Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas seuraan sivusta, kun anoppi hilloaa ja mehustaa ja pakastaa. Edellisvuotisetkin vielä jäljellä

Vierailija
17.09.2023 |

Kertokaa minulle, miksi pitää pakastaa ja hillota pakonomaisesti, kun keittiö on yhä täynnä viime vuoden satoa?

Tähän säilömiseen kuuluu myös aina se, että sitä tehdään hampaat irvessä. Jälleen kerran: mitä järkeä?

En oikeasti ymmärrä.

Kommentit (212)

Vierailija
61/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän viihtyy ja kokee olevansa hyödyksi, tehokas, avulias, työteliäs jne. Jos sulla on niitä liikaa, anna eteenpäin. Itse ainakin tosi mielelläni otan vastaan purkin silloin, toisen tällöin. Ei niitä ole pakko jättää sinne omiin hyllyihin pölyttymään. 

Vierailija
62/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette käytä niitä marjoja jne? Ei meillä ainakaan mustaherukat kauaa riitä kun menee nopeasti mehuksi, erittäin hyvää ja C-vitamiinirikasta. Ilmojen kylmetessä juon lähes päivittäin lämmitettyä mustaherukkamehua.

Olen aina luullut, että c-vitamiini tuhoutuu keitettäessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä niin rakastan säilömistä! Se mieletön tunne, kun hyllyt notkuu kaikenlaista säilöttyä talven varalle. Pakastimen antimet päälle!

Anoppi en ole.

Ahdistava ajatus!

Vierailija
64/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on katoavaa kansanperinnettä, että osataan tehdä mitään ja varsinkin hyödyntää lähiruokaa.

Aloitus osoittaa vain idioottimaisuutta.

Pakastaminen on täysin ok ja oikein hyvä tapa säilöä, mutta kaikki hillot ja mehut sisältävät ihan hirveän määrän sokeria. Ja kun niitä tehdään ihan järkyttävät määrät, niitä syödään ja juodaan myös aivan liian paljon. Ei se itse tekeminen niistä terveellisiä tee.

Niin, kukaanhan ei osta noita hilloja ja mehuja kaupasta, eihän? Onkohan kokis tai Mehukatti-tiiviste sen terveellisempää kuin itse tehty mustaviinimarjamehu. Tai teollisesti valmistettu hillo.

Vierailija
65/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on katoavaa kansanperinnettä, että osataan tehdä mitään ja varsinkin hyödyntää lähiruokaa.

Pakastaminen on täysin ok ja oikein hyvä tapa säilöä, mutta kaikki hillot ja mehut sisältävät ihan hirveän määrän sokeria. Ja kun niitä tehdään ihan järkyttävät määrät, niitä syödään ja juodaan myös aivan liian paljon. Ei se itse tekeminen niistä terveellisiä tee.

Niin, kukaanhan ei osta noita hilloja ja mehuja kaupasta, eihän? Onkohan kokis tai Mehukatti-tiiviste sen terveellisempää kuin itse tehty mustaviinimarjamehu. Tai teollisesti valmistettu hillo.

En todellakaan osta. Käytän hyvin vähän sokeria, eikä tulisi mieleenikään juoda jotain makeita mehuja tai limsoja. Tai syödä hilloja jne. Tai ostaa mehukeittoja, ei sokerilla eikä aspartaamilla. Meidän perheessä ei käytetä tällaisia tuotteita.

Vierailija
66/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa sulla ei ole anoppia tai omia vanhempia.

Kannattaisi vähän sietää ihmisten erilaisuutta ja iloita myös siitä, että anoppi haluaa lahjoittaa säilöttyjä marjoja/hedelmiä sulle!

Se on suuri työ ja hieno lahja, tarkoitus on hänellä varmasti ollut hyvä.

Vierailija
67/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä syyskuun puolivälin jälkeen muka hillotaan ja paljastetaan??? Omenoita ei kukaan pakasta.

Äidin kanssa yhdessä tehtiin omenoista herkullista vanhan reseptin mukaista uunihilloa. Eikä irvistelty. Yhdessä iltapäivässä saatiin molempiin talouksiin pakkaseen ihanan paahtunutta omenaherkkua runsaasti. Käytin maustamattomassa jukurtissa, äidiltä opitusta ikivanhasta tavasta laittaa pullaan hilloa samaan tapaan kuin laitetaan rahkapulliin rahkaa ja sitten uuniin paistumaan. Kaikki tykkäävät kovasti.

Toiset tekevät pihlajanmarjahilloa. Puolukoista sosetta ja hilloa. Onhan näitä syksyn säilömisiä. Ai niin ja suppilovahverot ilmestyvät syksyllä laitettaviksi.

Eräässä kaupassa on muuten myynnissä omenahillon nimellä tuotetta, jossa on yllätys yllätys puolet omenoista korvattu vehnäjauhoilla. Että joo kyllä tosiaan kandee ostaa vaan kaupasta niin todella yllätyt verrattuna itse tehtyyn, jossa taatusti on sitä mitä pitääkin olla.

Vierailija
68/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mehutkin voi tehdä vain pienellä määrällä sokeria ja pakastaa. Hilloja ja marmeladeja voi tehdä herkkuhetkiä varten ja lahjaksi annettavaksi. Ei niitä kukaan päivittäin syö, eikä ole päivittäin syötäväksi tarkoitettukaan! Jos ruokavalio on muuten kunnossa, niin kyllä se jotkut lettukestit mansikkahillolla ja joulupöydän herkut marmeladeilla kestää.

Vierailija
69/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea sokeri ei ole epäterveellistä eikä sitä kukaan hirveitä määriä kerralla syö. Syökää te avuttomat kaupoissa laahustajat sokerin syöpää aiheuttavia korvikkeita ja hilloja, joista marjat ovat kävelleet ohi. Kotona tehdyissä on aidot aineet ja tietää, mitä syö. Kukaan ei ole tietääkseni kuollut itse tehtyjen mehujen, hillojen ja pakastemarjojen syömiseen.

Vierailija
70/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä, jos hyvällä mielellä puuhailee. Marjaraivoa ja marttyrointia en ymmärrä. En myöskään syyllistämiseen, jos nuoret ostaa mustikkansa kaupan pakasteesta. Huvittavinta on ne valtavat arkkupakastimet, joita vanhoissa omakotitaloissa voi olla useita täynnä ikivanhoja marjoja.

Vierailija
71/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette käytä niitä marjoja jne? Ei meillä ainakaan mustaherukat kauaa riitä kun menee nopeasti mehuksi, erittäin hyvää ja C-vitamiinirikasta. Ilmojen kylmetessä juon lähes päivittäin lämmitettyä mustaherukkamehua.

Olen aina luullut, että c-vitamiini tuhoutuu keitettäessä.

No tuhoutuu, jos pitkään keittää. Tarkoitus on irrottaa neste marjoista ja pullottaa heti. Kotonani mehut tehtiin Mehu-Maijalla, jossa käsittääkseni mehu höyrystyy ja säilyttää vitamiinit. Voihan marjoista myös puristaa mehut pois, mutta niitä ei saa niin tarkkaan pois myös kuorista kuin em. keinoilla.

Vierailija
72/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä mehut ja hillot on täynnä sokeria, joten ei ole mitään terveysruokaa. Ilman sokeria pakastetut kokonaiset marjat ovat parhaita ja niitä toki kannattaa syödä. Vähän hölmöähän se on säilöä lisää, jos edellisetkin on käyttämättä.

Ymmärrän ap:n pointin.

Vierailija
73/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et auta tekemisessä ja syömisessä jos kerran ärsyttää? Nautitko kun toinen raataa itsensä väsyksiin? Että suututtaa nuo teinit jotka sivusta katsoo eikä minkäänlaista elettä auttamiseksi. Jos satoa tulee pihasta paljon, on suurta tyhmyyttä heittää biojätteeseen. Sama metsämarjojen kanssa. Maistuu varmasti mielellään kun valmista tarjotaan?

Omat harrastukset kannattaa pitää omina harrastuksina eikä velvoittaa muita mukaan. Siinä vaiheessa, kun harrastamisesta menee ilo ja pitää ruveta muille kiukuttelemaan, harrastamista pitää vähentää. En minäkään kerää viinimarjoja ja mehusta niitä vaikka äitini niin vaatii.

Sulla on marjat jotka pitää saada säilöttyä etteivät pilaannu.

Just tulee pojan perhe kahden taaperon kanssa. Pitää sitä porukkaa passata, miniä nyppii kynsiään olohuoneessa ja olettaa että mummo siinä leikittää ja ulkoiluttaa lapset.

Ja mitä poika nyppii? Anoppia nyppii, kun on ikänsä miehiä piikonut ja miniä ei niin tee.

Vierailija
74/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitinikin hillosi.

Vierailija
75/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä niin rakastan säilömistä! Se mieletön tunne, kun hyllyt notkuu kaikenlaista säilöttyä talven varalle. Pakastimen antimet päälle!

Anoppi en ole.

Ahdistava ajatus!

Omavaraisuus vai ettei ole anoppi? 😄

Vierailija
76/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä mehut ja hillot on täynnä sokeria, joten ei ole mitään terveysruokaa. Ilman sokeria pakastetut kokonaiset marjat ovat parhaita ja niitä toki kannattaa syödä. Vähän hölmöähän se on säilöä lisää, jos edellisetkin on käyttämättä.

Kyllä niihin pakastemarjoihinkin on hyvä vähän sokeria ripauttaa että c-vitamiini säilyy. Kauppaan voi sitten jättää karkit, limpparit, maustetut jugurtit, sokeroidut murot ym.

Vierailija
77/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea sokeri ei ole epäterveellistä eikä sitä kukaan hirveitä määriä kerralla syö. Syökää te avuttomat kaupoissa laahustajat sokerin syöpää aiheuttavia korvikkeita ja hilloja, joista marjat ovat kävelleet ohi. Kotona tehdyissä on aidot aineet ja tietää, mitä syö. Kukaan ei ole tietääkseni kuollut itse tehtyjen mehujen, hillojen ja pakastemarjojen syömiseen.

Ei kukaan puhunut sokerin korvikkeesta. Voisiko ne marjat ihan vain pakastaa ilman mitään sokeria tai muitakaan makeutusaineita?

Sokeri kylläkin on epäterveellistä. Mehujen juominen ja hillojen syöminen ei kuulu ravitsemussuosituksiin.

Vierailija
78/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sille kermaperseelle onni saada tehdä niitä. Itku tulisi jos se saavutettu oikeus ja ilon aihe vietäisiin häneltä. 

Suomi on paska maa. Eriarvoinen eriarvoinen eriarvoinen jne x 100000000. loputtomiin.

Vierailija
79/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat isovanhempani elivät 90-vuotaiksi, omat vanhemmat porskuttaa kohti seitsemääkymppiä. Sokeroituja kotimehuja- ja hilloja ikänsä nauttineena. Eiköhän ne terveysongelmat tule meidän polville ja meidän lapsille siitä kaikesta muusta paskasta mitä nykyään syödään, kuin anopin tekemistä mehuista ja hilloista.

Vierailija
80/212 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niihin pakastemarjoihinkin on hyvä vähän sokeria ripauttaa että c-vitamiini säilyy. Kauppaan voi sitten jättää karkit, limpparit, maustetut jugurtit, sokeroidut murot ym.

C-vitamiinin säilymisen kannalta ei nykytiedon mukaan ole oleellista merkitystä, lisääkö sokeria vai ei. Päivittäisessä käytössä meillä on marjat, mutta ei missään nimessä nuo mainitsemasi karkit, limut, maustetut jogurtit jne. Kotiin hyvin, hyvin harvoin ostetaan mitään, mikä sisältää lisättyä sokeria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi