Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"

Vierailija
19.04.2023 |

Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?

https://yle.fi/a/74-20026802

Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...

Kommentit (1023)

Vierailija
661/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun itse alempaan keskiluokkaan. Brutto 3200e ja netto 2150e.

Asumiskulut+auto+laskut jälkeen minulle jää rahaa käytettäväksi noin 1000e.

Ruokakulut on noin 400e/kk(sisältäen shampoot,paskapaperit yms)

Noin 600e/kk jää siis käyttörahaa jolla makselen auton remontit,taloyhtiönremontit,huonekalut, yms. en käy baareissa,ravintoloissa tai missään yleisötapahtumissa koska muuten en pystyisi maksamaan kyseisiä asioita.

Olen itse mies ja sitä ikäluokkaa milloin lapsia yleensä tehdään, miten minä lapsia voisin tehdä kun talouteni on jo nyt noin tiukilla?

Se kuinka kalliista asunnosta maksat lainaa on sun oma valinta. Ja keräät itsellesi omaisuutta. Moni työtön asuu vuokralla.

Asuntoni arvo on noin 70 000e. Lainanlyhennys 500e/kk vastike+rahoitusvastike 300e/kk ja sähkölasku noin 100e/kk. Sähkö talvella noin 200e ja kesällä alle 100e kun on sähkölämmitys.

45 neliön asunto minulla.

Me asutaan vuokralla kolmiossa, vuokra 800, ei saada pankista lainaa. 30 vuotta kohta oltu yhdessä. Lentokoneessa olen ollut kerran elämässäni lapsena.

Te? Eli teitä asuu useampi samassa asunnossa, sehän helpottaa kummasti.

Maksatko siis vuokraa 400e/kk?

Minähän olisin aivan riemusta onnellinen jos minun asumiskuluista puolet maksaisi joku toinen!

Jos maksat yksin vuokraa ja saat 2000 netto niin sulla jää 1200 yksin muuhun. Luxusta.

Ei ole luksusta kun sillä 1200 eurolla maksan autoilun kulut eli bensat,vakuutusmaksut,katsastukset,verot ja korjaukset.

Jos tuo 1200e/kk jäisi elämiseen kuukaudessa niin se olisi minulle luxusta.

Eiköhän se ole kelle vaan keskiluokkaiselle luksusta, jos asumisen ja auton kustannusten jälkeen käteen jää 1200 euroa kuukaudessa. Se ei vaan ole keskiluokkaa Suomessa.

Vierailija
662/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 600e/kk jää siis käyttörahaa jolla makselen auton remontit,taloyhtiönremontit,huonekalut, yms. en käy baareissa,ravintoloissa tai missään yleisötapahtumissa koska muuten en pystyisi maksamaan kyseisiä asioita.

Olen itse mies ja sitä ikäluokkaa milloin lapsia yleensä tehdään, miten minä lapsia voisin tehdä kun talouteni on jo nyt noin tiukilla?

Se kuinka kalliista asunnosta maksat lainaa on sun oma valinta. Ja keräät itsellesi omaisuutta. Moni työtön asuu vuokralla.

Asuntoni arvo on noin 70 000e. Lainanlyhennys 500e/kk vastike+rahoitusvastike 300e/kk ja sähkölasku noin 100e/kk. Sähkö talvella noin 200e ja kesällä alle 100e kun on sähkölämmitys.

Me asutaan vuokralla kolmiossa, vuokra 800, ei saada pankista lainaa. 30 vuotta kohta oltu yhdessä. Lentokoneessa olen ollut kerran elämässäni lapsena.

Minähän olisin aivan riemusta onnellinen jos minun asumiskuluista puolet maksaisi joku toinen!

Jos maksat yksin vuokraa ja saat 2000 netto niin sulla jää 1200 yksin muuhun. Luxusta.

Ei ole luksusta kun sillä 1200 eurolla maksan autoilun kulut eli bensat,vakuutusmaksut,katsastukset,verot ja korjaukset.

1200€/kk yhdelle ihmiselle eikä tarvitse asumistakaan maksaa siitä? Sehän on ihan jäätävä summa rahaa yhdelle ihmiselle. Meidän nelihenkiselle perheelle jää 2000€/kk asumiskulujen jälkeen. Sillä sit teinit ruokitaan (syövät enemmän kuin minä ja mies), ostetaan vaatteet, puhelimet, läppärit jne jne. Juu ja toki meilläkin on se auto jonka bensat, vakuutusmaksut, katsastukset, verot ja korjaukset maksellaan. Pärjäilty ollaan ja kohta pärjätään paremmin kun olen valmistunut ja saan parempaa palkkaa. Siirryn keskiluokkaan.

Nyt ymmärsit väärin. Minulle jää pakollisten kulujen jälkeen 600e/kk rahaa elämiseen. Nettopalkkani on 2000e/kk.

nämä on näitä. pakollisia kuluja ovat varakkaiden mielestä uima- altaan lämmitys,mökki ja mönkkäri. Köyhän pakollisia menoja ovat vuokranmaksu,ei oman varallisuuden kartuttaminen asuntolainaa maksamalla. Meillä jää lapsen kanssa vuokran jälkeen 840 e. Se vuokra on 970 e kk. 840 eurosta maksan puhelinlaskut matkakortit ja netin. Luuleeko joku täällä että tt tuesta maksetaan kaikki ja käyttörahaa on se 840 e kk lapsen kansaa? Se 840 sisältää myös elarit ja lapsilisän joka katsotaan tuloksi toimeentulotuessa. Millä summalla rikkaiden mielestä meidän pitäisi tulla toimeen? Nytkin tilillä 0.60 senttiä. Huomenna tulee lapsilisä ja voin ostaa ruokaa.

Tuo taitaa olla oma mielipiteesi.

Ei edelleenkään kuulu uima-altaat, mökit ja mönkkärit omaan keskiluokkaiseen tuttavapiiriini. Luulet että muilla on paljon enemmän kuin teillä, mutta se ei vain pidä paikkaansa. Jollakulla ehkä onkin tuo kaikki mainitsemasi, mutta ei se ole mitenkään normaalia keskiluokkaista elämää. Ja mitä se normaali sitten Asuntolainojen ym jälkeen ei se käteen jäävä raha juurikaan eroa siitä mitä sinä saat.

Minulla yksinasuvalla keskiluokkaisella asunto- ja autolainan jälkeen käteen jää 400 euroa per kuukausi. Auto säästää minulle itselleni 1.5 tuntia joka työpäivä, joten kyllä se on mielestäni hyvä sijoitus vaikka kulut huoltoineen ja polttoaineineen ovat noin 250 euroa kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1200€/kk yhdelle ihmiselle eikä tarvitse asumistakaan maksaa siitä? Sehän on ihan jäätävä summa rahaa yhdelle ihmiselle. Meidän nelihenkiselle perheelle jää 2000€/kk asumiskulujen jälkeen. Sillä sit teinit ruokitaan (syövät enemmän kuin minä ja mies), ostetaan vaatteet, puhelimet, läppärit jne jne. Juu ja toki meilläkin on se auto jonka bensat, vakuutusmaksut, katsastukset, verot ja korjaukset maksellaan. Pärjäilty ollaan ja kohta pärjätään paremmin kun olen valmistunut ja saan parempaa palkkaa. Siirryn keskiluokkaan.

Nyt ymmärsit väärin. Minulle jää pakollisten kulujen jälkeen 600e/kk rahaa elämiseen. Nettopalkkani on 2000e/kk.

koko jutun pointti lienee se että keskiluokalla on varaa karsia niistä " pakollisista" menoistaan köyhillä ei.

Miksi keskiluokan pitää yksin maksaa kaikkien yhteiset menot?

Suomessa on muutakin kuin köyhät ja keskiluokka.

Ei ole niin paljoa. Ei Suomen "rikkailta" voi ottaa niin paljoa että köyhät ja keskiluokka välttyisi verojen maksuilta. Herlinit elättäisi Suomen ehkä yhden vuoden verran, ja sitten oltaisiin taas saman kysymyksen edessä. Seuraavat rikkaat ei pystyisi elättämään meitä niinkään kauaa, joten mentäisiin ehkä jo sukuihin 2 - 10. Ja sillä taas päästäisiin vuosi eteenpäin, kun oltaisiinkin käytetty varat suvuilta 11 - 15. ....ja sitten ollaankin jo vahvasti keskiluokassa.

Vierailija
664/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä kaupoissa hyllyttämässä tavaroita ja kirjastossa laittamassa kirjoja hyllyyn sekä sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä jne.

Samaan aikaan minimieläke 922 netto, josta ei mene veroa.

Eikö työtön saa asumistukea? Tai saako työtön lapsilisää,toimeentulotukea?

Miten tuolla 580 eurolla saa maksettua edes vuokran?

Jos työtön asuu työssäkäyvä puolison kanssa niin hän ei saa muita tukia. Ja työttömiä AMK tutkinnon suorittaneita on työmarkkinatuella töissä.

Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku/asumismeno toimeentulotuessa. Kaupunki ei saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

Nyt on yt-neuvotteluita menossa ja porukkaa irtisanotaan.

Niin unohdit mainita sellaisen pienen asian että asut työssäkäyvän puolison kanssa. Kokeileppa asua yksin niin huomaat sen kuinka kallista yksinasuminen on jos sulla vielä sattuu olemaan oma auto.

Niin, meillä puoliso tienaa 2400 brutto eli 1700 netto kuukaudessa, kun raataa vuorotöissä kaupassa 40 tuntia viikossa. Meillä on 2 lasta ja työmarkkinatuki on 760 netto kun 2 alle 17 - vuotiasta lasta ja meillä on puolison työn takia auto. Ei saa vuokralla muita tukia ja ansiosidonnainen on tärkeä, jos saa välillä töitä.

Eli teidän tulot on nettona noin 2500e.

Mina asun yksin enkä mitään tukia saa. Nettopalkkani on 2000e josta maksan kaikki yksin, minun mielestä teillä on asiat paljon paremmin kuin minulla koska yksinasuminen on paljon kalliimpaa.

Ajatteletko, että tuolla extra 500€:lla maksetaan helposti isompi koti (kyllä, 4 ihmistä tarvitsee isomman kuin yksiö), vaatteet ja ruokakin kaikille?

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001687068.html

Yksinasuminen on kaikista kallein asumismuoto.

Yksinasuva maksaa kaikki yksin kun taas pariskunta voi jakaa kulut.

Tietenkin näin,  jos pariskunnan tulot on 2 x yksinasujan tulot.

Äskeisessä oli vain niin, et yksineläjä sai vain 500€/kk vähemmän kuin nelihenkinen perhe. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä ymmärtääkseen, että tuo viisisataa ei riitä isompaan kotiin, vaatteisiin ja ruokaan neljälle. Menee jo pelkkään ruokaan helposti se summa.

Eihän se noin mene. Pienemmissä asunnoissa on kalliimmat neliöt kuin isommissa asunnoissa.

Yksinasuvalle tulee kodinkoneet ja huonekalut kalliimmiksi kuin pariskunnille.

Yksinasuva maksaa yksin auton kulut sekä kodin laskut.

Yksinasuminen on kallein asumismuoto juuri tuon takia.

Perheellä kodinkoneet kuluvat nopeammin loppuun, kun pyykkiä pestään 2 koneellista päivässä, ei vain 3 koneellista viikossa.

Juuri näin. Ymmärrän että yksineläjällä on huonompi taloudellinen asema, kuin lapsettomalla pariskunnalla mutta on aivan naurettavaa väittää että yksineläjä elää perhettä köyhemmin. Ei hyvänen aika! Yksineläjä voi asua yksiössä tai pienessä kaksiossa kun perhe ei voi. Ihan sama vaikka neliöhinta olisikin korkeampi. Yksineläjä ostaa ruokaa ja tarvikkeita vain itselleen versus perheelle. Samalla palkalla elätetään useampi henkilö, palkka ei nouse senttiäkään lasten myötä. Lapsilisä ei riitä alkuunkaan kattamaan kuluja, ei edes sitä isompaa asuntoa saati muuta.

Ei ole mitenkään sanottu ettei perhe voi asua yksiössä. Ennenhän se oli jopa normaalia. Se on vaan nykyistä "olen tottunut tähän, joten en halua".

Vierailija
665/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, on aina hauskaa kun ihminen jolla ei ole todellisesta köyhyydestä mitään käsitystä uhriutuu, että joutuu jättämään ulkomaanmatkan väliin tms.

No just.

Aina ei ole hauskaa olla se joka maksaa kaiken. Muiden menot ja omat menot. Sehän se käytäntö on ollut jo kovin kauan.

Rikkaat eivät maksa veroja, se sijoittavat ja kierrättävät rahojaan ties minkä kuvioiden kautta ja pitävät palkkatulot nollassa. Tavallinen keskiluokka saa palkkatuloa ja se on se mihin kovimmat verot kohdistuvat. Jos et usko, niin katso verotilastoja. Suurimmat verot kerätään keskiluokalta. Nollaveroihin pääsevät vain rikkaat ja köyhät.

Köyhiltä ei kerätä veroja, heille annetaan veroina kerättyä rahaa. Se on ihan oikein, sillä hekin ansaitsevat ihmisarvoisen elämän. Mutta sitä elämää saisivat maksaa myös varakkaat.

Varsinkin keskiluokkaiset lapsiperheet tipahtelevat ties mihin kannustinloukkuihin. Ne ovat hassuja loukkuja. En varmasti koskaan unohda työkaveria, joka kieltäytyi palkankorotuksesta sillä perusteella, että perheen nettotulot laskee jos palkka nousee. Hänellä oli iso perhe ja vaimo kotona. Palkankorotus olisi vienyt heiltä tukia pois enemmän kuin palkankorotuksesta olisi jäänyt käteen. Se tilanne oli täysin järjetön.

Nyt näyttää siltä, että äänekkäimmin eskiluokkaa haukkuvat yrittäjät ja varakkaisiin perheisiin syntyneet kermaperseilijät. Ihmiset joilla ei ole mitään käsitystä keskiluokkaisesta elämästä.

Björn Wahlroos maksoi 2000 -2018 veroja n. 64 miljoonaa euroa. Kyllä rikkaatkin maksavat, todellakin maksavat.  Työkaveri, jonka perheen sosiaalituet laskevat palkankorotuksen myötä ei ole keskiluokkaa. 

Ja paljonkos Björn Wahlroos saikaan niitä maataloustukia.

Ja maksaako hän verot Suomeen vai Ruotsiin?

Nuo 64 miljoonaa maksoi Suomeen, sitten muutti Ruotsiin, kun kyllästyi maksamaan liikaa. Näin miettii moni varakas. 

Tulot 10 miljoonaa. Veroprosentti 32.

Näin se progressiivinen verotus tasaa ihmisten tuloeroja. ..eiku ei se tasaakaan kuin köyhempien tuloeroja.

Aika moni keskiluokkainen ottaisi mielellään veroprosentiksi 32, vaikka tulot eivät ole edes yhtä miljoonaa.

https://www.talouselama.fi/uutiset/wahlroos-maksaa-jattituloistaan-vain…

Björn Wahlroos on saanut monena vuonna 200 000 maataloustukea.

Työtön saa työmarkkinatukea 10 000 brutto eli 5000 netto ja tekee sillä työmarkkinatukitöitä.

Okei, I'll bite. Montako työllistät saamallasi tuella? Kuinka paljon liikevaihtoa luot sillä? Miten paljon vientiä ulkomaille voidaan odottaa? Montako muuta henkilöä ruokit saamallasi työmarkkinatuella?

Vierailija
666/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla Tuoja Siltamäellä täytyy olla jotain omia ongelmia tosi paljon. Kaikki sen kirjoittamat jutut on todella vit*umaisia. Ja journalistiset ansiot joka jutussa aivan olemattomat. Yhdessä jutussa hän perusti käsityksensä eräästä asiasta TikTok videoon. Tässä jutussa mainitsee Piritta Hagmanin kuin yleistyksenä huonosta taloudenhoidosta. En voi ymmärtää että verorahoilla kustannetaan näin laadutonta journalismia.

Vierailija
667/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha tästä asiasta on kansan keskenään riidellä. Meiltä viedään talouselämän ja hallituksen toimesta varallisuus. Suomalaisilla on liikaa kiinteää omaisuutta. Omistamme metsää, taloja ja kesämökkejä. Kun maksamme näitä, on se kaikki pois kulutuksesta ja tähän halutaan muutosta.

... Eipä sitä varallisuutta ole kukaan viemässä, vaan halutaan varmistaa että sille tulee mahdollisimman paljon tuottoja ja että mahdollistetaan vientiä siellä missä se on lisättävissä.

Riitely on tässä tapauksessa kiitos vasemmiston, joka haluaa antaa olettaa että joku olisi viemässä heiltä kaiken. Sehän ei Suomessa pidä paikkaansa, vaan meidän oikeistokin on hyvin lähellä Jenkkilän vasemmistoa ja köyhempiä tuetaan kyllä.

Vierailija
668/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka tämän lystin pääosin maksaa. Saamapuolella olijoiden on turha kitistä.

Sen on turha kitistä, jolla ON VARAA MAKSAA JA VIELÄ VALITA.

En ole samaa mieltä. Jolla on varaa maksaa, pitää olla varaa valita. Suurimmalla osalla suomalaisista on varaa valita, mutta valinnat ovat liian kivuliaita jolloin päädytään tilanteeseen ettei rahat riitä eikä ole varaa maksaa.

Vierailija
669/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä asioita keskiluokka voi tehdä kun hinat nousee: myydä toisen auton pois, usein on vain ns. kauppakassina.

Jos on vene tms., jolle vähän käyttöä, sama.

Nurkissa on kaikenlaista rahanarvoista hyväkuntoista härpäkettä. Niitä voi myydä ja niistä saa hyvinkin rahaa.

Vähentää maksullisia harrastuksia, matkailua, suoratoistopalveluja, harrastusvälineitä yms.

Ostaa vain tarpeellista, ei tee turhia remontteja vain tunnesyistä tai kun asunto kaipaisi päivitystä.

Jne.

Joo, ymmärrän pointin. Mutta näin keskiluokkaisena annan omat kommenttini:

- Ei ole toista autoa

- Ei todellakaan ole venettä, ei edes paikkaa missä käyttää venettä

- Kaikenlainen härpäke on aika laaja käsite,- mutta joka tapauksessa hyvin vähän härpäkkeitä joten tästäkään en voi odottaa suurta tuloa

- Maksulliset harrastukseni, matkailu, suoratoistopalvelut, harrastusvälineet yms, ovat tällä hetkellä 40 euroa vuodessa. Hyvin edullista mielestäni, enkä näe että voisin tästä vähentää jos jotain vielä haluan harrastaa.

- Ostaa vain tarpeellista, eikä remontoida tunnesyistä. En edes ymmärrä tätä - siis tekeekö joku remontteja tunnesyistä, ei tarpeesta?

Ja todellakin, oma kokemukseni on että tukiensaaja pääsee samaan elintasoon kuin minä, mutta toisin kuin tukiensaaja, joudun itse uhraamaan 40 tuntia viikossa saavuttaakseni tämän tason. En siis koe nykyistä tilannetta reiluna, vaan mielestäni työssäkäyvälle tilanteen pitäisi olla selvästi edullisempi kuin vain tukia saavalle henkilölle.

Vierailija
670/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka tämän lystin pääosin maksaa. Saamapuolella olijoiden on turha kitistä.

Oletko saikulla kotona, kun on aikaa kirjotella?

Työvuoroja on monenlaisia, osa tekee iltaa tai yötä, tai on just tänään vapaapäivä, tai loma. Minä olen taideopettaja, ja oppilaani tulevat vasta iltapäivällä ja illalla. 

Vuorolisät ollaan poistamassa miten sitten pärjäät?

En ole saanut vuorolisiä ikinä, eli samalla tavalla pärjään :) Tämä ei ole vuorotyötä, vaan työt nyt vaan on iltapuolella. 

se taideope

Vierailija
671/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömällä on omat nettisivut missä hän ilmoittaa hakemansa työpaikat, mennään pankkitunnuksilla. Netissä myös selataan avoimet työpaikat ja haetaan niitä. Minulla on mennyt välillä 4 tuntiakin yhteen hakemukseen joten ei mikään kirjaston yksi tunti riitä.

Lisäksi on ollut työhaastatteluita teamsilla 2 tunnin varoitusajalla.

En ole aivan varma ymmärsinkö tämän oikein. Onko siis neljän tunnin työpanos yhtä hakemusta varten mielestäsi liikaa kuukauden tukien saamiseen?

Jos en ole aivan väärin ymmärtänyt, kuukaudessa täytyy lähettää neljä hakemusta jolloin tämä liiallinen vaatimus tukea saadakseen on 16 h / kk.

Vierailija
672/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon myös miettinyt miks mun kannattaa tehdä töitä, pakollisten laskujen jälkeen käteen jää sama kuin työttömällä n.600€

Naapuri saa toimeentulotukea ja antoi mulle juuri vanhat silmälasinsa kun itse sai sossusta uudet.

Joka päivä hän lähtee kuntosalille ja uimaan, kysyin miten ihmeessä hänellä riittää raha kun maksu on 8€/krt niin hän sanoi että Turun kaupungilta saa rannekkeen millä pääsee ilmaiseksi uimaan joka uimahalliin ja kuntosalille, kesällä museoihin yms.

Minä olen pienestä palkastani maksanut tästä huvista 8€/krt

Sain häneltä myös burana 800 kun hammas oli kipeä, eikä ole vielä varaa mennä poistattamaan viisaudenhammasta. Hänellä oli maksusitoutumus apteekkiin ja resepti valmiina, käveli sisään ja haki lääkkeet.

Kyllä pistää miettimään onko tässä maassa järkeä tehdä matalapalkka töitä.

kuulostaa että olet oikeutettu asumistukeen. toimeentulotuki on 580 e yksinasuvalle josta hän maksaa laskunsa ja asumista lukuunottamatta pakolliset menot. ilmeisesti sinulla jää tuo 600 e laskujen jälkeen? voisitko karsia pakollisia menoja yhtä pieneksi kuin naapurisi niin että maksat palkasta vain asumisen ja katsot paljonko rahaa jää sen jälkeen? ilmeisesti asut yksin joten asut varmaan yksiössä,vuokra n 800 e? Eli nettotulosi ovat 1400 e kk? teetkö kokopäivätyötä? Jos et voit olla oikeutettu soviteltuun päivärahaan.

Ohis, mutta kyllä toimeentulotuki korvaa myös vesimaksun, sähkölaskun ja kotivakuutuksen. Jotka äkkiä ovat yli 100€/kk

Lisäksi jos olet toimeentulotuella ei Tule äkillisiä lääkäri/hammaslääkärilaskuja ja lääkelaskuja jotka nekin saattavat olla 100€/kk

Myös harkinnanvaraista tukea annetaan sossusta esim. Pesukoneeseen, silmälaseihin,tms. eli et ole ihan lirissä jos joku näistä hajoaa

kotivakuutus ei paljoa ole tai vesimaksu yksinasuvalla. joku kommentoi että jää 600 e pakollisten menojen,työttömällä jää 580 e josta maksaa pakolliset menot vuokraa lukuunottamatta. mitä ovat pakolliset menot asumisen lisäksi? vesi,sähkö ja kotivakuutus yksinasuvalka ehkä n 40 e kk,mitä ne muut me on? kun tt tuella ne pakolliset menot maksetaan siitä tt tuesta,ei se tuki ole mikään discoraha. siitä menee makötkakulut puhelin ja netti jne.

Työtön ei kyllä toimeentulotuesta maksa sähkö, vettä ja kotivakuutusta vaan sossu maksaa ne. Ja ainakin Turussa vesimaksu on 25€/hlö ja sähkö näillä hinnoilla siirtoineen lähemmäs 50€ voi ola enemmänkin.

Ja jos huomasit niin myös tuo kirjoittajille jää pakollisten menojen jälkeen se 600€ ja hänkin maksaa siitä ne ei-pakolliset kuten netti ja puhelin.

Ei maksa sossu, kun on pienipalkkainen puoliso. Työmarkkinatuki on 580 netto.

Niin tässä puhuttiin nyt yksinelävistä. Sama ongelma on tuolla kirjoittajalla joka vertasi itseään työttömään. Tottakai tilanne muuttuu jos on puoliso.

Niin, mutta jos sinut irtisanotaan niin et saa silmälaseja sossusta eikä lainoja makseta jos on omistusasunto. Etkä saa mitää 500 toimeentulotukea tilille, koska sun asumismenot on pienet, kun asumismenoksi lasketaan pelkkä yhtiövastike, sähkö ja vesi.

Asuntolaina ja yhtiölaina ei ole laskuja.

Niin? Harvalla joka tekee matalapalkkatöitä on edes mahdollisuus asuntolainaan.

Minä vastasin tuohon tilanteeseen missä kirjoittajalle jää samanverran käteen kuin työttömälle.

Tuossa tilanteessa työtön on paremmassa asemassa kuin työssäkäyvä, niinkuin tässäkin sossu oli maksanut naapurille silmälasit ja tuo kirjoittaja joutuu niihin säästämään koska ei ole oikeutettu harkinnanvaraiseen tukeen.

Turha tähän on nyt keksiä puolisoita ja omistusasuntoja, tottakai ne muuttavat tilannetta.

Silmälaseihin saa valtavan 30e maksusitoumuksen 🤔

-eri

Tämä silmälasiasia koskee tällä hetkellä myös meidän perhettä. Kuulumme keskiluokkaan, mutta olen jo muutaman viikon aidosti yrittänyt keksiä mistä saisin kerättyä rahat teinin saamaan silmälasimääräykseen. Säästöt on viime talvi kuluttanut loppuun, nyt olisi aidosti tarvetta tuolle 30 euron maksusitoumukselle, mutta se ei luonnollisesti ole meille mahdollinen.

Ja ei, en huuda yhteiskuntaa apuun, mutta kyllä se hieman kiristää mieltä, että minun poika kulkee ilman silmalaseja, koska meillä ei tällä hetkellä ole riittävästi rahaa niihin. Saman aikaisesti maksan veroillani monen muun silmälasit. Tämä se meitä (alempaa) keskiluokkaa tällä hetkellä harmittaa.

Kolumnistin juttu oli puhdasta kermaperseilyä ja empatiakyvyttömyyttä.

Työttömille aina sanotaan, että muuta halvempaan asuntoon tai ota toinen työ.

Meillä toinen on työtön ja toinen tienaa 2400 brutto. Ei myöskään saada silmälasirahaa. Itsellä silmälasit ostettu vuonna 2015 ja puolisolla pitäisi olla silmälasit ja ajetaan autoa kumpikin. Puoliso käy autolla vuorotöissä ja minä saatan ajaa kauppaan hakemaan 4 hengen ruokaostokset.

Tehän olette ihan sitä suomalaista keskiluokkaa parhaillaan. Kirjoitat tämän kuin olisitte köyhempää osaa suomalaisista, mutta ne oikeasti köyhät maksavat oman asumisensa ja elämisensä ilman tukia yhdestä palkasta jota verotetaan aivan samalla tasolla kuin perheellisten ja avoliittolaistenkin.

Vierailija
673/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka kuluttaa palveluja. Monella kampaajalla, hierojalla, kuntosalilla, siivoojalla, ravintolalla, kahvilalla, erikoiskaupalla jne tulee ankeat ajat, jos keskiluokka lopettaa niiden käyttämisen.

Voi kuule, kyllä köyhätkin osaisivat tuollaisia palveluja käyttää jos rahaa olisi!

Vierailija
674/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan että kaikki tuet otettaisiin pois, näin verotus kevenisi huimasti sekä silloin jokainen elättäisi itse itsensä. Kansa olisi paljon onnellisempi silloin.

Ei verotus laske. Thl sanoi, että eläkeläisten hoitokotimenot nousevat 10 miljardiin 9 vuoden sisällä vuodessa.

nyt tuntuu että mediassa halutaan kääntää puhe työttömiin ja asumistukiin vaikka ne tuet ovat valtion budjetista 1/10. Halutaanko peitellä näitä eläke ja hoivakotimenoja? niistähän tulisi karsia ensin kun vievät melkein koko potin.

Naulan kantaan. Eläkkeet ja eläkeläisten sotemenot ovat se suurin ja todellisin rahareikä, johon verrattuna toimeentulotuet, asumistuet ja työttömyysrahat ovat pieniä suolarahoja. Keskiluokalla on elatusvelvollisuus boomereiden suuntaan, jotka päästettiin keskimäärin jo 60-vuotiaina kotiin köllöttelemään ylisuurille eläkkeille. Meidän keski-ikäisten keskiluokkaisten eläkeikä on jo lähellä seitsemääkymmentä ja varhaiseläkkeen reitit tukittu, leskeneläke muutettu määräaikaiseksi ja eläkekertymä eli tuleva bruttoeläke merkittävästi alhaisempi kuin kotona köllöttävillä boomereilla. Katsokaa suurten ikäluokkien suuntaan. Sinne keiden rahat valuvat. Olemme ensimmäinen ikäluokka, joka on merkittävästi koulutetumpi kuin vanhempamme, mutta silti merkittävästi köyhempi kuin vanhempamme ja tulemme sitä olemaan myös vanhoilla päivillämme.

No jos olet köyhempi kuin vanhempasi olet valinnut väärän ammatin.Minun duunarilapsilla on paljon enemmän omaisuutta kuin minulla oli heidän iässä.

En puhunut itsestäni vaan siitä, miten asiat keskimäärin ovat sukupolvien välillä. Sillä ei ole tässä nyt mitään merkitystä, miten paljon sinun lapsillasi tai minun vanhemmillani on omaisuutta. Kyse on yhteiskunnasta ja siitä, miten valta ja varallisuus jakautuu sukupolvien välillä. Suurten ikäluokkien jälkeläiset ovat ensimmäinen sukupolvi, joka on vanhempiaan koulutetumpi ja köyhempi.

Suuret ikäluokat ovat olleet jo nuoruudestaan lähtien ja edelleen vaikutusvaltaisin sukupolvi, koska heitä on eniten. Poliitikot eivät uskalla edes puhua heidän ylipaisuneiden etujensa leikkauksista mitään, ettei tämä valtaa pitävä äänestävä porukka lakkaa äänestämästä heitä. Nuorilta, lapsilta ja työikäisiltä voi aina leikata, vuodesta toiseen ja niin nykyisistä etuuksista kuin tulevista eläkkeistä.

Ne suuret ikäluokat ei ole enää kovin kauan teidän riesana .Sitten saatte nauttia suurista perinnöistä ja rikastua itsekin.Ihan mielenkiinnosta kysyn -mitä lapsilta tai työikäisiltä on leikattu?

Omat vanhempani kauhistelevat, miten kallista nykyisin kaikki on. Esimerkiksi lasten harrastukset, kun minä harrastin 80-luvulla samoja mitä omat lapseni nyt, niin maksut on todella moninkertaiset nyt, vaikka miten kääntelisi.

Vanhemmillani on sama netto eläkkeestä kuin minulla työstä, ja suunnilleen samalla alalla ollaan/olivat, kertoo sekin jotain.

Vierailija
675/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä kaupoissa hyllyttämässä tavaroita ja kirjastossa laittamassa kirjoja hyllyyn sekä sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä jne.

Jos työtön asuu työssäkäyvä puolison kanssa niin hän ei saa muita tukia. Ja työttömiä AMK tutkinnon suorittaneita on työmarkkinatuella töissä.

Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku/asumismeno toimeentulotuessa. Kaupunki ei saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

Niin unohdit mainita sellaisen pienen asian että asut työssäkäyvän puolison kanssa. Kokeileppa asua yksin niin huomaat sen kuinka kallista yksinasuminen on jos sulla vielä sattuu olemaan oma auto.

Niin, meillä puoliso tienaa 2400 brutto eli 1700 netto kuukaudessa, kun raataa vuorotöissä kaupassa 40 tuntia viikossa. Meillä on 2 lasta ja työmarkkinatuki on 760 netto kun 2 alle 17 - vuotiasta lasta ja meillä on puolison työn takia auto. Ei saa vuokralla muita tukia ja ansiosidonnainen on tärkeä, jos saa välillä töitä.

Mina asun yksin enkä mitään tukia saa. Nettopalkkani on 2000e josta maksan kaikki yksin, minun mielestä teillä on asiat paljon paremmin kuin minulla koska yksinasuminen on paljon kalliimpaa.

Ajatteletko, että tuolla extra 500€:lla maksetaan helposti isompi koti (kyllä, 4 ihmistä tarvitsee isomman kuin yksiö), vaatteet ja ruokakin kaikille?

Voi herranjestas, jos tuon mun lapset sulle ja saat sen 500. Teinipoika syö meinaan paljon. Saat laittaa joka päivä ruokaa, kun tulet töistä kotiin. 13 - vuotias on nyt 175 cm pitkä ja kasvaa vaan. Tuon sulle 2 teiniä.

Etkö sinä saa tuon halvemman asumisen (per neliö) päälle myös lapsilisää? Sen puitteissa voit miettiä mitä teinille syöttää, miksi ei vaikka papuja. Jos haluat että joku muu miettii nämä puolestasi joudut maksamaan sille kuuluisalle muulle palkkaa - nykyisten kulujen lisäksi.

Lapsilisä on n. satku per lapsi (yhdestä allekin), sillä ei koko kuukautta kateta. 

Vierailija
676/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nämä on näitä. pakollisia kuluja ovat varakkaiden mielestä uima- altaan lämmitys,mökki ja mönkkäri. Köyhän pakollisia menoja ovat vuokranmaksu,ei oman varallisuuden kartuttaminen asuntolainaa maksamalla. Meillä jää lapsen kanssa vuokran jälkeen 840 e. Se vuokra on 970 e kk. 840 eurosta maksan puhelinlaskut matkakortit ja netin. Luuleeko joku täällä että tt tuesta maksetaan kaikki ja käyttörahaa on se 840 e kk lapsen kansaa? Se 840 sisältää myös elarit ja lapsilisän joka katsotaan tuloksi toimeentulotuessa. Millä summalla rikkaiden mielestä meidän pitäisi tulla toimeen? Nytkin tilillä 0.60 senttiä. Huomenna tulee lapsilisä ja voin ostaa ruokaa.

Tuo taitaa olla oma mielipiteesi.

Ei edelleenkään kuulu uima-altaat, mökit ja mönkkärit omaan keskiluokkaiseen tuttavapiiriini. Luulet että muilla on paljon enemmän kuin teillä, mutta se ei vain pidä paikkaansa. Jollakulla ehkä onkin tuo kaikki mainitsemasi, mutta ei se ole mitenkään normaalia keskiluokkaista elämää. Ja mitä se normaali sitten Asuntolainojen ym jälkeen ei se käteen jäävä raha juurikaan eroa siitä mitä sinä saat.

Minulla yksinasuvalla keskiluokkaisella asunto- ja autolainan jälkeen käteen jää 400 euroa per kuukausi. Auto säästää minulle itselleni 1.5 tuntia joka työpäivä, joten kyllä se on mielestäni hyvä sijoitus vaikka kulut huoltoineen ja polttoaineineen ovat noin 250 euroa kuussa.

sinulla on oma asunto ja auto. siinä se ero jo tulee. Minä olen 45 v ja asunut aina vuokralla.autoon ei ollut varaa koskaan enkä ole saanut asuntolainaa.myy kämppä ja auto ja hae asumistukea ja tt tukea, saat niitä jos tienaa vain 600 e kk. noi tuet lasketaan kaikille samalla kaavalla. toki ei omistusasunnossa voi silloin asua tai omistaa autoa.

Vierailija
677/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä asioita keskiluokka voi tehdä kun hinat nousee: myydä toisen auton pois, usein on vain ns. kauppakassina.

Jos on vene tms., jolle vähän käyttöä, sama.

Nurkissa on kaikenlaista rahanarvoista hyväkuntoista härpäkettä. Niitä voi myydä ja niistä saa hyvinkin rahaa.

Vähentää maksullisia harrastuksia, matkailua, suoratoistopalveluja, harrastusvälineitä yms.

Ostaa vain tarpeellista, ei tee turhia remontteja vain tunnesyistä tai kun asunto kaipaisi päivitystä.

Jne.

omistatko auton ja asunnon? Minä en.en ole koskaan saanut asuntolainaa eikä ole varaa ollut edes ajokorttiin. autoon ei joka tapauksessa olisi varaa.t: pitkäaikaistyötön yh

Joo, ymmärrän pointin. Mutta näin keskiluokkaisena annan omat kommenttini:

- Ei ole toista autoa

- Ei todellakaan ole venettä, ei edes paikkaa missä käyttää venettä

- Kaikenlainen härpäke on aika laaja käsite,- mutta joka tapauksessa hyvin vähän härpäkkeitä joten tästäkään en voi odottaa suurta tuloa

- Maksulliset harrastukseni, matkailu, suoratoistopalvelut, harrastusvälineet yms, ovat tällä hetkellä 40 euroa vuodessa. Hyvin edullista mielestäni, enkä näe että voisin tästä vähentää jos jotain vielä haluan harrastaa.

- Ostaa vain tarpeellista, eikä remontoida tunnesyistä. En edes ymmärrä tätä - siis tekeekö joku remontteja tunnesyistä, ei tarpeesta?

Ja todellakin, oma kokemukseni on että tukiensaaja pääsee samaan elintasoon kuin minä, mutta toisin kuin tukiensaaja, joudun itse uhraamaan 40 tuntia viikossa saavuttaakseni tämän tason. En siis koe nykyistä tilannetta reiluna, vaan mielestäni työssäkäyvälle tilanteen pitäisi olla selvästi edullisempi kuin vain tukia saavalle henkilölle.

omistatko auton ja asunnon? Minä en.en ole koskaan saanut asuntolainaa eikä ole varaa ollut edes ajokorttiin.siinä se ero tulee

autoon ei joka tapauksessa olisi varaa.myy kämppä ja auto,jos tienaat vaan sen 600 netyo saat tukia.t: pitkäaikaistyötön yh

Vierailija
678/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin näin,  jos pariskunnan tulot on 2 x yksinasujan tulot.

Äskeisessä oli vain niin, et yksineläjä sai vain 500€/kk vähemmän kuin nelihenkinen perhe. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä ymmärtääkseen, että tuo viisisataa ei riitä isompaan kotiin, vaatteisiin ja ruokaan neljälle. Menee jo pelkkään ruokaan helposti se summa.

Eihän se noin mene. Pienemmissä asunnoissa on kalliimmat neliöt kuin isommissa asunnoissa.

Yksinasuvalle tulee kodinkoneet ja huonekalut kalliimmiksi kuin pariskunnille.

Yksinasuva maksaa yksin auton kulut sekä kodin laskut.

Yksinasuminen on kallein asumismuoto juuri tuon takia.

Perheellä kodinkoneet kuluvat nopeammin loppuun, kun pyykkiä pestään 2 koneellista päivässä, ei vain 3 koneellista viikossa.

Juuri näin. Ymmärrän että yksineläjällä on huonompi taloudellinen asema, kuin lapsettomalla pariskunnalla mutta on aivan naurettavaa väittää että yksineläjä elää perhettä köyhemmin. Ei hyvänen aika! Yksineläjä voi asua yksiössä tai pienessä kaksiossa kun perhe ei voi. Ihan sama vaikka neliöhinta olisikin korkeampi. Yksineläjä ostaa ruokaa ja tarvikkeita vain itselleen versus perheelle. Samalla palkalla elätetään useampi henkilö, palkka ei nouse senttiäkään lasten myötä. Lapsilisä ei riitä alkuunkaan kattamaan kuluja, ei edes sitä isompaa asuntoa saati muuta.

Ei ole mitenkään sanottu ettei perhe voi asua yksiössä. Ennenhän se oli jopa normaalia. Se on vaan nykyistä "olen tottunut tähän, joten en halua".

ennen oli tapana asua maakuopissa ja syödä nauriita

Vierailija
679/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä keskiluokkainen vaadin alennuksia kaikkiin tukiin. Me keskiluokkaiset tarvitsemme itsekin tukea, jos sairastumme, jäämme vanhempainvapaalle jne. Kaikesta voi tasapuolisuuden nimissä joustaa, ei vain työttömyysturvasta ja yleisestä asumistuesta.

Sitä varten on vakuutukset.

Ne tuethan on se vakuutus. Työssäkäydessä maksat, ja kun et käy töissä olet saamapuolella. Ei sen lisäksi kuulu ottaa erillistä vakuutusta, koska meidän sossuvaltiossa töissäkäyvä maksaa jo kohta varmaan 70 % ansaitsemastaan tuota vakuutusta.

Vierailija
680/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä raadan rahojeni eteen kuin pieni eläin, samoin mieheni. Eikä burn outin partaalla raatamisesta huolimatta elämäni ole keskiluokkaista kummempaa. Pistää todella vihaksi että kotona makaavat kuvittelevat minun elintasoni olevan joku automaattinen ihmisoikeus. Ei ole. Minun ihmisoikeutta poljetaan siinä kun minun oletetaan elättävän kaiken maailman lorvehtijoita. Minun = kaikki me keskiluokkaiset jotka teemme töitä elintasomme eteen.

Se on kummaa miten köyhien ihmisten ropoja kadehditaan eniten, etenkin varakkaat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi