Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiakkaat ovat alkaneet tiuskia ulkomaalaistaustaisille ravintolatyöntekijöille

Vierailija
21.09.2023 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009870259.html

"Olen työskennellyt ravintola-alalla lähes 20 vuotta ja niistä lähes puolet Helsingissä. Nyt työympäristössä on ollut huomattavissa selkeä asennemuutos. Olen valitettavasti joutunut esihenkilönä todistamaan varsinkin viime aikoina ilmiötä, joka on voimistunut pääkaupunkiseudulla: rasísmia, töykeää käytöstä ja vihamielisyyttä. Tämä on kohdistunut ulkomaalaistaustaiseen työvoimaan, erityisesti niihin, joiden suomen kielen osaaminen on heikkoa tai välttävää."

Kommentit (1011)

Vierailija
1001/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun sujuvaa englantia, mutta Suomessa oletan saavani asiakaspalvelun suomeksi aina ja kaikkialla. Sillä.ei ole väliä, vaikka aspan suomi olisi miten ontuvaa, kunhan edes yrittää.

Aivan kaikkialla maailmassa paikalliset olettavat ja vaativat, että heitä palvellaan heidän omalla kielellään, oli se sitten englanti, espanja tai swahili. Muualla kuin Suomessa täysi ummikko tuskin pääsisi edes asiakaspalvelutehtäviin töihin, vaan paikallista kieltä pitäisi osata jo hakuvaiheessa edes vähän. Niin se kuuluukin olla. Tämä suomalainen tapa, että opettelemme itse vaikka hepreaa, jollei joku muualta tullut muuta osaa, on todella surullinen ja naurettava.

Vierailija
1002/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis yhdessä ravintolassa, jonka omistaja käyttää hyväksi ulkomaalaista halpatyövoimaa, joku on jotain töksäytellyt ja nyt kaikki asiakkaat ovat ilkeitä? Just.

Ai kaikki jotka täällä ilmoittavat omasta hermojen menettämisestä ja tiuskimisesta on tuon yhden paikan asukkaita?

Olen sitä mieltä että aspatyön pitäisi kuulu peruskouluun niin sinäkään et tuollaista harhaa uskoisi vaan tietäisit mitä paskaa monet ihmiset on kun ne on asiakkaita. Tai jos edes olisit lukenut keskustelua niin tietäisit saman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun nasset on vallassa, niin ne jotka äänesti kuvittelee että he voivat käyttäytyä ihan miten sattuu.

Heiluttelevat uhkaavasti käsiään ja mölisevät muille uhmakkaasti.

Vierailija
1004/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelle tulee yllätyksenä, että ihmiset haluavat kotimaassaan asiakaspalvelun omalla äidinkielellään. Tällä hetkellä on pahimmillaan tilanne, jossa työntekijä ei osaa sanaakaan suomea.

Kanta suomalaiset opettelee tulijoiden äidinkielen. Niin se tulee menemään. Ne jotka ei suostu opettelemaan, joutaa karkottaa maasta.

Vierailija
1005/1011 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma on tuossa taksiliikenteessä , asiakas saa opastaa perille.

Ulkolainen mieheni ajoi jonkin aikaa taksia. Kuskeilla on reitit tiedossaan ja tietävät myös mikä katu on yksisuuntainen ja missä on meneillään tietyöt. Osaavat laskea mikä on nopein reitti. Aika usein osui tolvanoita kyytiin, jotka halusivat opastaa. Ei tiedetty, että x katu on tietyön takia poikki tai y katu muutettu kävelykaduksi. Aikaa tuhrautuu, mittari raksuttaa ja tovana punehtuu raivosta takapenkillä. Vittuilua tuli usein kun kielitaito ei ollut täydellistä ja aksenttikin kuului. Huonoimmin käyttäytyivät yleensä he, jotka jonkun vanhuksen ilmaiskyytejä yrittivät hyväksikäyttää. Taksikuskin työ on erittäin heikosti palkattua, raskasta ja huonot työajat vaikeuttavat perhe-elämää. Ei se ole kannattavaa työtä etenkään, jos on kehnoja asiakkaita.

Älä viitsi.

Itse käytän paljon taksia mutta en tuntemattomiin osoitteisiin vaan kotiini mennessä.

Aiemmin käytin Menevää mutta vaihdoin pois koska kaikki kuskit ulkomaalaisia.

(Se on muuten se oikea nimitys, ei ulkolaiset. Sanotko myös kotilaiset?)

Kyytini maksan itse.

Kuskit haisivat aina vahvasti hajusteille, eivät auttaneet nostamaan tavaroita kyytiin jne.

Taloamme ei tunnista mikään sovellus, ei vaikka yrität sen siihen kirjoittaa, mutta naapuritalon tunnistaa, joten jouduin aina sanomaan että se on sitten se seuraava talo, ei se mitä tilauksessa lukee.

Välillä ei mitään reaktiota, välillä jotain mistä ei voinut päätellä menikö asia perille.

Sitten kun oltiin määränpäässä, kuski ajoi aina väärän talon eteen.

Toistin että ei tämä talo vaan tuo seuraava.

Usein ei reaktiota tai sitten jotain vastaukseksi ties millä kielellä.

Englantikaan ei auttanut yleensä.

Viittominen auttoi joskus.

Ja kaikki tämä vain jos kuski sattui löytämään minut noutopaikasta.

Välillä ei löytänyt vaikka siinä oli aina selkeä osoite.

Usein myös ottivat kyydin vastaan vaikka ajelivat jossain 10km päässä.

Enimmillään odotin kyydin saapumista 45 min. jonka kuski oli siis jo ottanut itselleen.

Eli helkutisti ongelmia laidasta laitaan.

Vaihdoin parempaan palveluun, ei suomea ymmärtämättömiä haisuleita enää, tavarat nostetaan kyytiin ja kyydistä pois ja ollaan muutenkin kohteliaita. Maksaa kirjaimellisesti pari euroa enemmän.

Vierailija
1006/1011 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetelkoot suomea, niin loppuu tiuskiminen.

Itse kävin eräässä ketjuravintolassa, ei pk-seutua.

Kassalla nuorehko nainen, ehdin sanoa moi, hän tokasi only english.

No, kyllä multa englanti sujuu.

Luettelin tilausta.

Nainen tuijotteli minusta ohi.

Ei mitään katsekontaktia, nyökkäystä tms. mitä aivan normaalisti tuollaisessa tilanteessa tehdään.

Oli kysyttävääkin mutta se oli kuin seinille olisi puhunut.

Mietin siinä että paljonkohan meni perille ja mitä mahtaa olla tulossa.

Saatoin pyöritellä silmiä.

Mitään muuta ei alun tokaisun jälkeen puhunut, viittoi vaan maksupäätettä tässä vaiheessa.

Maksoin.

Tilaus tuli ja väärinhän se oli mennyt.

Piti mennä sitten kassalle selittämään suomenkielen taitoiselle mitä olin tilannut ja mitä olin saanut ja tämä ihminen joutui korjailemaan toisen mokia.

Siinä vieressä joku teki tilausta tälle täysin mykälle tuijottelijalle.

Kylläpä me ollaan ikäviä ihmisiä kun mennään tuonne, odotetaan saavamme sitä mistä itse maksamme ja sitten kehtaamme pyöritellä silmiä kun asiakaspalvelu on kuin seinille puhuisi.

Vierailija
1007/1011 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää sinne abc:lle muiden persujen kanssa jollei enkku luista 😂

En ole persu ja osaan englantia. Mutta omassa maassani haluan palvelua omalla äidinkielelläni.

Vierailija
1008/1011 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luettelin tilausta.

Ei mitään katsekontaktia, nyökkäystä tms. mitä aivan normaalisti tuollaisessa tilanteessa tehdään.

Mitään muuta ei alun tokaisun jälkeen puhunut, viittoi vaan maksupäätettä tässä vaiheessa.

Maksoin.

Piti mennä sitten kassalle selittämään suomenkielen taitoiselle mitä olin tilannut ja mitä olin saanut ja tämä ihminen joutui korjailemaan toisen mokia.

Siinä vieressä joku teki tilausta tälle täysin mykälle tuijottelijalle.

Kylläpä me ollaan ikäviä ihmisiä kun mennään tuonne, odotetaan saavamme sitä mistä itse maksamme ja sitten kehtaamme pyöritellä silmiä kun asiakaspalvelu on kuin seinille puhuisi.

Sinä olet rasístì.

Vierailija
1009/1011 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neekeritbpois asiakaspalvelusta. 

Vierailija
1010/1011 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luettelin tilausta.

Maksoin.

Piti mennä sitten kassalle selittämään suomenkielen taitoiselle mitä olin tilannut ja mitä olin saanut ja tämä ihmi

Mitä rasismia tuo on? Jos ollaan suomessa niin kyllä sen verran pitää osata ettei tarvitse sano " only english". On meiiläkin työpaikkaruokalassa ulkomaalaisia, mutta ei siellä tarvitse vieraalla kielellä asioida. 

Vierailija
1011/1011 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi olla liikaa vaadittu , että opettelisi suomen kielen, jos on töissäkin suomessa. Jos itse muuttasin johonkin toiseen maahan, aivan varmasti opettelisin sen maan kielen!