Mitkä ovat teidän kiellettyjä ruokianne?
Jos alkaa miettiä, niin kokonaan kiellettyjä ja rajoitettuja ruokia kyllä on aika paljon ja osa ollut kiellettyjä jo yli 40 vuotta eli lapsesta asti
- kaikki tehotuotetut eläinperäiset tuotteet (sulkee ulos kaikki tavanomaisin menetelmin tuotetut proteiininlähteet)
- kaikki halvat sokerinkorvikkeet (fruktoosisokeri ym. - sulkee pois lähes kaikki makeiset ja leivonnaiset)
- palmuöly (sulkee pois leivonneiset, makeiset, pikaruuat)
Rajoitetut tuotteet:
- tavanomaiset tuotteet (ostan aina luomua, jos tuote on olemassa luomuna)
- ulkomaiset luomuvihannekset, joiden viljelyssä voi olla työvoiman riistoa (pyrin välttämään)
- suomalaisten marjafirmojen tuotteet (työvoiman riisto)
- ajankohtaiset boikotit
- avocado
- ravintolat joissa käytetään ulkomaista lihaa ja joissa ei suosita luomua
Joku saattoi nopeasti laaditulta listalta unohtuakin, mutta silti en tunne oloani kovinkaan rajoitetuksia eikä perhekään tunne eli jälkikasvukin noudattaa näitä aikuisessa elämässään ja itse olen perinyt kotoani suuren osan kielletystä listasta.
Kommentit (38)
Sianlihaan en yleensä koske, paitsi kerran pari vuodessa voin ottaa vähän pekonia, jos olen hotellissa. Broileria myös vähemmän. Syyt näihin eettiset. Muuten syön kyllä kotimaista punaista lihaa: nautaa, karitsaa, hevosta ja riistaakin joskus.
Mehut. Otan hiilihydraatit mieluummin ruoasta. Syön hedelmät kokonaisina, niin tulee se kuitukin. Olen diabeetikko, joten ruokajuomana yleensä vesi.
Avokado. Syyt ekologiset sekä avokadoihin liittyvät ihmisoikeuskysymykset. Ehkä voisin ostaa espanjalaisia, jos niitä riittäisi tänne asti, mutta kun lapussa lukee Peru tai Meksiko, niin en osta.
Hyllyyn jää ruokakermat joissa on karrageenia. Sitä on näyttää olevan yllättävän monessa tuotteessa
Kaurajuomissakin näyttää olevan yhtä ja toista, joten harkitsen tarvitsenko
Aspartaamia vältän, miksi sitäkin pitää sotkea joka paikkaan
En mitään. Kaikkea kohtuudella. Elämä on liian lyhyt siihen, että pitäisi miettiä mitä saa/ei saa syödä.
En ole varsinaisesti kieltänyt itseltäni mitään, mutta kun närästää helposti niin välttelen sitä aiheuttavia ruokia. Mutta jos oikeasti tekee mieli jotain extrarasvaista ja mausteista niin syön ja kärsin.
Veripalttu ja kaikki missä on verta.
Ruismarjapuuro, sushi, lähes kaikki kalat, kaikki säilötyt kurkut
Vierailija kirjoitti:
Sianlihaan en yleensä koske, paitsi kerran pari vuodessa voin ottaa vähän pekonia, jos olen hotellissa. Broileria myös vähemmän. Syyt näihin eettiset. Muuten syön kyllä kotimaista punaista lihaa: nautaa, karitsaa, hevosta ja riistaakin joskus.
Mehut. Otan hiilihydraatit mieluummin ruoasta. Syön hedelmät kokonaisina, niin tulee se kuitukin. Olen diabeetikko, joten ruokajuomana yleensä vesi.
Avokado. Syyt ekologiset sekä avokadoihin liittyvät ihmisoikeuskysymykset. Ehkä voisin ostaa espanjalaisia, jos niitä riittäisi tänne asti, mutta kun lapussa lukee Peru tai Meksiko, niin en osta.
Diabeetikkona varmasti joudut perehtymään ravintoosi aika perusteellisesti, hyvältä kuulostaa, että huolehdit itsestäsi hyvin.
Mehut ovat minultakin kiellettyjä, mutta hotelliaamiaisella joskus juon mehua, jos se on appelsiinista paikalla puristettua. Nuorempana tein usein sitä kotona myös porkkanasta ja leivoin massasta sämpylöitä. Nyt olen aivan käsittämättömän laiska. Ap
Huvipuistohullu kirjoitti:
Miksi nuo ovat kiellettyjä? Mä tykkään tosi paljon ruismarjapuurosta, laitan puolukat sinne viimeiseksi niin saan kaikki vitamiinit. Kalaa olen opetellut syömään vasta keski-ikäisenä ja se kyllä tökkii edelleen, vaikka olisi terveellinen proteiini. Ap
Vierailija kirjoitti:
En ole varsinaisesti kieltänyt itseltäni mitään, mutta kun närästää helposti niin välttelen sitä aiheuttavia ruokia. Mutta jos oikeasti tekee mieli jotain extrarasvaista ja mausteista niin syön ja kärsin.
Heh, tuttu tunne. Rakastan kaikkea hapanta ja närästystä aiheuttavaa kuten kuoharia ja fermentoituja vihanneksia. Ap
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Kaikkea kohtuudella. Elämä on liian lyhyt siihen, että pitäisi miettiä mitä saa/ei saa syödä.
Mun elämästä tulisi vielä lyhyempi, jos en miettisi yhtään. Joo, syön kyllä melkein kaikkea kohtuudella. Herkuttelenkin välillä, ja se on ihan ok. Sitten kuitenkin, kun syyt ei ole enää siellä omassa navassa vaan siellä tuotannossa on eläviä olentoja, niin on vaikeaa ummistaa silmänsä ja olla välittämättä. Itse lihan syömisessä ei ole mielestäni mitään väärää, mutta katson kyllä tarkkaan mistä sen ostan. Yleensä suoraan tilalta tai sitten Kauppahallista.
t: tuo diabeettikko yltä
Vierailija kirjoitti:
Veripalttu ja kaikki missä on verta.
Hui kamala! Ihan puistattaa ajatus veriruuista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Miksi nuo ovat kiellettyjä? Mä tykkään tosi paljon ruismarjapuurosta, laitan puolukat sinne viimeiseksi niin saan kaikki vitamiinit. Kalaa olen opetellut syömään vasta keski-ikäisenä ja se kyllä tökkii edelleen, vaikka olisi terveellinen proteiini. Ap
Koska en tykkää niistä 😄
Karkki, suklaa, raksut, leivonnaiset, makeat juomat.
Keliaakikkona olen pakotettu kieltäytymään ruuista, joissa on vehnää, ruista tai ohraa
-Helpottunut olen siutä, että viime vuosina lähinnä vain tällä palstalla keliakia saa osakseen hämmentäviä kommentteja ja typerää väheksyntää tai rinnastamista mielenterveydellisiin ongelmiin, joita tietysti pidetäänkin samojen öyjöttäjien mielestä vain yksilön omana vikana
Vierailija kirjoitti:
Joskus kyllä tulee tuo mieleen itsellenikin. Mutta minkäs luonteelle teet. Helpompi olla syömättä kuin kärsiä syyllisyydestä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyllyyn jää ruokakermat joissa on karrageenia. Sitä on näyttää olevan yllättävän monessa tuotteessa
Kaurajuomissakin näyttää olevan yhtä ja toista, joten harkitsen tarvitsenko
Aspartaamia vältän, miksi sitäkin pitää sotkea joka paikkaan
Mitä mitä, en tiedäkään karrageenista? Entäs kaurajuomat, käytän niitä.
Mulle ei oikein tule mieleen mitään missä olisi aspartaamia ja jota olisi tullut mieleen syödä tai juoda, joten se ei ole listalla. Ap
Ei mikään. Ikinä en jaksaisi tuollaista.
Luuletko, että maailma pelastuu nipotuksellasi vai onko tarkoitus vain tehdä itsesi tärkeäksi.