Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"
Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?
Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...
Kommentit (1023)
Vierailija kirjoitti:
Voin vaihtaa osia kenen tahansa keskituloisen ihmisen kanssa välittömästi. Minulle yksinhuoltajana ja pitkäaikaistyöttömänä, erittäin vaikeasti työllistyvänä (eli kuuluisin eläkkeelle, mutta en pääse lukuisista lääkärin ym. lausunnoista huolimatta) jää käteen kuukausittain pakollisten laskujen jälkeen noin 700euroa kahdelle ihmiselle ruokaan vaatteisiin ym. Itsestäni en niin välitä, mutta lapsen tulevaisuus on jatkuva huolen aihe. Miltä kuulostaa, vaihdetaanko?
Vaihdetaan vaan! Mulla jää sama käteen, mutta teenkin erittäin vastuullista työtä kolmessa vuorossa n.40h/viikko!:) Sinä makaat kotona:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inssinen kirjoitti:
Keskiluokka on kansakunta.
Keskiluokka muodostaa yhteiskunnan tukirakenteen.
Ilman keskiluokkaa ei ole modernia yhteiskuntaa laisinkaan.
On suuri vääryys alistaa ja kyykyttää keskiluokkaaja viemältä siltä rahat riistoveroilla.
Hinnat ja verot on liian suuret, liitä tulee madaltaa ja keskiluokan ostovoimaa tulee nostaa!
Asuntojen hinnat ja vuokrat nostettiin korkeiksi ja nyt kiljutaan ettei palkka riitä.
Ei yhteiskunnan tehtävä ole maksaa mitään asuntojen myyntivoittoja.
Ennen asunnot oli kohtuu hintaisia esim. 1990-luvun lopussa, mutta sitten joku keksi, että hei asuntojen hintoja ja vuokria voidaan nostaa ja vetää voittorahoja itselle.
Nyt on suossa koko Suomi. Palkat ei riitä, asiakkaat vähenee, kun rahat menevät vuokraan eikä jää parturirahaa tai vaaterahaa.
Asuntotukia maksetaan ennätysmäärä vain ahneiden tähden.
Lisäksi vasemmistolaiset hallitukset ovat kokoajan nostaneet erilaisia veroja (mm. Marinin hallitus nosti useita eri veroja, mitkä koskee pieni ja keskituloisia suoraan ja välillisesti)
Uusien asuntojen hinnasta yli 50% on erilaisia veroja. Miettikää kuinka paljon se oikeasti on!?
Asunto mikä nyt maksaa uutena 300 000€, olisi ilman veroja 150 000€. 150 000€ asunto olisi 75 000€.
En sano, että vero pitäisi kokonaan poistaa, mutta sitä voisi kyllä kohtuullistaa!
Itse keskituloisena nuorena (25v) koen olevani täysin kannustinloukussa;
Työt pk -seudulla.
Asunnot maksavat 300 000€ ja enemmän (ellet halua huonokuntoista asuntoa ma*hanmuutt*ja lähiöstä) ja tähän opintolainaisena ei ole alkupääomaa.Palkka 2800€/kk, tästä menee veroja ja erilaisia maksuja se 1000€/kk. Vuokrat 800-1100€/pk seudulla. Epäsäännöllinen työaika ja töiden sijainti vaijtuu, joten auto pakollinen - tähän n.350€kk. ruoka 250€/kk, laskut 100€/kk.
Koitapa tuosta säästää omaan asuntoon!
Naapurissa on kaupungin vuokratalo ja useamman kanssa keskustellut, niin ei mielestäni ole reilua, että minä maksan itseni kipeäksi asumisestani kyseisellä alueella ja toiset saa saman ilmaiseksi tekemättä mitään.
Keskituloista kyllä rokotetaan tässä yhteiskunnassa! Marinin vasemmistolaishallitus vain pahensi tilannetta!
Kyllä se asunto ostetaan niin nopeasti, kun siirrytään työelämään.
Mä nostin opiskelijana lainaa ja rahat laitoin aspiin.
Tein ilmaisia harjoitteluja lomilla, sain jalan oven väliin. Viikonloput mäkissä ja asuin omakotitalon yläkerrassa. Ei ollut herkkua, mutta ystäväni oli pankissa töissä ja sanoin näin onnistuu.5 v elin tosi pienellä budjetilla.
Työkaveri asuu yksin 1200 e vuokra-asunnossa ja valittaa, kun ei rahaa jää käteen.
Et siis lukenut kommenttia mihin vastasit. Toisinsanoen, ei ole alkupääomaa millä ostaa tuota +300 000€ asuntoa yksin. Ja vuokrataso on niin korkea, ettei keskituloisellakaan jää sen jälkeen säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on keliakia, mutta on pakko työttömänä syödä leipää jne. Tulkoot syöpä ei voi mitään.
Ei Suomessa ole työttömänä rahaa mihinkään keliakia ruokavalioihin.
Jos ny kualis ja joutuis helvettiin, niin suurikos ero tuolla olisi?😀 Nii sillä, että olisiko helvetissä kärsimässä vai täällä elämässä jotain yks kuudes osa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan että kaikki tuet otettaisiin pois, näin verotus kevenisi huimasti sekä silloin jokainen elättäisi itse itsensä. Kansa olisi paljon onnellisempi silloin.
Ei verotus laske. Thl sanoi, että eläkeläisten hoitokotimenot nousevat 10 miljardiin 9 vuoden sisällä vuodessa.
nyt tuntuu että mediassa halutaan kääntää puhe työttömiin ja asumistukiin vaikka ne tuet ovat valtion budjetista 1/10. Halutaanko peitellä näitä eläke ja hoivakotimenoja? niistähän tulisi karsia ensin kun vievät melkein koko potin.
Naulan kantaan. Eläkkeet ja eläkeläisten sotemenot ovat se suurin ja todellisin rahareikä, johon verrattuna toimeentulotuet, asumistuet ja työttömyysrahat ovat pieniä suolarahoja. Keskiluokalla on elatusvelvollisuus boomereiden suuntaan, jotka päästettiin keskimäärin jo 60-vuotiaina kotiin köllöttelemään ylisuurille eläkkeille. Meidän keski-ikäisten keskiluokkaisten eläkeikä on jo lähellä seitsemääkymmentä ja varhaiseläkkeen reitit tukittu, leskeneläke muutettu määräaikaiseksi ja eläkekertymä eli tuleva bruttoeläke merkittävästi alhaisempi kuin kotona köllöttävillä boomereilla. Katsokaa suurten ikäluokkien suuntaan. Sinne keiden rahat valuvat. Olemme ensimmäinen ikäluokka, joka on merkittävästi koulutetumpi kuin vanhempamme, mutta silti merkittävästi köyhempi kuin vanhempamme ja tulemme sitä olemaan myös vanhoilla päivillämme.
No jos olet köyhempi kuin vanhempasi olet valinnut väärän ammatin.Minun duunarilapsilla on paljon enemmän omaisuutta kuin minulla oli heidän iässä.
En puhunut itsestäni vaan siitä, miten asiat keskimäärin ovat sukupolvien välillä. Sillä ei ole tässä nyt mitään merkitystä, miten paljon sinun lapsillasi tai minun vanhemmillani on omaisuutta. Kyse on yhteiskunnasta ja siitä, miten valta ja varallisuus jakautuu sukupolvien välillä. Suurten ikäluokkien jälkeläiset ovat ensimmäinen sukupolvi, joka on vanhempiaan koulutetumpi ja köyhempi.
Suuret ikäluokat ovat olleet jo nuoruudestaan lähtien ja edelleen vaikutusvaltaisin sukupolvi, koska heitä on eniten. Poliitikot eivät uskalla edes puhua heidän ylipaisuneiden etujensa leikkauksista mitään, ettei tämä valtaa pitävä äänestävä porukka lakkaa äänestämästä heitä. Nuorilta, lapsilta ja työikäisiltä voi aina leikata, vuodesta toiseen ja niin nykyisistä etuuksista kuin tulevista eläkkeistä.
Kerro mitä etuja 1300e eläkettä saavalla suuren ikäluokan edustajalla on?Onkohan joitakin mahtavia etuja jäänyt käyttämättä...
Silloin kun itse olette olleet työikäisiä,niin asunnot ovat olleet halpoja joten kaikilla suurien ikäluokkien edustajilla on omistusasunto - jos ei, niin se on vain omaa mokaa. Olette maksaneet alhaisia veroja, eläkemaksut olleet hyvin minimaaliset (5%, meillä 25%). Ostovoima teillä on ollut koko teidän elämän ajan paljon parempi kuin nyt työssä olevilla.
Toisinsanoen jos on elänyt edes perusjärkevösti niin siivoojana toimivalla suuren ikäluokan edustajalla on omistusasunto, josta maksaa kuluja sen 200-350€/kk riippuen mistä sen on ostanut. Esimerkissäni käytin omaa äitiäni. 4 lasta, erosi ju*oppo isästäni kun olin lapsi, kouluttamaton mutta työskenteli valtion virastolla siivoojana. Osti Munkkivuoresta kolmion 70-luvun alkupuolella.
Nykyisin edes pitkälle kouluttautuneella keskituloisella lapsettomalla ei ole moiseen mahdollisuuksia. Puhumattakaan siitä, että työskentelemme 70-vuotiaiksi tai vanhemmiksi ja te pääsitte eläkkeelle ennen 60 ikävuotta! Siitä huolimatta tulemme saamaan vain saman eläkkeen tai vähemmän vaikka työskentelemme keskimäärin yli 10v kauemmikn!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inssinen kirjoitti:
Keskiluokka on kansakunta.
Keskiluokka muodostaa yhteiskunnan tukirakenteen.
Ilman keskiluokkaa ei ole modernia yhteiskuntaa laisinkaan.
On suuri vääryys alistaa ja kyykyttää keskiluokkaaja viemältä siltä rahat riistoveroilla.
Hinnat ja verot on liian suuret, liitä tulee madaltaa ja keskiluokan ostovoimaa tulee nostaa!
Keskiluokkaa riistää eläkeläisten armeija. Siitä kannattaa aloittaa sen ihmettely, miksi on kuten on. Sen jälkeen kannattaa ruveta vaatimaan kannattamiltaan puolueilta, että alkavat puhua asioista oikeilla nimillä ja myöntää, että keskiluokan rahat valuvat historian pitkäikäisimpien eläkeläisten sote-maksuihin ja ylisuuriin eläkkeisiin, joita maksetaan jopa 40-50 vuotta per eläkeläinen ja leskeneläkkeet päälle. Eläkeläiset saavat asumistukea myös ihan eri ehdoin kuin työikäiset.
Sitten kannattaa alkaa vaatia, että myös nämä etuoikeutetut eläkeläiset joutuisivat osallistumaan näihin talkoisiin. Kaikilta nuoremmilta ryhmiltä on leikattu ja säästetty jo vuosia, eläkeläiset sen sijaan nauttivat ruhtinaallista suojaa. Rusinana pullassa eläkkeet nousevat nyt nopeammin kuin palkat, 8 %!. He eivät ole säästäneet omia eläkkeitään itse vaan nauttineet vähäisistä työeläkemaksuista sillä seurauksella, että 75 % eläkkeistä maksetaan suoraan nykyisten työikäisten, pääasiassa keskiluokan, lompakoista ylisuurina eläkemaksuina, joita sekä työntekijät että työnantajat yhdessä maksavat niin paljon, että se muodostaa kolmasosan kokonaispalkasta.
Tämä on yksi suurimmista syistä myös sille, miksi palkat eivät nouse. On hämäävää, että eläkeläisten pohjaton nielu jää huomaamatta, koska se maksetaan erillisinä maksuina Suomessa eikä verotuloista kuten vaikka Ranskassa. Se on silti yhtä ja samaa rahaa, joka palkasta jää saamatta. Se on aivan kuin veroprosenttisi olisi 8 prosenttia suurempi. Siellä se rahareikä on.
Tämä on niin totta. Paitsi kyse ei ole 8 prosentista. Vaan 8% + 25%, eli jokainen työntekijä maksaa reippaasti yli kolmanneksen palkastaan tulosiirtoina tämän päivän eläkeläisille. On kaikkien aikojen ku*etu* jakaa tämä työntekijöiden selästä revittävä raha ns. työnantajan Tyel -maksuiksi ja työntekijän Tyel -maksuiksi. Työnantajalle se on yhtä kaikki samaa palkkakulua.
Ja tilanne ei miksikään muutu. Suomessa on 1,28 miljoonaa eläkeläistä ja tämä rosvosukupolvi on aikoinaan suojannut "kertyneet" eläkkeensä perustuslaillisella omaisuudensuojalla. Näin ollen asioiden muuttaminen kohtuulliseksi lainsäädäntöä muutamalla vaatisi 2/3 -osan enemmistön eduskunnassa. Naurattaisi, jos ei itkettäisi.
kaikki eläkeläiset eivät ole suuria ikäluokkia.Nyt eläkkeelle jäänet ovat maksaneet samoja korkeita eläkemaksuja.
Maksaneet vain työuran lopussa. Yli puolet työurasta ollut alhaiset maksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin vaihtaa osia kenen tahansa keskituloisen ihmisen kanssa välittömästi. Minulle yksinhuoltajana ja pitkäaikaistyöttömänä, erittäin vaikeasti työllistyvänä (eli kuuluisin eläkkeelle, mutta en pääse lukuisista lääkärin ym. lausunnoista huolimatta) jää käteen kuukausittain pakollisten laskujen jälkeen noin 700euroa kahdelle ihmiselle ruokaan vaatteisiin ym. Itsestäni en niin välitä, mutta lapsen tulevaisuus on jatkuva huolen aihe. Miltä kuulostaa, vaihdetaanko?
Vaihdetaan vaan! Mulla jää sama käteen, mutta teenkin erittäin vastuullista työtä kolmessa vuorossa n.40h/viikko!:) Sinä makaat kotona:D
Älä helvetissä vaihda! En minä vaan vaihtaisi osia kenenkään kanssa, jolla on tässä tämmöisessä maassa ja näinä tämmöisiä helvetin aikoina yksikin lapsiparka elätettävänä. Köyhä saa olla mut ei tyhmä.
Mistään en oo niin tyytyväinen kuin siitä että silloin 23 vuotta sitten jäi ex-vaimon kanssa mukulat tekemättä. Olen nyt sitten miljoona ongelmaa köyhempi. Jääny paljon huonoa kokematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä keskiluokkainen vaadin alennuksia kaikkiin tukiin. Me keskiluokkaiset tarvitsemme itsekin tukea, jos sairastumme, jäämme vanhempainvapaalle jne. Kaikesta voi tasapuolisuuden nimissä joustaa, ei vain työttömyysturvasta ja yleisestä asumistuesta.
Sitä varten on vakuutukset.
Enpä ole kuullut vakuutuksesta, joka kattaa vanhempainvapaat ja lapsilisät. LOL
Ja sitä paitsi, jos on vapaaehtoinen vakuutus, niin sen lisäksi voi hakea sairauspäivärahaa.... Joten mitä tarkoitat tuolla vakuutusasialla? Vai meinaatko, että sairauslomilla ollaan vain tapaturmasyistä?
Yhteiskunnan ei pidä maksaa mitään vanhempainvapaita eikä lapsilisiä.
Nyt on suurten leikkausten aika. Sosiaalituki vain ja ainoastaan niille joiden elämä siitä riippuu. Keskiluokan ei pidä saada euroakaan tukia koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun tulot:
1500€ nettoVuokra 750€
Vesi 25€
Sähkö+siirto 60€
Vakuutus 10€
Bussikortti 55€
Saunamaksu 10€ (2krt kuukaudessa eli 5€krt)
Lääke ja lääkärikuluihin varattu n10€ (joskus menee ylikin)
Ei pakollisiin menoihin jää siis 580€ eli samanverran kuin työtön. Jostain syystä en saa asumistukea vaikka olen 2 krt hakenut. Ei omaisuutta.
Mutta tuosta summasta, 580€, työtön maksaa itselle jäävän osan vuokrasta ym. "huvitukset". Ne, mitkä töissä käyvä on jo maksanut. Jollain viidellä kympillä pitäis sitten viikko selvitä. No, se onnistui vielä pari vuotta sitten, kun olin työtön, ja tänä päivänä se ei onnistuisi edes elokuvien tai sarjakuvien ihmeellisessä maailmassa. Kelan almut tulee kerran kuussa ja palkan saa parin viikon välein.
Mäkin lakkasin töihin päästyäni olemasta oikeutettu asumistukeen. Semmoset about 1400 euroa kuukaudessa on se raja, jossa loppuu asumistukioikeus. En nyt muista, miten se selitettiin. Kela laskee sen vielä bruttopalkan mukaan eikä nettopalkan, kuten pitäisi. Eihän ne veroihin menevät edes käy tilillä. Aika velmu kaveri saa olla, jos meinaa käyttää verottajan jo kertaalleen viemät setelit. Mutta Kela vissiin katsoo, että semmonenkin olisi jonkin puliveivauksen kautta mahdollista.😀
Köyhät vois ansaita omat rahansa eikä loisia toisten kustannuksella.
Liikaa pyydetty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä keskiluokkainen vaadin alennuksia kaikkiin tukiin. Me keskiluokkaiset tarvitsemme itsekin tukea, jos sairastumme, jäämme vanhempainvapaalle jne. Kaikesta voi tasapuolisuuden nimissä joustaa, ei vain työttömyysturvasta ja yleisestä asumistuesta.
Sitä varten on vakuutukset.
Ja sitä paitsi, jos on vapaaehtoinen vakuutus, niin sen lisäksi voi hakea sairauspäivärahaa.... Joten mitä tarkoitat tuolla vakuutusasialla? Vai meinaatko, että sairauslomilla ollaan vain tapaturmasyistä?
Esim. sellainen vakuutus, joka korvaa äkillisen tulonmenetyksen. Minulla on sellainen.
Lol lol vaan.
Vierailija kirjoitti:
Liikaa pyydetty?
Eihän sinultakaan voi vaatia esim. perus käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa pyydetty?
Tietysti voi, sun vain pitää ansaita ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan että kaikki tuet otettaisiin pois, näin verotus kevenisi huimasti sekä silloin jokainen elättäisi itse itsensä. Kansa olisi paljon onnellisempi silloin.
Ei verotus laske. Thl sanoi, että eläkeläisten hoitokotimenot nousevat 10 miljardiin 9 vuoden sisällä vuodessa.
nyt tuntuu että mediassa halutaan kääntää puhe työttömiin ja asumistukiin vaikka ne tuet ovat valtion budjetista 1/10. Halutaanko peitellä näitä eläke ja hoivakotimenoja? niistähän tulisi karsia ensin kun vievät melkein koko potin.
Naulan kantaan. Eläkkeet ja eläkeläisten sotemenot ovat se suurin ja todellisin rahareikä, johon verrattuna toimeentulotuet, asumistuet ja työttömyysrahat ovat pieniä suolarahoja. Keskiluokalla on elatusvelvollisuus boomereiden suuntaan, jotka päästettiin keskimäärin jo 60-vuotiaina kotiin köllöttelemään ylisuurille eläkkeille. Meidän keski-ikäisten keskiluokkaisten eläkeikä on jo lähellä seitsemääkymmentä ja varhaiseläkkeen reitit tukittu, leskeneläke muutettu määräaikaiseksi ja eläkekertymä eli tuleva bruttoeläke merkittävästi alhaisempi kuin kotona köllöttävillä boomereilla. Katsokaa suurten ikäluokkien suuntaan. Sinne keiden rahat valuvat. Olemme ensimmäinen ikäluokka, joka on merkittävästi koulutetumpi kuin vanhempamme, mutta silti merkittävästi köyhempi kuin vanhempamme ja tulemme sitä olemaan myös vanhoilla päivillämme.
No jos olet köyhempi kuin vanhempasi olet valinnut väärän ammatin.Minun duunarilapsilla on paljon enemmän omaisuutta kuin minulla oli heidän iässä.
En puhunut itsestäni vaan siitä, miten asiat keskimäärin ovat sukupolvien välillä. Sillä ei ole tässä nyt mitään merkitystä, miten paljon sinun lapsillasi tai minun vanhemmillani on omaisuutta. Kyse on yhteiskunnasta ja siitä, miten valta ja varallisuus jakautuu sukupolvien välillä. Suurten ikäluokkien jälkeläiset ovat ensimmäinen sukupolvi, joka on vanhempiaan koulutetumpi ja köyhempi.
Suuret ikäluokat ovat olleet jo nuoruudestaan lähtien ja edelleen vaikutusvaltaisin sukupolvi, koska heitä on eniten. Poliitikot eivät uskalla edes puhua heidän ylipaisuneiden etujensa leikkauksista mitään, ettei tämä valtaa pitävä äänestävä porukka lakkaa äänestämästä heitä. Nuorilta, lapsilta ja työikäisiltä voi aina leikata, vuodesta toiseen ja niin nykyisistä etuuksista kuin tulevista eläkkeistä.
Kerro mitä etuja 1300e eläkettä saavalla suuren ikäluokan edustajalla on?Onkohan joitakin mahtavia etuja jäänyt käyttämättä...
Silloin kun itse olette olleet työikäisiä,niin asunnot ovat olleet halpoja joten kaikilla suurien ikäluokkien edustajilla on omistusasunto - jos ei, niin se on vain omaa mokaa. Olette maksaneet alhaisia veroja, eläkemaksut olleet hyvin minimaaliset (5%, meillä 25%). Ostovoima teillä on ollut koko teidän elämän ajan paljon parempi kuin nyt työssä olevilla.
Toisinsanoen jos on elänyt edes perusjärkevösti niin siivoojana toimivalla suuren ikäluokan edustajalla on omistusasunto, josta maksaa kuluja sen 200-350€/kk riippuen mistä sen on ostanut. Esimerkissäni käytin omaa äitiäni. 4 lasta, erosi ju*oppo isästäni kun olin lapsi, kouluttamaton mutta työskenteli valtion virastolla siivoojana. Osti Munkkivuoresta kolmion 70-luvun alkupuolella.
Nykyisin edes pitkälle kouluttautuneella keskituloisella lapsettomalla ei ole moiseen mahdollisuuksia. Puhumattakaan siitä, että työskentelemme 70-vuotiaiksi tai vanhemmiksi ja te pääsitte eläkkeelle ennen 60 ikävuotta! Siitä huolimatta tulemme saamaan vain saman eläkkeen tai vähemmän vaikka työskentelemme keskimäärin yli 10v kauemmikn!
Noh, olen itsekin työssä olevaa ikäpolvea. Me olemme saaneet päiväkodit ja peruskoulut, on voitu kouluttautua kevyempiin töihin. Meidän lapsuus ja nuoruus on ollut hyvin erilainen kuin aiemmilla sukupolvilla. Meillä on myös pidempi elinajanodote, joten vaikka eläkeikä nousee, niin eläkkeellä ehditään keskimäärin olla pidempään kuin nykyiset eläkeläiset. Kannattaa kerätä myös säästöjä eläkepäiviä varten.
Vierailija kirjoitti:
Jos pakollisten kulujen jälkeen, jää kuukaudessa käyttörahaa 700e, niin se on hyvin!
Mitä sä valitat? Mitä muuta sun pitäisi saada? Kun vielä päiväsikin saat käyttää just niin kuin lystäät ja raha vain tippuu tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on outo sairaus, joka saa ihmisen makuuasentoon heti kun on päiväsaikaan kotona. Sama vaikka hoitaisi kotia ja lapsiaan, ylös ei pääse ennen työllistymistä.
Toinen tauti taas kerää keltaista nestettä otsaan, kun ns. pääsee töihin. Se estää ystävällisen käytöksen muita kohtaan.
Ihan oikeasti. Eikö sinulla ole empatiaa saati suhteellisuuden tajua? Missä sinut on kasvatettu vai onko missään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pakollisten kulujen jälkeen, jää kuukaudessa käyttörahaa 700e, niin se on hyvin!
Mitä sä valitat? Mitä muuta sun pitäisi saada? Kun vielä päiväsikin saat käyttää just niin kuin lystäät ja raha vain tippuu tilille.
Ja koko elämä hoituu itsestään?
Jää itse pois töistä, jos siellä on noin kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa pyydetty?
Tietysti voi, sun vain pitää ansaita ne.
Eli jokainen josta et pidä/ei täytä standardejasi, saa pskaa kohtelua kunnes nöyrtyy?
Juu ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, olen itsekin työssä olevaa ikäpolvea. Me olemme saaneet päiväkodit ja peruskoulut, on voitu kouluttautua kevyempiin töihin. Meidän lapsuus ja nuoruus on ollut hyvin erilainen kuin aiemmilla sukupolvilla. Meillä on myös pidempi elinajanodote, joten vaikka eläkeikä nousee, niin eläkkeellä ehditään keskimäärin olla pidempään kuin nykyiset eläkeläiset. Kannattaa kerätä myös säästöjä eläkepäiviä varten.
Olen töissä vielä 15 vuotta, ainakin, mutta ei minulla ole ollut lapsena edes sitä elintasoa mitä vanhemmillani oli. Ikäni= 50.
Työkin on ollut rankkaa silppua.
Jotkut putoaa väliin, onneksi olen vähän päässyt sieltä ja omilla lapsillani on paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tämän päivän 85 -vuotias on biologisen ikänsä puolesta samassa kunnossa mitä 75 -vuotias 20 vuotta sitten. Näin ollen elinajanodote on jo merkittävästi noussut.
On myös hyvä huomioida, että nykyinen eläkepommi johtuu paljolti siitä, että 60 -luvulla, kun eläkejärjestelmä luotiin niin suomalaisen miehen keski-ikä oli juuri se eläkeiäksi määrätty 65 -vuotta. Järjestelmää ei luotu nyky tilanteeseen, jossa eläkkeelle jäävä henkilö elää vielä keskimäärin 24 vuotta eläkkeelle jäämisen jälkeen.