Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Pienikin aukko työhistoriassa voi estää työn saamisen

Vierailija
05.06.2023 |

Jos hakee työpaikkaa Suomessa, täytyy aina olla täysin työkykyinen. Pienikin aukko cv:ssä -- esimerkiksi pitkän sairausloman takia -- saattaa johtaa siihen, että toinen hakija saa työpaikan.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009602088.html

Kommentit (257)

Vierailija
161/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo koskaan kysytty työtodistuksia minulta ainakaan.

Vierailija
162/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö teiltä kusettajilta kysytä muka TYÖTODISTUKSIA kun menette haastatteluun? Multa kysytään nää ekana vai väärennettekö ne kans? Muutenhan valehtelisin ihan surutta.

Ei niitä kukaan syynää niin tarkkaan ja vertaa rinnakkain cv:n kanssa, että täsmäävätkö päivämäärät. Todistukset vilkaistaan nopeasti läpi, jos yleensäkään katsotaan.

Julkisella puolella työnantaja haluaa saada itselleen todistuksista kopiot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MENE TÖIHIN

Vierailija
164/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on karjuva, kenties jopa huutava työvoimapula. Kaikki kynnellekykenevät revitään töihin.

Vierailija
165/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on karjuva, kenties jopa huutava työvoimapula. Kaikki kynnellekykenevät revitään töihin.

Eipä ole kukaan kysynyt töihin, saati repinyt.

Vierailija
166/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kuitannut monien vuosien aukot CV:ssä kertomalla olleeni ulkomailla reissussa. Jos on kysytty että mitä olen siellä tehnyt tai millä elänyt, olen vastannut nauttineeni perinnöstä tai sijoituksien tuotoista. Miksi kertoisin kaikkea, kun työnantajakin pyrkii kuitenkin kusettamaan kaikessa? Ei se heille kuulu mitä minä teen silloin kun en ole työelämässä, töitä olen aina saanut kun olen niitä halunnut.

N42

Vierailija
167/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juuri tuon takia olen elämäntapatyötön. Aukkojen aikana olen matkustellut ulkomailla. Mutta boomereille tämä ei kelpaa. Lomallakin pitäisi tehdä uraa, jotta ei tulisi aukkoa resumeen. -nuori mies

Vierailija
168/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko sinne cv:hen on kirjata päivämääriä myöten kaikki? Sen voi myös laatia osaamisperusteisena: jaottelee erikseen esim. asiakaspalvelutehtävät ja myyntitehtävät tai mitä ikinä onkin. Kuukaudet/vuosiluvut perään. Työnantajalla on askartelua, että pystyy löytämään sen aukon sieltä.

Päivämäärät kuuluu valitettavasti CV:hen, ne on osa sen formaattia ja laadintaohjeistusta joita CV:ltä nykyään vaaditaan.

Ei ole mitään formaattia. CV saa olla juuri siinä muodossa kuin haluaa.

Niin kalsareiden kunnolle ei myöskään ole mitään formaattia, mutta paskat housussa ei kyllä saa töitä.

Vierailija
169/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vain pysytellä OnlyFans-urassa, niin hyvin menee tulevaisuudessa työmarkkinoilla sitten kun rahahanat sulkeutuu OF:ssa. Sitten voikin kaduttaa, kun CV näyttää tyhjää.

Vierailija
170/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomainen tieto. Aukko tällä hetkellä 7 vuotta LOL

Vierailija
171/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pelkkää aukkoa peruskoulun jälkeen 14v ajan, koska sen jälkeen on ollut vain keskenjääneitä opintoja ja työkokeiluja. Nyt olen siis ikuisesti pohjasakkaa, vaikka löytäisin vihdoin sopivan alan itselleni ja kävisin koulut. Kiva. Minkä minä enää menneelle voin? Miksi siitä pitää loppuelämä rangaista, jos on nuoruuden ollut ihan hukassa ja yksinäinen, tehnyt vääriä päätöksiä, antanut turhien pelkojen ohjata elämää, eikä ole millään löytänyt omaa paikkaansa. En ole mikään robotti p*rkele.

Miksi työnantajien pitäisi palkita sinut perseilyistäsi? Ylivoimaisesti suurin osa meistä onnistuu elämään elämää kunnolla ja toteuttamaan vastuumme osana yhteiskuntaa. Se että joku ei tässä yksinkertaisessa asiassa onnistu kertoo kyllä kaiken ihmisestä eikä siitä pidä palkita, vaan nimenomaan rangaista.

Vierailija
172/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on syy sille, ettei järkevä opiskelija ota papereita ulos yliopistolta ennen työpaikan löytymistä. Väärä järjestys tässä vie suoraan sinne rakennetyöttömyyden kovaan ytimeen, ehkä loppuiäksi.

Melkein valmis opiskelija voidaan palkata, vastavalmistunutta työtöntä ei palkata.

Eikä tarvii olla edes melkein valmis. Riittää kun on saanut opinnot hyvin alkuun, niin sellaisille riittää kyllä ottajia. Ja kun on päässyt töihin, niin ei sitä työnantajaa välttämättä kiinnosta, saako se hyväksi havaittu työntekijä niitä kesken jääneitä opintojaan koskaan valmiiksi.

Vierailija
173/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat ovat vain päättäneet tuollaisen ennakkoluulon, se ei perustu mihinkään faktaan vaan pelkästään työnantajien perceilyyn noiden naurettavien ennakkoluulojensa kanssa :/

Kaikkihan sen tietää, että laiskoja, työttömiä ,sairaita ja mielenterveysongelmaisia kannata palkata. Nämä välttää helpoiuten palkkaamalla vain valmiiksi töissäolevia,

Edellisessä työpaikassani oli lauma katkeria ja laiskoja naisia töissä. Ihmettelin kyllä että miten tuollaiset oli saaneet vakituisen työpaikan. Sitä edellisessä työpaikassa esimies sanoi "tietäisitpä kuinka moni kolleegasi syö mielialalääkkeitä". Miten nämä on töitä saaneet? Minulla ei ole kumpaakaan ongelmaa koskaan ollut.

Vierailija
174/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehdelkaa cvssä. Jos on ylikoulutettu eli on opintoja, jotka ei liity haettavaan työpaikkaan, jätä ne pois. Jos on ollut osa-aikaisesti töissä (esim. edellä mainittujen opintojen aikana), laita alku ja loppupäivä ja sano kysyttäessä että oli kokoaikaista työtä. Työsuhteiden välisiä parin kuukauden rakoja saa paikattua käyttämällä 9/2022 formaattia. Keksi työtehtäviä joita sinulla ei oikeasti ole ollut. Lisäksi kannattaa miettiä millaisen henkilön työnantaja haluaa palkata, ja esittää sellaista haastattelussa.

175/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siksi työttömiä harvoin palkataan, olet tullut terveeksi tai et.

Tyhmää!!

tätönen 23

Vierailija
176/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään odottamaan, kun uusi hallituksemme järjestää kaikille työttömille työpaikat 😄

Vierailija
177/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta ei aukot haittaa, orpo leikkaa kaikille työpaikat.

Tai siis "sopeuttaa" kaikille työpaikat. Ihanaa!

Vierailija
178/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten meillä voi olla karjuva työvoimapula, jos aina löytyy se toinen "parempi" hakija, joka saa työpaikan?

Ei ole oikeasti mitään työvoimapulaa, ongelmana on ainoastaan ja pelkästään se, että työnantajat ei palkkaa ketään niihin paikkoihin koska etsivät jotain yksisarvista jota ei ole olemassakaan. Omakohtaisesti tiedän viimeisen puolen vuoden ajalta kaksi työnantajaa jotka ovat kyllä haastatelleet hakijoita mutta eivät palkkaa ketään vaan laittavat saman paikan hakuun heti kun edellisestä on hakuaika loppunut. Toisen noista firmoista toimari on kehdannut julkisesti lehtien palstoilla vinkua että työvoimaa ei saada vaikka "kaikki mahdollinen on yritetty."

Kattelin kerran työpaikkoja ja yhdessä vaadittiin "korkeaa älykkyystasoa". Kesätyöpaikka.

Millähän tuonkin osoittaa? Riittääkö oma kokemus asiasta, muiden puheet vai pitääkö ihan mensan paperit toimittaa?

Moni firma tarjoaa soveltuvuustestausta joihin voi kuulua monen tyyppisiä älykkyystestejä. Olen useamman kerran joutunut näitä istumaan eri paikkoja hakiessani.

179/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kaupoista potkitaan koko ajan ulos myyjiä ja otetaan tilalle maksuautomaatteja joka alaa vaivaavan "työvoimapulan", takia vaan ihan kylmien voittojen.

Joten: joka kerta kun käytät kaikenlaisia automaatteja mieti että joku menetti varmaan työpaikan sen takia!!! 😠

tätönen 23

Vierailija
180/257 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan pystyi kävelemäön kadulta sisään johonkin paikkaan ja ilmoittaa, että haluan tulla tänne töihin. Kyllä on nykyaika mennyt vaikeaksi. Syynätään koko henkiköhistoria ja järhestetäön monta kuulustelukierrosta ja testataan vielä jossain testeissä ym.

Ja sitten se kalliisti testattu työntekijä lähtee paremmin palkattuun paikkaan parin kuukauden jälkeen tai irtisanotaan kuukauden jälkeen koeajalla jollain tekaistulla syyllä että saadaan pomon pikkuserkun esikoiselle työpaikka pikkupomona.