Kiusallinen ilmiö on pesiytynyt asuntokauppaan Myyjät loukkaantuvat
Pääkaupunkiseudun asuntomarkkinoilla on patoutunutta kysyntää, kertoo Sp-Koti tiedotteessa. Asunnonosto tyssää nyt helposti siihen, että hintapyynnöt ja ostotarjoukset ovat liian kaukana toisistaan.
Pääkaupunkiseudun asuntomarkkinoilla on kasvavaa painetta. Asunnonostotarpeita on, mutta sekä myynti- että ostoaikeissa olevat arkailevat päätöksentekoa.
Asiasta kertoo Sp-Koti tiedotteessa.
Kommentit (530)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon on sitä porukkaa jolla on pakkotarve ostaa asunto ny äkkiä ja pian? Vuokrallekkin voi mennä jos on kiirus muuttaa esim. eron takia.
Aina on enemmän heitä, joiden on pakko saada myytyä kuin heitä joilla olisi pakko kiire ostaa. Vuokralla voi hetken asua vähän tiiviimminkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rantasen mukaan kaupanteko tökkii myös siksi, että hintapyynnöt ja ostotarjoukset ovat nyt jo liian kaukana toisistaan.
Törmäämme nyt jatkuvasti siihen, että ostajat lähtevät tarjouksissaan niin alhaiselta tasolta, että myyjät loukkaantuvat eivätkä halua lähteä edes neuvottelemaan. Tilanne on haastava.
Pyynnin ja tarjouksen eriparisuus voivat aiheuttaa hankalia tilanteita. Asunnon hintapyyntö on esimerkiksi 300 000 euroa, mutta asunnosta kiinnostuneen ensimmäinen tarjous voi olla 150 000 euroa.
150000 on käypä hinta jos se on paras tarjous. Markkina määrää hinnat.
Paitsi jos myyjän ei ole pakko myydä, ja on muitakin kiinnostuneita. Näinä aikoina kannattaa odottaa hetki sitä parempaa tarjousta, mutta saahan tuosta hyvän speksin, että yksi pelle tarjosi näin vähän, en tehnyt edes vastatarjousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei tekis vastatarjousta? Se ei maksa sulle yhtään mitään. Ei edes vaivaa kun välittäjä sen yhteydenoton tekee. Eihän sen vastatarjouksen ole pakko olla samaa tasoa tarjouksen kanssa, vaan ihan voit itse päättää summan.
Olen yleensä tehnyt tällaisille ostajatapauksille vastatarjouksen samassa hengessä, eli pudottanut esimerkiksi pyyntiä yhdellä eurolla. Oppivatpahan olemaan.
Turha ihmetellä, miksi kämppäsi ei sitten mene kaupaksi. Ilmeisesti vaan huviksesi olet pistänyt myyntiin. Tai jos on pakko myydä, niin asennevamma tekee elämästä todella vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei tekis vastatarjousta? Se ei maksa sulle yhtään mitään. Ei edes vaivaa kun välittäjä sen yhteydenoton tekee. Eihän sen vastatarjouksen ole pakko olla samaa tasoa tarjouksen kanssa, vaan ihan voit itse päättää summan.
Olen yleensä tehnyt tällaisille ostajatapauksille vastatarjouksen samassa hengessä, eli pudottanut esimerkiksi pyyntiä yhdellä eurolla. Oppivatpahan olemaan.
Turha ihmetellä, miksi kämppäsi ei sitten mene kaupaksi. Ilmeisesti vaan huviksesi olet pistänyt myyntiin. Tai jos on pakko myydä, niin asennevamma tekee elämästä todella vaikeaa.
Tuo kannattaisi kertoa sille hupitarjouksen tehneelle ostajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa äärettömän lapselliselta suuttua.
Kuulostaa äärettömän lapselliselta tarjota 150 000 € jos pyyntihinta on 300 000 €.
Niinhän se on, mutta itsekkin sain asunnon, vaikka tarjosin pyynnistä puolet.
Fakta on myös se, et mikään Haagan 130 m2, vuokrantontilla oleva kerrostalokämppä ei ole 700.000 €:n arvoinen. 10 €/m2 neliövastikkeella. Miettikää, et joku 5000 €/kk asumislappu, eihän siinä oo mitää järkeä..
Kerrostalokolhoosissa.
Myöskään kaupungin maanvuokrat 2500 m2, tontista 100.000 € vuosi, ei ole hyväksyttävää, vaan laillistettua varkautta ihmisiä kohtaan.
Muuttakaa vaikka Kouvolaan, ja tehkää etätöitä. Ihan turha velkaannuttaa itseään sen takia, et asuu Stadissa.
Nyt ollaan uuden edessä, päätöksiä on tehtävä, sen mukaan, millä tulee toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa äärettömän lapselliselta tarjota 150 000 € jos pyyntihinta on 300 000 €.
Fakta on myös se, et mikään Haagan 130 m2, vuokrantontilla oleva kerrostalokämppä ei ole 700.000 €:n arvoinen. 10 €/m2 neliövastikkeella. Miettikää, et joku 5000 €/kk asumislappu, eihän siinä oo mitää järkeä..
Kerrostalokolhoosissa.
Myöskään kaupungin maanvuokrat 2500 m2, tontista 100.000 € vuosi, ei ole hyväksyttävää, vaan laillistettua varkautta ihmisiä kohtaan.
Muuttakaa vaikka Kouvolaan, ja tehkää etätöitä. Ihan turha velkaannuttaa itseään sen takia, et asuu Stadissa.
Et ole sitten kuullut, mitkä ne kolme tärkeintä asiaa asunnon arvon määrittelyssä ovat. Sijainti, sijainti ja sijainti. Kouvolasta voi saada halvan asunnon joka pysyykin halpana. Haagasta saa kalliin asunnon jonka arvo nousee.
Vierailija kirjoitti:
No, ei sillä myyjälläkään yleensä ole kiire myydä. Itse odottaisin ensi kevääseen, kun korot ovat taas laskussa, voi tulla melkoinen raketointi hintoihin patoutuneen kysynnän purkautuessa. Nyt eivät ihmiset juurikaan jää kahden asunnon loukkuihin, koska pankit eivät myönnä lainaa ennen kuin edellinen asunto on myyty. Eli harvempi myyjä on missään pakkoraossa.
Toivossa on hyvä elää. Lamaa pukkaa ja työpaikat vähenee. Ihmiset eivät uskalla ensi keväänä sen paremmin ostaa kuin nytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalokolhoosissa.
Et ole sitten kuullut, mitkä ne kolme tärkeintä asiaa asunnon arvon määrittelyssä ovat. Sijainti, sijainti ja sijainti. Kouvolasta voi saada halvan asunnon joka pysyykin halpana. Haagasta saa kalliin asunnon jonka arvo nousee.
mitä väliä? Asuminen on kuitenkin paljon halvempaa. Tämä vaikuttaa suuresti elämänlaatuun, että talosta ei ole velkaa tai että velkaa on vain kohtuullisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei sillä myyjälläkään yleensä ole kiire myydä. Itse odottaisin ensi kevääseen, kun korot ovat taas laskussa, voi tulla melkoinen raketointi hintoihin patoutuneen kysynnän purkautuessa. Nyt eivät ihmiset juurikaan jää kahden asunnon loukkuihin, koska pankit eivät myönnä lainaa ennen kuin edellinen asunto on myyty. Eli harvempi myyjä on missään pakkoraossa.
Toivossa on hyvä elää. Lamaa pukkaa ja työpaikat vähenee. Ihmiset eivät uskalla ensi keväänä sen paremmin ostaa kuin nytkään.
Nytkin kauppa käy koko ajan, vaikka hiljaisemmin kuin koronavuosina. Köyhät meillä taas on aina keskuudessamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalokolhoosissa.
mitä väliä? Asuminen on kuitenkin paljon halvempaa. Tämä vaikuttaa suuresti elämänlaatuun, että talosta ei ole velkaa tai että velkaa on vain kohtuullisesti
Tästä olemme samaa mieltä. Kouvolassa asuminen vaikuttaa suuresti elämänlaatuun, mutta siitä luultavasti olemme eri mieltä, miten. ;-)
Asuntomarkkinat ovat tällä hetkellä turbulentit, joten ns oikea hinta on nyt vaikea määritellä. Jos ei ole kiire myydä, en varmaan laittaisi juuri nyt myyntiin. En loukkaantuisi alhaisesta tarjouksesta, voihan olla kyse kokemattomasta ostajasta. Lehtien otsikointi on sellaista nyt, että itsekin tarjoaisin reilusti pyynnön alapuolelta. Saattaisin suuttua ostajalle, joka tulisi arvostelemaan ja haukkumaan kotiani siinä luulossa että hinta näin alenisi. Kiinteistövälittäjä on onneksi sitä varten ettei minun tarvitse kuunnella rakkaan kotini arvostelua. Kotini se on, vaikka varmasti puutteita löytyy. Hyvät puolet ja rakkaat muistot tästä talosta ovat silti minulle painavammat syyt pitää kodistani.
Vierailija kirjoitti:
Sitä patoutunutta kysyntää ootellessa. Vastikkeet juoksee ja asuntojen hinnat jatkaa laskua. Se hupiostajalle kiukuttelu alkaa kaduttaa. Ahneella on on paskanen loppu.
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla ja varmasti muissakin kasvukeskuksissa on viime vuosina rakennettu todella paljon yhtiölainoitettuja kerrostaloasuntoja. Nyt kun yhtiölainojen korot ovat nousseet ja lyhennysvapaat loppuvat, on moni pakkomyyntitilanteessa, kun ei pysty laittamaan edes vuokralle, koska vuokraa ei voi pyytää niin paljon, että kulut peittyisivät.
Esimerkiksi 40 neliömetrin kaksiossa myyntihinta on voinut olla 64 000€ ja yhtiölainaa 256 000, jolloin rahoitusvastike on n. 900, kun sen periminen alkaa. Korko esimerkiksi 3%:a eli aluksi lähes 640€/kk. Nämä yhteensä tekevät jo 1 540€, omaa lainaa jäljellä n. 58 000, josta lyhennys n. 170€/kk ja korko vähintään jotain 130€/kk eli yhteensä n. 300€, nämä yhteensä jo 1840€ ja vielä tulee lisäksi hoitovastike, joten ollaan jo ainakin 2 000€/kk kuluissa.
Tuumailija100 kirjoitti:
Asuntomarkkinat ovat tällä hetkellä turbulentit, joten ns oikea hinta on nyt vaikea määritellä. Jos ei ole kiire myydä, en varmaan laittaisi juuri nyt myyntiin. En loukkaantuisi alhaisesta tarjouksesta, voihan olla kyse kokemattomasta ostajasta. Lehtien otsikointi on sellaista nyt, että itsekin tarjoaisin reilusti pyynnön alapuolelta. Saattaisin suuttua ostajalle, joka tulisi arvostelemaan ja haukkumaan kotiani siinä luulossa että hinta näin alenisi. Kiinteistövälittäjä on onneksi sitä varten ettei minun tarvitse kuunnella rakkaan kotini arvostelua. Kotini se on, vaikka varmasti puutteita löytyy. Hyvät puolet ja rakkaat muistot tästä talosta ovat silti minulle painavammat syyt pitää kodistani.
Ainakin kokemattomus paistaa kun katsoo oikotien hinnoittelua ja välittäjien saamattomuutta. Oikea hinta taitaa olla se minkä joku on valmis maksamaan. Ei se mitä myyjä yksinomaan haluaa. Voihan sitä haluta vaikka kuuta taivaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä patoutunutta kysyntää ootellessa. Vastikkeet juoksee ja asuntojen hinnat jatkaa laskua. Se hupiostajalle kiukuttelu alkaa kaduttaa. Ahneella on on paskanen loppu.
Ikävä, että sinulle on käynyt noin.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Mitä perikuntien asunnoille tehdään tulevaisuudessa?
Palkatonta työkokeilua. Ansiosidonnainen leikataan, omistusasuntoon ei saa enää asumistukea vuoden päästä.
Moni okt on maapohjalla valesokkelilla ne joutaa purkaa kuka haluaa radonissa kylpeä. Perikunnat tilastollisesti päätyy aina myymään ja voi tosiaan tulla suma. Samaan aikaan tänäkin vuonna valmistuu uusia tuhansia. Nyt kannattaa ostajan rauhassa odottaa. Moni pääsee vähemmällä velalla ensiasuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ammattitaidon ja ajan hukkaamista. Ei siitä kulaan mitään muuta opi kuin että olet huono myyntimies.
Jos loukkaantuu ostajan tarjouksista, ei kannata myydä. Voi pitää asunnon itsellään, niin ei tule paha mieli. Myimme juuri asunnon eniten tarjonnelle, mikä on 80 % myyntihinnasta. Saimme myös tarjouksen, joka oli 70 % myyntihinnasta. Emmekä loukkaantuneet. Eri ihmiset arvioivat eri arvon eri asunnoille. Mitäpä siitä loukkaantumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ammattitaidon ja ajan hukkaamista. Ei siitä kulaan mitään muuta opi kuin että olet huono myyntimies.
Päinvastoin. Kun on tehnyt pidemmän aikaa asuntokauppaa, kuten minä, oppii, että tällaisiin hupitarjousten tekijöihin on turha hukata aikaa. Hyvälle kohteelle löytyy yleensä fiksu ja realistisen tarjouksen tekevä ostaja.