Maksatteko lapsenne autokoulun ja muuton?
Kiinnostaisi tietää miten nykyään toimintaan. Maksaako kuinka moni lapsensa autokoulun ja omilleen muuton? (Takuuvuokra, huonekalut ym) Omassa nuoruudessani vanhemmat maksoivat molemmat mutta kaikkien ystävieni piti itse nuo kustantaa. Säästivät kesätöistä omilleen muuttoon ja autokoulun kävivät myöhemmin kun oli rahaa.
Kommentit (287)
Olen itse saanut kotoa paljon tukea 30 vuotta sitten aikuistuessani, joten nyt hyvätuloisena ihmisenä on tuntunut luonnolliselta laittaa hyvä kiertämään.
Olen maksanut lasteni autokoulut ja takuuvuokrat lasten isän kanssa puoliksi. Tosin lapsetkin ovat olleet nohevina ja tienanneet jo omia rahoja, joista ovat maksaneet valmennuskurssit, huonekaluja ym. Taloustavaroita ja muuta olen myös ostanut.
Periaatteena on, että jos apua tarvii niin aina saa pyytää kotoa rahaa. Ehkä olisi toisin, jos olisin pienituloinen ja lapset hunsvotteja :D Näitä fiksuja nuoria kyllä auttaa mielellään missä vaan voi.
3 lasta, täysi-ikäisiä kaikki - 2 poikaa, 1 tyttö. YKSIKÄÄN ei ole HALUNNUT ainakaan vielä ajaa ajokorttia.
Esikoinen oli ensin töissä mm. Euroopassa ja kun aloitti opiskelut ja muutti toiselle paikkakunnalle Suomessa, autettiin muuttokuorman kanssa (fillarin siirsi junalla) ja mukaan sai mm. astioita ja liinavaatteita. Töissä ansainnut välivuoden aikana hyvin ja elää säästeliäästi, ei tarvitse apua mutta esim. joulu& synttärilahjoiksi toivonut tavaran sijaan muuta tukea.
Kuopus intissä, syksyllä ehkä muuttaa, keskimmäinen opiskelee kotipaikkakunnalla, toistaiseksi asuu kotona koska niin edullisinta. Fillaroi kouluun.
Kaikkia tuetaan mutta harkiten. Meillä vanhemmilla ok tulot mutta lapsia opetetaan itsenäisyyteen ja harkitsevaisuuteen. Kaikille säästetty pienet pesämunat, käyttäköön mihin haluavat.
Ajokortin voi halutessaan maksaa omista tuloistaan, jos katsoo aiheelliseksi.
Jos kaiken kustantaa, tekee karhunpalveluksen lapselleen. Rakkauden määrää lasta kohtaan ei mitata rahassa.
Kolme lasta on opetettu opetusluvalla, maksoi murto-osan autokoulun kustannuksista ja oli todella laatuaikaa iskän ja muksujen kesken.
Muutot on hoidettu talkootöinä (niitä on kertynyt useampia) pakulla tai peräkärryllä.
Muutenkin on tuettu opiskelukustannuksissa, auton ja ensiasunnon hankinnassa ja remontoinnissa (mutta ei tietenkään kaikkea maksettu).
Nyt ovat omillaan, vaikka tietysti vieläkin autetaan jos tarvitsee. Miten vanhemmat paremmin voisivat rahansa ja aikaansa käyttää kuin jälkeläisiään auttamalla?
Vierailija kirjoitti:
Jos kaiken kustantaa, tekee karhunpalveluksen lapselleen. Rakkauden määrää lasta kohtaan ei mitata rahassa.
Ei olekaan kysymys siitä, että kustantaa kaiken ja lapsesta tulee lellitty velliperse. Kyllä minusta on hyvä tukea aikuistuvaa nuorta, ettei ole ihan yksin ja omillaan heti. Hyvinvointi periytyy ja hyvinvointia voi periyttää auttamalla nuoret itsenäisen elämän alkuun. En minä ainakaan halua kyykyttää omia nuoriani ja heittää niskaperseotteella saman tien syvään päätyyn uimaan.
Pitäisi opettaa että joutuu itse tekemään työn jotta saa jotakin vaikka olisi varakkaat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin tietysti kaiken itse, asumiseni, muuttoni, huonekalut, autokoulun, koska kuulun suuriin ikäluokkiin. Me maksoimme itse kaiken ja elimme opintolainalla, jonka maksoimme takaisin korkoineen päivineen. Harva sai kotoa muuta kuin lämmintä kättä.
eräs nuori meni lukioon vuosikymmeniä sitten suht isoon kaupunkiin ja kävi töissä ja maksoi itse elämisen. Ilmeisesti oli iltalukio. Sai hyvä palkkaisen ammatin ja vielä parempi palkkaisen miehen.
Meillä kotona kultaiset vanhemmat maksoivat kaikille lapsille autokoulun heti, kun täytti 18v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaiken kustantaa, tekee karhunpalveluksen lapselleen. Rakkauden määrää lasta kohtaan ei mitata rahassa.Ei olekaan kysymys siitä, että kustantaa kaiken ja lapsesta tulee lellitty velliperse. Kyllä minusta on hyvä tukea aikuistuvaa nuorta, ettei ole ihan yksin ja omillaan heti. Hyvinvointi periytyy ja hyvinvointia voi periyttää auttamalla nuoret itsenäisen elämän alkuun. En minä ainakaan halua kyykyttää omia nuoriani ja heittää niskaperseotteella saman tien syvään päätyyn uimaan.
Just näin. Yksi hyvä tapa auttaa nuorta on ostaa ensiasunto hänelle. Ja näin edelleen sukupolvesta toiseen. Varallisuus karttuu, kun mikään sukupolvi ei joudu ottamaan ensiasuntoon lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaiken kustantaa, tekee karhunpalveluksen lapselleen. Rakkauden määrää lasta kohtaan ei mitata rahassa.Ei olekaan kysymys siitä, että kustantaa kaiken ja lapsesta tulee lellitty velliperse. Kyllä minusta on hyvä tukea aikuistuvaa nuorta, ettei ole ihan yksin ja omillaan heti. Hyvinvointi periytyy ja hyvinvointia voi periyttää auttamalla nuoret itsenäisen elämän alkuun. En minä ainakaan halua kyykyttää omia nuoriani ja heittää niskaperseotteella saman tien syvään päätyyn uimaan.
Just näin. Yksi hyvä tapa auttaa nuorta on ostaa ensiasunto hänelle. Ja näin edelleen sukupolvesta toiseen. Varallisuus karttuu, kun mikään sukupolvi ei joudu ottamaan ensiasuntoon lainaa.
Minusta se neuvo, että kotoa saa perintönä juuret ja siivet omaa elämää varten on hyvä. Ei siinä mitään ensiasuntoja tarvitse maksaa lapselleen, vaikka kuinka haluasi rakastavaa ja välittävää vanhempaa esittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyhutsuthan myy persettään jo tuossa iässä tai ainakin Ehuorina toimivat jos ei muuta. Ostavat suoraan OKT:n stadista.
Meidän Jemina se revittelee reikiään OF:ssa.
Hyvät kahvipöytäkeskustelut. Ai teidän tyttö onhuora. Juu, ei se mikään häpeä ole enää nykyisin. Vaivaantunutta hiljaisuutta.
Kyllä se on jokaiselle täysipäiselle ihmiselle häpeä jos suvusta löytyyhuora, joka vielä ylpeilee asialla. Hyi helvetti sentään. Jossain mennyt pieleen ja pahasti.
Itse olen maksanut kaiken, haastavaa oli. Itse säästän ja aion maksaa lasten ajokoulun ja jonkun henkilöauton hommata, mahdollisuuksien mukaan autan muutossa soluun kun lähtee opiskelemaan, sinne soluhuoneeseen ei montaa huonekalua mahdu.
Kun ei itse ole saanut kotoa yhtään mitään, niin sitä enemmän haluaa antaa lapselleen. Totta kai autokoulu ja jonkinmoinen koslakin. Muuton maksaminen ja ekat keittiökalut ym, sänky + sänkyvaatteet jne.
Kaikki mihin on varaa. Ostaisin yksiönkin opiskelupaikkakunnalta jos vain saan pysyä vakitöissä että rahat riittää.
Lisäksi myös henkistä tukea niin paljon kuin suinkin.
Autokoulu on kyllä hyvin yleistä maksaa lapsille jos vaan on taloudellisesti mahdollista. Näin on maksettu minulle ja jotakuinkin kaikille kavereilleni aikoinaan, ja tuntuu olevan tapana myös nykyään aikuistuville nuorille maksaa. Jos se ei ole mahdollista eli vanhemmat ovat niin pienituloisia tai velkaisia etteivät pysty säästämään rahaa, niin kertoisin asiasta nuorelle jo hyvissä ajoin että tietäisi säästää kesätöistä yms vielä kotona asuessaan ajokorttiin jos itse sen tarpeelliseksi näkee. Säästäminen on kuitenkin aika helppoa silloin kun saa vanhemmilla vielä asua.
Vierailija kirjoitti:
Maksaako joku lahjaverot yli 5000 eurosta? Miksi?
Miten liittyy tähän ketjuun???
Asunnonmyyminen ei ole lahjavero asia.
Ja ei ole rikos maksaa toisen laskua.
Autokoulun maksoin, pikku pakko jos koulua ajatteli käydä. Täällä ei liiku julkiset. Muuttokustannuksiin osallistun myös, ajankohtainen lienee elokuussa. Lapsen isää asia ei kiinnosta, vaikka kovasti muutoin huutelee "yksinhuoltajaisän haasteista" ... 🙄
Vierailija kirjoitti:
Olen luvannut maksaa autokoulun ja ostaa auton. Muuttaessaan saavat kaiken huoneistaan ja ostan muut tarvittavat. Lisäksi mulla on molemmille lapsille rahastot. Saavat lähtiessään päättää ottavatko kuukausittaisen elatuslahjan vai 5000 euroa kolmen vuoden välein.
Tämä edellyttää toki sitä että opiskelevat johonkin tutkintoon.
Vuoden amiskoulutus. :DDDDD
Mihin opiskelija omaa autoa tarvitsee, polkupyörällä pääsee kyllä kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästin vuosia pienistä rahoista lapsen tilille ajokorttia varten , kunnes sairastuin ja minut irtisanottiin. Kela vaati käyttämään lapsen rahat ennenkuin haen toimeentulotukea .
Tyhmyydestä sakotetaan.
Kumpaa äänestit, persuja vai Kokoomusta? Kertoo melkoisesta empatian puutteesta toi kommentti.
Tällä kertaa äänestin persuja. Ehkä sitten kertoo empatian puutteesta, mutta en kyllä ymmärrä miksi pitäisi tuntea empatiaa, kun toinen on toiminut tyhmästi ja olettaa silti saavansa toimeentulotukea. Varmasti olisi sairastuttua tai ainakin irtisanomisen jälkeen ollut aikaa tyhjentää lapsen tili ja laittaa rahat sukanvarteen.
Se on petos. Monet ei ymmärrä, että Kelan huijaaminen on rikoslain alaista toimintaa.
Kela kyllä näkee tiliotteesta, jos sieltä on nostettu suuria summia juuri ennen toimeentulotukihakemuksen jättämistä.
Myös se on petos, että säästää sukanvarteen suuria summia, eikä ilmoita niistä Kelalle.
Laki on selkeä tässä asiassa.
Kolmesta lapsesta keskimmäiselle maksoin osittain autokoulun, kun satuin silloin olemaan pätkätyössä. Nuoren tulevassa kesätyössä ajokortista oli silloin etua. Nuori maksoi kesäpalkoistaan sitten hieman ajokorttikuluja takaisin ja perheen auton huoltoja.
Nuorin lapsi muutti ensimmäisenä omilleen yksiöön, jonne haalin tori.fi:n ja kirpputorien avulla peruskalusteita ja kuljetin ne omalla autolla ja lainaperäkärryllä. Silloin olin työtön, joten näin todella vaivaa saada tavarat ilmaiseksi tai muuten halvalla. Vanhin lapsi muutti sitten seuraavana pois kotoa ja hänelle samoin keräilin pikkuhiljaa ilmaistavaroita ja ostin tarjouksista kaikenlaista ja huonekaluja haalin sitten vasta, kun tiesin kämpän mitat. Muutto onnistui omalla autolla. Keskimmäinen asuu vielä kotona ja opiskelee. Varmaankin autan häntäkin muutossa, kun löytää työn ja etsii omaa asuntoa. Muut lapset eivät ole vielä tarvinneet ajokortteja.
No jotta vasemmisto voi lahjoittaa ne sosiaalitukiin.