Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakkaat ovat alkaneet tiuskia ulkomaalaistaustaisille ravintolatyöntekijöille

Vierailija
21.09.2023 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009870259.html

"Olen työskennellyt ravintola-alalla lähes 20 vuotta ja niistä lähes puolet Helsingissä. Nyt työympäristössä on ollut huomattavissa selkeä asennemuutos. Olen valitettavasti joutunut esihenkilönä todistamaan varsinkin viime aikoina ilmiötä, joka on voimistunut pääkaupunkiseudulla: rasísmia, töykeää käytöstä ja vihamielisyyttä. Tämä on kohdistunut ulkomaalaistaustaiseen työvoimaan, erityisesti niihin, joiden suomen kielen osaaminen on heikkoa tai välttävää."

Kommentit (1011)

Vierailija
301/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Latina on yleiskieli.

Opetellaan kaikki esperanto!!

Volapük on helpompi oppia. Se laadittiin kansainväliseksi käyttökieleksi, joka olisi mahdollisimman yksinkertainen oppia ja käyttää. Esperanto on monimutkaisempi.

Ikinä kuullutkaan, täytyypä tutustua asiaan!

P.s. oikeasti olen suomea Suomessa-kannalla, ehdottomasti. Mutta kielet kiinnostavat aina, keksitytkin.

Vierailija
302/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on 1,5 miljoonaa yli 65 vuotiasta ja takuulla ei kaikki osaa mitään muuta kieltä kuin suomea.

Ei kaikki nuoretkaan osaa englantia.

Miten nuorista puhut? Suomessa on jo pitkään alettu opetella englantia ensimmäisellä luokalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tässä oli ehkä eniten häiritsevää se, että tää ravintolapäällikkö epäsuorasti ilmaisi, että pulju tarvitsee ulkomaista huonosti palkattua ja kielitaidontonta työvoimaa pysyäkseen pystyssä. Kuinka paljon on näitä "yrityksiä" joita siis pidetään verorahoilla maksettavien tukien avulla pystyssä? Koska jos ei ole varaa maksaa kielitaitoisille työntekijöille kunnollista palkkaa, niin tämähän on kai tilanne, ulkomaalaista työvoimaa joka tekee pienellä rahalla raskasta työtä ja lisäksi tarvinnee tukia pystyäkseen elämään Suomessa.

Jos se oluttuoppi maksaa jo nyt 8 euroa ja ateria 30€, niin paljonko olet valmis maksamaan siitä, että tarjoilijalle maksetaan tonni enemmän sillä toiveella, että saataisiin joku suomenkielinenkin töihin?

En yhtään enempää, mutta jos ei ilman kielitaidotonta ja huonosti palkattua työvoimaa pärjää, niin sitten voipi mennä konkkaan. Koska jos ei ilman noita pärjää, on ravintoloita liikaa kysyntään nähden. Ja jos haluaa kilpailla, pitää kilpailla laadulla/tunnelmalla/ erikoistumisella eikä sillä, että tukien avulla luodaan matalapalkkatyöpaikkoja vaihtuville ulkomaalaisille, jotka ei osaa omia oikeuksiaan riittävästi puolustaa.

Miksi sinä sitten et mene niihin suomalaisiin paikkoihin. Meitä on paljon, jotka tykkäämme kun ravintola on vähän erilainen ja se millä kielellä se toimii, ei haittaa. Miksi pitää vängällä ängetä näihin paikkoihin. En minäkään änkeä kasvisravintolaan huutamaan, kun en saa veristä pihviä tai kiinalaiseen ravintolaan pyörittelemään silmiäni, kun en saa tacoja. 

Usein en toista kertaa menekään. Pöytää varatessani en kuitenkaan mistään voi tietää, että ravintolasta ei saakaan palvelua maan pääkielellä. Joskus myös seuran vuoksi tai muista syistä on pakko tehdä kompromisseja.

Varsinkin jos olen vanhempieni kanssa, niin tuntuu tilanne tosi pahalta. Eivät he sitä suoraan sano, mutta näen miten kurjalta heistä tuntuu, kun he eivät englantia osaa. Näen kyllä, että he tuntevat olonsa tyhmiksi ja arvottomiksi asiakkaina. Mielestäni tälläistä tunnetta ei pitäisi ihmisille omassa maassa ja kotikaupungissa tulla. Vanhempani eivät ole mitään muinaisreliikkejä, vaan alle 70-kymppisiä, ammattikoulutuksen saaneita, fiksuja, aktiivisia eläkeläisiä jotka käyttävät paljon palveluita. Moni ei ehkä tajua, että vanhemmassa ikäluokassa eglantia osaavat vain korkeakoulutetut.

Itse taas arvostan omaa kieltä ja kulttuuria sitä enemmän, mitä enemmän on tullut maailmalla pyörittyä ja työskennelleltyä. Suomen käieli säilyy vain, jos me arvostamme ja vaalimme sitä. Kunnioitan myös kaikkia maahantulijoita, jotka haluavat opetella kieltä ja yrittävät parhaansa. Ei tulisi mieleenkään nauraa kenenkään huonolle suomelle.

Sun vanhemmille on opetettu englantia koulussa. Mun 82v ja 87v vanhemmat ja minä 61v puhutaan kaikki hyvää englantia, eikä meistä kukaan ole mikään huippukoulutettu. Jos itse on valinnut olla oppimatta englantia, niin se on oma häpeä.

Hyvästä englanninkielentaidosta huolimatta et ole niin sivistynyt että tietäisit että vanhempiesi ikäluokassa saksa oli yleisempi oppiaine kuin englanti. Harva vieraita kieliä arkielämkässään tarvitsi (omassa kotimaassaan) joten ihan ymmärrettävää että eivät sitä itsekseen opetelleet.

Pitäisikö sinun hävetä kun et tuollaista osaa ajatella?

Ja miten on, ei tulisi mieleenkään nauraa toisen huonolle suomelle mutta suomalaista joka ei osaa ulkomaankieliä (Suomessa!) sinä käsket häpeämään?

Onko pienoinen ristiriita? Ras ismi suomalaisa kohtaan on tosiasia.

Toki kenellekään ei tule nauraa, raivota tai pyöritellä silmiä. Mutta olettaa saa ja odottaa että palvelua saa omalla kielellä. Ilman että tuntee itsensä nolatuksi.

Älä lässytä 🥱

Miksi sinulle tämä englanti on niin tärkeää? Ja oikeus saada SUOMESSA palvelua suomeksi tylsää ja turhaa?

Minulle on tärkeää se että ihmiset tekee töitä. Kun menen ravintolaan minulle on tärkeää että palvelu sujuu enkä istu tuntia odottamassa hikistä tarjoilijaa joka jo lähtökuopassa menossa seuraavan luokse.

Se palvelu vaan ei suju jos henkilökunta ja asiakas eivät puhu/ymmärrä toistensa kieli. Olen ulkomaalainen ja olin vuosi kuntouttava työtoiminasa töihin pääsin kun kielitaito oli hyvä taso. Se  oli meidä kunta työnantajat  vaati että pitä olla. Siksi en ymmärä tätä suomalaisten asenne oma kieli kohtaan.

Suomessa toisaalta on joillain myös halveksiva suhtautuminen jos ei puhu englantia täydellisesti ääntäen vaan aksentti kuuluu.

Englanninkielessä on valtavasti eri murteita ja ääntämisasuja, että se siitä!

Höpsis. Tuosta tuskin oli kyse. Vaan se suomiaksentti ei saisi kuulua.

No saakos vaikka saksalainen tai hindiaksentti

tai oikeastaan mikään muukaan ei-englanninkielisen vieras aksentti kuulua? Vai onko se eri asia, että juuri suomalainen helposti ymmärrettävä aksentti kuuluu? Suomalainen tulee nimittäin maailmalla helposti ymmärretyksi selkeällä englannillaan, koska käytämme juuri sitä helposti ymmärrettävää aksenttia.

Joidenkin mielestä ei saa. Kaikki muu saa mutta ei suomi. On niin noloa. Ja auta armias jos puhut ns rallienglantia, ei ole merkitystä sillä että sinä ymmärrät ja tulet ymmärretyksi kun se ääntämys..

Tämä ei yhtään edesauta sitä että jotkut eivät halua kautta suostu puhumaan ravintolassa englantia vaikka saattaisivat riittävästi osatakin.

Rallienglantiahan juuri arvostetaan niissä maissa, jotka eivät ole englanninkielisiä, eli suurimmassa osassa palloa. Eikä useimmilla englanninkielisilläkään ole siitä pahaa sanottavaa. Ongelma tuntuu olevan joillain suomalaisilla ja se on siellä omassa päässä se vika.

Vierailija
304/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En rähjää mutta poistun paikalta jossen saa Suomessa palvelua suomeksi.

Vierailija
305/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on johdosta lähtöisin. Eli tuo englannin käyttäminen työkielenä hyväksytään ja se ei edes kannusta oppimaan suomea.

Onko se niin vaikeaa ymmärtää, että moni ravintola-alan yrityskin on ulkomaalainen ketju tai yrittäjä itse tulee muualta. Heille on tietenkin tärkeää voida puhua henkilökuntansa kanssa. Minusta on kivaa, kun Suomeenkin vielä investoidaan ja tätä nähdään potentiaalisena markkinana ja käyn ihan mielelläni näissä paikoissa. Oma kotikieli on englanti, joten asia ei ole ongelma. Käyn ravintoloissa viikoittain. Kuinka usein nämä suoenkieltä vaativat tyypillisesti käyvät ravintolassa syömässä? Kerran vuodessa? Kerran kahdessa vuodessa?

Jos menee vaikkapa kiinalaiseen syömään niin itsestäänselvyys yleensä ettei siellä äidinkieli ole suomi ja siihen osaa varautua. Yleensä kuitenkin puhuvat kuitenkin sillä tasolla kuin osaavat vaikkei tarvitsisi. Enemmän on kyse niistä työntekijöistä jotka eivät edes halua puhua suomea. Aasialaisia he ovat äärimmäisen harvoin ja kertovat etteivät osaa suomea. Toiset ilmansuunnat tai jopa täällä syntyneet ja puolestaan eivät halua puhua suomea. Siinä se ero syntyy. Minä käyn ravintolassa syömässä vähintään viitenä päivänä viikossa ja vaikka itselleni sinällään kieli yhdentekevä niin ylimielinen asiakaspalvelu saa äänestämään jaloillani. 

Ylimielinen? En minä koe, että tarjoilija, joka asiaani ravintolassa hoitaa esim. englanniksi olisi ylimielinen. Olen saanut tavattoman mutkatonta ja kivaa palvelua. Se ylimielisyyden ja häpeän kokemus omasta kielitaidosta on ihan sen asiakkaan omassa päässä. Psykiatri voi auttaa.

Se juuri on ylimielistä jollei asiakaspalvelija puhu muuta kuin englantia.

Eiköhän ne puhu muutakin kun harva niistä tulee englannin kielisestä maasta.

Vierailija
306/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vallan kamalaa jos ei saa vaatia palvelua suomeksi.

Voit aina vaatia mutta siihen sinulla ei mitään oikeutta ole. Ehkä kannattaisi etsiä käytöstavat ja pyytää.

Sitten vielä ihmetellään miksi asiakaskato. Näinä aikoina etenkin ei kannata niin omistajien kuin työntekijöiden leikkiä ylimielistä. 

Vierailija
307/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maassa maan tavalla tai maasta pois!

Maassa maan kielellä tai maasta pois!

Vierailija
308/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit aina vaatia mutta siihen sinulla ei mitään oikeutta ole. Ehkä kannattaisi etsiä käytöstavat ja pyytää.

Miksi muissa maissa saa ja pitää vaatia sitä oman maan kieltä, mutta juuri meillä suomalaisilla ei olisi sitä samaa oikeutta?

Vierailija
309/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vielä ihmetellään miksi asiakaskato. Näinä aikoina etenkin ei kannata niin omistajien kuin työntekijöiden leikkiä ylimielistä. 

Ylimielinen on se joka menee vaatimaan sitä mitä hänellä ei ole oikeus vaatia. Ne käytöstavat auttaa pitkälle. Kannattaa muistaa se. Harva itsensä asiakkaaksi mieltävä muistaa ja sen sijaan menee ylimielisesti vaatimaan kaikenlaista.

Vierailija
310/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut millä voimin?

Siis miten saa siirrettyä vapaassa EU:ssa pois maasta tuolla perusteella?

EU:ssa ollaan ja EU:n säännöillä mennään. EU:SSA EU:n tavalla.

Vierailija
311/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on johdosta lähtöisin. Eli tuo englannin käyttäminen työkielenä hyväksytään ja se ei edes kannusta oppimaan suomea.

Onko se niin vaikeaa ymmärtää, että moni ravintola-alan yrityskin on ulkomaalainen ketju tai yrittäjä itse tulee muualta. Heille on tietenkin tärkeää voida puhua henkilökuntansa kanssa. Minusta on kivaa, kun Suomeenkin vielä investoidaan ja tätä nähdään potentiaalisena markkinana ja käyn ihan mielelläni näissä paikoissa. Oma kotikieli on englanti, joten asia ei ole ongelma. Käyn ravintoloissa viikoittain. Kuinka usein nämä suoenkieltä vaativat tyypillisesti käyvät ravintolassa syömässä? Kerran vuodessa? Kerran kahdessa vuodessa?

Tuskin on kovin pitkäikäinen yrittäjä jos hänen oma mukavuudenhalunsa on tärkeämpää kuin asiakkaiden tarpeet. Luulisi asiakaskokemuksen olevan olennaisempaa kuin se millä kielellä yrittäjä itse haluaa puhua.

Vierailija
312/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menee vaikkapa kiinalaiseen syömään niin itsestäänselvyys yleensä ettei siellä äidinkieli ole suomi ja siihen osaa varautua. Yleensä kuitenkin puhuvat kuitenkin sillä tasolla kuin osaavat vaikkei tarvitsisi. Enemmän on kyse niistä työntekijöistä jotka eivät edes halua puhua suomea. Aasialaisia he ovat äärimmäisen harvoin ja kertovat etteivät osaa suomea. Toiset ilmansuunnat tai jopa täällä syntyneet ja puolestaan eivät halua puhua suomea. Siinä se ero syntyy. Minä käyn ravintolassa syömässä vähintään viitenä päivänä viikossa ja vaikka itselleni sinällään kieli yhdentekevä niin ylimielinen asiakaspalvelu saa äänestämään jaloillani. 

Ylimielinen? En minä koe, että tarjoilija, joka asiaani ravintolassa hoitaa esim. englanniksi olisi ylimielinen. Olen saanut tavattoman mutkatonta ja kivaa palvelua. Se ylimielisyyden ja häpeän kokemus omasta kielitaidosta on ihan sen asiakkaan omassa päässä. Psykiatri voi auttaa.

Tuskin se englanti sen tarjoilijankaan äidinkieli on.

Vierailija
313/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko maan tapa jäädä työttömäksi kotiin?

Vierailija
314/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tässä oli ehkä eniten häiritsevää se, että tää ravintolapäällikkö epäsuorasti ilmaisi, että pulju tarvitsee ulkomaista huonosti palkattua ja kielitaidontonta työvoimaa pysyäkseen pystyssä. Kuinka paljon on näitä "yrityksiä" joita siis pidetään verorahoilla maksettavien tukien avulla pystyssä? Koska jos ei ole varaa maksaa kielitaitoisille työntekijöille kunnollista palkkaa, niin tämähän on kai tilanne, ulkomaalaista työvoimaa joka tekee pienellä rahalla raskasta työtä ja lisäksi tarvinnee tukia pystyäkseen elämään Suomessa.

Jos se oluttuoppi maksaa jo nyt 8 euroa ja ateria 30€, niin paljonko olet valmis maksamaan siitä, että tarjoilijalle maksetaan tonni enemmän sillä toiveella, että saataisiin joku suomenkielinenkin töihin?

En yhtään enempää, mutta jos ei ilman kielitaidotonta ja huonosti palkattua työvoimaa pärjää, niin sitten voipi mennä konkkaan. Koska jos ei ilman noita pärjää, on ravintoloita liikaa kysyntään nähden. Ja jos haluaa kilpailla, pitää kilpailla laadulla/tunnelmalla/ erikoistumisella eikä sillä, että tukien avulla luodaan matalapalkkatyöpaikkoja vaihtuville ulkomaalaisille, jotka ei osaa omia oikeuksiaan riittävästi puolustaa.

Miksi sinä sitten et mene niihin suomalaisiin paikkoihin. Meitä on paljon, jotka tykkäämme kun ravintola on vähän erilainen ja se millä kielellä se toimii, ei haittaa. Miksi pitää vängällä ängetä näihin paikkoihin. En minäkään änkeä kasvisravintolaan huutamaan, kun en saa veristä pihviä tai kiinalaiseen ravintolaan pyörittelemään silmiäni, kun en saa tacoja. 

Usein en toista kertaa menekään. Pöytää varatessani en kuitenkaan mistään voi tietää, että ravintolasta ei saakaan palvelua maan pääkielellä. Joskus myös seuran vuoksi tai muista syistä on pakko tehdä kompromisseja.

Varsinkin jos olen vanhempieni kanssa, niin tuntuu tilanne tosi pahalta. Eivät he sitä suoraan sano, mutta näen miten kurjalta heistä tuntuu, kun he eivät englantia osaa. Näen kyllä, että he tuntevat olonsa tyhmiksi ja arvottomiksi asiakkaina. Mielestäni tälläistä tunnetta ei pitäisi ihmisille omassa maassa ja kotikaupungissa tulla. Vanhempani eivät ole mitään muinaisreliikkejä, vaan alle 70-kymppisiä, ammattikoulutuksen saaneita, fiksuja, aktiivisia eläkeläisiä jotka käyttävät paljon palveluita. Moni ei ehkä tajua, että vanhemmassa ikäluokassa eglantia osaavat vain korkeakoulutetut.

Itse taas arvostan omaa kieltä ja kulttuuria sitä enemmän, mitä enemmän on tullut maailmalla pyörittyä ja työskennelleltyä. Suomen käieli säilyy vain, jos me arvostamme ja vaalimme sitä. Kunnioitan myös kaikkia maahantulijoita, jotka haluavat opetella kieltä ja yrittävät parhaansa. Ei tulisi mieleenkään nauraa kenenkään huonolle suomelle.

Sun vanhemmille on opetettu englantia koulussa. Mun 82v ja 87v vanhemmat ja minä 61v puhutaan kaikki hyvää englantia, eikä meistä kukaan ole mikään huippukoulutettu. Jos itse on valinnut olla oppimatta englantia, niin se on oma häpeä.

Hyvästä englanninkielentaidosta huolimatta et ole niin sivistynyt että tietäisit että vanhempiesi ikäluokassa saksa oli yleisempi oppiaine kuin englanti. Harva vieraita kieliä arkielämkässään tarvitsi (omassa kotimaassaan) joten ihan ymmärrettävää että eivät sitä itsekseen opetelleet.

Pitäisikö sinun hävetä kun et tuollaista osaa ajatella?

Ja miten on, ei tulisi mieleenkään nauraa toisen huonolle suomelle mutta suomalaista joka ei osaa ulkomaankieliä (Suomessa!) sinä käsket häpeämään?

Onko pienoinen ristiriita? Ras ismi suomalaisa kohtaan on tosiasia.

Toki kenellekään ei tule nauraa, raivota tai pyöritellä silmiä. Mutta olettaa saa ja odottaa että palvelua saa omalla kielellä. Ilman että tuntee itsensä nolatuksi.

Älä lässytä 🥱

Miksi sinulle tämä englanti on niin tärkeää? Ja oikeus saada SUOMESSA palvelua suomeksi tylsää ja turhaa?

Minulle on tärkeää se että ihmiset tekee töitä. Kun menen ravintolaan minulle on tärkeää että palvelu sujuu enkä istu tuntia odottamassa hikistä tarjoilijaa joka jo lähtökuopassa menossa seuraavan luokse.

Se palvelu vaan ei suju jos henkilökunta ja asiakas eivät puhu/ymmärrä toistensa kieli. Olen ulkomaalainen ja olin vuosi kuntouttava työtoiminasa töihin pääsin kun kielitaito oli hyvä taso. Se  oli meidä kunta työnantajat  vaati että pitä olla. Siksi en ymmärä tätä suomalaisten asenne oma kieli kohtaan.

Suomessa toisaalta on joillain myös halveksiva suhtautuminen jos ei puhu englantia täydellisesti ääntäen vaan aksentti kuuluu.

Englanninkielessä on valtavasti eri murteita ja ääntämisasuja, että se siitä!

Höpsis. Tuosta tuskin oli kyse. Vaan se suomiaksentti ei saisi kuulua.

No saakos vaikka saksalainen tai hindiaksentti

tai oikeastaan mikään muukaan ei-englanninkielisen vieras aksentti kuulua? Vai onko se eri asia, että juuri suomalainen helposti ymmärrettävä aksentti kuuluu? Suomalainen tulee nimittäin maailmalla helposti ymmärretyksi selkeällä englannillaan, koska käytämme juuri sitä helposti ymmärrettävää aksenttia.

Joidenkin mielestä ei saa. Kaikki muu saa mutta ei suomi. On niin noloa. Ja auta armias jos puhut ns rallienglantia, ei ole merkitystä sillä että sinä ymmärrät ja tulet ymmärretyksi kun se ääntämys..

Tämä ei yhtään edesauta sitä että jotkut eivät halua kautta suostu puhumaan ravintolassa englantia vaikka saattaisivat riittävästi osatakin.

Rallienglantiahan juuri arvostetaan niissä maissa, jotka eivät ole englanninkielisiä, eli suurimmassa osassa palloa. Eikä useimmilla englanninkielisilläkään ole siitä pahaa sanottavaa. Ongelma tuntuu olevan joillain suomalaisilla ja se on siellä omassa päässä se vika.

Juuri tätä tarkoitinkin, en käsitä miksi suomalaiset, jotkut siis, ovat niin vaativia ja julmia toisille. Ehkä se on ainoa asia missä kokevat itse olevansa hyviä niin huono itsetunto pistää painamaan muita alas?

Vierailija
315/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on 1,5 miljoonaa yli 65 vuotiasta ja takuulla ei kaikki osaa mitään muuta kieltä kuin suomea.

Nämäkö ne vaikka Helsingin keskustan ravintoloiden kohderyhmä ovatkin?

Vierailija
316/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyse siitä, että pitäisi täydellisesti osata. Sanoisi edes muutaman sanan tai lauseen suomea. Se riittää. Tulee olo, että eivät arvosta meidän maata, kieltä ja kulttuuria ollenkaan, kun eivät puhu sanaakaan suomea.

Vierailija
317/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimielinen on se joka menee vaatimaan sitä mitä hänellä ei ole oikeus vaatia. Ne käytöstavat auttaa pitkälle. Kannattaa muistaa se. Harva itsensä asiakkaaksi mieltävä muistaa ja sen sijaan menee ylimielisesti vaatimaan kaikenlaista.

Asiakkaalla on aina oikeus valita missä asioi.

Vierailija
318/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomiapinat alkaa vihdoin ymmärtää mitä EU on.

On vaan otettu marjat kakusta ja nyt alkaa ymmärrys mennä perille että pitäisi itsekin opiskella EU:n kieliä että ymmärtää EU:n kansalaisia.

Sitä se on. Oppia ikä kaikki. Jokainen voi opiskella kieliä. Ei pelkästään ne jotka tänne tulee tekemään työt jotka ei maan kansalaisille kelpaa. Hienohelmat jaksaa valittaa, mutta työt ei kelpaa herroille eikä työttömille.

Joku ne jotuuu tekemään ja ne tyypit tekee ne mun kanssa. Mä nään tätä joka päivä kun herrakansa uhoo ja sikailee, kun me muut tehdään työt pilkkahintaan ja räitään teidän ruokiinne ja juomiinne, kun ette osaa käyttäytyä!

Rikkaillakin olisi varaa heittää tippiä useita kymppejä ellei satasia, mutta ei näy tippejä. Pitäisi palvella 8e tuntipalkalla jumalauta :D ootte te sikoja ihmisiksi. Ja suomeksi pitäisi palvella oikein, vjhoi jhumalauta.

Räkästä pitäisi teidän juomiinne.

Vierailija
319/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on kovin pitkäikäinen yrittäjä jos hänen oma mukavuudenhalunsa on tärkeämpää kuin asiakkaiden tarpeet. Luulisi asiakaskokemuksen olevan olennaisempaa kuin se millä kielellä yrittäjä itse haluaa puhua.

No sitten ei ole pitkäikäinen yrittäjä. Ei näyttäisi kuitenkaan olevan ongelma palvella asiakkaita englanniksi kun paikat pysyy pystyssä joissa itse tavannut englantia puhuvia työntekijöitä.

Vierailija
320/1011 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin se englanti sen tarjoilijankaan äidinkieli on.

No ainakin minulle nauro,kun puhuin mielestään p..kaa enkkuu. Tuli epämukava ja loukattu olo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän