Koiran ulkoiluttaja: Älä jäykisty koirasi kanssa tuijottamaan lähestyvää koiraa
Pitkän suoran tien päässä toinen koira jäykistyy paikalleen ja tuijottaa kiinteästi ja hievahtamatta omaa koiraani. Tuijottajan hihnan toisessa päässä kaivetaan kännykkä esiin, nythän on hyvää aikaa surffailla, kun koira kerran jököttää paikallaan. Minä ja koirani lähestymme rauhallisesti usean minuutin ajan, yritän saada katsekontaktia somettajaan saadakseni jonkinlaisen vihjeen siitä, onko homma hanskassa vai ei. Oma koirani jännittyy askel askeleelta toisen vain tuijottaessa herkeämättä. Omistaja vilkaisee meitä välillä, mutta ei tee elettäkään laukaistakseen tilannetta. Käännyn kannoillani, ja lähdemme oman koirani kanssa takaisin tulosuuntaan. Ei kannata ottaa riskiä siitä, mitä tapahtuu koirien kohdatessa.
Koiran omistaja, opeta koirasi olemaan jäykistymättä tuijottamaan muita koiria! Se ei ole kovin vaikeaa. Jäykkänä tuijottava koira on toiselle koiralle aina mahdollinen uhka. Sinä koiran laumanjohtajana päätät, koska pysähdytään, ja voit vaikuttaa tilanteeseen. Koirasi ei saa päättää, koska pysähdytte tuijottelemaan, vaan se on sinun päätöksesi. Osoita omalla käytökselläsi myös muille ulkoileville, että hallitset oman koirasi.
Kommentit (437)
Christiiina kirjoitti:
Eräs kokenut koiranomistaja sanoi minulle, että koirien pitäisi lenkillä saada haistella toisiaan, että se on väärin, jos omistaja ei jaksa jäädä edes hetkeksi paikalleen, että koira voisi nuuhkia vastaantulevaa koiraa.
Itse olen samaa mieltä, pikku ärähdykset eivät haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Toi on musta tosi hyvä pointti, mitä joku sanoi, että tuntuu aika epäreilulta, että kun on itse nähnyt sen vaivan, että on opettanut ne sujuvat ohitukset koiralleen, sitten joutuu joka lenkillä ihmettelemään että mitähän seuraavaksi tapahtuu, kun joku tuijottelija vaanii herkeämättä passiivisen omistajansa seisoskellessa vieressä. Tuleeko päälle? Eikö tule päälle? Onko turvallista? Pitäisikö yrittää huutaa jo täältä sadan metrin päästä että mikä meininki? On epäreilua, että toinen omistaja vain jämähtää aiheuttamaan pelkoa ja kauhua toisen joutuessa kantamaan vastuun koko hommasta.
Ihan sama kuin autolla ajaessa. On noudatettava joitain yhteisiä sääntöjä, että homma sujuu. Ei voi vain jäädä kulkuväylälle töröttämään ja ajatella että minä olen nyt tässä, ja jos muilla on sen kanssa ongelma, ei kiinnosta minua.
Tuijottava koira on pelottava.
Tuijottava koira on pelottava, mutta kertokaa nyt hyvät ihmiset miten sen tuijotuksen saa ikinä loppumaan jos tuijottavan koiran kanssa ei saa mennä ihmisten ilmoille? Jossakinhan se pitäisi saada opetettua siihen ettei tuijoteta, ja helpoiten sen käy lenkkeillessä kun tilanteita tulee. Ja varsinkin alkuun voi mennä vähän aikaa kun löytyy se keino millä koiran huomion saa käännettyä itseensä, jos edes saa.
Mulla oli joskus koira joka tuijotti, toki ystävällisesti häntä heiluen, eikä jäykkänä. Olisin kuitenkin halunnut saada koiran oppimaan pois tästä, omakin lenkkeily olisi ollut mukavampaa kun ei aina olisi tarvinut joko pysähtyä tai raahata koiraa väkisin täysin voimin eteenpäin. Tuolle koiralle kun en 12 vuoden aikana löytänyt mitään mikä olisi kiinnostanut enemmän kuin se toinen koira. Leluilla se ei leikkinyt lainkaan, ikinä. Kaikki herkut jauhelihasta lihapulliin, nakkeihin, metwursteihin testattiin, kaikki kevätjuhlaliikkeet ja sekoilut mitä ikinä keksittiin, että koira kiinnostuisi omistajastaan.. mikään ei auttanut. Edes ammattilaiskouluttaja ei löytänyt mitään, mikä olisi koiraa enemmän kiinnostanut.
Eli koulutus voi tosiaan olla vaiheessa, ja pitkäänkin, jos koira on sen tyyppinen että sille on vaikea löytää motivaattoria. Eikö sinä aikana saisi lenkkeillä julkisilla paikoilla lainkaan? Ja siis juu en ymmärrä että kaivetaan kännykkä esille eikä kiinnitetä mitään huomiota omaan koiraan tai vastaantulijoihin. Mutta ihan vaan yritän tuoda esille, ettei kaikista koirista sitä tuijottelua ole niin helppo kitkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitteko nyt jeesus kristus päästä yli siitä laumanjohtaja-sanasta jankkaamisesta? Ei liity aiheeseen.
Kun puhutaan koirankoulutuksesta ja käytetään samalla termiä laumanjohtaja, niin kyllähän se tietenkin liittyy vahvasti aiheeseen.
Täällä on muutama nykyaikaisella tiedolla varustettu ihminen kertonut miksi kyseinen termi on ongelma ja sitten vastaavasti toiset hyökänneet tätä vastaan sen perusteella, että mitä kyseinen termi hänelle itselleen henkilökohtaisesti tarkoittaa. Nämä taas ovat kaksi eri asiaa.
On ihan perusteltua muistuttaa, että laumanjohja-termillä on väkivaltaisiin koulutumetodeihin perustuva historia. Se ei ole kielto kenellekään käyttää tuota termiä tai yritys estää ketään mieltämästä sille sanalle uutta, henkilökohtaista merkitystä. Kuitenkin valitettavan moni tuota termiä käyttävä vielä uskoo näihin koiralle haitallisiin koulutusmetodeihin ja sen takia asiasta keskustelu on tärkeää. Vain siten voimme lisätä tietoutta nykyaikaisesta, positiiviseen vaihvistamiseen perustuvasta eläinystävällisestä kouluttamisesta.
Sitä en ymmärrä miksi nämä termiä käyttävät hyökkäävät tästä asiasta muistuttavien kimppuun niin aggressiivisesti? Jos he eivät itse tue noita haitallisia metodeja, eikö myös silloin heidän oma arvomaailma tukisi asiallista keskustelua aiheesta? Koskaan kun ei voi tietää minkä henkilökohtaisen merkityksen joku on antanut sanalle, joka on yleisesti ottaen haitallisessa käytössä.
Lue ajatuksen kanssa kaikki viestit. Olen opiskellut johtajuudesta ylipäätänsä ja olen fiiliksissä tunnejohtajuuden periaatteista. Minä pidän johtaja-sanasta koska minulle se merkitsee hyvin positiivisia asioita. Kouluttajat saavat keskenään käyttää sitä termistöä, mitä haluavat, mutta on väärin lytätä ja kieltää muita käyttämästä muita sanoja. Ellei tarkoitus ole käskytyää ja lytätä, vaan aidosti ymmärtää, niin silloin kysytään tarkentavia kysymyksiä siitä mitä toinen omalla sanallaan tarkoittaa. Se on sitä hyvää kohtaamista myös ihmisten kanssa, yhteistyö. On todella erikoista puhua yhteistyöstä koirien kanssa, mutta suhtautua koiranomistajiin alentavasti ja jopa vihamielisesti, jos nämä käyttävät niin sanotusti väärää sanaa. En henkilökohtaisesti hyväksy sensuuria ja sitä, että eri sanoja kielletään sen sijaan että puhuisimme avoimesti toistemme kanssa siitä mitä tämä sana toisille tarkoittaa. Poikkeuksena tietyt rasistiset sanat. Muutoin pidän hyvin ongelmallisena sitä, jos kaikki sanat kielletään joilla jossain vaiheessa on ollut negatiivinen kaiku. Sanat ja käsitykset muuttuvat ja asiakaspalveluun kuuluu se, että ymmärtää asiakasta hänen lähtökohdistaan lähtien. Ei käskytä ja määräile ylhäältä käsin vaan tehdään yhteistyötä. Aivan kuten koirien kanssa tehdään.
Miksi muihin ihmisiin suhtaudutaan eri tavalla? Ei ihmisten kanssa tekemä yhteistyö ole periaatteessa yhtään sen erilaisempaa kuin eläinten kanssa. Ihan yhtä huonosti käskyttäminen, alistaminen, negatiivisten oletusten ja määräily tehoaa ihmisiin.
Ja vielä kuva tarkentuu.
Tuolla toisella muiden koirien ja omistajien arvostelijalla on useampi dobermanni. Olisin voinut lyödä vetoa siitäkin.
Kuulkaas, se että te otatte isoja aggressiivisia koirarotuja on lähtökohtaisesti se ongelma. Se että liikutte muiden keskuudessa taistelukoirien tms kanssa on myös kyseenalaista.
Hankkikaa joku normaali ystävällinen seurakoira, niin pääsette siitä ongelmasta, että kaikki vastaantulijat ilmeisesti syystäkin pelkäävät teitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somettaminen koiralenkillä on väärin ja omalla käytöksellä viestitään myös vastaantuleville, mutta muuten kirjoituksessa on muutamia asiavirheitä.
Laumanjohtajamyytit on aikaa sitten kumottu ja nykyään niihin uskovat enää ne, jotka käyttävät koiralle haitallisia koulutusmetodeja. Lisäksi, koiralle on täysin luonnollista jäykistyä ja osoittaa kiinnostusta vastaantulevaa lajitoveria kohtaan. Etenkin jos on kyseessä epävarma koira, sen on hyvin vaikea kääntää huomionsa pois lähestyvästä koirasta, jonka se pelkää olevan uhka. Kun törmäät tällaiseen tuijottelevaan koiraan, et voi ikinä tietää mitä sillä on taustalla ja missä vaiheessa sen kouluttaminen on menossa.
Voi kuule, ei todellakaan ole luonnollista. Esim. Espanjassa koirat ottaa todella lunkisti eivätkä tuijottele toisiaan, vaan morjestavat ja jolkottavat tyytyväisenä omistajan vierellä vaikka ilman hihnaakin.
Kyllä tässä Suomessa tehdään jotain väärin. Täällä on koirat tosi usein aivan vauhkoja.
Ehkä Suomessa on koirien kanssa sama ongelma, kuin monesti lasten kanssa: liiallinen aggressiivisuus.
Espanjalainen sanoo topakasti, suomalainen uhkaavasti, jos ymmärrätte eron.
Tämä on vain arvaus, en tunne espanjalaisia. Mutta sen tiedän, että espanjalaiseen liittyy mm. sellaisia asioita kuin härkätaistelu, tomera tanssi, ja maiden valloitus, kun taas suomalaiseen esim. passiivisaggressiivisuus. Joten voisi kai karkeasti sanoa, että espanjalaisten huono puoli on "psykopaattisuus", kun taas suomalaisten huono puoli "autistisuus"... ja muiden alistaminen - oli kyseessä lapsi tai eläin - lähtee eri pohjalta, vaikuttaen siksi hieman eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Haluan huomauttaa, että oon aloituksen jälkeen kirjoittanut tähän ketjuun vain muutaman viestin. En ole ollenkaan kiinnostunut jankkaamaan siitä, saako käyttää sanaa johtaja vai ei, enkä osallistu tähän väittelyyn. Pointtini on aloituksessa: Jäykkänä tuijottaminen on toisille koirille aggressiivinen viesti, ja jos ei saa sitä koirastaan kitkettyä pois, on kohteliasta antaa ohittajille sitten reilusti tilaa, ettei tule konfliktia. Vaikka oma koira ei liikkuisi, omistajan ei tule olla tilaneessa passiivinen, vaan katsoa, että ohitus menee turvallisesti kaikkien kannalta. Ap
Tai sitten se ei ole aggressiivinen viesti. Se voi myös halua tutustua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on vielä nämä joille huikkaa jo hyvän matkan päästä, että menkää te vain me jäädään tähän sivuun odottamaan ja sitten siinä kohdalla toinen jää koirineen seisomaan?? Miksi? Ihan kuin tahallaan haluttaisi saada joku ongelma aikaan
No mikä ongelma tuossa nyt on? Tuosta kävellään vaan rauhassa ohi.
Luin huonosti eli tässä jää kaksi koiraa jumittamaan eli molemmat aiheuttavat sen ongelman eikä vain toinen.
Koirani keskittyy siellä sivussa minuun eikä tuijota toista koiraa
No mietipä nyt itsekin, Jäätte koirasi kanssa marttyyreinä tielle tuijottamaan toisianne. Sen sijaan, että jatkaisitte vaan matkaanne.
Sulla taitaa olla sellainen asenne, että vihaat jokaista vastaantulijaa ja haluat sen passiivis-aggressiivisella tavlla osoittaa.
Mitä ihmettä sinä höpötät? Minä poikkean polulta sivummalle jossa koirani istuu ja katsoo minuun. Ilmoitan vastaantulijalle, että menkää vain odotetaan täällä koska koira harjoittelee ohitusta. Silti jotkut pysähtyvät siihen meidän kohdalle siihen tielle ja jäävät jaarittelemaan jolloin koirani keskittyminen herpaantuu. Jotkut päästävät koiransa rynnimään meitä päin. Harjoitellaan jotta vielä jonain päivänä voidaan kulkea muiden ohi ongelmitta.
Olisko mitään ideaa harjoitella ohitusta ohittamalla, eikä tien sivussa paikallaan pönöttämällä? Mitä koiran tarkalleen olisi tarkoitus oppia ohittamisesta sillä, että toisen koiran tullessa se viedään tien sivuun tuijottamaan?
Vierailija kirjoitti:
No huhhu. Joka tapauksessa pahinta mitä oma koira tekee on soittaa suutansa. Mitä sun koira tekee, repii kurkun auki?
Todennäköisesti, koska noilla 'laumanjohtaja'kirjoittelijoilla, jotka raivoavat siitä, että muut koirat jähmettyvät pelosta heidät kohdatessaan, on useita schäfereita ja dobermanneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitteko nyt jeesus kristus päästä yli siitä laumanjohtaja-sanasta jankkaamisesta? Ei liity aiheeseen.
Kun puhutaan koirankoulutuksesta ja käytetään samalla termiä laumanjohtaja, niin kyllähän se tietenkin liittyy vahvasti aiheeseen.
Täällä on muutama nykyaikaisella tiedolla varustettu ihminen kertonut miksi kyseinen termi on ongelma ja sitten vastaavasti toiset hyökänneet tätä vastaan sen perusteella, että mitä kyseinen termi hänelle itselleen henkilökohtaisesti tarkoittaa. Nämä taas ovat kaksi eri asiaa.
On ihan perusteltua muistuttaa, että laumanjohja-termillä on väkivaltaisiin koulutumetodeihin perustuva historia. Se ei ole kielto kenellekään käyttää tuota termiä tai yritys estää ketään mieltämästä sille sanalle uutta, henkilökohtaista merkitystä. Kuitenkin valitettavan moni tuota termiä käyttävä vielä uskoo näihin koiralle haitallisiin koulutusmetodeihin ja sen takia asiasta keskustelu on tärkeää. Vain siten voimme lisätä tietoutta nykyaikaisesta, positiiviseen vaihvistamiseen perustuvasta eläinystävällisestä kouluttamisesta.
Sitä en ymmärrä miksi nämä termiä käyttävät hyökkäävät tästä asiasta muistuttavien kimppuun niin aggressiivisesti? Jos he eivät itse tue noita haitallisia metodeja, eikö myös silloin heidän oma arvomaailma tukisi asiallista keskustelua aiheesta? Koskaan kun ei voi tietää minkä henkilökohtaisen merkityksen joku on antanut sanalle, joka on yleisesti ottaen haitallisessa käytössä.
Ja lisään vielä, jos et tiedä millaisen merkityksen toinen antaa sanalle jota itse pidät negatiivisena, niin kysy. Kysy mitä ihminen tällä sanalla tarkoittaa ja mitä se merkitsee tälle ihmiselle. Sitä se hyvä vuorovaikutus ja keskustelu on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on vielä nämä joille huikkaa jo hyvän matkan päästä, että menkää te vain me jäädään tähän sivuun odottamaan ja sitten siinä kohdalla toinen jää koirineen seisomaan?? Miksi? Ihan kuin tahallaan haluttaisi saada joku ongelma aikaan
Luin huonosti eli tässä jää kaksi koiraa jumittamaan eli molemmat aiheuttavat sen ongelman eikä vain toinen.
No mietipä nyt itsekin, Jäätte koirasi kanssa marttyyreinä tielle tuijottamaan toisianne. Sen sijaan, että jatkaisitte vaan matkaanne.
Sulla taitaa olla sellainen asenne, että vihaat jokaista vastaantulijaa ja haluat sen passiivis-aggressiivisella tavlla osoittaa.
Mitä ihmettä sinä höpötät? Minä poikkean polulta sivummalle jossa koirani istuu ja katsoo minuun. Ilmoitan vastaantulijalle, että menkää vain odotetaan täällä koska koira harjoittelee ohitusta. Silti jotkut pysähtyvät siihen meidän kohdalle siihen tielle ja jäävät jaarittelemaan jolloin koirani keskittyminen herpaantuu. Jotkut päästävät koiransa rynnimään meitä päin. Harjoitellaan jotta vielä jonain päivänä voidaan kulkea muiden ohi ongelmitta.
Se on toki väärin tehty, jos joku päästää koiransa hyökkimään, jos olette vetäytyneet polulta sivummalle. Voisitte toki myös vaan mennä ohikin. Mutta jos on koulutus kesken, niin ehkä noin. Tosin en tiedä, oppiiko se tuolla tavalla ohittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan huomauttaa, että oon aloituksen jälkeen kirjoittanut tähän ketjuun vain muutaman viestin. En ole ollenkaan kiinnostunut jankkaamaan siitä, saako käyttää sanaa johtaja vai ei, enkä osallistu tähän väittelyyn. Pointtini on aloituksessa: Jäykkänä tuijottaminen on toisille koirille aggressiivinen viesti, ja jos ei saa sitä koirastaan kitkettyä pois, on kohteliasta antaa ohittajille sitten reilusti tilaa, ettei tule konfliktia. Vaikka oma koira ei liikkuisi, omistajan ei tule olla tilaneessa passiivinen, vaan katsoa, että ohitus menee turvallisesti kaikkien kannalta. Ap
Juu, kaikkihan on mahdollista. Yleensä jäykkänä tiivisti tuijottava koira ei koodaudu ystävällismieliseksi. Iloista tutustumista toivovan koiran kehonkieli on erilainen. On kuitenkin ihan mahdotonta tietää, jos ei tunne koiraa, josko tämän yksilön tutustumiseleisiin nyt sitten täysin poikkeuksellisesti kuuluu intensiivinen jäykkä tuijotus, joka yleensä koirien kehonkielessä merkitsee hyökkäysvalmiutta.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Eräs kokenut koiranomistaja sanoi minulle, että koirien pitäisi lenkillä saada haistella toisiaan, että se on väärin, jos omistaja ei jaksa jäädä edes hetkeksi paikalleen, että koira voisi nuuhkia vastaantulevaa koiraa.
Kaikki koirat eivät pidä toisistaan. Sinäkään tuskin pidät kaikista ihmisistä. Miksi ottaa joka kerta riski, että koirat eivät tulekaan toimeen ja sattuu jotain. "Ei tää mitään tee" on ehkä pelottavinta mitä voi kuulla omistajan suusta, kun koiransa lähestyy. Se on hittovie koira eikä siitä voi sanoa täysin varmaksi mitä se milloinkin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kaikkihan on mahdollista. Yleensä jäykkänä tiivisti tuijottava koira ei koodaudu ystävällismieliseksi. Iloista tutustumista toivovan koiran kehonkieli on erilainen. On kuitenkin ihan mahdotonta tietää, jos ei tunne koiraa, josko tämän yksilön tutustumiseleisiin nyt sitten täysin poikkeuksellisesti kuuluu intensiivinen jäykkä tuijotus, joka yleensä koirien kehonkielessä merkitsee hyökkäysvalmiutta.
Maahan makaamaan ja tuijottamaan jäävät just usein heiluttaa häntää. Koska ovat yleensä iloisia pentuja/ nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue ajatuksen kanssa kaikki viestit. Olen opiskellut johtajuudesta ylipäätänsä ja olen fiiliksissä tunnejohtajuuden periaatteista. Minä pidän johtaja-sanasta koska minulle se merkitsee hyvin positiivisia asioita. Kouluttajat saavat keskenään käyttää sitä termistöä, mitä haluavat, mutta on väärin lytätä ja kieltää muita käyttämästä muita sanoja. Ellei tarkoitus ole käskytyää ja lytätä, vaan aidosti ymmärtää, niin silloin kysytään tarkentavia kysymyksiä siitä mitä toinen omalla sanallaan tarkoittaa. Se on sitä hyvää kohtaamista myös ihmisten kanssa, yhteistyö. On todella erikoista puhua yhteistyöstä koirien kanssa, mutta suhtautua koiranomistajiin alentavasti ja jopa vihamielisesti, jos nämä käyttävät niin sanotusti väärää sanaa. En henkilökohtaisesti hyväksy sensuuria ja sitä, että eri sanoja kielletään sen sijaan että puhuisimme avoimesti toistemme kanssa siitä mitä tämä sana toisille tarkoittaa. Poikkeuksena tietyt rasistiset sanat. Muutoin pidän hyvin ongelmallisena sitä, jos kaikki sanat kielletään joilla jossain vaiheessa on ollut negatiivinen kaiku. Sanat ja käsitykset muuttuvat ja asiakaspalveluun kuuluu se, että ymmärtää asiakasta hänen lähtökohdistaan lähtien. Ei käskytä ja määräile ylhäältä käsin vaan tehdään yhteistyötä. Aivan kuten koirien kanssa tehdään.
Miksi muihin ihmisiin suhtaudutaan eri tavalla? Ei ihmisten kanssa tekemä yhteistyö ole periaatteessa yhtään sen erilaisempaa kuin eläinten kanssa. Ihan yhtä huonosti käskyttäminen, alistaminen, negatiivisten oletusten ja määräily tehoaa ihmisiin.
Lue itse ajatuksella tuo viesti mihin vastaat. Siinähän nimenomaa sanotaan, ettei kukaan ole kieltämässä ketään käyttämästä haluamiaan termejä.
Asiallinen kirjoitus siitä, että yleisesti negatiivinen, haitallisessa käytössä oleva termi saa eläimistä pitävät ihmiset reagoimaan, koska he eivät voi tietää minkä henkilökohtaisen merkityksen joku on antanut sanalle joka yleisesti kuvaa haitallisia toimintamalleja.
Jos olet antanut termille oman merkityksen, se kannattaa tuoda heti alussa esille ja näin väärinymmärrystä ei synny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Kaikki koirat eivät pidä toisistaan. Sinäkään tuskin pidät kaikista ihmisistä. Miksi ottaa joka kerta riski, että koirat eivät tulekaan toimeen ja sattuu jotain. "Ei tää mitään tee" on ehkä pelottavinta mitä voi kuulla omistajan suusta, kun koiransa lähestyy. Se on hittovie koira eikä siitä voi sanoa täysin varmaksi mitä se milloinkin tekee.
Ajatteles, jos riski onkin siinä, että suurin osa kivoista koirista jää koiraltasi tapaamatta, omistajan ahdistuneisuuden takia. Mitä koirasi menettää, no hyvin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko mitään ideaa harjoitella ohitusta ohittamalla, eikä tien sivussa paikallaan pönöttämällä? Mitä koiran tarkalleen olisi tarkoitus oppia ohittamisesta sillä, että toisen koiran tullessa se viedään tien sivuun tuijottamaan?
Riippuu tilanteesta jäädäänkö istumaan vai kävelläänkö kiertäen. Koira saa hepulin toisista koirista eikä ohituksesta tule yhtään mitään jos koira ei ole tarpeeksi rauhallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Sitä varten niillä on taluttajat, että vievät uhkaavasta tilanteesta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisään vielä, jos et tiedä millaisen merkityksen toinen antaa sanalle jota itse pidät negatiivisena, niin kysy. Kysy mitä ihminen tällä sanalla tarkoittaa ja mitä se merkitsee tälle ihmiselle. Sitä se hyvä vuorovaikutus ja keskustelu on.
Edelleen, jos olet antanut haitallisena yleisesti tunnetulle termille oman, henkilökohtaisen merkityksen, se kannattaa ihan itse tuoda heti alussa esille. Se nimenomaa on sitä hyvää vuorovaikutusta ja keskustelua.
On todella nurinkurista lähteä siitä oletuksesta, että toisen pitäisi alkaa erikseen kyselemään, että tarkoitatko tällä termillä kenties täysin päinvastaista asiaa. Ihan sama kuin joutuisi kysymään erikseen, että tarkoittaako joku positiivisella vahvistamisella kouluttamisesta puhuessaan oikeasti rankaisuun ja pakkohallintaan perustuvaa laumanjohtajuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Ajatteles, jos riski onkin siinä, että suurin osa kivoista koirista jää koiraltasi tapaamatta, omistajan ahdistuneisuuden takia. Mitä koirasi menettää, no hyvin paljon.
Lopeta tuo inhimillistäminen. Meillä on kaksi koiraa joilla on yhteiset ja erikseen olevat tuttujen ja sukulaisten koirat "kavereina".
No huhhu. Joka tapauksessa pahinta mitä oma koira tekee on soittaa suutansa. Mitä sun koira tekee, repii kurkun auki?