Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhustyön karmea todellisuus

Vierailija
14.08.2023 |

Totuus on, että lääketieteen keinot ovat rajalliset, samoin ihmisen elinikä. Kuitenkin vanhustyössä tehdään koko ajan turhia tutkimuksia ja turhia toimenpiteitä. Suurin osa ensihoidon tehtävistä on tehostetun palveluasumisen asukkaiden luona tehtäviä käyntejä.

Vanhustenhoitoon uppoaa vuosittain valtavat määrät rahaa. Iäkkäille ja kroonisesti sairaille syötetään suuria määriä lääkkeitä, jotka on tarkoitettu mm. sydän- ja verenpainetaudin hoitoon. Näin saatetaan toimia silloinkin, vaikka kyseinen potilas olisi 100-vuotias, halvaantunut ja dementoitunut.

Moni ei halua syödä, mutta silti ruokaa täytyy tietysti tarjota. Ruokajätteen määrä on hirvittävä.

Moni muistisairas on käytöshäiriöinen ja väkivaltainen. Moni hoitaja lähtee uupuneena alalta pois, kun ei jaksa sitä väkivaltaa, alati lisääntyvää työmäärää tai turhia toimenpiteita. Lisäksi alaa vaivaa järkyttävän huono ilmapiiri: kiusaaminen ja henkinen väkivalta työntekijöiden kesken on yleistä.

Sanon sen, mitä ei saisi sanoa: vanhustyöhön ja erityisesti muistisairaiden hoitoon tuhlataan aivan liikaa resursseja. Epäilen, että koko terveydenhuoltojärjestelmä tulee kaatumaan tähän.

Kommentit (527)

Vierailija
201/527 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni läheisten tulisi olla enemmän tekemisissä vanhuksien kanssa. Ei voi olla vain niin, että virkamiehet hoitavat vanhusten asioita. Muistisairaat kodeissaan kaatuilevat vanhukset kuormittavat ensiapua siksi, että tehostetun palveluasumisen hoitopaikkoja on vähennetty sote-alueilla. Kymsotessa tilanne on erittäin huono. Päijät-Hämeessä tilanne ei taasen ole niin huono. Alueellisia eroja on.

Käykää hyvät ihmiset tapaamassa monisairaita vanhempianne, tätejä ja setiä. Älkää odottako, että yhteiskunta hoitaa kaiken. Kamalaa, että ihmiset kituvat kodeissaan. Olen nähnyt tätä meininkiä. Hoitoa saa, jos on rahaa.

Mitä tulee työpaikkakiusaamiseen, esimiesten pitää saada lisäkoulutusta.

Jokaisesta tulee joskus vanha ellei sitten aiemmin satu kuolemaan. Mielestäni Suomessa vallitsee asenne, ettei välitetä vanhuksista. Anteeksi, jos loukkaan jotakuta, mutta mielestäni vanhoilla pitäisi olla ihmisarvo niinkuin muillakin ja ihmiset voisivat käydä enemmän juttelemassa vanhusten kanssa kuin esim. jauhamalla keskustelupalstoilla.

Vanhuksista ei välitetä, koska vanhukset eivät välittäneet meistä. Sitä niittää mitä kylvää. Jos vanhus ei aikoinaan välittänyt muodostaa tervettä kiintymyssuhdetta jälkeläisiinsä, sitä ei ole. Se, että lasten pitää se väkisin nyhjästä tyhjästä sitten, kun vanhus on vuoteenoma... käytännössä vaadit sitä. Miten reilua tai edes mahdollista se on? Yhteiskunta hoitakoot tällaiset vanhukset, siitäkinhän me veroja maksamme. Omaisten niskoille (eli käytännössä useimmiten alkoholisoituneiden, kylmäkiskoisten ym. ongelmavanhusten) kiintymyspalveleminen jäisi taas kerran tyttölasten hoteille. Tervetuloa takaisin 1800-luku! Hieno suunnitelma sinulle. Lähde itse tekemään tätä laupeudentyötä vanhainkoteihin, kun tunnut tietävän, miten se homma hoidetaan.

En ole koskaan ymmärtänyt tätä näkemystä että Vanhuksista ei välitetä, koska vanhukset eivät välittäneet meistä. Oikeasti luonnevikainen/narsistinen isovanhempi on aika harvinainen, he ovat asia erikseen. Se taas, että ei olla oltu aiemmin paljoa tekemisissä (välimatka, muut kiireet) ei oikeastaan ole mikään syy ettei nyt voisi aloittaa. Siinähän sitä kiintymyssuhdetta luotaisiin. Itse tapasin lapsena yhtä isovanhempaani noin kerran vuodessa, mutta kun hän leskeksi jäätyään muutti samaan kaupunkiin vanhempieni kanssa niin kävin hänen luonaan aina kun olin samassa kaupungissa. Kun vointinsa vuosia myöhemmin heikkeni huolehdin kauppareissuja, lääkärikäyntejä, vaippojen ostamisia ja muuta siinä missä vanhempanikin eikä se minua häirinnyt. Nyt häntä ei enää ole, mutta olen iloinen, että saimme niin hyvän suhteen vaikkakin se oikeastaan alkoi vasta kun olin jo päälle kaksikymppinen.

Se, että oman kokemuksesi perusteella teet johtopäätöksiä, joiden mukaan kaikkien elämän olisi pitänyt mennä, kertoo sinusta kaiken. Ota koppi, heitä sulle sädekehän!

Vierailija
202/527 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tuntemukseni asiasta on valitettavasti seuraavan lainen:

Muualla maailmassa vanhukset ovat arvostettuja ja rakastettuja. Meillä Suomessa vanhukset ovat jätettä. Turussahan on se hullujen saari, sinne vain kaikki ikäloput mätänemään, mahtuvat muut kunnon suomalaiset tänne väljemmin sikailemaan.

Hävettää olla suomalainen, mutta karvas loppu meillä kaikilla tulee olemaan, tällä meiningillä.

Niissä muissa maissa ei eletä näin pitkään ja näin raihnaisena. Niiden vanhukset ovat niitä vireitä viisaita vanhuksia, joilla ikää lienee ainakin 65-vuotta.... Tai vaikka osa olisi vanhempiakin, ovat niitä vanhan ajan tervaskantoja, ainahan on ollut niitä, jotka elävät hyvin vanhoiksi täysin terveinä ja sitten kerran vaan eivät herää, tai sitten flunssa ja keuhkokuume vie parissa viikossa.

Et ole varmaan ikinä dementtiä nähnyt, jos kuvittelet, että kukaan pystyy kunnioittamaan sellaista? Niiden sielu on jo häipynyt, koska ihmisen olisi pitänyt kuolla jo, mutta kun väkisin pidetään hengissä, jäljellä on pelkkä kuseva ja paskantava, rivoja puhuva ja usein väkivaltainenkin kuori.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/527 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipäs syytetä vanhuksia terveydenhuollon kriisistä. Ensihoitoa ja erikoissairaanhoitoa kuormittavat myös monivammoja aiheuttaviin liikenneonnettomuuksiin ja tapaturmiin känni- ja huumepäissään joutuvat aikuiset henkilöt. Eikä tajuta edes olla kiitollisia yhteiskunnalla erittäin kalliiksi käyvistä toimenpiteistä. Samoin aikuiset, jotka eivät tippaakaan välitä huolehtia terveydestään vaan kerätään huomattavia määriä liikakiloja ja ollaan symbioosissa kännykän kanssa ja hankitaan elintasosairauksia. Sitten tapaturman sattuessa, ylipaino-ongelmat ja sairaudet hidastavat kuntoutumista. Asioissa on tapana olla monta puolta.

Ehkä vähän turhaa vetää ylipainoiset ja eri riippuvuus ja päihdeongelmista-kärsivät tähän keskusteluun. Kyse on siitä että suomessa eutanaisia on laiton eikä kuolemasta / saattohoidosta ylipäätään voi edes keskustella ilman että kristillisdemokraatit Essayah ja Räsänen kärkipäässä ala heti syyttelemään tavallisia ihmisiä jostain "kuoleman enkeli" jutuista.

Vierailija
204/527 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinun kannattaisi vaihtaa ammattia kun suhtaudut noin vihamielisesti vanhuksiin.

Sinun kannattaisi käydä avaamassa silmiäsi vaikka terveyskeskuksen vuodeosastolla, niin tietäisit, että tässä on vihamielisyys kaukana. Tämä aloitus kertoo vain totuuden, joka särkee sydämen.

Vierailija
205/527 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialueet tehostetun ympärivuorokautisen vanhusten asumispalvelujen lähihoitajana ei voi muuta sanoa, kuin hullua touhua. En muuten enää todellakaan tiedä mikä tämän työpaikkani ja palvelusmuodon nimi nykyään on, mutta jotain tuollaista jota yllä jaarittelut. Jatkuvasti vaihtuvat ja hoito sen kuin laskeneet. Kaikessa rahoituksessa vähenee ja asukkaat jatkuvasti surkeammassa kunnossa. Ihminen on tietysti aina yhtä arvokas iästään riippumatta, mutta se sairaiden vanhusten määrä suhteessa nuorempiin jotka rahoittaa touhua on aivan älytön. Ei sellaista mikään yhteiskunta kestä. Hoitaminen on nykyään todella raskasta. Vanhukset ovat aivan sekaisin, väkivaltaisia, monisairaita, ylilääkittyjä, alilääkittyjä ja eri tavoin apua tarvitsevat keskitetty yksiin samoihin paikkoihin jolloin lopputulos on hullujenhuonetta muistuttava paikka jota ei hallitse kukaan. Hoitajapula on aivan älytön ja puolet heistä ei puhu kieltä. Homma tulee romahtamaan pahasti. Siitä ei ole epäilystä.

Vierailija
206/527 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tuntemukseni asiasta on valitettavasti seuraavan lainen:

Muualla maailmassa vanhukset ovat arvostettuja ja rakastettuja. Meillä Suomessa vanhukset ovat jätettä. Turussahan on se hullujen saari, sinne vain kaikki ikäloput mätänemään, mahtuvat muut kunnon suomalaiset tänne väljemmin sikailemaan.

Hävettää olla suomalainen, mutta karvas loppu meillä kaikilla tulee olemaan, tällä meiningillä.

Niissä muissa maissa ei eletä näin pitkään ja näin raihnaisena. Niiden vanhukset ovat niitä vireitä viisaita vanhuksia, joilla ikää lienee ainakin 65-vuotta.... Tai vaikka osa olisi vanhempiakin, ovat niitä vanhan ajan tervaskantoja, ainahan on ollut niitä, jotka elävät hyvin vanhoiksi täysin terveinä ja sitten kerran vaan eivät herää, tai sitten flunssa ja keuhkokuume vie parissa viikossa.

Et ole varmaan ikinä dementtiä nähnyt, jos kuvittelet, että kukaan pystyy kunnioittamaan sellaista? Niiden sielu on jo häipynyt, koska ihmisen olisi pitänyt kuolla jo, mutta kun väkisin pidetään hengissä, jäljellä on pelkkä kuseva ja paskantava, rivoja puhuva ja usein väkivaltainenkin kuori.

Olen eri, mutta ei se sielu mihinkään ole häipynyt. Sielu poistuu kehosta kuoleman hetkellä. Aivot voivat olla pahasti tuhoutuneet, mutta se on eri asia.

Vierailija
207/527 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä. Tuollainen ylihoitaminen ja elämän pitkittäminen kaikin tavoin on nimenomaan ihmisarvoa loukkaavaa. Voit kuvitelka itse, haluatko 20 viimeistä vuotta haahuilla muistamattomana vai kuolisitko normaalisto 70-80 -vuotiaana. Nykylääketieteen kirous on se, että pitkitetään elämää kaikin mahdollisin tavoin, vaikkei sillä asiakkaalla olisi elämänlaatua yhtään.

Ja totta on se, että nämä mitään muistamattomat zombiet tukkivaterikoissairaanhoidon ja kaikki muutkin, jolloin nuorempien hoitoa lykätään ja ongelmat vain pahenevat.

Jokaisen täytyy nykyään ymmärtää, että vastuu omasta terveydestä ja elämän päättymisajankohdasta on itsellä -ja ne päätökset on tehtävä hyvissä ajoin.

Itse olen nelikymppinen nainen, ja lääkärit jo vihjailevat statiineista (ne vanhan sukupolven, jotka eivät ymmärrä että kokonaiskolesterolilla ei ole merkitystä jos suhteet ovat hyvät) ja verenpainelääkkeistä, kun verenpaine on hitusen koholla -niin vähän, että 70-luvulla se olisi vielä ollut normaali.

Olen päättänyt, että en huoli mitään sellaista lääkitystä, mikä ei paranna elämänlaatuani tässä ja nyt, ja jolla vaan hoidetaan laboratorioarvoa. Jos asiat ei pysy elämäntavoilla reilassa, minun lienee sitten tarkoitus kuolla 65-vuotiaana sepelvaltimotautiin tai aivohalvaukseen. Ja helvetin paljon parempi niin kuin syöpään tai dementiaan!

Viisasta puhetta. Medikalisaatio on iso ongelma, vaikka moni pieni vaiva tosiaan korjaantuisi elämäntapoja muuttamalla.

- ap

Vierailija
208/527 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On väärin että esim. 75-vuotiaalle tehdään ohitusleikkaus ja sen jälkeen tämä elää vielä 20 vuotta, joista 15 vuotta zombiena laitoksessa täysin avustettavana. Raskaat hoidot pois yli 80-vuotiailta ja luonto hoitaa homman kuten kuuluu. Sillä tästä huoltosuhdeongelmasta päästäisiin ja tulisi kaiken lisäksi edullisemmaksi kuin nykyinen meno.

Yli 80-vuotias saattaa olla täysin skarppi ja ikäänsä nähden hyväkuntoinen. Asuu yksin ja tapaa ihmisiä ja harrastaa. Hänellekö ei saisi antaa enää parantavia hoitoja vain tietyn iän ylityksen vuoksi?

Kun itse olet 75-v , saatat hyvinkin olla erimieltä ohitusleikkauksesta silloin. On

Ihan olet lapsellinen. Luonnollisesti asia on täysin yksilökohtainen ja vain todella tarkoitushakuinen väittelijä omissa tahallisissa fantasioissaan tekee asiasta sellaisen, että samat päätökset sitten koskisivat kaikkia tietyn iän ylittäneitä. Olet niin hysteerinen sen suhteen, että joku päättää sinun päiväsi ennen aikojaan, ettet pysty asialliseen keskusteluun. Joten etkö poistuisi täältä? Kaikilla on tiedossa, että osa ihmisistä on toimintakykyisiä yli satavuotiainakin ja kukaan ei ole lahtaamassa heitä tai lakkauttamassa hoitoa heiltä. Nyt ongelma on se, että nekin, jotka ovat jo aivan rajan toisella puolella kaikin muin tavoin paitsi fyysisesti, pidetään väkisin hengissä, jotta sinun kaltaisesi itsekkäät ihmiset saisivat mielenrauhan. Ja sitten on tosiaan tämä yksi lahko, joka kieltää kipulääkkeetkin, jotta ei tarvitse käydän sen OMAN omatuntonsa kanssa pohdintoja riippuvuuksien aiheuttamisesta. Tyhmien, itsekkäiden, suhteellisuudentajuttomien ja vain sitä omaa napaa tuijottavien apaja on tämä vanhustehoito. AP aloitti tärkeän keskustelun, siitä kiitos.

Hysteerinen olet kyllä sinä itse.

En poistu sinun käskystäsi ja olen aika helkkarin tyytyväinen, etten sinun kynsiin joudu muutenkaan.

Tuo, johon vastasin, sanoi , että raskaat hoidot pois yli 80- vuotiailta.

Miten ihmeessä se pitäisi tulkita ellei juuri niin kuin siinä lukee, että raskaat hoidot pois yli 80- vuotiailta.

Itse tunnen useita vanhoja ihmisiä, jotka ovat saaneet syöpähoitoja yms yli 80- v ja ovat jatkaneet laadukasta elämää sen jälkeen.

Vierailija
209/527 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika näitä viestejä, en pystynyt lukemaan kaikkia. Miten näin moni voi kannattaa sitä, että vanhuksia lähdetään sankoin joukoin tappamaan, jopa murhaamaan? Koska siitähän siinä on kysymys, jos vanhuksia ei hoideta, vaikka mahdollisuudet siihen on olemassa.

Järkyttävää, että näin moni haluaa leikkiä jotain jumalaa ja päättää siitä, miten kauan jotkut saavat elää.

Logiikka hoi. Nythän nimenomaan turhilla hoidoilla päätetään, miten pitkään joku saa elää. Ei ANNETA ihmisen kuolla silloin, kun olisi sen luonnollinen aika. Vaan kidutetaan ja pidetään väkisin hengissä ja ruokitaan ties millä peg-napeilla silloin, kun elimistö ei enää TAHDO ottaa vastaan ruokaa.

Se, että annetaan pelkkää kipua lievittävää hoitoa, on nimenomaan sitä, että ei päätetä toisen eliniästä yhtään mitään. Kaikki muu on puuttumista, suuntaan tai toiseen.

Täytyy olla totaalisen empatiakyvytön ihminen, jos kuvittelee että ihmisten väkisin hengissä pitämisessä on mitään elämää tai ihmisarvoa kunnioittavaa.

Hyvään elämään ja ihmisarvoon kuuluu myös arvokas kuolema niin, että ihminen on vielä oma itsensä. Oman minuuden menetys on kauheinta mitä voi olla, mikään kipu ei vedä sille vertoja. Ja siihen kidutukseen sinä haluat ihmisiä alistaa ja elämää väkisin pitkittää?

Vierailija
210/527 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta paskaa.

Mutta: Ällös sure, lisäkäsiä tulossa ensi vuonna, kun Orpo laittaa työttömät persut duuniin lapioimaan vanhusten kakkaa yhdeksällä eurolla päivässä tai se on tuet pois. Kaikki.

Se on sitä yksinkertaista, lihaksia vaativaa ja suorittavaa työtä, johon tollo mieskin pystyy, vaikkei lukea osaa.

Vierailija
211/527 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on vielä hoitajia jotka hoitaa vanhuksia. Järjetön kiire ja ei aikaa vanhuksille. Omalla äidillä muistisairaus ja välillä pelännyt tuleeko hänelle joskus , että käy kiinni. Paljon on puheita , että itse ei jaksa enää elää. Muistisairaus on kyllä vienyt huonoon äidin. 

Vierailija
212/527 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä allekirjoitan koska tahansa uudestaan eutanasialakialoitteen. Itselläni koetan pitää riittävää lääkearsenaalia pahan päivän varalta.

Vierailija
213/527 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun nostit tämän asian esille asiallisella kirjoituksella. Omaiset vaativat älyttömiä hoitoja vanhuksille ilman että otetaan yhtään huomioon elämänlaatua. Kärsimyksen pitkittämistä tämä palvelukotivanhusten hoito on, kaukana arvokkaasta vanhuudesta.

Lisätään lääkitystä toisen lääkkeen aiheuttamaan haittavaikutukseen. Syyttelyä omaisilta, mikäli vanhus kieltäytyy syömästä. Pelko siitä että joku kaatuu. Väkivaltaisia ja väkisin ulospyrkiviä vanhuksia, joita ei taas puolestaan saa lääkitä kun omaiset ei halua. Näistä on työvuorot tehty.

Jaksamiseni tässä työssä mitataan todennäköisesti viikoissa eikä vuosissa.

Vierailija
214/527 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni läheisten tulisi olla enemmän tekemisissä vanhuksien kanssa. Ei voi olla vain niin, että virkamiehet hoitavat vanhusten asioita. Muistisairaat kodeissaan kaatuilevat vanhukset kuormittavat ensiapua siksi, että tehostetun palveluasumisen hoitopaikkoja on vähennetty sote-alueilla. Kymsotessa tilanne on erittäin huono. Päijät-Hämeessä tilanne ei taasen ole niin huono. Alueellisia eroja on.

Käykää hyvät ihmiset tapaamassa monisairaita vanhempianne, tätejä ja setiä. Älkää odottako, että yhteiskunta hoitaa kaiken. Kamalaa, että ihmiset kituvat kodeissaan. Olen nähnyt tätä meininkiä. Hoitoa saa, jos on rahaa.

Mitä tulee työpaikkakiusaamiseen, esimiesten pitää saada lisäkoulutusta.

Jokaisesta tulee joskus vanha ellei sitten aiemmin satu kuolemaan. Mielestäni Suomessa vallitsee asenne, ettei välitetä vanhuksista. Anteeksi, jos loukkaan jotakuta, mutta mielestäni vanhoilla pitäisi olla ihmisarvo niinkuin muillakin ja ihmiset voisivat käydä enemmän juttelemassa vanhusten kanssa kuin esim. jauhamalla keskustelupalstoilla.

Vanhuksista ei välitetä, koska vanhukset eivät välittäneet meistä. Sitä niittää mitä kylvää. Jos vanhus ei aikoinaan välittänyt muodostaa tervettä kiintymyssuhdetta jälkeläisiinsä, sitä ei ole. Se, että lasten pitää se väkisin nyhjästä tyhjästä sitten, kun vanhus on vuoteenoma... käytännössä vaadit sitä. Miten reilua tai edes mahdollista se on? Yhteiskunta hoitakoot tällaiset vanhukset, siitäkinhän me veroja maksamme. Omaisten niskoille (eli käytännössä useimmiten alkoholisoituneiden, kylmäkiskoisten ym. ongelmavanhusten) kiintymyspalveleminen jäisi taas kerran tyttölasten hoteille. Tervetuloa takaisin 1800-luku! Hieno suunnitelma sinulle. Lähde itse tekemään tätä laupeudentyötä vanhainkoteihin, kun tunnut tietävän, miten se homma hoidetaan.

En ole koskaan ymmärtänyt tätä näkemystä että Vanhuksista ei välitetä, koska vanhukset eivät välittäneet meistä. Oikeasti luonnevikainen/narsistinen isovanhempi on aika harvinainen, he ovat asia erikseen. Se taas, että ei olla oltu aiemmin paljoa tekemisissä (välimatka, muut kiireet) ei oikeastaan ole mikään syy ettei nyt voisi aloittaa. Siinähän sitä kiintymyssuhdetta luotaisiin. Itse tapasin lapsena yhtä isovanhempaani noin kerran vuodessa, mutta kun hän leskeksi jäätyään muutti samaan kaupunkiin vanhempieni kanssa niin kävin hänen luonaan aina kun olin samassa kaupungissa. Kun vointinsa vuosia myöhemmin heikkeni huolehdin kauppareissuja, lääkärikäyntejä, vaippojen ostamisia ja muuta siinä missä vanhempanikin eikä se minua häirinnyt. Nyt häntä ei enää ole, mutta olen iloinen, että saimme niin hyvän suhteen vaikkakin se oikeastaan alkoi vasta kun olin jo päälle kaksikymppinen.

Se, että oman kokemuksesi perusteella teet johtopäätöksiä, joiden mukaan kaikkien elämän olisi pitänyt mennä, kertoo sinusta kaiken. Ota koppi, heitä sulle sädekehän!

Anteeksi, unohdin mainita, että en ole tuon ensimmäisen viestin kirjoittaja enkä halua yleistää mitään enkä ketään. Kerroin vain oman, hyvän kokemukseni aikuisella iällä isovanhempaan tutustumisesta, että näinkin voi asiat mennä. Ehkä se olikin muutenkin ketjun aiheen ohi.

Vierailija
215/527 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kamala.Yritän kertoa vaikka tekee kipeää.Rakas nuori pikkuveljeni syövän kynsissä saattokodissa. Kivut olivat helvetilliset ja häneltä evättiin jopa juoma .Eli ymmärsimme vaikka emme halunneet nähdä totuutta. 

Joka tapauksessa veljeni pelkäsi ja pyysi minua viemään hänet pois viimeisillä voimillaan. 

Yritti nostaa kättä ja ei jaksanut. Hoitaja tuli. Tässä itkun paikka.

Laittoi hänelle piikin ja näimme kuinka sydämeen otti. Kuoli siihen .Siis eikö tämä ollut armon piikki. En vaan olisi halunnut nähdä sitä karmeaa loppudramatiikkaa joka on etsaantunut silmiini lopun elämäksi. 

En ikinä haluasi että kenellekään annetaan tuota myrkkyä mutta mikä on vaihtoehto.

Ihminen siss lähtee täältä nälkäisenä ja janoisena.  Anna Luoja anteeksi että sallimme sen. 

Olen niin pahoillani.

En tiedä miksi juoma evättiin.

En ole hoitoalalla mutta eiköhän se piikki ollut morfiinia kivunlievitykseen? Jossain tapauksessa se voi nopeuttaa loppua hieman, mutta vain hieman. Tarkoitus kivunlievitys, senkin uhalla että loppu tulee puoli vuorokautta aiemmin kuin muuten tulisi.

Vierailija
216/527 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He ovat ihmisiä jo jollekin RAKKAITA!

AP: n teksti on karmivaa.

Iäkäs on ihminen ja ansaitsee todellakin saman hoidon mitä muutkin.

Muistisairasta tulisi pitää ihmisenä, jolle on syntynyt lievä tai vaikea aivovamma. Ihminen on silti.

Ap puhuu kuten jokainen, joka on nähnyt muistisairaita ja miettii, mitä haluaisi itselleen tai läheisilleen.

Minä ainakin haluaisin itselleni ja läheisilleni vain ja ainoastaan kivunlievitystä. Ei pakkosyöttöä, ei turhia toimenpiteitä. Itse asiassa ei mitään toimenpiteitä, mitkä eivät tähtää kivun lievenemiseen.

Ja ennen kaikkea tahtoisin sekä itselleni että läheisilleni, ja kaikille maailman ihmisille, että he saisivat lähteä rauhassa kun sen aika on, ilman että itsekkäät ja sentimentaaliset sukulaiset pakottavat heitä turhiin kidutuksiin ja elämän tarpeettomaan ja luonnottomaan pidentämiseen.

Elämän pituudella ei sinänsä ole mitään arvoa. Sen laadulla on.

Vierailija
217/527 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On väärin että esim. 75-vuotiaalle tehdään ohitusleikkaus ja sen jälkeen tämä elää vielä 20 vuotta, joista 15 vuotta zombiena laitoksessa täysin avustettavana. Raskaat hoidot pois yli 80-vuotiailta ja luonto hoitaa homman kuten kuuluu. Sillä tästä huoltosuhdeongelmasta päästäisiin ja tulisi kaiken lisäksi edullisemmaksi kuin nykyinen meno.

Hirvittävä kommentti. Eli Sauli Niinistölle ei kannattaisi tehdä ohitusleikkausta? Hän on kohta 75. Ihmiset elävät nykyään pidempään. Tuo, että elää 15 zombiena, on aika harvinaista kuitenkin. On erittäin hyväkuntoisia 80-vuotiaita, joilla on vielä 20 vuotta hyvää elinaikaa. Eugeniikka ei ole oikea tapa "päästä huoltosuhdeongelmasta". Haluatteko oikeasti tuollaista elämää omille vanhemmillenne? Yläpeukuista päätellen haluatte.

Tässä tulee nyt vastaan ne elämän/maailman realiteetit. Tuo on ihan tuhottoman kallista ja ehkä joku promille ihmisistä maksaa eläissään niin paljon veroja, että sillä katetaan ne kulut mitä se vuosikymmenien sairaala/hoitolaitoskierre maksaa.

Jos joku Herlin haluaa käyttää omaisuutensa elääkseen vaikka 120-vuotiaaksi, niin kaikin mokomin, mutta että kaikki monisairaat +70-vuotiaat pitäisi pallolaajennella ja lonkkaleikkailla, niin nopeasti on kirstu tyhjä.

Ne reippaat kasikymppiset voi elellä ihan rauhassa, jos terveitä päiviä on niin pitkästi siunattu, ei heitä tappaa tarvi.

Sun kaltaiset epäihmiset, joiden ymmärrys riittää vain rahaan, ei muuhun, voisi ihan ensimmäisenä eliminoida.

Mulla on vielä monta kymmentä vuotta eläkkeeseenkin, mutta kaikki sitten aikanaan.

Sinä taas olet yksinkertaisesti lapsellinen haaveilija, jos kuvittelet, että kaikki pitää tehdä mikä on teoriassa mahdollista, kuluista viis. Se on romanttinen ajatus, mutta oikeassa elämässä järjetöntä toteuttaa.

Vierailija
218/527 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika näitä viestejä, en pystynyt lukemaan kaikkia. Miten näin moni voi kannattaa sitä, että vanhuksia lähdetään sankoin joukoin tappamaan, jopa murhaamaan? Koska siitähän siinä on kysymys, jos vanhuksia ei hoideta, vaikka mahdollisuudet siihen on olemassa.

Järkyttävää, että näin moni haluaa leikkiä jotain jumalaa ja päättää siitä, miten kauan jotkut saavat elää.

Logiikka hoi. Nythän nimenomaan turhilla hoidoilla päätetään, miten pitkään joku saa elää. Ei ANNETA ihmisen kuolla silloin, kun olisi sen luonnollinen aika. Vaan kidutetaan ja pidetään väkisin hengissä ja ruokitaan ties millä peg-napeilla silloin, kun elimistö ei enää TAHDO ottaa vastaan ruokaa.

Se, että annetaan pelkkää kipua lievittävää hoitoa, on nimenomaan sitä, että ei päätetä toisen eliniästä yhtään mitään. Kaikki muu on puuttumista, suuntaan tai toiseen.

Täytyy olla totaalisen empatiakyvytön ihminen, jos kuvittelee että ihmisten väkisin hengissä pitämisessä on mitään elämää tai ihmisarvoa kunnioittavaa.

Hyvään elämään ja ihmisarvoon kuuluu myös arvokas kuolema niin, että ihminen on vielä oma itsensä. Oman minuuden menetys on kauheinta mitä voi olla, mikään kipu ei vedä sille vertoja. Ja siihen kidutukseen sinä haluat ihmisiä alistaa ja elämää väkisin pitkittää?

Kiitos tästä perustellusta ja jäsennellystä mielipiteestä! Loistava kirjoitus.

- ap

Vierailija
219/527 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisarvoinen elämä on erikoinen käsite. Jokaisella on ihmisarvo. Jokaisen elämä on arvokas. Vuodeosastolla saattaa olla  monisairas vanhus, jonka nykyinen elämä näyttää ulkopuoliselle kärsimykseltä. Emme voi ryhtyä tuomaroimaan tätä elämää.

Täytyy ymmärtää, että elämä on kokonaisuus ja kaikille yhtä arvokas. Elämä ei ole vain nykyhetki vaan  vanhuksen koko elämänkaari. Sitä ei voi ulkopuolinen noin vain lopettaa ainakaan vedoten mihinkään rationaalisiin säästösyihin tai järkeilemällä.

Kun ihmiselle joka päiväiset hoitotoimien pisteen ovat kivuliaita ja pelottavia niin ei se elämä ole enää mielestäni elämän arvoista.

Tämä on sinun mielipiteesi. Ja hyvin monen muunkin. Mutta onko se kunkin hoidettavan ITSENSÄ mielipide? Mikä ihme saa ihmisen ajattelemaan, että hänellä on oikeus tappaa toinen ihminen, kun itsestä ja jostakusta muusta se tuntuu järkevältä ja oikealta?

-eri

Entä jos se toinen vaikeroi koko ajan kivusta -tai silmissä näkyy jatkuva hämmennys ja kauhu?

Ensin tulee tietysti mieleen, miksi se ihminen kokee hämmennystä ja kauhua. Kovien kipujen takia? Hallusinaatioiden? Siksi, että ei tiedä missä on? Elääkö uudelleen jotain aiempaa traumaa? Vai miksi? Joka tapauksessa tuollaisessa tilanteessa pitäisi kaikin tavoin rauhoitella vanhusta ja saada hänet tuntemaan olonsa paremmaksi ja turvallisemmaksi.

Varmasti moni vanhus itsekin haluaisi tuollaisessa tilanteessa jo päästä pois täältä, mutta jos siitä ei ole varmuutta niin... Minusta liikutaan ihan oikeasti vaarallisilla vesillä, jos aletaan noin vain jättää ihmisiä kuolemaan. Mihin vedetään raja, että kuka saa elää ja kuka ei? Mitkä ovat kriteerit? Kuka tästä lopullisesti päättää? Jne. Oikeasti sen pitäisi olla aina ihmisen oma valinta.

Niin että varmuuden vuoksi ei tehdä mitään, kun täyttä varmuutta ei jokaisessa tilanteessa ole? Jos joukossa on yksi potilas/ vanhus, jolla ei ole ennalta laadittua hoitotestamenttia niin se on peruste rääkätä kymmeniä muita hoitotahdoista huolimatta??

Ja kun tarvittavaa määrää kipulääkkeitäkään ei toiveista huolimatta anneta, ettei vain kuolevalle tulisi riippuvuutta, niin mehän voisimme lähettää nuo kipulääkkeet hyvän tahdon eleenä maailmalle, mitä suotta niitä täällä pantataan?

Vierailija
220/527 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirvittävä kommentti. Eli Sauli Niinistölle ei kannattaisi tehdä ohitusleikkausta? Hän on kohta 75. Ihmiset elävät nykyään pidempään. Tuo, että elää 15 zombiena, on aika harvinaista kuitenkin. On erittäin hyväkuntoisia 80-vuotiaita, joilla on vielä 20 vuotta hyvää elinaikaa. Eugeniikka ei ole oikea tapa "päästä huoltosuhdeongelmasta". Haluatteko oikeasti tuollaista elämää omille vanhemmillenne? Yläpeukuista päätellen haluatte.

Tässä tulee nyt vastaan ne elämän/maailman realiteetit. Tuo on ihan tuhottoman kallista ja ehkä joku promille ihmisistä maksaa eläissään niin paljon veroja, että sillä katetaan ne kulut mitä se vuosikymmenien sairaala/hoitolaitoskierre maksaa.

Jos joku Herlin haluaa käyttää omaisuutensa elääkseen vaikka 120-vuotiaaksi, niin kaikin mokomin, mutta että kaikki monisairaat +70-vuotiaat pitäisi pallolaajennella ja lonkkaleikkailla, niin nopeasti on kirstu tyhjä.

Ne reippaat kasikymppiset voi elellä ihan rauhassa, jos terveitä päiviä on niin pitkästi siunattu, ei heitä tappaa tarvi.

Sun kaltaiset epäihmiset, joiden ymmärrys riittää vain rahaan, ei muuhun, voisi ihan ensimmäisenä eliminoida.

Raha on kuitenkin sellainen ikävä realiteetti, joka on pakko ottaa huomioon. Sen lisäksi muutkin resurssit, kuten hoitohenkilökunnan riittävyys, leikkausjonot sun muut.

-eri-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme