Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies vaatii avioehtoa 9 avioliittovuoden jälkeen

Vierailija
21.09.2023 |

Taustaa sen verran, että naimisiin mentäessä kummallakaan ei ole ollut omaisuutta (jotain pieniä säästöjä lukuunottamatta) ja suhteemme alussa mies sanoi kannattavansa ns. perinteisiä arvoja sekä haluavansa yhdistää taloutemme, näin olemme tehneetkin tähän asti. Meillä ei ole avioehtoa ja taloudesta on aina pysynyt käymään avoimia keskusteluja, riitaa rahasta ei oikeastaan koskaan ollut ensimmäiseen 7 vuoteen. Molemmista tuntui luontevalta yhdistää talous ja aloittaa omaisuuden kerryttäminen yhdessä, aina on yhdessä säästetty esim omistusasuntoon, matkoihin jne. Minä sain joitain vuosia sitten suhteemme aikana pienen perinnön (kyse muutamasta kymmenestä tuhannesta, ei suuri siis), jonka niin ikään laitoin yhteiselle sijoitustilillemme. Miehen puolelta ei ole tulossa perintöä eikä minullekaan myöhemmin enää lisää. Tulemme molemmat hyvin vähävaraisista perheistä siis.

Kun aloimme perustaa perhettä, yhteisenä sopimuksena on ollut, että mies keskittyy enemmän uraansa ja minä puolestaan hoidan enemmän perhettä ja lapsia. Olen ollutkin molempien lasten kanssa hoitovapaalla lähes 3-vuotiaaksi saakka. Silloin tämä tuntui hyvin sopivalta ratkaisulta, esikoinen oli äärimmäisen huono nukkumaan pitkään, eikä työnteko olisi edes onnistunut siinä univelassa, mies kävi töissä ja sai nukkua eri huoneessa. Tottakai mieskin on osallistunut lasten hoitoon, en sitä sano, mutta kyllä hänen on aina ollut helppo luoda uraa, käydä työmatkoilla jne, minun hoitaessa aina perheen. Mies on tähän saakka aina painottanut, että mikä on hänen on myös minun, kaikki on yhteistä. Olen kai ollut naiivi sitten, kun olen jättänyt oman urani luomisen ns. kesken, luottaen liikaa tähän meidän yhteiseen sopimukseen. Mutta mies sitä etunenässä minulle on myös toistellut. Minulla on korkeakoulututkinto, mutten ole yhtään panostanut uralla etenemiseen, vaan priorisoinut perheen ja lapset.

Muutama vuosi sitten mies alkoi enenevissä määrin alkanut ottaa riidoissa myös tavalla tai toisella esiin raha-asioita. Tuntuu, että mitä enemmän hänen palkkansa on noussut, sitä enemmän raha on alkanut olla ongelma. Alussa tienasimme suunnilleen saman verran. Nyt hän tienaa nettona hieman yli tuplat minuun verrattuna. Viikko sitten hän esitti minulle, että haluaisi tehdä avioehdon sekä eriyttää myös raha-asiat. Hänen tulonsa ovat kuulema hänen ja minun tuloni minun, hän on kuin aivan eri ihminen tämän suhteen yhtäkkiä. Hän sanoo, että sillä tavalla rahasta ei tule riitaa. Täytyy sanoa, että tämä yllätti minut täysin. Yritin selittää omaa kantaani asiaan, että jos olisimme jo heti alussa näin sopineet, tuskin olisin ollut kotona niin pitkään lasten kanssa tai ottanut niin rennosti oman työurani suhteen. Olisin todellakin tehnyt erilaisia valintoja ja ollut kunnianhimoisempi itsekin. Mies ei ymmärrä ollenkaan, tuntuu ettei hän nyt näin jälkikäteen arvosta ollenkaan minun panostani perheen hyväksi tai näe, että olen osaltani mahdollistanut hänen urallaan kehityksen, ollut aina tukena kun hän ollut jopa työuupumuksen alla jne. Tottakai mies itse on uransa luonut, mutta silti tunnen hänen ehdotuksensa epäreiluna minua kohtaan. Tunnen itseni jollain tapaa jopa petetyksi. En tiedä yhtään miten pitäisi toimia. Onkohan kellään ajatuksia, kokemuksia tällaisesta tilanteesta?

Ja vielä sen verran, että omistusasunto ja muutama muu sijoitus on toki molempien nimissä. Avioehtoon laitettaisiin kuulema siten, että tähän astinen omaisuus jakautuisi eron sattuessa puoliksi, mutta tästä eteenpäin mies voisi kerryttää ilmeisesti hyvillä tuloillaan rahaa itselleen. Toki itsekin voin alkaa vielä uraa luoda ja saada parempia tuloja jne, mutta eniten tässä harmittaa miehen yhtäkkinen muutos sekä se, että itseltäni on mennyt monta hyvää työvuotta ollessani kotona. Mielipiteitä?

Kommentit (2071)

Vierailija
1/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea juuri muuta kuin otsikon, mutta sen perusteella pystyn kyllä vastaamaan tähän. Et tietenkään aio tai edes harkitse allekirjoittavasi, minkäänlaisin ehdoin!!

Vierailija
2/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta nyt ainakin kiireesti omiin nimiisi säästötili mihin keräät jatkossa pahan päivän varalle . Panosta sinä nyt uraasi se ei ole myöhäistä ollenkaan niin saat eläkettäkin kertymään .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin eron.

Vierailija
4/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea juuri muuta kuin otsikon, mutta sen perusteella pystyn kyllä vastaamaan tähän. Et tietenkään aio tai edes harkitse allekirjoittavasi, minkäänlaisin ehdoin!!

Minä luin koko aloituksen ja vastaukseni on sama: et missään nimessä edes harkitse avioehtoa minkäänlaisin ehdoin.

Toinen asia on, että nyt alat välittömästi keräämään itsellesi pientä sijoitustiliä, tms. Ja keskittymään enemmän uraasi. Pahoin pelkään, että miehelläsi on ero ainakin osittain mielessä.

T. Lakimies

Vierailija
5/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun Ei tarvitse allekirjoittaa yhtään mitään ja mies ei voi painostaa siihen.

Vierailija
6/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juttu on totta, niin eroohan mies suunnittelee.

Vierailija
7/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies luultavasti harkitsee eroa. Älä allekirjoita mitään. Rupea panostamaan enemmän itseesi ja tulevaisuuteesi.

Onko mies ruvennut myös treenaamaan tai harrastamaan enemmän? Kiinnittää enemmän huomiota ulkonäköönsä? Onko miehellä realistisia saumoja saada 10 - 20 vuotta nuorempi nainen?

Vierailija
8/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo hyvän eellä. En allekirjoittaisi. En uhrautuisi enää.

Tekisin ahkerasti omaa työtäni, säästäisin rahaa tulevan eron varalle jonnekin salaa - miehesikin tekee jo niin - ja pilkun tarkasti nyt jakoon kotityöt, lasten sairastelujen poissaolot, kaikki metatyöt jne.

Kaksi voi pelata tätä peliä. Perheestä tulikin kahden itsekkään aikuisen minäminä-projekti. Ei sinun syysi.

Miehellä toinen nainen tai vähintään haaveilee toisesta naisesta. 99% varmuudella.

Tai paljon harvinaisempaa, on voinut saada ison määrän rahaa jostakin. Vaikka lotosta. Eikä halua jakaa.

Lähde rohkeasti rakentamaan itsellesi ja lapsillesi sitä itsenäistä tulevaisuutta, jota mies maalailee. Et sinä tarvitse häntä.

Tuon kiittämättömän ja itsekkään äijän varaan älä enää rakenna mitään. Avioliitto ja lapset on nyt tylsää ja jotenkin vissiin häneltä pois.

Vierailija
9/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et allekirjoita mitään. Ehdottomasti et allekirjoita. Vastavetona esität miehellesi laskelmat palkkarahoista ja eläkekertymästä, jotka olet menettänyt, kun yhteisestä sopimuksesta olet lapsia hoitanut. Lisäät summaan saamasi perinnön. Ja tietenkin korot ja korkojen korot. Sekä kulut päivähoito/ip-kerhoista ja muusta, mihin kotityöpanoksesi sijasta olisi kulunut enempi rahaa, jos olisit ollut töissä (ainakin ruoka). Kun mies on tuon kaiken sinulle maksanut ja sinä olet saanut palkkasi hilattua puolisosi tasolle tai yli, voit luvata miettiä asiaa. Mutta et allekirjoittaa.

Vierailija
10/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm. Luetun perusteella ap voisi olla 35-45 ikäinen.

Eli ehtii vielä tienata ja luoda uraa.

Avioehto jälkikäteen on mahdollista vain kummankin suostumuksella.

Eli riitatilanne johtaa eroon, jolloin miehen esittämä jako toteutuisi.

Omaisuuden kannalta varsin selkeä tilanne.

Suhteen kannalta surullinen.

Suurin osa nykyihmisistä ovat itsekkäitä paskiaisia. Koskee kumpaakin sukupuolta.

Vierailija
11/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos varaisit ajan lakimiehelle ja teettäisit sellaisen avioehdon, jossa on otettu huomioon sinun osuus miehen uran mahdollistajana? Sitten viet sen miehelle allekirjoitettavaksi.

Vierailija
12/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et allekirjoita avioehtoa. Sanot miehelle, että nyt on hänen vuoronsa ottaa vetovastuuta enemmän kodista ja lapsista ja sinun aika panostaa uraasi.  

Vierailija
13/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun Ei tarvitse allekirjoittaa yhtään mitään ja mies ei voi painostaa siihen.

Voi todellakin painostaa, laittaa avioeron vireille ja hakee osituksen, avioeroa ei ole pakko viedä päätökseen mutta ositus pysyy ja avioehto on siinä, avioeron vireilletulosta alkaen avio-oikeutta ei ole enää sen jälkeen saatuun omaisuuteen. 

Vierailija
14/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erohan tuosta tulee mutta tietysti sinulle siinä tulee käymään ihan hyvin kun et ole allekirjoittamassa yhtään mitään. Kaikki järjestyy kyllä. Itselle tuollainen täydellinen luottaminen toiseen ihmiseen ja oman turvan laittaminen toisen varaan on täysin utopistinen ajatus mutta ymmärrän sinua kyllä. Tuollaista ei-juridistakaan sopimusta joka on koskenut molempien koko elämää ja vastuita kauttaaltaan, ei voi yksipuolisesti muuttaa. Jo tuo ukon ehdotus muuttaa selkeä ja toiminut systeemi (vieläpä jälkikäteen kun et voi enää asiaan vaikuttaa kun ne kaikki vuodet menivät jo) on surkea koska se on niin täydellisen läpinäkyvä.

Vierailija
15/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luin koko aloituksen ja vastaukseni on sama: et missään nimessä edes harkitse avioehtoa minkäänlaisin ehdoin.

Toinen asia on, että nyt alat välittömästi keräämään itsellesi pientä sijoitustiliä, tms. Ja keskittymään enemmän uraasi. Pahoin pelkään, että miehelläsi on ero ainakin osittain mielessä.

T. Lakimies

Olen erotilanteiden asiantuntija ja olen pitkälti samaa mieltä. Vielä parempi vaihtoehto sijoitustilille on, että piilotat pikkuhiljaa rahojasi, näin saat vielä paremman tasingon erotilanteessa. Tietenkin tämä on laitonta, mutta kiinnijäämisen riski on olemattoman pieni ja on todennäköistä miehesi tekevän samalla tavalla.

Vierailija
16/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et suostu tietenkään. Varaudu eroon ja hoida asiat kuntoon.

Vierailija
17/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Lakimies

Niin, oikeastaan erosta on jonkun verran puhuttu. On olleet vaikeat ajat mutta ollaan toisaalta päätetty yhdessä selvitä. jos hän nyt ottaisi eron, kaikkihan menisi joka tapauksessa tasan. Eli avioehto olisi tulevaisuuden mahdollisen eron sattuessa. Voisiko vääntää rautalangasta, millä tavalla selitän sitten miehelle, että tilanne on minulle epäreilu (jos näin on). Hän vetoaa vaan siihen, että olen kuintenkin kotiäiti vuodet tähän saakka saanut elää hänen tulojensa avulla, mutta nyt kun olen palannut töihin niin raha-asiat voit eriyttää täysin. Hän ei näe miksi hänen pitäisi maksella enemmän.

Vierailija
18/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään suostu. Sano, että avioero on ainoa tapa, jolla hän voi tulevaisuuden tulonsa kerryttää vain itselleen.

Itselläni on vähän samankaltainen tilanne kuin ap:lla. Miehellä kusi noussut päähän tasaisesti palkan noustessa. Kaikki viimeisen kymmenen vuoden aikaiset periaatteet ja ihanteet tasapainoisesta perhe-elämästä menneet hänen osaltaan romukoppaan. Syyttelee minua JÄLKIKÄTEEN siitä, että emme ole vauraampia hänen hyvästä urakehityksestään huolimatta, vaikka oli aikoinaan ihan yhtä lailla samaa mieltä, että pienet vauvat/taaperot eivät kuulu päiväkotiin, eikä itsekään halunnut niitä kotona hoitaa. Päästyään urallaan tiettyyn pisteeseen mies on yhtäkkiä kokenut valaistumisen, että hän on liian hieno ihminen syömään tarjousjauhelihaa ja ajamaan vähän vanhemmalla autolla. Voivottelee, miten hienoa elämämme olisi, jos minä tienaisin yhtä paljon, mutta ei vaivaa yhtään päätään sillä, mitä sellainen valinta olisi merkinnyt lastemme lapsuudelle, parisuhteellemme tai mielenterveydellemme.

Rahan niukkuus ei tietenkään ollut ongelma silloin, kun olimme nuorempia ja sitä oli oikeasti vähemmän. Muutos lämpimästä perheenisästä kylmäksi materialistiksi on tapahtunut aivan järkyttävän nopeasti. Itse mietin sitä, onko tämä vain joku vaihe, vai onko hän todella muuttunut sellaiseksi ihmiseksi.

Vierailija
19/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoita vaan heti avioehto, jos et kerran pysty tiivistämään edes nain yksinkertaista asiaa palstalle. En minä ainakaan koskaan lue noin pitkää vuodatusta.

Vierailija
20/2071 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIEHESI ON EROAMASSA JA SIKSI HALUAA NIMEN PAPERIIN.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan