Maksatteko lapsenne autokoulun ja muuton?
Kiinnostaisi tietää miten nykyään toimintaan. Maksaako kuinka moni lapsensa autokoulun ja omilleen muuton? (Takuuvuokra, huonekalut ym) Omassa nuoruudessani vanhemmat maksoivat molemmat mutta kaikkien ystävieni piti itse nuo kustantaa. Säästivät kesätöistä omilleen muuttoon ja autokoulun kävivät myöhemmin kun oli rahaa.
Kommentit (287)
Meillä on yksi muksu muuttanut...
Autokoulun sai ylppärilahjaksi. Muuttoa ei maksettu. Jonkun verran sisutusjutuissa, astioissa ja ruokaostoksissa on autettu.
Nyt on pari vuotta asunut omillaan. 1-2 ruokakaappien täyttöä per kuukausi.
Riippuu tietenkin taloudellisista edellytyksistä, mutta jos pystyn niin ajokoulun maksan ja avustan muutossa ja tarpeen mukaan myöhemmin. Ei kuitenkaan niin, että kaikki ostettaisiin uutena valmiina kaupasta, vaan alkuun saa kelvata käytetyt huonekalut ja muut jutut ja itsensä saa pääosin kyllä elättää itse, jos vaan suinkin pystyy. Toki tuetaan aina jos jotain sattuu. Säästöön on laitettu rahaa lasten syntymästä saakka, eli ainakin sen saavat käyttöönsä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitatte muuton maksamisella? Tarkoittaako se jotain vuokravakuuden ja uusien huonekalujen maksamista vai ihan oikeasti jotain muuttoauton, -laatikoiden ja ukon maksamista? Mun nuoruudessa ei kotoa muuttavilla lapsilla ollut niin paljon tavaraa, että siihen jotain muuttoautoa ja ukkoa olisi tarvittu. Vuokrattiin korkeintaan joku paku ja kaverit heitti tavarat pitsapalkalla asunnosta toiseen.
AP mainitsi takuuvuokrasta ja huonekaluista.
Muuttoa teki kavereiden kanssa. Yksi paku kympillä auto vuokrattu, hoiti itse ja kaksi kuormaa veivät.
Aika hyvin oli etukäteen hankkinut ja säästänyt, että hoiti itse kaiken.
Maksamme (todennäköisesti isomman) osan, osan säästää/on säästänyt itse kuukausirahoistaan (=lapsilisät menevät hänelle). Näin toimimme moponkin osalta ja pian ajokortin ja auton osalta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitatte muuton maksamisella? Tarkoittaako se jotain vuokravakuuden ja uusien huonekalujen maksamista vai ihan oikeasti jotain muuttoauton, -laatikoiden ja ukon maksamista? Mun nuoruudessa ei kotoa muuttavilla lapsilla ollut niin paljon tavaraa, että siihen jotain muuttoautoa ja ukkoa olisi tarvittu. Vuokrattiin korkeintaan joku paku ja kaverit heitti tavarat pitsapalkalla asunnosta toiseen.
Itse hain muuttoa varten kaupasta tyhjiä banaanilaatikoita ja pakkasin kaiken niihin ja vaatteet isoihin jätesäkkeihin. Pakettiautoa tai auton peräkärryä kummempaa muutot opiskeluaikana ei vaatinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP mainitsi takuuvuokrasta ja huonekaluista.
Muuttoa teki kavereiden kanssa. Yksi paku kympillä auto vuokrattu, hoiti itse ja kaksi kuormaa veivät.
Aika hyvin oli etukäteen hankkinut ja säästänyt, että hoiti itse kaiken.
Kyllä meillä on ekassa muutossa ollut vanhemmat ihan konkreettisesti apuna, siis kuskina ja kantajana. Ja auto ja peräkärrykin on omasta takaa joten niitä tietysti käytetty. Seuraavia muuttoja on sit hoitaneet enemmän omin voimin/kaveriporukalla.
Opetan itse ajamaan. Säästää pitkän pennin.
Toki autamme mahdollisuuksien mukaan muutossa, kun se tulee ajankohtaiseksi.
Tytär maksoi itse autokoulun ja osti itselleen auton myös. Muutto hoidettiin talkoovoimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hain muuttoa varten kaupasta tyhjiä banaanilaatikoita ja pakkasin kaiken niihin ja vaatteet isoihin jätesäkkeihin. Pakettiautoa tai auton peräkärryä kummempaa muutot opiskeluaikana ei vaatinut.
Me on ihan lapsiperheenäkin muutettu pakun ja peräkärryn voimin. Toki on muutettu vaan saman kaupungin sisällä niin on ollut helppoa. Vaikea kuvitella mihin opiskelija tartteis muuttofirmaa, jos on se ajokortti.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan sitä, että kustansimme juurikin pakuvuokran kuskin kera jolla sitten saatiin pojan huonekalut ym tykötarpeistot kärrättyä uudelle paikkakunnalle jossa aloitti yliopisto-opintonsa.
Ja kyllä se paku, ja oma automme, oli aika täynnä, koska hankittiin ns "kaikki" hänen kanssaan ennen muuttopäivää, imurista keittiötarpeisiin, grillaavasta mikroaaltouunista uuteen sänkyyn, ruokapöydästä ja säädettävästä työpöydästä pariin tuoliin+työtuoliin jne. Pari mattoakin oli paketissaan ja paikan päällä sitten ostettiin vielä joitakin pienempiä, lähinnä siivouksiin, liittyviä tykötarpeita ja 100l pikkupakastin, koska opiskelijakämppänsä jääkaapin taskukokoinen pakastinlokero ei vedä mitään eikä ole kovin kylmä ja hän oli miettinyt sellaisen hankkimista jotta saisi sinne kokkailujaan, pizzaa, marjoja jne.
Täytimme myös kuiva-ainekaapit+jääkaapin.
-21-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästin vuosia pienistä rahoista lapsen tilille ajokorttia varten , kunnes sairastuin ja minut irtisanottiin. Kela vaati käyttämään lapsen rahat ennenkuin haen toimeentulotukea .
Tyhmyydestä sakotetaan.
Tyhmyydestä ? Säästäminen pienestä palkasta tilille saattoi olla tyhmää sukan varsi tai patjan alus on varmempi paikka . Sairastumiseen harvoin itse pystyy vaikuttaa .
Nimenomaan tyhmyydestä, kun säästi lapsen tilille, eikä sukanvarteen. Kaikki tietävät toimeentulotuen älyttömyyden, joka suosii tuhlaamista eikä salli säästämistä. Jos ei ole valmis käyttämään lapsen tilillä olevia rahoja, kun joutuu rahapulaan, vaan luulee saavansa toimeentulotukea, on mielestäni tyhmä.
Ei todellakaan KAIKKI tiedä. Minäkin ole liki viiskymppinen, eikä ikinä ole ollut tarvetta tällaista asiaa miettiä. Eli tyhmyydestä minuakin sitten sakotettaisiin, jos tuollaiseen tilanteeseen ikinä joutuisin. Tosin tuntuu kyllä vaikealta uskoa, että se omalle kohdalle koskaan osuisi. Jos osuu niin murehditaan sitä tyhmyyttäni sitten.
Olen kahden aikuisen lapsen yksinhuoltaja ja pienet tulot (osa-aikatyö ja osakuntoutustuki). Eipä ole varaa maksella autokoulua tai takuuvuokria. Molemmat lapset asuvat vielä kotona. Kotoa saavat lähtiessään omia huonekaluja, muuttokustannuksissa autan tietysti.
Molemmille lapsille maksoimme autokoulun. Kun muuttivat kotoa, muuttivat sukulaisen osakkeisiin, joten takuuvuokraa ei ollut eikä vuokraa muutenkaan, vain yhtiövastike joka oli pieni.
Autokoulun kyllä. Esikoisella se ajankohtaista pian, on nyt 17.v.
+ Jokaiselle lapselle säästetään tonni, jonka saa, kun täyttää 18 v.
En pystynyt auttamaan ajokortissa, enkä omilleen muutossa. Apu oli että asuivat kotona opintojensa ajan, saivat katon ym päänsä päälle ja ruokaa. Vakuutukset maksoin, ettei katkea. Puhelinlaskut, lääkärikäynnit, lääkkeet...
Omilleen kun lähtivät oli töitä ja kaikki loputkin siirtyi mukisematta heille itselleen maksettavaksi.
Kotona saavat käydä syömässä, jos tarve on ja autetaan jos tarve on.
Autokoulut on tarkoitus maksaa jokaiselle. Autot saavat sitten hommata itse. Toki lainataan sitä ennen, jos ei ihan rahat riitä. Mitään romua en heidän anna ostaa, koska sitten kaikki rahat menee jatkossa sen korjaamiseen.
Meillä on ajatus ostaa kerrostaloasunto, jos joku lapsista muuttaa johonkin isompaan kaupunkiin opiskelemaan. Saa asua siellä sen aikaa ja kun tarve muuttuu, niin sitten alamme etsimään vuokralaista asuntoon. Mutta kyllä yleensä siinä kohtaa, kun kotoa muuttaminen on ajankohtaista, niin on myös säästöjä tilillä millä voi sitten itse maksaa asioita. Ainakaan silloin aikanaan mun vanhemmat ei millään tavalla puuttuneet kustannuksiin. Pakettiauton lainasivat. Kaikki omat tavarat toki saavat mukaansa kotoa.
Me ei olla mitään rikkaita, mutta hyviä säästämään rahaa ja selvät suunnitelmat tulevaisuudelle. Toki jos jotain ihmeellistä tapahtuu, niin suunnitelmat muuttuu.
Autokoulut on maksettu. Osin muutot maksoivat itse, paitsi pakettiauto itseltä. Rahaa kyllä saaneet. Osittain maksettu omat asunnot, nuorin melkein kokonaan pienen maatilan sai
Opetimme itse ajamaan autolla. Ja nykyisin asuu ulkomailla
Vierailija kirjoitti:
Autokoulut on tarkoitus maksaa jokaiselle. Autot saavat sitten hommata itse. Toki lainataan sitä ennen, jos ei ihan rahat riitä. Mitään romua en heidän anna ostaa, koska sitten kaikki rahat menee jatkossa sen korjaamiseen.
Meillä on ajatus ostaa kerrostaloasunto, jos joku lapsista muuttaa johonkin isompaan kaupunkiin opiskelemaan. Saa asua siellä sen aikaa ja kun tarve muuttuu, niin sitten alamme etsimään vuokralaista asuntoon. Mutta kyllä yleensä siinä kohtaa, kun kotoa muuttaminen on ajankohtaista, niin on myös säästöjä tilillä millä voi sitten itse maksaa asioita. Ainakaan silloin aikanaan mun vanhemmat ei millään tavalla puuttuneet kustannuksiin. Pakettiauton lainasivat. Kaikki omat tavarat toki saavat mukaansa kotoa.
Me ei olla mitään rikkaita, mutta hyviä säästämään rahaa ja selvät suunnitelmat tulevaisuudelle. Toki jos jotain ihmeellistä tapahtuu, niin suunnitelmat muuttuu.
Millä sinä kiellät "ostamasta romua"? Siis kun kyseessä täysi-ikäinen jne?
Meillä asia juurikin tapetilla, nuori haluaisi auton jolla ikää 20-30v, kun ei tykkää näistä uusien autojen ulkonäöistä ym, mutta koska me ollaan auton suurin maksaja, tai oltaisiin, niin ei olla asiaan suostuttu ja hän on nyt sitten ilman autoa.
On selitetty jatkuvien remppojen ja huoltojen tarve ja turvallisuusnäkökanta vuosikymmenien vanhan vs vaikka 5-15v ikäisen auton välillä, mutta kun ei niin ei, on sitten ilman. Eikä suostu ajelemaan silläkään autolla mikä olisi käytössä eli meidän vanhempien kaara jolla ikää 4v.
Ikävän tästä tekee se, että sitä tuoretta ajotaitoa olisi kyllä hyvä ns pitää yllä ja harjoitella ja niin ei nyt tapahdu.
Huokaus🤔😱