Minkä ikäisenä tyttö saa alkaa meikata teidän mielestä?
Mulle itselle sukulaistäti teki naamatarkistuksia vielä ylioppilasjuhlissanikin :D
Osasin tosin meikata silloin varsin luonnolliseen tyyliin, joten ei bongannut kaikkea "maalia".
Kommentit (65)
Oho oon kutosel ja laitan ripsarii mut toisaalta pari meijä luokkailaist meikkaa kunnolla.
Yleensä sitten kun kaverit opettaa ja äidin meikkejä kokeilee. Kaverit määrää muustakin.
Vierailija kirjoitti:
Alakoululaiset tuskin osaavat tehdä nättiä meikkiä.
Meidän taitava 12v (6lk) neiti meikkasi ei-meikkaavan isosiskonsa vanhojentansseihin. Hieno tuli, en olisi itse osannut tehdä niin kauniita silmämeikkejä ja hyviä pohjia.
Jokaisessa kulttuurissa tyttöjen elämä on alisteista vaikka muuta väitettäisiin. Alkaen oikeasta iästä meikata tai muutoin tyttöä halveksitaan kuten Suomessa. Vanhemmat naiset kiihkeästi pitävät yllä arvostelun ja tuomitsemisen kulttuuria.
Olen toiselle tytöistä ostanut harjoitusmeikkejä jo alle kouluikäisenä ja toinen oli 8-vuotias. Eli silloin kun heitä alkoi kiinnostaa. Aivan niin nuorina eivät kodin ulkopuolella saaneet vielä käyttää mutta yli 10-vuotiaana en enää kieltänyt.
Hiusten laitto ja meikkaus kuuluu nuorenkin tytön elämään, jos niin toivoo. Tietty ala-asteikäiselle vain vaaleaa huulikiiltoa, kynsilakkaa ym. Ei mitään suttunaamaa kuitenkaan.
Hiukset, vaatteet, meikit ihan ykshailee. Mitä vähemmän erimielisyyttä on näistä vähemmän tärkeistä asioista, sitä paremmin menee kun teinin kanssa on selvitettävä tärkeät asiat kuten läksyt, kotiintuloajat, rahankäyttö, tupakoimattomuus j.n.e.
Puhun kokemuksesta.
Mä oon vitosella ja ostin ripsiväriä ja huulikiiltoa. Ja mulla on myös luomiväriä. Mun yksi kaveri on 11 niin se sano minulle että saa milloin tahansa meikata, mä sanoin sille että aion koulupäivänä meikata. Se oli mukavaa kun meikkasin ekaa kertaa itse.
Minä oon 12 ja aloin meikkaamaan tunti sitten. Se on hauskaa.
Meillä tytöt alkoivat ( saivat aloittaa) meikata 16 vuotiaina.
Ja varmasti ennättävät "pilata ihonsa " ennen eläkeikää....kun ripsiväri vanhentaa silmänympärys ihoa pikku hiljaa...
Vanha ketju mutta omalla tyttärelleni en sanonut ikinä muuta kuin kehuin hänen piirteitään, ja totesin että hän on kyllä onnekas, kun on näyttävä ja kaunispiirteinen suoraan suihkusta tulleena ja aamulla vasta heränneenä. Ei hän meikkaa vieläkään, ja on 23-vuotias.
Alakoululainen joka nyt 4 luokalla meikkaa välillä kouluun. Emme ole puuttuneet siihen. Välillä sellaiset pandan silmä meikit. Itsehän kulkee meikissä. Opettaja välillä laittanut wilman kautta viestiä mutta vastaamme että tyttö hoitaa arkiset asiat ja koulun itsenäisesti.
Minun tyttäreni nyt 6. luokalla ja jotkut kaverit olivat alkaneet kevyesti meikata (ripsiväri). Minusta se on OK ja ostin tytölleni laadukkaan vedenkestävän ripsarin. Ihon puhdistuksen olen neuvonut jo syksyllä, kun alkoi tulla finnejä. Käytän itse töissä meikkiä ja nimen omaan selektiivistä laadukasta kosmetiikkaa. Pandasilmät ja suttumeikit nuorilla johtuvat halvoista ja huonolaatuisista meikeistä. He tarvitsevat myös ohjausta, opetusta ja harjoittelua meikin tekemiseen sekä päivittäiseen ihon puhdistukseen ja meikin poistoon. Nuoret osaavat meikata myös tosi näyttävästi ja hienosti esim. meikkausinstakuviin. Minusta se on luovaa kokeilemista oman ulkonäön kanssa. Arkisin koulussa/töissä meikki saa olla hillitty, mutta sekin vaatii osaamista ja harjoittelua kunnon tuotteilla.
Meidän tytöt eivät ole koskaan meikanneet !
Ja he kehottavat minuakin jättämään meikit !
Koska se on turhaa ja turhuutta pitää välttää !
Vanhin tyttö on nyt 19 v, keskimmäinen on 16 v ja nuorin 14 v.
Vanhin on 15 vuotiaana värjännyt kerran hiuksensa..mut se jäi siihen kertaan.
Heidän kaverinsa ovat samanlaisia maailman parantajia 🤭...
On heillä mm.läpi korvan korvikset.
Shoppailu vaan shoppailun vuoksi on myös jäänyt.
Ihailen heidän "vakaamustaan" 👍.
Siis mun äiti sano että en saa meikata ennen ku oon 18v ja meen seiskalle ens vuonna nii nytte kaikki käyttää ihan hirveesti meikkiä ja mä en ja sillee. Ainoa meikki jota saan käyttää on huulikiilto😕. Oisko kellää mitää vinkkii miten saada äiti suostuu että saisisin käyttää ees ripsarii juhlatilaisuuksissa?
saa meikata jo vaikka ala-aste ikäisenä jos haluaa, täytyy vain opettaa että meikkaa siten ettei näytä hutsulta.
En tiedä, minkä ikäisenä saa, mutta mun serkku meikkasi jo ekaluokkalaisena, no ehkä ei kuitenkaan kouluun. Säännöllisesti aloitti joskus viidennellä luokalla. Muistan, kun olin käymässä heillä ja päätimme mennä kaupungille, niin lähtöpäätöksen jälkeen jouduin odottamaan kauan, kun hän meikkasi. Tämä olo 90-luvulla.
Menee vähän ohi aiheen, mutta jälkeenpäin tuntuu oudolta, että me edes kuljimme kaupungilla kahdestaan. Teimme niin jo silloin, kun minä olin ekaluokalla ja hän tokalla. Kyllä me nykyään normaaleja aikuisia ollaan.
Riippuu oikeasti vähän mun suvussa on luonnostaan hirveän mustat silmänaluset geeneissä, myös mun tytöllä on ja todellakin sillon 9 vuotiiana kun osasi pyytää peitepuikon sen sai, ihan jo sen takia että opettajat kyselivä ”oletko kipeä” kysymyksiä