Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakkaat ovat alkaneet tiuskia ulkomaalaistaustaisille ravintolatyöntekijöille

Vierailija
21.09.2023 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009870259.html

"Olen työskennellyt ravintola-alalla lähes 20 vuotta ja niistä lähes puolet Helsingissä. Nyt työympäristössä on ollut huomattavissa selkeä asennemuutos. Olen valitettavasti joutunut esihenkilönä todistamaan varsinkin viime aikoina ilmiötä, joka on voimistunut pääkaupunkiseudulla: rasísmia, töykeää käytöstä ja vihamielisyyttä. Tämä on kohdistunut ulkomaalaistaustaiseen työvoimaan, erityisesti niihin, joiden suomen kielen osaaminen on heikkoa tai välttävää."

Kommentit (1011)

Vierailija
741/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIten sellaiset kantasuomalaiset kehtaavatkin väittää itseään kielitaitoisiksi, jotka eivät osaa kuin sitä englantiaan ja suomenkielenkielen osaamisessakin on selvästi puutteita? Englannin osaaminen ei vielä tee ihmisestä kielitaitoista, siihen vaadittaisiin paljon enemmän.

Vierailija
742/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä natidijat ja haukkujat voisivat itse tehdä nuo työt jos ei muiden taso kelpaa.

Ulkomaalaisesta ravintolatyöntekijävävystä ylpeä anoppi (hän sentään tekee töitä ja maksaa veroja!!)

Samaa mikäkin ihmettelen. Vai haluaako ne mieluimmin että se sinunkin vävy on työtön ja itse saavat ravintolassa odotella tunnin että joku ehtii heidät huomata?

Jos palvelua ei saa ja suomeksi, käännyn ravintolasta pois. Minä menen ravintolaan viihtymään, en odottamaan loputtomiin tai arvailemaan kielitaidottoman asiakaspalvelijan aivoituksia. Käyttäydyn toki ravintoloissa hyvin enkä moiti työntekijöitä heille itselleen. Samaan aikaan tiedän että minä olen asiakas, ja minä päätän onko palvelu niin hyvää, että olen valmista ravintolassa käynnistä maksamaan. On aivan nurinkurista ajatella, että minun pitäisi vain hyväksyä huono palvelu ja silti vaan maksaa. Ei käy.

Se on sinun oikeutesi. Minä taas en käänny, vaan istun pöytään ja vietän kivan illan seurueeni kanssa. Mutta miten se minun kiva iltani on jotenkin pois näiltä, jotka haluavat palvelun suomeksi? Eikö he voi viettää vaan ne omat kivat iltansa jossain muualla ja antaa meidän kielitaitoisten pitää omat paikkamme?

Minä en oikein ymmärrä miten tästä on näinkin pitkä keskustelu saatu. Ne jotka ei halua asioida paikassa jossa töissä ulkomaalaisia voivat mennä muualle. Ja me joita se ei haittaa voimme mennä sinne.

Onko siis jonkin ongelma?

Pointti on mennyt sinulta ohi kovaa ja korkealta. Kyse on ensisijaisesti siitä annetaanko palvelualalle muotoutua ns. uusi normaali jossa englannilla on hegemoninen asema, vaikka se ei edes ole maan virallinen kieli. Ja mitä mara edellä, sitä muut alat perässä. Aalto yliopistohan on jo nyt saanut noottia siitä, kuinka opetusta järjestetään aivan liian paljon englanniksi suomen kustannuksella. 

Jotta tuo olisi pointti pitäisi jonkun näyttää että näin olisi edes mahdollista käydä. Onko jossain joku paikka missä ei ole yhtään suomea puhuvaa työntekijää? Näen täällä vain paljon hysterian lietsontaa ja oletuksia sen osalta että noin voisi edes tapahtua.

Helsingissä on vaikka kuinka paljon kahviloita ja ravintoloita joissa suomea ei puhuta. Isompaa ja pienempää. Voi olla että ravintolassa on joku suomalainenkin mutta ei välttämättä työvuorossa tai palvelee muita. Englannilla pärjää varmemmin kaikkialla. 

Eli siis tietoa ei ole ettei suomeksi saisi palvelua. Mistä tämä kaikki kitinä sitten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kuuluu saada palvelu suomen kielellä. Lisäksi, kun pääseevät töihin muilla kielillä, ei usein enää motivaatio riitä suomen opiskeluun.

Vierailija
744/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että moni haluaa palvelua suomeksi, mutta sitä en ymmärrä miksi sille asiakaspalvelijalle täytyy alkaa töykeäksi? Jos työnantaja ei edellytä työntekijöiltää suomenkielen taitoa, niin eihän se työntekijä ole silloin tehnyt mitään väärää. Töykeilkööt yrittäjälle, se on oikea osoite.

Helsingissä ja muualla pk-seudulla alkaa varmaan olla jo niin paljon pipoa kiristäviä ja elämänlaatuun vaikuttavia asioita, että vieraalla kielellä operoiminen kahvilassa tai ravintolassa saa kupin keikahtamaan nurin. Asiakas saa monessa paikassa suorittaa aika monimutkaisen temppuradan ennen kuin saa haluamansa ateriat ja lisukkeet. 

Varmaan.

Asun pk-seudulla ja ei tule mieleen paikkaa missä ei kukaan puhuisi suomea. Saatikka että näitä olisi niin paljon että siitä olisi ongelmaa muodostumassa.

Taas vain oletuksia eikä mitään oikeaa ongelmaa. Luulisi olevan itselleen rasittavaa tuollainen jatkuva ongelman etsiminen sieltä missä sitä ei ole.

No etpä taida kovin monessa paikassa käydä sitten tai ylipäätään stadin keskustassa. 

Vierailija
745/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei Hessburgeriinkaan oteta ulkomaalaisia töihin ennen kuin osaavat tarpeeksi kieltä. Ihmettelen näitä `hienompia` ravintoloita joissa sillä näköjään ei ole väliä.

Virolaiset, suomea osaamattomat olisi hyviä tarjoilijoita.  Kun pyytää viineriä, ne antaa nakkeja ym. 

mutta yleensä erijuttuja, mitä pyytää.

Ihanan rasistista <3

Vierailija
746/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että moni haluaa palvelua suomeksi, mutta sitä en ymmärrä miksi sille asiakaspalvelijalle täytyy alkaa töykeäksi? Jos työnantaja ei edellytä työntekijöiltää suomenkielen taitoa, niin eihän se työntekijä ole silloin tehnyt mitään väärää. Töykeilkööt yrittäjälle, se on oikea osoite.

Helsingissä ja muualla pk-seudulla alkaa varmaan olla jo niin paljon pipoa kiristäviä ja elämänlaatuun vaikuttavia asioita, että vieraalla kielellä operoiminen kahvilassa tai ravintolassa saa kupin keikahtamaan nurin. Asiakas saa monessa paikassa suorittaa aika monimutkaisen temppuradan ennen kuin saa haluamansa ateriat ja lisukkeet. 

Varmaan.

Asun pk-seudulla ja ei tule mieleen paikkaa missä ei kukaan puhuisi suomea. Saatikka että näitä olisi niin paljon että siitä olisi ongelmaa muodostumassa.

Taas vain oletuksia eikä mitään oikeaa ongelmaa. Luulisi olevan itselleen rasittavaa tuollainen jatkuva ongelman etsiminen sieltä missä sitä ei ole.

No etpä taida kovin monessa paikassa käydä sitten tai ylipäätään stadin keskustassa. 

Kerro mitä nämä paikat on?

Vierailija
747/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä natidijat ja haukkujat voisivat itse tehdä nuo työt jos ei muiden taso kelpaa.

Ulkomaalaisesta ravintolatyöntekijävävystä ylpeä anoppi (hän sentään tekee töitä ja maksaa veroja!!)

Samaa mikäkin ihmettelen. Vai haluaako ne mieluimmin että se sinunkin vävy on työtön ja itse saavat ravintolassa odotella tunnin että joku ehtii heidät huomata?

Jos palvelua ei saa ja suomeksi, käännyn ravintolasta pois. Minä menen ravintolaan viihtymään, en odottamaan loputtomiin tai arvailemaan kielitaidottoman asiakaspalvelijan aivoituksia. Käyttäydyn toki ravintoloissa hyvin enkä moiti työntekijöitä heille itselleen. Samaan aikaan tiedän että minä olen asiakas, ja minä päätän onko palvelu niin hyvää, että olen valmista ravintolassa käynnistä maksamaan. On aivan nurinkurista ajatella, että minun pitäisi vain hyväksyä huono palvelu ja silti vaan maksaa. Ei käy.

Se on sinun oikeutesi. Minä taas en käänny, vaan istun pöytään ja vietän kivan illan seurueeni kanssa. Mutta miten se minun kiva iltani on jotenkin pois näiltä, jotka haluavat palvelun suomeksi? Eikö he voi viettää vaan ne omat kivat iltansa jossain muualla ja antaa meidän kielitaitoisten pitää omat paikkamme?

Minä en oikein ymmärrä miten tästä on näinkin pitkä keskustelu saatu. Ne jotka ei halua asioida paikassa jossa töissä ulkomaalaisia voivat mennä muualle. Ja me joita se ei haittaa voimme mennä sinne.

Onko siis jonkin ongelma?

On ongelma. Sinä olet ongelma, sillä vääristelet törkeästi toisten sanomisia.

Kuka tässä ketjussa on sanonut, ettei voisi asioida paikassa, jossa on töissä ulkomaalaisia? Kuka?

Kyse ei missään vaiheessa ole ollut suomalaisuudesta tai ulkomaalaisuudesta, vaan työtehtävään riittävästä suomen kielen taidosta.

Oliko liian vaikeaa? Haluatko saman englanniksi?

Vou menikö noin pahasti tunteisiin? Sori käytin väärää sanaa. Oletin että jokainen tässä kontekstissa ymmärtää että puhun niistä jotka ei osaa suomea.

Ja siis täällähän on ollut vaikka kuinka monta kommettia (myös tuossa yllä) siitä että lähtevät pois sellaisesta paikasta.

Kirjoita mitä tarkoitat niin voit tarkoittaa mitä kirjoitat, eikä tarvitse pystytellä ja selitellä olkiukkoja. Olkiukon rakentaminen nyt kuitenkin on argumentaatiovirheistä klassisimpia, kuten myös oman mokan kääntäminen toisen "syyksi". "Oho, suutuitko kun sanoin rumasti, leikki keikki..."

Kuten vaikka sanan vaatiminen muuttaminen olettamiseksi.

Vierailija
748/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että vaatii muita toimimaan ettei itse pahoita mieltään on kuplamuoviin kääriytymistä. Olisi kiva tietää miten suuri ongelma sinulle oikeasti tämä on. Kuinka monta kertaa et ole saanut palvelua suomeksi ollenkaan?

Se että suomessa vaatii palvelua suomeksi nyt ei pitäis olla kenellekään asiakaspalvelijalle yllätys, pikemminkin oletus. Samalla periaatteelle voisi palkatas asiakaspalvelijoita mitkä puihuisivat vain Espanjaa  tai Kiinaa tai vaikka Latinaa, monille vanhemmille ihmislle ymmärrys olisi täsmälleen sama kuin englantia puhuvan tarjoilijan kanssa. Eikä voi olettaa että jos menee  suomessa ravintolaan syömään pitää osata jotakin tiettyä kieltä jotta pystyy kommunoikoimaan asiakaspalvelijan kanssa ellei siitä ole etukäteen jossain mainittu.

Vierailija
749/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina ei ummarra kirjoitti:

Tähän on helppo ratkaisu, sähköinen menuu. Painat vain nämiskää minkä annoksen haluat, kypsyyystaso *klik*, juoma *klik* ja jos kysymyksiä niin esitä sen kautta. Joku tettiläinen keittiön puolella esittää kysymykset kokille ja kirjoittaa asiakkaalle salin puolelle vastauksen. Se kielipuoli voi sitten mennä ja kipittää viemään ne annokset.

Voidaan siis todeta että palvelun arvo ravintolassa on käytännössä nolla, tarjoilla voi kuka vaan koska työ on vaan ottaa tilaus ja viedä se keittiöön... vai? Ei tarvitse osata suositella viiniä, ei selittää mitä liha talon tapaan tarkoittaa. Sinne vaan kaikki töihin, hopi hop.

Tähän se varmaan meneekin ennen pitkää. Poislukien fine dining -ravintolat. 

Vierailija
750/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tulla Suomeen töihin, jos ei huvita opetella kieltä? Varsinkaan mihinkään asiakaspalveluammattiin.

Jos ei tarvitse sitä kieltä mihinkään. Jos on tullut maahan vaikka englanninkielisiin töihin tai vaikka rakkauden perässä. Ei kai kukaan tänne tule vain Suomen takia saati sen kielen ja kulttuurin.

Ei tarvitse kieltä mihinkään? Eli yhteiskunnassamme saa kaikki palvelut englanniksi, ei ikinä tarvitse opetella maan kieltä eikä tapoja? Osoittaakin suurta kiinnostusta ja kunnioitusta Suomea kohtaan. Ravintolan asiakkailta vaaditaan, kirjaimellisesti vaaditaan nöyryyttä ja kunnioitusta mutta tulija saa olla ns herraka nsaa?

Missä sitä suomenkieltä tarvitaan? Useimmat lukevat uutiset oman maansa nettilehdistä, katsovat televisiosta oman kielistä viihdettä. Kotikieli on oma. Lasten asioissa voi joutua käyttämään suomea, lasten opettajien kanssa, valmentajien kanssa jne. Mutta muuten arki kyllä toimii ilman suomenkieltä etenkin, jos työpaikka on esim. englanninkielinen. Tuota nöyryyttä ja kunnioitusta en ymmärrä. Jos tarjoilijan kanssa on yhteinen kieli englanti, se sitten on niin. Todennäköisesti ei ole hänenkään äidinkielensä. Kumpikaan meistä ei ymmärtääkseni asian toimittamisessa nöyrry. 

Toinen vanhemmistani ei ollut suomalainen. Kotimme oli kaksikielinen ja sama tilanne oli monessa lapsuusajan ystäväperheissä ja isäni kollegoilla. Ei kenellekään heistä tullut silloin mieleenkään olla opettelematta suomen kieltä. En ymmärrä tätä nykypäivän asennetta ettei tarvitse, muut mukautukoot heidän tarpeisiinsa. En todellakaan ole rasisti, en persu, en epäkohtelias, meillä oli aika tiukka kasvatus käytöksen suhteen ja hyvä niin - mutta suomea haluan täällä ravintolassa puhua ja sitä haluan henkilökunnan puolesta minulle puhuttavan.

Nyt menee ohi aiheen mutta tuli vielä mieleen yksi asennekysymys; isäni puhui kotona aina omaa kotikieltänsä. Paitsi kun meille tuli kavereita jotka eivät osanneet kuin suomea. Hän ei halunnut olla epäkohtelias eikä aiheuttaa tilannetta jossa lapset saattavat hämmentyä kun eivät ymmärrä mitä toinen minulle puhuu.

Niin tätä vasten en oikeasti ymmärrä näitä palkkaa saavia "asiakaspalvelijoita" jotka eivät suostu suomea puhumaan/opettelemaan.

Oletettavasti isäsi oli jonkun aikaa asunut Suomessa ja siksi osasi kieltä. Pitäiskö ihmisten olla työttömiä kunnes kielen oppivat?

Kenties jos asiakaspalvelutöihin haluaa. Muutamassa kuukaudessa kielikurssilla oppi jo hyvin sen verran että alkuun pääsee vaikka kielemme ei helppo olekaan.

Eri

Mistä näitä kielikursseja saisi työttömille? Sellainen kyllä on mutta paikan menettää jos saa töitä.

Vierailija
751/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että vaatii muita toimimaan ettei itse pahoita mieltään on kuplamuoviin kääriytymistä. Olisi kiva tietää miten suuri ongelma sinulle oikeasti tämä on. Kuinka monta kertaa et ole saanut palvelua suomeksi ollenkaan?

Se että suomessa vaatii palvelua suomeksi nyt ei pitäis olla kenellekään asiakaspalvelijalle yllätys, pikemminkin oletus. Samalla periaatteelle voisi palkatas asiakaspalvelijoita mitkä puihuisivat vain Espanjaa  tai Kiinaa tai vaikka Latinaa, monille vanhemmille ihmislle ymmärrys olisi täsmälleen sama kuin englantia puhuvan tarjoilijan kanssa. Eikä voi olettaa että jos menee  suomessa ravintolaan syömään pitää osata jotakin tiettyä kieltä jotta pystyy kommunoikoimaan asiakaspalvelijan kanssa ellei siitä ole etukäteen jossain mainittu.

Ainakin pk-seudulla palkkaavat sitä mitä saavat. Ne joilla kommunikointiongelmia voivat pyytää toisen aspan.

Vierailija
752/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä kielikursseja saisi työttömille? Sellainen kyllä on mutta paikan menettää jos saa töitä.

Netti on täynnä ilmaisia kielikursseja, niitä saavat käyttää kyllä myös työttömät

Vierailija
753/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vou menikö noin pahasti tunteisiin? Sori käytin väärää sanaa. Oletin että jokainen tässä kontekstissa ymmärtää että puhun niistä jotka ei osaa suomea.

Ja siis täällähän on ollut vaikka kuinka monta kommettia (myös tuossa yllä) siitä että lähtevät pois sellaisesta paikasta.

Jos asiakas ei ymmärrä asiakaspalvelijaa maan virallisella kielellä niin ei se asiakaspalvelijan osaaminen silloin ole riitävällä tasolla osaa se sitten puhua englantia, kiinaa tai vaikka venäjää.

Sinun ravintolassa sitten näin. Monessa muussa osaaminen on oikealla tasolla kun osaa englantia.

Vierailija
754/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netti on täynnä ilmaisia kielikursseja, niitä saavat käyttää kyllä myös työttömät

Laita linkki. Olen kiinnostunut.

Vierailija
755/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo asiakaspalvelijoille tiuskiminen todellinen ilmiö? Yksittäistapauksinakin se on väärin, mutta onko se asia joka on yhtäkkiä revähtänyt valloilleen?

Epäilen että kyse on tapauksista joissa asiakas on saanut huonoa palvelua - väärän ruuan tai virheellisen laskun. Ja sitten mennyt hermot, kun asiaa ei meinaa saada korjatuksi.

Kirjoituksen ravintolapäällikkö vaan yrittää sumuttaa tyytymättömiä asiakkaita hiljaisiksi rasismisyytöksillä uhkailemalla.

Vaihteeksi taas oletuksia ja itsensä lietsontaa pahoittamaan mielensä. Kivaa perjantaita sinulle nyt kuitenkin.

Vierailija
756/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tiuskiminen tai kiukuttelu kieltä osaamattomalle henkilölle ole (ainakaan välttämättä)  rasistista.  Tämä on ihan totta.

Se on vain huonoa ja ala-arvoista käytöstä. 

Vierailija
757/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se aspa on sinne palkattu niin totta kai hän olettaa että voi tehdä työtään englanniksi. Jokainen aspa sen sijaan varmasti olettaa etät änkyräasiakkaita tulee jossain vaiheessa vastaan.

Vierailija
758/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kuuluu saada palvelu suomen kielellä. Lisäksi, kun pääseevät töihin muilla kielillä, ei usein enää motivaatio riitä suomen opiskeluun.

Taas oletuksia. Alkaa minustakin pikkuhiljaa tuntua rasistiselta tämä keskustelu kun koko ajan jotkut haluaa väkisin maalata kuvaa ikävistä ja laiskoista ulkomaalaisista.

Vierailija
759/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei Hessburgeriinkaan oteta ulkomaalaisia töihin ennen kuin osaavat tarpeeksi kieltä. Ihmettelen näitä `hienompia` ravintoloita joissa sillä näköjään ei ole väliä.

Virolaiset, suomea osaamattomat olisi hyviä tarjoilijoita.  Kun pyytää viineriä, ne antaa nakkeja ym. 

mutta yleensä erijuttuja, mitä pyytää.

Ihanan rasistista <3

Millä lailla?

Kyllä naapurimaista kielivitsejä voi kertoa,ei se ole rasismia.

T. Eri

Vierailija
760/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolatyössä ei tarvitse kummoista kielitaitoa ja sanavarastoa. Luulisi edes sen verran oppivan jopa suomea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme