Mikä häiritsee ihmisten puheessa eniten?
Kiroilu? Mutina? Itse en kestä jos toinen henkilö ei puhu selkeästi vaan jonnekin puseron sisään ja on vaikeaa kuulla mitä sanoo!
Kommentit (401)
Siskon tapa puhua pitkiä puheluita, juurtajaksain. Nykyään en millään jaksa kuunnella/puhua puhelimessa, viestit on jees. Mikä neuvoksi?
Raumlaisse jaaritukse ovat todellakin vain raumalaisten jaarituksia, jotka onneksi pysyvät vain Rauman rajojen sisällä. Eikä niitä Laaksosen puheitaakaan kukaan muu jaksa.
Lähinnä yleinen naisellinen tapa,eli valehtelu.
Vierailija kirjoitti:
Siskon tapa puhua pitkiä puheluita, juurtajaksain. Nykyään en millään jaksa kuunnella/puhua puhelimessa, viestit on jees. Mikä neuvoksi?
Minulla on täsmälleen samanlainen sisko, kun olen väsynyt, en jaksa kuunnella, enkä vastaa puheluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samojen, itsestään selvien asioiden siunailu ja toistelu.
Ex-mieheni oli tässä mestari. Sunnuntai-iltapäivänä alkoi toistelu: Joo, huomenna töihin. Se on työpäivä huomenna. Joopa-joo, töihin aamulla. Aamulla taas töihin...jne.
Mainittakoon, että hän oli mennyt töihinsä, vieläpä melkoisen vaativaan ja hyvää suomenkieltä edellyttävään hommaansa jo 36 vuoden ajan.
Ei auttanut yhtään vaikka kuittailin alussa koko ajan: Älä, ihan totta? Vai töihin, mitä se se on? Ohoh, vai töihin menet, onko ihan ensimmäinen aamu...
Joka sunnuntai-iltapäivä tämä töihin menemisen taivastelu.
Auh, mulla on just tällainen mies. Ei juuri mitään mielenkiintoisia keskusteluja, mutta päivät päästään aivan turhaa jaarittelua just tuohon tyyliin kaikesta. Olis ennemmin hiljaa ja puhuis vain silloin, kun on jotain asiaa. Nyt olen opetellut, että ynähdän vain jotain, kun se puhuu, enkä oikeasti kuuntele ollenkaan, koska se on ihan järjettömän kuormittavaa, jos joka kerta pitää keskeyttää omat ajatukset, kuunnella ajatuksen kanssa mitä se sanoo, todeta että turhaa, ja saada taas kiinni omista ajatuksista. Iän myötä tuo höpinä selvästi vain pahenee.
Mutta kun siihen keskusteluun tarvitaan kaksi. Mitäs siitä sanot?
No juurihan todettiin, että ei tarvitse välttämättä kahta. Tällainen jaarittelija ei edes kiinnitä huomiota siihen, vastaako joku vai ei, kunhan saa vain itse olla äänessä höpisemässä joutavuuksia.
Ihanaa, vain asialliset lauseet tiiviissä muodossa kirjakielellä hyvin artikuloidusti, kohtuu vauhtia ja kohtuu desibelillä. Lyhyesti, kuin meemi.
Muistakaa, et en jaksa katsella instojanne ja facejanne tarinointineenne.
Ei yhteyttä enää. Loppu.
töissä työntekijä nauraa omille jutuilleen, ei vaan jaksa, joten hyvin äkkiä on ruokatunti pidetty.
Vierailija kirjoitti:
Raumlaisse jaaritukse ovat todellakin vain raumalaisten jaarituksia, jotka onneksi pysyvät vain Rauman rajojen sisällä. Eikä niitä Laaksosen puheitaakaan kukaan muu jaksa.
Aah, murteet! Raumlaiset jaarituksetkin kuulostavat mukavilta ja ihan kaikki suomalaiset murteet.
Ja 50-60-luvun Stadin slangi, joskus vielä onnistuu sitäkin kuulemaan.
Luen paljon kirjallisuutta, joissa on käytetty murretta tai jotka käsittelevät jonkun alueen murretta.
Olen kotoisin Savosta, muaseovulta, jossa huastetaan hirmu levveetä savvoo.
Nam.
Rauman murre ja se että syö hesehampurilaista suu auki.
Eniten kyllä kohteliaisuuden puute ja se että osataan joka asiaan kommentoida vain vittusaatanaa. Vähänkö pieni sanavarasto.
tätönen 23
Vierailija kirjoitti:
Ns. tavallisen suomalaisen, joka ei ole mikään korkeasti koulutettu henkilö, poliitikko tai tunnettu henkilö, pitäisi kuulostaa juntilta. Ei saa puhua samanlaista sivistyskieltä ja käyttää sivistysanoja kuten korkeasti koulutetut esim. tv:ssä käyttävät. En hyväksy semmoista. Puhun kirjakieltä tosi paljon, vaikka en ole korkeasti koulutettu.
Enpä ole tiennyt, että tuollaistakin on. Ei pidäkään alistua toisten tyhmiin kategorisointeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä jotka puhuvat toisten ns. päälle.
Adhd:na tulee tehtyä tätä.. nyt yrittänyt pysyä vain kuuntelijan roolissa. Keskustelut tuppaavat välillä vain olemaan niin hidasveteisiä, että alkaa omat sanat tulvimaan ulos tilanteessa.
Ahdh meni jo pois muodista.
Englanti silloin, kun olisi olemassa täysin selkeä suomenkielinen vastine. :D
Oma suosikkini: "At least mä yritin."
Vierailija kirjoitti:
Englanti silloin, kun olisi olemassa täysin selkeä suomenkielinen vastine. :D
Oma suosikkini: "At least mä yritin."
Tämä! Mitä finglishiä se onkaan nimeltään. Kuullostaa typerältä, tyhmältä, tarpeettomalta, nololta, pöljältä.
En muista oliko se tällä palstalla vai missä, mutta joku kertoi lapsensa tulleen jostain peliharjoutuksista ja täysin suomenkielinen penska lasetteli menemään jotain englannin ja suomen sekaista solkotusta.
Lisäksi radiohölpöttäjät: joidenkin kaupallisten kanavien kuuntelu on työlästä, kun kaksi radiohölöttäjää tirskuu keskenään sekä lukee iltiksestä ja netistä mitä maailmassa nyt onkaan tapahtunut.
Ei voi radio-"ohjelma" alemmaksi mennä.
Pääasiana on että oma pölötys tunkee kaiuttimista ulos muun melusaasteen sekaan.
At least mäkin yritin kuunnella vaikkapa Novaa, mutta en pystynyt.
Turha ääneen kiroilu. Parteneri hieman kummastelee "tota" sanaa.
Ärsyttää jos ihminen on terve, mutta puhetyyli sellainen hidas.. kestää ja mietit milloin se loppuu. Ärsyttää myös nuoret ihmiset jotka puhuvat vanhahtavalla tyylillä kuin tulisi suoraan isovanhempien nuoruusvuosilta. Vaikea selittää asiaa tarkemmin. Näitäkin enemmän ihmetyttää räpättäjät joilta ei saa suunvuoroa! Yrität sanoa jotain, mutta räpättäjä jatkaa ja jatkaa
Narina. En tarkoita valittamista, vaan narisevaa soundia. Etenkin nuorilla naisilla se on yleistä.
Ärsyttää jotenkin 90 days fiance:n Daniellen puhe:"WEEEEEEEEEEEEEEE decided not to..." "IIIIIIIIIIIII don't want to..." jne.
Ns. tavallisen suomalaisen, joka ei ole mikään korkeasti koulutettu henkilö, poliitikko tai tunnettu henkilö, pitäisi kuulostaa juntilta. Ei saa puhua samanlaista sivistyskieltä ja käyttää sivistysanoja kuten korkeasti koulutetut esim. tv:ssä käyttävät. En hyväksy semmoista. Puhun kirjakieltä tosi paljon, vaikka en ole korkeasti koulutettu.