Maksatteko lapsenne autokoulun ja muuton?
Kiinnostaisi tietää miten nykyään toimintaan. Maksaako kuinka moni lapsensa autokoulun ja omilleen muuton? (Takuuvuokra, huonekalut ym) Omassa nuoruudessani vanhemmat maksoivat molemmat mutta kaikkien ystävieni piti itse nuo kustantaa. Säästivät kesätöistä omilleen muuttoon ja autokoulun kävivät myöhemmin kun oli rahaa.
Kommentit (287)
Yhdessä säästettiin pojan kanssa autokoulua varten pojan tilille vuosikaudet. Isänsä taisi silti maksaa enemmän osan ja osti auton. Ajokorttirahoja jäi säästöön. Niitä säästöjä käytti sitten, kun muutti tyttöystävän kanssa omilleen. Kotoa huoli mukaan yhden ruokapöydän tuoleineen ja oman huoneensa tavaroista osan. Tyttöystävällä oli kapiot kunnossa, fiksu nuori kun on.
Itse olen maksanut autokoulun kesätyösäästöistä ja muuttaessa miehen kanssa yksiin, saimme melkein kaikki huonekalut suvuista. Vain tuo pojalle menneen ruokapöydän ostimme ja siihen sopivan lipaston.
Meillä on ollut paljon paremmat taloudelliset edellytykset auttaa poikaamme kuin meidän vanhemmilla aikoinaan. Silti oikein hämmästyin, kuinka vähän poika on apuamme tarvinnut sen jälkeen kuin hän muutti pois. Hän ja tyttöystävä ovat molemmat työssäkäyviä opiskelijoita ja ylpeitä siitä, että tulevat omillaan toimeen. He tietävät kuitenkin, että meiltä voi pyytää apua, kun se hetki tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen luvannut maksaa autokoulun ja ostaa auton. Muuttaessaan saavat kaiken huoneistaan ja ostan muut tarvittavat. Lisäksi mulla on molemmille lapsille rahastot. Saavat lähtiessään päättää ottavatko kuukausittaisen elatuslahjan vai 5000 euroa kolmen vuoden välein.
Tämä edellyttää toki sitä että opiskelevat johonkin tutkintoon.
Kiva suunnitelma jos kaikki menee hyvin. Entä jos nuori masentuu ja opiskelut keskeytyvät tai hän päättää vain ottaa irtioton muutamaksi vuodeksi ja mennä töihin? Se tunne masentuneelle, kun ymmärtää, ettei ollut edes vanhempien rahan arvoinen. Itselleni on osittain käynyt noin ja koen, että se on muuttanut pysyvästi suhdettani vanhempiin ja sisaruksiin.
Jos se irtiottaa, niin irtiottakoot palkallaan. Masentuneen on parempi muuttaa takaisin kotiin ja turvallisiin rutiineihin.
Olen kanssasi samaa mieltä. Viime aikoina olen ihmetellyt lehtijuttuja, joissa omaiset itkee kun masentunut nuori/ nuori aikuinen on tappanut itsensä. Ja joka ikisessä jutussa pistää silmään se, että asutaan jossain pikkuasinnossa ypöyksin sen sijaan että perhe antaisi tukea ja ryhtiä elämään kotona.
Tämän kun luin niin tajusin lopullisesti miten sairaat vanhemmat mulla on/oli. Piste.
No ei. Omani oli töissä ja maksoi itse. Ei mulla olisi osa-aikatyöläisenä ollut varaa . Lapsi on oppinut järkevän rahan käytön jo nuorena, sekä myös sen, mitä köyhyys on.
Minulla ei ole lapsia, mutta jos olisi ja tuloni olisivat riittävät, maksaisin autokoulun ja muuton, sekä hankintoja kotiin ja avustaisin laskuissakin jne. Toki myös nuoren tulisi opiskella. Jos olisi lapsi, miksi häntä ei tukisi taloudellisesti jos se olisi mahdollista? Tietysti omaakin vastuuta pitää ottaa, mutta osittain ainakin tukisin.
Joo, autokoulussa auttoi myös isovanhemmat. Juuri maksoin takuuvuokran ja vein nuoren Ikeaan. Myös kummitäti auttaa sisustusostoksissa. Olen yh, rahaa ei ole hirveästi minulla käytössä, mutta pidän tärkeänä, että voin auttaa opiskelujen alussa. Nuoren isä ei auta missään. Itse sain aikoinaan opiskelijasoluun sängyn, kirjoituspöydän ja kirjahyllyn käytettyinä ja muutamia astioita. Vanhempani olivat hyvätuloisia, mutta suurta ikäluokkaa ja säästeliäitä ja vähän pihejä. Autokoulun ostivat 18v lahjaksi kylläkin.
Tuttu maksoi autokoulun ja osti auton. Maksaa edelleen lorvijan elämän, vaikka asuu vuokralla, siis jo yli 3-kymppinen mies. Syö joka päivä vanhemmillaan, uhkailee vanhempiaan ja määrää tekemisiä. Tämä siis hemmostelusta seuraus.
Kustannan mielellään sellaiset asiat, jotka vievät lasta elämässä eteenpäin. (Ja jos siinä kohti oma taloustilanne mahdollistaa sen.) Ajokortti mahdollistaa töiden saamista varsinkin kun täällä, missä me asumme, ei ole hyvää julkista liikennettä. Ja muutto varmaan liittyisi opiskeluihin tai työpaikkaan, eli mielellään auttaisin tällaisessakin.
Maksoin ajokortin sekä muuton ulkomaille. Maksan myös vuokrat ja lukukausimaksut.
Lukio+ 4v opiskeluja tuetaan, mutta vaatimattomasti saa asua ja elää :D Mutta pystytään tukemaan niin että ei tarvitse käydä opiskelujen ohella töissä, ja toivotaan että pystyvät valmistumaan nopeasti ja siirtymään työelämään.
17-vuotiaana katselin vierestä miten muille maksettiin autokoulut ja minulle ei. Kysyin sitten, kun asiaa ei oltu otettu koskaan edes puheeksi, että saisinko minäkin ajokortin? Isäni vastaus oli, hieman naurahtaen, että "mitä sinä sillä teet?"
Todellakin maksetaan autokoulut jos vain mitenkään pystytään. Jos ei, niin sitten tehdään kaikkemme tukeaksemme lapsia saamaan töitä ja hankkimaan sen itse.
Kotona saa asua niin kauan kuin haluaa, ja itse ainakin kannustan siihen. Täällä asuessa voi käydä töissä ja säästää rahaa tulevaa varten. Se ei ehkä onnistu jos asuu yksin vuokralla.
Vanhemmat maksoi autonkoulun 2010 ja takuuvuokran kun muutin omilleni 2011. Ajattelen että mahdollisuuksien mukaan yritän toimia näin myös oman poikani kohdalla. Edellyttäen tietysti, että hän koulun ja omat asiat pitää järjestyksessä.
Niukat olot pakottavat lapset tulemaan toimeen omillaan ja pistämään asiat tärkeysjärjestykseen.
Tiedän aikuisen miehen, joka asuu yksin öljylämmitteisessä rintamamiestalossa. Vanhemmat ovat kustantaneet huonekalut, maksavat öljykuorman, auton vakuutukset ja huollot ja antavat rahaa muihinkin menoihin. Äiti maksoi hammaslääkärireissunkin ja auttaa säännöllisesti asuntolainan lyhennyksissä. Luonnollisesti vanhemmat takasivatkin lainan. Mies itse käyttää omat rahansa ystäviensä kanssa juhlimiseen, bileitä on tämän tästä. Töissä käy, mutta karu tulevaisuus on edessä, kunhan vanhemmista aika jättää.
Se järkytys, kun näet mitä eläminen maksaa, eikä ns. käyttörahaa välttämättä jääkään.
Vierailija kirjoitti:
Autokoulu maksettiin ja puoliso ajatti paljon opetusluvalla sen autokoulun lisäksi. Ei se hirveitä maksa pelkkä minimiautokoulu.
Kotoa muuttanut autettiin muutossa, asuu sukulaisen asunnossa. Se vähä, mitä huonekaluja tarvitsi lisää, ostettiin, maksettiin ja kuskattiin.
Meillä maksoi isovanhemmat autokoulun ja pojan moottoripyöräkortin. Minä myin asuntojani lapsille.
Ei tarvi asua vuokralla ja pelätä, koska vuokrasopimus irtisanotaan.
Ei ole tarvineet rahaa muuton jälkeen.
Siinä on sijoittajan arki, joka kuppaa vuokralaiset kuiviin.
Asunnot tarvi täyden remontin vuokralaisten jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin ajokortin sekä muuton ulkomaille. Maksan myös vuokrat ja lukukausimaksut.
Sama meillä paitsi että hän ei palaa veronmaksajaksi Suomeen
Ajokortti ja ensimmäinen auto toki maksettiin tyttärelle, pojalle aiomme tietenkin myös kunhan hän siihen ikään tulee parin vuoden päästä, vaikka emme mitään varakkaita olekaan, tavallinen työväenluokkainen perhe.
Myös itselleni on vanhemmat maksaneet ajokortin aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti ja ensimmäinen auto toki maksettiin tyttärelle, pojalle aiomme tietenkin myös kunhan hän siihen ikään tulee parin vuoden päästä, vaikka emme mitään varakkaita olekaan, tavallinen työväenluokkainen perhe.
Myös itselleni on vanhemmat maksaneet ajokortin aikanaan.
Minä maksoin aikoinaan itse ajokortin, kun olin työssä. Vanhempani maksoi ajokortit, muille sisaruksille,kun opiskelivat ja eivät olleet työssä. Opintolainaa ei otettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autokoulut on tarkoitus maksaa jokaiselle. Autot saavat sitten hommata itse. Toki lainataan sitä ennen, jos ei ihan rahat riitä. Mitään romua en heidän anna ostaa, koska sitten kaikki rahat menee jatkossa sen korjaamiseen.
Meillä on ajatus ostaa kerrostaloasunto, jos joku lapsista muuttaa johonkin isompaan kaupunkiin opiskelemaan. Saa asua siellä sen aikaa ja kun tarve muuttuu, niin sitten alamme etsimään vuokralaista asuntoon. Mutta kyllä yleensä siinä kohtaa, kun kotoa muuttaminen on ajankohtaista, niin on myös säästöjä tilillä millä voi sitten itse maksaa asioita. Ainakaan silloin aikanaan mun vanhemmat ei millään tavalla puuttuneet kustannuksiin. Pakettiauton lainasivat. Kaikki omat tavarat toki saavat mukaansa kotoa.
Me ei olla mitään rikkaita, mutta hyviä säästämään rahaa ja selvät suunnitelmat tulevaisuudelle. Toki jos jotain ihmeellistä tapahtuu, niin suunnitelmat muuttuu.
Millä sinä kiellät "ostamasta romua"? Siis kun kyseessä täysi-ikäinen jne?
Meillä asia juurikin tapetilla, nuori haluaisi auton jolla ikää 20-30v, kun ei tykkää näistä uusien autojen ulkonäöistä ym, mutta koska me ollaan auton suurin maksaja, tai oltaisiin, niin ei olla asiaan suostuttu ja hän on nyt sitten ilman autoa.
On selitetty jatkuvien remppojen ja huoltojen tarve ja turvallisuusnäkökanta vuosikymmenien vanhan vs vaikka 5-15v ikäisen auton välillä, mutta kun ei niin ei, on sitten ilman. Eikä suostu ajelemaan silläkään autolla mikä olisi käytössä eli meidän vanhempien kaara jolla ikää 4v.
Ikävän tästä tekee se, että sitä tuoretta ajotaitoa olisi kyllä hyvä ns pitää yllä ja harjoitella ja niin ei nyt tapahdu.
Huokaus🤔😱
On se kumma miksi nuorisolle ei kelpaa ajettavaksi perheen pari vuotta vanha auto. Luulin että vain meillä on näin. Oli pakko saada 20 vuotta vanha ihailemansa rotisko. Onneksi suostui pian vaihtamaan sen käytettyyn saman merkkiseen, mutta uudehkoon ja turvalliseen menopeliin.
Ja juu. Maksettiin autokoulu. Muuton maksoi itse, ja sen jälkeen on itsensä elättänyt.
Mun lapsi sanoi, että se vie multa astiat ja lakanat ja pyyhkeet, kun muuttaa pois kotoa.
Kai jokainen palstalla lahjoittaa mulle sitten yhden tavaran esim. mukin tai lusikan.
Vierailija kirjoitti:
Lukio+ 4v opiskeluja tuetaan, mutta vaatimattomasti saa asua ja elää :D Mutta pystytään tukemaan niin että ei tarvitse käydä opiskelujen ohella töissä, ja toivotaan että pystyvät valmistumaan nopeasti ja siirtymään työelämään.
Nykyään työelämään siirtyessä tulee olla työkokemusta, joten aikamoisen karhunpalveluksen tulette tekemään lapselle.
Pääsin eroon mistä? Omat lapset asuu vielä kotona. Mielenterveyden kannalta lasten itsenäistymisen tukeminen on tärkeää.
Ei aikuinen ihminen pelastu siten, että roikkuu vanhempien nurkissa. Päinvastoin moni masentunut asuu aikuisena vanhempien luona eikä pysty opiskeluun eikä töihin. Puhumattakaan ihmissuhteista.