Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Pienikin aukko työhistoriassa voi estää työn saamisen

Vierailija
05.06.2023 |

Jos hakee työpaikkaa Suomessa, täytyy aina olla täysin työkykyinen. Pienikin aukko cv:ssä -- esimerkiksi pitkän sairausloman takia -- saattaa johtaa siihen, että toinen hakija saa työpaikan.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009602088.html

Kommentit (257)

Vierailija
221/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin alakohtaista. PK-seudulla on todella paljon asiakaspalvelijoita, siivoojia, kuljettajia, raksamiehiä, lähettejä yms., jotka ovat muualta tullutta väkeä. Ja niin on vain työpaikka löytynyt vaikka olisi 30 vuoden aukko CV:ssä. 

Paskahommissa, jotka ei suomalaisille työttömille kermaperseille kelpaa, aukotonta cvtä tärkeämpää on halu tehdä niitä töitä.

Vierailija
222/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mammalomat ei ainakaan ole haitanneet, sananmukaisesti hiekkalaatikolle soitettiin ja pyydettiin töihin.

Ja aina näissä jää mainitsematta ala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen huomaa miten työkulttuuri on muuttunut. Aika moni työ tehdään vähän sinne päin. Pääasia, että töissä on kivaa ja sovit heidän porukkaansa pitämään hauskaa. Kaupan alan työpaikkailmoituksia lukiessa ei kyllä tiedä itkeäkö vai nauraa. Joku hikinen 5h/viikossa ja vaatimusluettolo melkoinen ja suurin osa kohdistuu hakijan persoonan piirteisiin. Kunhan osaat puhua ja kehua itsesi maasta taivaisiin niin sellaiset saavat paikan. Ja tietenkin olet alle 30v. 

Tytär teki korona-aikana kaupan kanssa tuollaisen 5 h/ viikossa kesätyöshopoarin kun muutakaan ei ollut tarjolla. Käytännössä se kuitenkin oli sitten aivan täydet tunnit kokoajan. Kyllähän se on ihan itsestä kiinni onko se tuo pelkkä minimi vai mikä nkä verran niitä tunteja saa.

Vierailija
224/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mammalomat ei ainakaan ole haitanneet, sananmukaisesti hiekkalaatikolle soitettiin ja pyydettiin töihin.

Ja aina näissä jää mainitsematta ala.

Todennäköisesti hoitoala tai päiväkoti.

Vierailija
225/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan vaikuta. Olin esimerkiksi koronan aikaan kaksi vuotta työttömänä ja sitten aloin altivoitua hakemaan töitä. Sain heti. Samoin käy yt aiemminkin. Enkä edes ole kuin tavallinen toimistorotta.

Itse olin myös koronan aikaan pari vuotta työelämän ulkopuolella ja aloin etsiä töitä tämän vuoden alusta, ei ole vieläkään tärpännyt.

se työllistyminen on outoa. Hain joskus useita vuosia sitten lukuisia töitä ja pääsin haastatteluihin. En vain tullut valituksi. Sitten tosiaan koronakeväänä hain ja pääsin heti. Nyt olen ollut siellä pari vuotta ja vaihdan toiseen työhön. laitoin kaksi hakemusta. Toiseen tulin valituksi, toiseen ei edes kutsuttu haastatteluun. Ikääkin jo 50v. 

Onnittelut, itse en ole vielä edes viittäkymmentä, joten en kyllä kertakaikkiaan ymmärrä tätä nykyajan työelämää ja valintaperusteita, ei pääse sellaisiinkaan töihin joita on aiemmin tehnyt ja joista on kokemusta.

Vierailija
226/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten meillä voi olla karjuva työvoimapula, jos aina löytyy se toinen "parempi" hakija, joka saa työpaikan?

Koska meillä ei ole huutavaa työvoimapulaa! Uskokaa jo 😃

Vierailija
227/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin pitkäaikaistyötön ja elelin rikoksilla, ja sitten kun piti ruveta tekemään CV:itä, keksin itselleni työhistorian. Ei sitä kukaan ole koskaan tarkastanut, eikä noita tarkastelekaan kukaan muissa kuin johtotason hommissa. Lisäksi kannattaa välttää aloja joissa on pienet piirit, koska niissä joku aina tuntee jonkun. Ylipäätään melkein kaikki todistukset jotka pitää esittää fyysisesti voi väärentää melko helposti, jos tarve vaatii.

Rikosrekisterikin on salassa pidettävää tietoa, joten sitä ei saa paria poikkeusta lukuun ottamatta (lapset ja turvallisuusselvitys) ja sinnekin merkitään vain vankeusrangaistukset. Sakkoja saa kerätä ihan huoletta.

Vierailija
228/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko sinne cv:hen on kirjata päivämääriä myöten kaikki? Sen voi myös laatia osaamisperusteisena: jaottelee erikseen esim. asiakaspalvelutehtävät ja myyntitehtävät tai mitä ikinä onkin. Kuukaudet/vuosiluvut perään. Työnantajalla on askartelua, että pystyy löytämään sen aukon sieltä.

Päivämäärät kuuluu valitettavasti CV:hen, ne on osa sen formaattia ja laadintaohjeistusta joita CV:ltä nykyään vaaditaan.

Ei ole mitään formaattia. CV saa olla juuri siinä muodossa kuin haluaa.

Riippuu minne hakee. Vaikkapa valtiolle.fi:hin pitää kyllä merkata työsuhteet ihan päivämäärineen.

Vierailija
229/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen huomaa miten työkulttuuri on muuttunut. Aika moni työ tehdään vähän sinne päin. Pääasia, että töissä on kivaa ja sovit heidän porukkaansa pitämään hauskaa. Kaupan alan työpaikkailmoituksia lukiessa ei kyllä tiedä itkeäkö vai nauraa. Joku hikinen 5h/viikossa ja vaatimusluettolo melkoinen ja suurin osa kohdistuu hakijan persoonan piirteisiin. Kunhan osaat puhua ja kehua itsesi maasta taivaisiin niin sellaiset saavat paikan. Ja tietenkin olet alle 30v. 

Tytär teki korona-aikana kaupan kanssa tuollaisen 5 h/ viikossa kesätyöshopoarin kun muutakaan ei ollut tarjolla. Käytännössä se kuitenkin oli sitten aivan täydet tunnit kokoajan. Kyllähän se on ihan itsestä kiinni onko se tuo pelkkä minimi vai mikä nkä verran niitä tunteja saa.

Tämä ei pidä paikkaansa. Nimenomaan kaupan alalta on se korkeamman oikeusasteen päätös, että ei tarvinnut antaa osa-aikaiselle vakituiselle lisää tunteja vaan sai palkata uusia työntekijöitä. Siellä kun on enemmän työvoiman tarvetta tiettyihin aikoihin.

Vierailija
230/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko sinne cv:hen on kirjata päivämääriä myöten kaikki? Sen voi myös laatia osaamisperusteisena: jaottelee erikseen esim. asiakaspalvelutehtävät ja myyntitehtävät tai mitä ikinä onkin. Kuukaudet/vuosiluvut perään. Työnantajalla on askartelua, että pystyy löytämään sen aukon sieltä.

Päivämäärät kuuluu valitettavasti CV:hen, ne on osa sen formaattia ja laadintaohjeistusta joita CV:ltä nykyään vaaditaan.

Ei ole mitään formaattia. CV saa olla juuri siinä muodossa kuin haluaa.

Riippuu minne hakee. Vaikkapa valtiolle.fi:hin pitää kyllä merkata työsuhteet ihan päivämäärineen.

Olen hakenut, merkinnyt päivämäärät erittäin suurpiirteisesti ja saanut paikan. En todellakaan luetellut jokaista yhtä tarkkaan kuin työeläkeotteessa on. Ehkä se on osoitus työvoimapulasta, että joutuivat valitsemaan minut, ikää 60+.

Vierailija
231/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten meillä voi olla karjuva työvoimapula, jos aina löytyy se toinen "parempi" hakija, joka saa työpaikan?

Aina pitää voida saada vieläkin parempi. Nuorempi, korkeakoulutetumpi ja suuremmalla kokemuksella, joka tekee paljon halvemmalla kuin kukaan ennen ja vieläpä 20 tuntia päivässä ilman lisiä tai ylityökorvauksia. Saisi oikeastaan maksaa yritykselle, että saa olla töissä.

Ei riitä tämäkään. Varsinkin nainen voi olla liian nuori ja voi jäädä perhevapaalle, voi olla liian koulutettu ja lähteä parempaan työhön liian pian ja voi olla liikaa alan työkokemusta = ei sovellu työyhteisöön.

Vierailija
232/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan vaikuta. Olin esimerkiksi koronan aikaan kaksi vuotta työttömänä ja sitten aloin altivoitua hakemaan töitä. Sain heti. Samoin käy yt aiemminkin. Enkä edes ole kuin tavallinen toimistorotta.

Itse olin myös koronan aikaan pari vuotta työelämän ulkopuolella ja aloin etsiä töitä tämän vuoden alusta, ei ole vieläkään tärpännyt.

se työllistyminen on outoa. Hain joskus useita vuosia sitten lukuisia töitä ja pääsin haastatteluihin. En vain tullut valituksi. Sitten tosiaan koronakeväänä hain ja pääsin heti. Nyt olen ollut siellä pari vuotta ja vaihdan toiseen työhön. laitoin kaksi hakemusta. Toiseen tulin valituksi, toiseen ei edes kutsuttu haastatteluun. Ikääkin jo 50v. 

Onnittelut, itse en ole vielä edes viittäkymmentä, joten en kyllä kertakaikkiaan ymmärrä tätä nykyajan työelämää ja valintaperusteita, ei pääse sellaisiinkaan töihin joita on aiemmin tehnyt ja joista on kokemusta.

Jos nuo ovat kunnossa niin kokeile seuraavaksi mennä tosi rennolla asenteella. Vastaile ihan rehellisesti kysymyksiin. Näin mä olen onnistunut. Asenteella, että maailma ei kaadu ellen paikkaa saa ja olen avoin ja rehellinen. 

Vierailija
233/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei pidä paikkaansa. Nimenomaan kaupan alalta on se korkeamman oikeusasteen päätös, että ei tarvinnut antaa osa-aikaiselle vakituiselle lisää tunteja vaan sai palkata uusia työntekijöitä. Siellä kun on enemmän työvoiman tarvetta tiettyihin aikoihin.

no mullakin on opiskelijatytär ollut kaupassa jo 3v ja tosiaan tuntuisi saavan koko ajan enmmän tunteja kuin mitä opintojen ohessa pystyy tekemään.

Vierailija
234/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä väitteet on niitä urbaaneja legendoja. CVn ei todellakaan tarvitse olla aukoton. Yhä isommalla joukolla ihmisiä alkaa olla joitakin aukkoja työhistoriassaan. Itselläni niitä aukkoja CVssä kolme:

ensimmäinen 5 - 10/2015 (irtisanottiin tuotannollista ja taloudellista syistä)

seuraava 3 - 11/2017 (määräaikainen työsuhde loppui ja uutta ei ollut heti näköpiirissä)

viimeinen 10/2019 - 2/2020 (määräaikainen työsuhde loppui ja uutta ei ollut heti näköpiirissä)

Sen jälkeen taas ollut vakituisessa työsuhteessä ja nykyään työskentelen itse rekrytointikonsulttina.

Haastatellessani itse ihmisiä, keskustelen CVn aukot läpi haastattelussa kyllä, mutta eivät ne ole esteenä millekään, jos muuten osaaminen on kohdillaan

Vierailija
235/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nuo ovat kunnossa niin kokeile seuraavaksi mennä tosi rennolla asenteella. Vastaile ihan rehellisesti kysymyksiin. Näin mä olen onnistunut. Asenteella, että maailma ei kaadu ellen paikkaa saa ja olen avoin ja rehellinen. 

No en minä ole haastatteluissa mitenkään tiukkis tai epärehellinen ennenkään ollut. Muutamassa haastattelussa olen ollut vuokratyöfirmoissa ja yksi videohaastattelukin piti tehdä. Työturvallisuuskorttikin on suoritettu tämän vuoden alussa, nähtävästi ihan turhaan.

Vierailija
236/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan sitä voi valehdella CV:ssään. Minä olin työtön 2016-2017. Aloitin syksyllä 2017 uudelleenkoulutuksesta opinnot, ja työllistynyt siitä saakka. Mitä CV:ssäni on? Aukoton työhistoria joka keskeytyi vasta opintojen aloittamisen myötä. Kukaan ei ole koskaan asiaa tarkistanut.

Minäkin olen siivonnut CV:täni niin, että siellä ei ole mitään aukkoja. Ei niitä päivämääriä ole kukaan alkanut syynäämään.

Sinä päivänä, kun joku tarkastaa, lennätkin kuin leppäkeihäs. Ja sen jälkeen on turha hakea töihin. Petos mikä petos. Epärehellinen mikä epärehellinen.

Ei niillä aukoilla ole merkitys  työsuorituksen näkökulmasta. Mä en voisi kuvitella, että alkaisin kaivelemaan vanhojen työtodistukseni päivämääriä mihinkään ceeveeseen. Johan siinä mut naurais rekrytoitsijatkin pihalle. Merkitystä päivämäärillä on vain, jos palkkaa maksetaan ikälisätyyppisesti joissakin virkamiesduuneissa, joissa työtodistukset sitten katsotaankin. Ei mun työtodistuksia ole katsottu pariinkymmeneen vuoteen. Enkä oo epärehellinen. 

CVssä ei tosiaankaan tarvitse olla mitään tarkkoja päivämääriä, ei välttämättä edes kuukausia.

Sen sijaan monet netissä olevat rekrytointijärjestelmät vaativat tarkan päivämäärän (mikä on ihan hullua)

Itse olen nekin laittanut arviolta, sillä muistan kyllä suurinpiirtein milloin mikäkin työsuhde on alkanut, mutta en todellakaan tarkkaa päivämäärää.

Koskaan ei ole tarkisteltu, että aloitinko tosiaan jossakin paikassa 1.9. kuten rekryjärjestelmään olen laittanut

Vierailija
237/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, sinulla poissaolo oli perusteltu.

Toki sairaslomakin on perusteltua.

On minullakin ollut aukkoja ja olen avoimesti kertonut lasteni iät ja sen, että teen mieluummin määräaikaista koululaisten lomien vuoksi. Töitä olen aina saanut.

Nyt kun lapset isoja, olen vakituisessa työsuhteessa.

Vierailija
238/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia vaivaa yltiöpäinen raivorehellisyys. Kirjataan CV:hen työsuhteet päivämäärien tarkkuudella, jolloin rekrytoijan on helppoa poimia sieltä kaikki tärkeät ja vähemmän tärkeät poikkeamat vaikkei niillä olisi mitään merkitystä. Rekrytoijan on kuitenkin tehtävä karsintaa jollain perusteella, joten hän takertuu CV:n aukkoihin.

Tehkää CV vaikka työtehtävälähtöisesti: asiakaspalvelua vuosina xx-yy, koodausta vuosina zz-cc jne. Keskittykää muutenkin esittelemään tämänhetkistä osaamistanne, älkääkä listaamaan päivätarkkoja kesätyöpaikkojanne 90-luvulta. Valehdella ei saa eikä tarvitse, mutta miettikää mitä työnantaja hakee ja pyrkikään esittelemään osaamistanne vastaavasti.

Vierailija
239/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies sai lapsen ja oli hänen kanssa kotona työttömyysaikana. Hän jäi työttömäksi samaan aikaan, kun me saatiin lapsi alulle. Työhaastattelussa hän kertoi haluaneensa olla lapsen kanssa kotona, vaikka iso osa työttömyysajasta siis olikin mun raskausaikaa. Haastattelija kertoi arvostaneensa hänen sitoutumistaan perheeseen ja mieheni sai työpaikan.

Vierailija
240/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikin eukko työpaikalla voi estää työn saamisen.