Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Pienikin aukko työhistoriassa voi estää työn saamisen

Vierailija
05.06.2023 |

Jos hakee työpaikkaa Suomessa, täytyy aina olla täysin työkykyinen. Pienikin aukko cv:ssä -- esimerkiksi pitkän sairausloman takia -- saattaa johtaa siihen, että toinen hakija saa työpaikan.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009602088.html

Kommentit (257)

Vierailija
201/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan vaikuta. Olin esimerkiksi koronan aikaan kaksi vuotta työttömänä ja sitten aloin altivoitua hakemaan töitä. Sain heti. Samoin käy yt aiemminkin. Enkä edes ole kuin tavallinen toimistorotta.

Vierailija
202/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni aukko takaa hyvät tulot

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan vaikuta. Olin esimerkiksi koronan aikaan kaksi vuotta työttömänä ja sitten aloin altivoitua hakemaan töitä. Sain heti. Samoin käy yt aiemminkin. Enkä edes ole kuin tavallinen toimistorotta.

Itse olin myös koronan aikaan pari vuotta työelämän ulkopuolella ja aloin etsiä töitä tämän vuoden alusta, ei ole vieläkään tärpännyt.

Vierailija
204/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lasketaan aukoksi cv:ssä? Ja koskeeko tämä kaikkia. En itse ainakaan ihan kaikkea luettele siinä, miksi ihmeessä luettelisin, jos eivät mitenkään liity tehtävään mitä olen hakemassa?! Joku kesätyö vuodelta 2002 tuskin kiinnostaa ketään.

Vierailija
205/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan sitä voi valehdella CV:ssään. Minä olin työtön 2016-2017. Aloitin syksyllä 2017 uudelleenkoulutuksesta opinnot, ja työllistynyt siitä saakka. Mitä CV:ssäni on? Aukoton työhistoria joka keskeytyi vasta opintojen aloittamisen myötä. Kukaan ei ole koskaan asiaa tarkistanut.

Minäkin olen siivonnut CV:täni niin, että siellä ei ole mitään aukkoja. Ei niitä päivämääriä ole kukaan alkanut syynäämään.

Sinä päivänä, kun joku tarkastaa, lennätkin kuin leppäkeihäs. Ja sen jälkeen on turha hakea töihin. Petos mikä petos. Epärehellinen mikä epärehellinen.

Ei niillä aukoilla ole merkitys  työsuorituksen näkökulmasta. Mä en voisi kuvitella, että alkaisin kaivelemaan vanhojen työtodistukseni päivämääriä mihinkään ceeveeseen. Johan siinä mut naurais rekrytoitsijatkin pihalle. Merkitystä päivämäärillä on vain, jos palkkaa maksetaan ikälisätyyppisesti joissakin virkamiesduuneissa, joissa työtodistukset sitten katsotaankin. Ei mun työtodistuksia ole katsottu pariinkymmeneen vuoteen. Enkä oo epärehellinen. 

Vierailija
206/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten meillä voi olla karjuva työvoimapula, jos aina löytyy se toinen "parempi" hakija, joka saa työpaikan?

Aina pitää voida saada vieläkin parempi. Nuorempi, korkeakoulutetumpi ja suuremmalla kokemuksella, joka tekee paljon halvemmalla kuin kukaan ennen ja vieläpä 20 tuntia päivässä ilman lisiä tai ylityökorvauksia. Saisi oikeastaan maksaa yritykselle, että saa olla töissä.

Vierailija
207/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu: valehdelkaa kaikki.

Kenelle tätä näytelmää ylläpidetään?

Työnantajat ovat tyytyväisiä kun saavat täyden CV:n ja ehkä hyvän, ehkä huonon työntekijän. Miten tilanne muuttuisi jos kaikki olisivat rehellisiä?

Vierailija
208/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö teiltä kusettajilta kysytä muka TYÖTODISTUKSIA kun menette haastatteluun? Multa kysytään nää ekana vai väärennettekö ne kans? Muutenhan valehtelisin ihan surutta.

Ei niitä kukaan syynää niin tarkkaan ja vertaa rinnakkain cv:n kanssa, että täsmäävätkö päivämäärät. Todistukset vilkaistaan nopeasti läpi, jos yleensäkään katsotaan.

Julkisella puolella työnantaja haluaa saada itselleen todistuksista kopiot.

Minulta julkinen työnanataja ei muuten halunnu kopioita työtodistuksista.  Tutkintotodistuksesta  halusi kopion. 

Vierailija
209/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kumpi se nyt sitten on: aukoton työkokemus, vai se työkokemus joka on relevanttia haettavaan työhön nähden? 

Ainoa oikea vastaus: kyllä. XD

Vierailija
210/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat ovat tyytyväisiä kun saavat täyden CV:n ja ehkä hyvän, ehkä huonon työntekijän. Miten tilanne muuttuisi jos kaikki olisivat rehellisiä?

Mulla ei ole riittävän rikollista mielenlaatua valehteluun. Jos ei rehellisellä pelillä pärjää, ei pärjää millään. Olkoot sitten niin, mutta valehtelemaan en ala. Toivon vaan että karman laki rankaisee valehtelijoita.

Vierailija
211/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole riittävän rikollista mielenlaatua valehteluun. Jos ei rehellisellä pelillä pärjää, ei pärjää millään. Olkoot sitten niin, mutta valehtelemaan en ala. Toivon vaan että karman laki rankaisee valehtelijoita.

Tervemenoa kortistoon sitten. Taitaa tuet taas laskea, kun perskokkareet alkaa toden teolla leikkaamaan ;-)

PS. Suomessa ei uskota sielun vaellukseen, pyhiin lehmiin, karman lakiin tai muuhunkaan hindulaiseen :P

Vierailija
212/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sairauslomat näy millään tavalla työhistoriassa eikä cv:ssa.

Päivämääriä ei kannata laittaa, jos on ollut jotain 70 muutaman päivän sijaisuutta vaan en kerätään yhdelle riville ja kirjataan "yhteensä ..."

Satoja paikkoja hakeneena cv on viilattu viimeisen päälle ja olen se, joka olin pitämässä niitä kursseja enkä oppilaana. Ensimmäiseksi luetellaan uusimmat ja haettavassa tehtävässä tärkeimmät työsuhteet. Kun luettelo jatkuu toiselle sivulle, sinne kirjataan muut yleisemmin.

Vierailija
213/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervemenoa kortistoon sitten. Taitaa tuet taas laskea, kun perskokkareet alkaa toden teolla leikkaamaan ;-)

PS. Suomessa ei uskota sielun vaellukseen, pyhiin lehmiin, karman lakiin tai muuhunkaan hindulaiseen :P

Suomi on tuhoon tuomittu kun työelämä on täynnä pelkkiä valehtelijoita ja huijareita. Ns. vientituotteekin perustuu pelkkään valehteluun, mutta neuvostoliitto kuoli jo yli 30 vuotta sitten, joten paskalaadulle ei ole markkinoita.

Vierailija
214/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin myös koronan aikaan pari vuotta työelämän ulkopuolella ja aloin etsiä töitä tämän vuoden alusta, ei ole vieläkään tärpännyt.

se työllistyminen on outoa. Hain joskus useita vuosia sitten lukuisia töitä ja pääsin haastatteluihin. En vain tullut valituksi. Sitten tosiaan koronakeväänä hain ja pääsin heti. Nyt olen ollut siellä pari vuotta ja vaihdan toiseen työhön. laitoin kaksi hakemusta. Toiseen tulin valituksi, toiseen ei edes kutsuttu haastatteluun. Ikääkin jo 50v. 

Vierailija
215/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin alakohtaista. PK-seudulla on todella paljon asiakaspalvelijoita, siivoojia, kuljettajia, raksamiehiä, lähettejä yms., jotka ovat muualta tullutta väkeä. Ja niin on vain työpaikka löytynyt vaikka olisi 30 vuoden aukko CV:ssä. 

Vierailija
216/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen huomaa miten työkulttuuri on muuttunut. Aika moni työ tehdään vähän sinne päin. Pääasia, että töissä on kivaa ja sovit heidän porukkaansa pitämään hauskaa. Kaupan alan työpaikkailmoituksia lukiessa ei kyllä tiedä itkeäkö vai nauraa. Joku hikinen 5h/viikossa ja vaatimusluettolo melkoinen ja suurin osa kohdistuu hakijan persoonan piirteisiin. Kunhan osaat puhua ja kehua itsesi maasta taivaisiin niin sellaiset saavat paikan. Ja tietenkin olet alle 30v. 

Vierailija
217/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sairauslomat näy millään tavalla työhistoriassa eikä cv:ssa.

Päivämääriä ei kannata laittaa, jos on ollut jotain 70 muutaman päivän sijaisuutta vaan en kerätään yhdelle riville ja kirjataan "yhteensä ..."

Satoja paikkoja hakeneena cv on viilattu viimeisen päälle ja olen se, joka olin pitämässä niitä kursseja enkä oppilaana. Ensimmäiseksi luetellaan uusimmat ja haettavassa tehtävässä tärkeimmät työsuhteet. Kun luettelo jatkuu toiselle sivulle, sinne kirjataan muut yleisemmin.

Miten niin sairaanaolo ei näy? Itsellä yli 4v aukko sairauden takia. Ei sitä pysty piilottamaan mitenkään.

Vierailija
218/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain pankista potkut

Tuloni romahtivat 800 euroa.

Ei luulis paljon pankkiirin tilipussissa tuntuvan.

Vierailija
219/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan sitä voi valehdella CV:ssään. Minä olin työtön 2016-2017. Aloitin syksyllä 2017 uudelleenkoulutuksesta opinnot, ja työllistynyt siitä saakka. Mitä CV:ssäni on? Aukoton työhistoria joka keskeytyi vasta opintojen aloittamisen myötä. Kukaan ei ole koskaan asiaa tarkistanut.

Saadaksesi työpaikan: Valehtele. Onneksi olkoon tästä kehityksestä, työnantajat, te olette tähän syyllisiä. Rehelliset eivät saa työtä.

Vierailija
220/257 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin alakohtaista. PK-seudulla on todella paljon asiakaspalvelijoita, siivoojia, kuljettajia, raksamiehiä, lähettejä yms., jotka ovat muualta tullutta väkeä. Ja niin on vain työpaikka löytynyt vaikka olisi 30 vuoden aukko CV:ssä. 

Näinhän se on. Raksahommissa on ihan normi vetää projektien välissä happea. Duunarit nostaa ansiosidonnaista Thaimaassa ja pomot puuhailee nimellisesti konsulttihommaa toiminimellä. Tuskin tuo hidastaa seuraavan komennuksen saantia, hyvälle tekijälle se löytyy ennen pitkää.