Vanhustyön karmea todellisuus
Totuus on, että lääketieteen keinot ovat rajalliset, samoin ihmisen elinikä. Kuitenkin vanhustyössä tehdään koko ajan turhia tutkimuksia ja turhia toimenpiteitä. Suurin osa ensihoidon tehtävistä on tehostetun palveluasumisen asukkaiden luona tehtäviä käyntejä.
Vanhustenhoitoon uppoaa vuosittain valtavat määrät rahaa. Iäkkäille ja kroonisesti sairaille syötetään suuria määriä lääkkeitä, jotka on tarkoitettu mm. sydän- ja verenpainetaudin hoitoon. Näin saatetaan toimia silloinkin, vaikka kyseinen potilas olisi 100-vuotias, halvaantunut ja dementoitunut.
Moni ei halua syödä, mutta silti ruokaa täytyy tietysti tarjota. Ruokajätteen määrä on hirvittävä.
Moni muistisairas on käytöshäiriöinen ja väkivaltainen. Moni hoitaja lähtee uupuneena alalta pois, kun ei jaksa sitä väkivaltaa, alati lisääntyvää työmäärää tai turhia toimenpiteita. Lisäksi alaa vaivaa järkyttävän huono ilmapiiri: kiusaaminen ja henkinen väkivalta työntekijöiden kesken on yleistä.
Sanon sen, mitä ei saisi sanoa: vanhustyöhön ja erityisesti muistisairaiden hoitoon tuhlataan aivan liikaa resursseja. Epäilen, että koko terveydenhuoltojärjestelmä tulee kaatumaan tähän.
Kommentit (527)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinun kannattaisi vaihtaa ammattia kun suhtaudut noin vihamielisesti vanhuksiin.
Kokeilepa itse tuota työtä ja tule sitten kertomaan, mikä on mielipiteesi.
Vanhuksillakin on ihmisarvo.
Tietenkin, mutta 75 vuotta ole yhtään vähempiarvoinen elämä kuin 90 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä. Tuollainen ylihoitaminen ja elämän pitkittäminen kaikin tavoin on nimenomaan ihmisarvoa loukkaavaa. Voit kuvitelka itse, haluatko 20 viimeistä vuotta haahuilla muistamattomana vai kuolisitko normaalisto 70-80 -vuotiaana. Nykylääketieteen kirous on se, että pitkitetään elämää kaikin mahdollisin tavoin, vaikkei sillä asiakkaalla olisi elämänlaatua yhtään.
Ja totta on se, että nämä mitään muistamattomat zombiet tukkivaterikoissairaanhoidon ja kaikki muutkin, jolloin nuorempien hoitoa lykätään ja ongelmat vain pahenevat.
Jokaisen täytyy nykyään ymmärtää, että vastuu omasta terveydestä ja elämän päättymisajankohdasta on itsellä -ja ne päätökset on tehtävä hyvissä ajoin.
Itse olen nelikymppinen nainen, ja lääkärit jo vihjailevat statiineista (ne vanhan sukupolven, jotka eivät ymmärrä että kokonaiskolesterolilla ei ole merkitystä jos suhteet ovat hyvät) ja verenpainelääkkeistä, kun verenpaine on hitusen koholla -niin vähän, että 70-luvulla se olisi vielä ollut normaali.
Olen päättänyt, että en huoli mitään sellaista lääkitystä, mikä ei paranna elämänlaatuani tässä ja nyt, ja jolla vaan hoidetaan laboratorioarvoa. Jos asiat ei pysy elämäntavoilla reilassa, minun lienee sitten tarkoitus kuolla 65-vuotiaana sepelvaltimotautiin tai aivohalvaukseen. Ja helvetin paljon parempi niin kuin syöpään tai dementiaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On väärin että esim. 75-vuotiaalle tehdään ohitusleikkaus ja sen jälkeen tämä elää vielä 20 vuotta, joista 15 vuotta zombiena laitoksessa täysin avustettavana. Raskaat hoidot pois yli 80-vuotiailta ja luonto hoitaa homman kuten kuuluu. Sillä tästä huoltosuhdeongelmasta päästäisiin ja tulisi kaiken lisäksi edullisemmaksi kuin nykyinen meno.
Yli 80-vuotias saattaa olla täysin skarppi ja ikäänsä nähden hyväkuntoinen. Asuu yksin ja tapaa ihmisiä ja harrastaa. Hänellekö ei saisi antaa enää parantavia hoitoja vain tietyn iän ylityksen vuoksi?
Kun itse olet 75-v , saatat hyvinkin olla erimieltä ohitusleikkauksesta silloin. On
Ihan olet lapsellinen. Luonnollisesti asia on täysin yksilökohtainen ja vain todella tarkoitushakuinen väittelijä omissa tahallisissa fantasioissaan tekee asiasta sellaisen, että samat päätökset sitten koskisivat kaikkia tietyn iän ylittäneitä. Olet niin hysteerinen sen suhteen, että joku päättää sinun päiväsi ennen aikojaan, ettet pysty asialliseen keskusteluun. Joten etkö poistuisi täältä? Kaikilla on tiedossa, että osa ihmisistä on toimintakykyisiä yli satavuotiainakin ja kukaan ei ole lahtaamassa heitä tai lakkauttamassa hoitoa heiltä. Nyt ongelma on se, että nekin, jotka ovat jo aivan rajan toisella puolella kaikin muin tavoin paitsi fyysisesti, pidetään väkisin hengissä, jotta sinun kaltaisesi itsekkäät ihmiset saisivat mielenrauhan. Ja sitten on tosiaan tämä yksi lahko, joka kieltää kipulääkkeetkin, jotta ei tarvitse käydän sen OMAN omatuntonsa kanssa pohdintoja riippuvuuksien aiheuttamisesta. Tyhmien, itsekkäiden, suhteellisuudentajuttomien ja vain sitä omaa napaa tuijottavien apaja on tämä vanhustehoito. AP aloitti tärkeän keskustelun, siitä kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten pitäisi tehdä?
Ihan ensin pitäisi luopua kaikesta elämää pitkittävästä lääkehoidosta, turhista toimenpiteistä ja turhista tutkimuksista. Pitäisi keskittyä kivunlievitykseen, olon helpottamiseen sekä esim. haavojen hoitoon, mikäli niitä on.
Kuka on liian vanha mielestäsi jolloin hoidot voi lopettaa? 70, 75, 80-vuotias? Entä jos vanhus haluaa itse elää ja on hyvissä voimissa, pitäisikö antaa kuolla vain korkean iän takia?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni läheisten tulisi olla enemmän tekemisissä vanhuksien kanssa. Ei voi olla vain niin, että virkamiehet hoitavat vanhusten asioita. Muistisairaat kodeissaan kaatuilevat vanhukset kuormittavat ensiapua siksi, että tehostetun palveluasumisen hoitopaikkoja on vähennetty sote-alueilla. Kymsotessa tilanne on erittäin huono. Päijät-Hämeessä tilanne ei taasen ole niin huono. Alueellisia eroja on.
Käykää hyvät ihmiset tapaamassa monisairaita vanhempianne, tätejä ja setiä. Älkää odottako, että yhteiskunta hoitaa kaiken. Kamalaa, että ihmiset kituvat kodeissaan. Olen nähnyt tätä meininkiä. Hoitoa saa, jos on rahaa.
Mitä tulee työpaikkakiusaamiseen, esimiesten pitää saada lisäkoulutusta.
Jokaisesta tulee joskus vanha ellei sitten aiemmin satu kuolemaan. Mielestäni Suomessa vallitsee asenne, ettei välitetä vanhuksista. Anteeksi, jos loukkaan jotakuta, mutta mielestäni vanhoilla pitäisi olla ihmisarvo niinkuin muillakin ja ihmiset voisivat käydä enemmän juttelemassa vanhusten kanssa kuin esim. jauhamalla keskustelupalstoilla.
Vanhuksista ei välitetä, koska vanhukset eivät välittäneet meistä. Sitä niittää mitä kylvää. Jos vanhus ei aikoinaan välittänyt muodostaa tervettä kiintymyssuhdetta jälkeläisiinsä, sitä ei ole. Se, että lasten pitää se väkisin nyhjästä tyhjästä sitten, kun vanhus on vuoteenoma... käytännössä vaadit sitä. Miten reilua tai edes mahdollista se on? Yhteiskunta hoitakoot tällaiset vanhukset, siitäkinhän me veroja maksamme. Omaisten niskoille (eli käytännössä useimmiten alkoholisoituneiden, kylmäkiskoisten ym. ongelmavanhusten) kiintymyspalveleminen jäisi taas kerran tyttölasten hoteille. Tervetuloa takaisin 1800-luku! Hieno suunnitelma sinulle. Lähde itse tekemään tätä laupeudentyötä vanhainkoteihin, kun tunnut tietävän, miten se homma hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Antakaa mummoille kunnon mömmöt että saisivat rauhan-vai pölliikö hoitajat ne?
Ei pöllitä. Paikasta riippuu, miten hyvät mömmöt asukkaalle lääkäriltä perustellen vaaditaan ja missä tilanteissa eli kuinka helposti niitä annetaan.
Useinkin on lääkärin määräys, että voimakasta kipulääkettä saa antaa hyvinkin tihein välein tarpeen mukaan, mutta se tarpeen arvioiminen on vuorossa olevan hoitajan harteilla. Jos annan lääkettä kivuissaan ja ahdistuneena huutavalle asukkaalle, puhuu toinen hoitaja sitten selän takana, että kun myrkkyhoitaja X lääkitsee asukkaat hiljaisiksi. Joku toinen taas on sitä mieltä, että lääkettä saa ja pitääkin antaa silloin, kun asukas on kivulias ja levoton, kunhan vain pysytään lääkärin määräämisssä rajoissa.
Onneksi viime vuosina on ollut enemmän keskustelua myös kivun alilääkitsemisestä eikä vain siitä ainaisesta vanhusten ylilääkitsemisestä. Jospa kulttuuri vähä vähältä muuttuu ja kärsimyksen vähentämiseen aletaan kiinnittää enemmän huomiota. Aivan muistamattomalle, hätääntyneelle ja kivuliaalle vuodepotilaalle on jokainen kivuton, rauhallinen hetki mielestäni siunaus.
Vierailija kirjoitti:
Olen terveyskeskussairaalan sairaanhoitaja ja täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Kaikki toimenpiteet, jotka eivät paranna elämänlaatua, vaan pitkittävät elämää, tulisi lopettaa.
Ennenkuin menette hysteerisiksi, niin voin vakuuttaa, ettei kukaan teistä halua mahdollisuutta elää sellaista elämää, kuin hoitamani vanhukset todennäköisesti elävät.
Käytännössä: kaatumisia kotona ja osastolla, päässä tikattava haava eikä vanhusparka muista ollenkaan, miksi pää on hirveän kipeä. Sitoa saa lääkärin luvalla, mutta se on joskus yhtä huono vaihtoehto kun vanhus kiskoo vuoteen tai g-tuolin vöitä. Kaikki toimenpiteet väkisin. Muistisairaus on pitkällä eikä vanhus ymmärrä, miksi pyllyn seutua kaivellaan. On harhoja, vanhus luulee että lapset ovat kotona keskenään tai pitäisi lähteä töihin. Osaston ovia rynkytetään ja ahdistutaan. Sitten vielä kivut. Niin toimenpiteistä, esim haavanhoito, katetrointi johtuvat kuin sisäsyntyisetkin. Kipulääkkeitä käytetään, mutta huutajia on silti. Lääkäreitä istuu toimistossaan, he toteavat ettei huutamiseen ole lääkettä.
Vanhusten vika tämä ei ole. Tulisi antaa mahdollisuus laatia hoitotahto, jossa turhat lääkkeet ja tutkimukset lopetettaisiin, kun muistisairaus on edennyt.
Olen muuten vähän eri mieltä noista elämäntapasairauksista. Vanhusten elättäminen lähes satavuotiaiksi on taatusti kallimpaa kuin lihavan tupakoitsijan lyhyempi elämä. Mutta tärkeintä olisi, että viimeiset vuodet olisivat mukavia, eivät huutoa pissavaipoissa kalterisängyn vankina.
Tiedoksi sulle ja muille sairaanhoitajille, että vanhus saattaa hoidossa olla kipeänä hieman sekava, mutta kun paranee, pystyy elämään normaalia selkeää elämää kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On väärin että esim. 75-vuotiaalle tehdään ohitusleikkaus ja sen jälkeen tämä elää vielä 20 vuotta, joista 15 vuotta zombiena laitoksessa täysin avustettavana. Raskaat hoidot pois yli 80-vuotiailta ja luonto hoitaa homman kuten kuuluu. Sillä tästä huoltosuhdeongelmasta päästäisiin ja tulisi kaiken lisäksi edullisemmaksi kuin nykyinen meno.
Hirvittävä kommentti. Eli Sauli Niinistölle ei kannattaisi tehdä ohitusleikkausta? Hän on kohta 75. Ihmiset elävät nykyään pidempään. Tuo, että elää 15 zombiena, on aika harvinaista kuitenkin. On erittäin hyväkuntoisia 80-vuotiaita, joilla on vielä 20 vuotta hyvää elinaikaa. Eugeniikka ei ole oikea tapa "päästä huoltosuhdeongelmasta". Haluatteko oikeasti tuollaista elämää omille vanhemmillenne? Yläpeukuista päätellen haluatte.
Tässä tulee nyt vastaan ne elämän/maailman realiteetit. Tuo on ihan tuhottoman kallista ja ehkä joku promille ihmisistä maksaa eläissään niin paljon veroja, että sillä katetaan ne kulut mitä se vuosikymmenien sairaala/hoitolaitoskierre maksaa.
Jos joku Herlin haluaa käyttää omaisuutensa elääkseen vaikka 120-vuotiaaksi, niin kaikin mokomin, mutta että kaikki monisairaat +70-vuotiaat pitäisi pallolaajennella ja lonkkaleikkailla, niin nopeasti on kirstu tyhjä.
Ne reippaat kasikymppiset voi elellä ihan rauhassa, jos terveitä päiviä on niin pitkästi siunattu, ei heitä tappaa tarvi.
Tää on kans tosiasia mitä ihmiset tajua koska eivät ole maksamassa heidän todellisia sairaanhoitokulujaan. Jos joku joutuisi oikeasti maksamaan leikkauksensa niin miettisi hyvin tarkkaan mikä paikka olikaan kipeä. Vanhuksen leikkaus ei ole sama asia kuin työikäisen tähystys Leikossa ja illaksi kotiin. Vanhus on kuukausia sairaalassa, maksaa yhteiskunnalle hunajaa ja sittenkään ei ole varma selviääkö vai jääkö laitospalloksi vai kuoleeko kuukaudessa. Yhteiskunnan resurssit uhrataan hyödyttömiin, turhiin leikkauksiin mitä vanhuksiin syydetään ja sitten mietitään yhdessä miksi kahvin hinta on noussut. Samaan aikaan se työikäinen on kuukausia leikkausjonossa että voisi joskus kuntoutua työntekijäksi ja veronmaksajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirvittävä kommentti. Eli Sauli Niinistölle ei kannattaisi tehdä ohitusleikkausta? Hän on kohta 75. Ihmiset elävät nykyään pidempään. Tuo, että elää 15 zombiena, on aika harvinaista kuitenkin. On erittäin hyväkuntoisia 80-vuotiaita, joilla on vielä 20 vuotta hyvää elinaikaa. Eugeniikka ei ole oikea tapa "päästä huoltosuhdeongelmasta". Haluatteko oikeasti tuollaista elämää omille vanhemmillenne? Yläpeukuista päätellen haluatte.
Niin, ihmiset elävät nykyään pidempään koska heitä hoidetaan elämään pidempään. Ilman hoitoja eivät eläisi. En ole ainoa joka on tätä mieltä, mutta on epäkorrektia sanoa se ääneen. Sanon silti koska se on totuus. Ja Saulikin on sitä paitsi vanhus, 78 vuotta on keskimääräinen miesten kuolinikä. Haluaisikohan Saulikaan maata ymmärtämättömänä 20 vuotta sängyn pohjalla vaipoissa?
Täällä ilmeisesti on keskustelemassa sellaisia, jotka nähneet vanhuksia vain telkkarista. Eivät ole ikinä itse käyneet sen vertaa vaikkapa pitkäaikaissairaiden osastolla, että olisivat nähneet, mitä se on oikeasti, kun lommoposkinen vanhus makaa päivästä toiseen selällään vuoteessa ja tuijottaa suu ja silmät auki kattoa pystymättä puhumaan tai tekemään mitään muuta. Aivan sairasta ihmisen kiduttamista. Ja ne vanhukset, jos niillä jokin järjenripe vielä on aivojensa sisällä, toivovat vapautuvansa siitä helve tistään. Miettikää omalle kohdalle: maata vuosikausia selällään tuijottamassa kattoa ja pystymättä muuhun. Ihmisarvoista elämää? Sairasta pervoa kidutusta, koska yhteiskunnalla ei ole kanttia ottaa vastuuta. Nämä tapaukset ovat aivan heitteillejättöä.
Totta. Mutta miten ongelma ratkaistaan?
Sillä, että ihmiset alkaa lopultakin ottaa vastuun itsestään. Heti, kun muistisairausdiagnoosi tulee, jokainen voi ihan itse päättää päivänsä. Ei tarvita hankalia eutanasioita byrokratioineen.
Niin kauan kun kädet toimii ja järkikulta jossain määrin, kituminen on aina oma valinta. Ihan aina. Mattopuukot on teräviä ja kaulavaltimo hyvin pinnassa.
Meidän pitäisi omaksua muinaisen Rooman arvomaailma, jossa i-ts-e-m-ur-ha oli vapaan kansalaisen viimeinen itsemääräämisoikeuden ilmaus, jossa ei ollut mitään rumaa, pahaa tai pelättävää.
Kaikki ne jotka haikailevat kuolinapuja - Suomessa riittää Lätäkköä mihin päättää päivänsä tai junaa jonka eteen hypätä. Hoitajana en auta ketään näissä puuhissa ja palkan tulee alkaa 5 ennen kuin edes harkitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antakaa mummoille kunnon mömmöt että saisivat rauhan-vai pölliikö hoitajat ne?
Ei pöllitä. Paikasta riippuu, miten hyvät mömmöt asukkaalle lääkäriltä perustellen vaaditaan ja missä tilanteissa eli kuinka helposti niitä annetaan.
Useinkin on lääkärin määräys, että voimakasta kipulääkettä saa antaa hyvinkin tihein välein tarpeen mukaan, mutta se tarpeen arvioiminen on vuorossa olevan hoitajan harteilla. Jos annan lääkettä kivuissaan ja ahdistuneena huutavalle asukkaalle, puhuu toinen hoitaja sitten selän takana, että kun myrkkyhoitaja X lääkitsee asukkaat hiljaisiksi. Joku toinen taas on sitä mieltä, että lääkettä saa ja pitääkin antaa silloin, kun asukas on kivulias ja levoton, kunhan vain pysytään lääkärin määräämisssä rajoissa.
Onneksi viime vuosina on ollut enemmän keskustelua myös kivun alilääkitsemisestä eikä vain siitä ainaisesta vanhusten ylilääkitsemisestä. Jospa kulttuuri vähä vähältä muuttuu ja kärsimyksen vähentämiseen aletaan kiinnittää enemmän huomiota. Aivan muistamattomalle, hätääntyneelle ja kivuliaalle vuodepotilaalle on jokainen kivuton, rauhallinen hetki mielestäni siunaus.
Mulle kerran suututtiin kun annoin potilaalle kovan kipulääkkeen. Toinen hoitaja suuttui niin että 60-vuotiaan paplarikiharat tutisivat kun hän kiukutteli että hän ei eilen antanut kipulääkettä vaikka pyysi. Minun vuorollani mun potilaat saavat kaikki kipulääkkeet mitä listalta löytyy ja tarvittaessa soitan lääkärille että lisää kipulääkettä ja sassiin. Otettiin kansliassa yhteen niin että raikui, sen verran v-itutti potilaan puolesta että ei murtumakipuun saa lääkärin määräämää lääkettä. Vieläkin verenpaine nousee kun muistaa tän. S-aata-nan sadisti.
Ja nykytrendi on vielä se, että jatkuvasti palkataan lisää kuntouttajia vanhuksille, ihan palvelukodeissakin. Yleensä niistä ei ole mitään hyötyä, mutta saadaanpa rahaa tuhlattua siihenkin ja jatkettua vanhusten elämää. Ja jää vähemmän muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni läheisten tulisi olla enemmän tekemisissä vanhuksien kanssa. Ei voi olla vain niin, että virkamiehet hoitavat vanhusten asioita. Muistisairaat kodeissaan kaatuilevat vanhukset kuormittavat ensiapua siksi, että tehostetun palveluasumisen hoitopaikkoja on vähennetty sote-alueilla. Kymsotessa tilanne on erittäin huono. Päijät-Hämeessä tilanne ei taasen ole niin huono. Alueellisia eroja on.
Käykää hyvät ihmiset tapaamassa monisairaita vanhempianne, tätejä ja setiä. Älkää odottako, että yhteiskunta hoitaa kaiken. Kamalaa, että ihmiset kituvat kodeissaan. Olen nähnyt tätä meininkiä. Hoitoa saa, jos on rahaa.
Jokaisesta tulee joskus vanha ellei sitten aiemmin satu kuolemaan. Mielestäni Suomessa vallitsee asenne, ettei välitetä vanhuksista. Anteeksi, jos loukkaan jotakuta, mutta mielestäni vanhoilla pitäisi olla ihmisarvo niinkuin muillakin ja ihmiset voisivat käydä enemmän juttelemassa vanhusten kanssa kuin esim. jauhamalla keskustelupalstoilla.
Vanhuksista ei välitetä, koska vanhukset eivät välittäneet meistä. Sitä niittää mitä kylvää. Jos vanhus ei aikoinaan välittänyt muodostaa tervettä kiintymyssuhdetta jälkeläisiinsä, sitä ei ole. Se, että lasten pitää se väkisin nyhjästä tyhjästä sitten, kun vanhus on vuoteenoma... käytännössä vaadit sitä. Miten reilua tai edes mahdollista se on? Yhteiskunta hoitakoot tällaiset vanhukset, siitäkinhän me veroja maksamme. Omaisten niskoille (eli käytännössä useimmiten alkoholisoituneiden, kylmäkiskoisten ym. ongelmavanhusten) kiintymyspalveleminen jäisi taas kerran tyttölasten hoteille. Tervetuloa takaisin 1800-luku! Hieno suunnitelma sinulle. Lähde itse tekemään tätä laupeudentyötä vanhainkoteihin, kun tunnut tietävän, miten se homma hoidetaan.
En ole koskaan ymmärtänyt tätä näkemystä että Vanhuksista ei välitetä, koska vanhukset eivät välittäneet meistä. Oikeasti luonnevikainen/narsistinen isovanhempi on aika harvinainen, he ovat asia erikseen. Se taas, että ei olla oltu aiemmin paljoa tekemisissä (välimatka, muut kiireet) ei oikeastaan ole mikään syy ettei nyt voisi aloittaa. Siinähän sitä kiintymyssuhdetta luotaisiin. Itse tapasin lapsena yhtä isovanhempaani noin kerran vuodessa, mutta kun hän leskeksi jäätyään muutti samaan kaupunkiin vanhempieni kanssa niin kävin hänen luonaan aina kun olin samassa kaupungissa. Kun vointinsa vuosia myöhemmin heikkeni huolehdin kauppareissuja, lääkärikäyntejä, vaippojen ostamisia ja muuta siinä missä vanhempanikin eikä se minua häirinnyt. Nyt häntä ei enää ole, mutta olen iloinen, että saimme niin hyvän suhteen vaikkakin se oikeastaan alkoi vasta kun olin jo päälle kaksikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten pitäisi tehdä?
Ihan ensin pitäisi luopua kaikesta elämää pitkittävästä lääkehoidosta, turhista toimenpiteistä ja turhista tutkimuksista. Pitäisi keskittyä kivunlievitykseen, olon helpottamiseen sekä esim. haavojen hoitoon, mikäli niitä on.
Kuka on liian vanha mielestäsi jolloin hoidot voi lopettaa? 70, 75, 80-vuotias? Entä jos vanhus haluaa itse elää ja on hyvissä voimissa, pitäisikö antaa kuolla vain korkean iän takia?
Kun ihminen tarvitsee hoitoa ikääntyneenä pitää tehdä kokonaisarvio hyödyistä vs ihmisen kokonaisvaltainen toimintakyky( fyysinen, psyykkinen jne) . Ikääntynyt voi olla täysin järjissään yli 85v ja eikä välttämättä tarvitse useita lääkkeitä tai niitä ei ole lainkaan kuten eräällä tuntemallani naisella. On kuitenkin jo 86v.
Kerroin polvivaiselle toiselle naapurille, että samaan aikaan kun minulle laitettiin polveen tekonivel n 12 v sitten oli potilaana 83v nainen, jolle uusittiin kerralla molempien polvien tekonivelet.
Enkä ihmettele, että toimenpide uusittiin, kun kuunteli ko iäkkään puhetta sai kuvan toimeliaasta ja järjissään olevasta ikäihmisestä, jonka elämä pääsi jatkumaan omilla jaloilla, kun sai uudet tekonivelet. Tiedämme että tekonivel kestää yleensä n 15- 20 v ja sen jälkeen joudutaan uusimaan. Noin ainakin ennen oli, voi olla että kestävät pitempään nykyiset, joita käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne häävejä ole omaisetkaan. Erään naisen mies hakee vaimonsa viikonlopuksi kotiin joka perjantai. Vaimo on todella ylipainoinen vuodepotilas, ei voi puolustautua miltään. Mies panee väkisin koko viikonlopun kunnes sunnuntai iltana palauttaa hänet laitokseen. Jopa täällä vanhainkodissa on mies yllätetty käsi vaimonsa vaipassa. Hrrrrrhhhh, hyi.
Muistan kotihoidosta tällaisen tapauksen. Pitkälle muistisairas, heiveröinen nainen, joka ei ilman apua pystynyt liikkumaan vuoteestaan. Monesti käynnille mentäessä vaipasta näki selvästi, että se oli revitty auki ja koetettu laittaa huomaamattomasti takaisin kiinni. Alapäästä tuli veristä vuotoa, jota varten haettiin apteekista voiteita. Mies ehdotteli hoitajillekin joskus vaikka mitä. Olin silloin ihan nuori hoitaja ja nyt myöhemmin ihmettelen, että miksei huolta asiasta viety eteenpäin, vaikka siitä toimistolla puhuttiin.
Mäkin muistan tämmöisen tapauksen. Mies haki viikonlopuksi laitoksesta kotiin ja palautti sunnuntaina. Nainen oli aina aivan kauhuissaan. Näistä ei vain puhuta julkisuudessa. Omaiset eivät tehneet mitään vaikka tiesivät mitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ihmiset elävät nykyään pidempään koska heitä hoidetaan elämään pidempään. Ilman hoitoja eivät eläisi. En ole ainoa joka on tätä mieltä, mutta on epäkorrektia sanoa se ääneen. Sanon silti koska se on totuus. Ja Saulikin on sitä paitsi vanhus, 78 vuotta on keskimääräinen miesten kuolinikä. Haluaisikohan Saulikaan maata ymmärtämättömänä 20 vuotta sängyn pohjalla vaipoissa?
Täällä ilmeisesti on keskustelemassa sellaisia, jotka nähneet vanhuksia vain telkkarista. Eivät ole ikinä itse käyneet sen vertaa vaikkapa pitkäaikaissairaiden osastolla, että olisivat nähneet, mitä se on oikeasti, kun lommoposkinen vanhus makaa päivästä toiseen selällään vuoteessa ja tuijottaa suu ja silmät auki kattoa pystymättä puhumaan tai tekemään mitään muuta. Aivan sairasta ihmisen kiduttamista. Ja ne vanhukset, jos niillä jokin järjenripe vielä on aivojensa sisällä, toivovat vapautuvansa siitä helve tistään. Miettikää omalle kohdalle: maata vuosikausia selällään tuijottamassa kattoa ja pystymättä muuhun. Ihmisarvoista elämää? Sairasta pervoa kidutusta, koska yhteiskunnalla ei ole kanttia ottaa vastuuta. Nämä tapaukset ovat aivan heitteillejättöä.
Nuorena kävin sairaalassa katsomassa syöpään kuolevaa iäkästä sukulaistani. Hän oli henkisesti terävä loppuun asti, mutta samassa huoneessa tilanpuutteen vuoksi keskellä huonetta sängyssä makasi aivan muissa maailmoissa elävä n. 90 - 100 v 'muumio'. Siltä hän näytti, eikä tiennyt mistään mitään. Makasi suu auki selällään, kuinkahan monta kärpästä sinne lensi kenenkään voimatta estää? Sänky hytisi ja kolisi kaiken aikaa, hoitaja oli sanonut sukulaiselleni, että hän rakastelee vuoteessaan.
Tämä nimenomaan EI ole ihmisarvoista!
Kaikkien päättäjien kohdalla, jotka tällaista kannattavat, pitäisi tutkia, onko heillä tai lähipiirillään sijoituksia hoivafirmoissa.
Helposti ollaan jakelemassa eutanasiatuomioita 90-100-vuotiaille "muumioille". Jos jokin asia näyttää joltakin, se ei ole vielä mikään peruste. Ehkäpä sinä joskus olet se muumio, jonka elämästä joku muu haluaa päättää ja arvioida ettei elämäsi ole minkään arvoista. Häiritset vain jotain muuta potilasta, jonka elämä on jostain random syystä arvokkaampaa.
Hieman kärjistettyä, mutta tässä tulee esiin eutanasiakeskustelun problematiikka.
Eutanasia voidaan toteuttaa niin kuin monessa muussakin maassa eli oman tahdon pohjalta. Suurin osa ihmisistä pystyy tekemään aiheesta oman tahdon esimerkiksi jo ennen vanhuuttaan ja muistisairauttaan. Siinä varmasti voi määritellä ne kriteerit, joita haluaa omalla kohdallaan noudatettavan. Muut päättävät eutanasian sallivissa maissa lähinnä hyvin vaikeasti sairaiden tai hyvin vaikeasti vammaisten lasten kohdalla (niissä harvoissa maissa jossa lasten eutanasia on sallittu).
Varmasti voidaan myös kirjata omaksi tahdoksi, että ei eutanasiaa missään tapauksessa itselle ja sitten kitua hengiltä hoitolaitoksessa vuosikausia. Tämä kitumisvaihtoehto on myös eutanasian nykyään sallivissa maissa. Ei eutanasia ole missään mikään automaatti, johon laitetaan kaikki vanhukset missään maassa ja on vale väittää, että olisi. Problematiikkaa eutanasiassa on mielestäni paljon vähemmän kuin silloin kun eutanasiaa ei ole sallittu. Silloin on tarjolla hidasta kidustuskuolemaa kaikille halusi sitä itse tai ei. Väärinkäytökset voi tuomita tuomioistuimissa ihan samaan tapaan kuin henkirikoksen ylipäätään tuomitaan nytkin.
Eri
Kyllä siltä hitaalta kitumiselta voi välttyä, vaikkei eutanasia olisikaan sallittu. Täytyy vaan tehdä itse päätöksiä ajoissa. Onnettomuudessa yllättäen vammautuneet eivät tietenkään kykene, mutta muistisairausdiagnoosin ja vaipoissa makaamiseen väliin mahtuu yleensä useita VUOSIA kohtalaisen toimintakykyistä elämää, joiden aikana voi vaikkapa tehdä reissun Jäämerelle, uida räpylät jalassa kilometrin päähän rannasta laskuveden juuri alettua ja sen jälkeen potkaista räpylät pois.
Ei ketään pakoteta elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee nyt vastaan ne elämän/maailman realiteetit. Tuo on ihan tuhottoman kallista ja ehkä joku promille ihmisistä maksaa eläissään niin paljon veroja, että sillä katetaan ne kulut mitä se vuosikymmenien sairaala/hoitolaitoskierre maksaa.
Jos joku Herlin haluaa käyttää omaisuutensa elääkseen vaikka 120-vuotiaaksi, niin kaikin mokomin, mutta että kaikki monisairaat +70-vuotiaat pitäisi pallolaajennella ja lonkkaleikkailla, niin nopeasti on kirstu tyhjä.
Ne reippaat kasikymppiset voi elellä ihan rauhassa, jos terveitä päiviä on niin pitkästi siunattu, ei heitä tappaa tarvi.
Sun kaltaiset epäihmiset, joiden ymmärrys riittää vain rahaan, ei muuhun, voisi ihan ensimmäisenä eliminoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Mutta miten ongelma ratkaistaan?
Sillä, että ihmiset alkaa lopultakin ottaa vastuun itsestään. Heti, kun muistisairausdiagnoosi tulee, jokainen voi ihan itse päättää päivänsä. Ei tarvita hankalia eutanasioita byrokratioineen.
Niin kauan kun kädet toimii ja järkikulta jossain määrin, kituminen on aina oma valinta. Ihan aina. Mattopuukot on teräviä ja kaulavaltimo hyvin pinnassa.
Meidän pitäisi omaksua muinaisen Rooman arvomaailma, jossa i-ts-e-m-ur-ha oli vapaan kansalaisen viimeinen itsemääräämisoikeuden ilmaus, jossa ei ollut mitään rumaa, pahaa tai pelättävää.
Olet sairas, hae apua.
Vierailija kirjoitti:
Olen terveyskeskussairaalan sairaanhoitaja ja täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Kaikki toimenpiteet, jotka eivät paranna elämänlaatua, vaan pitkittävät elämää, tulisi lopettaa.
Ennenkuin menette hysteerisiksi, niin voin vakuuttaa, ettei kukaan teistä halua mahdollisuutta elää sellaista elämää, kuin hoitamani vanhukset todennäköisesti elävät.
Käytännössä: kaatumisia kotona ja osastolla, päässä tikattava haava eikä vanhusparka muista ollenkaan, miksi pää on hirveän kipeä. Sitoa saa lääkärin luvalla, mutta se on joskus yhtä huono vaihtoehto kun vanhus kiskoo vuoteen tai g-tuolin vöitä. Kaikki toimenpiteet väkisin. Muistisairaus on pitkällä eikä vanhus ymmärrä, miksi pyllyn seutua kaivellaan. On harhoja, vanhus luulee että lapset ovat kotona keskenään tai pitäisi lähteä töihin. Osaston ovia rynkytetään ja ahdistutaan. Sitten vielä kivut. Niin toimenpiteistä, esim haavanhoito, katetrointi johtuvat kuin sisäsyntyisetkin. Kipulääkkeitä käytetään, mutta huutajia on silti. Lääkäreitä istuu toimistossaan, he toteavat ettei huutamiseen ole lääkettä.
Vanhusten vika tämä ei ole. Tulisi antaa mahdollisuus laatia hoitotahto, jossa turhat lääkkeet ja tutkimukset lopetettaisiin, kun muistisairaus on edennyt.
Olen muuten vähän eri mieltä noista elämäntapasairauksista. Vanhusten elättäminen lähes satavuotiaiksi on taatusti kallimpaa kuin lihavan tupakoitsijan lyhyempi elämä. Mutta tärkeintä olisi, että viimeiset vuodet olisivat mukavia, eivät huutoa pissavaipoissa kalterisängyn vankina.
Tässä ollaan täysin oikeassa, eikä tästä voi kiistää sanaakaan. Itse siirryin ikääntyneiden hoidosta pois, koska en pystynyt katsomaan juuri tuota menoa, mistä kollega kertoo. Miettikää, tämä on ikääntyneitten loppuelämän todellisuus. Joku voi älähtää, että Ei Meidän Mummilla ole noin, mutta sellainen mummi tai vaari on marginaalinen poikkeus tässä hyvin raaassa ajankuvassa