Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Pienikin aukko työhistoriassa voi estää työn saamisen

Vierailija
05.06.2023 |

Jos hakee työpaikkaa Suomessa, täytyy aina olla täysin työkykyinen. Pienikin aukko cv:ssä -- esimerkiksi pitkän sairausloman takia -- saattaa johtaa siihen, että toinen hakija saa työpaikan.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009602088.html

Kommentit (257)

Vierailija
241/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aukot ylessivistyksessä ei haittaa, koska enemmistö rekrytoijista on täysiä moukkia. Kunhan nyt tietää kuka on miss suomi 22 ja tuntee pari hokipoikaa. Kumitissit ja pari tatskaa täytyy olla.

Vierailija
242/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu homma. Aina löytyy joku muu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt 19 vuoden aukko CV:ssä, haittaakohan se?

Vierailija
244/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan sitä voi valehdella CV:ssään. Minä olin työtön 2016-2017. Aloitin syksyllä 2017 uudelleenkoulutuksesta opinnot, ja työllistynyt siitä saakka. Mitä CV:ssäni on? Aukoton työhistoria joka keskeytyi vasta opintojen aloittamisen myötä. Kukaan ei ole koskaan asiaa tarkistanut.

Minäkin olen siivonnut CV:täni niin, että siellä ei ole mitään aukkoja. Ei niitä päivämääriä ole kukaan alkanut syynäämään.

Eikä CV enää laiteta mitä on tehnyt esim 90-luvulla tai 2000-luvun alussa. Riittää viimeiset 10 vuotta.

Ite siivosin cv:n sillai, että se alkaa vuodesta 2013 tähän päivään asti, vaikka olen ollut töissä vuodesta 2002. Ketään ei ole kiinnostunut siitä mitä on tehnyt ennen 2010. Eikä ketään tarkasta niitä aukkojakaan. Olen itse ollut tuuraamassa rekryä kuukauden verran, kun hän oli lomalla. Ei mua kiinnostanut kuin se mitä on tehnyt ennen sitä, kun olis meille tulossa töihin.

52v nainen pääsi meille töihin ja hänen CV alkoi vuodesta 2010.

2010-2017 oli töissä

2017-2020 oli töissä.

Tottakai tiesin ettei hän ollut aloittanut työelämää vuonna 2010. Saa noissa järkeä käyttää, kun tulee siivottu cv nenän eteen.

Niin voihan se toimia, jos on ollut viimeiset 10 vuotta töissä tai opiskelemassa.

Oma ansioluetteloni näyttäisi tuolla taktiikalla edelleen huonolta:

2013-2020 EI OLLUT TÖISSÄ

2020-2021 OLI TÖISSÄ

2021-2023 EI OLLUT TÖISSÄ

Ei taida tulla työpaikkaa vaikka siivosin ansioluetteloni.

Vierailija
245/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo moro älkää olko liian tunnollisia cv:n suhteen. Aukot piiloon.

Vierailija
246/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu: valehdelkaa kaikki.

Kenelle tätä näytelmää ylläpidetään?

Työnantajat ovat tyytyväisiä kun saavat täyden CV:n ja ehkä hyvän, ehkä huonon työntekijän. Miten tilanne muuttuisi jos kaikki olisivat rehellisiä?

Mulla ei ole riittävän rikollista mielenlaatua valehteluun. Jos ei rehellisellä pelillä pärjää, ei pärjää millään. Olkoot sitten niin, mutta valehtelemaan en ala. Toivon vaan että karman laki rankaisee valehtelijoita.

Työelämä on pääasiassa epärehellistä toimintaa loppujen lopuksi.

Vierailija
247/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisia vaivaa yltiöpäinen raivorehellisyys. Kirjataan CV:hen työsuhteet päivämäärien tarkkuudella, jolloin rekrytoijan on helppoa poimia sieltä kaikki tärkeät ja vähemmän tärkeät poikkeamat vaikkei niillä olisi mitään merkitystä. Rekrytoijan on kuitenkin tehtävä karsintaa jollain perusteella, joten hän takertuu CV:n aukkoihin.

Tehkää CV vaikka työtehtävälähtöisesti: asiakaspalvelua vuosina xx-yy, koodausta vuosina zz-cc jne. Keskittykää muutenkin esittelemään tämänhetkistä osaamistanne, älkääkä listaamaan päivätarkkoja kesätyöpaikkojanne 90-luvulta. Valehdella ei saa eikä tarvitse, mutta miettikää mitä työnantaja hakee ja pyrkikään esittelemään osaamistanne vastaavasti.

Kummasti ne epärehelliset menestyy.

Vierailija
248/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin alakohtaista. PK-seudulla on todella paljon asiakaspalvelijoita, siivoojia, kuljettajia, raksamiehiä, lähettejä yms., jotka ovat muualta tullutta väkeä. Ja niin on vain työpaikka löytynyt vaikka olisi 30 vuoden aukko CV:ssä. 

eivät ole tulleet vaan ovat käymässä. Halpatyövoimaa. nauravat matkalla kotiin paksun tili pussin kanssa.

Vierailija
249/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen huomaa miten työkulttuuri on muuttunut. Aika moni työ tehdään vähän sinne päin. Pääasia, että töissä on kivaa ja sovit heidän porukkaansa pitämään hauskaa. Kaupan alan työpaikkailmoituksia lukiessa ei kyllä tiedä itkeäkö vai nauraa. Joku hikinen 5h/viikossa ja vaatimusluettolo melkoinen ja suurin osa kohdistuu hakijan persoonan piirteisiin. Kunhan osaat puhua ja kehua itsesi maasta taivaisiin niin sellaiset saavat paikan. Ja tietenkin olet alle 30v. 

Tytär teki korona-aikana kaupan kanssa tuollaisen 5 h/ viikossa kesätyöshopoarin kun muutakaan ei ollut tarjolla. Käytännössä se kuitenkin oli sitten aivan täydet tunnit kokoajan. Kyllähän se on ihan itsestä kiinni onko se tuo pelkkä minimi vai mikä nkä verran niitä tunteja saa.

Tämä ei pidä paikkaansa. Nimenomaan kaupan alalta on se korkeamman oikeusasteen päätös, että ei tarvinnut antaa osa-aikaiselle vakituiselle lisää tunteja vaan sai palkata uusia työntekijöitä. Siellä kun on enemmän työvoiman tarvetta tiettyihin aikoihin.

Ei tarvitse ei, mutta saa antaa sille reippaalle ja hyvälle työntekijälle aivan ne tunnit, mitkä hän on valmis tekemään. Kukapa jollekulle vetelykselke yhtään enempää töitä antaisi kuin on pakko sopimuksen mukaan.

Vierailija
250/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden ison firman hr-ihmisen ja hän sanoi, että firmansa ei palkkaisi edes muutaman viikon työttömänä ollutta. Palkkaavat ainoastaan työpaikan vaihtajia.

Tältähän se vaikuttaa ihan yleisellä tasolla: sain joulukuussa yt:n myötä potkut ja täten olen ollut työttömänä nyt puoli vuotta ja vain muutamaan työhakemukseen (6 kk aikana yht. 83 kpl lähetettynä) on vastattu: "valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun" "työtehtävää haki noin 1000 hakijaa ja paikkoja oli auki vain yksi".

Tuntuu että usko ja voimat ovat lopussa, en usko enää mihinkään hyvään. Pakko kait tässä on kouluttautua hoitoalalle jos asuntolainasta aikoo selvitä, mutta inhoan ihmisläheistä työtä. Olen siis tekniikan alalla ollut aiemmin.

Tuo on syy sille, ettei järkevä opiskelija ota papereita ulos yliopistolta ennen työpaikan löytymistä. Väärä järjestys tässä vie suoraan sinne rakennetyöttömyyden kovaan ytimeen, ehkä loppuiäksi.

Melkein valmis opiskelija voidaan palkata, vastavalmistunutta työtöntä ei palkata.

Nönnönnöö!

Todella vakuuttava argumentti! Varsinkin Ö-pisteet suorastaan pakottavat uskomaan jokaisen epäilijän.

Ja huutomerkki viimeistelee loput!

Vierailija
251/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat ovat tyytyväisiä kun saavat täyden CV:n ja ehkä hyvän, ehkä huonon työntekijän. Miten tilanne muuttuisi jos kaikki olisivat rehellisiä?

Mulla ei ole riittävän rikollista mielenlaatua valehteluun. Jos ei rehellisellä pelillä pärjää, ei pärjää millään. Olkoot sitten niin, mutta valehtelemaan en ala. Toivon vaan että karman laki rankaisee valehtelijoita.

Valehtelu on kyllä jotenkin putinistista vastenmielistä touhua, kyllä kai Suomen pitäisi pystyä parempaan, liekö tällaista valehtelua missään muussa Pohjoismaassa tai EU maassa?

Ei Suomi ennen ollut tällainen valheenpesä, ainakin vielä 80-luvulla rehellinen peli oli kunniassa!!

Ei tästä kyllä perkele tule mitään jos lähdetään valehtelun tielle!!

Urho Kekkonen ei olisi katsellut tällaista menoa hyvällä...

Vierailija
252/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapula on niiiiin paha, yyhyyy. Vaikka kuinka sanon niille kalleille rekrytointikonsulteille, että löytäkää se täydellinen työntekijä, niin kaikissa niissä vaan on joku vika. Yyyhyyhyyy...

Vierailija
253/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelu on kyllä jotenkin putinistista vastenmielistä touhua, kyllä kai Suomen pitäisi pystyä parempaan, liekö tällaista valehtelua missään muussa Pohjoismaassa tai EU maassa?

Ei Suomi ennen ollut tällainen valheenpesä, ainakin vielä 80-luvulla rehellinen peli oli kunniassa!!

Ei tästä kyllä perkele tule mitään jos lähdetään valehtelun tielle!!

Urho Kekkonen ei olisi katsellut tällaista menoa hyvällä...

En tiedä miten sait venäjän vedettyä tähänkin mutta bisnes on bisnestä.

Työnantaja kerää voittoa ja hyödyntäen niin asiakasta kuin työntekijää. 

Kuinka kauan työntekijä katsoo rehellistä kodinkonemyyjää joka sanoo asiakkaalle että kilpailija myy saman tuotteen halvemmalla.

Vierailija
254/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nyt 19 vuoden aukko CV:ssä, haittaakohan se?

Ei ollenkaan, koska et tule koskaan hakemaan töitä.

Vierailija
255/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen ettei saa olla aukkoja historiassa, innostaa varmaan todistusten väärentäjiä, paitsi ilmeisesti nykyään osa joutuu siitä vankilaan - koska firma voi menettää rahaa jos työntekijä on epäpätevä tehtävään. Ja siten hakija ei voi salata sairaushistoriaansa, vaikka niin moni ehdottaa, koska silloinhan ihminen ei kykene olemaan töissä tms. Joillakin voi olla terveyden ja muiden syiden vuoksi historia pelkkää aukkoa. Kannattaa miettiä haluaako tuomita muut vai haluaako edistää tasa-arvoa? Osalle varmaan parempi ettei mene rasistiseen työpaikkaan tai jossa pomo katsoo paheksuvasti. Tai jos ei vain pysty eri aloille. Mutta moni on nyt leikattujen tukien kuilussa. 

Vierailija
256/257 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos sanoo vaan pitäneensä taukoa työelämästä? Mistä se rekrytoija tietää minkä verran jollain hakijalla on rahaa?

Vierailija
257/257 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole edes ajatellut kertoa työnantajille työhistoriastani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi