Taas seuraan sivusta, kun anoppi hilloaa ja mehustaa ja pakastaa. Edellisvuotisetkin vielä jäljellä
Kertokaa minulle, miksi pitää pakastaa ja hillota pakonomaisesti, kun keittiö on yhä täynnä viime vuoden satoa?
Tähän säilömiseen kuuluu myös aina se, että sitä tehdään hampaat irvessä. Jälleen kerran: mitä järkeä?
En oikeasti ymmärrä.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on katoavaa kansanperinnettä, että osataan tehdä mitään ja varsinkin hyödyntää lähiruokaa.
Aloitus osoittaa vain idioottimaisuutta.Pakastaminen on täysin ok ja oikein hyvä tapa säilöä, mutta kaikki hillot ja mehut sisältävät ihan hirveän määrän sokeria. Ja kun niitä tehdään ihan järkyttävät määrät, niitä syödään ja juodaan myös aivan liian paljon. Ei se itse tekeminen niistä terveellisiä tee.
Mehutkin voi tehdä vain pienellä määrällä sokeria ja pakastaa. Hilloja ja marmeladeja voi tehdä herkkuhetkiä varten ja lahjaksi annettavaksi. Ei niitä kukaan päivittäin syö, eikä ole päivittäin syötäväksi tarkoitettukaan! Jos ruokavalio on muuten kunnossa, niin kyllä se jotkut lettukestit mansikkahillolla ja joulupöydän herkut marmeladeilla kestää.
No nyt peräännytään, eli aina tarpeen tullen. Yleensä näillä hilloajilla on niitä hilloja kellari pullollaan. Vai että satunnaiset letut ja joulupöytään... silloinhan ei tarvitse tehdä kuin 4 hillopurkkia. Siitä tässä keskustelussa tuskin on kyse.
Ei myöskään pakastetusta mehusta.
Anna anopin hillota ja mehustaa.
Sossutukia ollaan kyllä mankumassa ja ostamassa niillä hilloa ja mehuja, mutta ei osata luonnon antimia käyttää.
Minäkin säilön nyt hullun lailla omenaa, kun johonkinhan ne pitää käyttää, jos jättää maahan lojumaan niin tulee pian rottia tms. eikä kompostikaan vedä kaikkia. Hyviä omenavuosia ei ole joka vuosi, vuoden päästä tuskin on samaa rumbaa. Myös marjoja ja sieniä säilötään, ne loppuu kyllä aina ennen seuraavaa kesää. Ja en ole anoppi-iässä vaan kolmekymppinen.
Näitä marttyyrimarjastajia on suku täynnä. Metsissä heilumaan päivät pitkät ja pitää muistaa aina kiitellä ja kehua tästä uhkauksesta. Itse en todellakaan kerää marjoja ja voin hyvin olla ilman. Hienoa että on harrastus, itseä ei voisi vähempää kiinnostaa. Mutta muistan aina kehua ettei tule paha mieli marjastajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on katoavaa kansanperinnettä, että osataan tehdä mitään ja varsinkin hyödyntää lähiruokaa.
Aloitus osoittaa vain idioottimaisuutta.Pakastaminen on täysin ok ja oikein hyvä tapa säilöä, mutta kaikki hillot ja mehut sisältävät ihan hirveän määrän sokeria. Ja kun niitä tehdään ihan järkyttävät määrät, niitä syödään ja juodaan myös aivan liian paljon. Ei se itse tekeminen niistä terveellisiä tee.
Mehutkin voi tehdä vain pienellä määrällä sokeria ja pakastaa. Hilloja ja marmeladeja voi tehdä herkkuhetkiä varten ja lahjaksi annettavaksi. Ei niitä kukaan päivittäin syö, eikä ole päivittäin syötäväksi tarkoitettukaan! Jos ruokavalio on muuten kunnossa, niin kyllä se jotkut lettukestit mansikkahillolla ja joulupöydän herkut marmeladeilla kestää.
No nyt peräännytään, eli aina tarpeen tullen. Yleensä näillä hilloajilla on niitä hilloja kellari pullollaan. Vai että satunnaiset letut ja joulupöytään... silloinhan ei tarvitse tehdä kuin 4 hillopurkkia. Siitä tässä keskustelussa tuskin on kyse.
Ei myöskään pakastetusta mehusta.
Kyllä useimmilla on nimenomaan ne pakastimet pullollaan marjoja. Ei ole pakko laittaa ollenkaan sokeria jos pakastaa marjat ja soseet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi et auta tekemisessä ja syömisessä jos kerran ärsyttää? Nautitko kun toinen raataa itsensä väsyksiin? Että suututtaa nuo teinit jotka sivusta katsoo eikä minkäänlaista elettä auttamiseksi. Jos satoa tulee pihasta paljon, on suurta tyhmyyttä heittää biojätteeseen. Sama metsämarjojen kanssa. Maistuu varmasti mielellään kun valmista tarjotaan?
En ikinä ottaisi niitä vastaan. Hampaat irvessä säilöttyjä! En halua tietää niistä mitään. Ap
Onpa ihmeellinen asenne ! ?
Ettet vaan olisi jotenkin kateellinen😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tavoistaan pääse. Onneksi ovat viimeisiä sukupolvia tuossa hommassa. Nuoremmat sukupolvet ei enää osaakaan mitään eikä kiinnosta.
Niinpä,hillo ei kaupassa paljon maksa ja marjoja saa pakastealtaasta,miksi mennä metsään kyykkimään selkä vääränä?
Kaupan hillot on esanssip*skaa, ainakin ne halvat. Kunnolliset on kalliita. Samoin ne kotimaiset marjat pakasteesta on kalliita. Jotain puolalaista marjaa toki saa halvemmalla, mutta ne pitää sit keittää ennen käyttöä joten ei kovin kätevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi et auta tekemisessä ja syömisessä jos kerran ärsyttää? Nautitko kun toinen raataa itsensä väsyksiin? Että suututtaa nuo teinit jotka sivusta katsoo eikä minkäänlaista elettä auttamiseksi. Jos satoa tulee pihasta paljon, on suurta tyhmyyttä heittää biojätteeseen. Sama metsämarjojen kanssa. Maistuu varmasti mielellään kun valmista tarjotaan?
En ikinä ottaisi niitä vastaan. Hampaat irvessä säilöttyjä! En halua tietää niistä mitään. Ap
Onpa ihmeellinen asenne ! ?
Ettet vaan olisi jotenkin kateellinen😁
Mistä kateellinen? Siitä, että hän tekee asioita väkipakolla? Miksi kukaan haluaisi ottaa vastaan mitään, mikä on tehty pakonomaisesti? En halua kannustaa sellaista enkä olla sellaisen kanssa missään tekemisissä. Lisäksi en halua mitään marjoja viemään tilaa pakastimesta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tavoistaan pääse. Onneksi ovat viimeisiä sukupolvia tuossa hommassa. Nuoremmat sukupolvet ei enää osaakaan mitään eikä kiinnosta.
Niinpä,hillo ei kaupassa paljon maksa ja marjoja saa pakastealtaasta,miksi mennä metsään kyykkimään selkä vääränä?
Halpahillot eivät maksa paljon muttet yhtään marjaa niistä löydä, enimmäkseen sokeria ja kaikenlaisia lisä- ja väriaineita. Näyttää maistuvan hyvin sitten tuommoinen kaupan sokerimoska. Ikean puolukkapurkeissakin on jumalaton määrä sokeria. Puolukan voi säilöä ilman sokeria kotona. Miksi valitetaan, että rahat eivät riitä kun kaikki ostetaan kaupasta niin tottakai ei riitä. Laiskuus on kallista hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä niin rakastan säilömistä! Se mieletön tunne, kun hyllyt notkuu kaikenlaista säilöttyä talven varalle. Pakastimen antimet päälle!
Anoppi en ole.
Ahdistava ajatus!
Omavaraisuus vai ettei ole anoppi? 😄
Se, että hyllyt, pakastimet ja kellarit on ahdettu täyteen ym. Järkyttävä olo, että ne kaikki on pakko syödä vuoden aikana. Ruokakaappien pitää olla välillä tyhjät! Sitten taas kauppaan. Ap
Miksi ruokakaappien pitäisi olla välillä tyhjät? Mulla ei ole koskaan. Mitä jos sairastun kovaan flunssaan huomenna eikä olisi mitään ruokaa kotona? Elän yksin ja takuulla on ruokaa monenmoista ainakin 10 päiväksi ja kuivamuonaa vielä pidemmäksi aikaa. Ei ole yhtään järkyttävä olo hakea tomaattisäilykettä kellarista jonka on itse tehnyt tai marmelaadeja tai mitä tahansa. Aivan päinvastoin, tiedän tarkkaan mitä sisältävät eikä tarvitse kaupasta raahata sokeroituja ja lisäaineilla aromisoituja ties mistä tulleita tuotteita.
Yksinasuvan tai lapsiperheen ei kyllä kannata päästää kaappeja tyhjäksi ikinä. Aina muutaman päivän varmuusvarasto ainakin ja miksei enemmänkin, se helpottaa arkea ja rahaakin säästyy kun ei tarvitse turvautua johonkin kotiinkuljetuspalveluihin perheen sairastuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tapauksessa onkin järjetöntä. Mutta yleensä niin vanhemmat kuin nuoremmatkin jotka säilömistä harrastavat myös syövät ne pois. Mekin olemme tänä vuonna keränneet huomattavasti aiempaa vuosia enemmän marjoja sekä sieniä ettei tarvitse talvella niin paljon ostaa ruokaa.
Eikö sinne pakkaseen pitäisi sitten pyydystää riistaa ja kalaa ettei tarvitse ostaa ruokaa kaupasta? Mulle marjat on vaan jälkkäriä. No sienistä saa jotain ruokaa.
Tottakai kalaa ja lihaa myös pakasteeseen. Lisäksi yksineläjänä keittelen isompia annoksia ja laitan osan aina pakasteeseen annosrasioihin. Ei tarvitse joka päivä kokkailla pieniä yhden hengen annoksia. Riistaa tulee taas kun villisikametsästys alkaa. Kastelen välillä naapurin puutarhaa kun ovat reissussa ja saan siitä ikäänkuin palkkioksi strutsin ja kalkkunan lihakönttejä, heillä on näitä eläimiä farmillaan. Sieniä tietysti keräään itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpahillot eivät maksa paljon muttet yhtään marjaa niistä löydä, enimmäkseen sokeria ja kaikenlaisia lisä- ja väriaineita. Näyttää maistuvan hyvin sitten tuommoinen kaupan sokerimoska. Ikean puolukkapurkeissakin on jumalaton määrä sokeria. Puolukan voi säilöä ilman sokeria kotona. Miksi valitetaan, että rahat eivät riitä kun kaikki ostetaan kaupasta niin tottakai ei riitä. Laiskuus on kallista hommaa.
Meillä menee mansikkahilloa noin kilon purkki vuodessa. Me raaskitaan ostaa se muutaman euron kalliimpi ja parempi hillo eikä silti mennä siitä konkurssiin.
Anoppi tekee oikein hyviä punajuurisäilykkeitä, nam! Mehua tuo pojalleen, minä en siitä välitä, alkaa närästämään, enkä muutenkaan juo mehuja. Äitini sen sijaan toisi kaikkea sellaista mitä en syö, eikä meillä syö kukaan muukaan jollen MINÄ valmista sitä. Eli jäiset mansikat kelpaisivat miehen lapsille valmistettuna, mutta jos minä en valmista niin eivät halua itse eikä mieskään niitä valmistaa.
Sitten nämä hillot. En muista minä vuonna olisin laitanut hilloa yhtään mihinkään. Jos teen jotain kakua niin sisällä on aina rahkatäyte, ei ikinä hilloa. Silti minulle tuotaisiin purnukkakaupalla hilloa syötäväksi. Mikähän siinä on, että kun sanoo että kiitos vain mutta en syö hilloja ollenkaan, niin sitä ei uskota, vaan aletaan selittämään mihin kaikkeen voin sitä hilloa sitten laittaa.
Itse olin vakaasti sitä mieltä, että koskaan en ala mitään keräilemään tai kasvattelemaan, kaupastahan saa ja juuri sopivia määriä. Ollaan siis lapseton pariskunta.
Kummasti on iän myötä mielipide muuttunut. Kaikki kaupasta saatava on mautonta mössöä. Ei sitä ymmärtänyt lapsena, miten ylellistä on saada oman maan perunat, porkkanat, sipulit, salaatit, kurkut, tomaatit, yrtit...
Pikkuhiljaa olen opetellut kasvattelua. Marjoja en poimi, mutta sienestän kyllä. Miehen ihana sisko on aivan tolkuttoman hyvä näissä, häneltä saamme joka syksy paljon oman puutarhan satoa ja opettaa minua kun kyselen. Arvostan suuresti. Häneltä olemme saaneet myös marjat miehen jugurtteihin, itse en siitä välitä.
Olen opetellut myös ns. vanhan ajan ruuan tekoa, eli miten oikeasti tehdään itse kaalikääryleet, lindströmin pihvit, jne.
Ja onneksi olen, kyllä viime talvi opetti viimeistään, että on todella hyvä juttu, että jostain edes pystyy säästämään.
Anoppisi on marttyyri jolla OCD
Anna olla. Se on hänen elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin vakaasti sitä mieltä, että koskaan en ala mitään keräilemään tai kasvattelemaan, kaupastahan saa ja juuri sopivia määriä. Ollaan siis lapseton pariskunta.
Kummasti on iän myötä mielipide muuttunut. Kaikki kaupasta saatava on mautonta mössöä. Ei sitä ymmärtänyt lapsena, miten ylellistä on saada oman maan perunat, porkkanat, sipulit, salaatit, kurkut, tomaatit, yrtit...
Pikkuhiljaa olen opetellut kasvattelua. Marjoja en poimi, mutta sienestän kyllä. Miehen ihana sisko on aivan tolkuttoman hyvä näissä, häneltä saamme joka syksy paljon oman puutarhan satoa ja opettaa minua kun kyselen. Arvostan suuresti. Häneltä olemme saaneet myös marjat miehen jugurtteihin, itse en siitä välitä.
Olen opetellut myös ns. vanhan ajan ruuan tekoa, eli miten oikeasti tehdään itse kaalikääryleet, lindströmin pihvit, jne.
Ja onneksi olen, kyllä viime talvi opetti viimeistään, että on todella hyvä juttu, että jostain edes pystyy säästämään.
Tuskin sä niitä perunoita ja salaatteja hilloat mehustat ja pakastat :D
Tässähän on kye nyt säilömisestä, ei siitä että syö oman pellon sipuleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee mansikkahilloa noin kilon purkki vuodessa. Me raaskitaan ostaa se muutaman euron kalliimpi ja parempi hillo eikä silti mennä siitä konkurssiin.
Teillä sitten noin. Mutta olet varmaan huomannut, että siellä kaupan hyllyillä on enemmänkin niitä erilaisia hillo-ja marmelaadipurkkeja ja ihmiset ostavat niitä. Jotkut useammin kuin se teidän kilon purkki vuodessa. Joillakin on näet varaa ostella niitä muutaman euron kalliimpia hilloja, toisilla taas ei ole varaa kuten tälläkin palstalla usein porukka kirjoittaa vähävaraisuudestaan.
Mehu on harvemmin pakastettua. Kommentoin itse mehumaijalla tehdyn mustaherukkamehun c-vitamiinipitoisuutta.