Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koiran ulkoiluttaja: Älä jäykisty koirasi kanssa tuijottamaan lähestyvää koiraa

Vierailija
21.07.2023 |

Pitkän suoran tien päässä toinen koira jäykistyy paikalleen ja tuijottaa kiinteästi ja hievahtamatta omaa koiraani. Tuijottajan hihnan toisessa päässä kaivetaan kännykkä esiin, nythän on hyvää aikaa surffailla, kun koira kerran jököttää paikallaan. Minä ja koirani lähestymme rauhallisesti usean minuutin ajan, yritän saada katsekontaktia somettajaan saadakseni jonkinlaisen vihjeen siitä, onko homma hanskassa vai ei. Oma koirani jännittyy askel askeleelta toisen vain tuijottaessa herkeämättä. Omistaja vilkaisee meitä välillä, mutta ei tee elettäkään laukaistakseen tilannetta. Käännyn kannoillani, ja lähdemme oman koirani kanssa takaisin tulosuuntaan. Ei kannata ottaa riskiä siitä, mitä tapahtuu koirien kohdatessa.

Koiran omistaja, opeta koirasi olemaan jäykistymättä tuijottamaan muita koiria! Se ei ole kovin vaikeaa. Jäykkänä tuijottava koira on toiselle koiralle aina mahdollinen uhka. Sinä koiran laumanjohtajana päätät, koska pysähdytään, ja voit vaikuttaa tilanteeseen. Koirasi ei saa päättää, koska pysähdytte tuijottelemaan, vaan se on sinun päätöksesi. Osoita omalla käytökselläsi myös muille ulkoileville, että hallitset oman koirasi.

Kommentit (437)

Vierailija
221/437 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos aloituksesta.

Tuijottajat , jotka jähmettyvät tien laitaan, tai jopa keskelle tietä, ovat todella rasittavia ja on mielestäni epäkohteliasta jättää ohittaminen kokonaan toisen osapuolen vastuulle, tai jopa suorastaan hankaloittaa sitä. Varsinkin ahtailla poluilla seisomaan ja tuijottamaan jääminen tekee ohittamisesta lähes mahdotonta. Itselläni on hyvin reaktiivinen koira, joka hermostuu tuijottajista, kun taas jos toinen koira ohittaa rauhallisesti omakin koirani toimii rauhallisesti, joten tämän ongelman kanssa painitaan melkein päivittäin.

Miksi syyttelet toista, jos sulla itsellä on ongelmia koirasi kanssa? 

Kuten kirjoitin, on kohteliasta huomioida muita tiellä liikkujia ja ohittaa muut koira asiallisesti jäämättä tuijottamaan. Tuijottaminen on koirien näkökulmasta provokatiivista. Kaikille on mukavampaa, jos tiellä ja poluilla pyritään liikkumaan muut huomioiden. Niin itsekin teen ja pyrin kouluttamaan koiraani ohittamaan muut asiallisesti. Tähän kouluttamiseen auttaa se, jos vastakappale ei jää tuijottamaan vaan osallistuu itsekin ohittamiseen aktiivisesti. ts kävelee rauhallisesti ohi.

Toki voin antaa sen myös riehua hihnassa ja päästää lähelle, jos mielestäsi kaikki voivat tehdä mitä lystäävät.

Miksi et kävele koirasi kanssa eteen päin? Miten ohitus mielestäsi suoritetaan jos kumpikaan ei suostu liikkumaan?

Jos reaktiivinen koirasi riehuu hihnassa, olette silloin niin lähellä toista koiraa, ettei omasi ole silloin koulutettavissa. Tilanne on sille yksinkertaisesti niin vaikea, ettei se ota mitään vastaan ja näin ollen oppimista ei tapahdu. Kunnon väistö aina tilanteen salliessa, niin muiden koirakkojen ei tarvitse ottaa vastuuta sinun koirasi käytöksestä.

Väistäisit itse, miksi muiden pitää väistää.

Vierailija
222/437 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tästä alkaa kuva piirtyä pikkuhiljaq.

Tuolla ketjun aggressiivisella kirjoittelijalla, joka on vihamielinen muita ulkoiluttajia ja koiria kohtaan, jos kehtaavat pysähtyä, ja joka puhuu laumanjohtajuudesta ja siitä, miten koira täytyy pitää hallinnassa, on itsellään 2 schäferiä. Olisin voinut lyödä siitä vaikka vetoa. Tietty ihmistyyppi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/437 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tosi juttu, mä en henk koht tykkää et ne tekee tätä siis silleenkin että mulla ei oo koiraa. Vaikka mä tykkäänkin koirista niin se on ärsyttävää

Sama juttu, mulla ärsyttää suunnattomasti jäädään vähän niin kuin odottelen

Mua ärsyttää. Adessiivi (lla/llä) ilmaisee sijaintia jonkin päällä, pinnalla, lähellä, tai omistamista, minulla on jotakin. Sinulla on ärsytys päällä. Tai sinua ärsyttää.

Miksi muuten nykyään käytetään niin paljon lla/llä-päätettä ihan väärissä paikoissa? Partitiivi korvataan adessiivilla?

Vierailija
224/437 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitteko nyt jeesus kristus päästä yli siitä laumanjohtaja-sanasta jankkaamisesta? Ei liity aiheeseen.

Kun puhutaan koirankoulutuksesta ja käytetään samalla termiä laumanjohtaja, niin kyllähän se tietenkin liittyy vahvasti aiheeseen.

Täällä on muutama nykyaikaisella tiedolla varustettu ihminen kertonut miksi kyseinen termi on ongelma ja sitten vastaavasti toiset hyökänneet tätä vastaan sen perusteella, että mitä kyseinen termi hänelle itselleen henkilökohtaisesti tarkoittaa. Nämä taas ovat kaksi eri asiaa.

On ihan perusteltua muistuttaa, että laumanjohja-termillä on väkivaltaisiin koulutumetodeihin perustuva historia. Se ei ole kielto kenellekään käyttää tuota termiä tai yritys estää ketään mieltämästä sille sanalle uutta, henkilökohtaista merkitystä. Kuitenkin valitettavan moni tuota termiä käyttävä vielä uskoo näihin koiralle haitallisiin koulutusmetodeihin ja sen takia asiasta keskustelu on tärkeää. Vain siten voimme lisätä tietoutta nykyaikaisesta, positiiviseen vaihvistamiseen perustuvasta eläinystävällisestä kouluttamisesta. 

Sitä en ymmärrä miksi nämä termiä käyttävät hyökkäävät tästä asiasta muistuttavien kimppuun niin aggressiivisesti? Jos he eivät itse tue noita haitallisia metodeja, eikö myös silloin heidän oma arvomaailma tukisi asiallista keskustelua aiheesta? Koskaan kun ei voi tietää minkä henkilökohtaisen merkityksen joku on antanut sanalle, joka on yleisesti ottaen haitallisessa käytössä.

Vierailija
225/437 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tosi juttu, mä en henk koht tykkää et ne tekee tätä siis silleenkin että mulla ei oo koiraa. Vaikka mä tykkäänkin koirista niin se on ärsyttävää

Sama juttu, mulla ärsyttää suunnattomasti jäädään vähän niin kuin odottelen

Mua ärsyttää. Adessiivi (lla/llä) ilmaisee sijaintia jonkin päällä, pinnalla, lähellä, tai omistamista, minulla on jotakin. Sinulla on ärsytys päällä. Tai sinua ärsyttää.

Miksi muuten nykyään käytetään niin paljon lla/llä-päätettä ihan väärissä paikoissa? Partitiivi korvataan adessiivilla?

Johtuu ihan tuijottavista koirista.

Vierailija
226/437 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihyvääpäivää kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tosiaan monessa muussa maassa koirat ovat irti, ystävällisiä ja rentoja. Meillä meni koirien taluttaminen mönkään siinä kohtaa, kun taluttajat halusivat koirien menevän ohi, niille sanottiin aina OHI, koskaan ei saa tervehtiä toisia koiria. Haistella ei saa ja on marssittava omistajan vierellä, joka on koiralle aivan luonnotonta. 

Minulla oli koiria jo 70-luvulla ja vielä silloin koirien annettiin tervehtiä toisiaan, leikkiä keskenään ja nuuhkia kävelyllä ollessaan. Harvoin näkyi rähjääjiä. Mutta nyt juuri kukaan ei anna koiransa tervehtiä vastaantulijoita, vaan huutaa jo ajoissa ohi, ohi, ja koira parkuu remmissä koko sielunsa syvyydeltä.

AI jassoo! Sinäkö tervehdit kaikkia vastaantulijoita, miksi koirien pitäisi. Haloo ja herätys!!

Sen verran koirakin voi päättää itse, haluaako tervehtiä, vaikka olisikin ammattilaisen koulutuksessa. Onneksi meillä päin koirat vielä voivat suureksi osaksi tervehtiä. Toisaalta sisäänpäin kääntyneen koiranomistajan tunnistaa jo kaukaa yleensä nuorehko nainen, joka ei varmaan ota ihmisiinkään kontaktia.

Vierailija
227/437 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tästä alkaa kuva piirtyä pikkuhiljaq.

Tuolla ketjun aggressiivisella kirjoittelijalla, joka on vihamielinen muita ulkoiluttajia ja koiria kohtaan, jos kehtaavat pysähtyä, ja joka puhuu laumanjohtajuudesta ja siitä, miten koira täytyy pitää hallinnassa, on itsellään 2 schäferiä. Olisin voinut lyödä siitä vaikka vetoa. Tietty ihmistyyppi.

Ymmärrätkö että kyseessä on eri ihmisiä? Minä olen yksi nuista, mutta en liity kahteen muuhun millään tavalla. Nuo kaksi muuta voivat olla sama ihminen, tai eri ihmisiä.

Vierailija
228/437 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitteko nyt jeesus kristus päästä yli siitä laumanjohtaja-sanasta jankkaamisesta? Ei liity aiheeseen.

Kun puhutaan koirankoulutuksesta ja käytetään samalla termiä laumanjohtaja, niin kyllähän se tietenkin liittyy vahvasti aiheeseen.

Täällä on muutama nykyaikaisella tiedolla varustettu ihminen kertonut miksi kyseinen termi on ongelma ja sitten vastaavasti toiset hyökänneet tätä vastaan sen perusteella, että mitä kyseinen termi hänelle itselleen henkilökohtaisesti tarkoittaa. Nämä taas ovat kaksi eri asiaa.

On ihan perusteltua muistuttaa, että laumanjohja-termillä on väkivaltaisiin koulutumetodeihin perustuva historia. Se ei ole kielto kenellekään käyttää tuota termiä tai yritys estää ketään mieltämästä sille sanalle uutta, henkilökohtaista merkitystä. Kuitenkin valitettavan moni tuota termiä käyttävä vielä uskoo näihin koiralle haitallisiin koulutusmetodeihin ja sen takia asiasta keskustelu on tärkeää. Vain siten voimme lisätä tietoutta nykyaikaisesta, positiiviseen vaihvistamiseen perustuvasta eläinystävällisestä kouluttamisesta. 

Sitä en ymmärrä miksi nämä termiä käyttävät hyökkäävät tästä asiasta muistuttavien kimppuun niin aggressiivisesti? Jos he eivät itse tue noita haitallisia metodeja, eikö myös silloin heidän oma arvomaailma tukisi asiallista keskustelua aiheesta? Koskaan kun ei voi tietää minkä henkilökohtaisen merkityksen joku on antanut sanalle, joka on yleisesti ottaen haitallisessa käytössä.

Itselläni on 3 dobermannia ja niistä suurin on laumanjohtaja. Ei ole koskaan purrut minua, näykkii korkeintaan jos en heti ymmärrä jotain.

Vierailija
229/437 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos aloituksesta.

Tuijottajat , jotka jähmettyvät tien laitaan, tai jopa keskelle tietä, ovat todella rasittavia ja on mielestäni epäkohteliasta jättää ohittaminen kokonaan toisen osapuolen vastuulle, tai jopa suorastaan hankaloittaa sitä. Varsinkin ahtailla poluilla seisomaan ja tuijottamaan jääminen tekee ohittamisesta lähes mahdotonta. Itselläni on hyvin reaktiivinen koira, joka hermostuu tuijottajista, kun taas jos toinen koira ohittaa rauhallisesti omakin koirani toimii rauhallisesti, joten tämän ongelman kanssa painitaan melkein päivittäin.

Kuten kirjoitin, on kohteliasta huomioida muita tiellä liikkujia ja ohittaa muut koira asiallisesti jäämättä tuijottamaan. Tuijottaminen on koirien näkökulmasta provokatiivista. Kaikille on mukavampaa, jos tiellä ja poluilla pyritään liikkumaan muut huomioiden. Niin itsekin teen ja pyrin kouluttamaan koiraani ohittamaan muut asiallisesti. Tähän kouluttamiseen auttaa se, jos vastakappale ei jää tuijottamaan vaan osallistuu itsekin ohittamiseen aktiivisesti. ts kävelee rauhallisesti ohi.

Toki voin antaa sen myös riehua hihnassa ja päästää lähelle, jos mielestäsi kaikki voivat tehdä mitä lystäävät.

Miksi et kävele koirasi kanssa eteen päin? Miten ohitus mielestäsi suoritetaan jos kumpikaan ei suostu liikkumaan?

Jos reaktiivinen koirasi riehuu hihnassa, olette silloin niin lähellä toista koiraa, ettei omasi ole silloin koulutettavissa. Tilanne on sille yksinkertaisesti niin vaikea, ettei se ota mitään vastaan ja näin ollen oppimista ei tapahdu. Kunnon väistö aina tilanteen salliessa, niin muiden koirakkojen ei tarvitse ottaa vastuuta sinun koirasi käytöksestä.

Riehuvan koiran omistaja väistää sen takia, että hänen oma rakas lemmikkinsä on niin vaikeassa tilanteessa, että se joutuu käyttämään niin äärimmäistä selviytymiskeinoa kuin aggressiivinen käytös. Väistämistä ei tehdä muiden takia, vaan oman koiran hyvinvoinnin takia.

Vierailija
230/437 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene nyt koirakouluun siitä valittamasta. Niin kauan, kun toista koiraa ei päästetä toisen iholle, niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa. 

Vierailija
231/437 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näen, että joku jumittaa koiran kanssa, se on mulle selkeä viesti siitä, että omistajalla ei ole koira hallinnassa. Sitten teen pikaisen arvion: Onko ohituspaikka kapea? Onko koira fleksissä? Onko koira niin iso, että omistaja ei pysty pitämään sitä kiinni, jos lähtee tulemaan iholle? Jos vastaus mihinkään näistä on kyllä, vaihdamme suuntaa. Lenkit olis hauskempia ilman näitä jatkuvia riskiarvioita.

232/437 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kokenut koiranomistaja sanoi minulle, että koirien pitäisi lenkillä saada haistella toisiaan, että se on väärin, jos omistaja ei jaksa jäädä edes hetkeksi paikalleen, että koira voisi nuuhkia vastaantulevaa koiraa.

Vierailija
233/437 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, niin perustatteko tälle asialle nyt ihan oman ketjun, kiitos. Puhutaan siitä koiralenkillä ohittamisesta täällä.

Vierailija
234/437 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos aloituksesta.

Miten hauras voi olla itsetunto, kun tällaisista muodostuu arvovaltakysymys.

Joskus törmännyt tällaiseen mutisijaan, joka mutisee käveltyäni väärällä puolella jotain tienreunaa. Löysääpä nutturaa, vapauta kasvoja kiristävä pinne ja koita ottaa vähän rennommin. Tuollainen jäpittäminen antaa niin surkean kuvan ihmisen henkisestä tilasta.

Vierailija
235/437 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Eräs kokenut koiranomistaja sanoi minulle, että koirien pitäisi lenkillä saada haistella toisiaan, että se on väärin, jos omistaja ei jaksa jäädä edes hetkeksi paikalleen, että koira voisi nuuhkia vastaantulevaa koiraa.

Juu, mutta ei mitä tahansa koiraa, eikä missä tahansa tilanteessa. Yksikään koira ei halua eikä voi haistella joka ikistä vastaantulijaa.

Vierailija
236/437 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älyttömän vakavaa tämä koiran pito, paljon vakavampaa hommaa kuin lasten kasvatus.

Vierailija
237/437 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka olette mielestänne laumanjohtajia ja suhtaudutte vihamielisesti muihin koiriin ja omistajiin, joita kohtaatte kävelyllä, jotka eivät liiku vaatimustenne mukaan, niin minkä rotuisia omat koiranne ovat?

Nyt on ynnätty hyvin erikoisella tavalla kaksi asiaa yhteen. Olen mielestäni laumanjohtaja ja en suhtaudu vihamielisesti muihin koiriin. Jos toinen koira jähmettyy vaanimaan, minä menen koirieni kanssa silti ohi vaivattomasti, en kiinnitä huomiota muuhun kuin siihen että tarvitseeko mennä pientareen kautta jos ohitettavalla on fleksi löysällä. Belggari ja saksanpaimenkoira. Ohitetaan pyörät, rullaluistelijat ja muut myös oikein nätisti.

Miksi noin vihamielinen suhtautuminen? Onko sinulla taipumusta olla asiakkaitakin kohtaan tuollainen että ynnäät kaksi asiaa yhteen tuulesta temmattuna?

Pitää ymmärtää, että vaikka mä saan koirani sun jököttäjän ohi niin se ohitus stressaa mun koiria. Sun koira on maassa ja tuijottaa. Koirille se tarkoittaa, että se on valmis hyökkäämään. Mun koirat on myös eläimiä, ei koneita. Kun me ollaan lenkillä ohitettu viisi potentiaalista hyökkääjää niin mun koirille se tarkoittaa pitkää palautumista. Ne ovat myös isoja koiria. Vien ne aina kauempaa ohi, jos vain mahdollista, jotta ohitus stressaisi mun omia koiria mahdollisemman vähän. Keskityn vain omiin koiriini. Tarkkailen niiden kehonkieltä. Olen itse täysin reagoimaton. Ohituksesta ei tehdä numeroa, koska silloin se vaan palkkaa mun koiriani reagoimaan siihen vaanijaan. Mulla on kaksi isoa rhode urosta. Vaikeita kouluttaa, koska niitä ei ole jalostettu ihmisiä miellyttämään eikä paimenkoiriksi. Mutta jos toinen koira viedään ohi samalla tavalla, homma on vaan niin paljon helpompaa mullekin.

ja miksi en anna tavata? mun koirat on eläimiä. Jos sä tuot sun koirasi niiden luo, en mä voi taata, että kaikki menee ok. Siksi mä en halua ottaa riskiä. Mun koirat tapaa paljon koiria, ne ovat lempeitä pennuille ja pienille koirille, tietenkin nartuille ja uroksille, jotka vaan haluavat hengailla niiden kanssa, mutta ei ne kaikkien kanssa silti tule toimeen. Ja ne on isoja ja vahvoja, ja ennen kaikkea mun vastuullani. 

Vierailija
238/437 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos aloituksesta.

Hmm ettei olis niin että sinä hermostutat koirasi kun niin raivostuttaa?

Musta on mieletöntä miten koirat peilaavat omistajiaan. Näiden remmirähjien takana joita itse tunnen on usein omistaja joka on vähän hermostunut, neuroottinen, pelokas jne. Kun taas lungisti ottavien koiran taustalla on todennäköisempi lungimpi omistaja

Juuri näin ja se näkyy täällä viesteissäkin. Oma tapa olla koiran kanssa on se ainoa oikea.

Vierailija
239/437 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on vielä nämä joille huikkaa jo hyvän matkan päästä, että menkää te vain me jäädään tähän sivuun odottamaan ja sitten siinä kohdalla toinen jää koirineen seisomaan?? Miksi? Ihan kuin tahallaan haluttaisi saada joku ongelma aikaan

No mikä ongelma tuossa nyt on? Tuosta kävellään vaan rauhassa ohi. 

Luin huonosti eli tässä jää kaksi koiraa jumittamaan eli molemmat aiheuttavat sen ongelman eikä vain toinen. 

Koirani keskittyy siellä sivussa minuun eikä tuijota toista koiraa

No mietipä nyt itsekin, Jäätte koirasi kanssa marttyyreinä tielle tuijottamaan toisianne. Sen sijaan, että jatkaisitte vaan matkaanne.

Sulla taitaa olla sellainen asenne, että vihaat jokaista vastaantulijaa ja haluat sen passiivis-aggressiivisella tavlla osoittaa.

Mitä ihmettä sinä höpötät? Minä poikkean polulta sivummalle jossa koirani istuu ja katsoo minuun. Ilmoitan vastaantulijalle, että menkää vain odotetaan täällä koska koira harjoittelee ohitusta. Silti jotkut pysähtyvät siihen meidän kohdalle siihen tielle ja jäävät jaarittelemaan jolloin koirani keskittyminen herpaantuu. Jotkut päästävät koiransa rynnimään meitä päin. Harjoitellaan jotta vielä jonain päivänä voidaan kulkea muiden ohi ongelmitta.

Vierailija
240/437 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, niin perustatteko tälle asialle nyt ihan oman ketjun, kiitos. Puhutaan siitä koiralenkillä ohittamisesta täällä.

Aikuisena ihmisenä pystyt varmasti sivuuttamaan ne viestit, joista et halua puhua. On oma valintasi vastailla ja takertua niihin.