Maisteri Eeva jäi työttömäksi 26-vuotiaana Nyt hän on 41 ja edelleen työtön
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/a91cdabf-c375-4fc3-9dd5-66a89aa7c220
"Lapsen saamisen jälkeen töitä ei sitten löytynyt, koska minulla olisi pitänyt olla kokemusta juuri siitä, mitä yritys tekee, muttei ollut"
Eli työnantajien pitäisi vain arpoa se tekijä vailla mitään osaamista siitä mitä yritys tekee?
"Kun pieni lapsi menee päiväkotiin, melkein joka toisella viikolla on joku flunssa. Silloin on melkein helpompaa, että toinen vanhemmista on pois työelämästä"
Eli työnantaja pitäisi palkata tekijä joka on enemmän sairauslomalla kuin töissä?
(huom, myös isä voisi jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta)
"Kun pieni lapsi menee päiväkotiin, melkein joka toisella viikolla on joku flunssa. Silloin on melkein helpompaa, että toinen vanhemmista on pois työelämästä."
Mikä on hakijan ala, jos hän ei ole tehtynyt käytönnössä lainkaan alansa töitä? Tai, kun siitä koulutuksesta on jo lähes 20 vuotta?
"Työttömänä ollessaan Rajala on huomannut, että suomalaiset ovat työkeskeisiä ja esittelevätkin itsensä usein kertomalla ammattinsa."
Pitäisikö meidän sitten olla enemmän ns vapaa-aika keskeisiä?
Kommentit (645)
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen kielteistä settiä täällä. Ikään kuin 41 v olisi liian vanha.
Mielikki Ivalo alkoi harrastaa joogaa noin 57-vuotiaana, ja olikin sitten yksi Suomen ensimmäisiä joogaopettajia, mitä työtä jatkoi about kuolemaansa saakka. Puolisonsa kuoleman jälkeen alkoi myös kirjailijaksi, ollen silloin yli 60 v.
Ikävuodet 20-60 hän oli ihan vaan Rouva Asko Ivalo, suurlähettilään edustusvaimo. Ei ollut koulutusta, kun meni 20-vuotiaana naimisiin, eikä mitään.
Mielikki Ivalo muuten syntyi 1907. Jos kaikki tuo oli mahdollista hänen aikoinaan, joilloin 57-v oli vanhus, mitä kaikkea me voisimmekaan saada aikaan?
Ihminen ei ole koskaan väärän ikäinen kääntääkseen elämänsä suuntaa. Tarvitaan vain kykyä ajatella laatikon ulkopuolelta ja uskallusta tarttua tilaisuuteen.
Sillä erotuksella, että Rouva Asko Ivalo oli varakas edustusvaimo, joka teki töitä vain harrastuksenaan.
Ei köyhän kannata autoa ostaa. Kela vaatii semmosen myynnin pois heti ekan toimeentulotuki hakemuksen yhteydessä. Auto pantava rahoiksi heti ja ensin elettävä niillä. Tämä on eduskunnan säätämä laki. Kiittäkää heitä että emme työllisty. Useassa työilmotuksessa on vaatimuksena oma auto. Niissäkin joista ei heti uskoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi voinut tuossa ajassa opiskella jonkun duunariammatin. Päätä ainakin opiskeluun riittää.
Putkimieheksi vaan, paska ei lakkaa koskaan kulkemasta.
Itse asiassa joskus lakkaa. Siksi putkimiestä tarvitaan.
Väärin asennettussa viemärissä paska ei kulje, joten pitääkin kysyä, että mikähän "putkimies" on alkujaan asentanut viemärin täysin päin persettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään koulutuksen taso on tippunut roimasti takavuosiin verrattuna. Nykyään AMK insinöörin paperit saa kuka tahansa, joka on valmis edes pikkasen tekemään töitä. Sama tilanne on yliopistoissa.
Tässä juuri silmäilin erästä amk-lopputyötä (ei tosin inssin): sivuja oli kokonaista 27. Ja mukamas korkeakoulututkinto.
Joo nuo on hupia luettavaa, näin yliopisto-koulutetun silmin. On vähän sinne päin, eikä asioillla ole niin väliä, onko ihan niin vai näin. No, pääasia etä läpi menee.
Sama JKL yliopisto tosin, joka ei vieläkään ole halukas mitätöimään erään poliitikon plaginnoimaa gradua eikä tutkintoa. Hupi-koulu.
Vierailija kirjoitti:
ainoot paikat mihin vois tuo päästä on henkilökohtainen avustaja tai ehkä puhelinmyyjä riistofirmassa.
Tai kertakaikkiaan ei näytä CV;tä, ei vaikka pyydettäis.
Harmi, ettei voi käyttää rasistikorttia...
Onneks maksukatto keksitty, jos pidempi hoito osastolla.
Myös lääkäriin " menneet" rahat huomioidaan. Poli- hammashoito jne.
Onko nykyään myös fysioterapia lääkärin määräyksestä? Sairauden
Itse seurata tilannetta kuiteista/ laskusta! Kyllähän edullista jos ajattelee mitä se on oikeasti hinta yhdellä vuorokaudella on,
Maksamme verot hyvillä mielin.
Postinjakajan työssä vaatimuksena oma auto. Eikä mikä tahansa. Pitää olla farmari merkkikin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama tilanne. Valmistunut 28v - ollut muutamia vuosia töissä muutama vuosi määräaikaisena
- saanut lapsia 32v- en enää pääsekään takaisin työelämään koska ei vakituista työsuhdetta ja töitä ei vain löydy 39v. Määräaikaisuuksia vain tarjolla, maisterin papereilla. Näihin en vielä ole päässyt. Haen jatkuvasti. töitä. Ei kai minulla olisi ollut oikeutta lapsiin päälle 30v? Elämä vain menee näin. Suomessa liian pitkä opiskeluputki.
Koska ollut lasten kanssa peräkkäin kotona, enkä raskaana saanut töitä, on nyt todella vaikea löytää töitä koska cv:ssä pitkä aukko. Nyt mietin ammattitutkinto. Harmittaa kun todella kova ja vaativa opiskeluaika valuu hukkaan.
Tämä. Itsellä sama tilanne. Samaa mieltä, että Suomessa liian pitkät ja laajat maisterintutkinnot. Monet valmistuvat vasta kolmekymppisenä, koska tutkinnot monella alalla niin laajat ja vaativat, ja koska opintotuki on vain pari naurettavaa satasta, on pakko käydä hanttihommissa opiskelun ohella, jos nyt niitäkään saa. Milloinkas ne lapset on sitten tarkoitus tehdä, jos ei sitten vihdoin päälle kolmekymppisenä?
Ei ilmeisesti saisi tehdä, ja sitten ihmetellään, kun ei lapsia synny. Oikeasti vituttaa kaikki vaativiin tentteihin ja tehtäviin valvotut yöt, jotka eivät sitten palkinneetkaan ja vuosien köyhyys ja kitkutus, jopa nälkää nähden. No muutaman vuoden sain tehdä töitä ja olen tehnyt kolme muutakin tutkintoa, mutten enää näköjään työllisty millään ilveellä, ikää kun jo on. Siinä minun työurani.
Siis ymmärsinkö oikein, että sinulla on neljä tutkintoa, etkä siltikään ole työllistynyt? Kiinnostaisi tietää, mitä nämä tutkinnot ovat, ja millaisiin paikkoihin olet hakenut? Vai asutko jollain pienellä paikkakunnalla, jossa työllistymisvaihtoehdot ovat hyvin vähäiset?
Kyselen siis ihan vilpittömästi, sillä itsekin mietin alan vaihtoa epävarman työllisyystilanteen vuoksi ja mietin, mihin ei ainakaan kannata kouluttautua.
No eivät ole kovin työllistäviä aloja tai tutkintoja, se on tullut tässä ajan myötä selväksi, en nyt kuitenkaan viitsi paljastaa itsestäni täällä liikaa, ja melko lyhyitäkin tutkintoja ovat sen mukaan, mikä on jotenkin kiinnostanut ja mihin nyt on rahoitus jollain tavoin järjestynyt. Tai sitten noista aloista pitäisi olla pidemmät tutkinnot, ja pitkä työkokemus, että kelpaisi työnantajalle tässä iässä. Eivät siis ole mitään hoitoalaa tms. varmaa työllistäjää. Ajokortti ja oma auto olisivat minut luultavasti työllistäneet yhteen alaan, mutta kun ei minulla ole koskaan ollut varaa sellaisiin.
Just. Ajokortin saa puolellatoista tonnilla, mutta mieluummin on koko elämän työtön, kun hankkii sen kortin. Tämmöiset tyypit ei koskaan työllisty, he eivät itse satsaa omaan elämäänsä mitään. Tukileikkauksia tarvitaan, että tätä opittua avuttomuutta ei tule lisää.
Jos elää pitkään työmarkkinatuella, sillä ei maksella mitään puolentoista tonnin ajokorttia. Saatika autoa-minkäänhintaista.
Jos työllistyminen on perhanan ajokortista kiinni, eikö TE-toimisto voisi pilipalikurssien sijaan järjestää autokoulua työttömille?
Missä on oma vastuu? Ottaa vaikka velkaa yhden ajokortin verran, työssäollessa saa sen maksettua helposti. Mutta kun ei itse halua olla vastuussa mistään, kaikki pitäisi muiden maksaa.
"Ottaa velkaa", mistähän työtön vain "ottaa velkaa"? Kuka lainaa työttömälle, kun ei se pelkkä ajokortti ketään takuuvarmasti työllistä. Työtön "ottaa vaan velkaa" on samaa puhetta kuin "menee vaan töihin".
Man mielestä jutun henkilö on saanut sen uran, minkä on halunnut: olla kotiäitinä. Saattaa olla sellainen persoonallisuus, että viihtyy kotirutiineissa ja pienessä perheporukassa, vaikka onkin saanut maisterintutkinnon aikoinaan tehtyä. Moni valitsee alansa mutulla, turhaan miettimättä mitä sellainen ja tälläinen koulutus tarkoittaa työelämän kannalta jatkossa.
Normaalissa työelämässä mukana ollut ihminen kyllä ymmärtää, että lapsia on myös työssäkäyvillä. Ja näillä lapsilla on flunssaa ja korvakierteitä.
Mutta jos haluaa olla kotona, kaikesta työhön menoon liittyvästä saa tehtyä ylitsepääsemättömän esteen. Ehkä puolisolla on iso palkka ja Eevan vanhemmat antavat taskurahaa. Muuten luulisi kyllä, että lapsilleen haluaisi antaa paremmat taloudelliset lähtökohdat ja jatkaisi työpaikan hakua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään koulutuksen taso on tippunut roimasti takavuosiin verrattuna. Nykyään AMK insinöörin paperit saa kuka tahansa, joka on valmis edes pikkasen tekemään töitä. Sama tilanne on yliopistoissa.
Tässä juuri silmäilin erästä amk-lopputyötä (ei tosin inssin): sivuja oli kokonaista 27. Ja mukamas korkeakoulututkinto.
Joo nuo on hupia luettavaa, näin yliopisto-koulutetun silmin. On vähän sinne päin, eikä asioillla ole niin väliä, onko ihan niin vai näin. No, pääasia etä läpi menee.
Sama JKL yliopisto tosin, joka ei vieläkään ole halukas mitätöimään erään poliitikon plaginnoimaa gradua eikä tutkintoa. Hupi-koulu.
No eipä Oulunkaan yliopisto ole mitätöinyt Sulo ... eikun Jari Vilénin gradua. Hupikoulu.
Olen itse humanistimaisteri täysin alalta, jossa ei ole "virkoja" suoraan. Tiesin sen aikoinaan jo opiskeluajoilla, mutta kunhan opiskelin maisteriksi asti. CV:ssäni on pätkähommia niin paljon, että olen ne kiteyttänyt "Lisäksi olen työskennellyt asiakas- ja puhtauspalveluissa niin kotimaassa kuin ulkomailla" jne... Päädyin kuitenkin ihan kunnon hommiin ja useimmissa niissä arvostettiin vain maisterinpapereita (osoitus, että osaa oppia ja hyödyntää osaamistaan). Vain yksi työnantaja kysyi, mikä oli pääaineeni - ja se suu jäi auki vastauksen jälkeen. No, tuo "Eeva" ilmeisesti odottaa, että kaikki tulee vanhentuneella tutkinnolla. Ei tule. Olen itsekin kouluttautunut niin työkkärin kursseilla, avoimessa yliopistossa, aikuisopistoissa ja peda-paperitkin tullut hankittua. Lasten kera, työttömänä, eronneena jne... Yhteiskunnan varoilla ja omillakin säästöillä. Kyllä tuolla on kyse asenteesta. Haluaako tehdä omasta elämästään merkityksellistä ja olla mukana... Mikään todistus/tutkinto ei ole taie osaamisesta, vaan jatkuvasti tulee päivittää... Oikeasti en haluaisi, että minua hoitaisi lääkäri, joka on opiskellut tutkintonsa 20 vuotta sitten, himmaillut sen jälkeen ja nyt tulee ihmettelemään minua. En luottaisi sähköasentajaan, en putkiasentajaan tai edes bussikuljettajaan, joka ihmettelisi, mikä tää tämmöinen liikennemerkki on tai kas, sähköbussi, wtf!! Ja vielä vähiten fyysikkoon, joka jossain laitoksessa alkaisi ihmetellä, että joo...?Tai sellaisilla harjoittelutaidoilla alkaisi koodaamaan!
Onhan se nyt ihan selvä, että koulutetuista huimasti pienempi osa on työttömiä kuin kouluttamattomista: https://www.temtyollisyyskatsaus.fi/graph/tkat/tkat.aspx?ssid=201212013…
Vierailija kirjoitti:
Miksi maisteri ei sitten kelpaa?
On selvää, että korkeakoulututkinnolla ei ole sellaista arvoa kuin ennen. Tämä on oikea ongelma, mutta myös luonnollinen kehitys. Luonnollinen kehitys tarkoittaa, että kun ihmiset kouluttautuvat yhä enemmän, tutkintojen arvo alenee. Ylioppilasta pidettiin hyvin kouluttautuneena 1950-luvulla, mutta nykyään ylioppilastutkinto ei riitä mihinkään. Kun monilla on samanarvoinen tutkinto, kilpailu on kovaa.
On aina ollut illuusio, että koulutuksen arvo säilyy läpi elämän. Maisteri Eeva, sinun tutkinto ei ole enää minkään arvoinen.
No sitten kai ei tarvitse kouluttautua ollenkaan peruskoulun jälkeen, jos sillä ei ole mitään arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen kielteistä settiä täällä. Ikään kuin 41 v olisi liian vanha.
Mielikki Ivalo alkoi harrastaa joogaa noin 57-vuotiaana, ja olikin sitten yksi Suomen ensimmäisiä joogaopettajia, mitä työtä jatkoi about kuolemaansa saakka. Puolisonsa kuoleman jälkeen alkoi myös kirjailijaksi, ollen silloin yli 60 v.
Ikävuodet 20-60 hän oli ihan vaan Rouva Asko Ivalo, suurlähettilään edustusvaimo. Ei ollut koulutusta, kun meni 20-vuotiaana naimisiin, eikä mitään.
Mielikki Ivalo muuten syntyi 1907. Jos kaikki tuo oli mahdollista hänen aikoinaan, joilloin 57-v oli vanhus, mitä kaikkea me voisimmekaan saada aikaan?
Ihminen ei ole koskaan väärän ikäinen kääntääkseen elämänsä suuntaa. Tarvitaan vain kykyä ajatella laatikon ulkopuolelta ja uskallusta tarttua tilaisuuteen.
Kielteisyys tulee siitä, että kallista yliopistotutkintoa käytetään vaan tekosyynä työn välttelyyn.
Yli nelikymppisenä 15-vuotta työttömänä, jona aikana ei ole millään tavalla halunnut ylläpitää ja päivittää osaamistaan, joten turha vaatia vanhentunutta koulutustaan vastaavaa työtä ja pitää itseään erityisasemassa muihin työttömiin nähden.
Saanut jopa uuden ilmaisen koulutuksen, mutta sekään työ ei ole kiinnostanut, kun työelämässä niitä tietoja pitäisi päivittää.
Työikää on tosiaan vielä n. 25-vuotta jäljellä, joten aika hyväksyä tosiasia, että on työnhaussa samalla viivalla kouluttamattomien kanssa.
Mut kun ei ole edes sillä samalla viivalla. Vaan epäillään alkkikseksi, tai jotenkin muuten oudoksi. Kouluttamattomat on edes jollain pohjalla, tämä ei silläkään. Ite oon hakenu useita töitä mihin jären mukaan pitäisi päästä edes haastatteluun. Miten on käynyt? Työ on Pantu uudelleen hakuun, ilmeisesti hakeneet ei tyydyttäneet. No arvaahan sen saako sitä työtä uuden haun jälkeenkään. Kerran jopa valtion työ peruttiin mielummin kun palkattiin ketään hakijoista. Valtio ei ota mitään vastuuta näiden palkkaamisestakaan, silti rangaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt ihan selvä, että koulutetuista huimasti pienempi osa on työttömiä kuin kouluttamattomista: https://www.temtyollisyyskatsaus.fi/graph/tkat/tkat.aspx?ssid=201212013…
Mutta he näköjään työllistyy hitaammin.
Vierailija kirjoitti:
Maisteri Eevan eläke tulee olemaan muhkea
TYöttömänä pitäminen lienee eläkeyhtiöiden tarkoituskin niin ei tarvitse suomalaisille maksaa eläkkeitä muuta kuin pienelle paremminvoivien porukalle senkin edestä. Siksi eläkeyhtiöt lobbaa halpatyövoimaa suomalaisen tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse humanistimaisteri täysin alalta, jossa ei ole "virkoja" suoraan. Tiesin sen aikoinaan jo opiskeluajoilla, mutta kunhan opiskelin maisteriksi asti. CV:ssäni on pätkähommia niin paljon, että olen ne kiteyttänyt "Lisäksi olen työskennellyt asiakas- ja puhtauspalveluissa niin kotimaassa kuin ulkomailla" jne... Päädyin kuitenkin ihan kunnon hommiin ja useimmissa niissä arvostettiin vain maisterinpapereita (osoitus, että osaa oppia ja hyödyntää osaamistaan). Vain yksi työnantaja kysyi, mikä oli pääaineeni - ja se suu jäi auki vastauksen jälkeen. No, tuo "Eeva" ilmeisesti odottaa, että kaikki tulee vanhentuneella tutkinnolla. Ei tule. Olen itsekin kouluttautunut niin työkkärin kursseilla, avoimessa yliopistossa, aikuisopistoissa ja peda-paperitkin tullut hankittua. Lasten kera, työttömänä, eronneena jne... Yhteiskunnan varoilla ja omillakin säästöillä. Kyllä tuolla on kyse asenteesta. Haluaako tehdä omasta elämästään merkityksellistä ja olla mukana... Mikään todistus/tutkinto ei ole taie osaamisesta, vaan jatkuvasti tulee päivittää... Oikeasti en haluaisi, että minua hoitaisi lääkäri, joka on opiskellut tutkintonsa 20 vuotta sitten, himmaillut sen jälkeen ja nyt tulee ihmettelemään minua. En luottaisi sähköasentajaan, en putkiasentajaan tai edes bussikuljettajaan, joka ihmettelisi, mikä tää tämmöinen liikennemerkki on tai kas, sähköbussi, wtf!! Ja vielä vähiten fyysikkoon, joka jossain laitoksessa alkaisi ihmetellä, että joo...?Tai sellaisilla harjoittelutaidoilla alkaisi koodaamaan!
Monikaan ala ei muutu mihinkään 20 vuodessa. Toki it-osaamista vois päivittää.
esim. musiikin soiton opetus. Filosofia. Historia. Fysiikkakin osin ehkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama tilanne. Valmistunut 28v - ollut muutamia vuosia töissä muutama vuosi määräaikaisena
- saanut lapsia 32v- en enää pääsekään takaisin työelämään koska ei vakituista työsuhdetta ja töitä ei vain löydy 39v. Määräaikaisuuksia vain tarjolla, maisterin papereilla. Näihin en vielä ole päässyt. Haen jatkuvasti. töitä. Ei kai minulla olisi ollut oikeutta lapsiin päälle 30v? Elämä vain menee näin. Suomessa liian pitkä opiskeluputki.
Koska ollut lasten kanssa peräkkäin kotona, enkä raskaana saanut töitä, on nyt todella vaikea löytää töitä koska cv:ssä pitkä aukko. Nyt mietin ammattitutkinto. Harmittaa kun todella kova ja vaativa opiskeluaika valuu hukkaan.
Tämä. Itsellä sama tilanne. Samaa mieltä, että Suomessa liian pitkät ja laajat maisterintutkinnot. Monet valmistuvat vasta kolmekymppisenä, koska tutkinnot monella alalla niin laajat ja vaativat, ja koska opintotuki on vain pari naurettavaa satasta, on pakko käydä hanttihommissa opiskelun ohella, jos nyt niitäkään saa. Milloinkas ne lapset on sitten tarkoitus tehdä, jos ei sitten vihdoin päälle kolmekymppisenä?
Ei ilmeisesti saisi tehdä, ja sitten ihmetellään, kun ei lapsia synny. Oikeasti vituttaa kaikki vaativiin tentteihin ja tehtäviin valvotut yöt, jotka eivät sitten palkinneetkaan ja vuosien köyhyys ja kitkutus, jopa nälkää nähden. No muutaman vuoden sain tehdä töitä ja olen tehnyt kolme muutakin tutkintoa, mutten enää näköjään työllisty millään ilveellä, ikää kun jo on. Siinä minun työurani.
Siis ymmärsinkö oikein, että sinulla on neljä tutkintoa, etkä siltikään ole työllistynyt? Kiinnostaisi tietää, mitä nämä tutkinnot ovat, ja millaisiin paikkoihin olet hakenut? Vai asutko jollain pienellä paikkakunnalla, jossa työllistymisvaihtoehdot ovat hyvin vähäiset?
Kyselen siis ihan vilpittömästi, sillä itsekin mietin alan vaihtoa epävarman työllisyystilanteen vuoksi ja mietin, mihin ei ainakaan kannata kouluttautua.
No eivät ole kovin työllistäviä aloja tai tutkintoja, se on tullut tässä ajan myötä selväksi, en nyt kuitenkaan viitsi paljastaa itsestäni täällä liikaa, ja melko lyhyitäkin tutkintoja ovat sen mukaan, mikä on jotenkin kiinnostanut ja mihin nyt on rahoitus jollain tavoin järjestynyt. Tai sitten noista aloista pitäisi olla pidemmät tutkinnot, ja pitkä työkokemus, että kelpaisi työnantajalle tässä iässä. Eivät siis ole mitään hoitoalaa tms. varmaa työllistäjää. Ajokortti ja oma auto olisivat minut luultavasti työllistäneet yhteen alaan, mutta kun ei minulla ole koskaan ollut varaa sellaisiin.
Just. Ajokortin saa puolellatoista tonnilla, mutta mieluummin on koko elämän työtön, kun hankkii sen kortin. Tämmöiset tyypit ei koskaan työllisty, he eivät itse satsaa omaan elämäänsä mitään. Tukileikkauksia tarvitaan, että tätä opittua avuttomuutta ei tule lisää.
Jos elää pitkään työmarkkinatuella, sillä ei maksella mitään puolentoista tonnin ajokorttia. Saatika autoa-minkäänhintaista.
Jos työllistyminen on perhanan ajokortista kiinni, eikö TE-toimisto voisi pilipalikurssien sijaan järjestää autokoulua työttömille?
Missä on oma vastuu? Ottaa vaikka velkaa yhden ajokortin verran, työssäollessa saa sen maksettua helposti. Mutta kun ei itse halua olla vastuussa mistään, kaikki pitäisi muiden maksaa.
Lainaatkos sinä minulle nuo kortti- ja autorahat sitten, vai mistä minä "otan vain velkaa"? Varmaa työpaikkaahan se pelkkä kortti eikä edes välttämättä autokaan takaa. Mistään muualta en lainaa saa. Sen kun "vaan lainaat" minulle, eikö niin, oletkos valmis?
Vierailija kirjoitti:
Raksamies 47 kirjoitti:
Olen opiskellut 3 ammattitutkintoa muun muassa rakennusmestariksi mutta töihin en ole päässyt 10 vuoteen.
Rakennusmestari, muttet ole päässyt töihin?! Eikös niistä ollut tässä välillä huutava pula ja koulutus käynnistettiin uudelleen. Naapuri kävi aikuisena rakennusmestarikoulutuksen ja käärii hyviä rahoja sekä työpaikan että oman firman kautta.
Mullakin on tuttu joka kyllästyi olemaan työtön meni finnairille lentäjäksi ja nyt tienaa hyvin. Osti kuulemma oman suihkumoottorilentokoneenkin.
Niin, koska korkeakoulut saavat rahaa valmistuneista opiskelijoista. Yksi miinus kaivetaan jostain, että saadaan rahat pois.
Amk-ope