Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset riitelevät perinnöstä? Siis ketä hittoa edes kiinnostaa toisen omaisuus, jos on vähänkään ylpeyttä vaurastua omalla työllä? Siis ihan uskomattomia juttuja olen saanut lukea noista perintöriidoista.

Haaskalinnut helvettihin
05.07.2023 |

En kyllä iki päivänä koskiksi tikullakaan mihinkään perintöön. Onneksi niistä voi kieltäytyä.

Lehdistä saa lukea kuinka perilliset ovat "löytäneet piirongin kätköistä" tms. itselleen edullisen testamentin ja sitä on sitten ihmetelty oikeudessa perintöä suuremmalla hinnalla, kun toinen perillinen on puolestaan löytänyt "kellarista" mielestään paremman testamentin.

Loppujen lopuksi kaikki perilliset ovat jääneet velkaa oikeudenkäyntikuluista ja katkaisseet välit keskenään. Perintö on mennyt lakitoimistoille eikä ole riittänyt siihenkään.

Ai että kun mä nauran!

Kommentit (262)

Vierailija
61/262 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut muuttuvat aivan hulluksi ja vaikka kaikki menisi oikein ja reilusti, niin ovat vihaisia ja katkeria silti?

Menee luotto, kun yritetään sumuttaa ja pimittää asioita. Kyllä siinä luotto menee siinä prosessissa vaikka lopulta kaikkea jaetaan reilusti. 

Vierailija
62/262 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelemattomuus, itsekkyys ja niin edelleen.

Isäni kuoli vaimonsa kanssa kun olin teini ja heidän yhteinen lapsensa, siskoni, jöi orvoksi. Minusta ei tullut orpoa, koska minulla on eri äiti.

Siskon äidin vanhemmat olivat sitä mieltä, että siskolle kuuluisi isän omaisuudesta enemmän perinnöksi kuin minulle, koska sisko oli ydinperheen lapsi, toisin kuin minä. Yrittivät riidellä perinnöstä kaikin mahdollisin keinoin, mikä tuntui siinä tilanteessa ihan typerältä, erityisen riitaisia olivat siitä, että perheen kotitalo oli pakko myydä, mikä siis oli myös siskon lapsuudenkoti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/262 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

60, kai perillisesi myös tietävät, missä alkuperäinen on, eikä se ole sellaisessa paikassa, että voisi tuhoutua esim. tulipalossa? Testamentin kopio ei ole pätevä käytännössä kuin tilanteessa, jossa voidaan riidattomasti osoittaa se, että se alkuperäinen oli siellä palaneessa talossa eikä sitä ollut kumottu esim. tuhoamalla se tai muuttamalla sitä. Jos alkuperäistä ei vain löydy ilman, että asiaan liittyy joku luonnonmullistus, joka on samalla vienyt sinun henkesi, kopiosta ei valitettavasti yleensä ole iloa.

Vierailija
64/262 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60, kai perillisesi myös tietävät, missä alkuperäinen on, eikä se ole sellaisessa paikassa, että voisi tuhoutua esim. tulipalossa? Testamentin kopio ei ole pätevä käytännössä kuin tilanteessa, jossa voidaan riidattomasti osoittaa se, että se alkuperäinen oli siellä palaneessa talossa eikä sitä ollut kumottu esim. tuhoamalla se tai muuttamalla sitä. Jos alkuperäistä ei vain löydy ilman, että asiaan liittyy joku luonnonmullistus, joka on samalla vienyt sinun henkesi, kopiosta ei valitettavasti yleensä ole iloa.

Alkuperäinen on pankin tallelokerossa, ja kaikki testamentissa olevat tietää siitä ja heillä on kopio testamentista. 

Vierailija
65/262 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kyse ei ole rahasta. Omaisuudella voi olla myös tunnearvoa tai jotain muuta.

Vierailija
66/262 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se kiva periä itsekin jotain. Tässä muutaman 40+ kaverin perintöä kun katsoo. kahdella kaverilla tulossa miljoonaperintö ja yhdelle tuli jo. On taloa, mökkiä, autoja veneitä, sijoitusasuntoja+muita sijoituksia. 2kavereista olleet suurimman osan elämästään työttömänä ja yksi kaupungilla töissä koko ikänsä. Kohta kaikki kolme ovat miljonäärejä vaikka eivät ole itse tienanneet juuri mitään. Hauska yhteiskunta meillä.

Vierailija
67/262 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisin perinnönjako on meillä tosi helppo, kun vainaja oli täysin PA. Ei rahaa, ei omaisuutta. Ei saa riitaa aikaiseksi oikein mistään.

Vierailija
68/262 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se kiva periä itsekin jotain. Tässä muutaman 40+ kaverin perintöä kun katsoo. kahdella kaverilla tulossa miljoonaperintö ja yhdelle tuli jo. On taloa, mökkiä, autoja veneitä, sijoitusasuntoja+muita sijoituksia. 2kavereista olleet suurimman osan elämästään työttömänä ja yksi kaupungilla töissä koko ikänsä. Kohta kaikki kolme ovat miljonäärejä vaikka eivät ole itse tienanneet juuri mitään. Hauska yhteiskunta meillä.

Joutuvat myymään osan, että saavat perintöverot maksettua.

Mutta niin, onko lottokin sitten väärin?

Vierailija
69/262 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmat perintöriidat aiheutuvat kyllä jostain ihan arvottomasta tavarasta, millä nyt sattuu olemaan suurta muistoarvoa useammalle perijälle.

Vierailija
70/262 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmat perintöriidat aiheutuvat kyllä jostain ihan arvottomasta tavarasta, millä nyt sattuu olemaan suurta muistoarvoa useammalle perijälle.

Olin helvetin tyytyväinen, että muutit halusivat ottaa kaiken krääsän. 

Vierailija
71/262 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuvat myymään osan, että saavat perintöverot maksettua.

Mutta niin, onko lottokin sitten väärin?

Kyllä varmaan joutuvat myymään yhden sijoitusasunnoista että saavat verot maksettua ellei sitten tule rahaakin sen verran. Voi vähäosaisia raukkoja.

Mutta niin, lainaatko sitä kohtaa jossa kirjoitin että se on jotenkin väärin?

Lotto ei lisäksi ole mitenkään verrannollinen perintöön. Lotto on arvonta, vai onko niin että perinnön saajatkin pitäisi arpoa?

Vierailija
72/262 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä perinnössä on ongelma? Raha ei haise. Ottaisin lottovoitonkin vastaan. Tietystikään en odota kieli pitkänä vanhempien kuolemaa, mutta luonnollisesti haluan puolikkaani, kun niin tapahtuu. Jos kuolen ensin, lapset saavat sitten mun osuuden. 

Ja kyllä, olen laskenut potentiaalisen perintöni vanhuudenturvakseni. Vaikea kuvitella, että nuukat vanhemmat käyttäisi kaikki pois. En peri miljoonia, mutta useamman satatuhatta kuitenkin näillä näkymin. Ja onhan mulla omaakin varallisuutta. Velaton omakotitalo kasvukeskuksessa ja omia sijoituksia noin 100 000 Euroa. Ikää 50. Tavoite on, että 60-vuotiaana olisi se noin 250 000 sijoituksia asunnon lisäksi, niin tulisi turvaa sinne eläkeiän odotteluun. Jos vaikka en jaksa käydä töissä 68-vuotiaaksi jne. Sitten tuon päälle ne perinnöt, jos sellaiset tulee. 

Vierailija
73/262 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa riita joka perintöön liittyen tuli, tuli veljen vaimon kanssa. Tunki jakotilaisuuteen kesken kaiken kertomaan mitä HÄN haluaa veljeni osuudeksi. (äitini koruja jne) No. Käskin muijaa suksimaan v i t t u u n kun tämä asia ei hänelle kuulu pätkääkään. Veli joutui lopulta kantamaan riehuva eukon ulos. 😂 Ovat sittemmin eronneet kun veli vihdoin tajusin omien sanojensa mukaan "ex muijansa hulluuden ja ahneuden". Tuli kuulemma lyötyä samassa tilaisuudessa naula kahteen eri arkkuun, äidin ja avioliiton. Meidän ei tapella tarvinnut, molemmat otti muistoksi mitä tahtoi, loput myytiin yhdessä ja se siitä. 

Voi, tulee niin mieleen isän vanhempien perinnönjako. Isä ja kaksi siskoa olisivat jakaneet ne vähäiset arvotavarat sulassa sovussa, mutta äitini ja toisen siskon mies... Voi jeesus mä häpesin. Istuin teininä punaisena, kun äitini huusi ja raivosi sille siskonmiehelle ja mies takaisin äidille. Siinä kiljuttiin, mitä kukin on elinaikana saanut ja mitä ainakin kuuluu omalle puolisolle jne. Nämä sisarukset veti oven kiinni viereiseen huoneeseen, kun ei heillä mitään riitaa ollut. Arvotavarat oli kerätty ja siitä sai kukin arvotussa järjestyksessä valita haluamansa. Isäni sai valita vielä ensimmäisenä arvalla ja valitsi sen, jonka äitini oli ohjeistanut. Silti se paniikki näillä puolisoilla oli käsinkosketeltava, että kuinka puoliso jää nyt jotenkin jotain vaille, jos he eivät ole taistelemassa mukana...

Ei tarvitse mainita, että isäni ei sotkeentunut äitini vanhempien perinnänjakoon.

Vierailija
74/262 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt. Meillä tuli riitaa siitä että yksi osakas halusi ettei perintöä jaeta ollenkaan, halusi että kuolinpesä omistaa talot ja mökit ja niiden kuluja sitten maksetaan hamaan hautaan saakka kuolinpesän varoilla. Kukaan muu tuota taloa ja mökkiä ei siis halunnut varsinaisesti käyttää kun tämä yksi osakas..

Vierailija
75/262 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Yhteiskunnan pitäisi ottaa perinnöt haltuun ettei kukaan saa mitään?

Vierailija
76/262 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tunnen myös näitä haaskalintuja. Tapellaan ihmisen vielä ollessa elossa, hänen kuullen, jo etukäteen hänen tavaroistaan. Ollaan jo keskenään jaettu tavaroita ja sovittu kuka saa mitäkin ym. Kuvottavaa. Onneksi Itselläni ei ole perillisiä.

Vierailija
77/262 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. Meillä tuli riitaa siitä että yksi osakas halusi ettei perintöä jaeta ollenkaan, halusi että kuolinpesä omistaa talot ja mökit ja niiden kuluja sitten maksetaan hamaan hautaan saakka kuolinpesän varoilla. Kukaan muu tuota taloa ja mökkiä ei siis halunnut varsinaisesti käyttää kun tämä yksi osakas..

Eli vanhempien kodilla ja mökillä ei ollut mitään arvoa, mutta rahat piti silti saada pois koska omilla ei pärjää?

Vierailija
78/262 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa riita joka perintöön liittyen tuli, tuli veljen vaimon kanssa. Tunki jakotilaisuuteen kesken kaiken kertomaan mitä HÄN haluaa veljeni osuudeksi. (äitini koruja jne) No. Käskin muijaa suksimaan v i t t u u n kun tämä asia ei hänelle kuulu pätkääkään. Veli joutui lopulta kantamaan riehuva eukon ulos. 😂 Ovat sittemmin eronneet kun veli vihdoin tajusin omien sanojensa mukaan "ex muijansa hulluuden ja ahneuden". Tuli kuulemma lyötyä samassa tilaisuudessa naula kahteen eri arkkuun, äidin ja avioliiton. Meidän ei tapella tarvinnut, molemmat otti muistoksi mitä tahtoi, loput myytiin yhdessä ja se siitä. 

Voi, tulee niin mieleen isän vanhempien perinnönjako. Isä ja kaksi siskoa olisivat jakaneet ne vähäiset arvotavarat sulassa sovussa, mutta äitini ja toisen siskon mies... Voi jeesus mä häpesin. Istuin teininä punaisena, kun äitini huusi ja raivosi sille siskonmiehelle ja

Jotkut ihmiset nyt vain ovat - no - käsittämättömän noloja ja ahneita. Jotenkin epäihmisiä. Toivottavasti karma koskettaa - painavalla kädellä.

Vierailija
79/262 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Yhteiskunnan pitäisi ottaa perinnöt haltuun ettei kukaan saa mitään?

Lainaatko sitä kohtaa jossa kirjoitin niin? Vai keksitkö ihan omasta päästä? Mutta nyt kun ehdotit asiaa, niin sillähän se valtionvelka tarttuisi äkkiä.

Vierailija
80/262 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli vanhempien kodilla ja mökillä ei ollut mitään arvoa, mutta rahat piti silti saada pois koska omilla ei pärjää?

Pärjään minä omillanikin, mutta mitä teen toisella talolla tai mökillä jota en halua käyttää? Miksi niiden tyhjänä seisomista pitäisi rahoittaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi