avoimin kortein pelaaminen on kuplamuoviin käärimistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista että sana vaatia on tässä kontekstissa olettaa. Ja ihan oletusarvoinen asia on se että toisia kunnioitetaan eikä kyykytetä ja kettuilla.
Hah, piikki ei osunut koska minä olen se joka sen olettamisen otti esille. En edelleenkään hyväksy toisen nöyryyttämistä tai alentamista - en myöskään niin että asiakasta nöyryytetään jos hän ei ymmärrä tarjoilijan kieltä eikä osaa hänelle englantia puhua, tätä tarkoitin nyt tällä englannin kielen kunnioituksella yms. Yhä olen sitä mieltä että sanoilla on eri painotus asiayhteydestä riippuen.
Sillohan piikit juuri osui kun meuhkaat miten kamalaa on kun oletetaan että asiakas viitsisi edes kunnioittaa sitä asiaa.
On kyllä selvää että monille se on aivan liikaa. He kokevat että heitä syrjitään jos eivät saa kyykyttää aspoja.Miksi koet että hyvin käyttäytyvä asiakas joka haluaa kommunikoida Suomessa suomeksi kyykyttää asiakaspalvelijaa? Eikö se ole toisinpäin, aspa kyykyttää tätä asiakasta joka ehkä ei oikeasti osaa englantia?
Nyt puhumme kunnioituksesta. Tuossa keskustelija kertoi että hänelle on liikaa että hänen odotetaan kunnioittavan kanssaihmisiä kun nämä tekevät työtään.
Aivan varmasti siis on juuri niitä jotka menee kyykyttämään aspoja koska pitää näitä alempiarvoisina.Nyt kuule! Melko lehmänhermot minulla on mutta jossain vaiheessa alkaa päätä kiristämään minullakin: älä valehtele tai vääristele sanomisiani! Minä olen koko ajan liputtanut hyvän käytöksen puolesta ja käsittääkseni selitin tai ainakin yritin selittää mitä tarkoitin kunnioituksella tässä kohtaa. En puhunut että kauheea kun pitäisi kunnioittaa työtä tekevää ihmistä vaan vertasin kieliä, suomalaisten tulisi joidenkin mielestä kunnioittaa englantia ja "alistua" sille palvelukielenä mutta jos sitä edellyttää eisuomalaiselta aspalta on se väärin. Kyllä asiakaspalvelijakin voisi kunnioittaa asiakkaitaan.
Kyllä sinä olet ihan koko ajan lässyttänyt siitä kuinka huonosti asiakkaat käyttäytyvät. Ootko ikinä miettinyt miksi ne käyttäytyy ihan kaikki just sua kohtaan huonosti? Ettei vaan olisi omassa käytöksessäsi jotain huomautettavaa
Mitä? Enhän minä ole ravintola-alalla töissä. Mitä ihmettä nyt tarkoitat? Sanoin etten palaa aiheeseen mutta palasin silti. Jo on kumma. Ensin minua syytetään aspan alistamisesta mitä en tee ja nyt asiakkaiden huonosta kohtelusta. Ainoa mitä olen yrittänyt sanoa on etten hyväksy huonoa käytöstä, mitenkään, mutta ihmettelen miksi asiakkailta saa vaatia englannin kielellä kanssakäymistä mutta suomen kielen puhumisen odottaminen aspalta on törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti ole lukenut koko ketjua. Tai huomaa noita kommentteja joissa suomenkielen sanat saa aivan uusia merkityksiä.
No onhan se tiedossa että jotkut lukevat valikoivasti ja sisäistävät vain omaa uskomusta kannattavat tekstit.
Ja sinä et ilmeisesti suomea ymmärrä ollenkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä natidijat ja haukkujat voisivat itse tehdä nuo työt jos ei muiden taso kelpaa.
Ulkomaalaisesta ravintolatyöntekijävävystä ylpeä anoppi (hän sentään tekee töitä ja maksaa veroja!!)
Samaa mikäkin ihmettelen. Vai haluaako ne mieluimmin että se sinunkin vävy on työtön ja itse saavat ravintolassa odotella tunnin että joku ehtii heidät huomata?
Jos palvelua ei saa ja suomeksi, käännyn ravintolasta pois. Minä menen ravintolaan viihtymään, en odottamaan loputtomiin tai arvailemaan kielitaidottoman asiakaspalvelijan aivoituksia. Käyttäydyn toki ravintoloissa hyvin enkä moiti työntekijöitä heille itselleen. Samaan aikaan tiedän että minä olen asiakas, ja minä päätän onko palvelu niin hyvää, että olen valmista ravintolassa käynnistä maksamaan. On aivan nurinkurista ajatella, että minun pitäisi vain hyväksyä huono palvelu ja silti vaan maksaa. Ei käy.
Se on sinun oikeutesi. Minä taas en käänny, vaan istun pöytään ja vietän kivan illan seurueeni kanssa. Mutta miten se minun kiva iltani on jotenkin pois näiltä, jotka haluavat palvelun suomeksi? Eikö he voi viettää vaan ne omat kivat iltansa jossain muualla ja antaa meidän kielitaitoisten pitää omat paikkamme?
Minä en oikein ymmärrä miten tästä on näinkin pitkä keskustelu saatu. Ne jotka ei halua asioida paikassa jossa töissä ulkomaalaisia voivat mennä muualle. Ja me joita se ei haittaa voimme mennä sinne.
Onko siis jonkin ongelma?
Pointti on mennyt sinulta ohi kovaa ja korkealta. Kyse on ensisijaisesti siitä annetaanko palvelualalle muotoutua ns. uusi normaali jossa englannilla on hegemoninen asema, vaikka se ei edes ole maan virallinen kieli. Ja mitä mara edellä, sitä muut alat perässä. Aalto yliopistohan on jo nyt saanut noottia siitä, kuinka opetusta järjestetään aivan liian paljon englanniksi suomen kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinulle on hyvä käytös jos se ei ole toisten oletusarvoista kunnioittamista? Jos todella olet tuo joka kokee vääryytenä sen että aspaakin pitää kunnioittaa tämän työpaikalla? Ihan liikaa vaadittu ainakin joltain tähän keskusteluun osallistuvalta hänen sanojen mukaan.
Kannuja kauniisti kantavan neidon kielitaito ei ole niin olennaista, ellei hän myös polvistu.
Vierailija kirjoitti:
Oho ! Ovatko p e rsut sitten lisnneet ravintolassakäyntejään ?
Voit laittaa sun räkälän oveen lapun, että ei persuja. Runnkata siellä sitten muiden estrogeenivasurien kanssa
Olen eri, mutta en edelleenkään ymmärrä miten aspa ei kunnioita asiakastaan vain sillä perusteella, että käyttää englantia.