Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Pienikin aukko työhistoriassa voi estää työn saamisen

Vierailija
05.06.2023 |

Jos hakee työpaikkaa Suomessa, täytyy aina olla täysin työkykyinen. Pienikin aukko cv:ssä -- esimerkiksi pitkän sairausloman takia -- saattaa johtaa siihen, että toinen hakija saa työpaikan.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009602088.html

Kommentit (257)

Vierailija
181/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on CV:ssä enemmän aukkoja kuin työkokemusta. Nyt opiskelen tutkintoa hyvin työllistävälle alalle, eli hankkimassa itselleni työmarkkinoilla haluttua osaamista. Kyllä tässä on oikeasti joutunut miettimään, että minkälaiseen pakettiin tämä mun elämä pitää kääriä, että se näyttäis hyvältä. Ennen opiskelua olin vuoden työtön ja se oli selkeästi sellaista mietintäaikaa, et mitähän sitä nyt keksis. Sitä ennen olin 3,5 vuotta töissä, joka alkoi loppua kohden mennä niin kauheaksi, että irtisanouduin. 

Jos/kun myöhemmässä vaiheessa opintoja haluan töihin, niin kyllä tähän tarvitaan joku henkilöbrändäyksen tai mainonnan asiantuntija avuksi, että saan myytyä itseni.

Vierailija
182/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua meidän taloudessa.

Puolisolla opinnot olivat loppusuoralla, kunnes sairastui. Monta vuotta kipujen ja oireiden kanssa kotona. Nyt kun hoitotasapaino olisi hyvä ja ihmisellä motivaatio työelämään, niin kukaan ei palkkaa. Kaikkiin paikkoihin ei ole päässyt edes työhaastatteluun. Uudelleenkouluttautumista yrittänyt myös rekrykoulutusten kautta, mutta ei sinnekään ole "kelvannut".

En yhtään ihmettele, että omia kansalaisia on "tyhjänpanttina". Sitten kuorossa huudetaan työvoimapulasta, ja ollaan halpatyövoimaa palkkaamassa ulkomailta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen lisäys, että työkkärin järjestämiin 9 €/pv kyllä puoliso pääsisi saman tien ja varma työpaikka aina luvattu. Työpaikat vain olemattomasti perustelevat miksei voi palkata, ja uutta tekijää orjapalkalla. Halvaksihan se työnantajalle tulee.

Vierailija
184/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pelkkää aukkoa peruskoulun jälkeen 14v ajan, koska sen jälkeen on ollut vain keskenjääneitä opintoja ja työkokeiluja. Nyt olen siis ikuisesti pohjasakkaa, vaikka löytäisin vihdoin sopivan alan itselleni ja kävisin koulut. Kiva. Minkä minä enää menneelle voin? Miksi siitä pitää loppuelämä rangaista, jos on nuoruuden ollut ihan hukassa ja yksinäinen, tehnyt vääriä päätöksiä, antanut turhien pelkojen ohjata elämää, eikä ole millään löytänyt omaa paikkaansa. En ole mikään robotti p*rkele.

Minä olen palkannut tyyppejä ihan hirveilläkin työhistorioilla silloin kun hommassa ei oikeasti ole vaadittu muuta kuin joku apina naputtamaan konetta. Se riitti että vaikutti siltä että pää kestää hyväpalkkaista kakkahommaa muutaman kuukauden.

Sitten on niitä toisia hommia joissa pitää oikeasti olla tarkkana, tällöin haaste on lähinnä niiden ylilipevien mitään muuta osaamattomien suodattaminen pois.

Vierailija
185/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kannta ottaa paineita. Selittää vain mustan valkoiseksi, se on tärkeä taito.

Vierailija
186/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten jatkan työttömänä.

Vierailija
187/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä CV enää laiteta mitä on tehnyt esim 90-luvulla tai 2000-luvun alussa. Riittää viimeiset 10 vuotta.

Ite siivosin cv:n sillai, että se alkaa vuodesta 2013 tähän päivään asti, vaikka olen ollut töissä vuodesta 2002. Ketään ei ole kiinnostunut siitä mitä on tehnyt ennen 2010. Eikä ketään tarkasta niitä aukkojakaan. Olen itse ollut tuuraamassa rekryä kuukauden verran, kun hän oli lomalla. Ei mua kiinnostanut kuin se mitä on tehnyt ennen sitä, kun olis meille tulossa töihin.

52v nainen pääsi meille töihin ja hänen CV alkoi vuodesta 2010.

2010-2017 oli töissä

2017-2020 oli töissä.

Tottakai tiesin ettei hän ollut aloittanut työelämää vuonna 2010. Saa noissa järkeä käyttää, kun tulee siivottu cv nenän eteen.

Tää kuulostaa ihan voittajareseptiltä. Ite en saa tällain 10 vuoden pätkää, jos en halua sisällyttää sinne epätoivoista työttömyysjaksoa. Mutta jos laitan viimeisimmän (ja elämäni pisimmän) työsuhteen, niin sitten mun CV olis: 3,5v sinnitelty ankeassa työpaikassa, 1v mietitty tulevaisuutta, 3-5v opinnot yliopistossa. Eikö tässä ois selkeesti nähtävissä sellaista yrittämistä ja eteenpäinmenoa? :-D

Vierailija
188/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sitä näinkin ihmistä pelotella.

Elämä ei aina mene kuin strömsöössä.

Ja varsinkin nyt kun osaavasta henkilöstöstä on pula.

Ehkä joku saa kiksit aukottomasta cv:stä.

Vierailija
189/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sen  toisen pienen aukon antaminen voi mahdollistaa työsuhteen syntymisen

Vierailija
190/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisolla opinnot olivat loppusuoralla, kunnes sairastui. Monta vuotta kipujen ja oireiden kanssa kotona. Nyt kun hoitotasapaino olisi hyvä ja ihmisellä motivaatio työelämään, niin kukaan ei palkkaa. Kaikkiin paikkoihin ei ole päässyt edes työhaastatteluun. Uudelleenkouluttautumista yrittänyt myös rekrykoulutusten kautta, mutta ei sinnekään ole "kelvannut".

En yhtään ihmettele, että omia kansalaisia on "tyhjänpanttina". Sitten kuorossa huudetaan työvoimapulasta, ja ollaan halpatyövoimaa palkkaamassa ulkomailta.

🌟/🌲

Ite äänestin Persuja, vaikka vauva-palstan mielestä se on maailman suurin rikos. Persut haluaa työllistää kotimaiset työttömät. Kokoomus haluaa tänne halpatyövoimaa ulkomailta.

Vierailija
191/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä kertakaikkiaan täytyy olla vapaus elää elämänsä kuten tahtoo, välillä on töissä ja välillä ei ole töissä kun muutakin elämää haluaa elää kuin orjana töissä eikä sitten jaksa elää mitään muuta elämää.

Ansioluettelon "aukot" eivät saa vaikuttaa siihen otetaanko töihin vai ei.

Nykyään työelämä on vedetty niin kireälle ja rasittavaksi että yhä useampi ei sitä jaksa kuin ajoittain.

Sen sijaan että koneellistuminen olisi auttanut ihmistyöläisiä, nyt ihmiset onkin pantu kilpailemaan koneita vastaan ja sehän on tuomittu epäonnistumaan jo heti kättelyssä :/

Vierailija
192/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Jos aukon voi selittää, ei sillä ole merkitystä.

Vierailija
193/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas olen huomannut toisin päin. Pienikin työkokemus tai edes loppuun suoritetut opinnot ovat tae siitä että työpaikka on lähes varma. Tietenkään jokaiseen työpaikkaan mitä hakee ei pääse, mutta ihan varmasti johonkin pääsee. Itse olen ollut esim 5 vuotta äitiys lomalla. Ei ole ollut mitään ongelmaa työllistymisen kanssa.

Vierailija
194/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei töihin oteta ei ainakaan työttömyydestä voi syyttää.

Vierailija
195/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas olen huomannut toisin päin. Pienikin työkokemus tai edes loppuun suoritetut opinnot ovat tae siitä että työpaikka on lähes varma. Tietenkään jokaiseen työpaikkaan mitä hakee ei pääse, mutta ihan varmasti johonkin pääsee. Itse olen ollut esim 5 vuotta äitiys lomalla. Ei ole ollut mitään ongelmaa työllistymisen kanssa.

Ei se kyllä ole varma ainakaan kaikille, itsellä edellisestä työpaikasta työkokemusta 14 vuotta ja sitäkin aiemmin vuosikausia, loppuunsuoritettu tutkinto, tämän vuoden alussa suoritettu työturvallisuuskortti ja ei perkele edes asuntojen loppusiivoojaksi pääse!!!

Vierailija
196/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä kertakaikkiaan täytyy olla vapaus elää elämänsä kuten tahtoo, välillä on töissä ja välillä ei ole töissä kun muutakin elämää haluaa elää kuin orjana töissä eikä sitten jaksa elää mitään muuta elämää.

Ansioluettelon "aukot" eivät saa vaikuttaa siihen otetaanko töihin vai ei.

Nykyään työelämä on vedetty niin kireälle ja rasittavaksi että yhä useampi ei sitä jaksa kuin ajoittain.

Sen sijaan että koneellistuminen olisi auttanut ihmistyöläisiä, nyt ihmiset onkin pantu kilpailemaan koneita vastaan ja sehän on tuomittu epäonnistumaan jo heti kättelyssä :/

Teknologian ja automaation kehittyminen luulisi johtavan siihen, että ihmiset voisivat viimein alkaa ottaa rennommin, mutta ei. Nyt vaaditaan aina Entistä enemmän, että ihmiset voisivat tehdä aina vain vaativampia hommia, opetella jatkuvasti uutta, että pysyy perässä, ja ne jotka eivät niihin kykene, potkitaan maan rakoon ja annetaan almuja, että pysyvät hengissä.

Vierailija
197/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin alaa ja kävin yliopiston nelikymppisenä. Ennen tätä alanvaihtoa olevaa työkokemusta ihan muista töistä (mm. ravintolat ja kaupat) en ole listannut CV:n, paitsi silloin kuin hain ensimmäistä uuden alan työpaikkaa. Eli minulla työhistoriaa näkyy vain muutama vuosi. Sanallisesti olen kertonut, että tein ennen muita hommia. Ei ole estänyt työllistymistä.

Vierailija
198/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden ison firman hr-ihmisen ja hän sanoi, että firmansa ei palkkaisi edes muutaman viikon työttömänä ollutta. Palkkaavat ainoastaan työpaikan vaihtajia.

Okei. Useammassa, isossa, yrityksessä esihenkilönä työskennelleenä voin kertoa, ettå HR ei tuota asiaa päätä, vaan esihenkilöt ovat vastuussa rekrytoinneista. HR kertoo palkkaluokan ja avustaa ttarvottaessa haastatteluissa, mutta esihenkilö tekee lopullisen päätöksen rekryroimisesta tai rekrytoimatta jättämisestä.

Vierailija
199/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka helvetti jättää cv aukon?

Vierailija
200/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🌟/🌲

Ite äänestin Persuja, vaikka vauva-palstan mielestä se on maailman suurin rikos. Persut haluaa työllistää kotimaiset työttömät. Kokoomus haluaa tänne halpatyövoimaa ulkomailta.

Missä on persujen käytännön teot estää halpatyövoimaa? Ei ole kyllä tehty muuta määritelmää kuin ihonväri ja uskonto.