Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö kasvissyöjän mielestäsi valmistaa ja tarjoilla liharuokia vieraille?

Vierailija
03.05.2023 |

Jos kutsujen pitäjät ovat kasvissyöjiä/vegaaneja, niin pitääkö mielestäsi heidän järjestää (valmistaa tai tilata) sekasyöjille liharuokia syötäväksi.

Kommentit (312)

Vierailija
241/312 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta.

Olen kasvissyöjä ja teen joka pvä muutenkin perheelle liharuokia.

Ei omaa ideologiaa tarvitse muille tuputtaa.

Meillä taas on vähintään kaksi kasvisruokapäivää viikossa. Täytyykin olla ylpeä, että teemme edes tämän verran eläinten hyväksi. Luulin nimittäin, että olemme ihan tavis lihansyöjäperhe.

Vierailija
242/312 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Näin sekasyöjänä myös kasvisruoat käyvät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/312 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse,olen sekasyöjä mutta mulle maistuu kukkakaalicurry,tofuparsapasta ( en muista mitä muuta siinä oli) ja moni muukin vegaaniruoka.Ja olen jo boomeri-ikäinen ( yli 50😳) mainittakoon,että mun mieskin syö vegaaniruokaa ( laadukkaista raaka-aineista tehtyä)jos on tarjolla se on vielä vanhempi😂

Boomerit on jo vähintään 59 v.

Aloitukseen kommentoin sen verran, että kyllä sitä voi ihan kohteliaisuudesta ja vieraanvaraisuudesta vegaani tehdä liharuokaa vierailleen. Olisin minäkin jotain yrittänyt tehdä jotain kasvisruokaa, jos olisi viime bileissä ollut joku vegaani vieraana. Onneksi kaikki oli sekasyöjiä eikä kenelläkään ollut edes mitään allergiaa. Helpot kokkaukset.

Teillä oli tarjolla pelkkää eläinperäistä? Carnivorebileet? Vai miten siellä ei mitään vegaanille sopivaa ollut?

Kun vegaanille tarjoaa pelkkää keitettyä perunaa ja vihreää salaattia, sitä ulinan määrää ei jaksa kukaan kuunnella. Byhyy, oisit voinut edes nopsasti ottaa kaupasta mukaan sellaisen härkispullapussin perunoiden kaveriksi, byäää.

Ja esimerkkejä tällaisesta kyläilijästä on arvatenkin pilvin pimein.

Vierailija
244/312 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole mikään pakko.

Kohteliasta olisi kuitenkin mainita asiasta, sillä on olemassa ihmisiä, joilla ei vatsa vaan kestä.

Kaverini kasvissyöjä ja joka kerta, kun olen hänen tekeleitään syönyt, olen saanut vatsani kipeäksi ja ripulille.

Sekään ei ole kivaa.

Paitsi ehkä isäntäväen mielestä.

Et syö kasviksia ollenkaan, pelkkää lihaa joka aterialla? 

Vierailija
245/312 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta.

Olen kasvissyöjä ja teen joka pvä muutenkin perheelle liharuokia.

Ei omaa ideologiaa tarvitse muille tuputtaa.

Ei kasvisruoan tarjoileminen ole ideologian tuputtamista.

Jos sen kasvisruoan höysteenä tulee saarna, että minäpä tiedän mitä sinun pitäisi syödä, ei sinun lihaa tarvitse joka aterialla syödä, niin kyllä se on oman ideologian tuputtamista.

Mutta kun ei tule, kyseessä ei ole minkään sortin saarna tai tuputtaminen.

Vierailija
246/312 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä ja muu perhe sekaaneja, kutsuilla (lasten lähinnä) tarjoillaan yleensä myös liharuokia kuten lihapullia. Jokaisen emännän tai isännön tulisi tuntea vieraansa ja yrittää tehdä vieraansa olon mukavaksi.

Vierailija
247/312 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. Mutta jos tietää, että vieras juo kahvin maidolla, sitä olisi kohteliasta olla, mikäli kahvia tarjoaa. Soija- ja kaurajuomille kiitos ei.

Kauramaitohan on parempaa kahvin kanssa kuin tavallinen maito? En ole juonut maitoa vuosikausiin kun kauramaito vaan käy paremmin, miksi se ei muka muille kelpaisi? 

Vierailija
248/312 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse,olen sekasyöjä mutta mulle maistuu kukkakaalicurry,tofuparsapasta ( en muista mitä muuta siinä oli) ja moni muukin vegaaniruoka.Ja olen jo boomeri-ikäinen ( yli 50😳) mainittakoon,että mun mieskin syö vegaaniruokaa ( laadukkaista raaka-aineista tehtyä)jos on tarjolla se on vielä vanhempi😂

Aloitukseen kommentoin sen verran, että kyllä sitä voi ihan kohteliaisuudesta ja vieraanvaraisuudesta vegaani tehdä liharuokaa vierailleen. Olisin minäkin jotain yrittänyt tehdä jotain kasvisruokaa, jos olisi viime bileissä ollut joku vegaani vieraana. Onneksi kaikki oli sekasyöjiä eikä kenelläkään ollut edes mitään allergiaa. Helpot kokkaukset.

Teillä oli tarjolla pelkkää eläinperäistä? Carnivorebileet? Vai miten siellä ei mitään vegaanille sopivaa ollut?

Kun minä olin nuori mies, ei sellaista vegaania oltu vielä keksittykään! Ainoastaan Hitler oli sellainen kasvissyöjä!

Vierailija
249/312 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juha on barbaari

Vierailija
250/312 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, totta kai jos haluaa olla vieraanvarainen! Kyllä itse normaalia ruokaa syövänä huomioin aina vieraiden erityisruokavaliot (myös sellaiset ei-lääketieteelliset, jotka henkilö on vain sattunut päättämään itselleen)

Tuotahan se vieraanvaraisuus on! Minulla on juuret Itä-Suomessa ja sieltä oppinut, että tärkein asia jos vieraat tulee, niin pöytä laitetaan koreaksi ja nälkää ei tarvitse vieraan nähdä! Tuntisin oloni hyvin ei-tervetulleeksi, jos menisi kylään ja siellä tarjottaisiin minulle vain jotain kasvispöperöä!

Eikö sekasyljä siis pysty syömään kasvisruokaa jos se kerta on nyt erikosruokavalio? Sitten se ei kyllä ole mikään sekasyöjä ja puhut jostain ihan muusta kuin aloituksen aiheesta. Pinaattiletutkin jo joillekin loukkaus!

Etkö lukenut viestiäni? Laitetaan pöytä koreaksi ja vieraan ei tarvitse nälkää nähdä! Se ei ole laitettu koreaksi, jos minulle tarjotaan jotain Saarioisen pinaattilettuja tai pinaattikeittoa! Ja luultavasti lähden ennen aikojaan mäkkärin kautta kotiin, koska nälkä jää. Hyvin tyypillistä, kun syön jossain arkiruokana kasvisruokaa, niin minulla se ei yksinkertaisesti nälkää pidä. Nälkä käytännössä jo siinä vaiheessa, kun pöydästä nousen!

Eli syön kyllä kasvisruokaa vaikka työlounaalla, jos muuta ei ole. Tai kotona arkena, mutta ei se ole ruokaa jota vieraille itse tarjoaisin ja katson myös epäkohteliaaksi, jos minut kutsutaan vieraaksi ja kasvisruokaa on vain tarjolla.

Olisiko se sinun pöytä korea esim minun kaltaista varten joka ei terveyssyistä syö punaista lihaa? Vai jäisinkö nälköiseksi? Vai vaatisitko syömään vaikka terveyteni uhalla? Ilmeisesti tarjoaisit saaroisten pinaattilettua, yäk.

Luetun ymmärtäminen. Minä kyllä huomioin kasvissyöjien ja sellaisten jotka eivät syö punaista lihaa tarpeet. Oli sitten lääketieteelliset syyt tai eettiset syyt. Ja pyrin tarjoamaan parhaimman mahdollisen ruokaelämyksen heille, mutta odotan, että minutkin huomioidaan, jos menen kylään. Onko se liikaa vaadittu?

Tää asia on luonteeltaan vähän erilainen.

En tiedä miten sitä lähtis hahmottamaan ihmiselle jota ei kiinnosta eläinten hyvinvointi eivätkä koe empatiaa tuotantoeläimiä kohtaan.

Koiraa näissä joskus käytetään esimerkkinä. Ja ehkä jopa niin, että minä haluaisin sinun luonasi syödä koiraa ja ainoastaan niin että sinä sen omakätisesti ensin teurastat, nyljet, ja laitat lihoiksi.

Ehkä se ei sinulle olisi ongelma, mutta monelle muulle voisi olla.

Lihasta tulee itselle sen verran väkivaltaiset mielikuvat, että sen laittaminen olisi aika hankalaa.

En kyllä muuten jaksa valittaa ihmisten syömisistä, mutta raja menisi siinä mitä olisi itse valmis valmistamaan ja käsittelemään.

"...että minä haluaisin sinun luonasi syödä koiraa ja ainoastaan niin että sinä sen omakätisesti ensin teurastat, nyljet, ja laitat lihoiksi."

Mikä Teidän Majesteettinne katsoo olevansa vaatimaan kestitystä? Jos vieraalle tarjotaan, vieras ottaa ja kiittää!

Jos kutsuisin ystäväni kylään, odotan hänen syövän sitä mitä tarjotaan! Takaan, että ruoassa ei olisi laadullisesti moittimista! Siinä voisi olla vaikka itseteurastettua hirveä, mutta vaikka ajatus ei minusta pahalta tunnukaan, ei koiraa ole meillä ruukattu käyttää ruoaksi. Ehkä sekin päivä tällä menolla vielä tulee...

Mikäs se lihansyöjä sitten on vaatimaan kestitystä? Jos vieraalle tarjotaan, vieras ottaa ja kiittää!

Jos kutsuisin ystäväni kylään, odotan hänen syövän sitä mitä tarjotaan! Takaan, että ruoassa ei olisi laadullisesti moittimista!

Kelpo vegamaanin tavoin et näe, että asioiden tulisi toimia samalla lailla molempiin suuntiin!

Ei ole kohtuullista vaatia, että muu maailma toimii aina teidän ehdoillanne ja te saatte käyttäytyä kuin ruotsalainen ristiretkipappi Katumajärvellä!

Juuri tuon takia teitä vegamaaneja inhotaan!

Sekasyöjä syö kaikkea, joten tasapuolisuuden nimissä hänelle pitää siis olla tarjolla kaikkea: lihaa, kalaa, sientä, maitotuotteita (laktoosittomina ja laktoosin kera), äyriäisiä, viljaa (gluteenittomana ja gluteenillisena), kaikkia mahdollisia hedelmiä, marjoja ja kasviksia (vai pärjääkö sekasyöjä ilman näitä? Jos, niin miksi?), karkkia, suklaata, pullaa, keksejä, kakkua, limpparia, mehua, alkoholia.. Mitähän mä nyt unohdin?

Joo hei, jos sekasyöjä edellyttää että hänelle pitää tasapuolisuuden vuoksi olla kaikkea mitä hän mahdollisesti voisi syödä, ihan suosiolla jätän sekasyöjän kutsumatta. Ei mulla ole varaa kestitä tuollaista ahmattia.

Vierailija
251/312 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun vegaanille tarjoaa pelkkää keitettyä perunaa ja vihreää salaattia, sitä ulinan määrää ei jaksa kukaan kuunnella. Byhyy, oisit voinut edes nopsasti ottaa kaupasta mukaan sellaisen härkispullapussin perunoiden kaveriksi, byäää.

Tuollaista varmaan on niiden mielikuvitusystävien kanssa.

Vierailija
252/312 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varsinkin kun kasvissyöjät vaativat kaikilta muilta heidän ideologian toteuttamista silloin kun heille pitäisi tarjota jotain. Eihän se voi niin mennä että vain kasvissyöjän ideologiaa pitää toteuttaa kun eihän se ole tasa-arvoista mitä ihan joka paikassa vaaditaan

Vierailija
253/312 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista varmaan on niiden mielikuvitusystävien kanssa.

Pakko kertoa mielikuvitusystäviä kun muita ei ole.

Vierailija
254/312 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri ihminen kun keneltä kysyit mutta minulla on ainakin valtavasti kokemuksia edellä mainituista valituksista. Normaali ihminen olisi syömättä ja hiljaa jos tarjonta ei kelpaa mutta kasvissyöjät alkavat aina valittamaan ja vaatimaan hänen huomioimista

Vierailija
255/312 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varsinkin kun kasvissyöjät vaativat kaikilta muilta heidän ideologian toteuttamista silloin kun heille pitäisi tarjota jotain. Eihän se voi niin mennä että vain kasvissyöjän ideologiaa pitää toteuttaa kun eihän se ole tasa-arvoista mitä ihan joka paikassa vaaditaan

Mikä sitten on sekasyöjälle se ehdoton pakollinen ruoka-aines? Kasvissyöjä ei ole vegaani, joten hänen luonaan pöydästä puuttuu vain liha ja kala (eikä sekään, jos on pesco-vege). Kumpi näistä on elämän ja kuoleman kysymys sekasyöjälle? Ja onko kyseessä enää sekasyöjä, jos on jokin pakollinen ruoka-aines, jota ilman ei voi olla?

Vierailija
256/312 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri ihminen kun keneltä kysyit mutta minulla on ainakin valtavasti kokemuksia edellä mainituista valituksista. Normaali ihminen olisi syömättä ja hiljaa jos tarjonta ei kelpaa mutta kasvissyöjät alkavat aina valittamaan ja vaatimaan hänen huomioimista

Valtavasti ihan? Todella outoa. Itse en ole koskaan törmännyt moiseen käytökseen, vaikka sekä työssä että yksityiselämässä paljon tapaan ihmisiä, myös ruokailun merkeissä.

Vierailija
257/312 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos makkaranpurija ei pysty yhtä kasvisateriaa syömään niin sitten on parempi ettei tule vieraisille ollenkaan.

Jos parsanpurija ei pysty yhtä liha-ateriaasyömään, niin sitten on parempi ettei tule ollenkaan.

Vierailija
258/312 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sille voisi antaa sellaisen pienen jääsalaattiruukun parin porkkanan ja sipulin kera?

Vierailija
259/312 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on röyhkeää ja epäkohteliasta!

Vierailija
260/312 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletatko, että mennessäsi lihansyöjäystäviesi kutsuille he valmistavat kasvisruokaa jotta sinulla on jotain syötävää? Jos kyllä, niin on yhtä lailla kohteliasta huomioida heidät tarjoamalla ruokaa jota he mielellään syövät.

Jos et, niin ei sinunkaan tarvitse heitä varten tehdä erikseen mitään. Sen sijaan on kohteliasta kertoa etukäteen että menu sisältää vain kasvisruokaa - jos luulet että tästä muodostuu osalle vieraista ongelma.