Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas seuraan sivusta, kun anoppi hilloaa ja mehustaa ja pakastaa. Edellisvuotisetkin vielä jäljellä

Vierailija
17.09.2023 |

Kertokaa minulle, miksi pitää pakastaa ja hillota pakonomaisesti, kun keittiö on yhä täynnä viime vuoden satoa?

Tähän säilömiseen kuuluu myös aina se, että sitä tehdään hampaat irvessä. Jälleen kerran: mitä järkeä?

En oikeasti ymmärrä.

Kommentit (212)

Vierailija
81/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on katoavaa kansanperinnettä, että osataan tehdä mitään ja varsinkin hyödyntää lähiruokaa.

Aloitus osoittaa vain idioottimaisuutta.

Pakastaminen on täysin ok ja oikein hyvä tapa säilöä, mutta kaikki hillot ja mehut sisältävät ihan hirveän määrän sokeria. Ja kun niitä tehdään ihan järkyttävät määrät, niitä syödään ja juodaan myös aivan liian paljon. Ei se itse tekeminen niistä terveellisiä tee.

Oikea sokeri ei ole epäterveellistä eikä sitä kukaan hirveitä määriä kerralla syö. Syökää te avuttomat kaupoissa laahustajat sokerin syöpää aiheuttavia korvikkeita ja hilloja, joista marjat ovat kävelleet ohi. Kotona tehdyissä on aidot aineet ja tietää, mitä syö. Kukaan ei ole tietääkseni kuollut itse tehtyjen mehujen, hillojen ja pakastemarjojen syömiseen.

Ei kukaan puhunut sokerin korvikkeesta. Voisiko ne marjat ihan vain pakastaa ilman mitään sokeria tai muitakaan makeutusaineita?

Sokeri kylläkin on epäterveellistä. Mehujen juominen ja hillojen syöminen ei kuulu ravitsemussuosituksiin.

Aivot tarvitsevat sokeria. Sitä muodostuu hiilareista. Toki voi pakastaa ilman sokeria, mutta kuten edellä sanottiin, C vitamiinia tuhoutuu silloin.

Ravitsemussuosituksiin kuuluvat marjat. Talvella me emme saa niitä tuoreina vaan ne on pakko säilöä. Niillä korvaa helposti appelsiinit ja tuoremehut. C vitamiini on tärkeää ympäri vuoden. Itse otan sen mieluummin omista pakasteista kuin esim. poretableteista.

Vierailija
82/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äitini ja tätini tekevät samaa. Työelämässä pitivät aina lomansa loppukesästä, koska silloin on mustikkakausi. Hirveä stressi niistä marjoista siellä metsässä, pakko poimia ja vuosia osa tuotiin meidän pakastimeen. Ja marjoja ei tuotu hyvässä hengessä, vaan kun et saa kuitenkaan itse poimittua, kun ei kiinnosta- saatesanojen kanssa. Nyt on kolme kesää mennyt niin, että en ota vastaan marjoja. Mansikoita en ole pakastanut vuosiin, mustikat ostan torilta ja pakastan sen määrän, kun haluan.

Joten Ap, I feel you.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jospa tarjoudut ottamaan niitä edellisvuotisia tuotteita?

Annat osan eteenpäin.

Vierailija
84/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän pitäisi hommata iso arkkupakastin olohuoneen nurkkaan hurisemaan marjoja varten, eipä kiinnosta. Vai minne te pakastimet sijoitatte?

Vierailija
85/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on katoavaa kansanperinnettä, että osataan tehdä mitään ja varsinkin hyödyntää lähiruokaa.

Aloitus osoittaa vain idioottimaisuutta.

Pakastaminen on täysin ok ja oikein hyvä tapa säilöä, mutta kaikki hillot ja mehut sisältävät ihan hirveän määrän sokeria. Ja kun niitä tehdään ihan järkyttävät määrät, niitä syödään ja juodaan myös aivan liian paljon. Ei se itse tekeminen niistä terveellisiä tee.

Oikea sokeri ei ole epäterveellistä eikä sitä kukaan hirveitä määriä kerralla syö. Syökää te avuttomat kaupoissa laahustajat sokerin syöpää aiheuttavia korvikkeita ja hilloja, joista marjat ovat kävelleet ohi. Kotona tehdyissä on aidot aineet ja tietää, mitä syö. Kukaan ei ole tietääkseni kuollut itse tehtyjen mehujen, hillojen ja pakastemarjojen syömiseen.

Omat isovanhempani elivät 90-vuotaiksi, omat vanhemmat porskuttaa kohti seitsemääkymppiä. Sokeroituja kotimehuja- ja hilloja ikänsä nauttineena. Eiköhän ne terveysongelmat tule meidän polville ja meidän lapsille siitä kaikesta muusta paskasta mitä nykyään syödään, kuin anopin tekemistä mehuista ja hilloista.

Tottakai itse tehty mehu tai hillo on terveellisempää kuin kaupasta ostettu, jos niitä käyttää, mutta jos mehun tilalta juo vettä ja syö marjat kokonaisena pakastettuna, niin onhan se terveellisempää. Siitä ei kai kukaan voi olla eri mieltä.

Kaikissa perheissä, kuten meillä, ei osteta kaupasta mehua tai hilloa, koska niitä ei käytetä. Jos käyttäisimme, niin tekisin itse, mutta ne ei missään tapauksessa olisi jokapäiväisessä käytössä.

Vierailija
86/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, jospa tarjoudut ottamaan niitä edellisvuotisia tuotteita?

Annat osan eteenpäin.

Anteeksi kuinka? Ei ikimaailmassa. En halua tietää niistä mitään. Ap

Vierailija
87/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikat ovat kamalia poimia metsästä. Silloin hyttyset iskee todella kipeästi sormien väliin. Ratkaisin asian poimimalla aurinkoisilta paikoilta ja soiden reunoilla on muuten suurimmat mustikat. Toki iän myötä käsin poimiminen on jäänyt eikä muutenkaan vanha kulunut selkä kestä metsissä kykkimistä.

Torilta ostan sen verran kuin haluan pakastaa ja syödä samantien kotona. Ikävä on metsissä samoamista pikkuhiljaa ilman stressiä. Nykyisin kompastuisin siellä, joten poluilla pitää kulkea, jos sinne menee.

Vierailija
88/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän pitäisi hommata iso arkkupakastin olohuoneen nurkkaan hurisemaan marjoja varten, eipä kiinnosta. Vai minne te pakastimet sijoitatte?

Kaupunkiasunnossa jääkaappi-pakastin riittää hyvin. Toisilla on vierekkäin korkea jääkaappi ja yhtä korkea pakastin. Arkkupakastimille on yleensä maalla taloissa oma paikkansa katseilta syrjässä.

Vierailija
89/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on hyvä ja lakkaa jankuttamasta ylitouhukkaista vanhoista ihmisistä. Usko nyt, että ei kuulu sinulle. Keskity omaan elämääsi.

Vierailija
90/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä niin rakastan säilömistä! Se mieletön tunne, kun hyllyt notkuu kaikenlaista säilöttyä talven varalle. Pakastimen antimet päälle!

Anoppi en ole.

Ahdistava ajatus!

Omavaraisuus vai ettei ole anoppi? 😄

Se, että hyllyt, pakastimet ja kellarit on ahdettu täyteen säilykkeitä ym. Järkyttävä olo, että ne kaikki on pakko syödä vuoden aikana. Ruokakaappien pitää olla välillä tyhjät! Sitten taas kauppaan. Ap

Vierailija
91/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä mehut ja hillot on täynnä sokeria, joten ei ole mitään terveysruokaa. Ilman sokeria pakastetut kokonaiset marjat ovat parhaita ja niitä toki kannattaa syödä. Vähän hölmöähän se on säilöä lisää, jos edellisetkin on käyttämättä.

Ymmärrän ap:n pointin.

Kyllä niihin pakastemarjoihinkin on hyvä vähän sokeria ripauttaa että c-vitamiini säilyy. Kauppaan voi sitten jättää karkit, limpparit, maustetut jugurtit, sokeroidut murot ym.

C-vitamiinin säilymisen kannalta ei nykytiedon mukaan ole oleellista merkitystä, lisääkö sokeria vai ei. Päivittäisessä käytössä meillä on marjat, mutta ei missään nimessä nuo mainitsemasi karkit, limut, maustetut jogurtit jne. Kotiin hyvin, hyvin harvoin ostetaan mitään, mikä sisältää lisättyä sokeria.

Ooh, olettepa hyviä ihmisiä. Hyi niitä, jotka joskus herkuttelee (ai niin, kyllähän tekin, mutta jollain paljon paljon paremmalla kuin sokeria syövät kurjat).

Vierailija
92/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota hamstrausta ja ylitekemistä en ymmärrä. Jos tänä vuonna ei nappaa vaikka kerätä marjoja niin en kerää enkä tee mehuja tai soseita. Talvella sitten huomaa oman laiskuutensa kun pitää ostaa kaupasta. Ehkä seuraavana vuonna nappaa.

Aikaisemmilla sukupolvilla säilöntäpakko jne. on varmaan periytynyt ajalta, kun ne todellakin oli pakko tehdä. Mummuni oli tämmöinen pakko kaikki kerätä, äitini ei. Tehtiin jos huvitti ja mukavahan se oli pakkasesta napata marjoja, mehuja tai soseita.

Mehuihin, soseisiin tai marjoihin en sokeria laita jos menevät pakkaseen. Taas muutamaan herkkuhillopurkkiin voi sokeria laittaa, mutta yllättävän vähällä siinäkin pärjää suhteessa virallisiin ohjeisiin.

Vierailija
93/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talossamme on kaikkiaan kolme uloskäyntiä ja niille aika iso tuulikaappi sivuoven tuulikaapissa on kivasti tilaa pakastinarkulle.

Saatan olla tuo ap.n anoppi, mutta sillä erotuksella, ettei ole viimevuotisia mitään ja pakastan myös ruokia, joita voi ottaa tarvittaessa käyttöön.

Siinä säästää pitkän pennin, kun opettelee mitä ja minkä verran voi yleensä pakastaa.

On myös terveellisempää, kuin säilöntäaineilla kyllästetyt ylisuolaiset einekset.

Vierailija
94/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkiasunnossa jääkaappi-pakastin riittää hyvin. Toisilla on vierekkäin korkea jääkaappi ja yhtä korkea pakastin. Arkkupakastimille on yleensä maalla taloissa oma paikkansa katseilta syrjässä.

Mulla on jääkaappi-pakastin sekä pikkuinen arkkupakastin kaupunkiasunnossa, sellainen 50cm leveä. Jääkaappi voisi olla pienempi, pakastetilaa tarvitsen enemmän. Tuollainen iso korkea pakastin ei keittiöön mahdu.

Vierailija
95/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska heillä se on pakonomaista ja eivät vaan osaa olla tekemättä sitä. Sama kuin hullun lailla siivoaminen jouluksi.

Eli pitäisikö antaa joululahjaksi terapiakäyntejä? Ap

Sitten vasta niitä terapiakäyntejä joutuisit antamaan, jos väkisin kiellät toteuttamasta rutiinejaan, joihin on koko ikänsä kasvanut. Voi olla, että ihan oikeasti tykkää siitä. Jos ei kaikista osista niin esim. siitä marjan keruusta metsässä. Anna kerätä ja säilöä. Toimintakuntoisena pusyttely ehkäisee dementiaa.

Vierailija
96/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla sukupolvella on esim. pakastinuskonto. Noudatin sitä ensin äitini opeilla, kunnes olen tajunnut että minun ei tarvitse. Tänä kesänä en pakastanut yhtään mansikkaa, vaan ne syötiin tuoreena. En myöskään raparperia. Kun ei sitä mene talvella. Jne. Siivoususkonto heillä on myös, ja haravointikultti. Minä kyllä siivoan tarpeeksi, mutta olen järkeistänyt monta asiaa. En raivoa enää, jos en ole jaksanut nuolla nurkkia. Lehdet maatuvat nurmikolle ja keväällä ruoho kasvaa vehreänä niiden voimalla. Toimii. Ja ulkoilen mieluummin muutoin kuin haravoimalla.

Minä pakastan mansikoita, mustikoita, puolukoita, vadelmia ja karhunvatukoita. Kaikki poimin itse.

Me syömme päivittäin aamulla näitä marjoja.

Kyllä ne menevät seuraavaan kesään mennessä.

En minäkään säilö mitään mitä ei haluta syödä.

Vierailija
97/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopilla on kolme marjamausoleumia, kaksi autotallissa. Tosin yhdessä niissä saattaa olla myös hirvenlihaa 90-luvulta. Siellä ne huutaa hoosiannaa ikiroudassa ja sähkömittari pyörii minkä kerkeää. Meillä käydessään kauhistelee, kuinka täällä turhaan valoja pidetään päällä ja napsuttelee pois ledvalaistuksia, jotka kuluttavat tuskin mitään.  Lapset pelaa arvauspeliä, jossa lasketaan kerrat/valot jotka mummo laittaa valot pois päältä vierailun aikana. Lähimmäksi arvannut voittaa :D

Vierailija
98/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä mehut ja hillot on täynnä sokeria, joten ei ole mitään terveysruokaa. Ilman sokeria pakastetut kokonaiset marjat ovat parhaita ja niitä toki kannattaa syödä. Vähän hölmöähän se on säilöä lisää, jos edellisetkin on käyttämättä.

Ymmärrän ap:n pointin.

Kyllä niihin pakastemarjoihinkin on hyvä vähän sokeria ripauttaa että c-vitamiini säilyy. Kauppaan voi sitten jättää karkit, limpparit, maustetut jugurtit, sokeroidut murot ym.

C-vitamiinin säilymisen kannalta ei nykytiedon mukaan ole oleellista merkitystä, lisääkö sokeria vai ei. Päivittäisessä käytössä meillä on marjat, mutta ei missään nimessä nuo mainitsemasi karkit, limut, maustetut jogurtit jne. Kotiin hyvin, hyvin harvoin ostetaan mitään, mikä sisältää lisättyä sokeria.

Leivissä on lisättyä sokeria samoin maustamattomissa jugurteissa. 

Vierailija
99/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellariin nykyään ennen oli kodinhoitohuoneessa. 

Vierailija
100/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä niin rakastan säilömistä! Se mieletön tunne, kun hyllyt notkuu kaikenlaista säilöttyä talven varalle. Pakastimen antimet päälle!

Anoppi en ole.

Ahdistava ajatus!

Omavaraisuus vai ettei ole anoppi? 😄

Se, että hyllyt, pakastimet ja kellarit on ahdettu täyteen ym. Järkyttävä olo, että ne kaikki on pakko syödä vuoden aikana. Ruokakaappien pitää olla välillä tyhjät! Sitten taas kauppaan. Ap

Miksi ruokakaappien pitäisi olla välillä tyhjät? Mulla ei ole koskaan. Mitä jos sairastun kovaan flunssaan huomenna eikä olisi mitään ruokaa kotona? Elän yksin ja takuulla on ruokaa monenmoista ainakin 10 päiväksi ja kuivamuonaa vielä pidemmäksi aikaa. Ei ole yhtään järkyttävä olo hakea tomaattisäilykettä kellarista jonka on itse tehnyt tai marmelaadeja tai mitä tahansa. Aivan päinvastoin, tiedän tarkkaan mitä sisältävät eikä tarvitse kaupasta raahata sokeroituja ja lisäaineilla aromisoituja ties mistä tulleita tuotteita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan