Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"

Vierailija
19.04.2023 |

Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?

https://yle.fi/a/74-20026802

Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...

Kommentit (1023)

Vierailija
601/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te tiedätte kuka on työtön ja kuka työkyvyttömyyseläkkeellä.

Ja jos katson avustajan töitä niin miten ihmeessä niillä on rahaa hierontakäynteihin, partureihin jne., kun ei meillä työtön/työssäkäyvä pariskunnillakaan ole?

Jotkut osaa käyttää rahaa.

Ei osaa. Ja jos mene avustajaksi ja avustettava on pyörätuolissa niin ostan 2 pesuvatia ja teen niihin pesuvedet ja nosta ne ruokapöydälle, avustettava tiskaa itse, hän tekee myös ruoan itse, tuon ruokapöydälle laitettavan keittolevyn ja ojentelen vain tavaroita. Avustettava myös imuroi ja luutaa, minä lykkään pyörätuolia ja avustan siten häntä.

Ostat siis omilla rahoillasi pesuvateja, keittolevyjä yms. ? Kas, kun se avustettava saa itse päättää mihin rahansa käyttää.

Avustettava maksaa tai sitten on tiskit tiskaamatta ja ruoat tekemättä. Avustajista on pulaa.

Et sä silti kelpaisi.

Avustettavat voi olla ilman apua.

Vierailija
602/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan että kaikki tuet otettaisiin pois, näin verotus kevenisi huimasti sekä silloin jokainen elättäisi itse itsensä. Kansa olisi paljon onnellisempi silloin.

Ei verotus laske. Thl sanoi, että eläkeläisten hoitokotimenot nousevat 10 miljardiin 9 vuoden sisällä vuodessa.

nyt tuntuu että mediassa halutaan kääntää puhe työttömiin ja asumistukiin vaikka ne tuet ovat valtion budjetista 1/10. Halutaanko peitellä näitä eläke ja hoivakotimenoja? niistähän tulisi karsia ensin kun vievät melkein koko potin.

Naulan kantaan. Eläkkeet ja eläkeläisten sotemenot ovat se suurin ja todellisin rahareikä, johon verrattuna toimeentulotuet, asumistuet ja työttömyysrahat ovat pieniä suolarahoja. Keskiluokalla on elatusvelvollisuus boomereiden suuntaan, jotka päästettiin keskimäärin jo 60-vuotiaina kotiin köllöttelemään ylisuurille eläkkeille. Meidän keski-ikäisten keskiluokkaisten eläkeikä on jo lähellä seitsemääkymmentä ja varhaiseläkkeen reitit tukittu, leskeneläke muutettu määräaikaiseksi ja eläkekertymä eli tuleva bruttoeläke merkittävästi alhaisempi kuin kotona köllöttävillä boomereilla. Katsokaa suurten ikäluokkien suuntaan. Sinne keiden rahat valuvat. Olemme ensimmäinen ikäluokka, joka on merkittävästi koulutetumpi kuin vanhempamme, mutta silti merkittävästi köyhempi kuin vanhempamme ja tulemme sitä olemaan myös vanhoilla päivillämme.

No jos olet köyhempi kuin vanhempasi olet valinnut väärän ammatin.Minun duunarilapsilla on paljon enemmän omaisuutta kuin minulla oli heidän iässä.

En puhunut itsestäni vaan siitä, miten asiat keskimäärin ovat sukupolvien välillä. Sillä ei ole tässä nyt mitään merkitystä, miten paljon sinun lapsillasi tai minun vanhemmillani on omaisuutta. Kyse on yhteiskunnasta ja siitä, miten valta ja varallisuus jakautuu sukupolvien välillä. Suurten ikäluokkien jälkeläiset ovat ensimmäinen sukupolvi, joka on vanhempiaan koulutetumpi ja köyhempi.

Suuret ikäluokat ovat olleet jo nuoruudestaan lähtien ja edelleen vaikutusvaltaisin sukupolvi, koska heitä on eniten. Poliitikot eivät uskalla edes puhua heidän ylipaisuneiden etujensa leikkauksista mitään, ettei tämä valtaa pitävä äänestävä porukka lakkaa äänestämästä heitä. Nuorilta, lapsilta ja työikäisiltä voi aina leikata, vuodesta toiseen ja niin nykyisistä etuuksista kuin tulevista eläkkeistä.

Ne suuret ikäluokat ei ole enää kovin kauan teidän riesana .Sitten saatte nauttia suurista perinnöistä ja rikastua itsekin.Ihan mielenkiinnosta kysyn -mitä lapsilta tai työikäisiltä on leikattu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työkkäri laittaa palkkatuella tarhaan ja joku toinen lapsi lyö toista, niin minua ei kiinnosta. Olen itse masentunut ja jos ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle niin ei voi mitään.

Minua ei myöskään kiinnosta kuunnella toisia ihmisiä ja heidän leuhkimistaan mökeistä ja matkoista kahvitauolla, ei kiinnosta jutella muiden kanssa.

Trade Hönö Tiainen elementissään  ;DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

uhriutuu ja kerjää sääliä  ;DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Vierailija
604/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan että kaikki tuet otettaisiin pois, näin verotus kevenisi huimasti sekä silloin jokainen elättäisi itse itsensä. Kansa olisi paljon onnellisempi silloin.

Ei verotus laske. Thl sanoi, että eläkeläisten hoitokotimenot nousevat 10 miljardiin 9 vuoden sisällä vuodessa.

nyt tuntuu että mediassa halutaan kääntää puhe työttömiin ja asumistukiin vaikka ne tuet ovat valtion budjetista 1/10. Halutaanko peitellä näitä eläke ja hoivakotimenoja? niistähän tulisi karsia ensin kun vievät melkein koko potin.

Naulan kantaan. Eläkkeet ja eläkeläisten sotemenot ovat se suurin ja todellisin rahareikä, johon verrattuna toimeentulotuet, asumistuet ja työttömyysrahat ovat pieniä suolarahoja. Keskiluokalla on elatusvelvollisuus boomereiden suuntaan, jotka päästettiin keskimäärin jo 60-vuotiaina kotiin köllöttelemään ylisuurille eläkkeille. Meidän keski-ikäisten keskiluokkaisten eläkeikä on jo lähellä seitsemääkymmentä ja varhaiseläkkeen reitit tukittu, leskeneläke muutettu määräaikaiseksi ja eläkekertymä eli tuleva bruttoeläke merkittävästi alhaisempi kuin kotona köllöttävillä boomereilla. Katsokaa suurten ikäluokkien suuntaan. Sinne keiden rahat valuvat. Olemme ensimmäinen ikäluokka, joka on merkittävästi koulutetumpi kuin vanhempamme, mutta silti merkittävästi köyhempi kuin vanhempamme ja tulemme sitä olemaan myös vanhoilla päivillämme.

No jos olet köyhempi kuin vanhempasi olet valinnut väärän ammatin.Minun duunarilapsilla on paljon enemmän omaisuutta kuin minulla oli heidän iässä.

En puhunut itsestäni vaan siitä, miten asiat keskimäärin ovat sukupolvien välillä. Sillä ei ole tässä nyt mitään merkitystä, miten paljon sinun lapsillasi tai minun vanhemmillani on omaisuutta. Kyse on yhteiskunnasta ja siitä, miten valta ja varallisuus jakautuu sukupolvien välillä. Suurten ikäluokkien jälkeläiset ovat ensimmäinen sukupolvi, joka on vanhempiaan koulutetumpi ja köyhempi.

Suuret ikäluokat ovat olleet jo nuoruudestaan lähtien ja edelleen vaikutusvaltaisin sukupolvi, koska heitä on eniten. Poliitikot eivät uskalla edes puhua heidän ylipaisuneiden etujensa leikkauksista mitään, ettei tämä valtaa pitävä äänestävä porukka lakkaa äänestämästä heitä. Nuorilta, lapsilta ja työikäisiltä voi aina leikata, vuodesta toiseen ja niin nykyisistä etuuksista kuin tulevista eläkkeistä.

Kerro mitä etuja 1300e eläkettä saavalla suuren ikäluokan edustajalla  on?Onkohan joitakin mahtavia etuja jäänyt käyttämättä...

Vierailija
605/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, on aina hauskaa kun ihminen jolla ei ole todellisesta köyhyydestä mitään käsitystä uhriutuu, että joutuu jättämään ulkomaanmatkan väliin tms.

No just.

Aina ei ole hauskaa olla se joka maksaa kaiken. Muiden menot ja omat menot. Sehän se käytäntö on ollut jo kovin kauan.

Rikkaat eivät maksa veroja, se sijoittavat ja kierrättävät rahojaan ties minkä kuvioiden kautta ja pitävät palkkatulot nollassa. Tavallinen keskiluokka saa palkkatuloa ja se on se mihin kovimmat verot kohdistuvat. Jos et usko, niin katso verotilastoja. Suurimmat verot kerätään keskiluokalta. Nollaveroihin pääsevät vain rikkaat ja köyhät.

Köyhiltä ei kerätä veroja, heille annetaan veroina kerättyä rahaa. Se on ihan oikein, sillä hekin ansaitsevat ihmisarvoisen elämän. Mutta sitä elämää saisivat maksaa myös varakkaat.

Varsinkin keskiluokkaiset lapsiperheet tipahtelevat ties mihin kannustinloukkuihin. Ne ovat hassuja loukkuja. En varmasti koskaan unohda työkaveria, joka kieltäytyi palkankorotuksesta sillä perusteella, että perheen nettotulot laskee jos palkka nousee. Hänellä oli iso perhe ja vaimo kotona. Palkankorotus olisi vienyt heiltä tukia pois enemmän kuin palkankorotuksesta olisi jäänyt käteen. Se tilanne oli täysin järjetön.

Nyt näyttää siltä, että äänekkäimmin eskiluokkaa haukkuvat yrittäjät ja varakkaisiin perheisiin syntyneet kermaperseilijät. Ihmiset joilla ei ole mitään käsitystä keskiluokkaisesta elämästä.

Björn Wahlroos maksoi 2000 -2018 veroja n. 64 miljoonaa euroa. Kyllä rikkaatkin maksavat, todellakin maksavat.  Työkaveri, jonka perheen sosiaalituet laskevat palkankorotuksen myötä ei ole keskiluokkaa. 

Niinkin vähän kuin 2300 €/kk tienaava kuuluu keskiluokkaan. Halusit sinä tai et. Siinä voi alkaa jo tukia saamaan jos perheessä on useampia lapsi ja vain yksi tulonsaaja.

Keskiluokkaisuus ei tarkoita suuria tuloja ja valtavaa omaisuutta. Keskiluokkaiset ovat niitä ihan tavallisia ihmisiä, jotka käyvät palkkatyössä ja yrittävät saada rahansa riittämään elämiseen.

Vierailija
606/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on keliakia, mutta on pakko työttömänä syödä leipää jne. Tulkoot syöpä ei voi mitään.

Syö kaurapuuroa tai leivo itse sämpylöitä. Niin mäkin teen. 

En jaksa syödä aina kaurapuuroa. Enkä jaksa leipoa, olen masentunut.

Työkokeilussa voi piereskellä ja käydä paskalla niin paljon kuin sielu sietää. Suomella on rahat loppu ja se nyt vaan menee niin. Lapset voi olla keskenään pihalla tarhassa. Sanoo vain, että hoitaja menee nyt paskalle, olkaa kiltisti sillä aikaa.

Tradella on vain luonnevika. Siksi sitä ei kukaan huoli pakkorakoa pidemmäksi aikaa mihinkään työpaikkaan. Nyt se vinkuu itsesäälissä masennustaa ja palstailee aamusta iltaan.

ps

ei sitä kukaan tarhaan huolisi, edes työkokeiluun

Hönö vaan haaveilee kokkareiden lasten kiusaamisesta ja sormettaa samalla soffan nurkassa

;DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Vierailija
607/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksessä siis alempi keskiluokka.

Suomi on kuin onkin luokkayhteiskunta:

Asunnottomat (pultsarit)

Syrjäytyneet, työttömät tyhjätaskut

Työväenluokka (köyhiä?)

Alempi keskiluokka (köyhiä)

Ylempi keskiluokka (hyvin toimeentulevat)

Yläluokka (varakkaita)

Miljonäärit

Keksi lisää, jos osaat.

Vierailija
608/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä puhutaan keskiluokasta aivan kuin melkein kukaan ei kuuluisi siihen, vaikka todellisuudessa suurin osa suomalaisista kuuluu keskiluokkaan. Se on todella suuri ryhmä. Käytännössä kaikki muut paitsi pieni- ja suurituloiset kuuluvat keskiluokkaan. He ovat niitä tavallisia työntekijöitä, joilla ei ole suuria varallisuuksia käytettävänä. Mutta viime päivinä heistä on puhuttu kuin he olisivat rikkaita. Osalla on kuitenkin kohtuullisen hyvät tulot.

OECD määrittelee keskiluokaksi kaikki ne kotitaloudet, joiden käytettävissä tulot ovat vähintään 75% ja enintään 200% mediaanitulosta. Suomessa palkka- ja palkkiotulojen mediaani 2 994 euroa helmikuussa 2022. 75% tuosta mediaanista on 2245,5 €.  Kuulut siis keskiluokkaan, jos tulosi on vähintään 2 245,4 €/kk. Se ei ole kovin paljon. Mutta tämäkin porukka on nyt leimattu ratsastusta, ravintoloita ja matkustelua harrastaviksi kalliissa asunnoissa asuviksi herkkähipiäisiksi vinkujiksi, jolla ei riitä empatiaa huono-osaisille. 

Eilisessä A studiossa tuo keskiluokan raja määriteltiin 1700 - 4500 euron nettotuloiksi.

Vierailija
609/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inssinen kirjoitti:

Keskiluokka on kansakunta.

Keskiluokka muodostaa yhteiskunnan tukirakenteen.

Ilman keskiluokkaa ei ole modernia yhteiskuntaa laisinkaan.

On suuri vääryys alistaa ja kyykyttää keskiluokkaaja viemältä siltä rahat riistoveroilla.

Hinnat ja verot on liian suuret, liitä tulee madaltaa ja keskiluokan ostovoimaa tulee nostaa!

Keskiluokkaa riistää eläkeläisten armeija. Siitä kannattaa aloittaa sen ihmettely, miksi on kuten on. Sen jälkeen kannattaa ruveta vaatimaan kannattamiltaan puolueilta, että alkavat puhua asioista oikeilla nimillä ja myöntää, että keskiluokan rahat valuvat historian pitkäikäisimpien eläkeläisten sote-maksuihin ja ylisuuriin eläkkeisiin, joita maksetaan jopa 40-50 vuotta per eläkeläinen ja leskeneläkkeet päälle. Eläkeläiset saavat asumistukea myös ihan eri ehdoin kuin työikäiset.

Sitten kannattaa alkaa vaatia, että myös nämä etuoikeutetut eläkeläiset joutuisivat osallistumaan näihin talkoisiin. Kaikilta nuoremmilta ryhmiltä on leikattu ja säästetty jo vuosia, eläkeläiset sen sijaan nauttivat ruhtinaallista suojaa. Rusinana pullassa eläkkeet nousevat nyt nopeammin kuin palkat, 8 %!. He eivät ole säästäneet omia eläkkeitään itse vaan nauttineet vähäisistä työeläkemaksuista sillä seurauksella, että 75 % eläkkeistä maksetaan suoraan nykyisten työikäisten, pääasiassa keskiluokan, lompakoista ylisuurina eläkemaksuina, joita sekä työntekijät että työnantajat yhdessä maksavat niin paljon, että se muodostaa kolmasosan kokonaispalkasta.

Tämä on yksi suurimmista syistä myös sille, miksi palkat eivät nouse. On hämäävää, että eläkeläisten pohjaton nielu jää huomaamatta, koska se maksetaan erillisinä maksuina Suomessa eikä verotuloista kuten vaikka Ranskassa. Se on silti yhtä ja samaa rahaa, joka palkasta jää saamatta. Se on aivan kuin veroprosenttisi olisi 8 prosenttia suurempi. Siellä se rahareikä on.

Tämä on niin totta. Paitsi kyse ei ole 8 prosentista. Vaan 8% + 25%, eli jokainen työntekijä maksaa reippaasti yli kolmanneksen palkastaan tulosiirtoina tämän päivän eläkeläisille. On kaikkien aikojen ku*etu* jakaa tämä työntekijöiden selästä revittävä raha ns. työnantajan Tyel -maksuiksi ja työntekijän Tyel -maksuiksi. Työnantajalle se on yhtä kaikki samaa palkkakulua.

Ja tilanne ei miksikään muutu. Suomessa on 1,28 miljoonaa eläkeläistä ja tämä rosvosukupolvi on aikoinaan suojannut "kertyneet" eläkkeensä perustuslaillisella omaisuudensuojalla. Näin ollen asioiden muuttaminen kohtuulliseksi lainsäädäntöä muutamalla vaatisi 2/3 -osan enemmistön eduskunnassa. Naurattaisi, jos ei itkettäisi. 

Vierailija
610/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä "kotona lorvehtijoita" kun ei kovin montaa ole.

Niitä tulee tosin koko ajan lisää ja niitä tullaan tuomaan Suomeen vielä lisää Kokoomuksen toimesta:

Suunniteltu tavoite noin 40,000-50,000 henkeä vuodessa joista n.30-40% tulee jäämään "kotona lorvehtijoiksi," lähes kaikki loput päätyvät helposti riistettäväksi halpatyövoimaksi suurille yrityksille jotta heidän ei tarvitse maksaa suomalaisille työläisille reilua palkkaa sillä tämä uusi alaluokka on tukien piirissä joihin suomalaisilla ei yleensä ole oikeutta, joten vain tällä uudella semi-orjaluokalla on varaa tehdä mikropalkalla töitä josta saatu liksa lähetetään Suomen verottajan tavoittamattomiin ulkomaille, joten kansa köyhtyy ja yritykset ja pohatat rikastuu.

On tämä riistokapitalismi hienoa, eikö?

Vierailija
611/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työkkäri laittaa palkkatuella tarhaan ja joku toinen lapsi lyö toista, niin minua ei kiinnosta. Olen itse masentunut ja jos ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle niin ei voi mitään.

Minua ei myöskään kiinnosta kuunnella toisia ihmisiä ja heidän leuhkimistaan mökeistä ja matkoista kahvitauolla, ei kiinnosta jutella muiden kanssa.

;DDDDDDDDDDDDDDDDD

Trade Hönö Tiainen on jo lähemmäs 50, silmälasit 10v vanhat -4 arvoilla  ;DDDDDDDDDDDDD

ei ole koskaan käynyt ulkomailla  ;DDDDDDDDDDDDD - kyrsiihän se kuunnella toisten "leuhkimista"  ;DDDD

ja olis halunnut sen kuivan maan mökin, mut kun site ei saa sitä tt-tukea  ;DDDDDDDDDDDDDDDDD

ja hönöä rekrytoija kiusasi, kun kysyi kielitaidosta  ;DDDDDDDDDDDDDDDD että kai nyt matkoilla olet joutunut puhumaan  ;DDDDDDDDDDDDDDDD

Ai jai miten noloo ;DDDDDDDDDDD

Vierailija
612/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne suuret ikäluokat ei ole enää kovin kauan teidän riesana .Sitten saatte nauttia suurista perinnöistä ja rikastua itsekin.Ihan mielenkiinnosta kysyn -mitä lapsilta tai työikäisiltä on leikattu?

Ensimmäisenä tulee mieleen eläkeiän korotus, eläkemaksujen nosto ja eläkekertymän pienennys. Laskin ettei täysi työura riitä enää kuin n. 45 % tasoon kun suurilla ikäluokilla oli jopa yli 60 % tason eläkkeitä.

Vierailija
613/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inssinen kirjoitti:

Keskiluokka on kansakunta.

Keskiluokka muodostaa yhteiskunnan tukirakenteen.

Ilman keskiluokkaa ei ole modernia yhteiskuntaa laisinkaan.

On suuri vääryys alistaa ja kyykyttää keskiluokkaaja viemältä siltä rahat riistoveroilla.

Hinnat ja verot on liian suuret, liitä tulee madaltaa ja keskiluokan ostovoimaa tulee nostaa!

Keskiluokkaa riistää eläkeläisten armeija. Siitä kannattaa aloittaa sen ihmettely, miksi on kuten on. Sen jälkeen kannattaa ruveta vaatimaan kannattamiltaan puolueilta, että alkavat puhua asioista oikeilla nimillä ja myöntää, että keskiluokan rahat valuvat historian pitkäikäisimpien eläkeläisten sote-maksuihin ja ylisuuriin eläkkeisiin, joita maksetaan jopa 40-50 vuotta per eläkeläinen ja leskeneläkkeet päälle. Eläkeläiset saavat asumistukea myös ihan eri ehdoin kuin työikäiset.

Sitten kannattaa alkaa vaatia, että myös nämä etuoikeutetut eläkeläiset joutuisivat osallistumaan näihin talkoisiin. Kaikilta nuoremmilta ryhmiltä on leikattu ja säästetty jo vuosia, eläkeläiset sen sijaan nauttivat ruhtinaallista suojaa. Rusinana pullassa eläkkeet nousevat nyt nopeammin kuin palkat, 8 %!. He eivät ole säästäneet omia eläkkeitään itse vaan nauttineet vähäisistä työeläkemaksuista sillä seurauksella, että 75 % eläkkeistä maksetaan suoraan nykyisten työikäisten, pääasiassa keskiluokan, lompakoista ylisuurina eläkemaksuina, joita sekä työntekijät että työnantajat yhdessä maksavat niin paljon, että se muodostaa kolmasosan kokonaispalkasta.

Tämä on yksi suurimmista syistä myös sille, miksi palkat eivät nouse. On hämäävää, että eläkeläisten pohjaton nielu jää huomaamatta, koska se maksetaan erillisinä maksuina Suomessa eikä verotuloista kuten vaikka Ranskassa. Se on silti yhtä ja samaa rahaa, joka palkasta jää saamatta. Se on aivan kuin veroprosenttisi olisi 8 prosenttia suurempi. Siellä se rahareikä on.

Tämä on niin totta. Paitsi kyse ei ole 8 prosentista. Vaan 8% + 25%, eli jokainen työntekijä maksaa reippaasti yli kolmanneksen palkastaan tulosiirtoina tämän päivän eläkeläisille. On kaikkien aikojen ku*etu* jakaa tämä työntekijöiden selästä revittävä raha ns. työnantajan Tyel -maksuiksi ja työntekijän Tyel -maksuiksi. Työnantajalle se on yhtä kaikki samaa palkkakulua.

Ja tilanne ei miksikään muutu. Suomessa on 1,28 miljoonaa eläkeläistä ja tämä rosvosukupolvi on aikoinaan suojannut "kertyneet" eläkkeensä perustuslaillisella omaisuudensuojalla. Näin ollen asioiden muuttaminen kohtuulliseksi lainsäädäntöä muutamalla vaatisi 2/3 -osan enemmistön eduskunnassa. Naurattaisi, jos ei itkettäisi. 

kaikki eläkeläiset eivät ole suuria ikäluokkia.Nyt eläkkeelle jäänet ovat maksaneet samoja korkeita eläkemaksuja.

Vierailija
614/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä tulee mieleen eläkeiän korotus, eläkemaksujen nosto ja eläkekertymän pienennys. Laskin ettei täysi työura riitä enää kuin n. 45 % tasoon kun suurilla ikäluokilla oli jopa yli 60 % tason eläkkeitä.

Esim. v 2059 eläkkelle jäävän eläkearvio on n.51,4 prosenttia.Tällä hetkellä 56,6.

Vierailija
615/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keskiluokkainen vaadin alennuksia kaikkiin tukiin. Me keskiluokkaiset tarvitsemme itsekin tukea, jos sairastumme, jäämme vanhempainvapaalle jne. Kaikesta voi tasapuolisuuden nimissä joustaa, ei vain työttömyysturvasta ja yleisestä asumistuesta.

Vierailija
616/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi keskiluokkaiset ovat niin katkeria täällä? Minulla on 3000 euron bruttopalkka ja hyvin pyyhkii, eikä haittaa, että jotkut saavat tukia tarpeensa mukaan. 

Vierailija
617/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä keskiluokkainen vaadin alennuksia kaikkiin tukiin. Me keskiluokkaiset tarvitsemme itsekin tukea, jos sairastumme, jäämme vanhempainvapaalle jne. Kaikesta voi tasapuolisuuden nimissä joustaa, ei vain työttömyysturvasta ja yleisestä asumistuesta.

Sitä varten on vakuutukset.

Vierailija
618/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä puhutaan keskiluokasta aivan kuin melkein kukaan ei kuuluisi siihen, vaikka todellisuudessa suurin osa suomalaisista kuuluu keskiluokkaan. Se on todella suuri ryhmä. Käytännössä kaikki muut paitsi pieni- ja suurituloiset kuuluvat keskiluokkaan. He ovat niitä tavallisia työntekijöitä, joilla ei ole suuria varallisuuksia käytettävänä. Mutta viime päivinä heistä on puhuttu kuin he olisivat rikkaita. Osalla on kuitenkin kohtuullisen hyvät tulot.

OECD määrittelee keskiluokaksi kaikki ne kotitaloudet, joiden käytettävissä tulot ovat vähintään 75% ja enintään 200% mediaanitulosta. Suomessa palkka- ja palkkiotulojen mediaani 2 994 euroa helmikuussa 2022. 75% tuosta mediaanista on 2245,5 €.  Kuulut siis keskiluokkaan, jos tulosi on vähintään 2 245,4 €/kk. Se ei ole kovin paljon. Mutta tämäkin porukka on nyt leimattu ratsastusta, ravintoloita ja matkustelua harrastaviksi kalliissa asunnoissa asuviksi herkkähipiäisiksi vinkujiksi, jolla ei riitä empatiaa huono-osaisille. 

Eilisessä A studiossa tuo keskiluokan raja määriteltiin 1700 - 4500 euron nettotuloiksi.

Tienaan nettona 1600, mutta matkakulut+ muutama lisätunti iltatyötä tekevät minusta keskiluokkaisen.

Vierailija
619/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, on aina hauskaa kun ihminen jolla ei ole todellisesta köyhyydestä mitään käsitystä uhriutuu, että joutuu jättämään ulkomaanmatkan väliin tms.

No just.

Aina ei ole hauskaa olla se joka maksaa kaiken. Muiden menot ja omat menot. Sehän se käytäntö on ollut jo kovin kauan.

Rikkaat eivät maksa veroja, se sijoittavat ja kierrättävät rahojaan ties minkä kuvioiden kautta ja pitävät palkkatulot nollassa. Tavallinen keskiluokka saa palkkatuloa ja se on se mihin kovimmat verot kohdistuvat. Jos et usko, niin katso verotilastoja. Suurimmat verot kerätään keskiluokalta. Nollaveroihin pääsevät vain rikkaat ja köyhät.

Köyhiltä ei kerätä veroja, heille annetaan veroina kerättyä rahaa. Se on ihan oikein, sillä hekin ansaitsevat ihmisarvoisen elämän. Mutta sitä elämää saisivat maksaa myös varakkaat.

Varsinkin keskiluokkaiset lapsiperheet tipahtelevat ties mihin kannustinloukkuihin. Ne ovat hassuja loukkuja. En varmasti koskaan unohda työkaveria, joka kieltäytyi palkankorotuksesta sillä perusteella, että perheen nettotulot laskee jos palkka nousee. Hänellä oli iso perhe ja vaimo kotona. Palkankorotus olisi vienyt heiltä tukia pois enemmän kuin palkankorotuksesta olisi jäänyt käteen. Se tilanne oli täysin järjetön.

Nyt näyttää siltä, että äänekkäimmin eskiluokkaa haukkuvat yrittäjät ja varakkaisiin perheisiin syntyneet kermaperseilijät. Ihmiset joilla ei ole mitään käsitystä keskiluokkaisesta elämästä.

Björn Wahlroos maksoi 2000 -2018 veroja n. 64 miljoonaa euroa. Kyllä rikkaatkin maksavat, todellakin maksavat.  Työkaveri, jonka perheen sosiaalituet laskevat palkankorotuksen myötä ei ole keskiluokkaa. 

Niinkin vähän kuin 2300 €/kk tienaava kuuluu keskiluokkaan. Halusit sinä tai et. Siinä voi alkaa jo tukia saamaan jos perheessä on useampia lapsi ja vain yksi tulonsaaja.

Keskiluokkaisuus ei tarkoita suuria tuloja ja valtavaa omaisuutta. Keskiluokkaiset ovat niitä ihan tavallisia ihmisiä, jotka käyvät palkkatyössä ja yrittävät saada rahansa riittämään elämiseen.

Eli vanhanaikaisesti ilmaistuna tavallinen ihminen.

Vierailija
620/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon myös miettinyt miks mun kannattaa tehdä töitä, pakollisten laskujen jälkeen käteen jää sama kuin työttömällä n.600€

Naapuri saa toimeentulotukea ja antoi mulle juuri vanhat silmälasinsa kun itse sai sossusta uudet.

Joka päivä hän lähtee kuntosalille ja uimaan, kysyin miten ihmeessä hänellä riittää raha kun maksu on 8€/krt niin hän sanoi että Turun kaupungilta saa rannekkeen millä pääsee ilmaiseksi uimaan joka uimahalliin ja kuntosalille, kesällä museoihin yms.

Minä olen pienestä palkastani maksanut tästä huvista 8€/krt

Sain häneltä myös burana 800 kun hammas oli kipeä, eikä ole vielä varaa mennä poistattamaan viisaudenhammasta. Hänellä oli maksusitoutumus apteekkiin ja resepti valmiina, käveli sisään ja haki lääkkeet.

Kyllä pistää miettimään onko tässä maassa järkeä tehdä matalapalkka töitä.

kuulostaa että olet oikeutettu asumistukeen. toimeentulotuki on 580 e yksinasuvalle josta hän maksaa laskunsa ja asumista lukuunottamatta pakolliset menot. ilmeisesti sinulla jää tuo 600 e laskujen jälkeen? voisitko karsia pakollisia menoja yhtä pieneksi kuin naapurisi niin että maksat palkasta vain asumisen ja katsot paljonko rahaa jää sen jälkeen? ilmeisesti asut yksin joten asut varmaan yksiössä,vuokra n 800 e? Eli nettotulosi ovat 1400 e kk? teetkö kokopäivätyötä? Jos et voit olla oikeutettu soviteltuun päivärahaan.

Ohis, mutta kyllä toimeentulotuki korvaa myös vesimaksun, sähkölaskun ja kotivakuutuksen. Jotka äkkiä ovat yli 100€/kk

Lisäksi jos olet toimeentulotuella ei Tule äkillisiä lääkäri/hammaslääkärilaskuja ja lääkelaskuja jotka nekin saattavat olla 100€/kk

Myös harkinnanvaraista tukea annetaan sossusta esim. Pesukoneeseen, silmälaseihin,tms. eli et ole ihan lirissä jos joku näistä hajoaa

kotivakuutus ei paljoa ole tai vesimaksu yksinasuvalla. joku kommentoi että jää 600 e pakollisten menojen,työttömällä jää 580 e josta maksaa pakolliset menot vuokraa lukuunottamatta. mitä ovat pakolliset menot asumisen lisäksi? vesi,sähkö ja kotivakuutus yksinasuvalka ehkä n 40 e kk,mitä ne muut me on? kun tt tuella ne pakolliset menot maksetaan siitä tt tuesta,ei se tuki ole mikään discoraha. siitä menee makötkakulut puhelin ja netti jne.

Työtön ei kyllä toimeentulotuesta maksa sähkö, vettä ja kotivakuutusta vaan sossu maksaa ne. Ja ainakin Turussa vesimaksu on 25€/hlö ja sähkö näillä hinnoilla siirtoineen lähemmäs 50€ voi ola enemmänkin.

Ja jos huomasit niin myös tuo kirjoittajille jää pakollisten menojen jälkeen se 600€ ja hänkin maksaa siitä ne ei-pakolliset kuten netti ja puhelin.

Ei maksa sossu, kun on pienipalkkainen puoliso. Työmarkkinatuki on 580 netto.

Niin tässä puhuttiin nyt yksinelävistä. Sama ongelma on tuolla kirjoittajalla joka vertasi itseään työttömään. Tottakai tilanne muuttuu jos on puoliso.

Niin, mutta jos sinut irtisanotaan niin et saa silmälaseja sossusta eikä lainoja makseta jos on omistusasunto. Etkä saa mitää 500 toimeentulotukea tilille, koska sun asumismenot on pienet, kun asumismenoksi lasketaan pelkkä yhtiövastike, sähkö ja vesi.

Asuntolaina ja yhtiölaina ei ole laskuja.

Niin? Harvalla joka tekee matalapalkkatöitä on edes mahdollisuus asuntolainaan.

Minä vastasin tuohon tilanteeseen missä kirjoittajalle jää samanverran käteen kuin työttömälle.

Tuossa tilanteessa työtön on paremmassa asemassa kuin työssäkäyvä, niinkuin tässäkin sossu oli maksanut naapurille silmälasit ja tuo kirjoittaja joutuu niihin säästämään koska ei ole oikeutettu harkinnanvaraiseen tukeen.

Turha tähän on nyt keksiä puolisoita ja omistusasuntoja, tottakai ne muuttavat tilannetta.

Silmälaseihin saa valtavan 30e maksusitoumuksen 🤔

-eri

Tämä silmälasiasia koskee tällä hetkellä myös meidän perhettä. Kuulumme keskiluokkaan, mutta olen jo muutaman viikon aidosti yrittänyt keksiä mistä saisin kerättyä rahat teinin saamaan silmälasimääräykseen. Säästöt on viime talvi kuluttanut loppuun, nyt olisi aidosti tarvetta tuolle 30 euron maksusitoumukselle, mutta se ei luonnollisesti ole meille mahdollinen.

Ja ei, en huuda yhteiskuntaa apuun, mutta kyllä se hieman kiristää mieltä, että minun poika kulkee ilman silmalaseja, koska meillä ei tällä hetkellä ole riittävästi rahaa niihin. Saman aikaisesti maksan veroillani monen muun silmälasit. Tämä se meitä (alempaa) keskiluokkaa tällä hetkellä harmittaa.

Kolumnistin juttu oli puhdasta kermaperseilyä ja empatiakyvyttömyyttä.

Työttömille aina sanotaan, että muuta halvempaan asuntoon tai ota toinen työ.

Meillä toinen on työtön ja toinen tienaa 2400 brutto. Ei myöskään saada silmälasirahaa. Itsellä silmälasit ostettu vuonna 2015 ja puolisolla pitäisi olla silmälasit ja ajetaan autoa kumpikin. Puoliso käy autolla vuorotöissä ja minä saatan ajaa kauppaan hakemaan 4 hengen ruokaostokset.

Silmälasit kannattaa ostaa osamaksulla. Niin teen aina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi