Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas seuraan sivusta, kun anoppi hilloaa ja mehustaa ja pakastaa. Edellisvuotisetkin vielä jäljellä

Vierailija
17.09.2023 |

Kertokaa minulle, miksi pitää pakastaa ja hillota pakonomaisesti, kun keittiö on yhä täynnä viime vuoden satoa?

Tähän säilömiseen kuuluu myös aina se, että sitä tehdään hampaat irvessä. Jälleen kerran: mitä järkeä?

En oikeasti ymmärrä.

Kommentit (212)

Vierailija
101/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi et auta tekemisessä ja syömisessä jos kerran ärsyttää? Nautitko kun toinen raataa itsensä väsyksiin? Että suututtaa nuo teinit jotka sivusta katsoo eikä minkäänlaista elettä auttamiseksi. Jos satoa tulee pihasta paljon, on suurta tyhmyyttä heittää biojätteeseen. Sama metsämarjojen kanssa. Maistuu varmasti mielellään kun valmista tarjotaan?

Suurta tyhmyyttä osoittaa se, että kerätään ja haalitaan yli omien tarpeiden yhtään mitään. Kyllä siellä metsässä on kerääjiä, osaa niistä kutsutaan niinkin eks oottisilla nimillä, kuin peura tai esim lintu. Näistä molempia saattaa eksyä myös ihan sinne kotipihalle.

Vierailija
102/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä asia kutittaa tosi paljon ap:n pyllyä, koska...?

Koska siinä ei ole järkeä. Ap

Oletko itse joku nero?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä asia kutittaa tosi paljon ap:n pyllyä, koska...?

hän on teini

Tai yksinäinen vela.

Vierailija
104/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et auta tekemisessä ja syömisessä jos kerran ärsyttää? Nautitko kun toinen raataa itsensä väsyksiin? Että suututtaa nuo teinit jotka sivusta katsoo eikä minkäänlaista elettä auttamiseksi. Jos satoa tulee pihasta paljon, on suurta tyhmyyttä heittää biojätteeseen. Sama metsämarjojen kanssa. Maistuu varmasti mielellään kun valmista tarjotaan?

En ikinä ottaisi niitä vastaan. Hampaat irvessä säilöttyjä! En halua tietää niistä mitään. Ap

Mutta kuitenkin kovasti kiinnostaa.

Vierailija
105/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla sukupolvella on esim. pakastinuskonto. Noudatin sitä ensin äitini opeilla, kunnes olen tajunnut että minun ei tarvitse. Tänä kesänä en pakastanut yhtään mansikkaa, vaan ne syötiin tuoreena. En myöskään raparperia. Kun ei sitä mene talvella. Jne. Siivoususkonto heillä on myös, ja haravointikultti. Minä kyllä siivoan tarpeeksi, mutta olen järkeistänyt monta asiaa. En raivoa enää, jos en ole jaksanut nuolla nurkkia. Lehdet maatuvat nurmikolle ja keväällä ruoho kasvaa vehreänä niiden voimalla. Toimii. Ja ulkoilen mieluummin muutoin kuin haravoimalla.

Haravauskonto on kyllä erittäin terveellistä.

Vierailija
106/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurta tyhmyyttä osoittaa se, että kerätään ja haalitaan yli omien tarpeiden yhtään mitään. Kyllä siellä metsässä on kerääjiä, osaa niistä kutsutaan niinkin eks oottisilla nimillä, kuin peura tai esim lintu. Näistä molempia saattaa eksyä myös ihan sinne kotipihalle.

No jopa olikin tyhmyydelle annettu erikoinen ja ylimielinen määritelmä.

Vanhempani elivät pula-ajan ja joutuivat elämään aitoa realityä suomalaisena työläisperheenä ison lapsilauman kanssa. Kerran päiväsdä sai potut ja silakoita tai läskisoosia.

Alkuvuosina meillä kasvatrttiin jopa kaneja syötäväksi. Sienet suolattiin ja perunat, porkkanat, nauriit ja lantut. Säilytettiin maakellarissa. Puolukoita piti poimia talven varalle iso saavi, mustikoita myös ja hilloja. Kasvimaan ruohiminen oli tylsää.

Kalaa tuli, kun se oli isän harrastus. Silloin ei vielä ollut varsinaista pakastinta. Mutta ruokaa riitti.

Vierailija
107/212 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmöllä muistelen appeani, joka toi minulle mustikoita, kun lapset olivat pieniä. Vanhemman lapsen opetti marjastamaan. Ihanaa, kun vielä yli 80 ja 90 vuotiaana jaksoivat/halusivat keittää meille omenahilloa, kun meille ei tullut omenoita. Itsekin teen mehua, vaikka sitä ei enää mene niinkuin silloin, kun lapset olivat pieniä. En raaski jättää marjoja pensaisiin, sellaisenaan niitä ei oikein syödä. En usko että kotona tehty on laadultaan huonompaa, jos vaan säilytystiloja on kunnollisia. Ainakin ovat terveellisimpiä kuin teolliset limsat.

Meillä ainakin isovanhemmat ovat pula-ajan lapsia, ruokaa ei välttämättä ollut, jos ei itse säilötyt.

Vierailija
108/212 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella erikoista, jos se viime vuoden sato on KEITTIÖSSÄ. Ei sitä kovin paljon olekaan.

Ap:lla on joku kummallinen pakkomielle, ettei anopilta voi mitään ottaa vastaan. Ehkä hän saa niitä lahjoitetuksi vaikka sellaisille vanhuksille, jotka ovat nuorempana tottuneet niitä syömään mutta eivät enää itse pysty hankkimaan.

Vierailija
109/212 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tavoistaan pääse. Onneksi ovat viimeisiä sukupolvia tuossa hommassa. Nuoremmat sukupolvet ei enää osaakaan mitään eikä kiinnosta.

Niinpä,hillo ei kaupassa paljon maksa ja marjoja saa pakastealtaasta,miksi mennä metsään kyykkimään selkä vääränä?

Vierailija
110/212 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella erikoista, jos se viime vuoden sato on KEITTIÖSSÄ. Ei sitä kovin paljon olekaan.

Ap:lla on joku kummallinen pakkomielle, ettei anopilta voi mitään ottaa vastaan. Ehkä hän saa niitä lahjoitetuksi vaikka sellaisille vanhuksille, jotka ovat nuorempana tottuneet niitä syömään mutta eivät enää itse pysty hankkimaan.

Miksi pitäisi ottaa vastaan, jos ei halua?

Vierailija
111/212 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, jospa tarjoudut ottamaan niitä edellisvuotisia tuotteita?

Annat osan eteenpäin.

Anteeksi kuinka? Ei ikimaailmassa. En halua tietää niistä mitään. Ap

Miksi ihmeessä sinä sitten valitat niistä meillekin, jos et edes halua tietää?

Tässä ketjussa näkyy selvä sukupolviero. On ihmisiä, jotka ovat tottuneet siihen, että kaikki ostetaan kaupasta ja tavarat tuodaan kotiin. Omavaraisuus on täysin vieras käsite. Vanhemmalle sukupolvelle oli tärkeää saada hankituksi omin käsin niin ruokaa, vaatteita kuin polttopuita. Siksi moni 90-vuotias ahertaa vieläkin metsissä kesät talvet. Talvella polttopuita.

Vierailija
112/212 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tapauksessa onkin järjetöntä. Mutta yleensä niin vanhemmat kuin nuoremmatkin jotka säilömistä harrastavat myös syövät ne pois. Mekin olemme tänä vuonna keränneet huomattavasti aiempaa vuosia enemmän marjoja sekä sieniä ettei tarvitse talvella niin paljon ostaa ruokaa. 

Eikö sinne pakkaseen pitäisi sitten pyydystää riistaa ja kalaa ettei tarvitse ostaa ruokaa kaupasta? Mulle marjat on vaan jälkkäriä. No sienistä saa jotain ruokaa.

Vierailija
113/212 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette käytä niitä marjoja jne? Ei meillä ainakaan mustaherukat kauaa riitä kun menee nopeasti mehuksi, erittäin hyvää ja C-vitamiinirikasta. Ilmojen kylmetessä juon lähes päivittäin lämmitettyä mustaherukkamehua.

Olen aina luullut, että c-vitamiini tuhoutuu keitettäessä.

Olet ollut väärässä. Ei se kokonaan tuhoudu, mutta vähenee.

Pakastettavia ei tavallisesti keitetä.

Vierailija
114/212 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska heillä se on pakonomaista ja eivät vaan osaa olla tekemättä sitä. Sama kuin hullun lailla siivoaminen jouluksi.

Kun ne itsepoimitut marjat on ilmaisia.

Vierailija
115/212 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tapauksessa onkin järjetöntä. Mutta yleensä niin vanhemmat kuin nuoremmatkin jotka säilömistä harrastavat myös syövät ne pois. Mekin olemme tänä vuonna keränneet huomattavasti aiempaa vuosia enemmän marjoja sekä sieniä ettei tarvitse talvella niin paljon ostaa ruokaa. 

Eikö sinne pakkaseen pitäisi sitten pyydystää riistaa ja kalaa ettei tarvitse ostaa ruokaa kaupasta? Mulle marjat on vaan jälkkäriä. No sienistä saa jotain ruokaa.

Kiitos kysymästä, kyllä meillä on sekä kalaa että riistaa - toisessa pakastimessa.

Vierailija
116/212 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta kun pakastimia ostetaan uusia sitä mukaa kun edelliset täyttyy. Perikunta sitten heivaa sieltä 10v takaiset marjat ja muut. Appi ja vaimonsa tuota harrasti...

Se mikä mulle ei mennyt jakeluun, oli se kun kaupasa joka reissulla ostettiin halvinta kinkkuleikettä sinne pakastimeen laitettavaksi ja sitä syötiin vain pakastimen kautta kierrätettynä. Ihan kuin nuo jauhosotkut joskus kaupasta loppuisivat.

Vierailija
117/212 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, jospa tarjoudut ottamaan niitä edellisvuotisia tuotteita?

Annat osan eteenpäin.

Anteeksi kuinka? Ei ikimaailmassa. En halua tietää niistä mitään. Ap

Miksi ihmeessä sinä sitten valitat niistä meillekin, jos et edes halua tietää?

Tässä ketjussa näkyy selvä sukupolviero. On ihmisiä, jotka ovat tottuneet siihen, että kaikki ostetaan kaupasta ja tavarat tuodaan kotiin. Omavaraisuus on täysin vieras käsite. Vanhemmalle sukupolvelle oli tärkeää saada hankituksi omin käsin niin ruokaa, vaatteita kuin polttopuita. Siksi moni 90-vuotias ahertaa vieläkin metsissä kesät talvet. Talvella polttopuita.

Vanhempi sukupolvi teki kaikkea muutakin typerää, mutta ei se tarkoita että sitä typeryyttä on pakko jatkaa sukupolvesta toiseen.

Vierailija
118/212 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän anoppisi vimman pelastaa satoa talteen, mutta miksi ihmeessä hän säilöö ne vain itselleen? 

Minä osaan laskea ja arvioida, mitä meillä kuluu talvikaudella, ja kaikki se ylimääräinen säilömisvimmani menee sitten vain hyväntekeväisyyteen. Aina löytyy ihmisiä, jotka ilomielin ottavat lahjoituksia vastaan ja löydän joka syksy ottajia. Ihan vieraistakin ihmisistä.

En ole koskaan ymmärtänyt ahneutta haalia kaikkea itselleen. Mietin jo sitäkin, miten joku ei jonkun vamman takia pääse edes hilloa ostamaan kaupasta. MIksi ihmeessä en voi sen verran vaivautua ja antaa omistani, kun se kerran tuottaa iloa toiselle?

Vierailija
119/212 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän anoppisi vimman pelastaa satoa talteen, mutta miksi ihmeessä hän säilöö ne vain itselleen? 

Minä osaan laskea ja arvioida, mitä meillä kuluu talvikaudella, ja kaikki se ylimääräinen säilömisvimmani menee sitten vain hyväntekeväisyyteen. Aina löytyy ihmisiä, jotka ilomielin ottavat lahjoituksia vastaan ja löydän joka syksy ottajia. Ihan vieraistakin ihmisistä.

En ole koskaan ymmärtänyt ahneutta haalia kaikkea itselleen. Mietin jo sitäkin, miten joku ei jonkun vamman takia pääse edes hilloa ostamaan kaupasta. MIksi ihmeessä en voi sen verran vaivautua ja antaa omistani, kun se kerran tuottaa iloa toiselle?

Etkö nyt ole jo huomannut? Eivät ne muut huoli niitä. Haukkuvat vaan esi-isiä myöten toiset ihmiset. Ei niitä tarvitsekaan huolia. Käytöstavat ovat pois nykynuorista. Jokainen vanhempi polvi kyllä oppii käytännön kautta huomaamaan, eikä sitten enää tarjoa mitään koskaan enää. Ehkä piruillaan tekee sen moukille.

Vierailija
120/212 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu ihmisluontoon, ap itsekin alkaa tekemään kunhan on tullut ikää ja järkeä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi