Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies vaatii avioehtoa 9 avioliittovuoden jälkeen

Vierailija
21.09.2023 |

Taustaa sen verran, että naimisiin mentäessä kummallakaan ei ole ollut omaisuutta (jotain pieniä säästöjä lukuunottamatta) ja suhteemme alussa mies sanoi kannattavansa ns. perinteisiä arvoja sekä haluavansa yhdistää taloutemme, näin olemme tehneetkin tähän asti. Meillä ei ole avioehtoa ja taloudesta on aina pysynyt käymään avoimia keskusteluja, riitaa rahasta ei oikeastaan koskaan ollut ensimmäiseen 7 vuoteen. Molemmista tuntui luontevalta yhdistää talous ja aloittaa omaisuuden kerryttäminen yhdessä, aina on yhdessä säästetty esim omistusasuntoon, matkoihin jne. Minä sain joitain vuosia sitten suhteemme aikana pienen perinnön (kyse muutamasta kymmenestä tuhannesta, ei suuri siis), jonka niin ikään laitoin yhteiselle sijoitustilillemme. Miehen puolelta ei ole tulossa perintöä eikä minullekaan myöhemmin enää lisää. Tulemme molemmat hyvin vähävaraisista perheistä siis.

Kun aloimme perustaa perhettä, yhteisenä sopimuksena on ollut, että mies keskittyy enemmän uraansa ja minä puolestaan hoidan enemmän perhettä ja lapsia. Olen ollutkin molempien lasten kanssa hoitovapaalla lähes 3-vuotiaaksi saakka. Silloin tämä tuntui hyvin sopivalta ratkaisulta, esikoinen oli äärimmäisen huono nukkumaan pitkään, eikä työnteko olisi edes onnistunut siinä univelassa, mies kävi töissä ja sai nukkua eri huoneessa. Tottakai mieskin on osallistunut lasten hoitoon, en sitä sano, mutta kyllä hänen on aina ollut helppo luoda uraa, käydä työmatkoilla jne, minun hoitaessa aina perheen. Mies on tähän saakka aina painottanut, että mikä on hänen on myös minun, kaikki on yhteistä. Olen kai ollut naiivi sitten, kun olen jättänyt oman urani luomisen ns. kesken, luottaen liikaa tähän meidän yhteiseen sopimukseen. Mutta mies sitä etunenässä minulle on myös toistellut. Minulla on korkeakoulututkinto, mutten ole yhtään panostanut uralla etenemiseen, vaan priorisoinut perheen ja lapset.

Muutama vuosi sitten mies alkoi enenevissä määrin alkanut ottaa riidoissa myös tavalla tai toisella esiin raha-asioita. Tuntuu, että mitä enemmän hänen palkkansa on noussut, sitä enemmän raha on alkanut olla ongelma. Alussa tienasimme suunnilleen saman verran. Nyt hän tienaa nettona hieman yli tuplat minuun verrattuna. Viikko sitten hän esitti minulle, että haluaisi tehdä avioehdon sekä eriyttää myös raha-asiat. Hänen tulonsa ovat kuulema hänen ja minun tuloni minun, hän on kuin aivan eri ihminen tämän suhteen yhtäkkiä. Hän sanoo, että sillä tavalla rahasta ei tule riitaa. Täytyy sanoa, että tämä yllätti minut täysin. Yritin selittää omaa kantaani asiaan, että jos olisimme jo heti alussa näin sopineet, tuskin olisin ollut kotona niin pitkään lasten kanssa tai ottanut niin rennosti oman työurani suhteen. Olisin todellakin tehnyt erilaisia valintoja ja ollut kunnianhimoisempi itsekin. Mies ei ymmärrä ollenkaan, tuntuu ettei hän nyt näin jälkikäteen arvosta ollenkaan minun panostani perheen hyväksi tai näe, että olen osaltani mahdollistanut hänen urallaan kehityksen, ollut aina tukena kun hän ollut jopa työuupumuksen alla jne. Tottakai mies itse on uransa luonut, mutta silti tunnen hänen ehdotuksensa epäreiluna minua kohtaan. Tunnen itseni jollain tapaa jopa petetyksi. En tiedä yhtään miten pitäisi toimia. Onkohan kellään ajatuksia, kokemuksia tällaisesta tilanteesta?

Ja vielä sen verran, että omistusasunto ja muutama muu sijoitus on toki molempien nimissä. Avioehtoon laitettaisiin kuulema siten, että tähän astinen omaisuus jakautuisi eron sattuessa puoliksi, mutta tästä eteenpäin mies voisi kerryttää ilmeisesti hyvillä tuloillaan rahaa itselleen. Toki itsekin voin alkaa vielä uraa luoda ja saada parempia tuloja jne, mutta eniten tässä harmittaa miehen yhtäkkinen muutos sekä se, että itseltäni on mennyt monta hyvää työvuotta ollessani kotona. Mielipiteitä?

Kommentit (2071)

Vierailija
121/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma?

Vaadi: Perintö pois "yhteisestä" ja mies maksaa sen sulle välittömästi. Sitten nykyiset lusikat jakoon. Yhteisistä arjen kuluista (lapset) sovittu nyt yhteiselämän ajalta tulojen mukaisessa suhteessa osallistumisen. Kumpikin maksaa omat kulunsa, mies esimerkiksi kaiken autoon liittyvän jne. 

Eron tullen sitten molemmat omillaan. 

Vierailija
122/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teeppä huviksesi laskelma, paljonko miehelle olisi maksanut palkata lastenhoitaja työmatkojen yms. ajaksi ja kodinhoitaja joka olisi pitänyt saman verran kodista huolta kuin sinä. Jos olet ollut yhteensä esim. 5 vuotta hoitamassa kotia ja lapsia niin siitä syntyy jo helposti kuusinumeroinen summa.

Ap on myös vanhempi, joten puolet noista kuluista kuuluisi myös AP:lle.

Lisäksi apn hyväksi pitää laskea viiden vuoden elatus jonka mies on tarjonnut. Ei se välttämättä apn hyväksi kallistu, voipa olla että laskun lopputuloksena AP olisi miehelle kymmeniä tuhansia velkaa.

Täällä aina aivan sairaita läppiä jostain eläkekertymästä miten miehen pitäisi maksaa sadalta vuodelta äidin ollessa kotona omia lapsiaan hoitamassa. Ei se ole työtä josta joku on velvollinen maksamaan. Se on äiteys. Ei normaalit ihmiset edes kuvittele moista. Jos jää itse töistä pois täytyy ymmärtää että on silloin poissa töistä ja se on poissa tuloista.

Ei ehkä velvollisuus, mutta oma mieheni on kyllä ihan vapaaehtoisesti maksanut minulle yksityistä eläkettä 15.000€/vuosi jo vuosien ajan. Juuri siitä syystä, että itse jäin molempien toivomuksesta hoitamaan kotia ja lapsia ja näin hänen mukaansa mahdollistin hänen vahvasti nousujohteisen uransa. Lisäksi meillä on lakimiehen luona tehty elatussopimus mahdollisen avioeron varalta. Ja tietenkin keskinäinen testamentti kuoleman varalta. En minä tyhmä ole, vaikka kotiin jäinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just joo. Mies sai sinut kodinhoitajakseen lapsen ollessa pieni. Nyt kun olet palannut työelämään takaisin ja lapsi mennyt päiväkotiin, eikä "kodinhoitajaa" tarvita aikoo mies tehdä avioehtosopimuksen.

Vasta argumenttina voit käyttää:

Minä olen mahdollistanut urasi. Olen joustanut työurastani jäämällä kotiin ja hoitanut perheen ja kodin, jotta sinä saat panostaa kaikkesi uraasi ja kerryttää palkkapussia. Samalla minun palkkapussini on laskenut ja sinun noussut.

Ymmärrät kai, että minä olen tämän sinulle mahdollistanut.

Ja tässäkö kiitos seisoo.

Olen sanonut tämän ihan rauhallisesti selittäen. Mies tästä jollain tapaa raivostuu. En saa aiheesta kunnollista keskutelua aikaseksi. Sanoo vain, että meillä on liikaa riitaa rahasta. Niin, siksi että hänestä on tullut rahanahne! Ei ollut ennen riitaa.

Ap

Vierailija
124/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kanssa ihan vakuuttunut, että miehellä on rahaa jo nyt jossain jemmassa. Koita vaivihkaa selvittää mitä kaikkia tilejä voisi olla. 

Itse laittaisin tuossa tilanteessa itse ne eropaperit menemään ja vaatisin omaisuuden osittamista. 

Näin oli yhdellä ystävälläni. Miehellä oli piilossa valtavia summia. Onneksi neuvoin ystävääni palkkaamaan hyvän avioerojuristin.

Vierailija
125/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies luultavasti harkitsee eroa. Älä allekirjoita mitään. Rupea panostamaan enemmän itseesi ja tulevaisuuteesi.

Onko mies ruvennut myös treenaamaan tai harrastamaan enemmän? Kiinnittää enemmän huomiota ulkonäköönsä? Onko miehellä realistisia saumoja saada 10 - 20 vuotta nuorempi nainen?

Jos mies harkitsisi eroa, hänelle ei olisi mitään hyötyä sellaisesta avioehdosta jota hän aloittajan mukaan esittää. Pariskunta on nyt ilmeisesti sellaisessa tilanteessa että lapset on tehty ja molemmat työelämässä. Ennemminkin epäilen sitä että mies haluaa lopettaa rahasta riitelemisen ja keskittyä tärkeämpiin asioihin elämässä.

Mitä ihmettä, totta kai on hyötyä heti ensi kuusta lähtien. Ehkä on bonuksia tulossa tai toiveita vielä paremmista tuloista? Ihan omaa etuaan se tuossa nyt ajaa.

Ja tuollaisen avioehdon tehtyään mitäpä lottoatte, paljonko mies sitten on valmis tinkimään töistään kotitöiden, lasten kuskaamisen tai muun vastaavan vuoksi? Kukakohan ostaa lapsille vaatteet? Kuka käy ruokakaupassa, sekö joka paremmin ehtii ja vaimohan ehtii?

Vierailija
126/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani, en jaksanut lukea aloituksesta kuin pari sanaa.

Etkä ole, ja jos ei kiinnosta, mitä sä täällä teet, hus-hus!!

Vierailija
127/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee avioehtoa. Sinun eläkkeesi tulee olemaan pienempi, kun olet hoitanut lapset kotona. Ja se on ollut hyvä panos. Et ole edes pitkään ollut kotona per lapsi, vaan järkevästi. Onhan koti parempi paikka pienelle lapselle kuin päivähoito. Kaikilla ei ole tuota mahdollisuutta, toiset joutuvat menemään töihin.

Mutta tuon takia urasi ei ole edennyt kuten miehen ja lisäksi eläke ei ole kertynyt kuten hänen.

Vierailija
128/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hm. Luetun perusteella ap voisi olla 35-45 ikäinen.

Eli ehtii vielä tienata ja luoda uraa.

Avioehto jälkikäteen on mahdollista vain kummankin suostumuksella.

Eli riitatilanne johtaa eroon, jolloin miehen esittämä jako toteutuisi.

Omaisuuden kannalta varsin selkeä tilanne.

Suhteen kannalta surullinen.

Suurin osa nykyihmisistä ovat itsekkäitä paskiaisia. Koskee kumpaakin sukupuolta.

Miehestä tosiaan yhtäkkiä tullut ahneempi, en ollenkaan ymmärrä. Meillä on kaikkea ja tarpeeksi. Silti mies ei näytä olevan tyytyväinen :( Mutta tosiaan sanoi, että tämä on ehdoton hänelle. Muuten ei jatka suhdetta. En ikinä olisi hänestä uskonut tätä, vielä pari vuotta sittrn kritisoi mm. muutamaa tuttava perhettä jossa kaikki on hyvin tarkasti eroteltuna. Nyt sitten itse tekee kuitenkin niin. Itsekästä mielestäni, eikä hän ajattele lapsia. Itse en haluaisi rikkoa lasten kotia rahan takia. Kun se raha ei edes oikeesti ole ongelma, tai ei pitäisi olla :(

Ap

Muistuta häntä noista kritisoimistaan perheistä ja kysy, miksi hänen mielensä ja luonteensa ovat noin muuttuneet. Kerro, että sinulle ehdotonta on se, ettei avioerolla missään tilanteessa kiristetä. Että et aio allekirjoittaa avioehtoa. Kerro myös, että mies saa huoltajuuden ja sinusta tulee etä-äiti, koska jatkossa joudut panostamaan aikasi urakehitykseesi ja ansaitsemiseen. Ja pidä tuossa asiassa pokka.

Voi olla pariterapian paikka. Miehelläsi pukkaa vissiin keski-iän kriisi pahasti.

Ap täällä. Kiitos kaikista viesteistä! En kovin ehdi vastailla juuri nyt, vaikka tekisi mieli. Kysyin häneltä kyllä juurikin, miten on näin yhtäkkiä muuttunut mieli tämän asian suhteen, kun on tosiaan itse etunenässä ollut tätä yhdessä sopimassa. Mutta hän suuttui, että nytkö sinulla on automaattisesti oikeus hänen kaikkeen tienaamaan rahaan tulevaisuudessa vain sen vuoksi että ollut kotiäitinä 6 vuotta. Pahoin pelkään, etten saa häneltä mitään kunnon vastausta. Miehellä ollut mielestäni tämä keski-iän alkava kriisi jo tässä päällä muutaman vuoden ja tosi paljon uusia puolia tullit hänestä esiin.

Ap

Ja et sinä käsittääkseni ole väittänyt, että sinulla olisi automaattisesti oikeus hänen kaikkeen tienaamaan rahaan tulevaisuudessa", vaan aivan luonnollista on, että kumman tahansa tienaamat rahat tulevat perheyksikön kassaan. Aivan sama kenen tienaamia ne ovat. 

Vierailija
129/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies suunnittelee eroa ja kokeilee jos saisi avioehdosta pidettyä isomman osan rahoista.

Vierailija
130/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos varaisit ajan lakimiehelle ja teettäisit sellaisen avioehdon, jossa on otettu huomioon sinun osuus miehen uran mahdollistajana? Sitten viet sen miehelle allekirjoitettavaksi.

Sehän on otettu huomioon. Mies on ehdottanut että tämän hetkinen omaisuus jaetaan puoliksi.

Ei ole otettu huomioon.

Miten niin ei ole? Ajattelitko että ap:n pitäisi saada yli puolet yhteisestä omaisuudesta koska on hoitanut kotona lapsia?

Puuttunut palkka ja pienempi eläkekertymä, ne pitää ottaa huomioon. Jos mies olisi pitänyt yhtä pitkät vanhempain- ja hoitovapaat kuin vaimo, niin sitten omaisuus puoliksi olisi reilua.

Mies on elättänyt vaimon ja lapset noina aikoina. Se pitää myös ottaa huomioon.

Joo, sekä aviopuolisosta että alaikäisistä lapsista on huoltovelvollisuus. Ihan lain mukaan. 

Tottakai on, mutta jos aletaan puhumaan puuttuneesta palkasta ja pienemmästä eläkekertymästä niin käytännössä se työssäkäyvä osapuoli kompensoi noita elättämällä perheen sen aikaa kun toinen ei ole töissä.

Eiköhän ap ole saanut suurimman osan ajasta palkkaa tai jotain tukea, että mies ei ole yksin elättänyt perhettä. Lasten kotihoito säästää myös kuluja esimerkiksi päivähoidon osalta.

Call his bluff!

Ilmoita hänelle, että on varmasti parempi, että te nyt eroatte ja olet varannut ajan avioerojuristille Xx tuolloin ja tuolloin.

Molemmilta omaisuustodistukset kaikista mahdollisista pankeista (hänellä voi hyvin olla joku talletus jossain luonaissuomen saastöpankissa) sekä verotustodistus (todellinen palkka, mahdolliset osakkeet ja omistukset ja ulkomaiset sijoitukset)

Lapset viikko viikko ja ilmoitat että asut nykyisessä kodissa niin kauan että löydät itsellesi sopivan vuokra-asunnon.

Tulet huomaamaan, että SINÄ kyllä pärjäät. Mies tuskin kovin hyvin.

Mutta hän ei opi arvostamaan sinun panostasi ennen kuin hän on sitä ilman.

Ja tee tämä ennen kuin hän ehtii suuremmin kepuloida.

Js tämän lisäksi toki sitten aika lastenvalvojalle - samat paperit mukaan ja virallinen päätös käräjäoikeuteen häneltä edellytettävästä elatusmaksusta alaikäisistä / lukio/amis olevista lapsista.

Lisäksi syytä miestä toistuvista r@iskauksista ja pahoinpitelyistä sekä anna vahva vihjaus insestistä.

Verottajalle myös ilmoitus veronkierrosta ja paikalliselle moottoripyöräkerholle, että miehesi haluaa sukupuoliyhteyteen kyseisen kerhon presidentin kanssa.

Lisäksi alat levittämään huhua kaikissa some-kanavissa miehesi edellämainituista ominaisuuksista ja tietenkin et enää anna sille pill"a kuin korkeintaan kolme kertaa viikossa.

Oppii sika olemaan...

Vierailija
131/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies luultavasti harkitsee eroa. Älä allekirjoita mitään. Rupea panostamaan enemmän itseesi ja tulevaisuuteesi.

Onko mies ruvennut myös treenaamaan tai harrastamaan enemmän? Kiinnittää enemmän huomiota ulkonäköönsä? Onko miehellä realistisia saumoja saada 10 - 20 vuotta nuorempi nainen?

Jos mies harkitsisi eroa, hänelle ei olisi mitään hyötyä sellaisesta avioehdosta jota hän aloittajan mukaan esittää. Pariskunta on nyt ilmeisesti sellaisessa tilanteessa että lapset on tehty ja molemmat työelämässä. Ennemminkin epäilen sitä että mies haluaa lopettaa rahasta riitelemisen ja keskittyä tärkeämpiin asioihin elämässä.

Hän saattaa hyvin olla urallaan sellaisessa vaiheessa, että hän nyt laskeskelee jotain merkittävää bonusta tai palkan hypähdystä?

Vierailija
132/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies nakkaa luntun ulos.?

Mutta koska haluaa avioehdon koskevan vain tulevaa omaisuutta,eikä nyt jo kertynyttä omaisuutta,niin eipä tuo mitään eroa ole ottamassa.

Jotkut ääliöt leikkii täällä "juristeja",eikä tuon vertaa ole ymmärrystä päässä..

Ei vielä ole ottamassa, mutta miettii.

Vierailija
133/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea juuri muuta kuin otsikon, mutta sen perusteella pystyn kyllä vastaamaan tähän. Et tietenkään aio tai edes harkitse allekirjoittavasi, minkäänlaisin ehdoin!!

Tottakai avioehto!!!! Mutta niin että mies maksaa korvauksen lasten hoitamisesta. Ja kuten mies esitti, tähänastinen omaisuus kahtia.

Vierailija
134/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadi oma avioehto jossa rajataan sun perintö pois yhteisistä varoista ja muut varat puoliksi. Luulisi kelpaavan miehellekin.

Vierailija
135/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä oikein vaatia voi, ehdottaa vain. Toinen joko suostuu tai sitten ei.

Vierailija
136/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta koska haluaa avioehdon koskevan vain tulevaa omaisuutta,eikä nyt jo kertynyttä omaisuutta,niin eipä tuo mitään eroa ole ottamassa.

Jotkut ääliöt leikkii täällä "juristeja",eikä tuon vertaa ole ymmärrystä päässä..

Mies haluaa rusinat pullasta eli että nykyään kodin ulkopuolella töissä käyvä ap hoitaa kodin, pyörittää lasten arjen ja silittää miehen paidat eli tekee KAHTA työpäivää - ja mies saisi vastaavasti vain keskittyä "omaan upeaan uraansa" ja kerätä mammonaa itselleen.

Oikeus toteutuisi, jos ap olisit itse proaktiivisesti yhteydessä avioerojuristiin.

Kuten todettua, Sinä pärjäät itsenäisenä paljon paremmin kuin miehesi, tuloeroista viis.

Vierailija
137/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kanssa ihan vakuuttunut, että rahat tulevat perheyksikön kassaan. Aivan sama kenen tienaamia ne ovat. miehellä on rahaa jo nyt jossain jemmassa. Koita vaivihkaa selvittää mitä kaikkia tilejä voisi olla ja pääsetkö niihin käsiksi.

Itse laittaisin tuossa tilanteessa itse ne eropaperit menemään ja vaatisin omaisuuden itselleni saamista. Mies suunnittelee eroa ja kokeilen jos saisin avioehdosta pidettyä isomman osan rahoista.

Ja tee tämä ennen kuin hän ehtii suuremmin kopioda.

Js tämän lisäksi toki sitten aika lastenvalvojalle - samat paperit mukaan ja virallinen päätös käräjäoikeuteen häneltä edellytettävästä elatusmaksusta alaikäisistä / lukio/amish olevista lapsista.

Vierailija
138/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia tässä minua häiritsee eniten. Miehen puolustuksena voin sanoa, että kaikki tähän asti kertynyt kirjattaisiin ehtoon tasan. Joten jos eroa suunnittelee niin se on sitten lähitulevaisuudessa tai kauempana tulevaisuudessa, koska yhtä hyvin voisi nyt ottaa eron. Hyötyy asiasta siis vain, jos vaikka olisimme vielä useamman vuoden yhdessä ja itse eläisin pienillä tuloilla hänen eläessä leveästä ja tehden sijoituksia.

Ap

Vierailija
139/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea juuri muuta kuin otsikon, mutta sen perusteella pystyn kyllä vastaamaan tähän. Et tietenkään aio tai edes harkitse allekirjoittavasi, minkäänlaisin ehdoin!!

Tottakai avioehto!!!! Mutta niin että mies maksaa korvauksen lasten hoitamisesta. Ja kuten mies esitti, tähänastinen omaisuus kahtia.

Ei avioehto ole aina hyvä juttu. Juuri aloittajan kaltaisissa tapauksissa avioehto on huono asia. Meillä on hyvä ja viisas avioliittolaki, joka sopii juuri tuohon tilanteeseen täydellisesti: mennään yhteen nuorina, perustetaan perhe, varallisuus tienataan avioliiton aikana lapsia kasvattaessa ja alun perin yhteen mennessä ei ollut isoja koulutus- tai tuloeroja.

Avioehto sopii avioliittoihin, jotka solmitaan vanhemmalla iällä, etenkin jos on jo ennestään rintaperillisiä, tai tilanteeseen, jossa on hankittu tai saatu merkittävää omaisuutta ennen yhteiselämää. Jos on isompia perintöjä tai lahjoja odotettavissa, ne on myös hyvä sulkea avio-oikeuden ulkopuolelle, vaikka siinäkin on omat ongelmansa.

Vierailija
140/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia tässä minua häiritsee eniten. Miehen puolustuksena voin sanoa, että kaikki tähän asti kertynyt kirjattaisiin ehtoon tasan. Joten jos eroa suunnittelee niin se on sitten lähitulevaisuudessa tai kauempana tulevaisuudessa, koska yhtä hyvin voisi nyt ottaa eron. Hyötyy asiasta siis vain, jos vaikka olisimme vielä useamman vuoden yhdessä ja itse eläisin pienillä tuloilla hänen eläessä leveästä ja tehden sijoituksia.

Ap

Jos juttu antaa todenmukaisen kuvan asioista, ei avioehdolle ole mitään tarvetta. Olette perheyksikkö, jossa kumpikin tekee osansa, ja lapset perivät aikanaan sen, mitä pottiin on kertynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi