Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"

Vierailija
19.04.2023 |

Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?

https://yle.fi/a/74-20026802

Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...

Kommentit (1023)

Vierailija
641/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan että kaikki tuet otettaisiin pois, näin verotus kevenisi huimasti sekä silloin jokainen elättäisi itse itsensä. Kansa olisi paljon onnellisempi silloin.

Ei verotus laske. Thl sanoi, että eläkeläisten hoitokotimenot nousevat 10 miljardiin 9 vuoden sisällä vuodessa.

nyt tuntuu että mediassa halutaan kääntää puhe työttömiin ja asumistukiin vaikka ne tuet ovat valtion budjetista 1/10. Halutaanko peitellä näitä eläke ja hoivakotimenoja? niistähän tulisi karsia ensin kun vievät melkein koko potin.

Naulan kantaan. Eläkkeet ja eläkeläisten sotemenot ovat se suurin ja todellisin rahareikä, johon verrattuna toimeentulotuet, asumistuet ja työttömyysrahat ovat pieniä suolarahoja. Keskiluokalla on elatusvelvollisuus boomereiden suuntaan, jotka päästettiin keskimäärin jo 60-vuotiaina kotiin köllöttelemään ylisuurille eläkkeille. Meidän keski-ikäisten keskiluokkaisten eläkeikä on jo lähellä seitsemääkymmentä ja varhaiseläkkeen reitit tukittu, leskeneläke muutettu määräaikaiseksi ja eläkekertymä eli tuleva bruttoeläke merkittävästi alhaisempi kuin kotona köllöttävillä boomereilla. Katsokaa suurten ikäluokkien suuntaan. Sinne keiden rahat valuvat. Olemme ensimmäinen ikäluokka, joka on merkittävästi koulutetumpi kuin vanhempamme, mutta silti merkittävästi köyhempi kuin vanhempamme ja tulemme sitä olemaan myös vanhoilla päivillämme.

No jos olet köyhempi kuin vanhempasi olet valinnut väärän ammatin.Minun duunarilapsilla on paljon enemmän omaisuutta kuin minulla oli heidän iässä.

En puhunut itsestäni vaan siitä, miten asiat keskimäärin ovat sukupolvien välillä. Sillä ei ole tässä nyt mitään merkitystä, miten paljon sinun lapsillasi tai minun vanhemmillani on omaisuutta. Kyse on yhteiskunnasta ja siitä, miten valta ja varallisuus jakautuu sukupolvien välillä. Suurten ikäluokkien jälkeläiset ovat ensimmäinen sukupolvi, joka on vanhempiaan koulutetumpi ja köyhempi.

Suuret ikäluokat ovat olleet jo nuoruudestaan lähtien ja edelleen vaikutusvaltaisin sukupolvi, koska heitä on eniten. Poliitikot eivät uskalla edes puhua heidän ylipaisuneiden etujensa leikkauksista mitään, ettei tämä valtaa pitävä äänestävä porukka lakkaa äänestämästä heitä. Nuorilta, lapsilta ja työikäisiltä voi aina leikata, vuodesta toiseen ja niin nykyisistä etuuksista kuin tulevista eläkkeistä.

Kerro mitä etuja 1300e eläkettä saavalla suuren ikäluokan edustajalla  on?Onkohan joitakin mahtavia etuja jäänyt käyttämättä...

Silloin kun itse olette olleet työikäisiä,niin asunnot ovat olleet halpoja joten kaikilla suurien ikäluokkien edustajilla on omistusasunto - jos ei, niin se on vain omaa mokaa. Olette maksaneet alhaisia veroja, eläkemaksut olleet hyvin minimaaliset (5%, meillä 25%). Ostovoima teillä on ollut koko teidän elämän ajan paljon parempi kuin nyt työssä olevilla.

Toisinsanoen jos on elänyt edes perusjärkevösti niin siivoojana toimivalla suuren ikäluokan edustajalla on omistusasunto, josta maksaa kuluja sen 200-350€/kk riippuen mistä sen on ostanut. Esimerkissäni käytin omaa äitiäni. 4 lasta, erosi ju*oppo isästäni kun olin lapsi, kouluttamaton mutta työskenteli valtion virastolla siivoojana. Osti Munkkivuoresta kolmion 70-luvun alkupuolella.

Nykyisin edes pitkälle kouluttautuneella keskituloisella lapsettomalla ei ole moiseen mahdollisuuksia. Puhumattakaan siitä, että työskentelemme 70-vuotiaiksi tai vanhemmiksi ja te pääsitte eläkkeelle ennen 60 ikävuotta! Siitä huolimatta tulemme saamaan vain saman eläkkeen tai vähemmän vaikka työskentelemme keskimäärin yli 10v kauemmikn!

Juu, juu, ja unohdit mainita että me emme tehneet tarpeeksi lapsia ja nyt meidän eläkkeille ei ole enää maksajia. Jokaiselle lapsettomalle naiselle pitäisi säätää haittavero.

Vierailija
642/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan että kaikki tuet otettaisiin pois, näin verotus kevenisi huimasti sekä silloin jokainen elättäisi itse itsensä. Kansa olisi paljon onnellisempi silloin.

Ei verotus laske. Thl sanoi, että eläkeläisten hoitokotimenot nousevat 10 miljardiin 9 vuoden sisällä vuodessa.

nyt tuntuu että mediassa halutaan kääntää puhe työttömiin ja asumistukiin vaikka ne tuet ovat valtion budjetista 1/10. Halutaanko peitellä näitä eläke ja hoivakotimenoja? niistähän tulisi karsia ensin kun vievät melkein koko potin.

Naulan kantaan. Eläkkeet ja eläkeläisten sotemenot ovat se suurin ja todellisin rahareikä, johon verrattuna toimeentulotuet, asumistuet ja työttömyysrahat ovat pieniä suolarahoja. Keskiluokalla on elatusvelvollisuus boomereiden suuntaan, jotka päästettiin keskimäärin jo 60-vuotiaina kotiin köllöttelemään ylisuurille eläkkeille. Meidän keski-ikäisten keskiluokkaisten eläkeikä on jo lähellä seitsemääkymmentä ja varhaiseläkkeen reitit tukittu, leskeneläke muutettu määräaikaiseksi ja eläkekertymä eli tuleva bruttoeläke merkittävästi alhaisempi kuin kotona köllöttävillä boomereilla. Katsokaa suurten ikäluokkien suuntaan. Sinne keiden rahat valuvat. Olemme ensimmäinen ikäluokka, joka on merkittävästi koulutetumpi kuin vanhempamme, mutta silti merkittävästi köyhempi kuin vanhempamme ja tulemme sitä olemaan myös vanhoilla päivillämme.

No jos olet köyhempi kuin vanhempasi olet valinnut väärän ammatin.Minun duunarilapsilla on paljon enemmän omaisuutta kuin minulla oli heidän iässä.

En puhunut itsestäni vaan siitä, miten asiat keskimäärin ovat sukupolvien välillä. Sillä ei ole tässä nyt mitään merkitystä, miten paljon sinun lapsillasi tai minun vanhemmillani on omaisuutta. Kyse on yhteiskunnasta ja siitä, miten valta ja varallisuus jakautuu sukupolvien välillä. Suurten ikäluokkien jälkeläiset ovat ensimmäinen sukupolvi, joka on vanhempiaan koulutetumpi ja köyhempi.

Suuret ikäluokat ovat olleet jo nuoruudestaan lähtien ja edelleen vaikutusvaltaisin sukupolvi, koska heitä on eniten. Poliitikot eivät uskalla edes puhua heidän ylipaisuneiden etujensa leikkauksista mitään, ettei tämä valtaa pitävä äänestävä porukka lakkaa äänestämästä heitä. Nuorilta, lapsilta ja työikäisiltä voi aina leikata, vuodesta toiseen ja niin nykyisistä etuuksista kuin tulevista eläkkeistä.

Kerro mitä etuja 1300e eläkettä saavalla suuren ikäluokan edustajalla  on?Onkohan joitakin mahtavia etuja jäänyt käyttämättä...

Silloin kun itse olette olleet työikäisiä,niin asunnot ovat olleet halpoja joten kaikilla suurien ikäluokkien edustajilla on omistusasunto - jos ei, niin se on vain omaa mokaa. Olette maksaneet alhaisia veroja, eläkemaksut olleet hyvin minimaaliset (5%, meillä 25%). Ostovoima teillä on ollut koko teidän elämän ajan paljon parempi kuin nyt työssä olevilla.

Toisinsanoen jos on elänyt edes perusjärkevösti niin siivoojana toimivalla suuren ikäluokan edustajalla on omistusasunto, josta maksaa kuluja sen 200-350€/kk riippuen mistä sen on ostanut. Esimerkissäni käytin omaa äitiäni. 4 lasta, erosi ju*oppo isästäni kun olin lapsi, kouluttamaton mutta työskenteli valtion virastolla siivoojana. Osti Munkkivuoresta kolmion 70-luvun alkupuolella.

Nykyisin edes pitkälle kouluttautuneella keskituloisella lapsettomalla ei ole moiseen mahdollisuuksia. Puhumattakaan siitä, että työskentelemme 70-vuotiaiksi tai vanhemmiksi ja te pääsitte eläkkeelle ennen 60 ikävuotta! Siitä huolimatta tulemme saamaan vain saman eläkkeen tai vähemmän vaikka työskentelemme keskimäärin yli 10v kauemmikn!

Noh, olen itsekin työssä olevaa ikäpolvea. Me olemme saaneet päiväkodit ja peruskoulut, on voitu kouluttautua kevyempiin töihin. Meidän lapsuus ja nuoruus on ollut hyvin erilainen kuin aiemmilla sukupolvilla. Meillä on myös pidempi elinajanodote, joten vaikka eläkeikä nousee, niin eläkkeellä ehditään keskimäärin olla pidempään kuin nykyiset eläkeläiset. Kannattaa kerätä myös säästöjä eläkepäiviä varten. 

Itse asiassa tämän päivän 85 -vuotias on biologisen ikänsä puolesta samassa kunnossa mitä 75 -vuotias 20 vuotta sitten. Näin ollen elinajanodote on jo merkittävästi noussut.

On myös hyvä huomioida, että nykyinen eläkepommi johtuu paljolti siitä, että 60 -luvulla, kun eläkejärjestelmä luotiin niin suomalaisen miehen keski-ikä oli juuri se eläkeiäksi määrätty 65 -vuotta. Järjestelmää ei luotu nyky tilanteeseen, jossa eläkkeelle jäävä henkilö elää vielä keskimäärin 24 vuotta eläkkeelle jäämisen jälkeen. 

Tämä.

Työttömät maksavat veronmaksajille alle 5 miljardia vuodessa. Eläkeläiset puolestaan maksavat veronmaksajille yli 30 miljardia vuodessa. Rosvosukupolvi nykyisen työtätekevän keskiluokan nylkee, ei työttömät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, juu, ja unohdit mainita että me emme tehneet tarpeeksi lapsia ja nyt meidän eläkkeille ei ole enää maksajia. Jokaiselle lapsettomalle naiselle pitäisi säätää haittavero.

Niin. Jälleen tilastotietoa. Suuret ikäluokat synnyttivät lapsia per nainen jotain 1,6 luokkaa. Esim 2000 -luvun alussa syntyvyys per nainen oli korkeampaa. Nykyhetken alhaiset vauvaluvut ovat todellakin suurten ikäluokkien naisten aiheuttamaa, koska he eivät synnyttäneet sitä tarvittavaa kahta lasta per nainen.

Vierailija
644/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ei "pitkälle kouluttaminen"auta niin pitää katsoa peiliin kannattiko?Minun tuntemani tavalliset  nuoret asuu omistusasunnoissa ja on jopa useampi lapsi.Meidän talo maksoi suhteessa palkkaan yhtä paljon kuin nytkin.eli ei ollut halpaa..Eläkemaksu ei todellakaan ole 25 prosenttia,sen maksaa työnantaja joten se ei tule työntekijän pussista.

Vierailija
645/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, olen itsekin työssä olevaa ikäpolvea. Me olemme saaneet päiväkodit ja peruskoulut, on voitu kouluttautua kevyempiin töihin. Meidän lapsuus ja nuoruus on ollut hyvin erilainen kuin aiemmilla sukupolvilla. Meillä on myös pidempi elinajanodote, joten vaikka eläkeikä nousee, niin eläkkeellä ehditään keskimäärin olla pidempään kuin nykyiset eläkeläiset. Kannattaa kerätä myös säästöjä eläkepäiviä varten. 

Itse asiassa tämän päivän 85 -vuotias on biologisen ikänsä puolesta samassa kunnossa mitä 75 -vuotias 20 vuotta sitten. Näin ollen elinajanodote on jo merkittävästi noussut.

On myös hyvä huomioida, että nykyinen eläkepommi johtuu paljolti siitä, että 60 -luvulla, kun eläkejärjestelmä luotiin niin suomalaisen miehen keski-ikä oli juuri se eläkeiäksi määrätty 65 -vuotta. Järjestelmää ei luotu nyky tilanteeseen, jossa eläkkeelle jäävä henkilö elää vielä keskimäärin 24 vuotta eläkkeelle jäämisen jälkeen. 

Tämä.

Työttömät maksavat veronmaksajille alle 5 miljardia vuodessa. Eläkeläiset puolestaan maksavat veronmaksajille yli 30 miljardia vuodessa. Rosvosukupolvi nykyisen työtätekevän keskiluokan nylkee, ei työttömät.

Eläkeläiset ovat tehneet töitä ,työttömät vaan käyttävät toisten rahoja.5 miljardia on aivan liikaa kotona makaajiin.

Vierailija
646/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pieni perheyritys. 90 luvun devalvaatiossa valehteli pankinjohtaja vielä edellisenä päivänä, että ei devalvaatiota tule. Sitten tuli ja velat 10-kertaistuivat yhdessä yössä. Suunniteltu kuppaus valtion toimesta. Moni firma meni nurin tuolloin, pankit veivät kiinteistöt ja itsemurhat lisääntyivät. Nyt valtio on taas tuhlannut miljardeja, vetää elämisen kulut ja korot ylös, ja pian taas valtio ja pankit kuppaavat kansalta ja pk yrityksiltä miljardeja hyvä veli järjestölle. Katsokaa vain, lopputulos tänä vuonna on se.

Vierailija
647/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän keskiluokan ahdinko johdu siitä, että keskiluokka maksaisi "loisille". Esimerkiksi 40 000 euroa vuodessa tienaava maksaa keskimäärin yhden työttömän yhden kuukauden työttömyysetuuden (Kelan peruspäivärahan määrä) vuodessa. Tämä tarkoittaa alle sataa euroa kuukaudessa. Paranisiko keskiluokan elintaso poistamalla tämän? Enpä usko.

Ongelma taitaa olla siinä, että keskiluokka haluaa elää kuin ylempi keskiluokka. Siinä ei ole mitään pahaa, että haluaa mukavuuksia. Merkkivaatteet ja ulkomaanmatkat kolmesti vuodessa eivät ole niitä.

Ps. Hilfiger ei mene konkkaan, vaikka Marja ja Riitta eivät shoppailisi vuosiin.

Suuri keskiluokka maksaa myös työttömien terveydenhuollon, työttömien lasten päivähoidot ja koulutukset yms... Ei taida tuo 100 euroa kuukaudessa riittää jos kaikki oikeasti otetaan huomioon.

Eli työttömän lapsi ei ansaitse maksutonta koulutusta tai varhaiskasvatusta? Työttömyyskin on yleensä onneksi väliaikaista. Suurin osa työttömistä on johtajia ja asiantuntijoita, googlaa vaikka. Elämäntapatyöttömiä on vain vähän.

Kyllä epäilen, ja en usko että suurin osa työttömistä on johtajia. Asiantuntija riippuu kuinka se määritellään, joten siihen en tässä vaiheessa ota kantaa. Heillä pitäisi kuitenkin olla kaikki mahdollisuudet työllistyä nopeasti, ja pikainen piipahtaminen työttömyyslistoilla ei ole hyvinvointiyhteiskunnan kannalta mikään ongelma toisin kuin pitkäaikaistyöttömyys.

Vierailija
648/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista minä vuonna tämä eläkeasia muuttui, mutta olen päälle 40 vuotias, aloitin työt 17 vuotiaana matalapalkka alalla ja opiskelin siinä.sivussa useamman tutkinnon. Eläkettä minulle alkoi kuitenkin kertyä vasta 25 vuotiaana vaikka olin maksanut sitä 17 vuotiaasta asti joka kk palkastani.

Vierailija
649/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi köyhät jos luulitte että keskiluokka oikeasti ymmärtää. Siltamäki kirjoittaa Twitterissä kolumninsa olleen vain VITSI.

"Kiinnostava surullisuuden taso mediamarkkinoilla kyllä saavutettu, kun jotain huumorikolumnia käsitellään A-studiossa ja professoreille soitellaan, ONKO ASIA NÄIN, VASTAA, se oli huumoria, jeesus sentään, menkää ulos, siellä on varmaan jotain oikeita aiheita."

https://twitter.com/siltamaeki/status/1648728059049041920

"Vitsi, vitsi"

Oikeasti on olemassa monia, jotka eivät ymmärrä ironiaa ja sarkasmia. Sen olen kokenut käytännössä, molemmat kun kuuluvat normaaliin kanssakäyntiini muiden ihmisten kanssa. En silti usko että Siltamäen koko kolumni on ollut vitsi, vaan kyllä hän on halunnut nimenomaan herättää keskustelua tästä aiheesta. Ja on siinä onnistunut.

Vierailija
650/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä keskiluokkainen vaadin alennuksia kaikkiin tukiin. Me keskiluokkaiset tarvitsemme itsekin tukea, jos sairastumme, jäämme vanhempainvapaalle jne. Kaikesta voi tasapuolisuuden nimissä joustaa, ei vain työttömyysturvasta ja yleisestä asumistuesta.

Sitä varten on vakuutukset.

Enpä ole kuullut vakuutuksesta, joka kattaa vanhempainvapaat ja lapsilisät. LOL

Ja sitä paitsi, jos on vapaaehtoinen vakuutus, niin sen lisäksi voi hakea sairauspäivärahaa.... Joten mitä tarkoitat tuolla vakuutusasialla? Vai meinaatko, että sairauslomilla ollaan vain tapaturmasyistä?

Yhteiskunnan ei pidä maksaa mitään vanhempainvapaita eikä lapsilisiä.

Nyt on suurten leikkausten aika. Sosiaalituki vain ja ainoastaan niille joiden elämä siitä riippuu. Keskiluokan ei pidä saada euroakaan tukia koskaan.

Meidän yhteiskunta ei toimi niin. Kaikki saa tietyt etuudet. Kaikille voidaan tietty maksaa vain se minimi, jos määritellään että tulot ei olisikaan sairauspäivärahan tai vanhempainrahan peruste.

Vierailija
651/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän keskiluokan ahdinko johdu siitä, että keskiluokka maksaisi "loisille". Esimerkiksi 40 000 euroa vuodessa tienaava maksaa keskimäärin yhden työttömän yhden kuukauden työttömyysetuuden (Kelan peruspäivärahan määrä) vuodessa. Tämä tarkoittaa alle sataa euroa kuukaudessa. Paranisiko keskiluokan elintaso poistamalla tämän? Enpä usko.

Ongelma taitaa olla siinä, että keskiluokka haluaa elää kuin ylempi keskiluokka. Siinä ei ole mitään pahaa, että haluaa mukavuuksia. Merkkivaatteet ja ulkomaanmatkat kolmesti vuodessa eivät ole niitä.

Ps. Hilfiger ei mene konkkaan, vaikka Marja ja Riitta eivät shoppailisi vuosiin.

Tuo nyt on jo aivan naurettava väite, että keskiluokka kuvittelisi ansaitsevansa Hilfigereitä ja ulkomaan matkoja kolmesti vuodessa. Et sitten enää typerämpää keksinyt?

Olen eri vastaaja, muttei tuo väite mitenkään typerä ollut. Aika moni keskiluokkainen tekee kolme ulkomaanmatkaa vuodessa, esim. yksi etelänloma, yksi viikonloppu Keski-Euroopassa ja yksi reissu Ruotsiin tai Viroon. Ei mitenkään ylellistä tai outoa. Monet menevät kauemmaksikin.

Hilfigerin hinnoista en tiennyt ennen, mutta vilkaisin just mitä Stockalla oli tarjolla kyseiseltä merkiltä: pyjama 50 eur, jerseypaita 40 eur, tennarit/lenkkarit 75 eur, huppari 70 eur. Eiköhän aika moni pidä noita tavallisina hintoina. 

Se on sitten eri asia, jos sinä pidät itseäsi keskiluokkaisena, vaikka palkkasi on vain 1500 euroa etkä kykene ostamaan muualta kuin UFF:n alepäiviltä. 

Niin, mutta keskiluokka sisältää sen ihmisryhmän, joka tienaa tyyliin 25 - 75 % bruttotuloista Suomessa. Siihen mahtuu paljon erilaista henkilöä.

Jos on tuolla 25 % lähituntumassa niin totta kai mainitsemasi asiat ovat heille hankalia, ja toisaalta jos on lähempänä tuota 75 % tasoa niin ei varmaan tarvitse kahta kertaa miettiä vaan voi ostaa sen 70 e hupparin jos siltä tuntuu. Silti tonnin huppareita ei ostella "jos siltä tuntuu", vaan mietitään pitkään ja mahdollisesti jopa säästetään sitä varten.

Vierailija
652/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä ihminen joka kuuluu keskiluokkaan,ei saa mitään tukia ja hänellä on auto niin hän on se joka kärsii eniten täällä.

Pienituloinen ihminen joka elää tukien varassa ilman henkilöautoa niin hän on paremmassa asemassa.

Itselläni asumiskulut eli asuntolainanlyhennys,vastike ja sähkölasku on kuukaudessa 800e ja auton ylläpito vie sen 200e kuukaudessa eli nettopalkastani puolet menee noihin kuluihin eikä se minusta ole oikein. Työnteko ei ole kannattavaa ellei palkka nouse.

Hyvinvointivaltiossa hyväosaisia hemmotellaan veronkevennyksillä ja huonompiosaisia tuilla. Näin se systeemi toimii! Itse olen saanut 90-luvulla hankkimani omistusasunnon asuntolainan korkohyvityksiä kymmeniä tuhansia euroja. Vähennyksiä olen tehnyt myös työmatkoista ym. Lapsilla on ollut ilmainen peruskoulutus ja terveydenhoito, joka sekin on nuppia kohti satoja tuhansia euroja puumattakaan omasta yliopistokoulutuksesta.

Minusta sinä kuulut alempaan keskiluokkaan tulojesi perusteella.

Duunarien eli ammattikoulun tasoisten ihmisten palkat on nykyään liian pieniä suhteutettuna elämisen kalleuteen.

Liitot neuvottelevat aina prosenttikorotukset joka tietää sitä että mitä parempi palkka on niin sitä isommat korotukset saa joka johtaa palkkaerojen suurenemiseen. Ammattiliitot on suurin syy sille miksi suomessa on todella suuret palkkaerot.

Duunarit ei myöskään voi tehdä etätöitä, työmatkat on tosi kalliita jos siihen tarvitsee omaa autoa.

Suomi on tyly maa pienituloisille ihmisille ja edellinen hallitus jakoi rahaa kaikille muille paitsi pienituloisille koronatukien,sähkötukien ja ylimääräisten lapsilisien muodossa.

Samaan aikaan Suomessa kuitenkin duunarien palkat ovat erittäin hyvät verrattuna ns. valkokaulusten palkkoihin, ja globaaliin eroon näissä. Itse asiassa monessa duunariammatissa palkka on parempi kuin kouluttautuneella. Tästä esimerkkinä vaikka putkimies, joka voi pyytää melkein mitä vain haluaa, ja kirjastonhoitaja, jonka kk-palkka oli ainakin vielä pari vuotta sitten jossain 1700 euron tietämillä.

Vierailija
653/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksen mallilla ei saa soviteltua päivärahaa ja kaupassa palkka 1300 netto kuukaudessa, kun tekee 30 tuntia viikossa vuorotyötä joka viikko. Kauppias ei anna työtunteja jo.

Herätkää nuoremmat sukupolvet.

Eläkkeitä on varaa maksaa 33 miljardia.

Herää itse.

Kokoomus tai valtio ei maksa eläkkeitä vaan jokainen kerryttää ne itse eläkerahastoon.

Olisikin niin. Jokainen työssäkäyvä kyllä maksaa eläkerahastoon, mutta ei sinne omaa eläkettä makseta vaan nykyisten eläkkeiden maksuun se menee. Tällä hetkellä kun ei millään uskalleta tehdä uudistuksia niin eläkeläisille maksetaan huolimatta siitä että väestökanta ja työssäkäyvien määrä ovat pienentyneet. Olisihan se ikävää suurille ikäluokille jos he ensimmäistä kertaa elämässään joutuisivat laskemaan elintasoaan sen sijaan, että se koko ajan nousee. Me nuoremmat olemme jo tottuneet laskevaan elintasoon, joten toki me voidaan sekin hyväksyä että maksamiamme eläkkeitä ei tulla koskaan saamaan takaisin. Toisin kuin suuret ikäluokat, joille eläke on tuottanut hyvin koska nuoremmat ikäluokat maksavat siitä suuren osan.

Vierailija
654/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on keskiluokkaiselle koulutetulle hyvinkin tuttu, köyhän opiskelijan arki ei unohdu. Kun on omalla velalla kouluttautunut ja maksanut velkansa pois, olisi kiva pystyä keräämään edes sillä lopulla ajalla turvaa eläkkeelle ja lapsille, kun opiskeluun ja uran aloitukseen on kulunut kymmenenkin vuotta, sitä aikaa mitä vähemmän kouluttautuneet ovat jo nostaneet palkkaa ja maksaneet asuntonsa. Sitten uran loppuvaiheessa rokotetaan kohtuuttomasti, koska se palkan pääosa kasaantuu sinne. Mutta todellisuudessa sillä korjataan pitkän ajan vajetta opintojen ja velan maksun ajalta.

Keskiluokka ostaa palveluja, mutta jos nähdään että ravintoloita, kampaajia, vaate- ja huonekalu- ja kenkäkauppoja, hierojia, kauneushoitoloita, autokauppoja, remonttifirmoja, pitopalveluita, siivousfirmoja, ym ei tarvita, niin kaikin mokomin kurittakaa keskiluokkaa...

Itse jotenkin näen asian niin, että keskiluokan käsitys heidän oikeudestaan tiettyyn elintasoon on kasvanut koko ajan. Nyt kun inflaatio on nostanut hintoja ja KAIKKI yhteiskuntaluokat joutuvat kiristämään (paitsi tosi rikkaat), valitetaan miten keskiluokka kärsii eniten. Kyse ei siis ole siitä, että keskiluokka ei kärsisi, vaan että kaikki kärsivät. 

Kaikkien elintaso siis laskee. Niin käy inflaatiossa tai taantumassa. Keskiluokalla on kuitenkin ollut ennen synkkiä aikoja mahdollista rakentaa omaa elämäänsä enemmän niin, että se olisi huonompien aikojen tullessa iskunkestävämpi. Keskiluokka ei ole mielestäni mikään sellainen, että siihen automaationa kuuluisi matkustelu, monta autoa, isompi asunto, kalliimmat harrastukset tai ravintolaillalliset. 

Olemme perheenä tulleet vuosia toimeen vain toisen palkalla. Nyt pari vuotta takana elämää, jossa on kaksi palkansaajaa, toinen matalapalkka-alalla ja toisella mediaania parempi palkka. Ja voin ihan käsi sydämellä sanoa, että tällä rahamäärällä pystyy hyvin kestämään kallistuneet korot, isommat bensa-, sähkö- ja ruokalaskut. En lainkaan ymmärrä keskituloisten valitusta, ettei raha riitä. Ehkä oma näkökulmani on vain se, että kun vuosia kituutti, on nyt uskomatonta huomata, että pystyn ostamaan kaupasta joskus sisäfilettä. Eikö se ole työn idea? 

Vierailija
655/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, on aina hauskaa kun ihminen jolla ei ole todellisesta köyhyydestä mitään käsitystä uhriutuu, että joutuu jättämään ulkomaanmatkan väliin tms.

Pari esimerkkiä:

- rakennetaan aivan liian suuri koti, eikä ajatella, että lämmityskulut voivat nousta

- rakennetaan aivan liian suuri lämmitetty autotalli

- hankitaan aivan liian monta, suurta ja kuumaa poroammetta, joita ei voi sammuttaa, etteivät jäädy pilalle

- hankitaan muutamia tehokkaita, suurimoottorisia autoja, osa-maksulla tottakai

- otetaan lainaa todella paljon vaikka mihin, eikä ajatella, että korotkin voi nousta

- jne

Sitten voidaan kysyä, miksi näin tyhmillä voi olla näin hyvät työpaikat, jossain on mennyt jotain pahasti pieleen????

Ihan kiva kuvitelma joo, mutta eihän tuollaista todellisuudessa ole.

- Aivan liian suuri koti. Todennäköistä, että tämä on monella ongelmana.

- Aivan liian suuri lämmitetty autotalli. Todennäköistä, että tämä ei ole monella ongelmana. Autotallia ei ole pakko lämmittää, joten se lopetetaan heti.

- Liian monta, suurta ja kuumaa poroammetta pihalle- En ole koskaan nähnyt enempää kuin yhden poreammeen per piha, ja niidenkin lämmitys on aina ollut säädettävissä. Toki se vaatii jotain, mutta eri asia pitää allas yli jäätymispisteen kuin kuumana. Ja tosiaan, onko yksi liian monta?

- Muutamia tehokkaita, suurimoottorisia autoja, osa-maksulla tottakai. En ole myöskään koskaan nähnyt että autoja olisi enempää kuin yksi palkkaa saava aikuinen. Toki voi olla jos perheeseen kuuluu yksi todella hyvin tienaava, mutta silloinhan tämäkään ei ole ongelma.

- Lainaa todella paljon vaikka mihin. - Mielestäni suurimmat lainaongelmat tuli jo asunnoissa ja autoissa, en tiedä mihin muuhun sitä menee. Varmaan jollakulla johonkin, joo.

Ja tästä päästään siihen, että miten näin tyhmillä on näin hyvät työpaikat? En itse tunne yhtään "näin tyhmää" joten hankala sanoa, mutta sen verran voin sanoa että ei tuo mikään normaali keskiluokkainen perheasunto ole.

Vierailija
656/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin vaihtaa osia kenen tahansa keskituloisen ihmisen kanssa välittömästi. Minulle yksinhuoltajana ja pitkäaikaistyöttömänä, erittäin vaikeasti työllistyvänä (eli kuuluisin eläkkeelle, mutta en pääse lukuisista lääkärin ym. lausunnoista huolimatta) jää käteen kuukausittain pakollisten laskujen jälkeen noin 700euroa kahdelle ihmiselle ruokaan vaatteisiin ym. Itsestäni en niin välitä, mutta lapsen tulevaisuus on jatkuva huolen aihe. Miltä kuulostaa, vaihdetaanko?

Jos pakollisten kulujen jälkeen, jää kuukaudessa käyttörahaa 700e, niin se on hyvin!

Mitä sä valitat? Mitä muuta sun pitäisi saada? Kun vielä päiväsikin saat käyttää just niin kuin lystäät ja raha vain tippuu tilille.

Ja koko elämä hoituu itsestään?

Jää itse pois töistä, jos siellä on noin kamalaa.

Vastauksesta päätellen ei siis jääkään puuttumaan mitään sellaista mitä tarvitsisi. Lisää rahaa pitäisi vaan saada kaiken maailman "mut kun mä haluun sitä ja mä haluun tätä" - ostoksiin ja elämään.

Vierailija
657/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä kaupoissa hyllyttämässä tavaroita ja kirjastossa laittamassa kirjoja hyllyyn sekä sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä jne.

Samaan aikaan minimieläke 922 netto, josta ei mene veroa.

Eikö työtön saa asumistukea? Tai saako työtön lapsilisää,toimeentulotukea?

Miten tuolla 580 eurolla saa maksettua edes vuokran?

Jos työtön asuu työssäkäyvä puolison kanssa niin hän ei saa muita tukia. Ja työttömiä AMK tutkinnon suorittaneita on työmarkkinatuella töissä.

Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku/asumismeno toimeentulotuessa. Kaupunki ei saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

Nyt on yt-neuvotteluita menossa ja porukkaa irtisanotaan.

Niin unohdit mainita sellaisen pienen asian että asut työssäkäyvän puolison kanssa. Kokeileppa asua yksin niin huomaat sen kuinka kallista yksinasuminen on jos sulla vielä sattuu olemaan oma auto.

Niin, meillä puoliso tienaa 2400 brutto eli 1700 netto kuukaudessa, kun raataa vuorotöissä kaupassa 40 tuntia viikossa. Meillä on 2 lasta ja työmarkkinatuki on 760 netto kun 2 alle 17 - vuotiasta lasta ja meillä on puolison työn takia auto. Ei saa vuokralla muita tukia ja ansiosidonnainen on tärkeä, jos saa välillä töitä.

Eli teidän tulot on nettona noin 2500e.

Mina asun yksin enkä mitään tukia saa. Nettopalkkani on 2000e josta maksan kaikki yksin, minun mielestä teillä on asiat paljon paremmin kuin minulla koska yksinasuminen on paljon kalliimpaa.

Ajatteletko, että tuolla extra 500€:lla maksetaan helposti isompi koti (kyllä, 4 ihmistä tarvitsee isomman kuin yksiö), vaatteet ja ruokakin kaikille?

Kokonaisuuden huomioiden ei välttämättä helposti, mutta milloin olet viimeksi katsonut asuntoilmoituksia? Isompi koti on aina halvempi kuin pienempi jos neliömääräisesti vertaillaan.

Vierailija
658/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun itse alempaan keskiluokkaan. Brutto 3200e ja netto 2150e.

Asumiskulut+auto+laskut jälkeen minulle jää rahaa käytettäväksi noin 1000e.

Ruokakulut on noin 400e/kk(sisältäen shampoot,paskapaperit yms)

Noin 600e/kk jää siis käyttörahaa jolla makselen auton remontit,taloyhtiönremontit,huonekalut, yms. en käy baareissa,ravintoloissa tai missään yleisötapahtumissa koska muuten en pystyisi maksamaan kyseisiä asioita.

Olen itse mies ja sitä ikäluokkaa milloin lapsia yleensä tehdään, miten minä lapsia voisin tehdä kun talouteni on jo nyt noin tiukilla?

Se kuinka kalliista asunnosta maksat lainaa on sun oma valinta. Ja keräät itsellesi omaisuutta. Moni työtön asuu vuokralla.

Pitäisikö yhteiskunnan maksaa työttömille omistusasuntojakin, vai mitä tuo viimeinen lause tarkoittaa?

Vierailija
659/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä kaupoissa hyllyttämässä tavaroita ja kirjastossa laittamassa kirjoja hyllyyn sekä sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä jne.

Samaan aikaan minimieläke 922 netto, josta ei mene veroa.

Eikö työtön saa asumistukea? Tai saako työtön lapsilisää,toimeentulotukea?

Miten tuolla 580 eurolla saa maksettua edes vuokran?

Jos työtön asuu työssäkäyvä puolison kanssa niin hän ei saa muita tukia. Ja työttömiä AMK tutkinnon suorittaneita on työmarkkinatuella töissä.

Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku/asumismeno toimeentulotuessa. Kaupunki ei saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

Nyt on yt-neuvotteluita menossa ja porukkaa irtisanotaan.

Niin unohdit mainita sellaisen pienen asian että asut työssäkäyvän puolison kanssa. Kokeileppa asua yksin niin huomaat sen kuinka kallista yksinasuminen on jos sulla vielä sattuu olemaan oma auto.

Niin, meillä puoliso tienaa 2400 brutto eli 1700 netto kuukaudessa, kun raataa vuorotöissä kaupassa 40 tuntia viikossa. Meillä on 2 lasta ja työmarkkinatuki on 760 netto kun 2 alle 17 - vuotiasta lasta ja meillä on puolison työn takia auto. Ei saa vuokralla muita tukia ja ansiosidonnainen on tärkeä, jos saa välillä töitä.

Eli teidän tulot on nettona noin 2500e.

Mina asun yksin enkä mitään tukia saa. Nettopalkkani on 2000e josta maksan kaikki yksin, minun mielestä teillä on asiat paljon paremmin kuin minulla koska yksinasuminen on paljon kalliimpaa.

Ajatteletko, että tuolla extra 500€:lla maksetaan helposti isompi koti (kyllä, 4 ihmistä tarvitsee isomman kuin yksiö), vaatteet ja ruokakin kaikille?

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001687068.html

Yksinasuminen on kaikista kallein asumismuoto.

Yksinasuva maksaa kaikki yksin kun taas pariskunta voi jakaa kulut.

Voi herranjestas, jos tuon mun lapset sulle ja saat sen 500. Teinipoika syö meinaan paljon. Saat laittaa joka päivä ruokaa, kun tulet töistä kotiin. 13 - vuotias on nyt 175 cm pitkä ja kasvaa vaan. Tuon sulle 2 teiniä.

Etkö sinä saa tuon halvemman asumisen (per neliö) päälle myös lapsilisää? Sen puitteissa voit miettiä mitä teinille syöttää, miksi ei vaikka papuja. Jos haluat että joku muu miettii nämä puolestasi joudut maksamaan sille kuuluisalle muulle palkkaa - nykyisten kulujen lisäksi.

Vierailija
660/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historia toistaa itseään kirjoitti:

Meillä pieni perheyritys. 90 luvun devalvaatiossa valehteli pankinjohtaja vielä edellisenä päivänä, että ei devalvaatiota tule. Sitten tuli ja velat 10-kertaistuivat yhdessä yössä. Suunniteltu kuppaus valtion toimesta. Moni firma meni nurin tuolloin, pankit veivät kiinteistöt ja itsemurhat lisääntyivät. Nyt valtio on taas tuhlannut miljardeja, vetää elämisen kulut ja korot ylös, ja pian taas valtio ja pankit kuppaavat kansalta ja pk yrityksiltä miljardeja hyvä veli järjestölle. Katsokaa vain, lopputulos tänä vuonna on se.

Historia toistaa itseään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi