Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas seuraan sivusta, kun anoppi hilloaa ja mehustaa ja pakastaa. Edellisvuotisetkin vielä jäljellä

Vierailija
17.09.2023 |

Kertokaa minulle, miksi pitää pakastaa ja hillota pakonomaisesti, kun keittiö on yhä täynnä viime vuoden satoa?

Tähän säilömiseen kuuluu myös aina se, että sitä tehdään hampaat irvessä. Jälleen kerran: mitä järkeä?

En oikeasti ymmärrä.

Kommentit (212)

Vierailija
201/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen ihmetellyt tätä vanhusten marjastuspakkomiellettä. Eipä siinä mitään, jos niitä syödään, mutta kun poimijat eivät itsekään niitä syö.

Vierailija
202/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä asia kutittaa tosi paljon ap:n pyllyä, koska...?

Ehkä luulee joutuvansa siivoamaan kun anoppi kuolee. Vaikka se on miehen tehtävä.

On kyllä aika perseestä oleva parisuhde, jos ei yhtään auta puolisoa kuolinpesän tyhjennyksessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä luulee joutuvansa siivoamaan kun anoppi kuolee. Vaikka se on miehen tehtävä.

On kyllä aika perseestä oleva parisuhde, jos ei yhtään auta puolisoa kuolinpesän tyhjennyksessä.

Puolisolla on todennäköisesti sisaruksia ja muita sukulaisia. Vaikka ei olisi, niin siitä se huuto tulee, että miniä on vaan anopin perinnön perässä. Miniän kannattaa pysyä appivanhempien asioista mahdollisimman kaukana.

Vierailija
204/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisolla on todennäköisesti sisaruksia ja muita sukulaisia. Vaikka ei olisi, niin siitä se huuto tulee, että miniä on vaan anopin perinnön perässä. Miniän kannattaa pysyä appivanhempien asioista mahdollisimman kaukana.

Ihan ehdottomasti näin. Meidän tapauksessa käynee niin, että miehen sisko käy kuorimassa kermat päältä ja velipoika saa sitten hoitaa kaiken pskan. 

Vierailija
205/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä on....pakastetaan 10 laatikkoa mansikkaa, 100l mustikkaa, puolukoita vispipuuroon etteivät mätäne metsää. Sitten joulun jälkeen alkaa valitus kuinka marjatkaan ei kulu pakkasesta, kohta ne pitää heittää roskiin, ota nyt mukaan että voit tehdä kiisseliä. Vanhemmat ihmiset eivät aina osaa skaalata marjojen säilöntää 2 hengen talouden tarpeisiin vaan tehdään samat määrät kuin aikanaan lapsiperheelle. Minun puolesta kerätköön kuitenkin ihan kuinka paljon lystää mutta en pidä siitä että minua syyllistetääm kun en ole mukana keräämässä enkä kuluttamassa. Itsellä on pieni pakastin ja ostan marjat pakastealtaasta. Toimii minulle hyvin.

Ei ole ainakaan omien vanhempien tyyli eikä anoppilassakaan. Säilövät kyllä mutta käyttävätkin. Pakastimesta kaivavat talvella hirvenlihasta alkaen aina puuronpäällismarjoihin kaikkea. Keväällä kummassakin paikassa su

Tapoja on monia. Mun vanhemmat toimivat noin. Anopin pakastimesta löytyy aarteita viime vuosituhannelta, kun "eihän ne miksikään pakastimessa mene". 

Vierailija
206/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et auta tekemisessä ja syömisessä jos kerran ärsyttää? Nautitko kun toinen raataa itsensä väsyksiin? Että suututtaa nuo teinit jotka sivusta katsoo eikä minkäänlaista elettä auttamiseksi. Jos satoa tulee pihasta paljon, on suurta tyhmyyttä heittää biojätteeseen. Sama metsämarjojen kanssa. Maistuu varmasti mielellään kun valmista tarjotaan?

En ikinä ottaisi niitä vastaan. Hampaat irvessä säilöttyjä! En halua tietää niistä mitään. Ap

??? Maistuvat varmasti  yhtä hyville kuin hymyssä suin  säilötyt 

Ei  ole ainakaan ylimääräisiä kemikaaleja. kuten  teollisesti säilötyissä

Vierailija
207/212 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa taas olla se aika vuodesta.

Vierailija
208/212 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonompiakin harrastuksia. Tiedän ihmisiä, jotka nimenomaan rakastavat marjojen keräämistä ja sienestämistä. Pakkohan ne on säilöä.

Voi ne myös antaa/lahjoittaa eteenpäin ihan sellaisenaan.

Ihan varmasti ottajia riittää. Ap voi sitten ostaa kalliita toiselta puolen maailmaa lentokoneella tuotuja mauttomia marjoja. Itkeä sitten vielä palstalla, kuinka suuret ikäluokat ovat tuhonneet hänen tulevaisuutensa tarjoamalla lähiruokaa.

Vierailija
209/212 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No herrantähden syökää ne hillot ja juokaa ne mehut!

Vierailija
210/212 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistelen kaiholla ja rakkaudella kun äidiltä saatiin aikoinaan itse kerätyt ja valmistetut mehut, hillot, kurkku - ja kurpitsasäilykkeet. Sienet.  Kylmiössä oli aina mansikkamehua lasten herkutteluun, mustaviinimarjamehua ( miten hyvää!) ihan päivittäiseen käyttöön. Lettuihin ja kaurapuuroon mansikka- ja vadelmahilloa! Ja äiti teki näitä usealle , aikuiselle lapselleja meidän perheille. Kiitos, muistelen lämmöllä.

No mikset sinä sitten jatkanut äitisi harrastusta? Varmaan sinun sukulaiset ottaisivat mielellään mehuja, hilloja ja säilykkeitä vastaan.

Mistä päättelet, ettei jatkanut?

Vierailija
211/212 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voimaan uin ja valaistuin vasta tänä vuonna. Olen kiltisti 30 vuotta poiminut marjat oman pihan ja apuna äidin pihan puskista. On tehty hillittömät määrät mehua ja pakastettu.

Nyt annoin olla. Aika riemukas olo. Koska en ole ehtinyt, enkä jaksanut eikä ole huvittanut niin saa olla. Rastaat syö ja loput tippuu maahan ravinnoksi pensaille ensi kesää varten. Hyvin käy joka tapauksessa. 

Mies on urputtanut keräämättömyyttä ja itkenyt aikansa rastaita. No kerrankin meni sitten itse poimimaan, kun en tehnyt elettäkään. Harvinainen näky. 🤣

Pelasti sitten ukko puolikkaan ämpärillisen verran punaisia talteen. Paljon oli varissut maahan ja rastaitten suihin.  Pakastin marjat.

Mustatherukat ei vielä ihan kypsiä olekaan tai kypsyvät epätasaisesti. Katsotaan nyt kumpi kerää.

Äidillä ei onneksi ole enää puskia eikä pihaakaan. Minulle ei raportoida päivittäin marjojen kypsyysastetta eikä vaadita keräysapua. 

Vierailija
212/212 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tavoistaan pääse. Onneksi ovat viimeisiä sukupolvia tuossa hommassa. Nuoremmat sukupolvet ei enää osaakaan mitään eikä kiinnosta.

Meillä (tässä osassa Saksaa)  juuri nuoremmat perheet odottavat vapautuvia pieniä puutarhapalstoja kovasti. Kasvattavat kesäkurpitsoja, punajuuria, herneitä, persikoita, perunaa, porkkanaa, ja muutama marjapensaskin on. Eivät hampaat irvessä tee mitään hilloja, mutta kokkaavat hyvin ,,vihreästi,, ja pakastavat jonkun verran, punajuuria varten näkyi poikani vaimonsa kanssa juuri selaavan etikkaliemireseptejä, että jos pari pientä lasipurkillista kokeilisivät säilöä.

Olen itse kaupungin kasvatti ja 70-vuotias, säilömisen suhteen tumpelo. Mutta jos olisin kasvanut maalla, jossa isosta puutarhasta suuren perheen käyttöön kaikki otettiin talteen, olisi tapa varmasti tarttunut. Miksi olisi kenellekään ,,onneksi,, jos tapa loppuu? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi