Maksatteko lapsenne autokoulun ja muuton?
Kiinnostaisi tietää miten nykyään toimintaan. Maksaako kuinka moni lapsensa autokoulun ja omilleen muuton? (Takuuvuokra, huonekalut ym) Omassa nuoruudessani vanhemmat maksoivat molemmat mutta kaikkien ystävieni piti itse nuo kustantaa. Säästivät kesätöistä omilleen muuttoon ja autokoulun kävivät myöhemmin kun oli rahaa.
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Olen luvannut maksaa autokoulun ja ostaa auton. Muuttaessaan saavat kaiken huoneistaan ja ostan muut tarvittavat. Lisäksi mulla on molemmille lapsille rahastot. Saavat lähtiessään päättää ottavatko kuukausittaisen elatuslahjan vai 5000 euroa kolmen vuoden välein.
Tämä edellyttää toki sitä että opiskelevat johonkin tutkintoon.
Kiva suunnitelma jos kaikki menee hyvin. Entä jos nuori masentuu ja opiskelut keskeytyvät tai hän päättää vain ottaa irtioton muutamaksi vuodeksi ja mennä töihin? Se tunne masentuneelle, kun ymmärtää, ettei ollut edes vanhempien rahan arvoinen. Itselleni on osittain käynyt noin ja koen, että se on muuttanut pysyvästi suhdettani vanhempiin ja sisaruksiin.
Omat vanhemmat olisivat maksaneet autokoulun ja antaneet muutossa tavaroita, mutta halusin tehdä/selvitä kaikesta itse.
Varmaan maksan molemmat kun ainoa lapsi on kyseessä. Auton hankinnassakin saatan avustaa.Toisaalta harkitsen asiaa jos ei itse laita tikkua ristiin rahojen tienaamiseen vaan odottaa kaiken valmiina, ei sekään ole hyvä "opetus".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen luvannut maksaa autokoulun ja ostaa auton. Muuttaessaan saavat kaiken huoneistaan ja ostan muut tarvittavat. Lisäksi mulla on molemmille lapsille rahastot. Saavat lähtiessään päättää ottavatko kuukausittaisen elatuslahjan vai 5000 euroa kolmen vuoden välein.
Kiva suunnitelma jos kaikki menee hyvin. Entä jos nuori masentuu ja opiskelut keskeytyvät tai hän päättää vain ottaa irtioton muutamaksi vuodeksi ja mennä töihin? Se tunne masentuneelle, kun ymmärtää, ettei ollut edes vanhempien rahan arvoinen. Itselleni on osittain käynyt noin ja koen, että se on muuttanut pysyvästi suhdettani vanhempiin ja sisaruksiin.
Jos se irtiottaa, niin irtiottakoot palkallaan. Masentuneen on parempi muuttaa takaisin kotiin ja turvallisiin rutiineihin.
LOL. Kolme nyt juuri aikuistunutta lasta. Olemme miehen kanssa maksaneet tietenkin kaikille lapsille kevarit ja kevarikortit, autot ja autokortit, huonekalut, kännykät ja niiden laskut. Elatuksen ja vaatteet valmistumiseen ja työllistymiseen saakka. Tämähän on vanhempien tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se irtiottaa, niin irtiottakoot palkallaan. Masentuneen on parempi muuttaa takaisin kotiin ja turvallisiin rutiineihin.
Olen kanssasi samaa mieltä. Viime aikoina olen ihmetellyt lehtijuttuja, joissa omaiset itkee kun masentunut nuori/ nuori aikuinen on tappanut itsensä. Ja joka ikisessä jutussa pistää silmään se, että asutaan jossain pikkuasinnossa ypöyksin sen sijaan että perhe antaisi tukea ja ryhtiä elämään kotona.
Luuletko tosiaan, että peräkamarin pojat ja tytöt ei masennu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä. Viime aikoina olen ihmetellyt lehtijuttuja, joissa omaiset itkee kun masentunut nuori/ nuori aikuinen on tappanut itsensä. Ja joka ikisessä jutussa pistää silmään se, että asutaan jossain pikkuasinnossa ypöyksin sen sijaan että perhe antaisi tukea ja ryhtiä elämään kotona.
Pääasia, että pääsit siitä eroon. Kyllä yhteiskunta auttaa eiks je!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti masentuu, mutta eihän tarkoitus olekaan hillota sitä jälkikasvua sinne peräkamariin vaan aktivoida toimimaan ja liikkumaan. Lemmikit voi myös lievittää ahdistusta. Lääkitys kuntoon, rutiinit kuntoon ja sopivasti puuhaa niin pää pysyy kunnossa.
Maksettu on ajo-opetustunnit, loput maksoivat itse kesälomarahoilla (meillä oli edellytyksenä koko autokoululle, että pitää olla kesätöitä, ei se autoilu ilmaista ole eikä korttia kannata hommata nurkkaan pölyttymään). Auton ostivat itse.
Omilleen muutossa autettiin sen verran, että paku vuokrattiin ja ostimme joitain tarpeellisia asioita kuten perusastiat ja siivousvälineet. Kotoa sai mukaan sängyn, pöydän jne. ja käytiin sukulaisten nurkat myös ylimääräistä tavaroista läpi, niin meillä on aina tehty. Sohva ja pesukone ostettiin uusi. Telkkarin ostivat itse.
@ kun lapsi on opiskelija, autokoulun maksu ok & takuuvuokra myös
@ muutoin sopii maksaa kulut itsenäisesti - kaikki. Miten muuten oppisi sen, että elämä on kallista - kaikille
Maksoin kyllä ja ostin täysin uuden auton vielä pojalleni koska se lähti 19 vuotiaana armeijaan ja ostin sitten auton että pääsee kulkemaan. Sinne armeijaan taisi olla 200 kilsaa kuitenkin matkaa joten oma auto helpotti kulkemista.
Omat vanhemmat eivät maksaneet enkä minä kustanna lasten ajokorttia.
Olen maksanut. Mopo, kevari ja autokortit. Ensimmäiset huonekalut ym. "Pakolliset".
Nykyisin asuvat omissaan omilla velkarahoilla ostamissaan asunnoissa. Enkä ole mikään varakas kermaperse vaan ylitöillä tienannut hampuusi.
On maksettu ajokortit ja avustettu muutoissa ihan taloudellisesti kuin konkreettisesti muutoapunakin. Muutenkin tuettu taloudellisesti tarpeen mukaan ja mm. avustettu toisen lapsen häiden kustannuksissa merkittävästi.
Itsekin olen ajokortin saanut, mutta muuten tulen kohtuullisen vähävaraisesta perheestä, eikä vanhemmillani ole ollut mahdollisuutta tukea taloudellisesti. Itse olen halunnut ja haluan auttaa lapsia, koska se on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä on kunnolla lellityt lapset jota tulevat tarvitsemaan terapeutti, kun joku vihdoinkin sanoo ei ja tulee pienikin vastoinkäyminen elämässä.
Maksoimme lapsille ajokortit, autot ja asunnot. Lisäksi opiskeluajan menot hoidimme, myös ulkomaan yliopisto-opinnot. Saivat hyvän alun elämälle.
No mun lapsi on kaksi, joten vaikea sanoa. Ollaan kuitenkin säästetty hänelle jo nyt rahaa ja tarkoitus on jatkaa aikuisuuteen asti. Joko hän saa maksaa ajokortin ja muuton meidän hänelle keräämistä säästöistään, tai jos ollaan tosi hyvätuloisia ja poika haluaa vaikka käyttää rahat oman kodin pesämunaksi, niin voidaan varmaan maksaa autokoulu.
Mulle ei maksettu kumpaakaan, koska olen pienituloisen yksinhuoltajan lapsi. Äiti kyllä auttoi antamalla vanhoja huonekaluja ja astioita, joten ei ihan tyhjin käsin tarvinnut lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Autokoulu on ollut 18-vuotislahja. Muutossa avustetaan vähän mutta ei makseta kaikkea, varsinkaan uutena. Kotoa saa ottaa ylimääräisiä huonekaluja ja käyttötavaroita. Myös sukulaisilta on saatu käytettyjä tavaroita.
Näin toimi minun vanhemmat ja suurin osa kavereittenkin 10-15v sitten. Ja näin aion toimia sitten 10-15v päästä kun omat lapset kasvaa siihen ikään. Suurin osa ensiasunnon kamoista tuli kotoa, osan ostin kesätöistä ja yo-lahjaksi saaduilla rahoilla. Kaikki ei alkuun ollut vimpan päälle hienoa, mutta niitä sitten uusittiin sitä mukaa kun pystyi. Vanhemmat joskus avusti, mutta ainakin itselle oli tärkeää pärjätä enimmäkseen omillaan.
Meillä on neljä lasta ja kaikkien autokoulut on maksettu, ja muutaman vuokratkin ensimmäisten opiskeluvuosien ajalta.
Kukaan lapsista ei opiskellut lainarahalla vaikka yliopisto-opinnot/AMK kestää useamman vuoden.
Ollaan ihan tavallinen duunariperhe, mutta ei tuottanut vaikeuksia maksaa opiskelu/vuokramenoja.
Me vanhemmat maksoimme ajokortin. Muutossa avustettiin rahallisesti, mutta ison osan huonekaluista lapsi osti itse (Torista).