Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksatteko lapsenne autokoulun ja muuton?

Vierailija
09.05.2023 |

Kiinnostaisi tietää miten nykyään toimintaan. Maksaako kuinka moni lapsensa autokoulun ja omilleen muuton? (Takuuvuokra, huonekalut ym) Omassa nuoruudessani vanhemmat maksoivat molemmat mutta kaikkien ystävieni piti itse nuo kustantaa. Säästivät kesätöistä omilleen muuttoon ja autokoulun kävivät myöhemmin kun oli rahaa.

Kommentit (287)

Vierailija
101/287 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On maksettu mopokortit (ja mopot) moottoripyöräkortit (ja pyörät), ajokortti ja kuorma-autokortti molemmille. 

Muuttokuluja? No on tavaroita kuskattu mutta ei ne muuttomatkat ole kovin pitkiä olleet eikä ne ole maksaneet kuin bensaa. Tottakai sellaisissa aina autetaan, porukalla tehdään.

Vierailija
102/287 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaan kaikki mitä voidaan. Se on meidän ainoa lapsi ja sille toivotaan parasta mahdollista elämää. Kaikki siis mitä voidaan antaa niin tottakai annetaan rakkaalle lapselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/287 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako joku lahjaverot yli 5000 eurosta? Miksi?

Vierailija
104/287 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmilla vain on varaa niin paljon ennemmin kannattaa tukea lapsia elämän alkuun kuin säästäää niitä rahoja perinnöksi jätettäväksi. Eivät ne lapset sitten enää kuusikymppisenä niitä rahoja mihinkään tarvitse.

Minä muutin kotoa 22v omilleni sanan varsinaisessa merkityksessä. Mitään en saanut

kotoa mukaani (sentään sängyn). Äiti lupaili jotain astioita, mutta ei niitä sitten anta-

nutkaan. Tämä tapahtui 80-luvulla, vanhempani olivat 30-lukulaisia.

Kaiken hommasin itse, eikä silloin ollut Tori.fitä. Isän periaate oli, että lapset saavat

mitä saavat vasta hänen kuoltuaan. Enkä käynyt heidän jääkaapillaan koskaan.

Sitten kun isä kuoli, oli yllätys nähdä miten paljon hänellä oli pankissa rahaa.

Ainahan rahalle käyttöä on vanhempanakin, mutta jotenkin jäi tästä ikävä tunne.

Kertaakaan ei isäni kysynyt että pärjäänkö.

Vierailija
105/287 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyhutsuthan myy persettään jo tuossa iässä tai ainakin Ehuorina toimivat jos ei muuta. Ostavat suoraan OKT:n stadista.

Vierailija
106/287 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyhutsuthan myy persettään jo tuossa iässä tai ainakin Ehuorina toimivat jos ei muuta. Ostavat suoraan OKT:n stadista.

Meidän Jemina se revittelee reikiään OF:ssa.

Hyvät kahvipöytäkeskustelut. Ai teidän tyttö onhuora. Juu, ei se mikään häpeä ole enää nykyisin. Vaivaantunutta hiljaisuutta.

Vierailija
107/287 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion maksaa autokoulun ja ostaa auton. Ostetaan myös ensiasunto. Itse saa sitten ostaa seuraavan.

Vierailija
108/287 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autokoulut on tarkoitus maksaa jokaiselle. Autot saavat sitten hommata itse. Toki lainataan sitä ennen, jos ei ihan rahat riitä. Mitään romua en heidän anna ostaa, koska sitten kaikki rahat menee jatkossa sen korjaamiseen.

Meillä on ajatus ostaa kerrostaloasunto, jos joku lapsista muuttaa johonkin isompaan kaupunkiin opiskelemaan. Saa asua siellä sen aikaa ja kun tarve muuttuu, niin sitten alamme etsimään vuokralaista asuntoon. Mutta kyllä yleensä siinä kohtaa, kun kotoa muuttaminen on ajankohtaista, niin on myös säästöjä tilillä millä voi sitten itse maksaa asioita. Ainakaan silloin aikanaan mun vanhemmat ei millään tavalla puuttuneet kustannuksiin. Pakettiauton lainasivat. Kaikki omat tavarat toki saavat mukaansa kotoa.

Me ei olla mitään rikkaita, mutta hyviä säästämään rahaa ja selvät suunnitelmat tulevaisuudelle. Toki jos jotain ihmeellistä tapahtuu, niin suunnitelmat muuttuu.

Millä sinä kiellät "ostamasta romua"? Siis kun kyseessä täysi-ikäinen jne?

Meillä asia juurikin tapetilla, nuori haluaisi auton jolla ikää 20-30v, kun ei tykkää näistä uusien autojen ulkonäöistä ym, mutta koska me ollaan auton suurin maksaja, tai oltaisiin, niin ei olla asiaan suostuttu ja hän on nyt sitten ilman autoa.

On selitetty jatkuvien remppojen ja huoltojen tarve ja turvallisuusnäkökanta vuosikymmenien vanhan vs vaikka 5-15v ikäisen auton välillä, mutta kun ei niin ei, on sitten ilman. Eikä suostu ajelemaan silläkään autolla mikä olisi käytössä eli meidän vanhempien kaara jolla ikää 4v.

Ikävän tästä tekee se, että sitä tuoretta ajotaitoa olisi kyllä hyvä ns pitää yllä ja harjoitella ja niin ei nyt tapahdu.

Huokaus🤔😱

On se kumma miksi nuorisolle ei kelpaa ajettavaksi perheen pari vuotta vanha auto. Luulin että vain meillä on näin. Oli pakko saada 20 vuotta vanha ihailemansa rotisko. Onneksi suostui pian vaihtamaan sen käytettyyn saman merkkiseen, mutta uudehkoon ja turvalliseen menopeliin.

Ja juu. Maksettiin autokoulu. Muuton maksoi itse, ja sen jälkeen on itsensä elättänyt.

Me ollaan ns pattitilanteessa, koska emme anna periksi noissa turvallisuusasioissa, ts emme kustanna hälle jotain 20-30v vanhaa purkkia jonka turvaominaisuudet olemattomat/niitä ei ole.

Emme, vaikka hän onkin ns rauhallinen ja liikennesääntöjä arvostava kuski.

Vierailija
109/287 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmilla vain on varaa niin paljon ennemmin kannattaa tukea lapsia elämän alkuun kuin säästäää niitä rahoja perinnöksi jätettäväksi. Eivät ne lapset sitten enää kuusikymppisenä niitä rahoja mihinkään tarvitse.

Minä muutin kotoa 22v omilleni sanan varsinaisessa merkityksessä. Mitään en saanut

kotoa mukaani (sentään sängyn). Äiti lupaili jotain astioita, mutta ei niitä sitten anta-

nutkaan. Tämä tapahtui 80-luvulla, vanhempani olivat 30-lukulaisia.

Kaiken hommasin itse, eikä silloin ollut Tori.fitä. Isän periaate oli, että lapset saavat

mitä saavat vasta hänen kuoltuaan. Enkä käynyt heidän jääkaapillaan koskaan.

Sitten kun isä kuoli, oli yllätys nähdä miten paljon hänellä oli pankissa rahaa.

Ainahan rahalle käyttöä on vanhempanakin, mutta jotenkin jäi tästä ikävä tunne.

Kertaakaan ei isäni kysynyt että pärjäänkö.

Meillä sama tilanne, nyt isä on 85v. ja mielenkiinnolla odotan paljonko tililtä lopulta löytyy kun rahaa ei käytetä mihinkään. Kuinka paljon sitä isälläsi sitten oli (ymmärrän jos et halua vastata)?

Vierailija
110/287 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta ja molemmille maksettu ajokortti ja opiskelupaikkakunnille muutoissa on autettu.

Itse en saanut yhtään mitään apua, en henkistä enkä rahallista. Haluan että omilla lapsilla ei ole ihan niin karu kotoa lähtö.

Vierailija
111/287 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa se on perheen varallisuudesta kiinni. Olen isänä maksanut mopokortit, toisen autokoulun ja toisen opetin opetusluvalla. Samoin muuttokulut on maksettu. Opiskelijan tulot on niin pienet, että ei niillä esim ajokorttia hankita nykyään. Menee koko kesän tienistit ja pitäisi elää noilla kesätyörahoilla, kun kelan opintukinja asumistuki eivät riitä.

Vierailija
112/287 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä osti auton minulle. Antoi 60 tonnia pari vuotta sitten käteen.

Vierailija
113/287 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai maksetaan kaikki mikä pystytään ja autetaan ja tuetaan kaikessa tarpeen mukaan. Näin on minunkin kanssani toimittu ja myös miehen perhe toiminut samoin. Apua ja tukea saa perheeltä aina. Ollaan täällä toisiamme varten, ei itseämme. Aina tietysti resurssien mukaan. Jos minulla olisi rahaa ostaa kaikille lapsilleni ensiasunto, ostaisin. Nyt ei ole, mutta tottakai tuen rahallisesti niin paljon kun on tarpeen ja autan keksimään keinot, millä elämästä selvitään. Ensimmäisten autojen ostossa autetaan varmasti ja vuokrien ym. maksussa tarpeen mukaan.

Vierailija
114/287 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla on ollut (pienet) rahastosäästämiset vauvasta saakka, ja sinne oli vanhimmalla kertynyt noin 10500 euroa, joten ei maksettu.

Kerroin, että ko. rahan saa käyttää mihin haluaa, mutta lisää rahaa ei tule. Autokoulun koki sitten sen verran tärkeäksi, että kävi sen omilla rahoillaan. Eiköhän muuttokulut ja  vauokratakuut mene samasta potista, lisää en ole antamassa, ilman erityisen hyvää syytä.

M53

Vierailija
115/287 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kossi määrää suunnan minä vauhdin.

Vierailija
116/287 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ajokortin ja muuton aika tulee, toivottavasti pystyn ne lapsille maksamaan.

Vierailija
117/287 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh! Maksatteko lapsen takuuvuokran??? Lapselle on tietysti jo säästetty ja sijoitettu rahaa siten, että kun hän lähtee opiskelemaan lukion jälkeen, niin hänellä on ASP-tilillä väh. 20-30 tuhatta euroa ja sijoituksia n. 50 tuhatta. Laps voi ostaa suoraan oman asunnon, muuttaessaan pois kotoa. Ja tietysti vanhemmat auttavat muutossa.

Vierailija
118/287 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niistä lapsilisärahoista voi moiset asiat kustantaa, vaikka parillekin lapselle.

Vierailija
119/287 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin tietysti kaiken itse, asumiseni, muuttoni, huonekalut, autokoulun, koska kuulun suuriin ikäluokkiin. Me maksoimme itse kaiken ja elimme opintolainalla, jonka maksoimme takaisin korkoineen päivineen. Harva sai kotoa muuta kuin lämmintä kättä.

Vierailija
120/287 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästin vuosia pienistä rahoista lapsen tilille ajokorttia varten , kunnes sairastuin ja minut irtisanottiin. Kela vaati käyttämään lapsen rahat ennenkuin haen toimeentulotukea .

Tyhmyydestä sakotetaan.

Tyhmyydestä ? Säästäminen pienestä palkasta tilille saattoi olla tyhmää sukan varsi tai patjan alus on varmempi paikka . Sairastumiseen harvoin itse pystyy vaikuttaa .

Nimenomaan tyhmyydestä, kun säästi lapsen tilille, eikä sukanvarteen. Kaikki tietävät toimeentulotuen älyttömyyden, joka suosii tuhlaamista eikä salli säästämistä. Jos ei ole valmis käyttämään lapsen tilillä olevia rahoja, kun joutuu rahapulaan, vaan luulee saavansa toimeentulotukea, on mielestäni tyhmä.

Ei todellakaan KAIKKI tiedä. Minäkin ole liki viiskymppinen, eikä ikinä ole ollut tarvetta tällaista asiaa miettiä. Eli tyhmyydestä minuakin sitten sakotettaisiin, jos tuollaiseen tilanteeseen ikinä joutuisin. Tosin tuntuu kyllä vaikealta uskoa, että se omalle kohdalle koskaan osuisi. Jos osuu niin murehditaan sitä tyhmyyttäni sitten.

Entäs sitten tulipalo tai murtovarkaus jos onkin VIISAANA säästänyt työssä käydessään lapsille sukanvarteen eikä tilille, muta menettääkin rahat tällä tavoin ? Tai saa aivohalvauksen eikä osaa kertoa tai muista minne piilotti rahat ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme